Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: A.H:: - 06.05.2022, 22:48:17

Otsikko: 850 WD
Kirjoitti: A.H:: - 06.05.2022, 22:48:17
Niin siinä sitten taas kävi, että jonkun aivopierun seurauksena IKEA Express tuli taas taloon.
2020 hukkattiin tämä-98 v70 kantrivolvo pois, kun automaatti ei oikein napannut.
(https://i.ibb.co/6rWTgW7/Vanha.jpg) (https://ibb.co/6rWTgW7)

Ja nyt sitten, kun kaikkea muutakin rahareikää olis ollu muutenkin ihan riittämiin niin oli pakko ottaa tämä 850 AWD manuaali haltuun.
Kyseinen kärry on ollut suvussa jo vissinkin vuodesta -13 ja kun ilmeni, että siitä halutaan eroon, niin ilmaisin oitis halukkuuteni lunastukseen. Näitähän ei ilmeisestikään ihan kauhiasti ole liikenteessä myyntilistoilla (ainakaan nettiauton perusteella).
(https://i.ibb.co/HBSpq7K/Edest.jpg) (https://ibb.co/HBSpq7K)

Remppaa on luvassa ihan riittävästi, ...taas kerran.
-huohotin(-->öljysotkua konehuoneessa)
-lauhduttimen letkut(-->vielä enemmän öljysotkua konehuoneessa)
-airbagin valo
-mittaristo(ratas ja valot)
-kuskin jalkatila märkä(vuotaako näissäkin lämppärin venttiili hajotessaan kuskin jalkatilaan?)
-bensatankin putket(niitä on jo jotenkin korjailtu)
-jarrut eteen ja taakse
-jordaanin tukilaakeri mahdollisesti(täristää kiihdyttäessä)
-sytytyksen rojut uusiks (voi se kai tärinän syy olla näissäkin)
-konepelti ja takaluukku maalattava, takakaarissa pientä kukkaa
-pakoputki uusiks
-repsikan sivupeili
-ehkä ne 17" vanteet
-maski ja pellin aukaisusysteemi
-moottorin tukikumit
-venttiilien kumit
-plus kaikkea muuta pientä, jotain uutta, jotain vanhaa, jotain lainattua, sinistä ja jotain biltemasta

Positiivista on, että muuten on suorakylkinen, lasit ehjät, nelkku pelaa ainakin vielä, nivusmaatitkin kai toimii ja ehkäpä se tuo "A" kirjainkin jostain löytyy tuonne takaluukkuun.
(https://i.ibb.co/tBHbDsb/Takaa.jpg) (https://ibb.co/tBHbDsb)
Otsikko: Vs: 850 WD
Kirjoitti: laatikkovika - 07.05.2022, 08:53:47
Sen verran vaan että ei vuoda lämppärin venttiili kun sitä ei ole.
Lämppärin kenno vuotaa tai sitten putkien o- renkaat kennolla.

Lupaa että paat siihen ihan oikean maskin! :P
Otsikko: Vs: 850 WD
Kirjoitti: A.H:: - 07.05.2022, 17:24:21
Lupaa että paat siihen ihan oikean maskin! :P

Ehdottomasti kyllä.
Käsittääkseni oli jotain tullut joskus nokkaan ja rikkonut umpion ja maskin. Myöskin pellin aukaisu systeemi oli hajonnut. 
Tilalle oli sitten väliaikaisesti laitettu jotain verkkoa ja rautalankaa nippusidepatentilla.
Otsikko: Vs: 850 WD
Kirjoitti: A.H:: - 24.05.2022, 21:38:48
Hiukan on jo päästy tuhertamaankin.
Airbägin koodit nollantui 850 OBD II puhelin äpillä, kunhan varmisti, että bägin liittimet on kanssa kunnolla kiinni.
Käsijarru projekti alkoi eilen ja päättyikin umpijumissa olleen jarrusatulan pitimen kiinnityruuvin kannan murjomiseen. Tilanne ratkesi tänään paremmalla lämmitysvälineellä (sievertin toho).
Käsijarruvaijeria kaivellessa mattojen alta oli räpylä niin märkä, että ei ollut enää muuta vaihtoehtoa, kun alkaa irrottelemaan lattiamateriaaleja. Koska se kuskin jalkotilakin on märkä niin meneehän samalla vaivalla.
Asiassa oikaisin hiukan kerettiläisesti ja vetelin mattopuukolla strategisista paikoista maton auki, ettei tarvi koko sisustaa purkaa.
Ja olihan tuolla märkää
(https://i.ibb.co/mtWDg8t/lattia.jpg) (https://ibb.co/mtWDg8t)

