Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: V70-24t - 04.07.2022, 00:24:52

Otsikko: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia -> The End
Kirjoitti: V70-24t - 04.07.2022, 00:24:52
Elikkäs, tuolla ostotopikissa oli tähän juttuun avaus. Ensimmäinen Volvoni, hommattu muutama päivä sitten, joten aiheen slangi ja muut vielä raskaasti hakusessa. Osa ilmiöistä voi selittyä matkamittarilukemalla 420k, huollettu kylläkin ohjelman mukaan ihan näihin päiviin asti.

Lyhyesti:


Kysymyksiä:
Hoidetaan noi varmat ensin alta pois, eli tsekataan jarrut ja vaihdetaan ahtopaineanturi. Sitten mietitään jatkoja.
Otsikko: Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
Kirjoitti: Juupeli - 04.07.2022, 07:06:38
Kaasuläpän putsaus, alipaine letkut vaihtoon, käsijarrun on saatavana säätörissat kenkien alapäähän laita ne, laatikkoon vaihdetaan öljyt huuhtelu menetelmänä. Laatikko voi ressaantua tuosta jarrujen laahauksesta. Aloita noilla mitä laitoin. Ne säätö rattaat löytyy ihan vaikka motonetistä. Vonkumisee voi olla muutamia kohteita esim. Laturin vapaa kytkin (jos on) myös moniura hihnan kiristin, myöskin voi tulla jakopäästä kiristin?
Otsikko: Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
Kirjoitti: laatikkovika - 04.07.2022, 09:28:46
Kaasuläppäviathan näissä on yleisiä.
-02 malli mutta kun kotelo vaihtui juuri silloin niin voi olla marelli tai sitten uudempi ja parempi versio, sekä halvempi.
Imuvuoto jossain tekee myös huonoa joutokäyntiä. Suihki bräkleeniä niin käynti muuttuu kun vuoto löytyy. ÄLÄ polta koko autoa, omalla vastuulla.

Paineanturi tai sen johdotus voi olla kyykänny, en usko että ahtopaineensäädin tekee käyntihäröjä, vain ahtopuutetta toimimattomana.

Laatikkoa voi koittaa hoitaa öljynvaihdolla mutta jos ei ole ennen tehty niin voi olla lycka til.
Motonetin comma käy hyvin ja kahdella 5litran kannulla pääsee vaihteleen (~80€) kolmella kannulla hyvä.
Hyvät ohjeet tuossa faq osassa. https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=40722.135

Ps luin tuolta hankintapuolelta juttus, sivuvalo on takavalo, tietysti! :idiot2:
Varmaan se ylempi jommaltakummalta puolelta.
Tosi johdonmukaista suomenkieltä.
Otsikko: Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
Kirjoitti: Mustalaatikko - 04.07.2022, 13:03:15
20-litran Mannol -pönikkä on hyvä kun huuhteluun innostuu. Siinä kompurassa itsellä äänsi laakeri jonka pajalla vaihtoivat.

Tää kun ei ollut kai facelift niin takavaloja saa halvalla purkuautoista
Otsikko: Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
Kirjoitti: V70-24t - 04.07.2022, 16:19:17
Lisää tietoa ja tarkennuksia.

"Sivuvalo" selvisi vähän vahingossa kun vasen etuparkki oli pimeä ja samoin vasen taka. Sulake oli mennyt ja takana oli polttimokin rikki, nämä kuntoon, niin herja hävisi. Hieno suomennos...

Jakohihna+rullat, vesipumppu, lisälaitehihna ja kiristimen rulla vaihdettu 12/18, ml. 388k

Vaihteistoöljy vaihdettu varmasti 11/16, ml. 340k. Viimeisin "iso huolto" ollut 3/21 ml. 413k, josta löytyy myös lasku. Tähän laskuun on lisähuomautuksena kirjoitettu: "Vaihteistoöljy olisi vaihtovuorossa". Tämän jälkeen on enää yksi vuosihuoltomerkintä 12/21, jossa lukee vain öljyt+suodatin. Tulkitsen niin, että lootan öljyt on vaihdettu 11/16 ja sen jälkeen ajettu reilu 80k.

Takarenkaat pyörivät nyt hyvin, edessä hiertää. Apumiehen puoleista elvytin, ehkä parani vähän, mutta taitaa mennä satulat vaihtoon, onhan ne aika karun näköisetkin jo. Näköjään saa ihan kohtuurahalla uusia.

Takavaloissa palaa vain alemman osan yläreunassa oleva parkki. Pitäiskö siinä loistaa enemmänkin?

Ja ilmeisesti tässä on lootassa Neutral Control, sen kuvaus sopii käyttäytymiseen. Tarkoittaako käyntiä merkkihuollossa, että siitä pääsisi eroon? Ja voiko sen olemassaolon jotenkin varmistaa, ettei sen takia tule hukkareissua?

Mutta, kiusallinen ilmiö on tuo käsiin sammuminen. Tänäänkin kotiin ajaessa sammui lennossa. Kylätiessä on loivaa myötälettä, jota hissukseen valutetaan jalka jarrulla ja siitä käännytään pihatielle edelleen jalka kevyesti jarrulla kun pieni myötäle jatkuu vielä hetken. Käännöksen jälkeen kohta huomaan, että sammunut on. Ilmastointi huusi isolla, niin en siinä huomannut tarkemmin, missä kohtaa sakkasi. Tähän jotain teorioita...?
Otsikko: Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
Kirjoitti: laatikkovika - 04.07.2022, 18:46:19
Ei oo volvossa yhdellä polttimolla takavalo, tai siis voi olla jos on joku vika.
https://youtu.be/1KgNYz-_Wos
Otsikko: Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
Kirjoitti: Mustalaatikko - 04.07.2022, 20:59:25
Neutral control siis normaalisti laittaa vaihteen vapaalle kun auto on valoissa, D valittuna ja jalka pitää jarrulla autoa paikallaan. Sit kun nostaa jalan jarrulta lähteäkseen vaihde palaa päälle vähän tökerösti nykäisten. Mulla toi ominaisuus lähti kysymättä Essential-huollon ohjelmistopäivityksissä aikoinaan, mut osa on joutuneet maksamaan siitä softasta jotain.

Sammuminen tyhjäkäynniltä kuulostaa just kaasuläpältä.
Otsikko: Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
Kirjoitti: V70-24t - 04.07.2022, 23:33:19
Takavalot ovat nyt ookoo, vasen alempi taisi syttyä jo sulakkeen vaihdossa, en vaan päivänvalossa sitä ehkä hoksannut. Oikea puoli vaati hiukan nitkuttelua, joku kosketushäikkä. Oikea ylempi valon runko on ihan ehjä, alempi kiinnitysmutteri löytyi takakyljen pohjalta. Siksi tuntui vähän löysältä. Edelliseltä asentajalta siis tippunut sinne.

Kuskin oven ikkunakatkaisijahässäkkä suolistettu ja putsattu. Nyt pelaa kuskin ikkunakin yhtään takeltelematta.

Tuolla tavallahan vaihdeloota tässä käyttäytyy, joten merkkiliikeeseen se on kait vietävä.

Sellainen lisähavainto vielä, että paikallaan ollessa (P tai N) jos nopeasti polkaisee hiukan kaasua, niin kone yskähtää, valot himmenee ohikiitäväksi hetkeksi eikä ole kaukana sammumisesta, sitten vasta kierrokset alkaa nousta.

