Carcom Oy  Elekma

M47 laatikko

  • 118 Vastauksia
  • 69235 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jar-ii

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 597
  • Typerää vanhan tekniikan ihannointia
Vs: M47 laatikko
« Vastaus #105 : 05.08.2015, 17:37:17 »
Niin arvelinkin. Uutta metsästämään Oulun lähistöltä.. Viittis varaosa-autosta vielä purkaa, ennenkun hätä iskee oikeasti.  :idiot2: Näitä kuitenkin näköjään tulee hajoilemaan, niin pidetään varalla....

Vika on korjaantunut itsestään  :D Nyt pysyy taas vaihteet päällä, tosin jo kytkin pohjassa isommasta kuopasta ajaa nii saattaa pompata pois. Nooh ajellaan loppuun mitä tämä kestää
Volvo 245GLT B230E + M47 -86 & Volvo 240GL B200K + M47 -89 & Volvo Amazon B18 + M40 -62 & Volvo 244Turbo -82
Showroom
Tallitouhuja instagramissa

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1404
  • www.vrcf.fi
Vs: M47 laatikko
« Vastaus #106 : 05.08.2015, 22:28:01 »
Vika on korjaantunut itsestään  :D Nyt pysyy taas vaihteet päällä, tosin jo kytkin pohjassa isommasta kuopasta ajaa nii saattaa pompata pois. Nooh ajellaan loppuun mitä tämä kestää

Jos olis pitkä keppi niin ihan normaalia, ja jos sulla on joku alutuninkinuppi ni normaalia se on sittenkin... Ja jos se oikeasti on rikki niin mulla on sellainen loota semi-ylimääräisenä.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa jar-ii

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 597
  • Typerää vanhan tekniikan ihannointia
Vs: M47 laatikko
« Vastaus #107 : 05.08.2015, 23:36:13 »
Ihan vakiokeppi ja nuppi  :) helvetin väljä soppakauha vain verrattuna vanhaan m45
Volvo 245GLT B230E + M47 -86 & Volvo 240GL B200K + M47 -89 & Volvo Amazon B18 + M40 -62 & Volvo 244Turbo -82
Showroom
Tallitouhuja instagramissa

Poissa Welder

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: M47 laatikko
« Vastaus #108 : 07.12.2015, 00:12:30 »
Moro, kiinnostais tietää että missä mallissa on M47 alumiinikuorisena ja mittarinpyörittäjällä?

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: M47 laatikko
« Vastaus #109 : 07.12.2015, 22:10:13 »
-85 240 B200K esiiintyy ainakin

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: M47 laatikko
« Vastaus #110 : 07.12.2015, 22:15:28 »
Ton mittarinpyörittimen pystyy laittaan sit 700 alkupään pitkänmalliseen, josta se on tulpattuna, rataskin saattaa olla valmiina. Tuoreempiin joissa on lyhyellä kopalla ei onnistu, ku ei oo enää sitä pyörittimen paikkaa ollenkaan.

Paska loota kaikki tyynni, pistä M46 jos kestävämpää ylivaihdelootaa haet.

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: M47 laatikko
« Vastaus #111 : 07.12.2015, 23:03:43 »
Paska loota kaikki tyynni, pistä M46 jos kestävämpää ylivaihdelootaa haet.

onko tähän tullut joku tuomio että m47 on heikompi kuin m46 tai vaikka m45? Kauheesti siitä on mutuiltu mutta onko jo jollain jotain faktaa?

Joskus ainakin oli veteen piirretty viiva että m4X laatikot kestää XXX määrän vääntöä (~400Nm?)
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa Welder

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: M47 laatikko
« Vastaus #112 : 08.12.2015, 00:24:00 »
Jos ei se kestä lähes vakion b20 perässä niin sitte laitetaan bmw.n loota mut sitä ylipitkää sähköhässäkkää en laita.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2285
Vs: M47 laatikko
« Vastaus #113 : 08.12.2015, 05:17:46 »
onko tähän tullut joku tuomio että m47 on heikompi kuin m46 tai vaikka m45? Kauheesti siitä on mutuiltu mutta onko jo jollain jotain faktaa?

Joskus ainakin oli veteen piirretty viiva että m4X laatikot kestää XXX määrän vääntöä (~400Nm?)

Miksiköhän turbojen ja dieseleiden perässä oli tehtaalta aina M46 ja vain vapareissa M47, sattumaako?
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: M47 laatikko
« Vastaus #114 : 08.12.2015, 07:15:07 »
Miksiköhän turbojen ja dieseleiden perässä oli tehtaalta aina M46 ja vain vapareissa M47, sattumaako?

Josko turbomallin vakiovarusteluun vain kuului sähköinen ylivaihde? Kyllähän se nyt ainakin reteemmältä kuulostaa.

En siis mitään väitä :) kunhan ihmettelen. Ja olisi hienoo uskotella itelleni että prokkiksen m45 olis parempi kuin m47, eikös niinkin ole mutuiltu että m45 ja m46 olis kestoltaan samaa luokkaa jos  m47 on näitä huonompi?

