Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Keskustelua Volvoista => Offtopic => Yleiset autojutut => Aiheen aloitti: Ribbe - 10.03.2022, 10:30:31

Otsikko: Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?
Kirjoitti: Ribbe - 10.03.2022, 10:30:31
Kun tuo 2.5€ litralta meni nopeampaa rikki kuin ajattelin
https://www.is.fi/autot/art-2000008671627.html

Niin alkaa monella olla ajankohtaista miettiä miten kuluja voi pienentää?

Valtio voisi poistaa polttoaine verot. Silloin diesel halpenisi noin 70snt/l ja bensa vajaan euron. Taikka pudottaa polttoaineen alvia, mutta siitä ei yritykset hyötyisi.
Otsikko: Vs: Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?
Kirjoitti: HembalanD - 10.03.2022, 11:22:55
Tuo veron poistaminen ja alentaminen taisi olla tapetilla ennen putinin sotkua. Taitaa polttoaineen verotuksella pyöriä valtio aika isolla rahalla, jos palattaisiin veron kannossa vaikka vuoden takaiseen, lienet vaikutus pumpulla luokkaa 10snt?

miten kuluja voi pienentää?

*Vähentää turhat ajot pois
*Autosta turhat romut ja paino pois
*Huoltaa auto siten että se on kunnossa ja vähentää kulutusta(suodattimet jarrut jne)
*Vaihtaa kalusto siihen itselle ei ehkä niin mieluisaan mutta riittävään ja kokonaiskustannuksiltaan edullisempaan
*Kimppakyydittää jos mahdollista

Näitä perinteisiä...
Otsikko: Vs: Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?
Kirjoitti: Ribbe - 10.03.2022, 11:41:24
Tuo veron poistaminen ja alentaminen taisi olla tapetilla ennen putinin sotkua. Taitaa polttoaineen verotuksella pyöriä valtio aika isolla rahalla, jos palattaisiin veron kannossa vaikka vuoden takaiseen, lienet vaikutus pumpulla luokkaa 10snt?
1.1.2021 ja 1.1.2022 normi dieselissä vero on ollut sama, yhteensä 59,48 senttiä. 1.1.2020 dieselissä veroa oli 53,02 senttiä litrassa.

Bensa 1.1.2022 75,96 senttiä/l, 1.1.2021 75,96 senttiä/l ja 1.1.2020 70,25 senttiä/l.

miten kuluja voi pienentää?
*Vähentää turhat ajot pois
*Autosta turhat romut ja paino pois
*Huoltaa auto siten että se on kunnossa ja vähentää kulutusta(suodattimet jarrut jne)
*Vaihtaa kalusto siihen itselle ei ehkä niin mieluisaan mutta riittävään ja kokonaiskustannuksiltaan edullisempaan
*Kimppakyydittää jos mahdollista
Tuossa hyvä lista. Yksi asia minkä huomaa talvirajoitusten aikaan eli ajonopeus. Taitaa maantiellä suurinosa autoista olla taloudellisempia 80 nopeudessa kuin 100 vauhdissa.
Myös voisi lisätä listaan taloudellinen ajotyyli. Omalla kesällä kokeilin. Omalla ripeällä kiihdytys ajotyylillä työmatkalla kulutus n. 10l/100km. Auto eco moodiin ja todella rauhallista ajoa niin samat matkat meni jopa alle 8l lukemilla.

Otsikko: Vs: Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?
Kirjoitti: HembalanD - 10.03.2022, 12:16:34
1.1.2021 ja 1.1.2022 normi dieselissä vero on ollut sama, yhteensä 59,48 senttiä. 1.1.2020 dieselissä veroa oli 53,02 senttiä litrassa.

Bensa 1.1.2022 75,96 senttiä/l, 1.1.2021 75,96 senttiä/l ja 1.1.2020 70,25 senttiä/l.
Valmistevero kyllä mutta päälle alv. joka prosentuaalinen, sen nousuhan on "extraa" vuosien takaisesta, tätä hain.

ajonopeus. Taitaa maantiellä suurinosa autoista olla taloudellisempia 80 nopeudessa kuin 100 vauhdissa.
Myös voisi lisätä listaan taloudellinen ajotyyli. Omalla kesällä kokeilin. Omalla ripeällä kiihdytys ajotyylillä työmatkalla kulutus n. 10l/100km. Auto eco moodiin ja todella rauhallista ajoa niin samat matkat meni jopa alle 8l lukemilla.
Hyvä pointti, monella sen merkitys on todella suuri verrattain hyötyyn/haittaan. Moottoritiellä saavutetaan varmaan paras hyöty nopeuden nostosta. Kun taas eestaas kaistaisella valtatiellä missä ajetaan muutaman kymmentäkm, on se tulppaava letkan perä hetki ennen perille pääsyä ja juuri ohitetut ottaa sinut kiinni  ::)



Otsikko: Vs: Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?
Kirjoitti: Ribbe - 10.03.2022, 13:41:30
Valmistevero kyllä mutta päälle alv. joka prosentuaalinen, sen nousuhan on "extraa" vuosien takaisesta, tätä hain.


Hyvä pointti, monella sen merkitys on todella suuri verrattain hyötyyn/haittaan. Moottoritiellä saavutetaan varmaan paras hyöty nopeuden nostosta. Kun taas eestaas kaistaisella valtatiellä missä ajetaan muutaman kymmentäkm, on se tulppaava letkan perä hetki ennen perille pääsyä ja juuri ohitetut ottaa sinut kiinni  ::)
Joo alv:n euro määräinen osuus noussut samassa suhteessa kuin hintakin. Yksityisiä auttaisi jos polttoaineiden alv laskettaisi eikä valtion verokertymäkään laskisi. Ammattiautoilijoille tuosta ei ole mitään hyötyä kun nytkin jo saavat alv vähentää.

En nyt tarkoita että motarilla esim. 100 rajoituksella ajaisi 80, mutta itsellä ainakin on tapana ajaa motarilla rajoitus +20 ja muuallakin rajoitus + jotain. Sähkömiehet on jo pitkään harrastanut hidastelua niin niissä nopeus vaikuttaa rangeen paljon.
Otsikko: Vs: Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?
Kirjoitti: svolvo40 - 10.03.2022, 14:47:36
miten kuluja voi pienentää?
*Vaihtaa kalusto siihen itselle ei ehkä niin mieluisaan mutta riittävään ja kokonaiskustannuksiltaan edullisempaan
Ei itselle ehkä niin mieluisaan? Onko mielestäsi oikein, että valtion vuoksi auto olisi _pakko_ vaihtaa sellaiseen, jota ei ole miellyttävä omistaa ja ajaa? Myöskin kannattaa miettiä auton turvallisuutta, itse en ainakaan lapsia tai rakkaimpiani minkään turvattoman micran kyytiin ottaisi, vaikka se kulkisi muutamalla litralla. Sen verran arvostan Volvoa merkkinä ja sen turvallisuutta, että Volvolla tullaan ajamaan niin pitkään kun mahdollista, maksoi mitä maksoi. Turvallisuus ei ole asia josta tinkiä, eikä ajomukavuus jota Volvo tarjoaa.
Otsikko: Vs: Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?
Kirjoitti: Huikkoster - 10.03.2022, 14:55:35
Minä yöllä mietin kun kaverilla on kylältä kaupunkiin työmatka 70km suuntaan. Ja kotoa kylällekin 5km.

 Samaan aikaan samalta kylältä kulkee jonossa kaupunkiin kymmeniä muitakin ihmisiä jotka kaikki käyttää satasia kuukaudessa omalla autolla ajamiseen. :idiot2:
 Ja samaan aikaan siinä kulkee puolityhjät linja-autot?? :idiot2:. Eikä muuten taksikuskeillakaan ole tekemistä.

Eli miten nuo saisi yhdistettyä koska linja-autojen reitit ja aikataulut eivät ole realistisia kaikille? Taksit ovat törkeän kalliita.

Jos olisi nettisivu johon voisi merkitä päivittäisen työmatkan reitin ja aikataulun. Silloin voitaisiin suunnitella että miten linja-autoon saisi mahdollisimman paljon ihmisiä aikataulu ja reittimuutoksilla.