Jos ja kun kaasuläppä on pöydällä, niin miten syvälle sen putsauksessa arvaa mennä? Siis, että revitäänkö myös sähköpuolta näkyviin, vai tyydytäänkö näkyvän mekaniikan putsaukseen?
Otsikko: Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
Kirjoitti: Mustalaatikko - 04.07.2022, 23:45:34
Toi paikallaan kaasutteluongelma vähän kyllä muistuttaa myös laturin ja sen rullan ongelmilta. Kannattaa sekin tsekata. Mut kaasuläpän putsaus aina kannattaa. Joku muu varmaan neuvoo sen paremmin, mä oon putsannut vain vaijerikaasullista mallia.
Otsikko: Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
Kirjoitti: laatikkovika - 05.07.2022, 08:26:07
Jos ja kun kaasuläppä on pöydällä, niin miten syvälle sen putsauksessa arvaa mennä? Siis, että revitäänkö myös sähköpuolta näkyviin, vai tyydytäänkö näkyvän mekaniikan putsaukseen?
No ite putsailisin vaan näkyvät. Kato nyt onko magneti marelli vai semmonen pienempi bosch.
Jos se on tuo ensin mainittu pimeyden ruhtinas niin takuuvarmasti on vialla noilla maileilla.
Itellä joutu vaihtaan n.420 tkm paikkeilla.

Alkuunsa siitä ei ehkä tule valoa tai koodia ja akkukaapelin irroitus hetkeksi voi parantaa tilanteen ja senkin vain hetkeksi.

Jos se on mallia bosch niin niitä saa eri merkkisinä tarvikkeina paljon edullisemmin.
Viimeks kun kysyin volvolta marellin koteloa niin hinta oli pudonnut johkin 450€ kieppeille, ennen oli yli 600.
Nekin on korjattuja, uusia ei saa.

Tarkista huohotus, imeekö vai puhaltaako käydessä öljyntäyttöaukosta?
Otsikko: Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
Kirjoitti: V70-24t - 07.07.2022, 13:37:42
Joo, Boschin läppä löytyy. Öljyinen, muttei sellaista mustaa pikeä, kuin joissain videoissa on nähty. Sähköpuolen avasin kuitenkin ja putsasin liukupinnat, eipä siinä muuta ole tehtävissä. Sattumaa vai ei, mutta pariin päivään ei ole sammunut käsiin. Vielä ei kuitenkaan arvaa tehdä pidemmälle meneviä johtopäätöksiä. Lisäsin myös läpän ja imusarjan väliin tiivisteen, ei siinä ollut, en tiedä pitäisikö, mutta tuskin siitä haittaa on. Jossain vastaavassa korjausvideossa oli tiiviste. Ainakaan ei yhtään huonommin auto toimi  :)

Öljyn täyttöaukossa käy selvä imu. Mietin vielä tuota nopean kaasun polkaisun aiheuttamaa notkahdusta. Eikös tuo ahtopaineen anturi toimi myös MAP-anturina? Jos se toimii jotenkin hitaasti, niin siitähän tuollainen notkahdus voisi johtua. No, uusi osa on tulossa, niin sittenhän se selkenee.

Huomenna paikalliseen korjaamoon, lähinnä äänien paikannusta ja jotain muuta pikkudiagnoosia.

Tuossa pari juutuubivideota aiheesta:

Haku:
https://youtu.be/m3tnS7xgDVY (https://youtu.be/m3tnS7xgDVY)

Läpän putsaus:
https://youtu.be/_VzEPICgZ6c (https://youtu.be/_VzEPICgZ6c)
Otsikko: Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
Kirjoitti: V70-24t - 08.07.2022, 23:01:00
Joopa...

Volvo kävi paikallisessa tunnetussa korjaamossa. Annoin tunnin mandaatin ja listan kohteista, joita tutkia. Käyttivät puolikkaan ja vastauksen sain vain kahteen. Näistäkin toinen oli väärä diagnoosi. Eli, ulinan syyksi sanoivat ohjaustehostimen pumppu. Hain motonetistä uuden (tarvike tosin) ja vaihdoin paikalleen, ei vaikutusta... Tosin, akselissa oli öljyn tihkumista, joten sentään jollain tapaa oli perusteltu temppu, mutta äänen kanssa sillä ei ollut mitään tekemistä.

Epäilen edelleen ilmastoinnin kompuraa, joka on nyt sitten seuraavana listalla. Pumpun kyljestä löytyy Volvon osanro 8708581. Tuota sitten tarjosin Googlelle, löytyyhän niitä vaikka mistä. Mutta, miten kranttu toi on, kun samalla numerolla oli kompuroita, joissa esim. etikettiin kirjoitettu öljymäärä oli erilainen? Tässä on 180 cm3 ja löytyi esim 200 cm3.

Ihan nyt kustannussyistä päädyin siis etsimään käytettyä kompuraa, niin millä tunnisteilla tulee varmasti oikea? Onko jotain vuosimallieroja tms?
Otsikko: Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
Kirjoitti: Mustalaatikko - 09.07.2022, 00:44:23
Onko siitä äänestä videota?
Otsikko: Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
Kirjoitti: Lankku - 09.07.2022, 09:56:17
Epäilen edelleen ilmastoinnin kompuraa, joka on nyt sitten seuraavana listalla. Pumpun kyljestä löytyy Volvon osanro 8708581. Tuota sitten tarjosin Googlelle, löytyyhän niitä vaikka mistä. Mutta, miten kranttu toi on, kun samalla numerolla oli kompuroita, joissa esim. etikettiin kirjoitettu öljymäärä oli erilainen? Tässä on 180 cm3 ja löytyi esim 200 cm3.

Ihan nyt kustannussyistä päädyin siis etsimään käytettyä kompuraa, niin millä tunnisteilla tulee varmasti oikea? Onko jotain vuosimallieroja tms?
Kompuran öljymäärällä ei ole merkitystä. Se voi vaihdella vähän valmistajan mukaan. Ainoastaan sillä, että linjojen lähdöt on oikeassa asennossa, koska S80 kompurassa ne on hieman eri suuntiin.
Otsikko: Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
Kirjoitti: Juupeli - 09.07.2022, 11:38:00
Joopa...

Epäilen edelleen ilmastoinnin kompuraa, joka on nyt sitten seuraavana listalla. Pumpun kyljestä löytyy Volvon osanro 8708581. Tuota sitten tarjosin Googlelle, löytyyhän niitä vaikka mistä. Mutta, miten kranttu toi on, kun samalla numerolla oli kompuroita, joissa esim. etikettiin kirjoitettu öljymäärä oli erilainen? Tässä on 180 cm3 ja löytyi esim 200 cm3.

Ihan nyt kustannussyistä päädyin siis etsimään käytettyä kompuraa, niin millä tunnisteilla tulee varmasti oikea? Onko jotain vuosimallieroja tms?

Ennenkuin alat kompuraa kynsimään niin otappa se moniuraremmi irti ja kokeileppa sitä hihnan kiristäjää ettei se vain vinkus tai "helise" joka kuulostais vinkunalta. Itellä oli siitä laakeri kaput. Sitten jos tuon kompuran laitat sen voi laittaa vaikka ihan uuden ei maksa timantteja ja on aika varmasti toimiva  ;)
Otsikko: Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
Kirjoitti: V70-24t - 09.07.2022, 14:33:53
Onko siitä äänestä videota?

Nyt on. Aika selvästi riippuvainen kompuran käynnistä, ei tosin häviä ihan kokonaan vaikka AC on pois päältä. Kompuran käynnistymisen kyllä kuulee ja tuntee.