Kyllähän ainakin m45 laatikoita on saatu rikki, sitä en tiiä onko johtunut väärinkäytöstä vai "liiasta" voimasta. Kiva olis tietää paljonko parhaillaan eri m4X lootat on kestänyt vääntöä.
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa eeni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Vs: M47 laatikko
« Vastaus #115 : 08.12.2015, 10:38:17 »
Mulla siviili opel ascona b mallissa oli vakio m45 laatikkoa kaikkiaan 4kpl joista kaikista kolmonen 10-300km ajolla sileäksi,yhden kasasin jopa uusilla laakereilla kun on väitetty että hajoaminen johtuisi vanhoista laakereista ja yksi laatikoista oli vain 130tkm ajettu, nyt bmw zf laatikko kestänyt ja toiminut hienosti noin 1500km, koneena vapari opelin 4syl rautakone 2520cc 235hp/283nm.

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: M47 laatikko
« Vastaus #116 : 08.12.2015, 11:16:50 »
M47 ei kestä esim. vähän ruuvatun D24TIC:n (140-150 hv/300-350 Nm) jatkona, kokeiltu on. Kolmesta meni sivuakselin laakerit ja katosi rattaista hampaita (kumpi tapahtui ensin ei ole täyttä varmuutta kun ajoin viheltävillä laatikoilla niin kauan kuin liikkui) ja yhdestä tuli enemmänkin rautaa ulos. Kaikissa yhteinen piirre oli, että ensin alkoi vinkumaan vienosti vitosella, sitten ulisemaan ja lopulta vollotti kaikilla muilla vaihteilla paitsi nelosella. Ja kolmosen ja kakkosen synkrot kaikissa enemään vähemmän huonossa hapessa. Yksi M47 kesti eniten kilometrejä kun käytin kytkintä pelkästään liikkeelle lähdössä ja pysähtyessä, vaihdot tein raakana ilman kytkintä. Kun oppi vaihtamaan oikeilla kierroksilla, pienemmälle vaihtaessa välikaasun annostelun ja sopivalla voimalla ei edes rutissut. Tosin sekin sitten särkyi totaalisesti (rattaat sileänä, akselit poikki, kuoret halki jne) täyskaasulla suoritetun vaihdon yhteydessä.

Kolmosen rattaat ja synkrot (sekä siirtäjät) saa kaikista muusiksi repivillä vaihdoilla/kytkinpommilla. M45 kestää 300 Nm lähes ikuisesti, 350 Nm vähän repivämmälläkin käytöllä ja 400 Nm:llä saattaa se ensimmäinen kova veto kolmosella olla liikaa... Moni väittää, että M47 kestää sen mitä M45, mutta käytännössä on kuitenkin reilusti heikompi. Kai jo tuokin etteivät edes vahingossa Göteborgissa ruuvanneet turboihin M47:a (vaikka muuten ovat ruuvanneet kiinni mitä hyllystä on sattunut käteen tarttumaan) kertoo jotakin.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: M47 laatikko
« Vastaus #117 : 08.12.2015, 13:16:12 »
mulla oli b23ft 15g mitsu 1.4bar, alucooleri, k nokka yms. Liikku ihan kivasti, ikinä ei penkkiin kerinnyt mutta vastaavista kokoonpanoista tehoa ja vääntöä on saatu luokkaa 250+hv ja 400+Nm. Ei mitään ongelmaa m45 kanssa, ehkä jotain pientä ujellusta mutta on kasassa pysynyt ja pysyi tolla kokoonpanolla sen vajaan 10tkm ennen kuin nostin koneen pois.

Nyt vastaava kokoonpano mm. 531 kannella kiina-ahtimella siivet 61/57 siis huomattavasti mitsua isompi ja ahtopaine parhaillaan 1bar. Kolmosvaihteella pääsääntösesti säätöä ajettiin ja lopuksi monta täyskaasuvetoakin otettiin eikä saatu lootaa rikki.

Käyttiksessä m47 ja vääntöä varmaan ~300Nm. Vähän jänskättää mitä tuo sitten kestää  :-X
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa BrickRacing

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
Vs: M47 laatikko
« Vastaus #118 : 10.12.2015, 01:00:54 »
Hieman kokemuksia M47:sta, penkitetty takarenkailta 427Nm vääntöä parhaimmillaan ja kestänyt kakkos ja nelosvaihteilla reivitystä huolella. Vaihdot tehty nätisti ja kolmosella hieman varottu kaasun annostelussa. Repimällähän kaiken saa rikki, tasaisella kuormituksella taas voi saada yllättäviäkin lukemia pitkän aikaa menemään läpi. Tähän tietenkin voi vaikuttaa se, että laatikko on noin 200tkm ajettu ja öljyjä vaihdettu kohtalaisen usenin, joten kulumaa ei todennäköisesti ole paljoa.
M47 ja M45 kestävyyteen vaikuttavia eroja räjäytyskuvien perusteella apuakselilta voisi löytyä hieman erilaisesta laakeroinnista, täytynee joskus ottaa molemmat auki yhtäaikaa ja tutkia tarkemmin. Onko joku sattunut kokeilemaan SSF Pyörän ratassarjoja ja niiden kestävyyttä?
240 V8 (B36)

 

Proturbo  Autodiagnoosi