Ja kiinteä pv/vk/kk/v hinta.

Ja jos olisi syrjässä kylältä useampi työmatkalainen, haetaan ne tila-autoilla siihen linja-autolle. Ja pieni pisto päiväkodin kautta että lapsetkin saisi hoitoon. Ja voisi se taksi oman kylän sisällä kuljettaa ihmisiä töihin.

Ja mikäli ihmisiä myöhästyisi tai muutos päivässä, heille järjestettäisiin kyyti kohtuullisella lisähinnalla. Eurokin on paljon pihille suomalaiselle.

Monimutkaista eikä jokaiselle tämä toimisi mutta olisihan se mahdollista. Paljon riippuisi siitä reittisovelluksesta ja ajojärjestelystä.

Huomenna pitäisi vähän korjailla pissapojan letkua, tankata ja katsastaa auto. Kai sieltäkin tulee rahaa maksavia vikoja esille. Verot ja vakuutuksetkin tulee kohta maksuun.

Voisin luopua toisesta autosta ja maksaisin mielellään taksi- ja linja-autokuskille kuukausimaksua työmatkapalvelusta. Vielä jos saisi lapsen päiväkotiin sekä kauppareissut järjestymään niin toinenkin auto menisi seisontaan.
Otsikko: Vs: Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?
Kirjoitti: Huikkoster - 10.03.2022, 15:08:04
Ja voisihan samaan sovellukseen yhdistää kimppakyytien järjestelyt. Niissä on omat ongelmansa, maksut verot ja henkilökemiat esim.
Otsikko: Vs: Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?
Kirjoitti: Ribbe - 10.03.2022, 15:10:22
Ei itselle ehkä niin mieluisaan? Onko mielestäsi oikein, että valtion vuoksi auto olisi _pakko_ vaihtaa sellaiseen, jota ei ole miellyttävä omistaa ja ajaa? Myöskin kannattaa miettiä auton turvallisuutta, itse en ainakaan lapsia tai rakkaimpiani minkään turvattoman micran kyytiin ottaisi, vaikka se kulkisi muutamalla litralla. Sen verran arvostan Volvoa merkkinä ja sen turvallisuutta, että Volvolla tullaan ajamaan niin pitkään kun mahdollista, maksoi mitä maksoi. Turvallisuus ei ole asia josta tinkiä, eikä ajomukavuus jota Volvo tarjoaa.
Entä vaihtaisitko pienempi kulutuksiseen jos ei ole Volvolla varaa käydä töissä? Kuten tuonne ylle listasin niin aikalailla syytön valtio nyt on näihin korotuksiin. 1.1.2020 jälkeen esim dieselin veroon tullut 6 sentin korotus ja bensaan sama. Sinulla on 2004 vuoden Volvo, moni 10v uudempi pikkuauto on yhtäturvallinen. Melutaso voi olla korkeampi kyllä.

Minä yöllä mietin kun kaverilla on kylältä kaupunkiin työmatka 70km suuntaan. Ja kotoa kylällekin 5km.

 Samaan aikaan samalta kylältä kulkee jonossa kaupunkiin kymmeniä muitakin ihmisiä jotka kaikki käyttää satasia kuukaudessa omalla autolla ajamiseen. :idiot2:
 Ja samaan aikaan siinä kulkee puolityhjät linja-autot?? :idiot2:. Eikä muuten taksikuskeillakaan ole tekemistä.

Eli miten nuo saisi yhdistettyä koska linja-autojen reitit ja aikataulut eivät ole realistisia kaikille? Taksit ovat törkeän kalliita.

Jos olisi nettisivu johon voisi merkitä päivittäisen työmatkan reitin ja aikataulun. Silloin voitaisiin suunnitella että miten linja-autoon saisi mahdollisimman paljon ihmisiä aikataulu ja reittimuutoksilla.

Ja kiinteä pv/vk/kk/v hinta.

Ja jos olisi syrjässä kylältä useampi työmatkalainen, haetaan ne tila-autoilla siihen linja-autolle. Ja pieni pisto päiväkodin kautta että lapsetkin saisi hoitoon. Ja voisi se taksi oman kylän sisällä kuljettaa ihmisiä töihin.

Ja mikäli ihmisiä myöhästyisi tai muutos päivässä, heille järjestettäisiin kyyti kohtuullisella lisähinnalla. Eurokin on paljon pihille suomalaiselle.

Monimutkaista eikä jokaiselle tämä toimisi mutta olisihan se mahdollista. Paljon riippuisi siitä reittisovelluksesta ja ajojärjestelystä.

Huomenna pitäisi vähän korjailla pissapojan letkua, tankata ja katsastaa auto. Kai sieltäkin tulee rahaa maksavia vikoja esille. Verot ja vakuutuksetkin tulee kohta maksuun.

Voisin luopua toisesta autosta ja maksaisin mielellään taksi- ja linja-autokuskille kuukausimaksua työmatkapalvelusta. Vielä jos saisi lapsen päiväkotiin sekä kauppareissut järjestymään niin toinenkin auto menisi seisontaan.
Kaverisi tapauksessa mietin että voisiko muuttaa lähemmäksi työpaikkaa ja kaupunkia?

Kimppakyyti ryhmiä on some täynnä. Ainakin joskus on ollut.
Otsikko: Vs: Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?
Kirjoitti: Ribbe - 10.03.2022, 15:12:37
Tuota kimppakyytiä tiedän että Oulun seudulla harratettu iät ja ajat varsinkin perinteisessä teollisuudessa jossa on kiinteät työajat. Tottakai siinä on se että pitää kestää toisen huonoja juttuja ja paskaa musiikkimakua.
Otsikko: Vs: Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?
Kirjoitti: Kaide - 10.03.2022, 15:34:09
Itselläni autoilua vähentämällä , laskin , että mahdollisuus olisi vähentää 20% auton käyttöä kevyesti olla vaan lähtemättä . Työmatkat 50km päivässä ja enemmän vaan kotitoimistoa , johan tässä on parivuotta sitä harjoiteltu . 

30 000km  vuodessa dieseli maksaa 4140 euroa ja 25000km 690 euroa vähemmän , ok , ei tuolla summalla vielä kuuhun mennä  :)
Otsikko: Vs: Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?
Kirjoitti: svolvo40 - 10.03.2022, 15:45:07
Entä vaihtaisitko pienempi kulutuksiseen jos ei ole Volvolla varaa käydä töissä? Kuten tuonne ylle listasin niin aikalailla syytön valtio nyt on näihin korotuksiin. 1.1.2020 jälkeen esim dieselin veroon tullut 6 sentin korotus ja bensaan sama. Sinulla on 2004 vuoden Volvo, moni 10v uudempi pikkuauto on yhtäturvallinen. Melutaso voi olla korkeampi kyllä.
En tuota vanhaa Volvoa oikeastaan tarkoittanut, taloudessa on myös vuoden vanha XC40. Ei sekään mikään eko auto varsinaisesti ole ollut. Työmatkaa on päälle 70km päivään, Volvolla ne on edelleen varaa ajella. Mutta tämä vain oma mielipide, eikä kaikilla ole samanlainen tilanne kuin itsellä, enkä niin väitäkkään. Meluisaan autoon en koskisi, vaikka veisi Volvoon verrattuna huomattavasti vähemmän. En hirveämmin ilkeäisi 5 vuotiaalla takuuajan ohittaneella S90 arvostella muiden autoja  ;D
Otsikko: Vs: Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?
Kirjoitti: Ribbe - 10.03.2022, 15:46:17
30 000km  vuodessa dieseli maksaa 4140 euroa ja 25000km 690 euroa vähemmän , ok , ei tuolla summalla vielä kuuhun mennä  :)
Toisaalta monet kilpailuttaa vakuutuksia, jne pienemmän säästön takia.  Todennut omassa elämässä ettei ole mitään suuria säästökohteita vaan pienistä koostuu.
Otsikko: Vs: Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?
Kirjoitti: Huikkoster - 10.03.2022, 15:51:00
Ei ole kaveri muuttamassa. Omakotitalo ja vaimon työpaikka siellä. Ovat sinne juurtuneet.

