Proturbo  Autodiagnoosi

Pilot assist ja muut "itse" ajavat

  • 69 Vastauksia
  • 11206 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tj86430

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 243
Vs: Pilot assist ja muut "itse" ajavat
« Vastaus #15 : 31.08.2020, 09:47:22 »
Jossain videossa näkyi tennispallo painona ratissa.. eli huijaaminen lienee helppoa, mutta en tuohon niin paljoa luota, että lapasen veisi kovin pitkälle ratista..
Joo, ei ole tarkoitus pitää käsiä kovin kaukana, vaan sylissä n. 10cm päässä ratista. "tennispallo painona" kuulostaa jotenkin hankalalta järjestelyltä.

Poissa tj86430

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 243
Vs: Pilot assist ja muut "itse" ajavat
« Vastaus #16 : 31.08.2020, 09:48:58 »
Itselle on jäänyt muutaman ajokerran perusteella käsitys, että pelkästään käden roikottaminen ratilla ei riitä vaan välillä pitää kyseenalaistaa auton omaa ohjausta kääntämällä rattia.

Molemmissa tapauksissa ollut Volvo alla.
Pelkkä kädellä "hipaisu" ei tunnu riittävän, mutta jos rattia hellästi "puristaa" vaikkei suoranaisesti kääntäisikään se tuntuisi riittävän. Onko jollain faktatietoa siitä miten auto "aistii" onko ohjattu vai ei?

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Pilot assist ja muut "itse" ajavat
« Vastaus #17 : 31.08.2020, 10:45:16 »
Taisin muistaa väärin, se olikin appelsiini..

https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=TYZrehVQouc&feature=emb_logo

Ainakin oman kokemuksen mukaan pilot assist lähtee sopivissa oloissa pois päältä ja silloin käpälän on syytäkin olla ainakin henkisesti ratilla.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8900
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Pilot assist ja muut "itse" ajavat
« Vastaus #18 : 31.08.2020, 10:45:43 »
Kyllä saa ainakin tuosta omasta.. Kts. yllä.

Saa XC90:ssäkin.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8853
  • Teiden tukko
Vs: Pilot assist ja muut "itse" ajavat
« Vastaus #19 : 31.08.2020, 11:49:28 »
Kyllä saa ainakin tuosta omasta.. Kts. yllä. Mikä malli sinulla on, aika erikoista, jos käyttö logiikat vaihtelee..

No sitten ohjekirja valehtelee. Tai ymmärsin väärin.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2692
Vs: Pilot assist ja muut "itse" ajavat
« Vastaus #20 : 31.08.2020, 13:38:35 »
Adaptiivisen vakkarin voi vaihtaa tavalliseen keskinäytöstä.
Ratin nuolilla voi valita nopeusrajoitin, vakkari tai pilot assistant.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2692
Vs: Pilot assist ja muut "itse" ajavat
« Vastaus #21 : 31.08.2020, 13:40:19 »
Itse aiheeseen: adaptiivinen vakkari on hyvä. Pilot assistant on susi - tai ainakin itse ohjaan paljon mieluummin kuin annan tietokoneen yrittää ohjata.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8853
  • Teiden tukko
Vs: Pilot assist ja muut "itse" ajavat
« Vastaus #22 : 31.08.2020, 13:52:53 »
Adaptiivisen vakkarin voi vaihtaa tavalliseen keskinäytöstä.
Ratin nuolilla voi valita nopeusrajoitin, vakkari tai pilot assistant.

Näin minäkin sen ymmärsin.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 771
  • www.vrcf.fi
Vs: Pilot assist ja muut "itse" ajavat
« Vastaus #23 : 31.08.2020, 15:28:14 »
Omassa (S90) saa ratin nappuloilla valittua kaikki vaihtoehdot rajoittimesta Pilot assistiin. Rajoitin on suorastaan vaarallinen, se hakee nopeustietoja jostain Heren vanhoista tiedoista, ja yllätti kerran niin pahasti, etten toiste sitä käytä.

"Autopilotti" on sen sijaan lähes aina käytössä, jos tiemerkinnät antavat mahdollisuuden. Mielestäni nykyistä rattiholhousta voisi pidentää vaikkapa 15 sekunnin nurkille, mutta kyllä tuonkin kanssa oppii elämään. Pieni paine ratissa riittää, ohjausliikkeitä ei tarvita.

Ajoavustimien yleistyessä tienpitäjän tulisi maalata keskiviivat myös pienemmille teille, nyt kaistavahdit saattavat ohjata vastaantulevan puolelle, kun keskiviivaa ei ole menoa rajoittamassa. Avustimien lisääntyessä saattavat "amerikantyyliset" onnettomuudet, joissa auton kerrotaan itsekseen ajaneen kiihdytelleen, todennäköisesti lisääntyvät. Ohjekirja kannattaa näissä lukea ja totutella auton mahdollisiin oikkuihin. Samalla huomaa, kuinka kaukana vielä ollaan toimivasta autopilotista, itsekseen ajavista puhumattakaan.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8900
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Pilot assist ja muut "itse" ajavat
« Vastaus #24 : 31.08.2020, 15:38:43 »
Omassa (S90) saa ratin nappuloilla valittua kaikki vaihtoehdot rajoittimesta Pilot assistiin. Rajoitin on suorastaan vaarallinen, se hakee nopeustietoja jostain Heren vanhoista tiedoista, ja yllätti kerran niin pahasti, etten toiste sitä käytä.