Korjaamon mukaan ilman hihnaa ääni hävisi. Huoltokirjassa on maininta kiristimen vaihdosta, mutta taitaakin olla jakohihnan kiristin. Täytyy tsekata tämä kiristin, jos vaan saa T60 sopimaan sinne väliin... Rullan pultin päästäkin onnistuu, mutta on hankalampi. Olihan toi hihna jo kertaalleen irti, mutta uskoin korjaamon diagnoosia enkä kiinnittänyt noihin huomiota.

https://youtu.be/ock2IOyxnSQ (https://youtu.be/ock2IOyxnSQ)
Otsikko: Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
Kirjoitti: Mustalaatikko - 11.07.2022, 13:05:23
Jos viittiit niin ota vielä videota ja ääntä konepelti auki apulaitehihan pyörimisestä, näkee vähän miten tärisee ja seilaako kiristin ja kuulee äänetkin parhaiten. Itse aina etsin äänet ottamalla hihnan löysälle/puoliksi irti ja pyörittelen käsin niitä rullia, pyöriikö hyvin ja mihin suuntiin, lisäksi onko kiinnityksessä väljää johonkin suuntaan, jos on vika muualla kuin kompurassa löytyy jo sillä tavalla monesti. Laturissa jos on vapaakytkin sen pitäisi luistaa vaan toiseen suuntaan mutta bensamallissa ei välttämättä ole sellaista toimintoa. Sitten jos apulaitehihnan urat on kovin syviksi kuluneet, sekin voi jo aiheuttaa ääntä. Mut kompuralle tosiaan iso epäilys jos ääni elää sen käydessä.
Otsikko: Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
Kirjoitti: laatikkovika - 11.07.2022, 13:32:36
Vähän kakspiippunen juttu.
Kompura vaikuttaa mutta sehän kiristää remmiäkin ottaessaan voimaa, tai löysää.
Mulla on se ihan mekaaninen stetoskooppi, on kyllä pettämätön vehje. Sen kun tökkää johkin niin kuulee kyllä missä laakerissa vika on.
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/korjaamovarusteet/testauslaitteet/stetoskoopit/stetoskooppi-2000018564
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/korjaamovarusteet/testauslaitteet/stetoskoopit/elektroninen-stetoskooppi-2000033418

Joo, tiedetään, voihan sen vaikka ruuvimeisselin tökätä jotakin vasten ja tunkee toisen pään korvaansa, joskus ihan puutarhaletkun pätkäkin riittää mutta onhan tuo stetoskooppi luottamusta herättävän näkönen seinällä. :2funny:
Otsikko: Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
Kirjoitti: V70-24t - 11.07.2022, 21:51:24
Kutakuinkin kaikkia edellä kuvattuja menetelmiä on nyt käytetty ja tuomio on selvä. Kompura kaput. Ainakin se siis.
Jatketaan sen uusimisella, eipä siihen sitten enää jääkään kuin laturi ja kiristin...

Tänään tuli postissa uusi MAP-anturi, asennettu ja meno muuttui selvästi. Kaasupolkimen nopea painallushan aiheutti pahan yskähdyksen, tämä ilmiö on tipotiessään. Jalan saa oikaista niin napakasti kuin vain suinkin pystyy, eikä kone yski yhtään.

Saatan olla väärässä. Mutta, ilmastointi kun menee päälle, niin moottorillehan kerrotaan että nyt tuli lisäkuormaa ja tarvitaan vähän lisää höyryä. Veikkaan, että automatiikka saattaa avata vähän kaasuläppääkin siinä yhteydessä, ettei kone nyykähdä. Pikatestillä tämäkin ilmiö katosi, sukua siis tuolle em jutulle.

Edit: Siis kompuran kytkeytymisessä ilmeni myös pieni koneen yskähdys.

Liittyen ihan muuhun, mutta saako jostain metritavarana näissä vehkeissä johtosarjojen päällä käytettyä halkaistua "kurkkutorvea"?
Otsikko: Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
Kirjoitti: laatikkovika - 11.07.2022, 23:00:16
Sähkömiehiltä ja vaikka biltemasta, se vaan ei oo halkaistua mutta tuntuu se halkeavan. ;)
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/sahkojarjestelma/johtosukat/taipuisa-asennusputki-11-mm-2000048194
Otsikko: Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
Kirjoitti: Volsa - 13.07.2022, 10:35:48
Kutakuinkin kaikkia edellä kuvattuja menetelmiä on nyt käytetty ja tuomio on selvä. Kompura kaput. Ainakin se siis.
Jatketaan sen uusimisella, eipä siihen sitten enää jääkään kuin laturi ja kiristin...

Tänään tuli postissa uusi MAP-anturi, asennettu ja meno muuttui selvästi. Kaasupolkimen nopea painallushan aiheutti pahan yskähdyksen, tämä ilmiö on tipotiessään. Jalan saa oikaista niin napakasti kuin vain suinkin pystyy, eikä kone yski yhtään.

Saatan olla väärässä. Mutta, ilmastointi kun menee päälle, niin moottorillehan kerrotaan että nyt tuli lisäkuormaa ja tarvitaan vähän lisää höyryä. Veikkaan, että automatiikka saattaa avata vähän kaasuläppääkin siinä yhteydessä, ettei kone nyykähdä. Pikatestillä tämäkin ilmiö katosi, sukua siis tuolle em jutulle.

Edit: Siis kompuran kytkeytymisessä ilmeni myös pieni koneen yskähdys.

Liittyen ihan muuhun, mutta saako jostain metritavarana näissä vehkeissä johtosarjojen päällä käytettyä halkaistua "kurkkutorvea"?

Oliko tämä anturi siinä välijäähdyttimeltä tulevassa putkessa?
Otsikko: Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
Kirjoitti: V850 - 13.07.2022, 13:18:03
Ilmastoinnin kompurassa on vapaakytkimen laakeri mikä voi pitää rohinaa. Siis vaikka itse kompura oiskin ihan ehjä. Voihan toki kompurakin olla rikki, mutta laakerin kuulee kun pyörittelee hihnapyörää käsin ilman remmiä.

Vaihdoin omaan mk1 2000 vm. Onnistui laakerin vaihto purkamatta kompuraa. Tein ulosvetimen millä sai vapaakytkimen irti kompurasta. Ei tarvinnu ees kylmäaineita laitella kun pelkän laakerin irrotti.
Laakeri maksoi pari kymppiä ja siihen varaosanumero jostain keskustelusta.

Ilmastoinnin kompuran vapaakytkimen Nsk laakeri 35BD219T12VVCG21 tämä oli mulle sopiva mk1 2000vm. Automaatti ilmastoinnille, sitä en tiedä sopiiko mk2
Otsikko: Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
Kirjoitti: V70-24t - 13.07.2022, 21:19:25
Oliko tämä anturi siinä välijäähdyttimeltä tulevassa putkessa?

Juu, juuri se.
Otsikko: Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
Kirjoitti: V70-24t - 13.07.2022, 21:31:12
Ilmastoinnin kompurassa on vapaakytkimen laakeri mikä voi pitää rohinaa. Siis vaikka itse kompura oiskin ihan ehjä. Voihan toki kompurakin olla rikki, mutta laakerin kuulee kun pyörittelee hihnapyörää käsin ilman remmiä.

Vaihdoin omaan mk1 2000 vm. Onnistui laakerin vaihto purkamatta kompuraa. Tein ulosvetimen millä sai vapaakytkimen irti kompurasta. Ei tarvinnu ees kylmäaineita laitella kun pelkän laakerin irrotti.
Laakeri maksoi pari kymppiä ja siihen varaosanumero jostain keskustelusta.

Ilmastoinnin kompuran vapaakytkimen Nsk laakeri 35BD219T12VVCG21 tämä oli mulle sopiva mk1 2000vm. Automaatti ilmastoinnille, sitä en tiedä sopiiko mk2

Tämä osoittautui aika selväksi tapaukseksi, kompura päällä pitää aika rohinaa. Laitetaan nyt sitten uusi kompura, tilattukin on jo. Kuivaimeen sain heikon näköyhteyden, kun oikein lampun kanssa tiirailin, mitä reittiä se on paras vaihtaa? En muista paljastuiko se kun flektin otti pois, oli huomio silloin ihan muualla. Eteen vaihdettu tänään uudet jarrusatulat. Palat ja levyt vielä oikein kelvolliset.