Kuskin jalkatilan vaahtomuovi painoi varmaan useamman kilon.
Takajalkotilassa materiaali on erilaista, mutta märkää sekin. Onneksi ainakin vielä huomenna paistaa aurinko.
(https://i.ibb.co/Q83JpK8/eriste.jpg) (https://ibb.co/Q83JpK8)

Olisko taas käyny niin, että se vedenpoistokaukalo sulakerasian takana on ollu tukossa ja sitä myöten tulvinu.
Otsikko: Vs: 850 WD
Kirjoitti: A.H:: - 08.06.2022, 21:52:32
Olisko taas käyny niin, että se vedenpoistokaukalo sulakerasian takana on ollu tukossa ja sitä myöten tulvinu.

No ei ollu. Kyllä se glygolia on ja mahdollisten jälkien perusteella vuotopaikka on ollut juurikin aiemmin mainittu kennolle tulevien putkien o-renkaat.

Glygolin poiston kikkakolmonen on kissanhiekka.
(https://i.ibb.co/SxLBZ3S/20220525-165526.jpg) (https://ibb.co/SxLBZ3S)

Kissanhiekkaa kerros märälle lattialle, hierotaan pintaan, imuroidaan pois lidlin raksaimurilla ja avot, jäljellä on kuiva pinta.
(https://i.ibb.co/jwQsqXC/20220525-174113.jpg) (https://ibb.co/jwQsqXC)

Vanha lattiaeriste on edelleen likomärkää, joten koitan hyötykäyttää siitä tuon harmaan osan uuden eristeen päälle, joksi valikoitui 13mm armaflex. Sitä kun oli varastossa pala.
(https://i.ibb.co/PNG9Bpb/20220608-183210.jpg) (https://ibb.co/PNG9Bpb)

Sprayliimaten uutta eristettä.
(https://i.ibb.co/gR7T5LX/20220608-191818.jpg) (https://ibb.co/gR7T5LX)
Otsikko: Vs: 850 WD
Kirjoitti: A.H:: - 21.06.2022, 08:58:22
Putkisto haaveilu menossa.
Mahtaako kellään olla muistissa, että mitkä tarvikepöntöt tuonne awd:n taakse mahtuu?
Nuo joskus tuonne eksyneet linja-auto mallin pöntöt on hiukan rumat tuolla alla.
(https://i.ibb.co/FWmCY1Q/20220619-185633.jpg) (https://ibb.co/FWmCY1Q)

Ja ovat näköjään vaatinu sovitus vaiheessa vähän vasaraa ja laikkaakin.
(https://i.ibb.co/kmw0TfT/20220619-185742.jpg) (https://ibb.co/kmw0TfT)

Orginal tuplaputkisto tai yleensäkin mekkikohtainen taitaa maksaa enemmän, kun koko auto, niin taitaa mennä osista askarteluks koko tötterö.
Ilmeisesti kuitenkin 850:n alkuperäisen katin romutus hinnalla saatais saada kustannettua uutta torvee tilalle.
Otsikko: Vs: 850 WD
Kirjoitti: razori - 21.06.2022, 09:35:36
Simonsilta saa bolt-on kittiä  :)
Otsikko: Vs: 850 WD
Kirjoitti: A.H:: - 21.06.2022, 13:19:24
Simonsilta saa bolt-on kittiä  :)

No hjelvete.
Saattaapa hyvinkin olla, että nämä linja-automallin vaimentajat vois kuitenkin olla simonsin tuote.
Nyt kun tarkemmin syynäsin niin nuo simonsin palikat on varsin samanlaisia, kun auton alla olevat.
(https://i.ibb.co/bRkDfTr/400x400-25603-020-H8.jpg) (https://ibb.co/bRkDfTr)

ja ainut syy miksi noita vaimentajia on molemmin puolin jouduttu ranettamaan on tuo peräkoukun rauta. Muutenhan ne siellä mahtuis olemaan ilman lekomistakin.
(https://i.ibb.co/1QR7Fxw/20220619-185722.jpg) (https://ibb.co/1QR7Fxw)
Otsikko: Vs: 850 WD
Kirjoitti: aprilli - 21.06.2022, 13:45:28
Mulla oli viime vuonna sama tilanne putkiston loppupään kanssa.
Sillon kattelin noiden tarvikepönttöjen hintoja/kokoja ja kyllä niitä jokseenki sopivia olis ollukki, ku meinasin itte tehdä koko loppuosan akselin päältä taakseppäin. Oli vaan jo sillon sellanen tilanne, että moni vaimennin oli loppuunmyyty.
Päädyin tuohon razorin mainitsemaan Simonsin sarjaan. Positiivinen kokonaisuus se satsi, sopi ku hanska käteen ja ulostulot heti keskellä puskurin aukkoja jne.
On nuo Simonsin sarjan pöntöt ehkä vähän sirommat kuin nuo sun nykyiset, muttei siinä isoa eroa ole.

