Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: saradog - 28.10.2022, 19:56:02

Otsikko: Viritetty b20 ja 123 jakaja
Kirjoitti: saradog - 28.10.2022, 19:56:02
Viritetty  b20 (dynossa moottoriteho 170hv) sai uudet sytkäosat. Puola. 123 tune + jakaja ja tulpat ja tulpanjohdot.

Jakaja asennettu merkki strobolla 0 ykk ja  vihreä ledvalo palaa nii kuin ohje sanoo. Ja tämä versio tosiaan se jossa ennakkokäyrän saan itse tehtyä sovelluksella.  Tein käyrän jossa perus ennakko 18 ja max 37.  Auto ei suostu kännistymään.

  Käänsin sitten jakajaa niin että strobo näyttää n.20 ennakkoa. Ja sovellukseen tehty ennakkokäyrä ennallaan. auto käynnistyi ja käy nätisti. Kuitenkin vedot eivät olleet hyvät. Noh. Käänsin jakajaa vielä lisää nyt strobo näyttää 30 tyhjäkäyntiennakoksi. Ja kone käy hyvin ja vetoja on ja ei nakuta. 

Käyrä tehty nyt tyhjäkäynti 1000 rpm 20 ja 3500rpm 37. Strobolla kun katsoo ennakkoa se  siis liikkuu kaikilla kierroalueilla 30-37.ei mene sinne 18 mikä asetettu. En tajua miksi koneessa ei vetoja kun strobolla kääntää jakajaa alle 30?  Kiitos jo etukäteen ideoista!
(https://i.ibb.co/wSy7HXS/20221022-200405.jpg) (https://ibb.co/wSy7HXS)
Otsikko: Vs: Viritetty b20 ja 123 jakaja
Kirjoitti: saradog - 28.10.2022, 20:01:03
Unohdin mainita että jakajan sovellus näyttää tehdyn käyrän ja  kierrokset ajaessa aivan oikein. Lähtee 1000rpm 20 ja nousee kierrosten mukaan ja max 3500rpm on se 37.   Vaikka uudella toimivalla strobolla jakaja asetettu 30 kohtaan.
Otsikko: Vs: Viritetty b20 ja 123 jakaja
Kirjoitti: Automasentaja - 03.11.2022, 07:00:49
Pari tollasta tune jakajaa laittanut ja on ihan perus että joskus joutuu kääntämään jakajaa hieman että saa käymään. "Vakio" 123jakajalla sytkä kohdallaan ekalla yrityksellä ledin kanssa. Tarvitset säädettävän strobon. Oon laittanu yleensä 10-13 perusennakkoa tyhjäkäynnille, 17-19 1500 ja 28-32 kokonaisennakkoa 2500-3000. Vaikka kuinka hieroo niin on mahdoton saada täydelliseksi, oon käyttänyt lähes alkuperäisiä arvoja.
Otsikko: Vs: Viritetty b20 ja 123 jakaja
Kirjoitti: Ralli B 20 - 05.11.2022, 18:31:13
Yhden vastaavan jakajamysteerin kanssa tuli vietettyä aikaa,oli tosin kärjellinen. Syy miksi vaati paljon ennakkoa löytyi pyörähtäneestä hihnapyörästä eli 0 merkki ei ollut ykk:ssa.
Otsikko: Vs: Viritetty b20 ja 123 jakaja
Kirjoitti: Ville K - 10.11.2022, 16:13:16
Mulle on osunut aika montakin 123-ignitionia, mitkä ei suostu lähteen käymään ennenkuin ennakot on luokkaa 30. Toimii hyvin, eikä nakuta, joten suurempia pohtimatta oon antanut olla.
Otsikko: Vs: Viritetty b20 ja 123 jakaja
Kirjoitti: saradog - 21.02.2023, 13:29:08
Kiitos vastauksista. Sain synkattua strobon ja sovelluksen arvot samoiksi. Ei silti ole vetoje alle 30 ennakon. Vaihdoin 38 kurkut kaasareihin.katsotaan onko vaikutusta ku pääsee testaamaan taas. Keväällä vien säädettäväksi jos en saa toimimaan.
Otsikko: Vs: Viritetty b20 ja 123 jakaja
Kirjoitti: MakeV70D - 14.06.2023, 23:53:12
Cranen kärjetön toimii myös, ainakin 10hp lisää vanhaan jakajaan verrattuna tuli vakio B20A koneeseen.  ::)
Otsikko: Vs: Viritetty b20 ja 123 jakaja
Kirjoitti: settämänsataa - 19.06.2023, 19:53:37
Itsekkin tuli huommattua sama jakaja ja en saa syystä tai toisesta käymään kunnolla. Käy epätasaisesti ja kun kaasuttaa niin käy edelleen epätäsasaisesti ja paukkuu kaasarista.
Ja ei auta mihin suuntaan säätää niin käy kokoajan huonosti ja tehoja ei ole ollenkaan. Oonko tehnyt jotain väärin vai onko muualla vika? Puola, tulpat ja johdot uudet.
Otsikko: Vs: Viritetty b20 ja 123 jakaja
Kirjoitti: Miksa89 - 19.06.2023, 20:04:49
Itsekkin tuli huommattua sama jakaja ja en saa syystä tai toisesta käymään kunnolla. Käy epätasaisesti ja kun kaasuttaa niin käy edelleen epätäsasaisesti ja paukkuu kaasarista.
Ja ei auta mihin suuntaan säätää niin käy kokoajan huonosti ja tehoja ei ole ollenkaan. Oonko tehnyt jotain väärin vai onko muualla vika? Puola, tulpat ja johdot uudet.

