Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

SeaBrick (Volvokoneinen vene)

  • 66 Vastauksia
  • 15569 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa juhal

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
« Vastaus #30 : 06.02.2022, 23:59:31 »
Pientä päivitystä.

Syksyllä jo nostin koneen pois ja tutkin vähä pohjaa. Oikealta puolelta vaneri irronnu rungosta melkeen koko matkan, toisella puolella ei vastaavaa ongelmaa näkyny. Pohja oli kyllä oikealta puolelta yhdestä kohtaa "montulla" joka olis saattanu aiheuttaa imukuppi efektiä.

Kas kummaa köyhän on taas pitäny tehdä töitä niin hulluna, ettei syksyn jälkeen mitää sitte tullu tehtyä. Nyt on vähä kerinny taas tekemään

Eli vaneri liimattu runkoon ja runkorimoja jäykistetty 19mm vanerilla.


Pohjasta maalit melkein hinkattu, vedän vielä kerroksen kuitua.


Moottori täytyy vähintäänki avata ja kattoa tuliko vaurioita. Turbo pelas loppukauden, mutta selvästi väljyyttä löytyy. Jäähdytysjärjestelmään tulee vähä muutoksia ja pakopuoleen.  Ilma-ilma coolerin laitan, jos en keksi keinoa millä sais kondenssivesi ongelman hoidettua.

Kyllä tää tästä taas, enskesänä mennää +100km/h  ;)

Poissa juhal

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
« Vastaus #31 : 15.02.2022, 22:59:19 »
Voi ny kilin V#@#€€!!!. Kirjottelin päivitystä ja just ku piti julkasta niin kaikki katos. No kokeillaanpa uudestaan.

Eli, otin moottorin auki, salaa toivoen, että ei olis suurempaa. No tiesihän sen, että 2min ilman öljyjä jättää jälkensä.





Vois kai pahemmaltaki näyttää. Kampiakselis oli kans vähä silmin nähtävää jälkeä, mutta ei kynnellä juuri tuntunu. Mahtu just kiinansorviin pyörimää joten kiillottelin 600 paperilla kaulat. Ei kyllä hajuaksa mitä olin tekemäs. Pienellä työllä rupes näyttämään hyvältä nii eiköhän se täs asiansa aja. Sylintereis oli pikku naarmua myös, vedin porakonehoonilla pikasesti, väljähän se on jo muutenki. Tää on vähä tällästä ghetto meininkiä, mutta haussa on b230 josta rakentais joskus sitte kunnollisen koneen.

Sunnuntaina pistin Hemimotorssilta laakerit ja tiivisteet tilaukseen ja tänään jo sai matkahuollosta noutaa paketin. Vois gigantti ottaa mallia, black fridaynä tilasin onebladen eikä oo vieläkää näkyny. Pääasia, että koneen osat saapu, ihan sama vaikka vähä pultsarilta näyttäski  :D
Nyt vaan kone nippuun ja takas rungon kimppuun.

Poissa juhal

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
« Vastaus #32 : 08.04.2022, 13:04:11 »
Pientä edistystä.
Moottori kasas ja pitäs olla ok. Virranjakajasta keskipakoennkko jumitettu, kokeillan miten toimii. Uutta dp:tä ja putkee rakennellu, sais rungon oikeinpäin niin sais loppuun.
Iveco egr jäähystä tein moottorille lämmönvaihtimen, pääsi eroon pentalaisesta joka ei sopinu automallin vesipumpun kans.


Runkoa paklattu, vähä vielä niin sais maalata. Ei mun hermoilla hyvää kyllä saa.


Poissa juhal

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
« Vastaus #33 : 23.04.2022, 16:58:33 »
Olis kiva lisätä päivitystä kun olis reilusti olis jotain tapahtunu, mistä ihmiset löytää aikaa?  :D

Tuo kölilinja luikerteli ku käärme, vähäs sitä sain suoristettua. Kaveri kävi laaserin kans ja riittävän suoralta näytti. Pohja paklailtu, hiottu ja pesty. Tallia vähä suojailin, osaksi maalinpölyltä ja osaksi, ettei kaikki pölyt lähtis ruiskulla maalates liikkeelle. Ensviikolla sitte maalia.





