Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Lastutus, ohjelmointi ja moottorinohjaus => Aiheen aloitti: VIS-345 - 21.03.2011, 15:07:28

Otsikko: Mistä "lastu" 940 -98???
Kirjoitti: VIS-345 - 21.03.2011, 15:07:28
Kenen lastu mahtaisi olla ns,paras???Kokemuksia ja mielipiteitä,kiitos.Ja onko havaintoa mitä nykyään maksaa,Hariselle soitin niin pyysivät 600e,kuulostaa suolaiselta kun muistelee Debilin hintaa,4-5 vuotta sitten vai olenko vain ajasta jäljessä..... :hello:
Otsikko: Vs: Mistä "lastu" 940 -98???
Kirjoitti: porko - 21.03.2011, 15:18:30
Tuolta tuli omani (Viking Ecomax) eikä ole pahaa sanottavaa.

http://www.vikingchip.com/ (http://www.vikingchip.com/)
Otsikko: Vs: Mistä "lastu" 940 -98???
Kirjoitti: VIS-345 - 21.03.2011, 15:38:16
Tuolta tuli omani (Viking Ecomax) eikä ole pahaa sanottavaa.

http://www.vikingchip.com/ (http://www.vikingchip.com/)


Mitä maksoi ja sisälsikö ns.oheistarpeet???Ahtopaineennosto???/Paljonko Teho/vääntö???
Otsikko: Vs: Mistä "lastu" 940 -98???
Kirjoitti: JuHaU - 21.03.2011, 15:39:48

Mitä maksoi ja sisälsikö ns.oheistarpeet???

Ei nuo tarvitse mitään oheistarpeita. Boksista kansi auki ja uusi "chippi" vanhan tilalle.
Otsikko: Vs: Mistä "lastu" 940 -98???
Kirjoitti: 252R - 21.03.2011, 17:06:07
vikingiä en suosittele mihinkään, deralaisesta kuullu paljon hyvää. itsellä on nyt tuo viking enkä oikeen perusta.
Otsikko: Vs: Mistä "lastu" 940 -98???
Kirjoitti: JuHaU - 21.03.2011, 17:11:27
Vaikutuksen huomaa selvästi kun saa myös lastun sytkäpuolelle. Ecun lastu mahdollistaa ahtojen noustamisen, mutta sytkäpuolta muokkaamalla saadaan voimaakin ulos.
Otsikko: Vs: Mistä "lastu" 940 -98???
Kirjoitti: porko - 21.03.2011, 20:57:05

Mitä maksoi ja sisälsikö ns.oheistarpeet???Ahtopaineennosto???/Paljonko Teho/vääntö???

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=891.0 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=891.0)

Ehdottomasti myös sytkälastu. Pelkällä ruiskun lastulla ei vielä pitkälle päästä.
Otsikko: Vs: Mistä "lastu" 940 -98???
Kirjoitti: MikkoY - 21.03.2011, 21:10:06
Mistä/keneltä tuo sytkälastu kannattaa hommata?
Otsikko: Vs: Mistä "lastu" 940 -98???
Kirjoitti: EVO8 - 21.03.2011, 21:50:37
Ecu ja sytkälastut esim : http://www.jpstyling.com/kauppa/ (http://www.jpstyling.com/kauppa/)
Otsikko: Vs: Mistä "lastu" 940 -98???
Kirjoitti: j0ne_ - 21.03.2011, 22:09:33
Kenelläkään faktaa mitä tuo vikingin sytkälastu muuttaa? 
Otsikko: Vs: Mistä "lastu" 940 -98???
Kirjoitti: Laakeririkko - 21.03.2011, 22:17:34
Minä yhessä vaiheessa kyselin tuolta Göranilta noista lastuista. Totesi, että aika turha ruveta EZK lastuttamaan. Itse kyllä sen voisin tehdä, että pääsis egr härpäkkeistä eroon ja vikavalon pois. Kultaboxi löytyy muutenkin valmiiks. Suositteli vaan suoraan pelkkää ecomaxia tai ecotrimmiä

Se sano jotain, että ei siitä oikeasti ole paljon apua, nostaa kierrostenrajotinta, ja toi egr pois. Tais sanoa että se on vaan varmistamaan, että ei niin helposti nakuta kun ruvetaan kunnolla ahtoa nostamaan.