Tuon ylimääräisen äänen kun vielä saa pois, niin alkaa olla ihan kelvollisessa käyttötilassa. Eikä tuosta muutenkaan juuri moitteen sijaa löydy. Hyvä sillä on päästellä menemään. Kääntösäde on suurempi kuin mihin olen tottunut, niin sen kanssa tulee ylimääräisiä vekslaamisia. Siihenkin varmaan tottuu.
Otsikko: Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
Kirjoitti: B-Man - 14.07.2022, 12:40:27
Kääntösäde on suurempi kuin mihin olen tottunut, niin sen kanssa tulee ylimääräisiä vekslaamisia. Siihenkin varmaan tottuu.

Kannattaa tarkistaa minkä väriset käännönrajoittimet tukivarsissa on.
Jos mustat niin onhan se melko kankea kääntymään. Nämä tarkoitettu 225/45 tai sitä leveämmille renkaille.
(https://i.ibb.co/hHWtyRH/New-steering-stop-replaced.jpg) (https://ibb.co/hHWtyRH)
Otsikko: Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
Kirjoitti: V70-24t - 14.07.2022, 20:57:23
Kannattaa tarkistaa minkä väriset käännönrajoittimet tukivarsissa on.
Jos mustat niin onhan se melko kankea kääntymään. Nämä tarkoitettu 225/45 tai sitä leveämmille renkaille.
(https://i.ibb.co/hHWtyRH/New-steering-stop-replaced.jpg) (https://ibb.co/hHWtyRH)

Mustat on. Ja rengaskoko on juuri tuo, joten kai se on vain totuteltava.
Otsikko: Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
Kirjoitti: laatikkovika - 14.07.2022, 22:12:16
No, 10.9 metriä kääntöympyrä, revi siitä.
Ei se paikallaan käänny, ISO auto. :arkkupakastin:
Otsikko: Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
Kirjoitti: V70-24t - 15.07.2022, 16:57:32
No, 10.9 metriä kääntöympyrä, revi siitä.
Ei se paikallaan käänny, ISO auto. :arkkupakastin:

No miepä revin  :)
On tässä pihassa ollut ketterämpiäkin, myös isoja. Ei ongelmaa, tottumiskysymys, tuntui vain aluksi oudolta.
Otsikko: Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
Kirjoitti: Jorma - 15.07.2022, 17:59:59
No miepä revin  :)
On tässä pihassa ollut ketterämpiäkin, myös isoja. Ei ongelmaa, tottumiskysymys, tuntui vain aluksi oudolta.

Joo, tyypillisesti ketterämpiä on takavedot. Eipä tuo kääntösäde usein tule vastaan, harvassa pihassa auton voi kääntää peruutusvaihdetta käyttämättä  :)
Otsikko: Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
Kirjoitti: Mustalaatikko - 15.07.2022, 18:18:56
Se on tämän auton ainoa huono ominaisuus, ei päässyt poliisiautoksi paitsi jos koira mukana (iso kontti) kun ei voi tehdä uukkaria normaalilla tiellä. Muuten tosi hyviä ikäisekseen ja harrastajia liittyy.
Otsikko: Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
Kirjoitti: laatikkovika - 15.07.2022, 18:46:52
Se on tämän auton ainoa huono ominaisuus, ei päässyt poliisiautoksi paitsi jos koira mukana (iso kontti) kun ei voi tehdä uukkaria normaalilla tiellä. Muuten tosi hyviä ikäisekseen ja harrastajia liittyy.
Pytevay, :) siihen on joskus saanut poliisimallin alustanosia. Teräksisiä tukivarsia sun muuta, ollut törmäyskestävämpiä ja pysyny kasassa vähän kovemmassakin menossa. Pitäis olla yleisemminkin saatavissa mun mielestäni. Siis pitäis.
Vai oliko se vaan vm 07-09...
https://vparts.se/fi/lankarm-till-volvo-s60-v70-stal-hoger.html
Vai oliko se vaan noi ärrät joita käytettiin poliisissa ainakin ruotsissa ja briteissä...
https://www.ipdusa.com/products/21710/Aftermarket-Front-Control-Arm-Kit-P2-S60-V70-steel-style-for-Volvo-IPD-Kit-Builder-K21710
Track control arm https://www.ebay.com/itm/323980843248?_ul=IL#vi-desc-maincntr

https://www.swedespeed.com/threads/dynamic-sport-taxi-police-suspension-parts.640228/

Kyllä noita oli farkkuja ja S60 jepeillä ainakin Gb:ssa.

Juu, ei se käänny ettei mee aiheen ohi. :2funny:
Otsikko: Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
Kirjoitti: janne81 - 16.07.2022, 06:56:42
Noi teräsvalua olevat varret on kaikissa 2007-> , ei ole mitään erikois poliisi osia.
Otsikko: Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
Kirjoitti: laatikkovika - 16.07.2022, 10:34:16
Ootko ihan varma että on teräksestä valettu?  Police/taxi varret on valua, siis umpiterästä ja ne kaikki muut ford rojut on levystä prässätty. Poislukien 07-09.
Alumiini ja valurautavarret on kans vakioita vuosimallista riippuen.
Tuossa esimerkki tukivarresta joka on alumiinia.
https://www.skruvat.fi/Tukivarsi-pyorantuenta-P484206.aspx#

07-09 löytyy noita vahvoja, sanoo niitä nyt miksi haluaa. :)
Paan vielä uusiks tuon
https://www.ipdusa.com/products/21710/Aftermarket-Front-Control-Arm-Kit-P2-S60-V70-steel-style-for-Volvo-IPD-Kit-Builder-K21710

Mutta jos sanot ettei oo niin mun puolesta sekin sopii, ei verenpaine nouse yhtään.
Otsikko: Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
Kirjoitti: V70-24t - 16.07.2022, 17:26:50
Juu, ei se käänny ettei mee aiheen ohi. :2funny:
  :)

Kompura tekee tuloaan, mites sen kuivaimen kanssa nyt on, mitä reittiä siihen pääsee parhaiten käsiksi? Ja ylipäänsä, onko mieltä alkaa vaihtamaan? Ei tietoa, onko koskaan vaihdettu.
Otsikko: Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
Kirjoitti: janne81 - 17.07.2022, 06:56:16
Ootko ihan varma että on teräksestä valettu?  Police/taxi varret on valua, siis umpiterästä ja ne kaikki muut ford rojut on levystä prässätty. Poislukien 07-09.
Alumiini ja valurautavarret on kans vakioita vuosimallista riippuen.
Tuossa esimerkki tukivarresta joka on alumiinia.
https://www.skruvat.fi/Tukivarsi-pyorantuenta-P484206.aspx#

07-09 löytyy noita vahvoja, sanoo niitä nyt miksi haluaa. :)
Paan vielä uusiks tuon
https://www.ipdusa.com/products/21710/Aftermarket-Front-Control-Arm-Kit-P2-S60-V70-steel-style-for-Volvo-IPD-Kit-Builder-K21710

Mutta jos sanot ettei oo niin mun puolesta sekin sopii, ei verenpaine nouse yhtään.
Kyllä, P2 viimeisissä on nuo teräsvarret ja P3 eli sillä mondeon alustalla olevissa on sitten levystä prässätyt alussa jotka muuttuu niissä aluvarsiksi jossain 2013 tienoilla.
 ;D ei ne oikein oo itekkään tienny mikä ois hyvä materiaali
Otsikko: Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
Kirjoitti: V70-24t - 23.07.2022, 15:06:07
Jaa, olisko jotain laakerivikaa...?

https://photos.app.goo.gl/eXym1P7og9h3h7te9 (https://photos.app.goo.gl/eXym1P7og9h3h7te9)
Otsikko: Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
Kirjoitti: Mustalaatikko - 24.07.2022, 11:34:08
Herkästi pyörii siltikin  ;D
Otsikko: Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
Kirjoitti: V70-24t - 24.07.2022, 23:25:04
Herkästi pyörii siltikin  ;D

Todella  :)

Mutta, nyt moottoripuolella ääni on sellainen, kuin sen voisi tällä iällä ja maileilla olettaa olevan. Vielä ilmastointiin takaisin sieltä evakuoidut aineet, niin tältä osin on kuosissaan.

