Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Lastutus, ohjelmointi ja moottorinohjaus => Aiheen aloitti: Pepper - 27.04.2011, 07:45:54
-
Ilmeisesti tuolla boxilla ns. painevahti on lastulla.
Korjauskirjan mukaan ecu saa tiedon määrämittarilta ja katkasee syötön jos ilmaa virtaa liikaa mottiin.
Miten se tietää paljonko sitä ilmaa siellä menee?
Määrämittarihan on sama kuin B23ET koneen 012 boxilla.
Sen läpän kait pitäs aueta levälleen heti kun kaasun polkasee pohjaan kuten K-jetissäkin.
-
Ilmeisesti tuolla boxilla ns. painevahti on lastulla.
Korjauskirjan mukaan ecu saa tiedon määrämittarilta ja katkasee syötön jos ilmaa virtaa liikaa mottiin.
Miten se tietää paljonko sitä ilmaa siellä menee?
Määrämittarihan on sama kuin B23ET koneen 012 boxilla.
Sen läpän kait pitäs aueta levälleen heti kun kaasun polkasee pohjaan kuten K-jetissäkin.
ECU tietää IlmaMassaMittarin avulla sen ilmamassan, mikä koneeseen virtaa ja sen avulla se päättää milloin tehdään FC kierrosluvun funktiona (taulukkoarvo).
Ja ilmamassa-tai määrä mittari ei ole "levällään", vaikka poljet kaasun pohjaan vaan vasta sitten, kun mittarin mittausalueen maksimi on saavutettu määrässä tai massassa. Tämä edellyttää kierroksia/ahtoja reilusti.
Sama juttu, vaikka kyseessä olisi mekaanisella läppällä varustettu IMM.
Mikä moottori Bxxx? Mikä malli 700? 900? Mikä vuosimalli?
-
Mikä moottori Bxxx? Mikä malli 700? 900? Mikä vuosimalli?
Oliko 9 satkuja Motikallakin?
-
ECU tietää IlmaMassaMittarin avulla sen ilmamassan, mikä koneeseen virtaa ja sen avulla se päättää milloin tehdään FC kierrosluvun funktiona (taulukkoarvo).
Ja ilmamassa-tai määrä mittari ei ole "levällään", vaikka poljet kaasun pohjaan vaan vasta sitten, kun mittarin mittausalueen maksimi on saavutettu määrässä tai massassa. Tämä edellyttää kierroksia/ahtoja reilusti.
Sama juttu, vaikka kyseessä olisi mekaanisella läppällä varustettu IMM.
Mikä moottori Bxxx? Mikä malli 700? 900? Mikä vuosimalli?
Kyseessä siis wanha Motronicciturbo, jossa on läppämallinen ilmaMäärämittari. Ja kyllä se laahauspinnan jäljistä päätellen on käytännössä täysin levällään kun mennään täysiä.
Se läppä ei aukea aivan täysin selälleen, ja niistä viimesistä milleistä se päättelee millon mennään ylite. Ja kyllä, 026 boksissa fuelcut on lastussa, eikä erillisenä painevahtina. Mulla tuolla ruiskusysteemillä ja täysin vakiolla 230FT peruskoneella tökkäs joskus ohitukessa lyhyesti fuelcuttia, eli ilmeisesti FT:n imu/ahtoputkistot yms ovat paremmin virtaavia...
-
Joo kyseessä on siis ´87 B230ET.
Eli sen sais modattua pois käytöstä sieltä määrämittarilta?
-
Eli sen sais modattua pois käytöstä sieltä määrämittarilta?
Jos haluat keräillä koneenpalasia tienvarresta niin kyllä uskoisin näin, laittaa vaikka topparin siihen läppään ja ajelee sopat laihalla. Lopputuloksenhan voi varmistaa vielä levottomilla ahtopaineilla.
-
Niin, ei se läppä heti ole selällään, parhaiten fuelcutin saa aikaiseksi vaikkapa 2 tai 3 vaihteella, kierrokset jotain 2000-3000 ja pultti pohjaan, jos ahtoja on liikaa.
Suuttimien aukiolopyyntö menee yli rajan ja bensapumpun virta katkaistaan.
Hommaa suosiolla lastu niin voit ajella apaut 0.9 bar= n. 200-210hp.
Oliko 9 satkuja Motikallakin?
Ei :) tosiaankaan.
-
ihan näin kokemuksen pohjalta voin sanoa et hommaa lastu. Ei meinaan oo kiva tunne kun on lohkossa liikaa reikiä. :P