Samppasport  Futurez

V70 matkailu-retkeilyauto

  • 43 Vastauksia
  • 17285 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Vs: V70 matkailu-retkeilyauto
« Vastaus #30 : 29.04.2022, 17:31:09 »
Rupee kyllä vuonot kiinnostamaan tätä lukiessa, mut tänä kesänä ulkoilutetaan volvoa vielä tasaisemmissa maastoissa
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 matkailu-retkeilyauto
« Vastaus #31 : 20.11.2022, 19:29:19 »
Tämäkin pysyi vielä tämän vuoden tasaisessa maassa...

Laitetaampas kuva "uudesta retkeilyautosta":

Pesua vailla?

Auto on ollut liikenteessä siis viimeksi vuonna 2015 ja pintaan on kertynyt siksi kaikenlaista töhnää. Viime talvena nokkapellistä(kin) lakka lähti lumien mukana, joten ulkonäössä on pientä sanomista, mutta kyllä se siitä. Varmaan maalattu vaan joskus uudelleen, kun kolarivaurioita ei ole. Uutta maalia kaipaa nokkapelti, vasen etulokasuoja, etupuskuri, helmamuovit ja peilien kuoret.


Pestynä näyttää jo vähän paremmalta


Joku muukin on asunut tässä autossa  :D

Seisonnan ja tulevan käyttötarkoituksen vuoksi teen tähän siis hieman normaalia laajemman huollon. Tarkoitus on myös ottaa talveksi käyttöautoksi, kun tuo polttoaineen hinta alkaa olla sellainen, että bensaturbolla ei raaski koko vuotta ajaa.  :idiot2: Haaveissa on rakentaa myös jokin tämän tyylinen kattoteltta:



Korjattu / Huollettu / Uusittu tähän mennessä:
- Moottorin huolto
    - Öljy+suodatin
    - Jakohihnat
    - PA-Suodatin
    - Apulaiterullien rasvaus / vaihto
    - Apulaitehihna
    - Alipaineletkut uusittu
    - Huohottimen tiiviste
- Jarruhuolto
    - Takajarrusatulat
    - Jarruneste
- Pyyhkijän sulat
- Tarvikehälytin poistettu
- Takaluukun kaasujouset
- Takaturvavyöt
- Sekalaisia verhoilun muoveja vaihdettu
- Lisätty 12V ja usb pistorasioita
- Jalomuoviosia koetauluun vaihdettu
- Takaspoileri asennettu
- Ehjä kuskin penkki
- Kori myllytetty ja vahattu niiltä osin, kuin maalipinta on ehjä
- Takapyöränkaaret hiekkapuhallettu ja maalattu

Korjattavaa vielä:
- Vaihteistoöljy
- Startin huolto
- Raitisilmasuodattimen asennus
- Hupiakku ja aurinkopaneeli?
- Kaukosäädin keskuslukkoon
- Maalausta tai osien vaihtoa

Ostoslistassa on vielä seuraavat osat:
- TDi ehjä jakopään koppa
- Aiemmin mainitut korin osat, jos löytyy valmiiksi oikean väriset. Värinumero on 601

Eli jos Keski-Suomesta jollakin löytyy, niin saapi tarjota.

(On näköjään edellisen reissun matkakertomus kirjoittamatta, mutta joululomalla on sellaiseen sopivaa aikaa?)

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 matkailu-retkeilyauto
« Vastaus #32 : 02.01.2023, 20:01:07 »
Tämä on nyt katsastettu, edellisen kerran vuonna 2014. Vikoja tai huomautettavaa ei ollut, eikä pitänytkään olla, koska auto oli tarkoitus kunnostaa sillä ajatuksella, että ajetaan pitkiäkin matkoja ilman remontin korjaamista.

Oikean värinen varaosa-autokin löytyi, joten suuremmilta maalausoperaatioilta vältyin. Helmamuovit ja peilinkuoret piti maalata ja lopun auton myllytin, joten on taas kirkkaan punainen eikä mattapintainen. Helmamuovin altakaan ei löytynyt yllätyksiä, eli kori on huomattavasti paremmassa kunnossa kuin edellinen oli pelleiltään. Pyyhkijänvivusto oli ruostunut niin jumiin, että piti käyttää voimaa, jotta sain akselit purettua ja rasvattua. Tuli myös vaihdettua katkaisijoihin polttimot, joten näkyy niiden symbolit pimeälläkin. Oikeastaan kaikki toimii, paitsi takalasinpyyhin ja keskuslukon kaukosäädin. Onkohan näitä ollut ilman kauko-ohjausta? Voi toki olla, että varaosa-auton kaukosäädin ei toimi, mutta joka tapauksessa sitä ei saa ohjelmoitua. Lieköhän vaihdettava vielä jotain lisää varaosa-autosta? Tässä oli asennettuna Cobran varashälytin, joka ohjasi keskuslukkoa ja sen tulin purkaneeksi pois.