Tulpanjohtojen järjestys varmasti oikea?
1. johdosta vastapäivään : 1.3.4.2

Eikä oo jääny mikään jakajalle menevä alipaine letku irti/ tulppaamatta ja olis imuvuoto sen takia?
Otsikko: Vs: Viritetty b20 ja 123 jakaja
Kirjoitti: settämänsataa - 19.06.2023, 21:04:38
Tulpanjohtojen järjestys varmasti oikea?
1. johdosta vastapäivään : 1.3.4.2

Eikä oo jääny mikään jakajalle menevä alipaine letku irti/ tulppaamatta ja olis imuvuoto sen takia?

Joo sinähän sen sanoit, vähän hävettää myöntää mutta tulpanjohtojen järjestys oli väärä  :D
Otsikko: Vs: Viritetty b20 ja 123 jakaja
Kirjoitti: Miksa89 - 20.06.2023, 05:16:28
Joo sinähän sen sanoit, vähän hävettää myöntää mutta tulpanjohtojen järjestys oli väärä  :D

Kantapään kautta itellekkin mieleen jäänyt  :2funny:
Otsikko: Vs: Viritetty b20 ja 123 jakaja
Kirjoitti: Erdemat - 27.01.2024, 09:59:40
Moro,

arvasin että muutkin on 123 jakajan kanssa pelanneet, tappikoneen kanssa.
Itsellä on ollut n.30v B18 porattuna=>2.1L:ksi . Nyt kasailen konetta Duetin nokalle.
Koneessa on Järvisen opeilla putsattu kansi ja painetta 12bar pytyissä. D nokka ja tupla Dellortot, kevnennetty vauhtipyörä jne.
No nyt saan koneen käyntiin, muttei meinaa pysyä kumiensa päällä tyhjäkäynnillä !? Kuten yllä on todettu, itsekin olen saanut
parhaan tuloksen 20-30 ennakolla. Kun päästään alas n. 1000 kierroksiin alkaa pauke ja suihke... Auttasko perus vauhtipyöran vaihto takasin ? Sais sitä huimapyörävoimaa  8)
Mitä 123 :n käyrtää olette käyttäneet (se 0-9 dippi)? Itse pistin ensin 8:n ja sitten 1:n (peruskoneen käyrä), sama pauke jatkui.
Hiton vaikea löytää edes ne ennakko merkit... Jos sais 210n edes kilpiin kesällä..tai uus kone nokalle sitten  :)
Otsikko: Vs: Viritetty b20 ja 123 jakaja
Kirjoitti: Miksa89 - 27.01.2024, 15:39:29
Moro,