Jossain netin videossa laskettiin nesteet pois, että ylävesiletkun sain tieltä pois. Ei ole välttämätöntä. Laturin saa siirrettyä syrjään moottorin ja syylärin väliin, kompura mahtui tulemaan juuri ja juuri ulos. Uusi meni helpommin sisään, liekö mitoiltaan vähän solakampi.
Otsikko: Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
Kirjoitti: V70-24t - 28.07.2022, 10:53:45
Nonni, kylmäaineet lirutettu takaisin, ilmastointi toimii, ääneti. Nyt kun tämä meteliasia on hoidettu pois päiväjärjestyksestä, niin huomio alkaa kiinnittyä pienempiin asioihin.

Kuskin ovi sanoo pränk, eikä kuulu sellainen thump, niinkuin muista ovista. Tarkkaan katsoen ovi taitaa hiukan roikkua. Saranoita tiirailin, niin taitaakin olla vähän hankalasti säädettävissä...
Otsikko: Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
Kirjoitti: laatikkovika - 28.07.2022, 15:42:18
Säädä sitä lukon vastinrautaa korissa, eihän se saranoita korjaa mutta toiminta voi siistiytyä. V:>
Tossa toi piparminttu pipsa selittää 70% videosta niinkuin sillä on tapana mutta asia tullee selväksi...
https://youtu.be/cLHU6WBPQfU
Otsikko: Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
Kirjoitti: V70-24t - 05.08.2022, 00:53:18
Radion loputtomasti pyörivät volume- ja muistipaikan valintanupit toimii miten toimii. Välillä väärään suuntaan ja välillä ei ollenkaan. Saako niitä jotenkin elvytettyä?

Ratin napit sentään toimii hyvin, mutta saishan nuokin toimia.
Otsikko: Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
Kirjoitti: Mustalaatikko - 05.08.2022, 10:33:02
Joku joskus vaihtoi ne potentiometrit, jos radiossa ei ole muita oireita. Taitaa saada jopa ostopalveluna samppasportilta tms . Vai olenkohan väärässä ja kyseessä on kylmäjuotos
Otsikko: Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
Kirjoitti: V70-24t - 14.11.2022, 21:30:49
Onkos näissä ihan olemassaankin jarrulevyt pulteilla kiinni sellai, että kanta jää näkyviin? Ei siis kuusiokolo, mikä uppoaa pinnan tasoon, kuten yleensä. En muista törmänneeni tällaiseen ennen ja sentään eräisiin kymmeniin autoihin on renkaita vaihdettu.

Pieni yllätys, kun rengas (tai ainakaan talvivanne) ei käynytkään kuin yhdessä asennossa paikalleen. Selvisi kolmannen renkaan kohdalla :D Yksi oli sattumalta oikein ja eturengas nyt ei P päällä pyöri, niin ei tullut hoksattua. Ei tullut kesäisen jarrurempan yhteydessä huomioitua, olisko kesävanne sitten sellainen, että käy miten päin vain, todennäköisesti on. En tullut äkäpäissäni kurkanneeksi kesäkumien kääntöpuolelle.

Siitä kun selvittiin, niin eipä eturengas pyörikään. Vanteen sisäpuolen tasapainot ottaa kiinni jarrusatulaan. Sääli on sairautta, rälläkällä tilaa ja taas pyörii. Lienee noiden tarvikesatuloiden syytä.

Samassa yhteydessä piti setviä, mikä kolisee edessä. No ei oikein selvinnyt. Ainoastaan oikean etualatukivarren etummainen pusla tuntui aika veltolta. Ikävän näköinen vaihdettava, onnistuuko vartta irroittamatta?

Ed omistajan kertoi että joskus lämpimänä ei lähde heti käyntiin, vaan joutuu sahaamaan useamman kertaa. Ilmiö on nyt lähes päivittäinen. Joskus startatessa ikäänkuin potkaisee vastaan. Hyviä vinkkejä? Uutena oireena infotauluun ilmestyvä teksti "Moottorin teho on alentunut", ilmestyy helposti, jos joutuu starttailemaan useasti. Häviää kyllä sitten aika pian, kun hörähtää tulille. Ajaessa ei kuitenkaan mitään erityistä nikottelua tms. Eikä ole enää kertaakaan sammunut ajossa kesken kaiken.
Otsikko: Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
Kirjoitti: laatikkovika - 14.11.2022, 22:26:45
Meillä pantiin yks ohuempi jarrupala niin rahnutus korjaantu, kun on liukuva satula. ;) Jotkut tarvikevanteet niin ei sietäny uusia paloja niinkuin volvon omat kesävanteet.
Juu, yhdellä taval pultilla on levy tuettu paikoilleen, monissa vanteissa sopii vaan siihen yhteen asentoon.

Kai siellä joku anturi on antautumassa, voithan kokeilla pistää ennen starttia virrat päälle ja pois ja sitten vasta startti niin ainakin b- paine nousee kunnolla.
 :ristus
Otsikko: Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
Kirjoitti: Mustalaatikko - 14.11.2022, 22:39:41
Ei saa kyllä puslaa tukivartta irroittamatta vaihdettua, tai en ainakaan kokeilisi, mut motonetissa on ollut about satasen kappale Lemförderin OEM-laatuiset tukivarret uusine puslineen niin vaihdoin itse tukivarret ja vanhat odottaa vajassa jos joskus laittaisi uudet puslat. Yhden olen kierretangolla joskus irtonaiseen varteen vaihtanut ja eipä se kierretanko enempää kestänytkään. Etupusla on takapuslaa vaikeampi, FAQ:ssa on siihen ohjeet.

Moottorin teho alentunut kertonee huonosta akkujännitteestä.
Otsikko: Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
Kirjoitti: laatikkovika - 14.11.2022, 22:46:50
Tai sähköjärjestelmä huolla pian.
Otsikko: Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
Kirjoitti: V70-24t - 25.11.2022, 22:21:46
Sattumaa vai ei, mutta pariin päivään ei ole sammunut käsiin. Vielä ei kuitenkaan arvaa tehdä pidemmälle meneviä johtopäätöksiä. Lisäsin myös läpän ja imusarjan väliin tiivisteen, ei siinä ollut, en tiedä pitäisikö, mutta tuskin siitä haittaa on. Jossain vastaavassa korjausvideossa oli tiiviste. Ainakaan ei yhtään huonommin auto toimi  :)

Läpän putsaus juutuubissa:
https://youtu.be/_VzEPICgZ6c (https://youtu.be/_VzEPICgZ6c)

Sammahteluihin sellainen kommentti, että läpän putsauksen jälkeen ei ole sammunut kertaakaan. Käyntiin lähtö sen sijaan lämpimänä vaatii yhä useammin ja useammin monta starttausta. Aiemmin tuolla ounasteltiin jonkin anturin alkavan sekoilla. Mikä voisi olla antureista ehkä se todennäköisin vaihtoehto?

Kylmien tultua lykkäsin lämmityspiuhan kokeeksi kiinni ja samalla poksahti tallista sulakkeet ja vikavirtasuoja. Jaaha... että silleen. No, tänään sitten päivän päätteeksi ryynäsin auton alle ja otin pohjamuovin pois. Selvisi, että säteilijähän tässä on lohkon kyljessä. Nykäsin haarottimesta säteilijän johdon irti ja lämmityspiuha töpseliin kiinni. Ei tapahtunut mitään, vika siis säteilijässä. Sisätöpseliin tuli edelleen sähkö, se puoli on ok.

