Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: Pikkuhukka - 25.07.2022, 13:45:31

Otsikko: V60 Hybridin sielunelämää
Kirjoitti: Pikkuhukka - 25.07.2022, 13:45:31
Siitä onkin hetki kuin olen viimeksi raapustellut autoista minkäänlaista tarinaa, taitaa viimeisin olla V70R vuosia sitten. Paljon on vettä virrannut äRrän jälkeen ja autot on vaihtuneet, välillä vähän parempaan, välillä huonompaan. Pari viimeistä vuotta tuli ajeltua V60 D6:lla ja se tuntui pitkästä aikaa "omalta" autolta. Edellinen Ph3 V70 2.5 oli kiva, mutta jotain puuttui (tehoa).

About kuukausi sitten autokuume nousi sen verran korkeaksi, että oli aika alkaa perustelemaan itselle miksi vaihtaa täysin huollettu ja toimiva auto johonkin muuhun. No, eihän se ole temppu eikä mikään, itselle on helppo valehdella ja selitellä tarinoita diesel-veroista, tulevista huolloista jne. Isoin kysymys oli "mikä tilalle".

V90, V60, XC60 - vai joku muu merkki. V90 oli omaan makuun liian iso. XC60:stä taas ei löytynyt omaan makuun sopivaa (kiire kun oli, ostohousut puristi nivusia). Jäljelle jäi V60. Järki yritti sanoa "osta uudempi B3/B4, pärjäät sillä". Järki ei ole ikinä näytellyt mun autokaupoissa pääosaa, joten pikaisen kilpailutuksen jälkeen pihaan tuli tällainen kapistus

(https://i.ibb.co/T4rHYWR/v60-1.jpg) (https://ibb.co/T4rHYWR)

(https://i.ibb.co/2vcxhpF/v60-2.jpg) (https://ibb.co/2vcxhpF)

(https://i.ibb.co/YLWQmz0/Sis-kuva.jpg) (https://ibb.co/YLWQmz0)

V60 T8, vm.2019. Ajettu ~140tkm ja Ruotsista uitettu Sakan toimesta. Varustelutaso R-Design Inscription, varusteita omaan tarpeeseen vähän liikaakin.

Näin jälkikäteen pari asiaa olisin valinnut toisin: Penkit (nyt semi-sähköiset) sekä audio (nyt perusaudio subilla).
-  Penkit muuten ihan "ok", mutta vain hienosäätö tapahtuu sähköllä, esim. eteen ja taakse plus selkänojan säätö tehdään manuaalisesti. En edes tajunnut tuota varmistaa kun penkki oli valmiiksi hyvässä asennossa ja 6 vuotta vanhemmassa D6:ssa oli täys sähköt muistilla. Noh, tuon kanssa pystyy elämään.
- Audiosysteemi; soi ihan kivasti, mutta hieman omaan korvaan "ontto" (vertaan taas tuohon D6:en Premium sound systemiin). En tiedä saako näitä päivitettyä mitenkään jälkikäteen, mutta nyt alkuun mennään näillä.

Mutta sitten niihin positiivisiin asioihin. Onhan tuo hieno auto ajaa, ei edellisessäkään mitään vikaa ollut, mutta ajettavuus on ihan eri tasolla. Tehoa riittää, mutta tarvittaessa voidaan pihistellä. Jostain syystä itse olen kääntynyt tuon pihistelyn puolelle. Kiihtyvyyden tuijottelusta siirrytty kulutuksen tuijotteluun ::) (tällä hetkellä 2.7l/100km viimeisen 1500km ajalta). Range on ollut positiivinen yllätys. Speksien mukaan edellisellä D6:lla olisi pitänyt päästä reilusti pidemmälle, mutta itseasiassa tilanne on toinen. Myös Pure toimii fiksummin. Tekniikka kehittyy.

Paljon on pitänyt myös opetella "uutta". En erityisemmin pidä siitä, että kaikki toiminnot on tungettu tuonne näytön taakse (pl. äänenvoimakkuus ja edellinen/seuraava nappulat, herää kysymys miksi just nämä nappulat). Näyttö itsessään toimii ok eikä hidastele, mutta kaipaan esim. lämmön säätöä tai penkinlämmittimiä erillisiksi nappuloiksi. Tämä lienee enemmänkin meidän vanhusten ongelma :D. Unohtamatta "ajoavusteita". Jostain syystä en erityisesti luota tähän kaistalla pysymiseen, ainakin tuossa mun omassa yksilössä auto tykkää seilata kaistalla kuin kuski olisi pienessä maistissa.