SC Styling oli silloin halvin, ei enää. On neljänneksen verran tullu lisää hintaa.

08/2021 hinta oli 639e
06/2022 hinta on 790e
Otsikko: Vs: 850 WD
Kirjoitti: R70AWD - 21.06.2022, 14:36:59
Putkisto haaveilu menossa.
Mahtaako kellään olla muistissa, että mitkä tarvikepöntöt tuonne awd:n taakse mahtuu?
Nuo joskus tuonne eksyneet linja-auto mallin pöntöt on hiukan rumat tuolla alla.
(https://i.ibb.co/FWmCY1Q/20220619-185633.jpg) (https://ibb.co/FWmCY1Q)

Ja ovat näköjään vaatinu sovitus vaiheessa vähän vasaraa ja laikkaakin.
(https://i.ibb.co/kmw0TfT/20220619-185742.jpg) (https://ibb.co/kmw0TfT)

Orginal tuplaputkisto tai yleensäkin mekkikohtainen taitaa maksaa enemmän, kun koko auto, niin taitaa mennä osista askarteluks koko tötterö.
Ilmeisesti kuitenkin 850:n alkuperäisen katin romutus hinnalla saatais saada kustannettua uutta torvee tilalle.

Näyttää juurikin Simons putkistolta, mutta koska autossa on vetokoukku, niin pönttöjä on ollut pakko muokata.

https://martelius.com/putkistot/simonspakoputkistot/volvo-850-ja-sv70-4wd-turbo-pakoputkisto

Mulla oli -98 R:ssa sama putkisto ja kun meinasin laittaa siihen vetokoukun, niin eipä onnistunut koska pöntöt tulee tielle. Olisi pitänyt muokata samalla tavalla. Kokeilin useampaa erimallista koukkua, mikään ei käynyt tuon putkiston kanssa. Pöntöt on niin julman suuret ja malliltaan pyöreät. Jäi sitten koukku asentamatta kun koukun tarve oli loppujen lopuksi pieni.

Vastaava Ferrita putkisto, pöntöt paljon lyhyemmät ja pienemmät, näyttää muutenkin enempi alkuperäseltä. En tiedä varmuudella, mutta saattaisi sopia paremmin koukun kanssa jos siinä koukussa on ne lovet pöntöille ?

https://www.ferrita.com/en/products/car/stainless-exhaust/volvo/xc70-en/volvo-850-awd-s70-awd-v70-i-awd-xc70-i-23-25t
Otsikko: Vs: 850 WD
Kirjoitti: razori - 22.06.2022, 10:00:50
Näyttää juurikin Simons putkistolta, mutta koska autossa on vetokoukku, niin pönttöjä on ollut pakko muokata.

Tuossa omassa on myös koukku paikallaan, eikä ole tarvinnut muokata mitään. Senkuin nosti pöntöt paikoilleen  :)
Otsikko: Vs: 850 WD
Kirjoitti: R70AWD - 23.06.2022, 15:50:27
Tuossa omassa on myös koukku paikallaan, eikä ole tarvinnut muokata mitään. Senkuin nosti pöntöt paikoilleen  :)

Sulla on varmaan se Volvon oma irrotettava koukku, se on tiettävästi ainoa joka saattaa sopia tuon Simons putkiston kanssa. Siinä on tilaa enempi ja muistaakseni sellaset lovet pönttöjä varten kun tutkittiin kaverin V70 AWD:ta, jossa oli se koukku ja vakio putkisto. Muiden koukkujen kanssa ne pöntöt tuli väkisin tielle, ei vaan mahtanut mitään. Sovitin useampaa koukkua, uusia ja käytettyjä. Sitä Volvon koukkua taas ei löytynyt mistää uutena eikä käytettynä. Ne Simonsin pöntöt on vaan ihan järkyttävän kokoset ja näkyy hölmösti sivulta katsoen.
Otsikko: Vs: 850 WD
Kirjoitti: A.H:: - 24.06.2022, 18:17:01
Ne Simonsin pöntöt on vaan ihan järkyttävän kokoset ja näkyy hölmösti sivulta katsoen.