Poissa juhal

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
« Vastaus #34 : 26.04.2022, 21:00:52 »
Pohja ja kyljet maalattu, täytyypä kannen kans tehdä pohjatöitä vähä tarkemmin.

Kyljis valumia, melko ok. Kyljet maalaan uudestaan samalla ku kannenki. Ei oo pieni autotalli kyllä ruiskumaalaukseen soveltuva  ;D

« Viimeksi muokattu: 26.04.2022, 21:02:39 kirjoittanut juhal »

Poissa merkku

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
  • Volvo V70 & XC70 D4 AWD -15
Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
« Vastaus #35 : 26.04.2022, 22:02:10 »
Kuvassa näyttää kyllä ihan hienosti kiiltelevän.

Poissa juhal

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
« Vastaus #36 : 16.06.2022, 22:39:15 »
Potkuriakselin kans oli puuhaa, jossain vaiheessa linjaus menny pieleen ja siitä johtuen kumilaakeri ja tiivistemölkkerö kulunu pilalle. Samalla tuli sit tehtyä "paine" laakerointi uusiksi, ei tuo laippalaakeri ollu oikeen siihen tarkotettu. Hain laakeriliikkeestä 2 urasen kuulalaakerin, pesän joutu askarteleen ite.



Pakoputki on nyt mallia lyhyt, lmbdalle on paikka, mutta toistaseks ei oo mittaria vielä.





Kovin hyvää paikkaa en lämmönvaihtimelle keksiny, järkyttävän rumahan se on ja tuo letkusekameteli on mitä on, mutta nyt rupee olee prioriteettinä saada vaan nopeesti kasaan.


Poissa juhal

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
« Vastaus #37 : 30.06.2022, 00:58:00 »
No nyt olis vihdoin nipus. Luulin loman alus, että yks talliehtoo nii tää on nipus  ;D No toistasataa tuntia sai kaikkee pientä näpertää ja monta paikkaa pitäs tehdä vielä kunnolla loppuun. Oli vaan pakko päästä jo koittaan.

Jäähdytyspuoli toimii hienosti, eli muutokset ei ainakaa huonontanu. Tyhjäkäynnillä mittari näyttää n.80c vaudis lähtee heti laskemaan, vähä lämpösempänä käy ku ennen, mutta jäähdytysteho riittää.
Välijäähdyttimenä on nyt motonetin 450*300 isolla flektillä

No kas kummaa taas kun on välijäähy kiinni niin yskiminen täyskaasulla jatkuu, ahdot oli 0,7bar. 4000 kierrosta enempää ei ota. Tulpat on kyllä pikimustat, mutta kerkes käydä tyhjää jonki aikaa. Lambdalle olis nyt paikka, mittari vielä ostamatta. Pakosarja kävi aika punasena taas, vht pakosarjamaali pysy onneksi kiinni.

Edit: 1-2 sylinterin tulpat pikimustat 3-4 tumman ruskeet

Ehkä täytyy taas koittaa ilman välijäähdytintä. Jos toimii ilman, niin mitä pirua mä tämän kans teen seuraavaksi keksin?
 Uskoin, että ilma/ilma välijäähyllä olis tuo kondenssivesiongelma ainaki poistunu, ei autois kukaan oo ainakaa moista ongelmaa moittinu.

Voiko tuo nyt kuitenki olla jotain muuta säädöistä johtuvaa? Ilman mitään välijäähdytintä tuota ongelmaa ei oo esiintyny.

Tiedän kyllä, että strömppä ei oo ainakaa nykyään mikää järkevä vaihtoehto, eikä oo tuo 15 asteen kiintee ennakkokaa, silti uskon, että pitäs näinki saada toimimaan.