Summa summarum, ihan kiva auto kaikin puolin. Ei täydellinen, mutta paras auto mitä olen ikinä omistanut. Pari kysymystä tietäjille:
- Voiko hifejä päivittää jälkikäteen muuta kuin aftermarket kamalla?
- miten tuon takaluukun pyyhkäisemällä avaaminen pitäisi toimia oikeassa elämässä? Olen tullut siihen tulokseen, että pitää olla judoka joka osaa oikean pyyhkäisytaktiikan. Välillä toimii ja välillä ei. Avaimet on taskussa jne. Olen pitäytynyt tuossa avaimella avaamisessa, jotenkin fiksumman näköistä ulospäin
- Latauspistokkeen luukun avaaminen ei ole ihan niin mutkatonta kuin ohjekirjassa sanotaan. Välillä avautuu ihan ok (harvemmin), välillä vaatii kevyttä taputtelua ja henkien kanssa keskustelua ennen kuin luukku aukeaa. En ole vielä testannut sitä yleisintä ratkaisua kaikkeen jumiutuneeseen, eli WD40 kylpyä.
Otsikko: Vs: V60 Hybridin sielunelämää
Kirjoitti: Pikkuhukka - 25.07.2022, 13:53:21
Saa myös vinkata jos tietää PK-seudulta firman missä voisi käyttää kunnon pesussa ja samalla maalipinnan pinnoitus jollain nanoteflondiamondplatinium päällysteellä. Musta auto kyseessä niin ei uskalla itse laikkaan tarttua, muistissa hologrammikuviot ja loputon v-tutus
Otsikko: Vs: V60 Hybridin sielunelämää
Kirjoitti: jaskajokunen - 25.07.2022, 16:18:20
Jos pääkaupunkiseudulta maltat Lahden liepeille niin Hollolassa on  https://ccldesign.fi?gclid=Cj0KCQjw_viWBhD8ARIsAH1mCd5q_8aDlvxD4B0H3Vjqq2EdWsT6UVipgQLi4MDKUidtksFovL18Rn4aAsYPEALw_wcB  yritys, oma musta sai siellä keraamisen pinnoitteen ja on kyllä hyvä.  kännykän linkittämä sivu ei onnistunut
Otsikko: Vs: V60 Hybridin sielunelämää
Kirjoitti: Pikkuhukka - 25.07.2022, 16:33:18
Jos pääkaupunkiseudulta maltat Lahden liepeille niin Hollolassa on  https://ccldesign.fi?gclid=Cj0KCQjw_viWBhD8ARIsAH1mCd5q_8aDlvxD4B0H3Vjqq2EdWsT6UVipgQLi4MDKUidtksFovL18Rn4aAsYPEALw_wcB  yritys, oma musta sai siellä keraamisen pinnoitteen ja on kyllä hyvä.  kännykän linkittämä sivu ei onnistunut
Tuntuu ihan pätevältä käsittelyltä. Lahti on vähän kaukana, harvemmin tulee sinne päin ajeluja. Täytyy tsekata vastaavia vähän lähempää
Otsikko: Vs: V60 Hybridin sielunelämää
Kirjoitti: Rytkonen - 25.07.2022, 16:40:04
Takaluukun saa potkittua auki omassa XC60:ssä vasemmalta lukien toisen peruutustutkan anturin kohdalta. Minusta tärkein tuossa on nopea jalan heilautus, joka voi tietty vanhemmalta potkijalta reväyttää paikkoja. :D Näin itsellä se on auennut hyvällä prosentilla. Lisäksi kannattaa astahtaa vähän taaksepäin potkun jälkeen.
Otsikko: Vs: V60 Hybridin sielunelämää