arvasin että muutkin on 123 jakajan kanssa pelanneet, tappikoneen kanssa.
Itsellä on ollut n.30v B18 porattuna=>2.1L:ksi . Nyt kasailen konetta Duetin nokalle.
Koneessa on Järvisen opeilla putsattu kansi ja painetta 12bar pytyissä. D nokka ja tupla Dellortot, kevnennetty vauhtipyörä jne.
No nyt saan koneen käyntiin, muttei meinaa pysyä kumiensa päällä tyhjäkäynnillä !? Kuten yllä on todettu, itsekin olen saanut
parhaan tuloksen 20-30 ennakolla. Kun päästään alas n. 1000 kierroksiin alkaa pauke ja suihke... Auttasko perus vauhtipyöran vaihto takasin ? Sais sitä huimapyörävoimaa  8)
Mitä 123 :n käyrtää olette käyttäneet (se 0-9 dippi)? Itse pistin ensin 8:n ja sitten 1:n (peruskoneen käyrä), sama pauke jatkui.
Hiton vaikea löytää edes ne ennakko merkit... Jos sais 210n edes kilpiin kesällä..tai uus kone nokalle sitten  :)

Onks kaasareitten synkka kohdillaan ja ei imuvuotoja? Nypi tulpan johtoja yks kerrallaan käydessä irti ja laita takas niin selviää mikä pytty temppuilee.

Ekana tulppaisin jarrutehostimen lähdön imussrjasta testimielessä.

Itellä kans R-nokka,tupla dellortot ja 5.5kg vauhtipyörä ja hyvin hyrskyttää tyhjäkäyntiä.
Itellä tosin muokatuilla ennakoilla oleva B20A jakaja Hot sparkilla ja MSD 6AL.


Pitäs käydä kyllä nätisti tyhjäkäyntiä millä vaan käyrällä jos perusennakko siinä 10-15.
Otsikko: Vs: Viritetty b20 ja 123 jakaja
Kirjoitti: Erdemat - 27.01.2024, 16:07:16
Sori,

heti pitää nöyrästi pahoitella kun sieltä "Lortoista" oli tyhjäkäynti suuttimista O-renkaat toisesta puolesta poissa.
No sehän hori pienillä kieroksilla ilmaa eikä p-putki käärmeenpesästä edes kuumennut niiden kahden kohdalta. :idiot2:

Pääsen siis säätelee sytkää ja kaasareita ns.kuten pitää: synkka kaasareille-sytkä 123:stä (lamppu on, mutta heiluu)- tyhjäkäynti (rikas/köyhä seos).

Sitten Duetti leimaan (?) purun -88 jälkeen.  :)
Kunhan saan tuon välitavotte leiman, pitänee laittaa vähän vuosien varrelta kuvia. Tai ajaa viat ulos ihan tiellä...

t:Ertsi
(https://i.ibb.co/WKXq8cS/P210-69.png) (https://ibb.co/WKXq8cS)
Otsikko: Vs: Viritetty b20 ja 123 jakaja
Kirjoitti: Miksa89 - 27.01.2024, 16:46:12
Sori,

heti pitää nöyrästi pahoitella kun sieltä "Lortoista" oli tyhjäkäynti suuttimista O-renkaat toisesta puolesta poissa.
No sehän hori pienillä kieroksilla ilmaa eikä p-putki käärmeenpesästä edes kuumennut niiden kahden kohdalta. :idiot2:

Pääsen siis säätelee sytkää ja kaasareita ns.kuten pitää: synkka kaasareille-sytkä 123:stä (lamppu on, mutta heiluu)- tyhjäkäynti (rikas/köyhä seos).

