Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: VeeSeiskaKymppi - 15.03.2013, 18:23:49

Otsikko: nykiminen tasakaasulla V70 2.4D -08 aut.
Kirjoitti: VeeSeiskaKymppi - 15.03.2013, 18:23:49
Vinkkejä tai apua tarvitaan.

Auto nykii tasakaasulla 1400-1700 kierroksen välissä. Tärinä on havaittavissa myös paikallaan ollessa, kun vaihteiston N-asennossa kierrokset nostaa ko. lukemiin.

Tähän mennessä vaihdettu maf, molemmat moottorin tukikumit, molemmat vääntötuet, puhdistettu moottori ja polttoainejärjestelmä niille tarkoitetuilla Forte-aineilla. Vaihdelaatikon öljyt vaihdettu 45000 sitten. Sitä ennenkin esiintyi nykimistä. Vaihteistoon lisätty Forte.

Autolla ajettu 232tkm. Ideat alkaa olemaan loppu. Sinisellä kädet taskuissa sanoivat vian olevan epätasapainossa olevat renkaat. Ei ole. Ne on tasapainotettu ja ohjauskulmatkin säädetty. Koeajon jälkeen sinisen vastaus oli: ei voi auttaa, jos ne ei ole renkaat. Hyvää ja asiantuntevaa palvelua. Ovatpahan tietoisia osaamisestaan.

Jos kellään on ideoita, kaikki otetaan vastaan. Samalla etitään asiantuntevaa korjaamoa Kymenlaaksosta...
Otsikko: Vs: nykiminen tasakaasulla V70 2.4D -08 aut.
Kirjoitti: katemake - 15.03.2013, 22:48:53
Katsoppa onko se läppien säätömoottorin tanko paikoillaan. Otat muovin pois moottorinpäältä niin löydät sen tangon kun katsot termarin yläpuolelle sinne moottoriin, jos on irti niin roikkuu, oliko vähän vaikeasti selitetty?
Otsikko: Vs: nykiminen tasakaasulla V70 2.4D -08 aut.
Kirjoitti: Kulmamies - 16.03.2013, 08:40:09
Ei varsinaisesti vastaus ongelmaan, mutta jollain muullakin vastaavaa oiretta ;)

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=29827.msg541313#msg541313 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=29827.msg541313#msg541313)
Otsikko: Vs: nykiminen tasakaasulla V70 2.4D -08 aut.
Kirjoitti: VeeSeiskaKymppi - 16.03.2013, 13:59:37
katemake: Kyllä siellä sellainen n. 7 cm pitkä tappi roikkuu termarin oikealla puolella (edestä katsottuna). Ikäänkuin pinsetinnäköinen tappi. Luulen melkoisella varmuudella, että on juuri se mitä tarkoitit. (kuvan liittäminen osoittautui tänään ylivoimaiseksi  ***)

Minne pitää laittaa kiinni ja miten?  :idiot2:

Kulmamies: olen yrittänyt muitakin keskusteluja seurata ja yrittänytkin muiden vinkeillä eteenpäin. Toistaiseksi turhaan... Tuota ketjua en vielä ollut löytänyt. Kiitos siitä.
Otsikko: Vs: nykiminen tasakaasulla V70 2.4D -08 aut.
Kirjoitti: VeeSeiskaKymppi - 16.03.2013, 14:26:56
Tässä olis kuva tapista...

(https://www.dropbox.com/s/6iqtkwn7nckktq0/Kuva1.jpg)