Verkosta saa RE480:n plus asennussarja M15 alle satkulla, motonetissä sama satsi noin 125e. Joten tilaukseen menee. Ei kai siinä mitään, antaa sökön säteilijän olla siellä ja lykkää letkulämmittimen omalle paikalleen, vanha säteilijän johto varmaan sopii tähänkin? Jos lähtee irti. Tietysti sen johdonkin voisi vielä varuiksi tsekata, voihan sekin olla paskana.

Niin, ja tuolla läpänputsausvideolla hämmästelin puuttuvaa kaasuläpän tiivistettä. Löytyi pohjamuovin päältä...
Otsikko: Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
Kirjoitti: V70-24t - 28.11.2022, 18:33:05
Nonii, tutkittu lisää. Vika säteilijässä. Johto ehjä, mutta...

Pienen kamppailun jälkeen sain johdon irti. Lämpösuojasukkaa saksilla halki ja siteitä poikki jne. Lukitsijaa kun sai raotettua, niin johto tuli käsiin. Toinen pää haaroittimeen takaisin, lämmitysjohto seinään. Kaikki ok.

Sitten lämpösuojasta kunnon nykäisy ja irtosi. Sisältä löytyi tuollainen:

(https://rantakallio.fi/images/Calix.jpg)

Vaikka se puolen metrin johto onkin juridisesti kunnossa, niin säteilijän päässä on silti vähän kärsimysjälkiä. Pistin samaan tilaukseen kuin RE480 ja M15. Ehkä se siitä...
Otsikko: Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
Kirjoitti: V70-24t - 18.01.2023, 23:38:37
RE480 asennuksesta video:

https://youtu.be/NbxrYHSNK8w (https://youtu.be/NbxrYHSNK8w)

Tuossa panelissa missä on "ihminen" varmaan kuuluisi olla valot... Vähän kehnosti erottuu värit, osa on myöskin valkoisia, eikä vihreitä. Puhaltimen ja lämpötilanappien valot ainakin valkoisia. Onko mitään tehtävissä kohtuuvaivalla?

(https://rantakallio.fi/images/panel.jpg)

Otsikko: Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
Kirjoitti: laatikkovika - 19.01.2023, 08:04:55
Ottaa hän tuon ilmastointipaneelin käteen ja vaihtaa polttimot, laatua en muista. Kylläpä juutuupissa juttua on
Älä irroita virrat päällä tai laita virtoja kun on irti, saattaapi syttyä srs valo ja se onkin taas toinen juttu...
Varminta on ottaa akunkenkä irti homman ajaksi.

Jos virrat päällä irroittaa tai käyttää virtoja päällä niin herja tulee siitä syystä että ohjainlaite ei tiiä onko srs valo ehjä.
Vaatii testerikäynnin.
Otsikko: Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
Kirjoitti: V70-24t - 19.01.2023, 10:48:03
Joo, lampun vaihto tuskin problem, mutta toi väri? Vai onko oikeet polttimot itsessään vihreitä, vai onko niissä vihree kumitatti päällä tms? Siihen en juutuupistakaan löytänyt mitään.
Otsikko: Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
Kirjoitti: laatikkovika - 19.01.2023, 14:18:56
Ei meillä ainakaan mitään vihreitä ole, siellä on joku vähän tuunannut?
Otsikko: Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
Kirjoitti: pikkis60 - 19.01.2023, 19:37:33
niissä pitää olla sininen kumihattu.
Otsikko: Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
Kirjoitti: V70-24t - 19.01.2023, 20:29:16
Okei, sininen sitten  :) Noi valot näyttää vaan vihreiltä.
Otsikko: Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
Kirjoitti: V70-24t - 09.02.2023, 23:57:38
Alusta asti ollut vaiva, että lämpimänä joutuu starttaamaan useammin, pahenee. On päivittäinen, aiemmin vain satunnainen. Joskus harvoin myös kylmänä. Oon vähän tuumiskellut ja katellut netistä samankaltaisia ilmiöitä. Ja siis hyvin usein tällaisen monistartin seurauksena on ilmoitus "Moottorin teho alentunut", joka tosin häviää melko pian. Ja koskaan ei ajossa ole tuota ilmoitusta tullut. Kaasuläppä on putsattu viime kesänä, sammahtelu hävisi sillä.

Pari teoriaa, ihan netin tarinoiden perusteella:
- Huono akku? Jaksaa kyllä ihan hyvin veivata, reilussa pakkasessakin.
- Nokan tai kampuran asentoanturi?
- Moottorin lämpötila-anturi

Sehän tässä kummastuttaa, että kun saa käymään, niin kaikki pelaa hienosti, tai ainakin suht normaalisti. Olisko noissa asentoantureissa sitten häikkää? Startin pyörityksellä nopeus ei riitä kelpo signaalin tuottamiseen, mutta käynnissä ollessaan kyllä. Eikös se kuitenkin perustu jonkun metallisen asian liikkumiseen anturin ohi? Lämpöanturi tuskin, sehän sekoilisi sitten koko ajan.
Otsikko: Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
Kirjoitti: Mustalaatikko - 10.02.2023, 08:59:07
Kannattaisi katsoa kunnon testerillä vikakoodit kun kerran ajotietokonekin jotain vikaa huomaa.
Otsikko: Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
Kirjoitti: V70-24t - 11.02.2023, 11:48:30
Kannattaisi katsoa kunnon testerillä vikakoodit kun kerran ajotietokonekin jotain vikaa huomaa.

Normi nollausvehkeessä ei näy mitään. Varmaan jos tilanne on päällä, niin joku fiksumpi värkki voisi jotain kertoakin. Ehkä.
Otsikko: Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
Kirjoitti: jak900 - 11.02.2023, 13:00:36
Ainakin vida kertoo, aktiiviset ja myöskin menneet koodit.
Otsikko: Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
Kirjoitti: laatikkovika - 11.02.2023, 14:31:08
Mullakin tuo rimpula icarsoft2 niin ei mitään obd koodeja katsomaan vaan lukee joka yksikön erikseen niin alkaa löytyyn.
Onhan siinäkin sit se ajonaikanen anturiarvoluku, melko korvaamaton apu. ELK
Otsikko: Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
Kirjoitti: jak900 - 11.02.2023, 18:34:00
Mitä ne obd koodit on, onko ne niitä mitkä tulee ulos sieltä obd pistokkeesta?
No joo vitsi vitsi.
Kunnollisella lukijalla varmaan moni tarkoittaa tuota vidaa. Itse käytän sitä oikeastaan päivittäin ja se nyt vaan on se laite joilla ne viat helpoiten volvoista paikallistaa.
Otsikko: Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
Kirjoitti: V70-24t - 12.05.2023, 10:49:48
Nonni...

Katsastus lähestyi, käytin etukäteen päästömittauksessa ja koodien luvussa. Päästöt hienosti rajoissa. Löytyi kaksi vanhaa koodimerkintää, toinen kaasuläpän askelmoottorista ja toinen kampiakselin asentotunnistimen kosketushäiriö. Nämä siis "olleet joskus" korjaamon raportin mukaan, läppähäiriö samaisen raportin mukaan voi olla joku talvinen huurtumisjuttu... ??? Kerran tuo kyllä nyki oudosti talvella, muuten ei ole ollut mitään. Alkuaikojen sammahtelukin katosi läpän putsauksen myötä. Tuo jälkimmäinen voi olla syyllinen huonoon käynnistymiseen lämpimänä. Silloin tällöin joutuu starttailemaan muutaman kerran ja tauluun tulee tuo jo mainittu "Moottorin teho alentunut". Jos ja kun lähtee kuitenkin käyntiin, niin kaikki toimii normaalisti ja ilmoituskin katoaa hetken päästä. Kuitenkaan mitään koodeja ei jää näkyviin. Yhden ainoan kerran on ajaessa tullut. Rampista kiihdyttäessä löi saman ilmoituksen ja silloin todellakin tehot hävisi. Sammutus ja käynnistys palautti taas tilanteen normaaliksi. Miksei nyt kokeeksi voisi ton anturin vaihtaa, jos sen sieltä jostain löytää... Vähän vierasta tämän valmistajan tekniikka.