Edit: Tyhjennelly sen jälkeen näköjään s-postia, niin ei enää löydy.
Otsikko: Vs: Mistä "lastu" 940 -98???
Kirjoitti: JuHaU - 21.03.2011, 22:33:09
Jos meinaa laittaa vähänkin isomman ahtimen LH:n kaveriksi, niin sytkälastu ja ennakoiden muuttaminen on aivan ehdoton ratkaisu.

Esim: HX40 ja vakiosytkälastu, niin meno oli ihan kivaa mutta ajossa ei ollut "munaa". Sytkälastun vaihdon jälkeen kone ja ahdin heräsi huomattavasti aikaisemmin ja voimaa tuntui olevan aivan
eritavalla. edelliskesänä tuli noiden kanssa touhuttua enemmän ja sattuneesta syystä testasin samalla ajolenkillä noita ei bokseja.

Jos joku lastuntekijä sanoo, että sytkälastulla ei saa mitään dramaattista aikaa ja että se on varmisteluun, niin sitten ko kaveri ei osaa sitä sytkälastua tehdä.
Otsikko: Vs: Mistä "lastu" 940 -98???
Kirjoitti: MaZi - 21.03.2011, 22:38:48
ecomax ja ~1.1bar ahtoa, liikku ihan mukavasti, mut olen miettinyt tota sytkä lastua  :idiot2: eipä se kyllä kallis ole, mutta mutta osaako joku kertoa onko oikeasti ostamisen arvoinen? kokeimuksia?
Otsikko: Vs: Mistä "lastu" 940 -98???
Kirjoitti: JuHaU - 21.03.2011, 23:08:52
onko oikeasti ostamisen arvoinen? kokeimuksia?

Omassa setissä kierrosrajoitin oli nostettu 6 800 rpm ja sen eron kyllä huomasi verrattuna vakioon 6 200 rpm.
Otsikko: Vs: Mistä "lastu" 940 -98???
Kirjoitti: MikkoY - 22.03.2011, 14:42:36
Ecu ja sytkälastut esim : http://www.jpstyling.com/kauppa/ (http://www.jpstyling.com/kauppa/)

Joo, tuon tiesinkin. Mutta oliko täällä foorumilla joku Sytkälastumies? Vaikka privaa voi pistää.

Deran bensalastu on ollut kymmeniätuhansia kilometrejä kiinni, ja sitä uskallan kehua. Ja hintakin oli Viikinkiä halvempi.
Otsikko: Vs: Mistä "lastu" 940 -98???
Kirjoitti: usu - 22.03.2011, 16:04:21
Deralta kannattaa kysyä sitä sytkälastuakin, saattaa olla olemassa.
Otsikko: Vs: Mistä "lastu" 940 -98???
Kirjoitti: porko - 22.03.2011, 19:39:28
Mulla alkoi naulata vakioahtimella jo ennen kiloa pelkällä bensalastulla. Sytkälastun jälkeen naulaus siirtyi huomattavasti myöhemmäksi (1,2 bar). Mitään muuta ei sillä kertaa muuttunut kuin tuo EZK lastu. En tiedä mitä tuo Jusen lastu muutti, mutta tulos oli positiivinen.
Otsikko: Vs: Mistä "lastu" 940 -98???
Kirjoitti: Sato| - 22.03.2011, 21:01:04
Mulla toi viking EZK-lastu ei nostanut rajoitinta yhtään ylöspäin ellei sitten rundikello näytä väärin. Senhän pitäisi nousta sillä 6200rpm->6800rpm :( Sellainen kokemus siitä mulla.
Otsikko: Vs: Mistä "lastu" 940 -98???
Kirjoitti: JuHaU - 22.03.2011, 21:09:02
Mulla toi viking EZK-lastu ei nostanut rajoitinta yhtään ylöspäin ellei sitten rundikello näytä väärin. Senhän pitäisi nousta sillä 6200rpm->6800rpm :( Sellainen kokemus siitä mulla.

Vaatii sekä ecu:n että icu:n lastut, jotta limitteri nousee 6 800. Muistaakseni pelkällä ecu:n lastulla saa nostettua 6 500 rpm.