No juurikin tämä.
Maavara tippuu peräkontin alla varmaan puoleen siitä mitä se on etu ja takapyörien välissä.
Kuinkahan äänekäs Simonsin pienempi läpivirtaus-ovaalimalli on tuohon isoon jöötiin verrattuna?
Nuo isot vaimentajatkin on läpivirtausmallia ja ihmeen hiljaiset ovat. Voisin jopa sanoa, että tyhjäkäynnillä on varsin miellyttävä ääni.
Turbohan kyllä ilmeisestikin deletoi möykkää aika tehokkaasti.
Otsikko: Vs: 850 WD
Kirjoitti: B-Man - 24.06.2022, 23:31:43
Kuinkahan äänekäs Simonsin pienempi läpivirtaus-ovaalimalli on tuohon isoon jöötiin verrattuna?

Ysin putki on kasattu näillä Simonsin 2,5" Super RST (https://martelius.com/pakoputkiston-rakennustarvikkeet/yleisosat25rst/vaimennin-25-super-rst-l320mm) ja 2,5" Big 63 RST (https://martelius.com/pakoputkiston-rakennustarvikkeet/yleisosat25rst/vaimennin-25-big-63-rst-l420mm) vaimentimilla, isompi perällä.
Ja on sopivan hiljanen. Nuo on melko sirot, niin mahtuu pienempäänkin tilaan.
Otsikko: Vs: 850 WD
Kirjoitti: razori - 25.06.2022, 12:20:37
Sulla on varmaan se Volvon oma irrotettava koukku, se on tiettävästi ainoa joka saattaa sopia tuon Simons putkiston kanssa.

No tämähän se. Sivuhuomiona täytyy mainita, että etuvedon koukku ei sovi nelivetoon juuri noiden pönttöjen takia

Nuo isot vaimentajatkin on läpivirtausmallia ja ihmeen hiljaiset ovat. Voisin jopa sanoa, että tyhjäkäynnillä on varsin miellyttävä ääni.
Turbohan kyllä ilmeisestikin deletoi möykkää aika tehokkaasti.

Samaa mieltä.

Tässä on omasta pari videota;

https://m.youtube.com/watch?v=RuxlaP2rTYo
https://m.youtube.com/watch?v=n1CClexSIsY

Putkisto on 3" about kyynärnojalle asti ja siitä eteenpäin supistuu 2.5". Materiaalina rst.
Otsikko: Vs: 850 WD
Kirjoitti: R70AWD - 25.06.2022, 13:31:39
Tässä on omasta pari videota;

https://m.youtube.com/watch?v=RuxlaP2rTYo
https://m.youtube.com/watch?v=n1CClexSIsY

Täytyy sanoa että kaipaan todella paljon tuota 5-koneen murinaa kiihdytyksissä S*
Otsikko: Vs: 850 WD
Kirjoitti: A.H:: - 25.06.2022, 20:20:12
Täytyy sanoa että kaipaan todella paljon tuota 5-koneen murinaa kiihdytyksissä S*

Ja oma ääninäyte.  S*
https://youtu.be/CFYgJ4VQ51E
Jos nyt jotain negatiivista hakee, niin siniseen pöllyyn täytyy jossain vaiheessa syventyä.
Ainakin huohotuksen remppa ja venojen kumit uusiks ens hätään.

Mä teen nyt niin, että jätän noi pömpelit tuonne toistaiseks, kun ne on kuitenkin ehjät ja uusin auton alta ruostuneen suoran putken ja ehkä sen alkuperäisen katin tilalle joku reiskatti?

Tässäkin muuten on nuo peräkoukun kiinnitykset molemmin puolin muotoiltu noitten vaimentajien takia kaarevaksi.
Näkyy hyvin tässä kuvassa.
(https://i.ibb.co/SVMJ3LY/20220619-185826.jpg) (https://ibb.co/SVMJ3LY)

Otsikko: Vs: 850 WD
Kirjoitti: A.H:: - 12.08.2022, 19:19:56
Kaikennäköstä tässä joutuu säätämään.
Koko kesän on auton päällä kävellyt mustia muurahaisia. Joskus enemmän ja joskus vähemmän, välillä jopa auton sisällä. Syystä taikka toisesta enimmäkseen koko ajan auton etupäässä.
Tänään sitten tilanne eskaloitui siihen pisteeseen, että nyt on myrkytyksen aika.