Sitten Duetti leimaan (?) purun -88 jälkeen.  :)
Kunhan saan tuon välitavotte leiman, pitänee laittaa vähän vuosien varrelta kuvia. Tai ajaa viat ulos ihan tiellä...

t:Ertsi
(https://i.ibb.co/WKXq8cS/P210-69.png) (https://ibb.co/WKXq8cS)

Hyvä että selvis vika.  :)

Suosittelen lämpimästi seosmittarin hommaamista,vaikka se vähän maksaa mutta säästää aikaa ja vaivaa.
Itellä on AEM seosmittari,oliskohan maksanu jonku vajaa 200e ja on kyllä hyvä kapistus.  :)
Otsikko: Vs: Viritetty b20 ja 123 jakaja
Kirjoitti: Erdemat - 06.02.2024, 15:38:38
Moi,

mittasin jakajan pyörijän "klapin" ja se oli sormella painettaessa 1,5mm.
Oisko liikaa ja siksi vatkaa tyhjäkäynnillä ?

t:he
(https://i.ibb.co/3vjwc39/Klappi.png) (https://ibb.co/3vjwc39)
Otsikko: Vs: Viritetty b20 ja 123 jakaja
Kirjoitti: Erdemat - 06.02.2024, 15:48:14
No,

osin kyllä. Vatkaa edelleen tyhjäkäynnillä. Varmaan pitää lähteä ilmamittarin ostoon...että saa kaasarit synkkaan.
Mutta onko jakajan klappi 1,5mm liian iso, mittasin 123 jakajan pyörijän kärjestä ?
(https://i.ibb.co/3vjwc39/Klappi.png) (https://ibb.co/3vjwc39)
Otsikko: Vs: Viritetty b20 ja 123 jakaja
Kirjoitti: Miksa89 - 06.02.2024, 17:30:12
No,

osin kyllä. Vatkaa edelleen tyhjäkäynnillä. Varmaan pitää lähteä ilmamittarin ostoon...että saa kaasarit synkkaan.
Mutta onko jakajan klappi 1,5mm liian iso, mittasin 123 jakajan pyörijän kärjestä ?
(https://i.ibb.co/3vjwc39/Klappi.png) (https://ibb.co/3vjwc39)

Ei tuo 1.5mm kuulosta pahalta pyörähdys-suunnassa kun se tulee helpostikkin siitä kun öljypumpun/jakajan käyttöakselin koplinkissa on väljää jakajaan ja nokka-akselissa olevassa hammaspyörässä joka pyörittää tuota edellämainittua öp/jakajan käyttöakselia niin on hammasvälystä myös.

Onko ero käyntiin joka sylinterin kohdalla samanlainen kun nyppää käydessä tulpanjohdon yhdestä sylinteristä kerrallaan irti? Sillä saa haarukoitua että josko ongelma paikallistuu johonkin sylinteriin.

Kun löytyy se sylinteri jossa ero käyntiin on pienin kun tulpan johdon nyppää irti niin koittasin ekana availla seosruuvia ja katsoa auttaako käyntiin.

Ja vielä erikois syyniin kyseisen ongelma sylinterin imuvuodot. Ja venttiilinvälykset tarkastaa ja mittaa että paljonko venttiilit aukeaa niin näkee josko nokka kulunut.

Letkunpätkälläkinnä tuon synkan saa aika liki kun laittaa sen joka kurkkuun samaan kohtaan ja yhtä syvälle niin kuulee hyvin korvalla että koska ääni on joka röörissä samanlainen.
Otsikko: Vs: Viritetty b20 ja 123 jakaja
Kirjoitti: Erdemat - 07.02.2024, 11:41:57
Kiitti Miksa89,

"ilmavaivoja" nuo tosiaan voi olla kuten epäilit jos se 1,5mm on aina olemassa.
Lähden suihkimaan startti pilotta kylmään koneeseen jos lähtisi kiertämään (ois vuoto) ja rupean kuuntelemaan imuääniä kuten ehdotit.
Tai hankin sen mittarin Hinta 115 e kpl.
(https://i.ibb.co/njfnTyL/Ilm-synkro.png) (https://ibb.co/njfnTyL)
Otsikko: Vs: Viritetty b20 ja 123 jakaja
Kirjoitti: Miksa89 - 07.02.2024, 16:56:16
Kiitti Miksa89,