Liikkeellä on myös lastuja joilla rajoittimen saa nostettua 7 500 rpm saakka.
Otsikko: Vs: Mistä "lastu" 940 -98???
Kirjoitti: sorvari - 22.03.2011, 21:22:43
millä tavalla toi sytkälastu muuttaa ennakoita...suuremmalla ennakolla saadaan tehoa mutta eikös se nakutus silloin iske helpommin varsinkin turbokoneessa.
mulla on deralastu ollu bensapuolella jo pari vuotta, hyvin on toiminu koskaan en ole naulaamista kuullu.ei kuulunu vakioturbolla n.1-1,1 ahdoilla..eikä ole kuulunu nytkään kun on vaihdettu isompi turbo,suuttimet ja nokka vaikka menty välillä 1,6 barinpaineilla.
jpstyling mainostaa tota sytkälastuaan enemmän muutettuun koneeseen ,niin sillä kiinnostais
mikä on tommoisen vaikutus käytännössä. 
Otsikko: Vs: Mistä "lastu" 940 -98???
Kirjoitti: Sato| - 22.03.2011, 21:40:52
Vaatii sekä ecu:n että icu:n lastut, jotta limitteri nousee 6 800. Muistaakseni pelkällä ecu:n lastulla saa nostettua 6 500 rpm.

Liikkeellä on myös lastuja joilla rajoittimen saa nostettua 7 500 rpm saakka.

Niin löytyy tosiaan molemmat.
Otsikko: Vs: Mistä "lastu" 940 -98???
Kirjoitti: JuHaU - 22.03.2011, 21:51:12
Niin löytyy tosiaan molemmat.

Eli siihen ei ole tehty ko muutosta.
Otsikko: Vs: Mistä "lastu" 940 -98???
Kirjoitti: Toni - 24.03.2011, 15:16:59
Tein eilen ecu lastun mistä poistin rajottajan ja fuel cutin, viilasin samalla vähän seoksia kohdalleen ja nostin pikkasen tyhjäkäyntiä. Sytkäpuolelle nostin rajottajan 7500 rpm ja laskin hieman ennakkoja. Hyvin tuntuu pelaavan tossa turbofarkussa  ;) .
Otsikko: Vs: Mistä "lastu" 940 -98???
Kirjoitti: juse - 25.03.2011, 20:28:25
Tein eilen ecu lastun mistä poistin rajottajan ja fuel cutin, viilasin samalla vähän seoksia kohdalleen ja nostin pikkasen tyhjäkäyntiä. Sytkäpuolelle nostin rajottajan 7500 rpm ja laskin hieman ennakkoja. Hyvin tuntuu pelaavan tossa turbofarkussa  ;) .

Teeppäs mullekkin semmonen sytkälastu mistä nostat rajottimen 7500rpm kohdalle ;)
Otsikko: Vs: Mistä "lastu" 940 -98???
Kirjoitti: usu - 04.04.2011, 12:03:33
Deralta kannattaa kysyä sitä sytkälastuakin, saattaa olla olemassa.
Korjaus, ei ole Deralta saatavissa sytkälastua.
Otsikko: Vs: Mistä "lastu" 940 -98???
Kirjoitti: Toni - 04.04.2011, 14:19:27
Meikäläiseltä saa kyllä sytkälastujakin.
Otsikko: Vs: Mistä "lastu" 940 -98???
Kirjoitti: mikan - 04.04.2011, 22:59:53
Tulipa näistä lastuista mieleeni...

Omat lastut (molemmat ja itse poltetut valmiilla kartoilla) ovat ihan taviksia 27C256 piirejä. Eli eivät ns. automotive lämpötilaluokassa, vaan täysin normaalilla 0 - 70C lämpötilaluokalla ovat selvinneet moitteettomasti koko talven, vaikka merikontin sisälämpötila on ollut matalimmillaan -34C.

Päätin tehdä ns. kliinisen eläinkokeen, koska en uskonut, että ongelmia olisi nimenomaisesti alaspäin lämpötilassa. Ylöspäin mentäessä ymmärrän hyvin ongelmat.

Liekö sitten tuuria, vai ovatko molemmat piirit sitten hitusen speksejään parempia.

Vastaavalla piirillä kuin linkissä on nyt paineltu menemään viime kesästä asti...
https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~fi_fi/elfa/init.do?item=73-732-51&toc=19972