(https://i.ibb.co/5v1m8rH/20220812-181324.jpg) (https://ibb.co/5v1m8rH)

Muurahaismyrkkyä spräynä ovesta kabiiniin ja ympäri keulaa muovin alle.
Josko kohta häviäisivät.
Otsikko: Vs: 850 WD
Kirjoitti: A.H:: - 20.05.2023, 21:13:43
Täytyypä herätellä tätäkin.
Viimekesän loppu meni näissä merkeissä.
Alkoi ihan viattomasti pikku rapsuttelusta sen takaikkunan alla olevan listan poiston jälkeen.
(https://i.ibb.co/wpn5Jrn/20220708-204844.jpg) (https://ibb.co/wpn5Jrn)

Joka eskaloitui sitten viimein tähän.
(https://i.ibb.co/d5DPgdQ/20220728-194447.jpg) (https://ibb.co/d5DPgdQ)

Lopputulosta en viitti näyttää, kun ei siitä kunnon kuvia ole, mutta kohtuullisen hyvän lopputuloksen sain aikaan paskoilla välineillä paskoissa olosuhteissa.
Enivei, nyt kun katsoin talven jäljiltä uudestaan, niin jovain se ruskea kukkanen sieltä ikkunan alasaumasta alkaa taas hiipimään. Sinänsä sillä nyt ei ole mitään väliä, kun koko auto pitäisi joka tapauksessa saada uuteen maaliin. Täytyy vaan seuraavalla kerralla ottaa lasi pois, että saa kaikki ruosteet poistettua.

Talvihan meni muuten aika hyvin.
Keskikulutus vähintään sen 12l.
Sivuluisuista päätellen takapääkin työnti.
Tyyppivikana olevia bensalinjoja paikkailtiin pohjolan tiloissa pariinkin kertaan.

Lopputalvesta sitten mittariston valot välkähti kerran, jättäen osan varoitusvaloista palaaman. Pikainen googlettelu kertoi mahdollisesti olevan laturissa häikkää.
Kotona sitten yeismittarointi oli myös samaa mieltä asiasta, näyttäen 11,5v kone tyhjäkäynnillä.

Onneksi autojen tilanne taloudessa oli riittävä, niin volvo jäi sitten seisonnalle odottamaan aurinkoisia päiviä.

Tänään sitten rakennettiin volvolle telakka.
(https://i.ibb.co/pKrX9fV/20230520-153814.jpg) (https://ibb.co/pKrX9fV)

Syy tähän on pakoputkiston uusinta, jonka kuntoa syynäilin jo viime kesänä.
Näytti jo silloin aika happamalta ja talvella sitten alkoi sauhua tulemaan auton alta niin, ettei tyhjäkäynnillä voinut juurikaan ovia auki pitää.

Katin takimmainen sauma jo varmaan kertaalleen hitsattu.
(https://i.ibb.co/1v9mCmr/20230520-190553.jpg) (https://ibb.co/1v9mCmr)

Ja paistoihan se päivä tuonne downpipeenkin. Joku kiinnityskorvake, mistä revennyt.
(https://i.ibb.co/NyspJ01/20230520-192132.jpg) (https://ibb.co/NyspJ01)

Orkkis katti lähtee nyt kierrätykseen ja mahdolliset tulot sijoitetaan uuteen torveen.

Sen verran siinä kardaaniankin kopeloin, että saattaapa senkin joutaa huoltaa, kun putki on pois tieltä.
Jolloinka homma saattaa levitä kulmavaihteen irroitukseen  :idiot2: olishan se booriholkkikin hyvä tarkastaa vaikka nelkku toimiikin.
Ja sitten se laturi tarvis jotenkin saada irti. Ahdasta on.
Otsikko: Vs: 850 WD
Kirjoitti: A.H:: - 30.05.2023, 08:42:35
Ei tullu valmista vielä eilenkään.

Kun on kaks ihan kunnon reikää lambdojen välissä, niin saattaa olla selvää, miksi välillä on tuoksunut niinkun kävis hiukan rikkaalla.
(https://i.ibb.co/TvdvkQW/20230525-202219.jpg) (https://ibb.co/TvdvkQW)

Simmonsin tuplapönttö kätpäkki jouduttiin pilkkomaan puukkosahalla erinäisiin osiin, kun ei sitä muuten irti saanut.
Saapi nyt nähä, että viittiikö tuosta edes entisöidä noita vasikan kokoisia pönttöjä, vai ettiikö tilalle sitten pienemmät ja sievemmät pöntöt.
(https://i.ibb.co/gysvxL5/20230523-193318.jpg) (https://ibb.co/gysvxL5)

Kulmavaihdekin tuli sitten tarkastus mielessä irrotettua.
On siellä ainakin ollut jotain rasvan tyyppistä, kun ei ole ruostetta havaittavissa.
Käsin koplaamalla ei holkki irtoa vaihdelaatikon päästä, eikä myöskään tuntunu väljää, ts. istuu siellä aika tiukasti.
En kerinny putsaamaan, niin en tiedä missä kunnossa holkin urat on.
(https://i.ibb.co/tBx4BL2/20230529-173621.jpg) (https://ibb.co/tBx4BL2)

Kulmavaihteen pää alkaa taas olla elämänsä ehtoopuolella.
Selkeät kulumisen jäljet urien kyljissä.
Kestää kyllä normikäytössä talvella, mutta ei mitään jatkuvia asfaltti vetoja.
(https://i.ibb.co/DRKYwc8/20230529-185222.jpg) (https://ibb.co/DRKYwc8)
Tämä menee nyt putsauksen jälkeen uusilla vaseliineilla läjään.
Ja sitten jonain päivänä, kun/jos tämä auto säilyy taloudessa harrasteena, niin otetaan koko voimalinja isompaan remonttiin.