edit. ei onnistu :(
Otsikko: Vs: nykiminen tasakaasulla V70 2.4D -08 aut.
Kirjoitti: katemake - 16.03.2013, 15:30:20
Sehän on sellainen muovihärpäke, ehkäpä juuri pinsetinnäköinen, niinkuin sanoit. Se tanko tulee kiinni sinne kannen vasemmassa päädyssä olevaan mustaa muovi muliskaan, ei tarvitse muuta kuin työntää paikalleen, siitä on todennäköisesti liitos löystynyt. Jotta saat sen tangon paikalleen niin joudut käyttämään sitä pientä sähkömoottoria irti (kiinni kahdella torksilla), tanko et muuten saa paikalleen kun ei mahdu kääntymään. Kyseisestä asiasta on ollut aikaisemminkin puhetta, löytyy varmastikkin haulla. Tähän uudempaan (-08) ei kuulemma ole sellaista virallista korjaussarjaa niinkuin on vanhempaan. Itsekkin olen rakentanut uuden tangon rekimuovia hyväksikäyttäen ja hyvin on pysynyt paikallaan.
Otsikko: Vs: nykiminen tasakaasulla V70 2.4D -08 aut.
Kirjoitti: VeeSeiskaKymppi - 16.03.2013, 16:47:53
Kiitos neuvoista. Se reikä, johon tangon pitäisi mennä on aavistuksen öljyinen?? Ilmeisesti irtoaminen ei saa mitään vahinkoa aikaan? Mikähän sen tehtävä on kaiken kaikkiaan?
Otsikko: Vs: nykiminen tasakaasulla V70 2.4D -08 aut.
Kirjoitti: katemake - 16.03.2013, 16:59:02
Reikä? Eikös sieltä löytynyt sellaista muovimulikkaa tai tarkemmin sanottuna tappia. Sillä säädetään jotain läppiä imusarjassa.
Otsikko: Vs: nykiminen tasakaasulla V70 2.4D -08 aut.
Kirjoitti: VeeSeiskaKymppi - 16.03.2013, 17:59:24
Täytyypä työntää pää uudelleen sinne tilavaan koloon ja tarkastaa.
Otsikko: Vs: nykiminen tasakaasulla V70 2.4D -08 aut.
Kirjoitti: VeeSeiskaKymppi - 17.03.2013, 11:53:03
Tappi on paikallaan, mutta kiinnityskohdan juuresta, läppäkotelosta on ilmeisesti tihkunut öljyä. Lisäks irroittaessani ilmanottoputken sekin oli öljyinen(?) sisältä...
Otsikko: Vs: nykiminen tasakaasulla V70 2.4D -08 aut.
Kirjoitti: -jadi- - 17.03.2013, 12:17:28
Tässä olisi muutamat kuvat ko. vivusta ja sen kiinnityksestä sähkömoottoriin.

(http://i284.photobucket.com/albums/ll23/toivoalarik/imupuolen%20juttuja/P8030014_zps8869969b.jpg)
(http://i284.photobucket.com/albums/ll23/toivoalarik/imupuolen%20juttuja/P8030013_zpse451694e.jpg)
(http://i284.photobucket.com/albums/ll23/toivoalarik/imupuolen%20juttuja/P8030012_zpsd73fc31c.jpg)
(http://i284.photobucket.com/albums/ll23/toivoalarik/imupuolen%20juttuja/P8030011_zps752dab01.jpg)
Otsikko: Vs: nykiminen tasakaasulla V70 2.4D -08 aut.
Kirjoitti: Nortti - 17.03.2013, 12:24:32
Imuputki on öljyinen sen pakokaasun kierrätyksen takia. Egr-venttiilistä imuventtiileille kertyy nokista tahnaa joka kerääntyy vähitellen sinne seinämille. Ahtopaineen takia sitä tihkuu myös ulos pienistäkin väleistä kuten sen pyörreläppäakselin juuresta. Luullakseni mikään ei ole rikki.
Otsikko: Vs: nykiminen tasakaasulla V70 2.4D -08 aut.
Kirjoitti: VeeSeiskaKymppi - 17.03.2013, 12:37:33
Kiitos selvennyksestä. Nykyiset egr-koneet tuppaavat näköjään sotkemaan paikkoja sillä nokitahnallaan. Ajan myötä siitä voi tulla vielä ongelmiakin...
Otsikko: Vs: nykiminen tasakaasulla V70 2.4D -08 aut.
Kirjoitti: Volvlite - 22.03.2013, 15:31:43
Tuo öljy ei tule suinkaan EGR-vettiilin takia/kautta vaan todennäköisesti turbon öljytiivisteistä, toki se egr:n kautta tulleva karsta tarttuu paremmin ahtoputkistoon kun siellä tuota oljyä on... >:(
Itellä on v70 2.4d 163hv ml.300Tkm, irrottelin tuossa jokuaika sitten kaasuläppä/egr-kotelon, imusarjalle menevän ahtoputken sekä imusarjan. Karstaa oli todella paljon ja puhdistuksessa meni monta tuntia, samalla saa puhdistettua/huollettua nuo pyörreläpät. 
Otsikko: Vs: nykiminen tasakaasulla V70 2.4D -08 aut.
Kirjoitti: volvotdi - 22.03.2013, 18:34:39
Saako nuo läpät viskoa pellolle vai tuleeko vikatila? Jos oikein käsitän niin samat hyödyttömät läpät löytyy mm. mersusta ja Bemarista, jotka yleesä viskataan aiemnin mainittuun..
Otsikko: Vs: nykiminen tasakaasulla V70 2.4D -08 aut.
Kirjoitti: VeeSeiskaKymppi - 23.03.2013, 02:05:20
Vaikuttiko puhdistus auton käytökseen millään muotoa? Ilmeisesti joitakin tiivisteitä täytyy operaatiossa uusia...?
Otsikko: Vs: nykiminen tasakaasulla V70 2.4D -08 aut.
Kirjoitti: Volvlite - 25.03.2013, 08:13:31
Kyllä se "nuhaisuuden" tunne moottorista katosi.. täytyy sillä jotain vaikutusta olla jos ahtoputki kaasuläppäkotelon ja imusarjan välillä on miltei 50% tukossa :o
Itse uusin imusarjantiivisteen ja 2 egr:n tiivistettä sekä sitten suuttimien asennussarjan joka suuttimelle.
 