Vielä ois hakusessa harmaa ehjä kolikkolokero ja toinen etusumuvalo. Tässähän on ollut uutena Ardicin lämmitin, mutta vaihdettu joskus Webasto sen tilalle. Jos jollakin on tarvetta, niin löytyy sellaisen keskikonsoliin tuleva kello johtosarjoineen.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Vs: V70 matkailu-retkeilyauto
« Vastaus #33 : 06.02.2023, 13:25:24 »
En kyllä muista miten noi enää menee, MK2:ssa kaukosäätimet on paritettu sisäpeiliin mut miten tossa mallissa sitten. Haulla löytänee. Kasipätkiin jotkut asensi tarvikekaukosäätimet kun piti OEM-laitteiden jälkiasennusta vaikeampana. Hienoa että helmat on kunnossa
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1407
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: V70 matkailu-retkeilyauto
« Vastaus #34 : 06.02.2023, 17:28:09 »
Jos en nyt ihan väärin muista, niin kojelaudan sisässä mittariston päällä on valkoinen boksi. Mulla oli joskus -97 V70 T5 missä ei ollut kauko-ohjattua keskuslukitusta.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 matkailu-retkeilyauto
« Vastaus #35 : 13.07.2023, 20:41:32 »
Jos en nyt ihan väärin muista, niin kojelaudan sisässä mittariston päällä on valkoinen boksi. Mulla oli joskus -97 V70 T5 missä ei ollut kauko-ohjattua keskuslukitusta.
Mittariston päälle lisäsin pienen boxin (oli vain tyhjä pistoke) ja vaihdoin keskulukituksen ohjaimen/releen, mutta en saanut vielä toimimaan. Kaukosäädin pitäisi olla samasta autosta kuin nuo boxit, mutta ilmeisesti hajalla. Kahta muuta kaukosäädintä kokeilin ohjelmoida, mutta ei onnistunut. Täytyy jatkaa syksymmällä tutkimista, jos ei joku keksi hyviä ohjeita lisää.

Kesän reissut alkoi lähestyä, niin ajattelin hieman parantaa matkustelumukavuutta. Kaikenlaista pitää aina muistaa ottaa mukaan ja usein jotain vähemmän tarpeellista tahtoo jäädä. Sain vaimon veljeltä palan vaneria, josta askartelin laatikon, johon mahtuu yhtä ja toista. Ajatuksena, että kun sen nostaa auton perään ja pakkaa vaihtovaatteet, makuupussin ja eväät, pärjää reissussa.


Tämmöinen tuli

Yläosassa avolaatikot, jossa evästä, kaasua yms., alempana liukukiskoilla vetolaatikko, josta löytyy trangia, astiat, pientä tarviketta kuten puukko, sakset, säilykkeitä ja lusikka. Yhtenä tärkeimpänä letun paistoon pikkupannu ja lasta! Niiden alla on välipohja, jossa on 5 cm tilaa sekalaiselle pikkujutuille, kuten varasytkäri, nippusiteitä, rautalankaa, teippiä, laastaria ja kaikenlaista mikä yleensä on ollut tavaratilan pohjan alla ja sitten kun jotain tarvitsee, joutuu mylläämään kaiken pihalle... Tavaratilan pohjavanerin halkaisin, joten siihenkin tilaan pääsee käsiksi tuota laatikkoa pois nostamatta.

Viime viikonloppuna tuli tehtyä pieni ennakko kesälomareissu, vaikka varsinainen loma alkaa vasta ensi viikon jälkeen. Vaimo oli omalla reissullaan, joten tuli muisteltua millaista on yksin matkustelu. Tuli samalla testattua laation toimivuus ja nähtyä vähän kotimaata. Lähdin perjantaina töistä päästyäni ja palasin sunnuntaina. Kiertelin Päijät-Hämeen ja Varsinais-Suomen näkötorneja sekä poikkesin katsomassa jos tuli nähtävyyskylttejä. Tavoitteena oli käydä myös jossain uudessa kansallispuistossa. Loppujen lopuksi kilometrejä tuli 970 km, nousin 13 näkötorniin ja kävin kävelemässä kolmessa kansallispuistossa.


Tuli käytyä "Kuusniemelläkin"  :D

Reissun parhaat kohteet olivat Kaukolanharjun ja Padasjoen näkötornit sekä Yyterin hiekkarannat. Myös Uudenkaupungin automuseossa poikkesin.

Reissun jälkeen vaihdoin öljyt, kun tuli 9000 km täyteen edellisestä. Viikon päästä olisi tarkoitus suunnata Volvon keula jälleen Norjaa kohti, jolloin öljynvaihto olisi mennyt pitkäksi. Jospa siitä reissusta kirjoittelen sitten taas tarkemmin, viime kertainen reissu on vaan jäänyt kirjoittelematta...

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 matkailu-retkeilyauto
« Vastaus #36 : 05.09.2023, 19:04:15 »
Koittipa kerran perjantai ja kesäloman alku. Suunnitelmilla on tapana muuttua ja niin tälläkin kertaa, vieläpä muutamaan otteeseen. Loppujen lopuksi ehdin ajella loman aikana noin 8000 km ja reissuöitä kertyi 23, joista suurin osa autossa. Muutamia niistä vietettiin vaimon kanssa leirintäalueiden mökeissä. Monta tarinaa on taas kerrottavana. Olenkin usein sanonut haluavani vanhana sille puolelle pöytää, jossa kerrotaan tarinoita, enkä vain sille kuuntelupuolelle. Mitäs kaikkea noihin kilometreihin sitten sisältyikään?

Haaveena oli  tietysti aurinkoinen merenranta, eli nokka kohti länttä heti perjantaina, kun töistä pääsin. Ensimmäisen reissun tein yksikseni, koska vaimon loma alkoi viikkoa myöhemmin. Reitti ei ollut ihan suorin, mutta kuitenkin. Ensimmäisenä vastaan tulisi Selkämeri kotoa länteen suunnatessa, mutta se ei ollut pääkohde, vaan tarkoitus oli jatkaa siitäkin yhä lännemmäksi ison meren rantaan saakka.