Eikä ole vaihtamassa työpaikkaa. On hyvä työ. Pakko vaan tankata.

Mullakin on 25km työmatka mutta onneksi vain 3-4pv/vk töitä.

Ei tämä tilanne loputtomiin kestä tai sitten suomessa on niin suuri lama että syödään makaronilaatikkoa ilman jauhelihaa ja munamaitoa.

Eikä me olla yksin. Sama se on muuallakin euroopassa.
Otsikko: Vs: Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?
Kirjoitti: ErkkiXC - 10.03.2022, 16:55:04
Näin on, siskon tyttö oli saanut inssin läpi Hollannissa ja muutaman päivän päästä myös varsinaisen kortin, bensa ollut sielläkin maanantaina 2,19 €/l ja noussut jo senkin jälkeen, nyt näyttää olevan Suome tasoa. Itseni kun ei tarvii enää töissä käydä mutta autoa täällä syrjäkylillä tarvii kun mitään julkista liikennettä ei ole, niin ei kovin paljoa ole tehtävissä. Kaupunkiin eli Kuopioon matkaa reilu 40 km ja kun mm muistisairas kohta 86 v anoppi asuu siellä, niin pakko viikoittain siellä käydä ja samalla tietty ostella hiukan halvemmalla ruokaostokset kuin mitä jos hakis vaikka lähempää Vehmeristä tai parin kilometrin päästä Tuppurinmäestä, missä kuulemma tänään Suomen kallein bensa. Ajoja vaan pitää yrittää pitää mahdollisimman vähäisinä eli kaikki tarpeeton pois. Ja eihän noita kilsoja kovin paljoa ole tullutkaan tuohon XC:hen, n 27 tkm tammikuu -20 lähtien eli n 1000 km/kk.
Otsikko: Vs: Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?
Kirjoitti: Volvocars97 - 10.03.2022, 17:05:01
Itsellä 2 viikon kokemus uudesta Volvo V60 B3:sesta. 163hv ja täysin riittävä Suomen teille, en jaksa ymmärtää mihin Suomessa tarvitsee sen +200 hevosvoimaa, jollain tavalla ymmärrän ehkä Saksan autobahnoilla että sitä voimaa tarvitsee. Kickdownilla ja dynamic modella kyllä pääsee ohi jos ei muuten. B3 kuluttaa n. 6l/100km, riippuen minkälaista ajoa. Kimppakyyti asiasta, itselläkin siihen pian olisi taas mahdollisuus mutta taidan mennä omalla kun ajamiseenhan tuo uusi auto on hankittu eikä pihalle koristeeksi.
Otsikko: Vs: Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?
Kirjoitti: joogi - 10.03.2022, 17:19:05
Tänään Turussa nesteen futura talvilaatu 2,399 € litra, eipä paljon kannusta kotimaan matkailuun. Ja vihreät eduskunnassa ajaa vielä lisää, jotta olemme maailmassa tien näyttäjiä  :(
Otsikko: Vs: Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?
Kirjoitti: oh6dd - 10.03.2022, 19:36:04
Taloudelliseen ajamiseen liittyen lisäisin, että riittävän turvavälin pitäminen edelliseen pienentää nopeuden tarpeetonta sahaamista.
Otsikko: Vs: Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?
Kirjoitti: HiekkaHeikki - 10.03.2022, 19:48:13
Vapaa-ajan laitteiden käyttöä tulee varmaan vähennettyä enemmän kuin autoilua.
Esim. moottorikelkat yli 15 l/ 100km, isomoottoriset veneet helposti 50 l/ h.
Otsikko: Vs: Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?
Kirjoitti: jaskajokunen - 10.03.2022, 20:01:29
Minkähän vuoksi RE85 on noussut suhteessa samanverran kuin 95, vaikka seassa on vain  n.15% bensaa, muu on kierrätettyä etanolia
Otsikko: Vs: Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?
Kirjoitti: Ribbe - 10.03.2022, 21:52:07
Ei tämä tilanne loputtomiin kestä tai sitten suomessa on niin suuri lama että syödään makaronilaatikkoa ilman jauhelihaa ja munamaitoa.

Eikä me olla yksin. Sama se on muuallakin euroopassa.
Minä uskon että ei olla palaamassa 1.5€/l dieselin hintoisin. Jos hyvin käy niin alle 2€ voi mennä vielä.

Ei olla ei. Taitaa olla Jenkeissäkin jopa kallista. Foorumilta tuttu lentäjä taisi facessa kirjoitella että siellä paikoitellen melkein 9$ gallonalta 93 oktaaninen. Ruotsissa dieseli taitaa olla luokka 27 SEK.

Tämä tulee aiheuttamaan vain ihan järjettömän inflaation. Pienellä viiveellä nostaa kaiken muunkin hintaa.

uskon että työmatkoilla tulee lisääntymään kaikenlainen kimppakyyti ja vastaavat. Oikeasti myös voisi suositella ihmisille kokeilemaan että onko se ajotapa taloudellinen. Yllä kirjoitin että omassa ajotavassa on +20% raskaan kaasujalan lisää. Jos miettii että omalla käytöksellä säästää polttoaine kuluissa 20%. Omalla kilometri määrällä se olisi luokkaa 600€ vuodessa.
Otsikko: Vs: Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?
Kirjoitti: Ribbe - 10.03.2022, 21:54:15
Itsellä 2 viikon kokemus uudesta Volvo V60 B3:sesta. 163hv ja täysin riittävä Suomen teille, en jaksa ymmärtää mihin Suomessa tarvitsee sen +200 hevosvoimaa, jollain tavalla ymmärrän ehkä Saksan autobahnoilla että sitä voimaa tarvitsee. Kickdownilla ja dynamic modella kyllä pääsee ohi jos ei muuten. B3 kuluttaa n. 6l/100km, riippuen minkälaista ajoa. Kimppakyyti asiasta, itselläkin siihen pian olisi taas mahdollisuus mutta taidan mennä omalla kun ajamiseenhan tuo uusi auto on hankittu eikä pihalle koristeeksi.
Aika isoa kulutusta pitää. Tietty vielä niin uusi että kulutus laskee. Omassa D5:ssa pitkän ajan kulutus on 7.5 litraa, kaverilla on V90 D4 FWD. Hänen auto näyttää 5.5 litraa. Ja mikä oma kokemus on niin todella tarkka auton kulutusnäyttö
Otsikko: Vs: Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?
Kirjoitti: B30A - 10.03.2022, 23:28:41
Minä uskon että ei olla palaamassa 1.5€/l dieselin hintoisin. Jos hyvin käy niin alle 2€ voi mennä vielä.

Ei olla ei. Taitaa olla Jenkeissäkin jopa kallista. Foorumilta tuttu lentäjä taisi facessa kirjoitella että siellä paikoitellen melkein 9$ gallonalta 93 oktaaninen. Ruotsissa dieseli taitaa olla luokka 27 SEK.

Tämä tulee aiheuttamaan vain ihan järjettömän inflaation. Pienellä viiveellä nostaa kaiken muunkin hintaa.

Täällä rapakon takana on $4,5 - $5,x/gallona polttoaineen hinnat, ainakin tässä Philadelphiassa. Vaihtelut kuitenkin suuria kun katsellut joidenkin täällä asustelevien autoharrastajien yms raportteja.

Mutta, ei tunnu tuhlailevan elämäntyylin omaavia vielä häiritsevän. Hirmu kaahotus liikenteessä, isoilla ja "pienillä" autoilla.