Samaisella korjaamokäynnillä pyysin tsekkaamaan etuakseliston väljät. Välillä kuuluu kummaa kolinaa, hitaassa vauhdissa enemmän kuin kovassa. Liittyy kuitenkin tien epätasaisuuksiin. Tuomion mukaan nivelissä ei väljää, mutta iskareiden yläpäät vaihtokunnossa. Selvä. Kaupan kautta ja samana iltana kuskin puoli vaihtoon. Oikea diagnoosi, laakeri aika finaalissa. Uusi paikalleen, mutta kolina ei muuttunut mihinkään. Hä? Tässä kohtaa epäilys kohdistuu iskareihin.

Päätin kuitenkin käyttää katsastuksessa ennen kuin vaihdan toisen. Jos osoittautuu iskarit huonoksi, niin menisi toinen puoli yhdellä purkamisella. Päivä meni melkein pilalle, kun ainut löydös katsastuksessa olikin vain liian ylös suunnattu vasen sumuvalo... Edellä ollut vanha Golfin sohlo taisi viedä mennessään sille päivälle budjetoidut viat ;D No, vaihdan sen toisen yläpään nyt ensiksi ja sitten mietitään jatkoa. Eihän noi iskarit sinällään pahan kalliit ole ja aika helppo vaihtaa kunhan pultit saa kertaalleen auki.

Mutta, jos kerran nivelet on kunnossa, niin ei kai siihen enää paljon jää mahdollisia kolinapesäkkeitä? Katsastuksen toleransseihin menevä nivelien välys ei kyllä sellaista pauketta ja rutinaa synnytä. Pahimmat kolaukset siis kyllä ihan tuntuu korissa asti. Eikä kyseessä ole vetoakselit, perinteinen rattilinkussa-testi ei anna mitään ääntä. Ja kyllä se liittyy tien monttuihin jne.

Niin, ja seuraavana päivänä tuli uusi ilmoitus ruutuun, "Käynnistys estetty, yritä uudestaan". Muutama yritys, imoitus häipyi ja vehkeet lähti tulille. Mikähän tuokin sitten oli? Joku ajonestoon liittyvä?

Otsikko: Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
Kirjoitti: Mustalaatikko - 12.05.2023, 11:56:52
Jos liian hätäiseen yrittää käynnistää, ajonesto ei ehdi tunnistaa avainta ja antaa tuon varoituksen.

Vaihdettiinko iskarien ylätukikumit? Konepelti auki kun pomputat keulaa kuinka paljon iskarit nousee?
Otsikko: Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
Kirjoitti: laatikkovika - 12.05.2023, 15:14:57
Varmaan puuttuu edestä jousilautasen ja jousen välistä se kumilätty tai on rikki.
Just korjasin tommosen rutinan ja kolinan ruiskuttamalla spray vaseliinia jousilautaseen. Enpä ois uskonu kohteeks sitä mutta kun ei mitään vikaa ollut muutakuin sen kumin puute.
Osa 34

(https://i.ibb.co/2PdF41t/GR-353424-2.jpg) (https://ibb.co/2PdF41t)
Otsikko: Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
Kirjoitti: renee - 12.05.2023, 21:49:01
Varmaan puuttuu edestä jousilautasen ja jousen välistä se kumilätty tai on rikki.
Just korjasin tommosen rutinan ja kolinan ruiskuttamalla spray vaseliinia jousilautaseen. Enpä ois uskonu kohteeks sitä mutta kun ei mitään vikaa ollut muutakuin sen kumin puute.
Osa 34

(https://i.ibb.co/2PdF41t/GR-353424-2.jpg) (https://ibb.co/2PdF41t)
Toi osa 34 oli itellä ainakin täysin loppu. Tossa yläpäässä on myös kumivaimennin, kuvassa osa 32 luultavasti. Se on hieman toisarvoisempi, kun vastinkappale on muovia, mutta laitoin itse senkin, kun tein iskarirempan. Tota osaa ei alunperin ole edes tainnut olla vanhemmissa malleissa, joten usein sieltä ei löydy mitään, niin kuin ei itseltänikään.
Otsikko: Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
Kirjoitti: anryilijä - 12.05.2023, 22:00:44
Mulla vähän samanlaista mystistä kolinaa kuopissa ajaessa. Koiranluuthan ne sitten loppuen lopuksi oli. Koko koriin tuli sieltä outo täräys. Voihan se tulla muualtakin.
Otsikko: Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
Kirjoitti: renee - 12.05.2023, 22:06:53
Joo ja itellä oli kuskinpuolen etuiskari aivan loppu (purin itse, niin tiedän, eli iskari valui pohjaan kun se lepäsi pystyasennossa, käytännössä ei lainkaan vaimennusta), niin silti meni katsastuksesta heittämällä läpi hyvillä prossilla eikä ajossakaan huomannut mitään isompaa ongelmaa. Ainoa selkeä ongelma oli satunnainen kolina. Koiranluut myös monesti kolisevat ja nitisevät.
Otsikko: Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
Kirjoitti: V70-24t - 12.05.2023, 22:49:47
Jos liian hätäiseen yrittää käynnistää, ajonesto ei ehdi tunnistaa avainta ja antaa tuon varoituksen.

Vaihdettiinko iskarien ylätukikumit? Konepelti auki kun pomputat keulaa kuinka paljon iskarit nousee?

Ei vaihdettu. Sen verran liikkuu hytkyttäessä, että huomaa, muutama milli.

Iskaritestin prosentit on kyllä laskemaan päin, mikäli ne nyt eri katsastuspaikkojen välillä edes on vertailukelpoisia. Parin vuoden takainen todistus löytyi hanskalokerosta. Niveliä on väännelty ja tutkittu siihen malliin, että iskareita epäilen eniten. Etenkin kun välillä on ihan hiljaista, olettaisin nivelen ääntävän jatkuvasti.
Otsikko: Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
Kirjoitti: laatikkovika - 12.05.2023, 23:01:14
Eikö ne iskaritkin sitten ääntelis jatkuvasti?
No hyvä ne on vaihtaa kaikki osat sinne.

Kokeile sitä voitelua ei paljoo maksa eikä rasita. Ei pakko oo hei! ;)
Otsikko: Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
Kirjoitti: Mäkimies - 13.05.2023, 06:03:01
Moottorin tuenta? Olisin tarjonnut myös väljiä jarrusatulan liukutappeja ja kallistuksen vakaajan runkokumeja.
Otsikko: Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
Kirjoitti: V70-24t - 13.05.2023, 23:48:21
Moottorin tuenta? Olisin tarjonnut myös väljiä jarrusatulan liukutappeja ja kallistuksen vakaajan runkokumeja.

Niveliä ja puslia on sorkkaraudalla ja muilla väännelty. Eikä katsastusmieskään niistä mitään löytänyt, tai ainakaan huomannut.
Edessä on uudet satulat, toki vanhat tapit, mutta kumit ja muut on vaihdettu samalla kertaa viime kesänä. Ihan napakat ne on, ja kolisee myös jarruttaessa.

Toinenkin yläpää vaihdettu. Ei vaikutusta. Onneksi ei mennyt kuin 45 min hukkaan elämästä. Tai no, meni ja meni, ehkä se nyt oli vaihtokunnossa, parempi oli kuitenkin kuin aiemmin vaihdettu vasen.

Olkoon toistaiseksi...
Otsikko: Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
Kirjoitti: V70-24t - 17.07.2023, 01:11:50
Päivitystä.

Molemmat etuiskarit vaihdettu. Ei vaikutusta. Räminä jatkuu ja alan olla taipuvainen uskomaan, että tulee kuitenkin jostain pyörivästä osasta. Pyöränlaakereissa tuskin mitään on, ainakaan katsastuksessa ei ollut. Perinteinen ratti-linkkuun-ja-tee-ympyrä-testikään ei anna mitään ääniä, eli vetoakselit lienevät ok.

Kun toi nyt muuten on pelannut ihan ookoo, niin rämisköön, ajetaan kunnes a) pettää hermot tai b) pettää auto tai c) jämähtää katsastukseen. Ei tuon hintaiseen vehkeeseen järin suuria remontteja enää tehdä.

Starttauksen yhteydessä esiintynyt "Moottorin teho alentunut" -herjakin on pysynyt pääosin poissa.
Otsikko: Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
Kirjoitti: rippe53 - 17.07.2023, 05:27:01
Onko jarrusatuloita vaihdettu mulla naputus kuului kun ei vaihdettu jarrusatulan liukutappeja...etsin kauan äänen aiheuttajaa...
Otsikko: Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
Kirjoitti: V70-24t - 17.07.2023, 17:41:33
Onko jarrusatuloita vaihdettu mulla naputus kuului kun ei vaihdettu jarrusatulan liukutappeja...etsin kauan äänen aiheuttajaa...

Ei ole, mutta kuuluu samalla tavalla jarruttaessakin, niin tuskin on noista kyse.
Otsikko: Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
Kirjoitti: V70-24t - 25.07.2023, 14:01:37
Uusi vaiva  :D

Flekti jää huutamaan loputtomiin. Saatoin missata jonkin sulakkeen konehuoneen rasiasta, mutta mielestäni nyhdin jokaisen vuorollaan irti, ei vaikutusta. Samaten releet, jokaisen nykäsin irti, ei vaikutusta. Hiljeni vasta kun nykäsin pistokkeen irti syylärin päältä.

Jossain siis on anturi, joka häntä ohjaa. Lienee menettänyt järkensä. Missäs kyseinen anturi on?
Otsikko: Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
Kirjoitti: laatikkovika - 25.07.2023, 14:15:02
Moottorin lämpöanturilta tieto menee. Se ainoo joka on termarin tykönä.
Otsikko: Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
Kirjoitti: V70-24t - 26.07.2023, 17:01:30
Moottorin lämpöanturilta tieto menee. Se ainoo joka on termarin tykönä.

Ei ollut siitä kiinni. Seuraava arvaus...?
Tulis mieleen, että joku rele vois olla hirttänyt kiinni. Mutta ei mikään konehuoneen sulakerasian rele vaikuta, sama takakontissa olevien kanssa, ei vaikutusta.
Otsikko: Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
Kirjoitti: laatikkovika - 26.07.2023, 18:54:25
Ei se ollut arvaus. Kysyit mikä ohjaa ja minä vastasin.
Jospa se on tyyppivika eli se flekti itsessään pömpeleineen vialla. Tämä oli arvaus. :knuppel2:
Otsikko: Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
Kirjoitti: V70-24t - 26.07.2023, 20:01:38
Ei se ollut arvaus. Kysyit mikä ohjaa ja minä vastasin.
Jospa se on tyyppivika eli se flekti itsessään pömpeleineen vialla. Tämä oli arvaus. :knuppel2:

Heh, nojoo. Kirjaimellisesti juuri noin  :)

Vähän lisää googlea ja lähesmelkovarmasti juuri tuo "pömpeli" on kaputt.
Otsikko: Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
Kirjoitti: Mustalaatikko - 27.07.2023, 13:30:02
Onkos takaisinkutsu enää voimassa?
Otsikko: Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
Kirjoitti: Silppuri - 28.07.2023, 09:00:30
Onkos takaisinkutsu enää voimassa?

On.
https://takaisinkutsut.traficom.fi/recall/5658
Otsikko: Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
Kirjoitti: V70-24t - 28.07.2023, 12:34:56
Mitä hittoa! Tuohon vanhaan sohloon vaihdettaisiin puhallin maahantuojan toimesta... Lohdullinen tieto, kun juuri sain tehtyä kaupat toimivasta (toivottavasti) pömpelistä  ;D

Merkkiliike varmaan tietää, onko tuo operaatio jo kertaalleen tehty?
Otsikko: Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
Kirjoitti: V70-24t - 01.08.2023, 10:53:53
Merkkiliike varmaan tietää, onko tuo operaatio jo kertaalleen tehty?

Paikallinen merkkiliike ilmoittaa näin:

Tarkastin autosi tiedot ja tässä autossa ei ole aktiivisena jäähdytyspuhallin kampanjaa.

Jaaha, että se siitä. Sen tarkemmin ei siis syytä kerrottu. No, ei sinällään haittaa, ehjä pömpeli vaihdettu. Tai siis ei puhallin ainakaan omineen enää pauhaa, toivottavasti edes tarvittaessa  :)

Yhdyssanat näyttävät edelleen olevan vaikeita, myös Volvo-huollossa...
Otsikko: Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
Kirjoitti: V70-24t - 28.08.2023, 10:05:25
Noni, vilkku vasemmalle temppuilee. Lukittuvassa asennossa ei välttämättä vilkku toimi ollenkaan, rele ei naksu, välillä räpsyy miten sattuu. Erona (ilmeisesti) aika yleiseen lampunkantavikaan on se, että ei anna mitään vikakoodia polttimoista ja vipua kampeamalla vilkku toimii. Jos siis on vipuvika, mitä vahvasti epäilen, niin riittääkö vain vaihto toimivaan? Ettei mitään koodauksia/resetointeja tarvita, kuten eräässä saman ikäluokan ranskalaisessa, josta on onneksi päästy eroon.

Orastavaa motivaatiota havaittavissa etupään kolinan korjauksen suhteen. Voisi huvikseen kokeilla vaikuttaako vetoakselin vaihto. Liittyykö vaihtoon jotain epätavallista mystiikkaa? Onhan noita tehty vuosien saatossa, joten sinällään ei mitään uutta. Tai liittyykö itse akseliin jotain, että jos auto on tehty torstaina, niin silloin se on tämä, mutta kuitenkin kiirastorstaina tehdyissä se on tämä. Muutoin se on tämä, paitsi elokuussa tehdyissä se on tämä :D
Otsikko: Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
Kirjoitti: laatikkovika - 28.08.2023, 13:17:51
Viiksen vaihto vaan toimivaan, ei mitään koodauksia.

Vetoakselissa ei sen kummempaa, katot vaan onko automaatin tai manuaalin ja valmistusvuosi on oikea. Joskus joutuu alustanumerolla tarkistaan.

Jouluaattona tehty akseli ei toimi kuin kerran vuodessa jouluisin ja silloinkin vain kun joulu on joka vuosi. :))
Otsikko: Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
Kirjoitti: V70-24t - 28.08.2023, 14:40:45
No hyvä! Välillä noissa on niin kummallisia ehtoja, minkä mukaan valitaan uutta osaa.
Otsikko: Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
Kirjoitti: kupari s40 - 28.08.2023, 15:52:48
Yksi viiksi samoilla oireilla saatu toimimaan avaamalla ja putsaamalla, toiseen se ei auttanut niin meni vaihtoon.
Otsikko: Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia -> The End
Kirjoitti: V70-24t - 22.03.2024, 14:37:38
Tämä yksilö poistunee tästä maailmasta kohtapuoliin, joten topicin voi vaikka sulkea.