Ensimmäinen suunniteltu pysähdys oli Käskyvuori, jossa olisi yksi uusi näkötorni.
Näkötorneja olen niitä kierrellyt vuosien aikana eripuolilla Suomea, 100 tornin raja meni kesällä rikki. Seikkailun tunne alkoi Käskyvuorelle mennessä, koska ajelin sitä kohti tyytyväisenä navigaattorin ohjeiden mukaan. Jossain vaiheessa piti kääntyä soratielle. Matkaa kohteeseen olisi vielä noin 15 km, eihän siinä mitään. Parin kilometrin jälkeen käännös pari pykälää pienelle tielle, joka alkoi pian pienentyä ensisestään. Lopulta nopeus oli 5-10 km/h, koska heinikossa ei kiviä kovin hyvin näe. Vastaan tuli myös pieni puusilta, jolla oli 2,0 t painorajoitus ja erillinen kyltti, ettei silta kanna suuria kuormia. Siitä selvittiin ja pääsin takaisin hieman isommalle soratielle. Täytyy olla tarkkana noiden vehkeiden kanssa, ettei löydä pienen tien päässä itseään puomin takaa tai muusta umpikujasta. Joskus aiemmin on niinkin käynyt. Ja kuinka ollakaan, kohta käännös taas pienemmälle tielle... Vielä huonompaa kuin se edellinen ja matkaa jäljellä yhä yli 5 km. Yhtään opastetta kohteeseen en nähnyt, mikä sekin pisti harkitsemaan u-käännöstä. Meinasi jo usko loppua, mutta takaisin ei kuitenkaan mahtunut tällä kärrypolulla enää kääntymään. Uutta murskettakin sinne oli jossain vaiheessa ajettu. Henkilöautolle tosin jokin muu kuin 0-62 mm olisi ollut mukavampaa, mutta onneksi viikko sitten uusimani renkaat kestivät moista rynkytystä. Lopulta tuli jo hiihto- ja moottorikelkkaopasteita tms vastaan, taisin siis hieman retkeillä Volvolla, oho. Perille pääsin pitkältä tuntuneen maastoajon jälkeen ja paikka oli kyllä hieno. Voin hyvin sitä suositella, mutta eri reittiä kuljettavaksi. Paluumatka sujui nimittäin hyvä kuntoista soratietä pitkin, jota oli puolet lyhyemmästi asfaltille ja myös ne kaipaamani opasteet löytyivät. No niin, matka jatkuu taas. 


Seuraavaksi kävin Santa-, Loukajan- ja Rajavuoren näkötorneissa. Loukajanvuori on myös hieno kohde, nuo pari muuta kuuluvat luokkaan tulipahan käytyä. Ensimmäisen yön olin Öjbergetillä lähellä Vaasaa, josta löytyi myös näkötorni, mutta se selvisi vasta sinne pysähdyttyäni. 

Tarkkaa matkasuunnitelmaa ei ollut, vaan tarkoitus oli seuraavana aamuna laivassa matkalla Vaasasta Uumajaan katsoa sääennuste ja missä olisi eniten aurinkoa seuraavan viikon aikana. Ensisijainen ajatus oli suunnata Jotunheimin ja Romsdalin alueelle, mutta siellä sataisi suurimman osan ajasta, hmm. Onneksi Norja on pitkä maa ja pohjoisempana näyttäisi ihan hyvältä sääennuste. Ennusteet tosin Norjassa ovat varsin suuntaa antavia ja luotettavia useimmiten vain muutamaksi tunniksi eteenpäin. Laivamatkan aurinko vielä vähän paistoi, mutta Ruotsissa sade alkoi ja sitä sitten riittikin. Mårdseleforsenilla sade taukosi hetkeksi ja kävin pienen lenkin kävelemässä isojen koskien yli riippusiltoja pitkin. Illan aikana ylitin Norjan rajan ja jatkoin ajamista Ragon kansallispuistoon asti. Päivälle tuli mittaa 604 km tai 16 h riippuen miten laskee. 

Hyvin nukutun yön jälkeen heräsin jälleen kuudelta ja jatkoin matkaa kohti Lofoottien saariryhmää, jonka olin nyt siis vaihtanut kohteeksi. Välillä taas satoi ja pysähtelin silloin, kun ei satanut. Kalaakin yritin, mutta ei osunut uistin minkään suuhun saakka. Ajoin sitten Skutvikiin asti, jossa söin lounaan ja otin ruokaperäiset. Sen jälkeen aurinko vähän pilkisti pilvien välistä, joten suuntasin Salen vuorelle. Oli vielä 5h aikaa lautan lähtöön, jolla pääsisi läheisestä satamasta Lofooteille.

Salen vuoren huippu on 476 metriä merenpinnan yläpuolella ja nousu sinne otti 1,5 . Alkumatkasta paistoi aurinko, mutta ylempänä pilvistyi ja huipulta välillä näkyi maisema viereiselle saarelle ja sitten pilvi peitti näkyvyyden lähes kokonaan. Ehdin kuitenkin syödä eväät huipulla. 