Omalla kohdalla alkoi jo viime kesänä olemaan, ainakin, polttoaineiden hinnat yli kipurajan. Kaikki yhtään tarpeeton ajo pois, kesäautot ainakin kk etuajassa talliin ja seisontaan. Vahvasti näyttää siltä ettei tarvi niillä ens kesänä ajella, rahat menee aika mukavasti talouden pyörittämiseen ja töissä kulkemiseen. Alkaa olemaan kaikki höylättävä höylätty kulupuolella...  onneksi polttopuuprosessi on hyvässä vauhdissa ja jatkuu kun täältä kotiutuu.
Otsikko: Vs: Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?
Kirjoitti: Volvocars97 - 11.03.2022, 06:12:05
Aika isoa kulutusta pitää. Tietty vielä niin uusi että kulutus laskee. Omassa D5:ssa pitkän ajan kulutus on 7.5 litraa, kaverilla on V90 D4 FWD. Hänen auto näyttää 5.5 litraa. Ja mikä oma kokemus on niin todella tarkka auton kulutusnäyttö
Enpä tiedä. Monet raportit sanovat tuon kulutukseksi jotain 7l/100km/h. En tiedä sitten ovatko niitä vanhempia jossa vielä momentinmuunnin laatikko ja isommat co2 päästöt, tuo on sillä uudella kaksoiskytkinlaatikolla.

Eikö 8l/100km dieselillä ole kova kulutus?
Otsikko: Vs: Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?
Kirjoitti: Ribbe - 11.03.2022, 07:09:03
Enpä tiedä. Monet raportit sanovat tuon kulutukseksi jotain 7l/100km/h. En tiedä sitten ovatko niitä vanhempia jossa vielä momentinmuunnin laatikko ja isommat co2 päästöt, tuo on sillä uudella kaksoiskytkinlaatikolla.

Eikö 8l/100km dieselillä ole kova kulutus?
8 litraa ei ole paha kulutus 10km matkalle jossa on 4kpl 0-80 kiihdytyksiä, plus 4 muut liikenne valot. Omalla pääsee maantiellä 5 litran kulutuksella talvirajoituksilla.
Otsikko: Vs: Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?
Kirjoitti: Volvocars97 - 11.03.2022, 07:49:29
8 litraa ei ole paha kulutus 10km matkalle jossa on 4kpl 0-80 kiihdytyksiä, plus 4 muut liikenne valot. Omalla pääsee maantiellä 5 litran kulutuksella talvirajoituksilla.
Nojoo ei. Kyllä mullakin ajotietokone näytti 600km matkalla parhaimmillaan 5,3l/100km. Volvon tietokone on oikeasti aika tarkka.
Otsikko: Vs: Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?
Kirjoitti: HembalanD - 11.03.2022, 13:59:07
Minä yöllä mietin...

...menisi seisontaan.
Hyviä pointteja, teoriatasolla kyllä mutta monelle se vapaa aika sen 6-10h työpäivän+ matkustusajan 2-3h päälle painaa kupissa kovasti. Ideana kyllä hyvä ja mahdollisimman hyvin toteutettuna ehkä jopa hyvin toimivakin.

Ei itselle ehkä niin mieluisaan? Onko mielestäsi oikein, että valtion vuoksi auto olisi _pakko_ vaihtaa sellaiseen, jota ei ole miellyttävä omistaa ja ajaa? Myöskin kannattaa miettiä auton turvallisuutta, itse en ainakaan lapsia tai rakkaimpiani minkään turvattoman micran kyytiin ottaisi, vaikka se kulkisi muutamalla litralla. Sen verran arvostan Volvoa merkkinä ja sen turvallisuutta, että Volvolla tullaan ajamaan niin pitkään kun mahdollista, maksoi mitä maksoi. Turvallisuus ei ole asia josta tinkiä, eikä ajomukavuus jota Volvo tarjoaa.
Ehkä käsitit hieman överisti, mutta tarkoitan sellaisia joilla voisi olla vaikkapa työmatkakulkineena se nelivetoinen bensiini bmw isolla kutosella ja nelivetoa tarvitsee lähinnä siihen että talvella pääsee liukkaammin liikennevaloista liikkeelle, saman asian ajaisi jokin vastaava 10v uudempi eri merkkinen kiulu minkä polttoainekulut n. 2/3 tuosta Benarista. Toisinsanoen se että sille omalle autolle ei ole mitään järkiperustetta vaan koska perse on tottunut siihen nahkapenkkiin. Asia tietenkin OK jos tilillä on painetta sellaisella omat ajot taittaa ja vaakakupissa hierovat istuimet painaa enemmän, mutta silloin ei oteta kantaa tähän keskusteluun  ;)

Otsikko: Vs: Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?
Kirjoitti: kupari s40 - 12.03.2022, 16:42:22
Kävin eilen tankkaamassa molemmat omat täyteen, 98E 2,227€/l ja yhteensä nuo teki 145,79€ .
Toinen työajossa 45km/pv 26pv/kk ja toinen jäänyt liki seisomaan käyttö lähinnä kärriä vetäessä kun ainut vetokoukullinen.

Muuta voi tehdä kuin turhat huviajot jättää pois.
Otsikko: Vs: Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?
Kirjoitti: Teemu- - 12.03.2022, 20:33:10
Ite vaihdoin työmatkakulkemisen (1,5km/suunta) polkupyörään.  :D

Kesäautoista ei luovuta. Ja pitää varalle hankkia vielä joku kauppakassi jos tarvii autolla vaikka lapsia kuskata.
Otsikko: Vs: Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?
Kirjoitti: Volvocars97 - 12.03.2022, 20:43:29
Ite vaihdoin työmatkakulkemisen (1,5km/suunta) polkupyörään.  :D

Kesäautoista ei luovuta. Ja pitää varalle hankkia vielä joku kauppakassi jos tarvii autolla vaikka lapsia kuskata.
Eikö tuon matkan ny kulkisi fillarilla vaikka bensa maksaisi euron litralta?
Otsikko: Vs: Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?
Kirjoitti: Huikkoster - 12.03.2022, 21:28:45
Tai autolla vaikka maksais 3€/l...
Otsikko: Vs: Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?
Kirjoitti: Teemu- - 12.03.2022, 22:11:32
Eikö tuon matkan ny kulkisi fillarilla vaikka bensa maksaisi euron litralta?
Eikös tuossa lue että vaihdoin sen fillariin? ???
Otsikko: Vs: Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?
Kirjoitti: Volvocars97 - 12.03.2022, 22:26:53
Niin mutta sai kuvan että vaihdoit vain siksi että bensiini sattuu olemaan kallista juuri nyt.
Otsikko: Vs: Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?
Kirjoitti: HammerDown - 12.03.2022, 22:54:09
Eipä ole oikeastaan paljon pienentämistä.

Kalusto pidetään kunnossa joka tapauksessa. Ajotapa on luonnostaan vähemmän vajaaälyisestä päästä, toki liikutaan silti sujuvan ripeästi, alkamatta nussuttamaan muun liikenteen tukkona viimeisiä tippoja pihistäen.

Kun ei tartte liikkua millään vekselivetoisella kiululla, on vara maksaa bensasta sen mitä pyydetään. :)
Otsikko: Vs: Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 12.03.2022, 23:40:34
Tuo on kyllä huvittavaa, että monet uuden auton ostajat hehkuttavat "halpaa ajamista", vaikka ihan uudella dieselillä tai maakaasulla. Unohtaen täysin sen, että sehän pitää auto maksaa vielä osamaksuilla siihen päälle, sekä arvonalenema mukaan luettuna. Jotkun jopa suuttuvat aina kun tästä mainitsee. Uuden auton arvohan alkaa laskemaan välittömästi kun sen ajaa liikkeestä ulos.
Otsikko: Vs: Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?
Kirjoitti: Volvocars97 - 12.03.2022, 23:44:47
Tuo on kyllä huvittavaa, että monet uuden auton ostajat hehkuttavat "halpaa ajamista", vaikka ihan uudella dieselillä tai maakaasulla. Unohtaen täysin sen, että sehän pitää auto maksaa vielä osamaksuilla siihen päälle, sekä arvonalenema mukaan luettuna. Jotkun jopa suuttuvat aina kun tästä mainitsee. Uuden auton arvohan alkaa laskemaan välittömästi kun sen ajaa liikkeestä ulos.
En minä ainakaan ole senttiäkään laittanut uuteen autoon pääomaa paitsi vaihtoauton arvon verran. Arvonalenemisesta ei tarvi miettiä kunhan laina pysyy pienempänä kuin auton arvo. Itsellä ainakin oli valtava parannus 2010 vuoden autosta 2022 malliin
Otsikko: Vs: Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?
Kirjoitti: Ribbe - 14.03.2022, 07:12:41
Tuo on kyllä huvittavaa, että monet uuden auton ostajat hehkuttavat "halpaa ajamista", vaikka ihan uudella dieselillä tai maakaasulla. Unohtaen täysin sen, että sehän pitää auto maksaa vielä osamaksuilla siihen päälle, sekä arvonalenema mukaan luettuna. Jotkun jopa suuttuvat aina kun tästä mainitsee. Uuden auton arvohan alkaa laskemaan välittömästi kun sen ajaa liikkeestä ulos.
Ei välttämättä. Maailman tilanne on nyt sen verta hullu että oikeilla varusteilla oleva uuden karhea osamaksu rassi pitää arvonsa aika hyvin. Naapurilla on pieni Opelin citymaasturi. Ikää taitaa olla joku 3-4v. Viimeisen vuoden aikana oli hyvitys hinta noussut pari tonnia. Uudella autolla voi arvo laskea mutta eipä tarvi olla korjauttamassa.
Otsikko: Vs: Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?
Kirjoitti: laatikkovika - 14.03.2022, 21:32:21
Jaa kuinkako?