Otsikko: Vs: nykiminen tasakaasulla V70 2.4D -08 aut.
Kirjoitti: VeeSeiskaKymppi - 13.11.2013, 22:30:23
update: nykiminen ei ole hävinnyt. Mutta salapoliisityönä on selvinnyt, että nykiminen/tärinä ajossa voimistuu, kun polttoainemittari vajoaa puoleen ja sen alle. Ongelmaan selvyyttä se ei ole tuonut, vaan lisää kysymyksiä. Voiko esim. viallinen polttoainepumppu toimia näin? Ei vikakoodeja. Sininen lupasi auttaa heti kun tulee vikakoodi. Thänks my blue friends!
Otsikko: Vs: nykiminen tasakaasulla V70 2.4D -08 aut.
Kirjoitti: AbbaSilli - 09.01.2014, 15:47:34
Käytin tänään omaa V70 D5 geartronic (vm.2008)  Bilialla. oireena juurikin samanlainen nykiminen 1400-1600 kierroksen kohdalla. Totesivat, että kyseessä on ominaisuus, jolle ei ole mitään tehtävissä. Autolla ajettu 118tkm.  :-\

Kun joskus olen myymässä autoa niin uskookohan kukaan ostaja, että nykiminen on tämän auton ominaisuus? Omassa on vielä Bilia takuuta jäljellä, mutta minkäs teet, jos siihen ei ole fixiä olemassa.
Otsikko: Vs: nykiminen tasakaasulla V70 2.4D -08 aut.
Kirjoitti: D5GT - 09.01.2014, 18:46:36
Tosta nykimisestä oli juttua aiemmin, silloin kuin -08 mallit oli uusia. Jotkut nyki jo sillloin uutena, itse en sitä ole havainnut edellisessä tai tässä tuoreemmassa. (Tai sitten siihen on täysin turtunut / koko homman unohtanut vuosien varrella) En enää muoista löytyikö siihen ikinä ratkaisua / lääkettä. Aikaa on kulunut jo tovi.
Otsikko: Vs: nykiminen tasakaasulla V70 2.4D -08 aut.
Kirjoitti: AbbaSilli - 10.01.2014, 12:16:51
Tähän löytyi ratkaisu  :). Bilialta kerrottiin, että kyseessä on tehtaan tiedostama ominaisuus, johon ei ole olemassa ratkaisua. Volvolla on tälle ominaisuudelle oma case numerokin. Se on mulla raapustettuna huoltopöytäkirjaan. Bilialta vakuuteltiin, ettei kannata murehtia mistään viasta.

Epävirallisena ratkaisuna neuvottiin ohjelmoimaan moottorinohjaus uudelleen. Eli täytyy viedä auto jonnekin pajalle lastutettavaksi.
Otsikko: Vs: nykiminen tasakaasulla V70 2.4D -08 aut.
Kirjoitti: D5GT - 10.01.2014, 14:13:27
Toi voi hyvin olla totta - 2008 omaani hoidettiin Rican softalla ja nykyinenkin on Rican / Atehon softaama. Mutten muista nykimistä ilman softaakaan.
Otsikko: Vs: nykiminen tasakaasulla V70 2.4D -08 aut.
Kirjoitti: msa9101 - 10.01.2014, 20:01:03
Menee vähän sivuun aiheesta,mutta
D5GT, oletko ollut RICAn ohjelmaan tyytyväinen?
Oma XC70 D3 ohjelmoidaan Ateholla RICA E-Power helmikuun alkupuolella.
Otsikko: Vs: nykiminen tasakaasulla V70 2.4D -08 aut.
Kirjoitti: D5GT - 10.01.2014, 21:21:54
Molemmille + Rica fani olen ollut vuodesta 2008 ja Atehon kanssa kaikki sujui kaikin puolin hyvin.
Otsikko: Vs: nykiminen tasakaasulla V70 2.4D -08 aut.
Kirjoitti: Irual - 10.07.2014, 21:50:24
No nyt oli haku-toiminnosta hyötyä! :)

Eli siis juuri tuo "tanko" mikä on tuossa sähkömoottorissa kiinni, niin sen toinen pää on irti ja se roikkuu siitä sähkömoottorista.

Mihin se pitää lykätä kiinni? Ja onko sillä merkitys hyytymiseen ja vikakoodeihin?

Torquella luettu koodit, voiko toi tankohässäkkä aiheuttaa seuraavia vikakoodeja:

P0404 Powertrain - Exhaust Gas Recirculation Control Circuit Range/Performance
P2080 Powertrain - Exhaust Gas Recirculation Control Circuit Range/Performance bank1 Sensor1
P0101 Powertrain - Mass or Volume Air Flow Circuit Range/Performance Problem
P2015 Powertrain - Intake Manf Runner Position Sensor/Switch Circuit Range/Performance bank1

Vai mistä noi oikeesti vois tulla?

Ja autona juuri tuo sama kuin otsikossa, V70 2.4D -08 Aut.

Edit:

Löysin siis tuon tangon kiinnityskohdan läppäakselin päästä. Eihän sitä tankoa sinne enää kiinni meinaa saada... vedin käsin läppäakselin auki asentoon ja auto toimi huomattavasti paremmin korkeammissa nopeuksissa. Onko tuosta haittaa jos sen jumittaa kokonaan auki asentoon? Jättäisi siis sen tangon kokonaan laittamatta ja sähkömoottori saisi elää ihan omaa elämäänsä ..
Otsikko: Vs: nykiminen tasakaasulla V70 2.4D -08 aut.
Kirjoitti: Irual - 20.07.2014, 14:04:06
Kellään vinkkiä / tietoa asiaan?
Otsikko: Vs: nykiminen tasakaasulla V70 2.4D -08 aut.
Kirjoitti: volvotdi - 20.07.2014, 14:21:47
Jumittaa läpät juuri aukiasentoon niin se on hyvä. Vikakoodit kaikki johtuu EGR:stä. Puhdistus saattaa auttaa tai uusi osa tai softasta moinen turhuus pois.
Otsikko: Vs: nykiminen tasakaasulla V70 2.4D -08 aut.
Kirjoitti: Irual - 04.09.2014, 08:00:13
Millanen homma tuo egr putsaaminen? Ohjeita? Neuvoja?
Otsikko: Vs: nykiminen tasakaasulla V70 2.4D -08 aut.
Kirjoitti: Machist - 22.09.2022, 07:13:31
Xc70 2008 nykii matka-ajossa, juurikin jos ajaa tasakaasulla/vakkarilla.
Se on vain sellainen pieni nykäys välillä ja itse kun olen tarkka näiden kanssa niin heti sen huomasin.
Tämän ketjun kun löysin, niin ilmeisesti tämä onkin ominaisuus, eikä vika?

Onko tuo korjautunut jos lastuttaa?