Jotain peruskauraa taas.
(https://i.ibb.co/Rv7YMg2/20230529-173550.jpg) (https://ibb.co/Rv7YMg2)

Takana aurauksen säätötangon ympärillä olevan muovikourun sisällä kulkee absin johto. Kourun tarkoituksena on myös pitää katkenneen tangon päät kutakuinkin yhdessä.
(https://i.ibb.co/TwRhdJB/20230525-200338.jpg) (https://ibb.co/TwRhdJB)

Tai eihän tuo mitään "tankoa" ollut vaan putkea.
(https://i.ibb.co/b3RXC9C/20230525-200526.jpg) (https://ibb.co/b3RXC9C)
Otsikko: Vs: 850 WD
Kirjoitti: A.H:: - 03.07.2023, 15:47:27
Tuhertamisessa päästiin taas eteenpäin ja jotain onnistuikin.
Vetarin suojakumien metsästys ei tuottanut tulosta, niin ostin nuo motonetin tuotteet. Ulompi https://m.motonet.fi/fi/tuote/1701092?ajoneuvo=656&vuosimalli=1997 ja sisempi https://m.motonet.fi/fi/tuote/1701091?ajoneuvo=656&vuosimalli=1997
Sisempi oli ok, mutta ulompi ei. Meni kyllä paikoilleen, mutta on selkeästi epäsopiva vs sisempi nivel.
Yliveto hommia ei tarvinut tehdä, kun pistin nivelet osiksi, että sai paskat pois ja uudet rasvat tilalle.
Tai oikeastaan vaan ulompi nivel purkui.
Jostain syystä tuohon ei tullut mitään eloa vaikka kuinka levitti tuota lukkorengasta. Välttääkseni ylimääräisiä vasaran jälkiä tyydyin pesemään nivelen sen mitä petroolilla ja bräkliinillä sai aikaiseksi.
(https://i.ibb.co/pzb2nRX/20230702-100723.jpg) (https://ibb.co/pzb2nRX)

Toinen pää purettu, pesty ja kasattu.
(https://i.ibb.co/xDxkvDJ/20230702-100826.jpg) (https://ibb.co/xDxkvDJ)

Ja läjässä.
(https://i.ibb.co/gMwtDRb/20230702-113224.jpg) (https://ibb.co/gMwtDRb)


Kardaanin tukilaakerin vaihtoa varten virittelin valmiiksi puusta toiseen kuormaliinoja, että saa vetoa, kun se booriakseli-liitos ilmeisesti voi olla tiukassakin.
No ei ollu. Lähti ihan käsin vetämällä.
Tukilaakerikin löytyi autodocin sivuilta, kun vaan haki jaguaariin käypästä.
https://m.autodoc.fi/tedgum/17491604

Kovasti se väitti, että tämä osa ei sovi autoosi, mutta siinä se nyt kuitenkin on.
(https://i.ibb.co/hcmr2nH/20230703-152432.jpg) (https://ibb.co/hcmr2nH)

(https://i.ibb.co/pQ2yvBB/20230703-141629.jpg) (https://ibb.co/pQ2yvBB)

Ristinivelen vaihto vielä.

Ja tietenkin se tukilaakerin ja pakoputken kannatinpelti tarvi tietenkin hitsata ja maalata, mutta niistäkin taitaa olla tällä voorumilla muutamakin kuva, niin en viittiny omastani ottaa.