Ajattelin ehtiväni ajoissa lauttaan, sillä saavuin satamaan 2,5 h ennen lähtöaikaa. Matkailijoita oli muitakin, mutta sain jonon nro. 5 viimeisen paikan (Norjassa ei ole tilaa pitkille jonoille, joten parkkialueella on useampi numeroitu jono). Jonoa jatkui maantielle, ennen kuin lautta saapui satamaan. Niinhän siinä sitten kävi, että en ihan siihen lähtöön mahtunut... Vaihtoehtoinen reitti olisi samaan satamaan ajaen 187 km, mutta sekin sisältää suositun lauttayhteyden, joten jonottamaan todennäköisesti joutuisi joka tapauksessa. Koska merimatka on suhteellisen pitkä ja sama lautta käy välillä toisessakin saaressa, oli aikaa seuraavaan lähtöön yli 5 h. Eipä siinä mitään, mutta kello olisi siinä vaiheessa 23:55, enkä ollut varma jaksanko valvoa? Seuraava lähtö olisi huomenna klo 11:00, joten aamupäivä menisi varmaan taas jonossa, jos siitä poistuisi yöksi muualle. Kello soimaan ja iltaunien jälkeen laivaan. Kaksi tuntia kului merta ja kaukana sinisenä siintäviä vuoria katsellessa, kun ne pikkuhiljaa kasvoivat, kunnes määräsatama Svolvaer tuli vastaan. Pohjoisessa ei kesällä tule pimeä, mikä on mukava asia. Meni vielä aikaa, että sopiva yöpaikka löytyi, useimmat mukavan näköiset levikkeet olivat jo täynnä tuohon aikaan. Uni tuli puoli kolmen jälkeen sitten melkoisen äkkiä, kun pääsi vaaka-asentoon Volvon perään. 


Lofooteilla aurinko paistoi, jatkan tarinaa joku toinen ilta taas.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Vs: V70 matkailu-retkeilyauto
« Vastaus #37 : 06.09.2023, 08:58:53 »
Kiva lukea näitä. Parasta on noilla syrjäisellä paikoilla kun kännykkä/gps ei ole toiminut enää 20 kilometriin ja hädin tuskin perille löydettyä huomaa että viimeinen 5km on kokonaan auraamatta lumesta
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 matkailu-retkeilyauto
« Vastaus #38 : 09.09.2023, 09:44:02 »
Kiva lukea näitä. Parasta on noilla syrjäisellä paikoilla kun kännykkä/gps ei ole toiminut enää 20 kilometriin ja hädin tuskin perille löydettyä huomaa että viimeinen 5km on kokonaan auraamatta lumesta
Joo, ei ole paperikartan voittanutta. Siinä on aina semmonen mukava seikkailufiilis, kun on riittävän korvessa ja pieni epävarmuus reitistä.

Ei sadetta seuraavana aamuna, mutta kovin pilvistä ja osin sumuista. Pilvikorkeus oli alle 150 m, joten iso osa maisemasta oli ns. sensuroitu. Päätin lähteä leipäkauppaa kohti ja valita reitin sen mukaan, missä näyttää kirkkaimmalta. Joka puolella oli suunnilleen samannäköistä, joten päädyin Rambergin hiekkarannalle. Ostin lisää leipää ja käppäilin rannalla kunnes vähän kirkastui. Lähdin yrittämään läheiselle vuorelle, mutta jouduin kääntymään 200 m korkeudessa takaisin, koska pilvessä näkyvyys on huono. Jatkoin matkaa kohti Lofoottien päätä ja siellä olikin jo vähän kirkkaampaa. Ostin Reinestä jäätelön ja ihailin maisemia.


Ranskalaisten autot kiinnittivät huomion, oli 240GLT ja 940. Molemmat auringon haalistamia, mutta ruosteettomia. (On mullakin maisemakuvauskohteet  ;D)

Yöpaikaksi valikoitui Kvalvikan parkkialue, jonne suuntasin heti aamusta seuraavana päivänä.


Nousu vuorten väliin 200 m korkeuteen ja takaisin alas upealle valkoiselle hiekkarannalle.
Laskin rannalta 21 telttaa, mikäs siinä, koska paikka on loistava katsella auringonlaskua ja on rauhallinen. Täällä aion käydä joskus uudestaankin, ehkä vaimon kanssa ja aurinkoisemmalla säällä? Rannalta nousin viereisen Ryten vuoren huipulle, jonka yli pohjoistuuli kuljetti pilviä. Välillä avautui näkymä alas rannalle. Sääennusteen mukaan olisi pitänyt paistaa aurinko puhtaalta taivaalta, mutta niin vain pilvet peittivät maiseman alas laskeutuessani. Joka tapauksessa oli tosi hieno retki, kävelyä tuli semmonen 9 km ja nousuna lähemmäs 800 m yhteensä.


Loppupäivän ajelin auringonpaisteessa sinne tänne ja saavutin "määränpään", eli avomerimaiseman.
Ryteniltä tullessa oli pilvistä, mutta ajettuani seuraavan vuonon puolelle oli hämmästys ja ilo suuri. Täällä paistoi aurinko, joten oli hienoa ajella pikkuteitä sinne tänne ilman suunnitelmaa. Ihan vaan fiilistellä lomaa, merta, kesää jne. Gimsøya saaren luoteispuolelta näkyi avomeri niin kaus kuin voi nähdä. Olin tavallaan "perillä", mutta reissua jatkuisi vielä. Itse asiassa en ollut vielä edes puolivälissä ajallisesti, eli päiviä oli enemmän edessäpäin. Onkohan Volvokaan nähnyt ennen näin komeita maisemia? Tuskinpa, aito Suomi-auto kyseessä.