Kirjoitti: Pikkuhukka - 25.07.2022, 17:54:41
Takaluukun saa potkittua auki omassa XC60:ssä vasemmalta lukien toisen peruutustutkan anturin kohdalta. Minusta tärkein tuossa on nopea jalan heilautus, joka voi tietty vanhemmalta potkijalta reväyttää paikkoja. :D Näin itsellä se on auennut hyvällä prosentilla. Lisäksi kannattaa astahtaa vähän taaksepäin potkun jälkeen.
Anturin paikan paikallistin kun pesin autoa käsin, piti semmosta piipittelyä kun sieni osui tuolle alueelle. Tuota en tiennyt, että se on nopeuslaji. Olen yrittänyt ilmeisesti liian hitaalla liikkeellä. Luulisi vielä onnistuvan, mutta liukkaalla parkkipaikalla on varmaan parempi jättää väliin. Onneksi tuo kaukosäätimellä avaaminen toimii ongelmitta, kehtaa Cittarin parkkipaikalla heilua ja huitoa siellä auton takana ruokakassit kädessä. Hetken olin jo varma, että auto inhoaa mun Crocseja ja kieltäytyy sen takia yhteistyöstä. Noh, täytyy käydä testaamassa jahka tulee pimeä  ;D
Otsikko: Vs: V60 Hybridin sielunelämää
Kirjoitti: jaskajokunen - 25.07.2022, 18:17:55
Just tänään otin luukun päähän, olin kaasupulloa sitomassa ja luukku lähti tulemaan kiinni, oli kai kenkä sattunut anturin tielle. Luulin, jotta luukussa olis joku rajakatkaisija ja lähtisi takas ylös osuessaan kiinteään (pehmeeseen) päähän. Olis varmaan kuollut ukko siihen puristukseen, jos olis vetänyt kroppaa pois välistä. Ryhmäkannetta laatien uutta pettymystä kohden.
Otsikko: Vs: V60 Hybridin sielunelämää
Kirjoitti: remes - 25.07.2022, 21:02:00
Saa myös vinkata jos tietää PK-seudulta firman missä voisi käyttää kunnon pesussa ja samalla maalipinnan pinnoitus jollain nanoteflondiamondplatinium päällysteellä. Musta auto kyseessä niin ei uskalla itse laikkaan tarttua, muistissa hologrammikuviot ja loputon v-tutus
Mä ajattelin seuraavaksi testata MH-Autocleania, pomo on käyttänyt siellä nyt muutaman auton. Myös Cleanwheels ja Starwash on saaneet hyviä arvosteluita, varmaan muitakin löytyy. Autodetailerin palveluksia en enää tarvitse, mieluummin treenaan ja hommaan tarvikkeet itse.
Otsikko: Vs: V60 Hybridin sielunelämää
Kirjoitti: Pikkuhukka - 25.07.2022, 21:20:40
Mä ajattelin seuraavaksi testata MH-Autocleania, pomo on käyttänyt siellä nyt muutaman auton. Myös Cleanwheels ja Starwash on saaneet hyviä arvosteluita, varmaan muitakin löytyy. Autodetailerin palveluksia en enää tarvitse, mieluummin treenaan ja hommaan tarvikkeet itse.
MH-autocleanista olen itekin kuullut hyvää sanottavaa, Cleanwheeks ja Starwash on vähän oudompia. Täytyy tsekata palvelut ja hinnat. Thanks.