Huippunopeus oli vain 82km/h tälläkertaa  :'(





« Viimeksi muokattu: 30.06.2022, 01:18:16 kirjoittanut juhal »

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13389
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
« Vastaus #38 : 30.06.2022, 07:03:11 »
En halua loukata mutta entä jos laukaset römpän vaikka ankkuriksi ja laitat ruiskun tuohon alkasko säädöt saada paremmin?
Projekti on sisi kyllä aivan omaa luokkaansa, tuo enemmän tietämättömän kysymys.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa juhal

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
« Vastaus #39 : 30.06.2022, 17:14:23 »
En halua loukata mutta entä jos laukaset römpän vaikka ankkuriksi ja laitat ruiskun tuohon alkasko säädöt saada paremmin?
Projekti on sisi kyllä aivan omaa luokkaansa, tuo enemmän tietämättömän kysymys.


En loukkananu  :D Tiedän kyllä, ajattelin että tässä vois toimia, kun ei oo niin väliä toimiiko joka kierrosalueella nätisti, kunhan täyskaasulla edes toimis.

Mutta joo, tarkastelin eileen illalla moottoria yms ja tänään koitin taas. Yskii yskii, bensanpainetta koitin vähä säädellä, mutta ei apua siitä. 3000 kierroksella ajelin kaupungin ympäri ja hienosti meni, siitä jos kaasua paino niin rupes yskii. Kokeilin sitte taas sman tempun, eli välijäähdytin pois välistä. Siihen loppu käyntihäiriöt! 4600 jakso kiertää.

Eli mitähän sitä nyt keksis?  :idiot2:
Onko vikana kondenssivesi vai toimiiko vaan kuumempana paremmin?
Kaasarin kannen ku otti auki niin vesihelmiä kyllä näky taas jäähyn kans. Jos ajattelis sen olevan syy tähän, niin mietin jos tekis painekotelon niin, että kohokammioon paine tulis ennen välijäähdytintä. Sen pitäs ainaki estää veden pääsy neulalle, muuten koneen uksois kyllä pikku pisarat syövän mukisematta.



Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13389
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
« Vastaus #40 : 30.06.2022, 17:44:03 »
Virtaako se cooleri oikein? ettei se olis ahdas/tukkeessa?
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa juhal

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
« Vastaus #41 : 30.06.2022, 20:05:36 »
Virtaako se cooleri oikein? ettei se olis ahdas/tukkeessa?

En uskoisi, tuo edellinen on tosiaa se kiinacooleri 450*300 3" lähdöillä. Kahta eri vesi/vesi "cooleria" kokeillu myös ja ne molemmat oli vähä ahtaita ja sama ongelma oli niillä. Vähä ihmetyttä, en oo vastaavasta ongelmasta kuullu.

Poissa laatikkovika

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4955
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
« Vastaus #42 : 30.06.2022, 22:00:06 »
Ettei nuo coolerit jotenkin sotke virtauksia kaasarille?
Kerran turbotettiin 2.8 litranen Capri V6, otettiin ahtimelle molemmilta puolilta pakokaasut, Weberin suorakaiteen muotonen putsari hitsattiin umpeen ja ilmansyöttö sivusta putkella.
Paukuttu pirusti kuin koitti saada toimiin.

Kaverin kanssa kun puoli tuntia tuijoteltiin konetta sain jonkin aivopierun ja purettiin putsarikotelo ja pakotin sen tasasen kannen pulleaksi. Loppu poksuttelut mutta sitten alko vetään imuputken letkunpätkää lyttyyn joka meni vv-suodattimelle mutta se oli helppo hoitaa kun lyhensi jousto-osaa.

Oli muuten melkomoinen turbopotku. :)
Sit joku kölvi osti sen ja tappo ittensä kun lähti käsistä ja veti kallioon. Ei ollu mikään alottelijan auto.