Illaksi leirintäalueelle, jossa suihku ja letunpaistoa. 
Rystadin leirintä alue oli kivalla paikalla, auringon lasku näkyi kivasti merellä ja voihan sitä joskus käydä suihkussakin. Vuoriretken jälkeen iltapalan jälkiruuaksi paistamani 2 cm lettupino hupeni ihan huomaamatta vuoria tuijotellessa. Laitoin varulta herätyskellon soimaan auringonlaskun kohdalle ja hyvä niin. Olisi värinäytös mennyt nimittäin sivu suun, kun "vähäksi aikaa" heitin lettujen jälkeen pitkäkseni...

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 matkailu-retkeilyauto
« Vastaus #39 : 23.09.2023, 10:42:40 »
Seuraavan päivän ohjelmassa oli vuorelle nousua, kohteena Festfågtinden jolla korkeutta 541 m. Lisätietoa reitistä ja kuvia löytyy esim. täältä:
https://www.68north.com/lofoten-hikes/hiking-festvagtind/
https://maps.app.goo.gl/R7bjwBdqjTgQKaRQ7
Ilmaiset parkkipaikat oli jo ennen kahdeksaa aamulla täynnä yhtä juuri ja juuri Volvon mentävää koloa lukuun ottamatta. Maksullista tilaa oli vielä jäljellä ihan hyvin ennen kuin saavutaan Henningsvaerin sillalle. Tyyni aurinkoinen päivä ja ihan mahtava fiilis päästä huipulle jyrkän ja rankan nousun jälkeen. Nousu oli kyllä paikoin jyrkkää, mutta maisemat mahtavat. Myös yli 50 km päässä olevat mantereen vuoret näkyivät. Puolivälissä reittiä on pieni järvi, jossa kävin alastullessa uimassa. Uskokaa tai älkää, mutta vesi oli lämmintä. Rantakalliolla auringon kuivattaessa ihoa tunsi todella olevansa oikeassa paikassa ja ajankohdassa. Ei kiirettä tai stressiä, kaikki vaan hyvin.

Loppu illan käytin taas ajellen saaren pienempiä teitä ilman tarkkaa suunnitelmaa. Yritin löytää mukavan yöpaikan, mutta sopivaa ei tällä kertaa meinannut löytyä. Välillä hidastin ja melkein pysähdyin vain todetekseni, että siinä on talo liian lähellä tai sitten joku muu oli jo paikan itselleen "varannut". Lopulta joutui hieman tinkimään toiveista, eli rantapaikka sivussa tieltä ei toteutunut. Nukuin pienessä pistossa ihan maantien varressa, joka oli viimeisiä mahdollisuuksia ennen E10 tielle palaamista, jossa liikenne olisi vielä kovempaa. Se oli kuitenkin ensivaikutelmaa parempi, meren rantaan pääsi pientä polkua koivikon läpi, joten kävin iltakalassa. Saalista ei tullut tälläkään kertaa...


Auto on toiminut hyvin ja reissu sujunut varsin mukavasti. Joku alustassa kolisee metallisesti ajoittain ja ajovalopolttimon jouduin vaihtamaan. Öljyä tai nestettä ei ole kulunut, polttoainetta menee vajaa 6 l/100km. Retkilaatikko on osottautunut varsin toimivaksi, mutta laatikon lukitusta täytyy jatkokehitellä, kun pääsee kotiin.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 matkailu-retkeilyauto
« Vastaus #40 : 12.10.2023, 17:03:49 »

Seuraavan päivän ohjelmassa oli kuuluisa nähtävyys, eli kivi nimeltä Djevelporten. Se on isohko kivi kiilautuneena kallionhalkeamaan Svolvaerin kaupungin lähellä yli 400 m korkeudessa. Moni otatuttaa itsestään kiven päällä seisten valokuvan, mutta itselle ei tullut halua moiseen. Koska paikka on suosittu, on auto jätettävä maksulliselle parkkialueelle tai käveltävä extraa jostain kaukaa. Itse olin jälleen ajoissa liikkeellä, eli astuin ensiaskeleet polulle ennen seitsemää. Näin sain kulkea melko rauhassa ja suurimman osan menomatkasta varjossa, koska päivästä oli jälleen tulossa kuuma. Niimpä kiven luona ei edes ollut ketään, jota pyytää ottamaan kuvaa. Jo alunperin tarkoitus oli käydä samalla retkellä Floyan huipulla, mutta se osottautui tehtäväksi, jossa vaadittaisiin normaalia huonompaa itsesuojeluvaistoa. Viimeiset pari kymmnetä metriä jäi kipuamatta jopa norjalaisittain jyrkkää kalliota, mutta maisema vuoren harjanteelta oli upea siitä huolimatta. Söin eväitä kaikessa rauhassa, kunnes yksi ruotsalainen tuli myös ylös. Hän oli ajatellut samoin aikaisen aamun olevan hyvää aikaa nousta vuorelle. Jatkoin jonkin ajan kuluttua matkaa vuoren selkää pitkin niin kauan, että pääsin näkemään toisen paljon kuvatun paikan Lofooteilla, nimittäin Svolvaergeidan, korkean kivimuodostelman. Retkellä kului aikaa reilu 6 h ja sen jälkeen oli taas vuorossa ajelua mahtavista maisemista nautiskellen.

Yhtenä pysähdyspaikkana olin ajatellut Hurtigruten laivamuseota, jonne piti siirtyä lautalla toiselle saarelle. Aikaa museon kiertämiseen olisi noin 2,5 h, minkä ajattelin riittävän, mutta aina ei kaikki mene ihan niinkuin ajattelee. Norjassa tiet ovat kapeita ja pienet tiet vielä kapeampia. Noin 20 km ennen museota näin oranssit vilkkuvalot. Saksankilvissä oleva Transporter oli selvästi väistänyt jotain liian reunaan sillä seurauksella, että ”oja” oli kutsunut. Kattokorotuksella varustettu retkeilyauto oli sellaisessa asennossa, että se voi minä hetkenä hyvänsä kaatua kyljelleen ja humpsahtaa paljon alemmksi tieltä, kuin missä se nyt oli. Mietin pari minuuttia käännynkö ympäri ja etsin yöpaikan sekä muutan suunnitelmaa sen verran, että tekisin museovierailun seuraavana aamuna. Hinurikuski toimi rauhallisesti ja harkiten saaden Transportterin takaisin tietä kohti. Taakseni tuli toinen auto, joten päätin jäädä odottelemaan. Vajaan tunnin päästä Volkkari oli taas asfaltilla ja liikenne pääsisi taas kulkemaan, kunhan hinuri väistää itsensä pois. Mutta mutta… Kapea tie ja jyrkkä tienpenkka teki taas tepposet ja Scanian takapyörä valahti asfaltilta, jolloin se jäi akselinsa varaan killumaan. Sääliksi kävi hinurikuskia, ei varmasti naurattanut siinä tilanteessa. Henkilöautot mahtuivat juuri ja juuri ohi minä mukaanlukien, mutta seuraava asuntoauto tukki sitten tilanteen taas. Jatkoin museolle vaikka aikaa ennen sulkeutumista jäi vain reilu tunti. Se oli virhe, joka hieman harmitti. Olisi pitänyt vaan kääntyä heti jonon päästä ja jäädä yöksi kauemmaksi kaupungista. Museosta riittää kerrottavaa sen verran, että jatkan toisella kertaa vaikka puolijuoksua tehty kierros siellä hieman pintapuolinen olikin.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 matkailu-retkeilyauto
« Vastaus #41 : 30.12.2023, 21:00:04 »
Esikoisen syntymä näemmä vähentää harrastuksiin käytettävää aikaa…

Ennakko-odotus oli siis mennä museoon katsomaan laivojen pienoismalleja, sekä katselemaan muita laivoihin liittyvää rekvisiittaa yms. Oma kielitaito on sitä luokkaa, että ulkomailla ei tule kaikkia juttuja lueskeltua, vaikka varmasti olisivatkin usein mielenkiintoisia sisällöiltään. Olin siis kerran Hurtigruten museossa käynyt, mutta silloin sen vieressä olevaan laivaan ei päässyt. Nyt museota oli laajennettu ja tuo 1956 rakennettu M/S Finnmarken olikin sisällä!



Laivaan pääsi tutustumaan lähes joka paikkaan, konehuoneeseenkin olisi päivemmällä päässyt opastetulla kierroksella. Eli, täällä olisi kulunut kokonainen sadepäivä ihan näppärästi. Hyttejä oli monentasoisia, tekniikka yksinkertaista ja useammassa kohtaa tuli semmoinen oho elämys, tuolleikin voi tehdä. :idiot2: Olisi ehdottomasti ollut järkevää pysähtyä yöksi jo aiemmin ja jättää museo toiselle päivällä, mutta nyt meni näin. Ompahan syy tulla uudestaan.

Matka jatkui sitten pienempiä tietä kohti Narvikia, Ruotsin poikki Pajalaan ja sieltä kohti Keski-Suomea. Mittariin kertyi noin 3500 km ja reissuöitä tuli 9. Yhden yön olin kotona, vaihdoin puhtaan paidan ja sitten suunnattiin aamusta vaimon kanssa Volvolla kohti etelää. Siitä lisää sitten joku toinen kerta. Tulin siis ajelleeksi viiden viikon kesälomalla noin 8000 km ja autossa nukuttuja öitäkin tuli yli 20 kpl.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 matkailu-retkeilyauto
« Vastaus #42 : 14.02.2024, 16:19:04 »
Matka VROM:iin 2023 Osa 1/3

Yhteinen ulkomaan kesälomareissumme vaimon kanssa suuntautui edelliskesänä Ruotsiin ja ajankohta osui sopivasti Göteborgin Volvo tapahtuman kanssa samalle viikonlopulle (miten sattuikin). Matka ei kaikin tavoin ollut ihan tavallinen, mutta olosuhteista huolimatta oikein mukava reissu siitä tuli.

Aluksi suuntasimme kohti Lounais-Suomea auringon paistaessa siniseltä taivaalta. Orituvalla pysähdyttäessä ostin pihakojusta palan lämminsavulohta, jota nautittiin lounaaksi Haralanharjun näkötornilla (paikka kartalla), jonne on lyhyt sivupisto Tampereentieltä ja hienot maisemat. Kesällä paikalla on myös kahvio, mutta nyt se ei ollut avoinna.

Korjaamaton ilmastointi muistutteli niskassa valuvien hikipisaroiden muodossa, johon useat jäätelötauot toivat kuitenkin pientä helpotusta. Muita pidempiä pysähdyksiä emme tehneet, vaan ajoimme Kustaviin ja edelleen kohti Vuosnaisten satamaa, josta jatkaisimme vesiteitse matkaa.


Volvo matkalla kohti uusia seikkailuja. Lautta ei ollut suuren suuri.

Ensimmäinen lautta Jurmoon kesti noin 45 min, jonka jälkeen oli todella hieno tieosuus Hummelholmiin. Tällä matkalla olisi tehnyt mieli pysähtyä useamman kerran, mutta piti ehtiä seuraavaan lauttaan. Yöksi olimme ennakkoon varanneet seuraavalta saarelta Kumlingen leirintäalueelta mökin.


Paikka oli meren rannalla, jossa iltapalaa syötiin tuulessa auringonlaskua katsellen.

Yllätys oli se, kuinka paljon itikoita siellä oli. Mökin seiniin oli murhattu kymmeniä verenimijöitä. Niitä oli kuin Lapissa konsanaan, mikä ihmetytti kun oltiin saaressa keskellä merta. Ajomatkaa kertyi yli 400 km ensimmäisenä reissupäivänä, mikä oli reissun pisimpiä.

Aamusta oli vuorossa jälleen lautta, jolla siirtyisimme Ahvenanmaan pääsaarelle. Lautat on järjestetty siten, että matkalla tulee olla yötä, jolloin hintakin on edullisempi. Itse asiassa kolme saaristolauttaa ja laiva Eckeröstä Ruotsiin oli henkilöautolla edullisempi kuin yölaiva Turusta Tukholmaan jos yöpymisiä ei lasketa. Reitti oli siis Kustavi-Brändö-Kumlinge-Hummelvik-Eckerö-Grisslehamn. Olimme heränneet ajoissa, satamassa olimme tuntia ennen lähtöaikaa ja hyvä niin. Kun laivan henkilökunta huitoi meitä satamassa jo olleeseen laivaan jonkin ajan päästä, piti varmistaa oliko määräsatama varmasti oikea? Hetken sekaisin suomea ja ruotsia selostaen ja suomea osaavan henkilön löydyttyä, kävi nimittäin ilmi, että olemme väärässä satamassa... Meidän lautta lähtisi saaren toisesta päästä... Aikaa lähtöön oli 5 min enemmän kuin navigaattorin ajoaika sinne, joten oma pulssi vähän nousi siinä kohtaa. Maisemia ei tällä siirtymällä ehditty liiaksi ihastelemaan, mutta onneksi lautta oli vähän myöhässä, joten meille jäi useita minuutteja odotusaikaa. Ei siis mitään hätää ollutkaan.

Tämän päiväinen lounas syötiin Getabergetillä ja iltapäivä kierrettiin vanhoja rakennuksia Jan Karlsgårdenin ulkoilmamuseossa, jonne oli vapaa pääsy. Myös parissa näkötornissa tuli vierailtua, joita Ahvenanmaalta löytyy ainakin 8 kpl. Yöksi oli luvassa mahdollisesti sadetta, joten päädyttiin pikaisen googlailun jälkeen Djurviks Gästgårdenin mukavaan mökkiin yöksi. Paikka ja pitäjät oli tosi mukavia vaikkeivat suomea montaa sanaa osanneetkaan.

Seuraavan päivän kohteina oli Mariehamnin merikortteli ja 4 näkötornia lisää. Itselle tuli sadas näkötornikäynti, jota juhlistimme suklaata syöden. Yöksi päädyimme Söderhagen Campingiin, jossa varasimme edullisen rantasaunan (5€/nenä) aamuksi ennen päivälaivaa kohti Ruotsia.


Ilta oli aurinkoinen ja kasattiin teltta tavaroiden yöpymistä varten. Itse nukuimme Volvon perässä patjoilla sekä normaaleilla täkeillä ja tyynyillä.

Aamulla lämmitettiin itse sauna ja kylvettiin rauhassa, koska laiva lähti vasta iltapäivällä. Söimme lounaan saunarannassa, koska muita matkailijoita ei ollut kuin pari meidän lisäksi. Turistiaika oli selvästi ohi elokuun puolivälissä, vaikka sää suosi. Ajelimme noin 200 km kahden päivän aikana Ahvenanmaalla ja käytännössä kaikki suuremmat tiet. Sitten jatkettiin edelleen länteen päin ja tällä kertaa osuttiin oikeaan satamaan. Matka jatkui mukavasti auringossa, vaikka avomerellä vähän keinutti. Icasta ostettiin salaattipöydästä kaikenlaista ja tehtiin lihapulla tortilloja ruuaksi. Yö vietettiin samaan tapaan Tisarstrandin leirintäalueella kuin edellinen, eli autossa. Kattoteltan suunnittelu jatkuu yhä... Muu Volvokerhon porukka oli tässä vaiheessa lähdössä laivalla kohti Ruotsia ja suunnitelmissa oli tavata heidät Göteborgissa parin yön jälkeen.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 matkailu-retkeilyauto
« Vastaus #43 : 20.02.2024, 13:30:56 »
Seuraavan päivän suunta oli Vätternin rantamaisemat ilman tarkempaa suunnitelmaa. Pysähdyspaikoiksi valikoitui mm. Göta-kanaali Karlsborgissa, jossa syötiin jäätelöt ja ihmeteltiin ampiaisten määrää. Niitä tuntui olevan tänä kesänä erityisen paljon etenkin Ruotsin puolella pysähteltäessä. Siinä kävellessä katseltiin korkeaa mäkeä Bottensjön -järven toisella puolella ja mapsin mukaan siellä olisi näköalapaikka.


Suuntasimme sinne ja maisema järville oli hieno. Plussana se, että autolla pääsi 100 m päähän jyrkänteestä.

Mössebergin näkötorni oli toinen hieno pysähdyspaikka tälle päivälle. Yöpaikaksi valikoitui Säms Camping, jonne sisäänkirjautuminen oli oma operaationsa.


Alue oli käytännössä pieni pelto, jossa oli pieni viikonloppuisin auki oleva kahvila. Arki-iltana paikalla ei ollut ketään, vaan maksu tuli suorittaa käteisellä postilaatikkoon. Eurot eivät käyneet, joten jouduimme käymään automaatilla läheisessä kylässä. Paikka oli pieni, mutta hyvin kekseliäs. Ihan nauratti, kun katseltiin ympärillemme. Wifin salasanan olisi saanut ratkaisemalla yhtälön, jonka tuloksena oli piin likiarvo. Toisaalla oli kerrottu että moista yhtettä ei ollut lainkaan, koska paikassa elettiin yhä vuotta 1995. Keittiö oli rakennuksen takaräystään alla ja toinen suihkusta viereisen koivun alla. Oli paikassa toki myös sisäsuihku, johon tuli myös lämmintä vettä. Omistaja oli selvästi kekseliäs ja huumorintajuinen, vastaavia keksintöjä ja vitsejä oli vähän siellä sun täällä.

Aamulla matka jatkui kohti Göteborgia, jossa kävimme Volvo museossa. Sen jälkeen siirryimme Volvo hallenin pihaan, johon rastiajosta palaavat autot saapuivat. Paikalla oli kolme suomalaisautokuntaa Duetteilla. Matka jatkui pizzerian kautta Lillebyn leirintäalueelle heidän kanssaan, josta oli varmuuden vuoksi varattu mökki ennakkoon. Kun oli asetuttu taloksi suunnattiin takaisin Göteborgiin katsastamaan rompetorin ensimmäiset aarteet. Ostin 340:n lisävarusteluettelon ja PV:n myyntiesitteen.

Seuraavana aamuna aikaisin takaisin museolle ja sen läheisyydessä olleelle rompetorialueelle. Myyjiä oli nyt paljon enemmän kuin illalla, mutta ei tullut tehtyä lisää hankintoja. Harvinaisiakin osia oli paljon saatavilla, mutta hintataso VROM:ssa on Ruotsin muihin rompetoreihin nähden kovempi. Siihen vaikuttaa runsas tapahtumaan osanotto ulkomailta, eurooppalaisilta on hyvä pyytää. Kiertelimme myös katselemassa autoja museon rannassa joita oli paikalla yli 500! Vaimo ihastui vähän yhteen ruotsalaiseen, nimittäin violettiin C70:iin, joka oli kaunis. Iltapäivällä oli aika jatkaa matkaa, pysähdyimme Boråsissa Ryssby klint näköalapaikalla, johon oli myös helppo saapua autolla viereen.


Illallisen söimme muun matkaseurueen kanssa ravintolassa Boråsissa, josta matka jatkui auringonlaskua ihaillen Vätternin rannalla olevaan Grännan kylään.


Grännan kylä on kuuluisa polkagris-karamelleistä, joten mekin suuntasimme seuraavana aamuna karkkikauppaan. Makea hymy kasvoilla suunnattiin läheisiä nähtävyyksiä katselemaan. Myös kylänraitti vanhoine puutaloineen on näkemisen arvoinen. Muita lähialueen nähtävyyksiä olivat mm. Röttlen vesiputous, Tegnér Torni ja Kaffestugan Grännaberget näköalakahvila, josta oli hieno näköala alapuolella olevaan kylään, viimeöiselle leirintäalueelle ja tietysti suurelle Vättern järvelle.


Kohti pohjoista ajettaessa löytyy mukava, asfaltoitu pikkutie Ombergin luonnonsuojelualueen läpi. On huomioitava, että se on yksisuuntainen, eli ajosuunta etelästä päin. Se kulkee mäen rinnettä lähellä järven rantaa ja maisemat on hienot. Sen jälkeen olikin jo aika suunnata Tukholmaa kohti, jotta ehtisimme iltalaivaan Turkua kohti.

Aamulla oli sumuista, mutta päädyimme tekemään vielä yhden lenkin saaristoon. Ajoimme Taalintehtaan kautta kohti Keski-Suomea muutaman näkötornin kautta. Koko reissulle tuli mittaa noin 2500 km ja se kesti 9 yötä.

Ja mikäs tässä nyt niin poikkeuksellista oli? No, mielestäni se, että meitä oli oikeastaan reisussa kolme, jotka viettivät öitä Volvon perässä. Nuorin tosin vielä äitinsä vatsassa, joka asetti rajoja yhtä kyytiä ajettavan osuuden pituudelle. Työkaverit hämmästelivät tämän kesän matkakertomuksia ja yksi totesikin silmät auki, että "Olet löytänyt hyvän vaimon." Ilmeisesti heillä ei onnistuisi yöpyminen farmariautossa edes ilman 7 kuulla olevaa raskautta? Tämä juttu on alunperin kirjoitettu pari kuukautta myöhemmin synnytyssairaalassa odotusaikana vaimon kanssa. Kesän retkiä on mukava muistella talvipäivinä ja jos sattuu nukahtamaan voi ehkä palata taas ratin taa aurinkoisiin maisemiin...

 

Ateho  Elekma