Just tänään otin luukun päähän, olin kaasupulloa sitomassa ja luukku lähti tulemaan kiinni, oli kai kenkä sattunut anturin tielle. Luulin, jotta luukussa olis joku rajakatkaisija ja lähtisi takas ylös osuessaan kiinteään (pehmeeseen) päähän. Olis varmaan kuollut ukko siihen puristukseen, jos olis vetänyt kroppaa pois välistä. Ryhmäkannetta laatien uutta pettymystä kohden.

Mulla tuo ei ole noin herkkä. Onneksi. En tiedä miten herkästi lähtee takaisin ylös, mutta perjantaina tuli tuokin testattua lentokentällä. Matkalaukun vetoaisa oli vähän turhan pitkällä ja siihen stoppasi ja nousi takaisin ylös. Olishan tuossa ryhmäkanteen paikka, mutta ne varmaan tarvitsee kuvan päästä missä on lukkopesän painauma ennen kuin maksavat mitään.
Otsikko: Vs: V60 Hybridin sielunelämää
Kirjoitti: Volvocars97 - 25.07.2022, 22:06:50
Itsekin piti vähän opetella tuota potkulla kontin avausta. Se tosiaan toimii jos käyttää jalan suht nopeasti puskurin alla, eikä kannata liian syvälle laittaa. Mielestäni erittäin kätevä ominaisuus kun on kädet täynnä tavaraa eikä tarvitse laskea niitä alas välissä  :) muutaman kerran painepesurilla olen saanut tuon auki myös.
Otsikko: Vs: V60 Hybridin sielunelämää
Kirjoitti: Pikkuhukka - 25.07.2022, 22:36:05
Itsekin piti vähän opetella tuota potkulla kontin avausta. Se tosiaan toimii jos käyttää jalan suht nopeasti puskurin alla, eikä kannata liian syvälle laittaa. Mielestäni erittäin kätevä ominaisuus kun on kädet täynnä tavaraa eikä tarvitse laskea niitä alas välissä  :) muutaman kerran painepesurilla olen saanut tuon auki myös.
tämä selvisi ja takaluukku aukeaa niin kuin pitääkin. Kuten tuossa omassa kirjoitin, käytin "pyyhkäisy" tekniikkaa, mitä myyjä käytti (tai no, yritti). Liekö jossain automallissa mekanismi pyyhkäisyllä. Potkaisu toimi. Olen siis pyyhkäissyt jalalla puskurin alta, välillä toimi, välillä ei. Potku toimi nätisti. Kiitän avusta  -H-. Volvolta löytyi pienellä kuuklailulla tälläinen video:
https://www.volvocars.com/uk/support/topics/use-your-car/car-functions/operating-the-tailgate-with-foot-movement
edit. samalla tekniikalla aukesi myös Peugeot 405:n takaluukku 90-luvulla, tosin luukkua ei saanut kiinni samalla tekniikalla
Otsikko: Vs: V60 Hybridin sielunelämää
Kirjoitti: Volvocars97 - 25.07.2022, 22:45:15
Itsekin koitin pyyhkäisyä alussa ja se toimi 10/10 kerroilla, mutta tiesin että se kuuluisi potkulla avata niin opettelin sen.
Otsikko: Vs: V60 Hybridin sielunelämää
Kirjoitti: Pikkuhukka - 25.07.2022, 22:48:19
Itsekin koitin pyyhkäisyä alussa ja se toimi 10/10 kerroilla, mutta tiesin että se kuuluisi potkulla avata niin opettelin sen.
Tuossa omassa pyyhkäisy toimii 60%. Hävetti kun yritin olla nokkela lentokentällä, salaa painoin avaimenperästä auki
Otsikko: Vs: V60 Hybridin sielunelämää
Kirjoitti: Rytkonen - 26.07.2022, 13:05:15
Tuossa omassa pyyhkäisy toimii 60%. Hävetti kun yritin olla nokkela lentokentällä, salaa painoin avaimenperästä auki
Joo näin itsekin tuli tehtyä, kun en osannut oikeaa liikettä. Yleensä katsoin, ettei missään näy ketään ja sitten kokeilin. Nyt kun ymmärsin, että vaaditaan semmoinen nopea karatepotku niin luukku on auennut joka kerta.
Otsikko: Vs: V60 Hybridin sielunelämää
Kirjoitti: Ribbe - 26.07.2022, 14:39:40
Omassa tuo pyyhkäisyä ei onneks ole, menisi just potkimiseksi. Olen avannut ihan napista aina.
Otsikko: Vs: V60 Hybridin sielunelämää
Kirjoitti: Pikkuhukka - 26.07.2022, 16:13:25
tuo jalalla avaaminen on kätevä silloin kun on kädet täynnä kamaa ja pitäis saada takaluukku auki, esim. kaljalavan kantaminen.

Tuli tilattua tällainen (https://carsifi.com/). Tutustuin tänään tarkemmin tuohon Android Autoon ja ihan hyvin se toimi, piuhalla. En ole mikään fanaattinen piuhafani, joten kaverin suosituksesta tilasin tuollaisen. Pitäis toimia Anteron Auto langattomasti. Saa nähdä kauanko kestää tilauksen saapuminen.

Subiakin tullut tutkittua. Säädöistä löytyy subille oma säätö, mutta en ainakaan omalla sävelkorvalla erota mitään massiivista basson paineaaltoa takaluukusta. Missäköhän sen subin pitäis tuolla olla ja voiko olla mahdollista, että säätö löytyy ilman subia? XC90:een löytyy ohjeita ja Volvo Accessories sivujen kautta voi ostaa subin, mutta 2019 V60:een ei.

Ihan piruuttani katsoin mahdollista tehon lisäystä tohon. Volvon Polestar lienee ainoa vaihtoehtoa. Päätä huimaavat +18 kaakkia tarjoavat lisää vaatimattomaan +1000€ hintaan. Hintaa en tosin mistään löytänyt enkä Biliaan alkanut soittelemaan kun tilanne ei ole vielä niin akuutti.
Otsikko: Vs: V60 Hybridin sielunelämää
Kirjoitti: Ribbe - 27.07.2022, 07:05:24
Tuon lastuttamisessa vain se huono puoli että kaikki teholisä menee eturenkaille. Takarenkailla on se 80 heppaa, ei muuta. Onko tuossa edes subia? Muistelen että V/XC90 malleissa oli halvemmankin setin yhteydessä. Itsellä S90 on perus setti eikä tuossa ole mitään.
Otsikko: Vs: V60 Hybridin sielunelämää
Kirjoitti: Scraab - 27.07.2022, 07:30:53
Omassa tuo pyyhkäisyä ei onneks ole