Otsikko: Vs: 850 WD
Kirjoitti: A.H:: - 21.07.2023, 08:55:00
Aikaa niin rajallisesti ihmisellä käytössä, että varmaan kolme viikkoo jo pelleilly aina silloin tällöin tuon mutkan kanssa.
(https://i.ibb.co/1R82Lb0/20230712-191729.jpg) (https://ibb.co/1R82Lb0)

Sitten viimein kun oli jo hiukan sinnepäin, niin tuli sellanen spede mallin facepalmi, kun muistin, että jakopäänpuoleinen tukikumi on vielä vaihtamatta.
Kone nousee ainakin kolme senttiä, niin putki on taas väärässä linjassa, mutta kävikin niin, että menikin parempaan suuntaan.
Siitä huolimatta homma on kokoajan sitä, että yrittää tunkea 2,5 tuuman reikään 3 tuuman asiaa. Taidan kuitenkin koittaa vielä tuota oikeapuoleistakin reittiä.
(https://i.ibb.co/09K2tfy/20230712-185657.jpg) (https://ibb.co/09K2tfy)

Ja se tukikumi tai lähinnä sen puute. Saattoi olla jo aika vaihtaa.
(https://i.ibb.co/p1MNJTj/20230719-174106.jpg) (https://ibb.co/p1MNJTj)

Ja uusi tarvikemalli.
(https://i.ibb.co/1JY4WXG/20230719-174044.jpg) (https://ibb.co/1JY4WXG)

Tämäkin on työn alla. Ajattelin tehdä tangon ite, kun iski nuukuus. Skandiksilta ostin pelkät puslat, joiden ympärille sorvautuu rinkulat ja väliin sitten hitsautuu putki. Näin teoria tasolla.
(https://i.ibb.co/t2Vhw28/20230710-175522.jpg) (https://ibb.co/t2Vhw28)
Otsikko: Vs: 850 WD
Kirjoitti: razori - 25.07.2023, 09:56:07
Ihan kuin kuvat olisi jostain toisesta topicista, sen verran tutun näköistä puuhaa :D
Otsikko: Vs: 850 WD
Kirjoitti: Saliu - 25.07.2023, 10:38:56
Hyvä kun näiden kanssa jaksetaan vääntää! Ei näitä tosiaan niin paljoa ole liikkenteessä. Razori tehnyt kattavan huoltomuistion helpottamaan awd volvon omistajia  ;D
Otsikko: Vs: 850 WD
Kirjoitti: A.H:: - 21.12.2023, 15:18:12
Jäsen Lankun projektitopicissa olleesta kuvasta tuli mieleeni tuo oma ja muistinkin, että täytyypi päivitellä tätäkin ennenkun vuosi on loppu.

Tämähän korjattiin juurikin niin kuin suunnittelin
Tämäkin on työn alla. Ajattelin tehdä tangon ite, kun iski nuukuus. Skandiksilta ostin pelkät puslat, joiden ympärille sorvautuu rinkulat ja väliin sitten hitsautuu putki. Näin teoria tasolla.
(https://i.ibb.co/t2Vhw28/20230710-175522.jpg) (https://ibb.co/t2Vhw28)

Valmiista tuotoksesta ei tosin tainnut kuvaa tulla otettua, mutta tekovaiheesta löytyi.
Isä-ukko sorvasi sopivan kokoiset rinkulat ja minä tiggailin työpaikalla väliin sopivan hst-putken.
(https://i.ibb.co/RDwv2mY/20230727-093232.jpg) (https://ibb.co/RDwv2mY)

Pakoputken osalta taas... homma meni miten meni.
Alun alkaen oli suunnitelma heppailla putken pätkät kotona kohdilleen ja viedä sitten palikat työpaikalle ja siellä juurikaasulla tiggailla saumat, mutta aikataulut ei täsmänny.
Perheen nuorisolle ilmeni koulujen alkuun auton tarvetta, ja koskan itse olin vielä kesälomalla, niin päädyin hakemaan rst-lankaa miggiin ja päryytellä putken läjään omassa pihassa.
Hiilari ei näköjään ole hst:lle paras suojakaasu. Saumat näyttää just niinkun ne olis vedetty jollain ydinjätelangalla.
Mutta paikalleen käypänen kompleksi siitä kuitenkin tuli.
(https://i.ibb.co/jM88jBR/20230806-182927.jpg) (https://ibb.co/jM88jBR)

Downpipe 3" putkea yhdellä ylimääräisellä lambdan reijällä. Linjaus kardaanin oikealta puolelta. Biltsun katin jälkeen supistus, josta jatkuu 2,5" hst putkella takasillan ylitykseen saakka.
(https://i.ibb.co/1rfJbZG/20230806-183036.jpg) (https://ibb.co/1rfJbZG)

Aika ja hermot ei sitten riittäny enää pihalla tuhertamiseen tuon takasillan ylityksen kanssa. Niimpä se jäi tuolta osin toistaiseksi vanhaksi.
Vanhan putken irrotus vaiheessa joutui käyttämään aikalailla puukkosahaa, kun ei liitokset auenneet, joten kaikki vanhan putken liitokset ja osa suoraakin putkea on korvattu uusilla palikoilla a´la biltsu.
(https://i.ibb.co/zGRtnZd/20230806-183038.jpg) (https://ibb.co/zGRtnZd)

Itse en kerinnyt putkea toiminnassa kokeilemaan, kuin kerran tai kaksi, mutta nuorison kanssa oltiin yhtä mieltä siitä, että uudella torvella oli ihan selkeä vaikutus. Vetoja tuli lisää.