Ps Ei kai kone käy liian kylmänä kun etupään tulpat mustat ja vasta taaempana parempi väri?
« Viimeksi muokattu: 30.06.2022, 22:04:58 kirjoittanut laatikkovika »
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa juhal

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
« Vastaus #43 : 04.07.2022, 17:38:28 »
Ettei nuo coolerit jotenkin sotke virtauksia kaasarille?
Kerran turbotettiin 2.8 litranen Capri V6, otettiin ahtimelle molemmilta puolilta pakokaasut, Weberin suorakaiteen muotonen putsari hitsattiin umpeen ja ilmansyöttö sivusta putkella.
Paukuttu pirusti kuin koitti saada toimiin.

Kaverin kanssa kun puoli tuntia tuijoteltiin konetta sain jonkin aivopierun ja purettiin putsarikotelo ja pakotin sen tasasen kannen pulleaksi. Loppu poksuttelut mutta sitten alko vetään imuputken letkunpätkää lyttyyn joka meni vv-suodattimelle mutta se oli helppo hoitaa kun lyhensi jousto-osaa.

Oli muuten melkomoinen turbopotku. :)
Sit joku kölvi osti sen ja tappo ittensä kun lähti käsistä ja veti kallioon. Ei ollu mikään alottelijan auto.

Ps Ei kai kone käy liian kylmänä kun etupään tulpat mustat ja vasta taaempana parempi väri?


Joo tulipa täs mieleen kans sama. Muutama videopätkä oli koeajolta niin yritin kattoa vähä niin vauhdis näyttää mittari jotain 67-70 asteen luokkaa. Tyhjäkäynnillä pysyy 80 astetta. Termostaatti on se mitä veneis käytetty eli 82c. Ilman välijäähdytintä näytti olevan 74-75.

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
« Vastaus #44 : 09.07.2022, 10:56:20 »
Bensahan tuolta taitaa loppua ja yskii sen vuoksi kun menee laihalle. Punanen pakosarja puoltaa asiaa, että käy laihalla ahdoilla. Mites tossa on huomioitu ahtopaine/bensanpaine ?
Normaalisti näissä kaasari turboissa oli ihan oma bensapumppunsa, johon meni ahtopaineletku joka nosti bensanpainetta ahdoilla. Onko tässä joku erillinen bensapumppu ja regu ja meneekö sinne regulle ahtopaine ?

Coolerin kanssa ilmantiheys kasvaa ahtoilman jäähtyessä (enempi happea) ja sillon tarvitaan lisää bensaa. Ilman cooleria ilmantiheys alempi (vähemmän happea) ja se bensa riittää ehkä paremmin, siksi se tuntuu toimivan paremmin.
Pieni vesi ei pitäisi haitata ahdetussa, jäähdyttää vaan paremmin, käytetäänhän sitä vesiruiskujakin, mutta sekin laihentaa seosta jos sitä on liikaa. Reikä coolerin alimmassa nurkassa tai ahtoputkessa heti sen jälkeen pitäisi kyllä poistaa suurimman osan.
Laittaisin sen seosmittarin ja b-painemittarin, niin näkisin vähän mitä siellä tapahtuu kun ongelmat alkaa.
Coolerina käyttäisin ehdottomasti vesitoimista veneessä, ne ovat tehokkaita ja jäähdytysvettä on loputtomiin. Ahtaminen ilman cooleria taas on jokseenkin turhaa hommaa. Se ahtopainelukema kun ei merkitse yksin mitään, vaikka se ahtopainemittarin neula nousisikin komeasti, jos se ahtoilma ei sisällä tarpeeksi happea (ilmantiheys alhainen).

Projektina hyvin mielenkiintoinen, varsinkin kun vanha kaasari turbo. Ruiskulla tietysti etunsa ja epäilemättä saisi pelaamaan, mutta niitä on nykyään kaikilla ihan kaikissa laitteissa. Lisäksi tässä on silti se jokin oma juttunsa. Toivottavasti saat tämän vielä toimimaan  8)
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo