KL-varaosat  Race.fi

O-renkaiden vaihto lämmityslaitteen kennoon

  • 13 Vastauksia
  • 44704 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
O-renkaiden vaihto lämmityslaitteen kennoon
« : 28.10.2010, 21:33:59 »
Lainaus käyttäjältä: nixe Volvolandia
Yleistä:
Vika ilmenee yleensä "vihreänä nesteenä" kuljettajan jalkatilassa (Glykoli) sekä jäähdytysnesteen katoamisena.
Asian voit todeta joko katsomalla maton alle onko kosteutta/vihreä.
Sormella pyyhkäisemällä ja ns."maistamalla"varmistat että vuotaa (makea maku) tai laittamalla maton alle sanomalehden esim.päivän ajaksi jolloin vihreä väri sanomalehdessä kertoo vuodosta.
Älä yritä paikata vuotoa paikkausnesteillä koska se saattaa aiheuttaa kennon tukkeutumisen/kulkeutumisen paikkaan missä sitä ei tarvita.

Vuotokohta on lämmityslaitteen kennon putkiliitoksessa josta O-renkaat vuotavat (2kpl).
Tarvikkeena osat saa "siniseltä" tai vaikkapa rautakaupasta irtona. (n.1euro/kpl)
Kooltaan o-renkaat ovat n. 3mm/17mm/23mm

Työ+tarvikkeet:
Tarvitset: meisselisarjan(torx),kärkipihdit (taivutettu kärki eduksi),muovikelmua/pussi,matala astia (n.1litra),ilmastointiteippiä,silikonispray tms liukastetta.

Työ: Irrota kuljettajan jalkatilasta "peitemuovit"
-Jalkatilan muovi 2:lla torx ruuvilla kiinni (se muovi jossa jalkatilan valaisin)
-Irroita valaisimen liitin
-Irroita sivu/kylkimuovi (keskikonsolin jatkeena oleva johon tulee jalkatilan lämmitys suutin)
-Jos tarvetta kuivattaa lattiamatto niin poista matto tai laita maton alle esim.sanomalehteä tms. "kuiviketta" >>> vaihdellen myöhemmin kuivempaan....

Kuva muovit poistettuna (Kuva:"Timos")
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Laita lattiatilaan kaikenvaralta reilusti esim. sanomalehteä.
Putkien irroituksen aikana liitoksista tulee n. 0,5 L nestettä joten on suotavaa tehdä esim.
rakennusmuovista+ ilmastointiteipistä ohjari jolla ohjaat valuvan nesteen matalaan astiaan.
Ohjarin yläreunan teippaat sitten kennon kylkeen heti liitosten alapuolelle.
Virallisen ohjeen mukaan (Vadis) lämmityslaitteelle tulevat putket pitäisi puristaa konehuoneen puolella esim. pihdeillä/puristimilla läjään ettei vuotoa synny liitoksia löysätessä.
Jollet ole aukaissut jäähdytysnesteen paisuntasäiliön täyttökorkkia niin em. puristimien käyttöön ei välttämättä tarvetta (alipaine pitää nesteen letkuissa).

Kennolle tulevat putket ovat alumiinia joten vältä turhaa putkien vääntelyä.

Kuvassa vuotava liitos  (Kuva: "N.N.")
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Nyt pääset näkemään itse kennon/vuotokohdan.
Yleensä vuotaa ainakin tuo alempi liitos/O-rengas mutta kannattaa vaihtaa samalla molemmat.
Sokat ovat alumiinia joten kannatta välttää turhaa väkivaltaa.
Sokkien irroitus/kiinnitys on aika hankalaa tilan ahtauden/asennon vuoksi.
Sokat pitäisi periaateessa lähteä vetämällä irti (kärkipihdit) mutta jos tuntuu että on tiukassa niin jonkinlaista meisselinkäyttöäkin voi harkita ainakin alussa (varovasti meisselillä kammeten ns."silmukan pohjasta").
Jos tila antaa myöten niin sokkia voi myös kopautaa tuolta vastakkaiselta puolen kevyesti pienellä vasaralla tms. Vaarana saattaa kuitenki olla sokkien taipuminen.

Kun olet saanut sokat irti/poistettua niin poista vanhat O-renkaat ja kuivaa ko.putkien liitospinnat.
(alumiiniputkia voi hiukan taivuttaa mutta maltillisesti)
Asenna uudet o-renkaat paikoilleen esim.silikonisprayn tms.liukasteen avulla.
Liitospintoihin voi myös suihkauttaa em. liukastetta jolloin asennus helpompaa/turvallisempaa
(varottava ettei o-rengas jää väärään asentoon>>>siksi liukastetta)

Kuvassa vanhat O-renkaat (Kuva "Timos")
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Jaa uusi.....(oma kuva (rapsu))
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Alemman sokan asennuksessa kannattaa harkita jos laittaa sen toiselta puolelta jolloin seuraava irroitus sujuu paljon helpommin.
Kun olet saanut sokat paikoillen niin sitten kannattaa katsoa mikä on jäähdytysnesteen tilanne ja tarvittaessa lisätä.
Auto käyntiin ja lämmitys täysille ja odottelua alkaako vuotaa vai loppuiko vuoto....
Jos vuotoa ei enään ilmene niin asennuksen loppuvaihe sujuu sitten periaatteessa päinvastaisessa järjestyksessä.

Ohjeessa käytetty kuvia nimim: "N.N." ja "Timos" joille suuri KIITOS kuvista.

Kannattaa ostaa myös uudet sokat kun hakee nuo o-renkaat.

Minulla ainakin "meinasi" hermo palaa kun vääntelin noita sokkia irti ja niinpä ne ei sitten enää ole uuden veroiset. Hintaa muistaakseni 1,70 € /kpl
« Viimeksi muokattu: 29.10.2010, 16:44:24 kirjoittanut (Miksu) »

Poissa rapsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: O-renkaiden vaihto lämmityslaitteen kennoon
« Vastaus #1 : 15.11.2010, 22:43:28 »
Annettakoon kunnia "nixe":lle ohjeesta kun olin aikoinaan tämän ohjeen tehtyäni sen suutuspäisään poistanut (nixe oli ottanut talteen joten on vieläkin käytössä) Ihan OK ! Kuvista kiitos "Timos" ja "N.N" :hello:
V70TDI -01 (käyttöauto jo 20v 530 tkm),Nissan Almera -01 ,Chevy Starcraft -00  ,Knaus Azur 590 -94 , V70 -99 2,5T AWD (projekti)
Mazda 626 SS -89 (velipojan auto uudesta)

Poissa Major

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
Vs: O-renkaiden vaihto lämmityslaitteen kennoon
« Vastaus #2 : 01.05.2014, 00:15:08 »
Onko XC90:ssä ollut vastaavaa ongelmaa? Ja sijaitseeko siinä nuo liitokset suunnilleen samassa kohtaa?
-- Tuontiautoja avaimet käteen -- ViaCar.fi -- Ohjekirjoja & Xenon ballasteja & Volvon soittimia kaupan --

Poissa jkangaso

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • Kaikkia se leipä elättääkin
Vs: O-renkaiden vaihto lämmityslaitteen kennoon
« Vastaus #3 : 04.05.2014, 14:52:49 »
Onko XC90:ssä ollut vastaavaa ongelmaa? Ja sijaitseeko siinä nuo liitokset suunnilleen samassa kohtaa?
Samoten on:

Omassa XC90:ssä tupsautteli jonkin aikaa glykoolinhajuisia pilviä -> hain siniseltä O-renkaat ja uudet sokat (yhteishinta 19,00€ ja tavara hyllystä). No, vuotohan siellä loppujen lopuksi oli, mutta kennossa eikä tiivisterenkaissa. Ostin romulta 20tkm käytetyn vaihtokennon, hinta 100,00€ (sinisen hinta nelisen sataa). Tein hyvin pitkälti tämän threadin työohjeella vaikka se ei jäänytkään pelkästään O-renkaiden (ja sokkien) vaihdoksi.
(Edit: poistin toisen lisäämäni kuvan koska tuossa työohjeessa oli käytännössä sama.)
« Viimeksi muokattu: 04.05.2014, 15:01:47 kirjoittanut jkangaso »
XC90 T6 MY04
V50 1.6DRIVe 2013

Poissa renek

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • www.vrcf.fi
Vs: O-renkaiden vaihto lämmityslaitteen kennoon
« Vastaus #4 : 30.10.2014, 18:33:50 »
Muuten ihan hyvi mutta ylempää putkea en saa menemään kennoon takaisin. Ilman o rengasta menee hienosti mutta renkaan kanssa ei mene... Vinkkejä vailla  :-\
Volvo S80 Momentum Aut. 2.4D -09 & Volvo V70 Classic AWD Aut. D5 -07 & Volvo S60 D5 -02

Poissa jkangaso

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • Kaikkia se leipä elättääkin
Vs: O-renkaiden vaihto lämmityslaitteen kennoon
« Vastaus #5 : 30.10.2014, 21:45:13 »
Vaihdoitko kennon ja tiivisteet vai pelkät O-renkaat? Äkkiseltään tulee mieleen seuraavaa: eli itse kun vaihdoin molemmat niin nuo putket oli todella tiukkoja saada painetuksi kiinni. Oikeastaan ehkä vain hirvitti painaa riittävän lujasti, koska putket ovat kuitenkin alumiinia. Alumiini taas ei ole ihan eniten voimaa kestävää kamaa. Laitoin sitten liukkaria hieman lisää (aluksi pyrin laittamaan mahdollisimman vähän), niin helpottui huomattavasti ja riski että rengas menisi sisään jotenkin väärässä asennossa minimoituu kuten nixe ohjeessa neuvoo. Ja sitten kannattee huomioid se, että kun sokan saa nätisti paikalleen on putki paikallaan. 
XC90 T6 MY04
V50 1.6DRIVe 2013

Poissa renek

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • www.vrcf.fi
Vs: O-renkaiden vaihto lämmityslaitteen kennoon
« Vastaus #6 : 31.10.2014, 07:51:28 »
Putken sain värkäiltyä paikalleen mutta alempi jäi ainakin vuotamaaan aika lailla paljonkin  :-\ en tiedä kaipaa se täytyy alkaa purkamaan kojetaulua kennon ympäriltä ja tutkimaan koska o rengas oli ehjä ja urassaan. Täytyy vielä tänään  alakautta koittaa tutkia mutta asento on niin tuskainen että >:(
Volvo S80 Momentum Aut. 2.4D -09 & Volvo V70 Classic AWD Aut. D5 -07 & Volvo S60 D5 -02

Poissa jkangaso

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • Kaikkia se leipä elättääkin
Vs: O-renkaiden vaihto lämmityslaitteen kennoon
« Vastaus #7 : 31.10.2014, 09:58:55 »
Mäkin luulin alunperin, että tiiviste vuotaa mutta kennossa se reikä oli. Jäähdytinneste valui kennon reiästä sopivasti alemman putken juureen joten näytti tiivisteongelmalta joten kennon hankinnaksihan se meni. Kennon sain kyllä vaihdettua purkamatta kojelautaa / keskikonsolia, mutta tilaa oli varsin vähän. Ulosvetäminen oli helpompaa kuin takaisinlaittaminen mikä ei sinänsä ollut yllättävää. Ahtain kohta ainakin XC90:ssä oli jarrupolkimen asentotunnistimen kohdalla. Tilaa sai vähän lisää napsimalla sinisen liittimen irti ja siirtämällä johtonipun taakse:
Muuten tuo liittimen perä olisi helposti vaurioittanut kennon ulkopinnan lamelleja. Hyvä selkäjumppa tuosta tuli, varsinkin kun kärry on korkeahkolla maavaralla. Uutta kennoa laittaessa kehittelin trukkilavoista auton ulkopuolelle koroketta jottei tarvitse käänteisessä lootusasennossa joogata romuja takaisin 8) koska asento on tuskainen    
XC90 T6 MY04
V50 1.6DRIVe 2013

Poissa longjohn

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
  • www.vrcf.fi
Vs: O-renkaiden vaihto lämmityslaitteen kennoon
« Vastaus #8 : 06.09.2016, 09:29:25 »
Onko muita tyypillisiä vuotopaikkoja kuin nuo O-renkaat tai itse kenno? Mulla 2001vm V70 ja nestettä vuotaa jalkatilaan mutta kennolla putkien liitokset ja muutenkin koko kennon ympäristö näytti täysin kuivalta. Sieltä ei näyttänyt vuotavan mitään kun annoin auton olla käynnissä ja lämmöt täysillä. Aivan kuin vuotaisi jostain ylempää kun nestettä on tullut tuohon muovikaukaloon.

Jaha, kylläpä se sittenkin näytti vuotavan sieltä O-renkaista, kumma kun en aiemmin huomannut vaikka kuinka kyttäsin.
« Viimeksi muokattu: 06.09.2016, 09:45:40 kirjoittanut longjohn »

Poissa pta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: O-renkaiden vaihto lämmityslaitteen kennoon
« Vastaus #9 : 19.11.2016, 18:47:10 »
Ei kannata vaihtaa sinne "mitätahansa" O-rengasta. Yleisimmin "rautakauppa" myy NBR-renkaita ja ne eivät ole pitkäikäisiä ollessaan pakkasnesteen kanssa tekemisissä. EPDM on tuonne se oikea kumilaatu.

Asennusta helpottaa nokare jarrukumi- tai silikonirasvaa (tai tippa astianpesuainetta).

Poissa naturalsound81

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
Vs: O-renkaiden vaihto lämmityslaitteen kennoon
« Vastaus #10 : 02.09.2017, 09:28:52 »
Omas volvo xc70 tuli kans tuo kennon vaihto, vaihdoin kennon ja uudet tiivisteet. Ja kyllä oli yhtä helvettiä saada nuo putket paikalleen uusien tiivisteiden kanssa, sahasin puusta sopivan pätkän ja sen asettelin siten et se kapula painaa sen putken paikoilleen, sit sain sen sokan laitettua paikoilleen.

Poissa merkku

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
  • Volvo V70 & XC70 D4 AWD -15
Vs: O-renkaiden vaihto lämmityslaitteen kennoon
« Vastaus #11 : 16.12.2017, 01:16:46 »
Ite vaihtelin myös syksyllä kennon o-renkaat kun oli jo pitkän aikaa vuotanut toinen niistä nestettä jalkatilaan. Samalla vaihdoin varmuudeksi kennon kun ebaysta löyty alkuperäisen kaltaiseksi mainostettu Hellan kenno n. 80e postikuluineen.

Jarruvalon kytkin lähti tieltä suht helposti nitkuttamalla. Kennon vaihto oli piece of cake. Mutta o-renkaat reilulla silikonirasvalla oli tuskalliset saada paikalleen. Jos alkuperäiset kovettuneet o-renkaat olivat n.1,5mm paksut, ja uudet 3mm, niin voi kuvitella että niiden survominen hankalassa paikassa paikalleen on työlästä. Jostain syystä kekkasin itsekin laittaa ne paikalleen sahaamalla sopivan kokoisen napakan puukepin ja kiilaamalla putkesta liitännänä takaisin paikalleen. Kun oli tarpeeksi puristava kiila, niin o-renkaat asettuivat/puristuivat pikkuhiljaa sen verran paikalleen että sokat sai jossain muodossa (ei mitenkään kauniisti) survottua paikalleen.

Kuskin jalkatilassa oli mukava työskennellä selällään maaten pari tuntia, siihen auttoi että eturenkaat nosti ylemmäs ajamalla hieman korkeammalle pukeille. Ei tarvinnut olla ihan käärmeihminen.




Sent from my iPad using Tapatalk

Poissa JoniM

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
  • www.vrcf.fi
Vs: O-renkaiden vaihto lämmityslaitteen kennoon
« Vastaus #12 : 12.11.2019, 17:44:36 »
Tänään vaihdoin o-renkaat ja sokat omaan 2001-mallin S60:een. Kyllä meinasi usko loppua sokkien takaisin laitossa. Sitä silikoni-spraytä laitoin tiivisteisiin ja liitoksiin. Silti täytyi oikein kunnon voimalla työntää/ kiilata puukeppiä putkia vasten, että sai tarpeeksi voimaa sinne. Vasta todella pitkän yrittämisen jälkeen uskalsin tarpeeksi kovaa kiilata. Siitä kuuluu näköjään lopuksi naks, kun putki menee lopulta perille asti uuden tiivisteen kanssa. Sen jälkeen sokka menee suosiolla ilman kummempaa voimankäyttöä paikalleen. Ylempää sokkaa en millään saanut samoin päin, kuin ennen. Oli niin vaikeaa yrittää asetella se paikalleen ahtauden vuoksi.  Laitoin molemmat toisin päin kuin ennen eli sokkien lenkkipäät  putkien vasemmalle puolelle. Puhaltimen servon tangot menevät ylemmän sokan vierestä, mutta eivät missään asennossa näköjään ota sokan lenkkiin kiinni ainakaan omassa autossani. :)
« Viimeksi muokattu: 12.11.2019, 17:48:08 kirjoittanut JoniM »
S60 T5 2001
V40 2.0t 2004
Ex V70 2.4 125kw 2004, Ex S40 1.8 1997

Poissa Hajuvesivolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • www.vrcf.fi
Vs: O-renkaiden vaihto lämmityslaitteen kennoon
« Vastaus #13 : 16.01.2022, 16:23:44 »
mikä mahtaa olla o-renkaan koko mikä tulee tänne letkun sisään? Eli tulipellin letkuliitokseen.

Onko koko sama kuin jalkatilassa?


Piruvie nyt kun putkea ronkein liekö joku kiinteä kumitiiviste? Tuntu vähän silikonimassalta vaan ei tuota kukaan oo voinut jälkikäteen laittaa kun ei yhtään ollut tursunnut mihinkään
« Viimeksi muokattu: 16.01.2022, 18:30:08 kirjoittanut Hajuvesivolvo »

 

Proturbo  Autodiagnoosi