Eikös sinulla ole siinä varusteet parhaasta päästä suomalaiseksi? Eiköhän näissä kaikissa ollut "avaimeton" aukaisu? Minulla alun haparoinnin jälkeen aukaisun onnistumisprosentti lähentelee sataa. Ei tarvi edes voimistella edes ohjekirjan mukaan, kun jo luukku nousee.
Otsikko: Vs: V60 Hybridin sielunelämää
Kirjoitti: Ribbe - 27.07.2022, 10:10:20
Eikös sinulla ole siinä varusteet parhaasta päästä suomalaiseksi? Eiköhän näissä kaikissa ollut "avaimeton" aukaisu? Minulla alun haparoinnin jälkeen aukaisun onnistumisprosentti lähentelee sataa. Ei tarvi edes voimistella edes ohjekirjan mukaan, kun jo luukku nousee.
On hyvät varusteet mutta tuota ei ole. En tiedä onko 2017 vuosimalliin vielä saanut edes.
Otsikko: Vs: V60 Hybridin sielunelämää
Kirjoitti: Scraab - 27.07.2022, 12:18:32
En tiedä onko 2017 vuosimalliin vielä saanut edes.
Minulla on Momentumissakin tuo ja auto alkupäätä. Kurkistas puskurin alle, onko keskilinjan vasemmalla puolella sellainen 10x30 senttinen "vastaanotin". Onko sinulla luukun reunassa sulku- ja sulku lukkoon nappulat?
Otsikko: Vs: V60 Hybridin sielunelämää
Kirjoitti: Pikkuhukka - 27.07.2022, 12:37:40
Tuon lastuttamisessa vain se huono puoli että kaikki teholisä menee eturenkaille. Takarenkailla on se 80 heppaa, ei muuta. Onko tuossa edes subia? Muistelen että V/XC90 malleissa oli halvemmankin setin yhteydessä. Itsellä S90 on perus setti eikä tuossa ole mitään.
Toi subi juttu onkin se mikä pitäisi tarkistaa. Stereoista löytyy säätö subille, mutta pitäisi tietää missä subin sijainti on jotta voisi tarkistaa. Jos siellä subi on niin todella mieto on ääniltään
Otsikko: Vs: V60 Hybridin sielunelämää
Kirjoitti: Turbo 242 - 27.07.2022, 12:42:06
Toi subi juttu onkin se mikä pitäisi tarkistaa. Stereoista löytyy säätö subille, mutta pitäisi tietää missä subin sijainti on jotta voisi tarkistaa. Jos siellä subi on niin todella mieto on ääniltään

Jompi kumpi poski takakontissa?
Otsikko: Vs: V60 Hybridin sielunelämää
Kirjoitti: Pikkuhukka - 27.07.2022, 12:58:05
Jompi kumpi poski takakontissa?
Näin olen itsekin pähkinyt, ainakin isommissa malleissa se on apparin puolella. Hiljaista siellä on, eli ei subia. Täytynee purkailla joku päivä ja tutkia tarkemmin.
JOS tuonne hankkii romuttamolta subbarin, niin tarvinnee myös vahvarin. Tottunut noissa vanhemmissa valvoissa upgreidaamaan hifejä, mutta nää uudemmat autot on uusi tuttavuus
Otsikko: Vs: V60 Hybridin sielunelämää
Kirjoitti: Ribbe - 27.07.2022, 13:51:29
Minulla on Momentumissakin tuo ja auto alkupäätä. Kurkistas puskurin alle, onko keskilinjan vasemmalla puolella sellainen 10x30 senttinen "vastaanotin". Onko sinulla luukun reunassa sulku- ja sulku lukkoon nappulat?
Kaverilla on ekassa V90 (vm2018) tuo ja on momemtum. Takaluukussa on jopa tarra. Itsellä on vuoden vanhempi eikä ole merkintää eikä sitä tunnistinta. Takaluukku aukeaa ja menee kiinni sähköllä.
Otsikko: Vs: V60 Hybridin sielunelämää
Kirjoitti: Ribbe - 27.07.2022, 13:52:32
Tähän hifi ongelmaan on tuolla hifi alueella infoa. Tuo topici 90-sarjalaiseen mutta samat rojut käy
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=119210.msg1061637242#msg1061637242
Otsikko: Vs: V60 Hybridin sielunelämää
Kirjoitti: Scraab - 27.07.2022, 14:26:01
Itsellä on vuoden vanhempi eikä ole merkintää eikä sitä tunnistinta.
Ei minullakaan mitään tarroja ole ja -17. Työkaverilla on -16 rekisteröity D3 momentum, ja siinäkin luukku aukeaa jalalla. Molemmat siis ässiä. Olen elänyt siinä uskossa, että se olisi vakiokamaa suomalaisissa, ilmeisesti sitten ei. S60 oli ainakin erilaiset luukun nappulat eli vain yksi, olisikohan ollut sulku ilman lukon kuvaa.
Otsikko: Vs: V60 Hybridin sielunelämää
Kirjoitti: JuHaU - 27.07.2022, 14:33:15
Näin olen itsekin pähkinyt, ainakin isommissa malleissa se on apparin puolella. Hiljaista siellä on, eli ei subia. Täytynee purkailla joku päivä ja tutkia tarkemmin.
JOS tuonne hankkii romuttamolta subbarin, niin tarvinnee myös vahvarin. Tottunut noissa vanhemmissa valvoissa upgreidaamaan hifejä, mutta nää uudemmat autot on uusi tuttavuus

Mulla on edelleen ylimääräisenä tuo mallikohtainen subi.
Otsikko: Vs: V60 Hybridin sielunelämää
Kirjoitti: Pikkuhukka - 27.07.2022, 20:45:45
Mitä enemmän tuota hifi juttua tutkii ja googlaa, sen enemmän tuo arveluttaa.
High performance audio system -> Harman Kardon -> Bowers and Wilkins on se marssijärjestys. Eroja löytyy alkaen kaiuttimista päättyen vahvistimineen ja soittimen ominaisuuksiin. Mikäli nyt oikein olen ymmärtänyt niin HK -> BW muutos on helpompi, pahemmin ei netistä löytynyt tietoja miten stanua päivitellään HK/BW. Ilmeisesti myös johtosarjoissa on eroja ja tuohon omaan pitäisi päivittää johtosarjaa.

Pelkkä kaiuttimien vaihto lienee tässä tapauksessa se järkevin (lue=halvin) vaihtoehto. En tiedä saako tuohon edes vaihdettua softaa audion osalta.

Eli nyt alkaa kaiuttimien metsästys, alkuun yritän etsiä BW-sarjan kaiuttimia, luultavasti maksavat enemmän kuin paljon ja sen jälkeen kutsuu Autostudio.

Mulla on edelleen ylimääräisenä tuo mallikohtainen subi.
Millä varaosanumerolla subi on? Yritän nyt vielä tutkia tuota subbarin tilannetta tuolla takaluukussa, lähinnä löytyykö piuhat valmiiksi yms.
Otsikko: Vs: V60 Hybridin sielunelämää
Kirjoitti: Rytkonen - 27.07.2022, 22:28:11
Tämä nyt ei välttämättä pidä paikkaansa, jos muisti pätkii. Minulla oli keväällä vajaan viikon ajossa -21 V60 T6 kun oma XC60 oli Selekt-tarkastuksessa. Ko. autossa ei tuota erillistä subia ollut ja sille ei muistaakseni valikossa ollut säätöäkään. Minun XC60 -18 pitäisi se erillinen subi olla, koska se tuli ainakin tuossa -18 vuosimallin T8:ssa mm. ilmajousien kanssa vakiona. XC60:ssä on mielestäni muutenkin omaan korvaan parempi vakiomankka. Toki esim. XC40:n Harman Kardon on parempi, mutta ei tuo ole lähelläkään esim. V50:n vakiohirvitystä tai XC40:n vakiokaiuttimia.
Otsikko: Vs: V60 Hybridin sielunelämää
Kirjoitti: JuHaU - 29.07.2022, 16:38:04
Millä varaosanumerolla subi on? Yritän nyt vielä tutkia tuota subbarin tilannetta tuolla takaluukussa, lähinnä löytyykö piuhat valmiiksi yms.

Parts no: 31489726
Model no: SV00011A

https://www.volvopartswebstore.com/products/Volvo/Subwoofer/12576834/31489726.html
Otsikko: Vs: V60 Hybridin sielunelämää
Kirjoitti: Pikkuhukka - 11.08.2022, 20:47:06
Nonni, hän saapui
(https://i.ibb.co/FntkDnN/carsifi.jpg) (https://ibb.co/FntkDnN)

Hätäinen ohjeiden luku ja app:n asennus puhelimeen, sen jälkeen laitteen asennus autoon
(https://i.ibb.co/grm7wsN/asennus.jpg) (https://ibb.co/grm7wsN)

Virrat päälle ja puhelimen paritus laitteeseen, jonka jälkeen...
(https://i.ibb.co/pZyTLgj/android-auto1.jpg) (https://ibb.co/pZyTLgj)

Pieni odottelu ja tadaa
(https://i.ibb.co/YkmjkZq/android-auto2.jpg) (https://ibb.co/YkmjkZq)

Nyt on tuo Android auton käyttö hieman mukavampaa kun ei tartte leikkiä piuhoilla. Täytyy vielä päästä liikenteeseen kokeilemaan. Hieman käyttömukavuutta haittaa tuo näytön jakaminen.

Stereoita en sen kummemmin ole ehtinyt tutkimaan, palaan JuhaU asiaan heti kun saan noi verhoilut auki ja todettua tilanteen.

Muuten auto on toiminut moitteetta ja sillä on ihan kiva ajella. Kulutus viimeiseltä parilta tuhannelta kilometriltä on 3.6l/100km. Pitää sisällään Pohjanmaan reissun, joka ei todellakaan mennyt eco-asetuksilla saati kevyellä kaasupolkimella. Käytännössä jokainen ohitus oli yhtä juhlaa :D. Tuohon kun sais vielä semmosen 100 kaakkia lisää niin  -H-
Otsikko: Vs: V60 Hybridin sielunelämää
Kirjoitti: jaskajokunen - 11.08.2022, 22:23:24
Ainakin omassa menee kännykkä "lukkoon" Android Auton kanssa. Wazeen ei pysty kännykän kautta syöttämään mitään, jos on piuhalla kiinni autossa
Otsikko: Vs: V60 Hybridin sielunelämää
Kirjoitti: Pikkuhukka - 11.08.2022, 22:35:20
Ainakin omassa menee kännykkä "lukkoon" Android Auton kanssa. Wazeen ei pysty kännykän kautta syöttämään mitään, jos on piuhalla kiinni autossa
Ai, mulla Maps ja Spotify toimi ihan ok. Waze lienee WhatsApp? Tuota en päässyt testaamaan kun tuossa pihalla ei data liiku kunnolla. Spotify soitti offline kansioita. Se mitä piuhalla ehdin testaamaan aiemmin niin hommat toimi ihan ok. Puhelimena Motorolan halppis Moto G60s
Otsikko: Vs: V60 Hybridin sielunelämää
Kirjoitti: VäLKKy - 11.08.2022, 22:45:19
Eiku Waze on https://play.google.com/store/apps/details?id=com.waze&hl=fi&gl=US
Otsikko: Vs: V60 Hybridin sielunelämää
Kirjoitti: VäLKKy - 11.08.2022, 22:49:31
Ainakin omassa menee kännykkä "lukkoon" Android Auton kanssa. Wazeen ei pysty kännykän kautta syöttämään mitään, jos on piuhalla kiinni autossa

Nykyään menee "lukkoon", varmaan turvallisuusjuttu. Joskus viime talvena/vuonna sai vielä syötettyä osoitteet myös kännykän näytöltä.
Otsikko: Vs: V60 Hybridin sielunelämää
Kirjoitti: Pikkuhukka - 11.08.2022, 23:22:37
Aina oppii uutta, kiitän. Millaisia kokemuksia tuosta Wazesta on, tai kysytään näinpäin, että miksi Waze eikä Maps? Ymmärrän turvallisuuden, mutta onhan tuo hieman ärsyttävää jos pitää lennosta vaihtaa määränpäätä ja sitä varten tarvitsee laittaa auto parkkiin. Tuulilasilla roikkuva Tomtom piittaa liikkeestä mitään tai auton oma navigaattori.

Itellä eniten käyttöä lienee just tuolla Mapsilla. Semi ärsyttävää tuo auton oman navigoinnin puheopastus. Sanajärjestys ei ole omaan mieleen, lähinnä hämää sen tapa kertoa lähestyvästä rampista tms.

Törmäsin tällaiseen netissä:
https://www.youtube.com/watch?v=TBIeYrISozo

Eli langaton latausyksikkö tuohon keskuskonsoliin. Asennus sen verran helppo, että uskaltaisin ottaa riskin. Onko kellään kokemuksia tämmöisistä tai suosituksia millainen ja mistä? Aliexpressistä löytyy useampaa eri mallia ja hintahaitari on aika iso. Amazon.de tarjoilee heti yli puolet kalliimpia, saman näköisiä kapistuksia.
Otsikko: Vs: V60 Hybridin sielunelämää
Kirjoitti: jaskajokunen - 12.08.2022, 00:00:48
Waze on ainoa navigaattori mulla ollut jo useita vuosia. Ilmainen, käyttäjä voi varoitt8muita onnettomuuksista ja poliisin ratsioista jne.
Otsikko: Vs: V60 Hybridin sielunelämää
Kirjoitti: VäLKKy - 12.08.2022, 08:58:08
Aina oppii uutta, kiitän. Millaisia kokemuksia tuosta Wazesta on, tai kysytään näinpäin, että miksi Waze eikä Maps? Ymmärrän turvallisuuden, mutta onhan tuo hieman ärsyttävää jos pitää lennosta vaihtaa määränpäätä ja sitä varten tarvitsee laittaa auto parkkiin. Tuulilasilla roikkuva Tomtom piittaa liikkeestä mitään tai auton oma navigaattori.

Waze näyttää hyvin kattavasti telkänpöntöt niin sitä on tullut käytettyä pidemmillä matkoilla. Mapsikin näyttää ne nykyään mutta tottunut käyttämään jo pidemmän aikaa Wazea niin siksi se. :D

Ainakin saksalaisissa tuo muuttui tässä puolen vuoden sisään niin ettei puhelimesta eikä autostakaan sen liikkuessa saa syötettyä osoitetta. Ei Mapsissa eikä Wazessa.
Otsikko: Vs: V60 Hybridin sielunelämää
Kirjoitti: Pikkuhukka - 12.08.2022, 09:19:10
Täytyypä ottaa tuo Waze testiin. Ite en ole päässyt testaamaan tuota Android autoa käytännössä kun vasta eilen tuli asenneltua tuo palikka. Tavallaan ymmärrän tuon rajoitteen, onhan se sama esim. viestien lähettämisessä jne., mutta tossa ei tosiaan lennosta vaihdetta kohdetta.

Tuo langaton lataus jää nyt toistaiseksi toteuttamatta, mulla on ihan erilainen keskikonsoli ja 12v liitin löytyy eri paikasta. Harmi. Täytynee miettiä semmosta telinettä, mutta yleensä ne on ihan hirvittävän näköisiä tai toiminta on sitä sun tätä.
Otsikko: Vs: V60 Hybridin sielunelämää
Kirjoitti: Pikkuhukka - 18.05.2023, 09:54:51
Päivitellään vähän tännekin päin, pian on vuosi yhteistä taivalta takana. Täytyy myöntää, että olen tyytyväinen tähän hankintaan. Pari miinusta tuossa on:
- Latausluukku. Talvella jäätyy ja muutenkin vaatii välillä henkimaailmaa avuksi avatessa
- Takaluukun iskarien suojamuovit. Talvella jäässä ja kun avasi takaluukun niin halkihan ne meni, varoittamatta
- Navigaattorin ärsyttävä tapa ohjeistaa: Käänny oikealle, neljän sadan metrin jälkeen. Ite tottunut Tomtomin ohjeistukseen ja sanajärjestykseen
- Tehoa sais olla enemmän. Olen kääntymässä Polestarin puoleen, muita ei tähän ole tarjolla. Hyötyhän on normi softaukseen nähden tehollisesti pieni, mutta ilmeisesti softa kuitenkin muuttaa auton "luonnetta" parempaan suuntaan

Viime viikonloppuna tuli huuhtaistua suolat ym. pskat pois pinnasta

(https://i.ibb.co/fp7k5rb/pesu-2.jpg) (https://ibb.co/fp7k5rb)

Talven aikana autoon tehtiin maalipinnan käsittely, vaihteiston ja eradin öljyjen vaihto ja kovaa ajoa. Kulutus pyörinyt siinä 3 litran kantturoissa kun pääasiallinen polttoaine on sähkö. Uutta huoltoa pukkaa, tai itseasiassa auto on tällä hetkellä huollossa:

(https://i.ibb.co/hVbYWGz/pedestrial.jpg) (https://ibb.co/hVbYWGz)

Pedestrian protection herja, syynä hapettunut johtosarja&liittimet. Mahtavaa laatua nämä Volvojen johtosarjat nykyään, nyt vähän hävettää kun 90-luvulla naureskeltiin Citroenin ja muiden Ranskalaisten autojen johdoille.
Otsikko: Vs: V60 Hybridin sielunelämää
Kirjoitti: jaskajokunen - 18.05.2023, 10:06:06
Kokeile Wazea naviksi  ;)
Otsikko: Vs: V60 Hybridin sielunelämää
Kirjoitti: Pikkuhukka - 19.05.2023, 11:13:55
Kokeile Wazea naviksi  ;)
Nyt on kyseinen softa asennettu puhelimeen. Täytyy kokeilla miltä näyttää auton näytöllä
Otsikko: Vs: V60 Hybridin sielunelämää
Kirjoitti: Jutsuri - 02.07.2023, 01:21:01
Itte oon huomannut että latausluukku aukeaa helpoiten kun painaa kahdella sormella samaan aikaan ylhäältä ja alhaalta