Eikö ääs-malli lue liikennemerkkejä?  ???

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1051
  • www.vrcf.fi
Vs: Pilot assist ja muut "itse" ajavat
« Vastaus #25 : 31.08.2020, 15:45:39 »
Tuli näistä tarinoista mieleen taas kun kattelin Lahdenväylällä olevia tietyömaanaikaisia viivoituksia ja mietin miten nämä keskeneräiset viritykset reagoivat sulkuviivoihin jotka erkanevat kaistojen väliltä suoraan kohti piennarta?? Tässä kun oli työmaan ajan kaistat mutkitellen ja nyt saa posottaa mutta ne viivat näkyvät aika selvästi eikä muita viivoja ole vielä ehditty maalaamaan.

Nämä kaikenlaiset automaatiot kääntyy kyllä hyvin nopeasti itseään vastaan, tämä näkyy jo ilmailupuolella kun automaation turruttamat lentäjät eivät sitten tarvittaessa osaakkaan reagoida oikein. Sinänsä hyvä asia pilaantuu, ja tämä saattaa ruveta näkymään autoilussa kun siellä saa muutenkin kaikki turvenuijat sohlata mukana.
Ite ajanut tosi vähän millään näistä uudemmista joissa joku sekaantuu ajamiseen, vuokra-autossa oli taannoin (ulkomaalla) nopeussilmä ja kyllä se bongas nopeusmerkinnät bussien perästä yms tyhmänä. Ehkä pelottavin oli kun bongas viereisen junaradan 100mph nopeuskyltin mutkaisella maantiellä jossa rajoitus 70mph mutta sopiva vauhti max 50mph... tämä ei tietääkseni lisännyt itse nopeutta mutta kilkutti ja vilkutti mittaristossa että aja nyt hyvä mies lujempaa.  :o
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2692
Vs: Pilot assist ja muut "itse" ajavat
« Vastaus #26 : 31.08.2020, 15:47:46 »
Mielestäni nykyistä rattiholhousta voisi pidentää vaikkapa 15 sekunnin nurkille, mutta kyllä tuonkin kanssa oppii elämään. Pieni paine ratissa riittää, ohjausliikkeitä ei tarvita.
Minusta omassa V90 -18 on juurikin tuo 15 sekunnin toiminta-aika, jonka jälkeen pyytää ohjaamaan ja sitten vähän tämän jälkeen pilot assistant putoaa pois päältä.
Vai onkohan vain 10 sekuntia varoitukseen ja sitten 15 sekunnin kohdalla putoaa pois...

Minusta tuossa on perustavaa laatua oleva bugi, koska auto ei varsinaisesti varoita mitenkään, kun pilot assistant ei löydä kaistaa. Ainostaan vihreä ratti muuttuu harmaaksi. Kuskin kuuluu pitää katse tiessä eikä tuijottaa koko ajan mittaristoa ja siksi äänimerkki olisi paikallaan. Toisaalta sitä plimplomia pitäisi kuunnella alvariinsa, jos vähänkään huonot kaistaviivat, joten ehkä se on ihan hyvä näin.   
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Vacheron

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: Pilot assist ja muut "itse" ajavat
« Vastaus #27 : 31.08.2020, 19:07:15 »
Nuo ovat vain avustimia, ei tarkoitettu itsenäiseen ajoon pätkääkään.
Itse en tykkää käyttää, sillä haluan itse valita linjan jolla ajan ja väistän reiät ja lammikot jne... Sitten jos olen väsynyt ja tympääntynyt pitkän ajon aikana voin noita käyttää turvallisuuden takia.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Pilot assist ja muut "itse" ajavat
« Vastaus #28 : 31.08.2020, 20:07:00 »
No sitten ohjekirja valehtelee. Tai ymmärsin väärin.

Mikä malli sulla on?

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Pilot assist ja muut "itse" ajavat
« Vastaus #29 : 31.08.2020, 20:09:57 »
Minusta omassa V90 -18 on juurikin tuo 15 sekunnin toiminta-aika, jonka jälkeen pyytää ohjaamaan ja sitten vähän tämän jälkeen pilot assistant putoaa pois päältä.
Vai onkohan vain 10 sekuntia varoitukseen ja sitten 15 sekunnin kohdalla putoaa pois...

Minusta tuossa on perustavaa laatua oleva bugi, koska auto ei varsinaisesti varoita mitenkään, kun pilot assistant ei löydä kaistaa. Ainostaan vihreä ratti muuttuu harmaaksi. Kuskin kuuluu pitää katse tiessä eikä tuijottaa koko ajan mittaristoa ja siksi äänimerkki olisi paikallaan. Toisaalta sitä plimplomia pitäisi kuunnella alvariinsa, jos vähänkään huonot kaistaviivat, joten ehkä se on ihan hyvä näin.

Kun pilot assist pudottaa itsensä pois se täristää rattia.. Sitähän ei tunne, jos käsi on jossain jalkovälissä.. Itse en vielä luota niin paljoa, että molemmat kädet olisi jossain muualla kuin ratissa..

 

Ateho  Elekma