Kausi päätyi sitten syksyllä tähän.
(https://i.ibb.co/mhqY4Gq/20230911-134130.jpg) (https://ibb.co/mhqY4Gq)

Vasen taka alatukivarsi murtui irti puslansa ympäriltä.
Olisko se sitten juurikin tällä puolella ollut rikkinäinen aurauksen säätötanko ja sen mukana pisempään viturallaan ollut auraus vaikuttanut heikentävästi tuohon. (lisättynä vielä, että nuorisolla oli rikkoutumis vaihetta edeltänyt melkoisen reipasluonteista ajelua hiekkakentällä).
Kesällä telakalla tuli myös huomattua, että oikean puolen nivo oli laskenut öljyä allensa, eli kevään korvilla täytyy uuden alatukivarren lisäksi varmaan keksiä jotain korvaavia elementtejä nivomattien tilalle.
Otsikko: Vs: 850 WD
Kirjoitti: A.H:: - 04.03.2024, 17:43:39
Taas lähtee.
Jos pultit aukee nätisti, niin alatukivarsi, jousi ja iskari vaihtuu kohtuullisen helposti.
Vaikka loskaisella pihalla nuhassa kontaten.
(https://i.ibb.co/58h8yLJ/20240303-102817.jpg) (https://ibb.co/58h8yLJ)

Varaosan toimittajana ollut crosskantri volvokin löytyi vielä onneksi samasta kunnasta, mutta lunta oli sielläkin niin paljon, että autosta ei näkynyt kuin katto ja sivulasit.
Hiki tuli.
Otsikko: Vs: 850 WD
Kirjoitti: razori - 05.03.2024, 10:12:32
Linjaus kardaanin oikealta puolelta.
(https://i.ibb.co/1rfJbZG/20230806-183036.jpg) (https://ibb.co/1rfJbZG)

Tämän kyllä tulen röyhkeästi apinoimaan tuohon omaan. Nyt jos syystä X täytyy asetella putkisto lattialle niin työohje alkaa viitteellä "irroita kulmavaihde"  :D
Otsikko: Vs: 850 WD
Kirjoitti: A.H:: - 17.03.2024, 10:11:55
Voi kaikkien muoviämpärien äiti taas.
Asianhan piti olla niin, että laitetaan vaan alatukivarsi paikalleen ja ajetaan leimalle, mutta kun ei.
Puolen vuoden seisonnan jälkeen oli moottorin toiminta jotenkin katkonaista ja ajateltiinkin, että jotain kosteutta kertynyt koneeseen.
Onneksi oli mahdollisuus mittailla päästöjä ennen turhaa konttorilla käyntiä.
HC-arvo leijui jossain satelliitien kiertoradalla asti, joka sitten viimein selittyi puristusmittauksella.
Oli yhdessä pytyssä vähän yli 0 bar painetta ja sulanut tulppa.
Nyt sitten kantta irrottelemaan :facepalm:
Otsikko: Vs: 850 WD
Kirjoitti: laatikkovika - 17.03.2024, 13:49:26
Mikäs se semmonen tulppa on joka sulaa?
Oisko ne jämät sitten särkeny pakoventtiilin,toivottavasti ei mäntään oo sulanut reikä.
Turbon pakosiivet... *tumppuun->
Suutinvika, imusarjan tiiviste, onhan noita syypäitä.

Otsikko: Vs: 850 WD
Kirjoitti: A.H:: - 23.03.2024, 20:33:29
Siinähän tuo nyt mollottaa.
(https://i.ibb.co/d410F0p/20240323-202100.jpg) (https://ibb.co/d410F0p)

(https://i.ibb.co/5sKkcJ7/20240322-174825.jpg) (https://ibb.co/5sKkcJ7)

Seeti tuntus sormen päällä pyöritellen olevan ok.
(https://i.ibb.co/BKGwMxY/20240322-174852.jpg) (https://ibb.co/BKGwMxY)
Otsikko: Vs: 850 WD
Kirjoitti: laatikkovika - 23.03.2024, 22:05:37
Noniin. Tuosta välistä kun jotain kovaa menee niin kyllä melkeen ahtimen siivetkin on ottanu kipeetä.
Hyvä nyt kuikuilla kun kansi on pois. muoviämpäri.