Ajaa nätimmin eikä käytä vakkaria ja kunnon paineet renkaissa.
Moottorijarrun käyttöä lisäämällä. Näissä vanhemmissa ainakin kun pysyy kierrokset yli 1500 niin kulutus on nolla.
Pienempää pykälää jarrutettaessa niin että jenkat pysyy pitempään yli tuon rajan tai alkaa syöttää joutokäyntiä varten bensaa.

Onnistuu myös automaatilla jos on geartronic.

Ysitiellä ajoin liikennevirran mukana kulutuslukema nollattuna ja keskikulutus oli n.6.6litraa satasella ohjelmoitu T-5 geartronic.
Tämä näin kokeiluna, ei toteudu mun arjessa. :D

Vauhti korjaa virheet. :)
Otsikko: Vs: Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?
Kirjoitti: HembalanD - 15.03.2022, 11:37:27
Tuo on kyllä huvittavaa, että monet uuden auton ostajat hehkuttavat "halpaa ajamista", vaikka ihan uudella dieselillä tai maakaasulla. Unohtaen täysin sen, että sehän pitää auto maksaa vielä osamaksuilla siihen päälle, sekä arvonalenema mukaan luettuna. Jotkun jopa suuttuvat aina kun tästä mainitsee. Uuden auton arvohan alkaa laskemaan välittömästi kun sen ajaa liikkeestä ulos.
Lisäksi maksat rahoituksella ostettuun autoon pakollisen kaskovakuutuksen. Toki näitä pitää ajatella mikä kellekin on mahdollista, kaikilla ei ole mahdollista tai ei osata, vaihtaa edes yksittäistä polttimoa, saati renkaita autoonsa joten kaikki teetetään korjaamolla. Silloin toki täytyy laskea sekin mitä se vanhan pelin korjaaminen vuosittain maksaa ja suhteuttaa siihen uuteen peliin..

Ei välttämättä. Maailman tilanne on nyt sen verta hullu että oikeilla varusteilla oleva uuden karhea osamaksu rassi pitää arvonsa aika hyvin. Naapurilla on pieni Opelin citymaasturi. Ikää taitaa olla joku 3-4v. Viimeisen vuoden aikana oli hyvitys hinta noussut pari tonnia. Uudella autolla voi arvo laskea mutta eipä tarvi olla korjauttamassa.
Aika optimi (harvinainen) tilanne, toteutuu ehkä pienillä vuosikilsoilla? Uuden auton korjaustarpeen olemassa olemattomuus lienet ironiaa. Uudet autot on kyllä laadultaan melkoista kuraa. Tietenkin ekat vuodet menee takuun piiriin mutta ainakin oma pinna kiristyisi kummasti jos joudut ravaamaan merkkikorjaamolla virka-aikana(lue: omalla työajalla) väsäämässä sijaisautojen kanssa ja odottelemassa viikkoja kun auto odottaa korjausta. Tai tienposkessa lumimyräkässä hinuria odottamassa, vaiket siinä teoriassa maksumieheksi joutuisikaan. Tietenkin vikansa jokaisessa, myös siinä vanhassa mutta tarkoitan vain ettei se uusi auto välttämättä tarkoita ettei siellä korjaamolla tarvitsisi ravata.

Kohta onkin kesärenkaiden aika, niilläkin hieman saa ainakin itsellä tiputettua kulutusta kun tämän talven on nastat ropisseet  ;)

Jossain pomppasi esiin auton ja golfpallon ero, korivasaralla kaikki pellit lommoille, teoriassa kulutus tippuu? Kuka kokeilee eka todellisen vaikutuksen?


Otsikko: Vs: Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?
Kirjoitti: Volvocars97 - 15.03.2022, 13:43:31
Vanhassa käytetyssä on riskit paljon suuremmat sille että jokin ajoon liittyvä hajoaa. Jos takuunalaisesta autosta hajoaa esim penkinlämmitin ni tuollaisen voi varmaan korjauttaa määräaikaishuollon yhteydessä ni ei tarvitse ravata siellä koko ajan.

Mulla ainakin täyskasko + autovero uudessa autossa on halvempi kuin vanhassa osakasko + autovero.
Otsikko: Vs: Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?
Kirjoitti: Ribbe - 15.03.2022, 14:45:10
Lisäksi maksat rahoituksella ostettuun autoon pakollisen kaskovakuutuksen. Toki näitä pitää ajatella mikä kellekin on mahdollista, kaikilla ei ole mahdollista tai ei osata, vaihtaa edes yksittäistä polttimoa, saati renkaita autoonsa joten kaikki teetetään korjaamolla. Silloin toki täytyy laskea sekin mitä se vanhan pelin korjaaminen vuosittain maksaa ja suhteuttaa siihen uuteen peliin..

Aika optimi (harvinainen) tilanne, toteutuu ehkä pienillä vuosikilsoilla? Uuden auton korjaustarpeen olemassa olemattomuus lienet ironiaa. Uudet autot on kyllä laadultaan melkoista kuraa. Tietenkin ekat vuodet menee takuun piiriin mutta ainakin oma pinna kiristyisi kummasti jos joudut ravaamaan merkkikorjaamolla virka-aikana(lue: omalla työajalla) väsäämässä sijaisautojen kanssa ja odottelemassa viikkoja kun auto odottaa korjausta. Tai tienposkessa lumimyräkässä hinuria odottamassa, vaiket siinä teoriassa maksumieheksi joutuisikaan. Tietenkin vikansa jokaisessa, myös siinä vanhassa mutta tarkoitan vain ettei se uusi auto välttämättä tarkoita ettei siellä korjaamolla tarvitsisi ravata.

Kohta onkin kesärenkaiden aika, niilläkin hieman saa ainakin itsellä tiputettua kulutusta kun tämän talven on nastat ropisseet  ;)

Jossain pomppasi esiin auton ja golfpallon ero, korivasaralla kaikki pellit lommoille, teoriassa kulutus tippuu? Kuka kokeilee eka todellisen vaikutuksen?
Jos kaikki kulut lasken niin oma 2017 S90 tulee yhtä kalliiksi kuin mitä oli 200tkm ajettu S80.Vaikka S80 ostohinta oli puolet S90 ostohinnasta.

Oma kohtaiset kokemukset että uudet autot on aika huolettomia sinne 150tkm kieppeille. Sitten alkaa olla tyyliin alustan nuppeja mitä pitää vaihtaa.

Edellisen S60 kohdalla oli yksi ylimääräinen korjaamo käynti kun arvottiin laatikon toimintaa. Muuten oli vain määräaikaishuollot. Nykyisen S90 kohdalla oli takaoven lukkojen vaihto, mutta samalla vaihdettiin jarrupalat.
Otsikko: Vs: Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?
Kirjoitti: R70AWD - 15.03.2022, 14:58:15
Jaa kuinkako?