"ilmavaivoja" nuo tosiaan voi olla kuten epäilit jos se 1,5mm on aina olemassa.
Lähden suihkimaan startti pilotta kylmään koneeseen jos lähtisi kiertämään (ois vuoto) ja rupean kuuntelemaan imuääniä kuten ehdotit.
Tai hankin sen mittarin Hinta 115 e kpl.
(https://i.ibb.co/njfnTyL/Ilm-synkro.png) (https://ibb.co/njfnTyL)

Itellä tuolta,vajaa 80e hinta
https://moposport.fi/synkronointimittari-dcoe-dhla-addhe/

Mielestäni ainakin hinta/laatu kohdallaan.

Koita ekana tulpanjohtoja nyppimällä että mikä pytty temppuilee niin tietää tutkia tarkemmin sen sylinterin mahdollisia imuvuotoja.  :)
Otsikko: Vs: Viritetty b20 ja 123 jakaja
Kirjoitti: Erdemat - 15.04.2024, 16:21:05
Moro,

nyt porasin yhteet läpien jälkeen ja mittasin imut jotka oli minusta tarpeeksi (?) tasaiset.

(https://i.ibb.co/fNLwFt1/1.png) (https://ibb.co/fNLwFt1)

En saanut kuitenkaan oikein tasaista toimintaa koneessa (säädöt ei oikein vaikuta) ja koska tein sen kardinaali mokan että kaadoin koneen, niin että vanha jakaja hajos. En siis voi heti testata vanhalla jakajalla. Epäilen että jommassa kummassa 123:ssa (strobo heittelee rajusti) tai Dellortoissa on vikaa. Toivottavasti ei molemmissa !

PS. Hankin kohta B20:n josta jakaja ja kaasari poissulkevan vianetsinnän testiin..

t:HannuE


Otsikko: Vs: Viritetty b20 ja 123 jakaja
Kirjoitti: Miksa89 - 16.04.2024, 08:06:25
Moro,

nyt porasin yhteet läpien jälkeen ja mittasin imut jotka oli minusta tarpeeksi (?) tasaiset.

(https://i.ibb.co/fNLwFt1/1.png) (https://ibb.co/fNLwFt1)

En saanut kuitenkaan oikein tasaista toimintaa koneessa (säädöt ei oikein vaikuta) ja koska tein sen kardinaali mokan että kaadoin koneen, niin että vanha jakaja hajos. En siis voi heti testata vanhalla jakajalla. Epäilen että jommassa kummassa 123:ssa (strobo heittelee rajusti) tai Dellortoissa on vikaa. Toivottavasti ei molemmissa !

PS. Hankin kohta B20:n josta jakaja ja kaasari poissulkevan vianetsinnän testiin..

t:HannuE

Tuo strobon heittely kuulostaa erikoiselta.

Onks sulla siinä jakajassa alipaine ennakko?
Onko vaikutusta jos ottaa jakajan alipaine letkun irti(niin ja tietysti tulppaa sen nipan mistä alipaineen sitten onkin ottanut)

En osaa tuosta synkan säädöstä tuollaisilla mittareilla sanoa että kuinka tasan tuollaisilla mittareilla pitäisi olla.

Miltä kaasarin kurkuissa näyttää kun ronksuttaa tyhjäkäyntiä?
Tai siis että tekeekö lätäkköö kurkun pohjille?
Ooks tarkistanu bensan pintoja?
Tuo että säädöt ei vaikuta niin viittaisi siihen että tiputtelee bensaa kurkun pohjille,eli tulvii.
Kun tyhjäkäynnillä pitäisi saada joka sylinteri yksitellen pois pelistä kääntämällä tk seosruuvia kiinni.

Onko läpät missä kohtaa suhteessa progressioreikiin kun ottaa progressio reikien päältä messinkitulpat pois ja näyttää valoo kurkkuun? Auto sammuksissa siis kun katsoo.