Ajaa nätimmin eikä käytä vakkaria ja kunnon paineet renkaissa.
Moottorijarrun käyttöä lisäämällä. Näissä vanhemmissa ainakin kun pysyy kierrokset yli 1500 niin kulutus on nolla.
Pienempää pykälää jarrutettaessa niin että jenkat pysyy pitempään yli tuon rajan tai alkaa syöttää joutokäyntiä varten bensaa.

Onnistuu myös automaatilla jos on geartronic.

Nykyaikaiset vakionopeudensäätimet säästävät polttoainetta jos niissä on " I see" toiminto. Jalka ei ole koskaan riittävän vakaa ja tahtomattaan se painaa kaasua liikaa esimerkiksi vedättämällä mäen päälle asti, jollain vähän ylikin, joka on virhe. Suurin säästö tulee kun veto pudotetaan pois eli kaasu nostetaan pois jo ennen mäen huippua ja annetaan rullata sen yli vaikka vauhti hieman putoaisikin. Moottorilla jarruttaminen aina kun se on mahdollista säästää myös, sillä jokainen jarrunpainallus tai jarruvalon vilahdus on oikeasti hukkaan kulutettua polttoainetta ja kuluttaa myös jarruja. Ei paineta kaasua turhaan alamäessä, annatetaan mäen viedä. Pitkät rullaukset säästävät aina, vaikka auto olisi tyhjäkäynnilläkin, vaihde päällä rullatessa kulutus on nolla etenkin dieselissä. Nopeat kiihdytykset tavoitenopeuteen, kyllä, mutta se ei tarkoita kaasun painamista pohjaan asti ja taas jos on älykäs cruiseri, niin antaa sen tehdä homman  ;)

Paljon näkee pieniä autoja jotka ostettu varmaan usein säästömielessä, mutta niillä ei kuitenkaan osata ajaa. Jarruvalot syttyvät ja sammuvat suoralla tielläkin tiuhaan tahtiin ja aivan turhaan. Ajetaan risteyksiin vauhdilla ja pysähdytään joka kerta, ei osata pitää autoa jatkuvassa liikkeessä rullauksesta puhumattakaan. Ennakointi on avain, katsoo satametriä edemmäs ja tekee ratkaisut jo etukäteen. Riittävä välimatka edellä olevaan helpottaa tätä.

Raskaalla yhdistelmällä ajaessa näistä tulee merkittävä tekijä ajamiseen ja niihin tottuu nopeasti ja alkaa käyttämään omankin auton kanssa ihan huomaamatta.
Otsikko: Vs: Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?
Kirjoitti: TOK - 15.03.2022, 15:25:07
Nopeat kiihdytykset tavoitenopeuteen, kyllä, mutta se ei tarkoita kaasun painamista pohjaan asti

Bensakoneessa kaasuläppä jarruttaa moottorin pyörimistä. Kerran jouduttiin ajamaan kotoa mökille 500 km siirtymä niin, että jatkuvasti oli rekka edessä ja niitten ohittaminenhan tapahtuu B230F:llä niin että kaasupoljin oli todellakin pitkän aikaa lattiassa. Vastaantulevaa liikennettä ei ollut juuri lainkaan eli ohitukset tehtiin samantien jäämättä nusuttamaan imuun. Kyseisen reissun kulutus oli kaikkien aikojen pienin mitä ko. kamppeella nähtiin meidän yli 10 vuoden aktiivikäytön aikana.

Dieselin taloudellisuusprofiili on erilainen, imupuolella ei ole turhia jarruttimia ja täyskaasulla palaminen jää vajaaksi, eli taloudellisin kaasupolkimen asento on kevyempi.
Otsikko: Vs: Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?
Kirjoitti: laatikkovika - 15.03.2022, 15:31:06
Näkeekö se i see vakkari tulevan mäen ennen kuin se on alkanut?
Niinkuin ihminen, niin voi vähän lisätä kaasua ennen mäkeä eikä kuin normi vakkari runttaa vasta kun mäki alkaa jo hidastaa.
Sillä vakkarilla saa kyllä ainetta kulumaan.

Mulla on kyllä riittävän vakaa jalka, ei se väpätä siinä pedaalilla.

Vanhassa kasipätkän automaatissa oli oikeen ohje että jos ajaa vakkarilla, pitäis olla economy valttuna ettei heti kepitä pienempää niinkuin jos on sport.
Mulla se nyt aina oli sportissa että reagoi nopeammin ja kiertää pitemmälle ennen vaihtoa, kun ei ollut oppiva laatikko.
Otsikko: Vs: Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?
Kirjoitti: Huikkoster - 15.03.2022, 15:38:32
Näkeekö se i see vakkari tulevan mäen ennen kuin se on alkanut?
Kyllä. On i-see taloudellisempi kuin perinteinen vakkari mutta itse otan vielä litroja pois ajamalla jalkakaasulla.
Otsikko: Vs: Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?
Kirjoitti: VäLKKy - 15.03.2022, 15:42:08
Näkeekö se i see vakkari tulevan mäen ennen kuin se on alkanut?

Näkeehän se. Ei vaan taida henkilökalustossa olla tuollaisia vielä...?
Otsikko: Vs: Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?
Kirjoitti: Huikkoster - 15.03.2022, 15:51:27
Olen alentanut ajonopeutta motarilla ja huomasin että niin on monet muutkin. Ja selkeästi hiljaisempi liikenne jkl-tre välillä 18-20. Voin ajella yhdistelmälläkin hitaammin olematta tien tukkona.
Otsikko: Vs: Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?
Kirjoitti: jaskajokunen - 15.03.2022, 18:12:32
n.2500 km oon ajanut keskikulutuksella 4,2l/100km, ei vie vararikkoon ainakaan vielä
Otsikko: Vs: Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?
Kirjoitti: pukema - 15.03.2022, 19:38:20
Ostin syksyllä priuksen, hinta alle 3000e, verot vuodessa 130e ja vakuutus 140e. Keskikulutus 5-6l. Kokonaisuutena aika halpaa ja jos vaikka sattuis hajoamaan niin saa melkein omat takas ku myy akun, katin ja renkaat. Harrasteautoilla huviajelut ja arkiset reissut priuksella

Otsikko: Vs: Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 15.03.2022, 22:11:21
Uudehkoista autoista tuli mieleen, vaikkapa Mitsubishi ASX vuodelta 2015. Vaihteet on jäykät kuin vanhassa traktorissa- ja monesti saattavat jotkin vaihteet rusahdella vaikka kytkintä painaa. Että eipä noita uudempia voi olla kehumassa aina paremmiksi. Jopa Volvo 850 mukavampi ajaa sekä vaihtuu paljon pehmeämmin vaihteet, kuin tuollaisessa Mitsubishissa, eikä minusta muutenkaan ole niin laadukas auto, että 20Keur olisi itse tuollaiseen laittanut. Vaihdetuntumakin sama kuin ikivanhassa Pajerossa.
Otsikko: Vs: Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?
Kirjoitti: HembalanD - 17.03.2022, 14:58:20
Olen alentanut ajonopeutta motarilla ja huomasin että niin on monet muutkin. Ja selkeästi hiljaisempi liikenne jkl-tre välillä 18-20. Voin ajella yhdistelmälläkin hitaammin olematta tien tukkona.
Sama havainto itäänpäin työmatkaliikenteessä.

"ei tule kuin tuttuja vastaan"  :D
Otsikko: Vs: Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?
Kirjoitti: Huikkoster - 17.03.2022, 16:30:43
Ei varmasti hymyilytä niitä jotka kulkee sieltä maakunnan itäiseltä paikkakunnalta isolle kirkolle 5pv/vk :-\. Etenkään niitä joilla matalapalkkainen työ, tai opiskelua.
Otsikko: Vs: Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?
Kirjoitti: Tuplakontti - 21.03.2022, 17:34:10
Tätä olen itsekin pyöritellyt ja puntaroinut. Olen 18 vuoden aikana omistanut 6 bensakoneista manuaali-Volvoa. 740 (B230F), 240 (B200F), 940 (B230FB), 940 (B230FK), V70 MK.2 (170hp). Ja nyt on alla 140 kaakkinen viimeisen vuosimallin (2000) suorakylkinen V70 etanolimuunnoksella. Näillä ajosuoritetta on tullut yhteensä 225 tkm. Kun huomioin kaikki kustannukset, myös arvon alenemisen (nykyisillä vakuutuksen hinnoilla, veroilla ja bensanhinnalla) sain kilometrin hinnaksi n. 34 senttiä. Tätä vasten lähdin peilaamaan, mikä voisi tulla halvemmaksi ja jotenkin siedettävällä mukavuudella. En keksinyt mitään. Ostin nykyisen autoni 4 vuotta sitten parilla tonnilla - melkein saman siitä saisi nytkin. Pääomakulut ovat ihan nollassa. Liikennevakuutus on alle 150 € vuodessa, ei tietenkään mitään kaskoja tämän hintaiseen. Jos tyrin, niin käyn ostamassa toisen. Tuossa vähän verrokiksi jos joku haluaa laskea...Ja jos tulee kuningasajatuksia, kuinka tässä konseptissa voisi syntyä säästöä ilman, että vaihtaa Micraan, niin saa kertoa. Eikä se Micra tule kysymykseenkään, kun pitää ajaa pitkää siivua mökille ja välillä kärrin kanssa. Täytyy kyllä sanoa, että on naurettavaan hintaansa nähden aika paljon autoa tuollaisessa vanhassa V70:ssä...
Otsikko: Vs: Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?
Kirjoitti: Vacheron - 21.03.2022, 18:10:57
Onneksi kilsoja tulee sen verran vähän vuodessa ettei ole mitään tarvetta alkaa himmailemaan vauhteja tai tekemään muita kikkoja.
Otsikko: Vs: Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?
Kirjoitti: Dave - 21.03.2022, 18:20:27
Täytyy kyllä sanoa, että on naurettavaan hintaansa nähden aika paljon autoa tuollaisessa vanhassa V70:ssä...

Varmasti näin.
Otsikko: Vs: Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?
Kirjoitti: D`Artagnan - 25.06.2022, 09:16:21
-Oikeanlainen rengastus oikeilla ilmanpaineilla. Renkailla on iso merkitys vierintävastukseen.
-Jarrut kunnossa. Eli herkistetyt palat ja männät ettei raahaa ajossa.
-Ennakointi. Yksi suurimmista polttoainetalouteen vaikuttavista asioista on oma ajotapa. Jättämällä riittävän välin     
 edellä ajavaan ei tarvitse koskea juurikaan jarrupolkimeen. Muistakaa vanha nyrkkisääntö että väliä edellä ajavaan         
 pitää olla vähintään sen verran "että saa pysäytettyä auton kokonaan tien näkyvällä osuudella". Tarkoittaa sitä että   
 jos edellä oleva vetää liinat kiinni ja itse tuuttaat perään niin liian vähän oli silloin turvaväliä.
-Paino. Mitä enemmän autossa on kuormaa kyydissä niin sitä enemmän se kuluttaa.
-Ilmanvastus. Suksiboksit ja vääränlaiset tarvikespoilerit tekevät ilmanvastusta joka lisää kulutusta.
-Ajonopeus. 120km/h -> laskemalla 100km/h kulutus pienenee toki autosta riippuen, mutta keskimäärin 
 puhutaan n.20% erosta, ja se on jo aika paljon. Ajallisesti määränpäähän saapumisessa ei menetetä kuin joitain
 minuutteja, tietenkin taas matkan pituudesta riippuen. Ei taida vain Suomessa olla paljon teitä joilla voisi tunti
 tolkulla posottaa 120 lasissa:-)

Nämä vanhat tutut asia tulivat ekana itselleni mieleen. Suurimpina asioina pidän henkilökohtaisesti jokaisen omaa ajotapaa ->ennakoiva ajokäytös, sekä renkaita.
Pelkästään näihin asioihin kiinnittämällä huomiota väitän että suurin osa autoilijoista säästäisi ihan selvää rahaa kokoajan kohoavissa bensiinilaskuissa.
Eli vaikka et mitään muuta tekisi niin katso nyt edes ne ilmanpaineet kohdilleen ja opettele uusi ennakoiva ajotapa.
Tuossa jälkimmäisessä onkin monelle haastetta jo ihan ihmispersoonasta riippuen, mutta se kyllä maksaa sitten itsensä takaisin polttoainepumpulla.
Otsikko: Vs: Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?
Kirjoitti: GHOST - 25.06.2022, 09:56:10
Mitens automaatilla ajettaessa ?

Olisko parasta saada suurin vaihde päälle ?

Mulla on ihan rajatapaus nopeusrajoitusten kanssa ennen kuin auto vaihtaa suurimmalle vaihteelle ?

Kierrosluku tippuu aika reilusti kun suurin vaihde menee päälle
Otsikko: Vs: Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?
Kirjoitti: hessu80 - 25.06.2022, 17:00:45
Pitkät välitykset on tehty juurikin kulutussäätöä varten. Suurin vaihde on paras, jos vauhtia on yli 80 km/h.

Jos haluaa pihistellä pisaralla pisimmälle, niin nopeus ei saa juurikaan nousta yli 60 km/h. Siihen saakka ilmanvastus on vielä lähes mitätön. 8-vaihteisen Volvon tapauksessa tämä tarkoittaa ajoa joko 6- tai 7-vaihteella.
Otsikko: Vs: Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?
Kirjoitti: Juho_ - 25.06.2022, 20:38:37
- Manuaalivaihteistella autolla laittaa vapaalle alamäessä ja antaa rullata. Sama juttu jos tarvitsee nopeutta laskea niin aloittaa ajoissa sillä, että heittää vaan vapaalle.
- Jos ei nopeuden vaihtelu haittaa, niin lyhyt (max puolikaasulla) kiihdytys alamäkeen ja rullaa pidemmälle, ja ylämäkeen antaa hyytyä vähän
- Aktiivinen hetkellisen kulutuksen seuranta, ja sen perusteella keventää kaasua aina kun mahdollista - tällä säästää yllättävän paljon. Plus ajotapa toki!
- Ohjauskulmat säädettynä ~nolla auraukselle - jos kulmat pielessä, voi aiheuttaa tarpeettoman paljon vierintävastusta
- "Eco" renkaat eli pienemmän vierintävastuksen omaavat. Nostetut rengaspaineet - auttaa "tiettyyn pisteeseen asti", riippuu rengasmallista ja auton massasta. Ja kapeammat renkaat toki, jos mahdollista
- Matalampi ajokorkeus, pohjamuovit.. auttaa ilmanvastuksen kanssa
- Jarrujen tarkastus -> eli ettei laahaa yhtään. Samoin vialliset pyöränlaakerit voi jarruttaa.. jos jarruja herkistelee, niin kannattaa pyörännavasta vähän pyöräyttää miten herkästi pyörii. Pieni vaikutus tällä toki, mutta kuitenkin.
- Jotkut moottorit toimii paremmin kun imuilman lämpöä sekä moottorin käyntilämpötilaa nostaa. Ei kaikki, mut osa kyllä. Samoin ohuempi öljy auttaa joissakin hiukan. Esim. 5W40 -> 0W20 -- mutta ei suositeltavaa yleensä.
 Itse oon kyllä ajanut yhdellä koneella surutta 0W20 öljyllä, ja kenkääkin sai kone kuumalla kesäkelillä. Suosituksena oli 5W30.
Otsikko: Vs: Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?
Kirjoitti: insinörtti - 25.06.2022, 21:32:17
Bensakoneessa kaasuläppä jarruttaa moottorin pyörimistä.
No, tavallaan. Täsmällisemmin ottaen kyseessä on pumppaushäviö, joka johtuu siitä, että bensakoneen tehoa säädetään säätämällä ilmamäärää. Pienellä teholla imusarjassa on kova alipaine, jota vastaan kone joutuu työskentelemään. Tosin tätä häviötä on saatu hieman vähenennettyä erilaisilla tempuilla, kuten kaasuläpättömät moottorit.

Pumppaushäviön vuoksi bensakonetta pitäisi käyttää "pelti auki", tosin sitten mennäänkin yleensä jo rikkaalle seokselle eli palamatonta polttoainetta putkesta pihalle - ei hyvä tämäkään. Myös korkeiden kierrosten käyttö heikentää hyötysuhdetta (kick down).

Mutta tosiaan bensakoneelle olisi hyvä saada kohtuu korkea kuormitus (ja matalat kierrokset). Pisaralle pisimmälle kisoissa tekniikka on moottoripurjekoneista tuttu "pulse'n'glide" eli vetetään kiihdytys (kuormitusta moottorille), minkä jälkeen rullataan moottori sammutettuna.  Keskinopeus taitaa olla 40 km/h luokkaa, joten ei kauhean suositeltava metodi normaaliin liikenteeseen.

Ilmeisesti tämä pulse'n'glide saattaa jossain määrin toimia mäkisessä maastossa. Oma havaintoni on, ettei kulutus kasva Norjan vuoristoissa - täysin päinvastoin kuin essonbaarista huudellaan! Essonbaarin opeilla kun pitää ajella tiiliskivi polkimen alla ts. annetaan nopeuden hidastua 20-30 km/ ylämäissä.

Nopeuden pumppaajat luonnollisesti ovat laskutaidottomia ja selittävät säästävänsä tällä tyylillä huimasti, vaikka "ajan koko 80+mittarivihre päälle". Eivät aja. Jos ajetaan "tuhlaavalla" vakionopeussäätimellä 0,5 km ylämäki ja 0,5 km alamäki 100 km/h, niin keskinopeus on 100 km/h.

Jos pumppari kipuaa ylämäen 70 km/h keskinopeudella, mihin kuluu aikaa 25,7 s ja spurttaa alamäen 130 km/h, mihin kuluu 13,8 s, niin  kilometrin matkaan kuluu 39,5 s ja keskinopeus on 91 km/h. Kas kun keskinopeus määräytyy eri nopeudella ajettujen osuuksien keston eikä kilometrien mukaan. Ylämäen konttaus -30 km/h vaikuttaa keskinopeuteen enemmän kuin +30 spurtti alamäessä.

Ja todellisuudessahan nämä pumpparit puutuvat ylämäissä 60-70 nopeuksiin ts. keskinopeus on mäkisessä maastossa n. 75 kahdeksankympin alueella ja 80-85 km/h (jep, joskun päässyt näitä kellottamaan, kun ohituspaikkaa ei ole ollut) satasen alueella. Se mainostettu 0,3-0,5 l/100 km säästö tulee vain ja ainostaan matalammasta keskinopeudesta = pienemmästä ilmanvastuksesta. Samaan pääsisi laittamalla vakionopeussäätimeen asetukseksi 80 satkun sijaan.
Otsikko: Vs: Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?
Kirjoitti: jaskajokunen - 26.06.2022, 18:45:28
Noin 6500km ajettu keskikulutuksella3,7l/100km
Otsikko: Vs: Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?
Kirjoitti: D`Artagnan - 26.06.2022, 19:35:13
Noin 6500km ajettu keskikulutuksella3,7l/100km

Toi on tosi hyvin varsinkin jos autona on Volvo. Ihan sama mikä malli.
Olenkin aina sanonut kavereille jotka ovat Volvosta haaveilleet, ettei kannata hankkia jos bensan hinta tuntuu kovalta:-).
Otsikko: Vs: Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?
Kirjoitti: jaskajokunen - 26.06.2022, 20:12:08
Toi on tosi hyvin varsinkin jos autona on Volvo. Ihan sama mikä malli.
Olenkin aina sanonut kavereille jotka ovat Volvosta haaveilleet, ettei kannata hankkia jos bensan hinta tuntuu kovalta:-).
T8 twinengine hybridillä mennään
Otsikko: Vs: Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?
Kirjoitti: TimoV8 - 26.06.2022, 20:25:38
Audi Q7. 456hv, 2500kg.
Arkiajon kulutus viimeisen puolen vuoden ajalta 1l/100km. :smoke:
Otsikko: Vs: Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?
Kirjoitti: jaskajokunen - 26.06.2022, 20:30:44
Audi Q7. 456hv, 2500kg.
Arkiajon kulutus viimeisen puolen vuoden ajalta 1l/100km. :smoke:
Mä oon kyllä antanut hudaakin, ei ole se viherpiiperön hattu päässä / jäsenkirja lompakossa  ;)
Otsikko: Vs: Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?
Kirjoitti: TimoV8 - 26.06.2022, 20:38:15
Mä oon kyllä antanut hudaakin, ei ole se viherpiiperön hattu päässä / jäsenkirja lompakossa  ;)
Autolla kuuluu ajaa nätisti ja taloudellisesti, aina! :nohnoh
Otsikko: Vs: Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?
Kirjoitti: jaskajokunen - 26.06.2022, 20:42:48
Autolla kuuluu ajaa nätisti ja taloudellisesti, aina! :nohnoh
Ajattelinkin, jotta sä oot se ekologisempi autoilija
Otsikko: Vs: Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?
Kirjoitti: laatikkovika - 27.06.2022, 09:01:22
Autolla kuuluu ajaa nätisti ja taloudellisesti, aina! :nohnoh
Elikä autoilusta vietäisiin kaikki autoilun hauskuus. Käy se niinkin mutta itse en noihin normeihin sovellu. :sundaydriver:

Autoilu maksaa mitä maksaa.
Otsikko: Vs: Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?
Kirjoitti: razori - 27.06.2022, 11:41:01
Audi Q7. 456hv, 2500kg.
Arkiajon kulutus viimeisen puolen vuoden ajalta 1l/100km. :smoke:

Ai se on jo tätä nykyä kykenevä liikkumaan pois korjaamolta  ???  :D
Otsikko: Vs: Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?
Kirjoitti: TimoV8 - 27.06.2022, 12:01:14
Ai se on jo tätä nykyä kykenevä liikkumaan pois korjaamolta  ???  :D
Softapäivitys auttoi, viime talvena ei mitään häikkää moottorin, öljyjen tai sähköajon kanssa.

Jos auto asuu korjaamolla, se lähtee jonkun muun ongelmaksi kuten XC90 sai kokea.
Otsikko: Vs: Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?
Kirjoitti: oh6dd - 28.10.2022, 23:04:11
-Ajonopeus. 120km/h -> laskemalla 100km/h kulutus pienenee toki autosta riippuen, mutta keskimäärin 
 puhutaan n.20% erosta, ja se on jo aika paljon.

Samaa olisin veikannut itsekin. Uusimman Moottori -lehden mittaamat kulutukset motarilla Espoo-Turku-Espoo välillä:
- Peugeot 308SW 1.2 liran bensakoneella (96kW) @120 km/h: 5,8L/100 km ja @100 km/h 4.9L/100 km. Erotus 0.9L/100 km (-15.5%)
- Volvo XC90 2 litran dieselillä (173kW) @120 km/h: 7,8L/100 km ja @100 km/h 6,6L/100 km . Erotus 1,2L/100 km (-15.4%)
Otsikko: Vs: Kuinka pienentää autoilun kustannuksia?
Kirjoitti: B30A - 29.10.2022, 10:18:28
Satuin kurkkaamaan mitä pitkäkaton kk-mittari näyttää, se on ollut minun ja frouvan ajojen jäljiltä kroonisesti 6,1litr/100km.(seka-ajoa tässä Uudellamaalla)
Nyt kun on ajettu paljon opetusajoa neidille, eli ajaminen on varsin rauhallista niin ruudussa seisoo 5,9litr/100km. Jos ajattelisi suoraviivaisesti niin tämmöisellä pienelläkin kulutusmuutoksella säästäisi ~40€/kk pa-kuluissa. Voisi ajella ihan täysin rajoitusten mukaan, vähän kevyempi kaasujalka kiihdytyksiin niin siinä se olis. (toki muiden köyhien kanssa liikennevaloissa ihmettely aamuin-iltapäivin tekee osansa)