Ateho  Elekma

Pilot assist ja muut "itse" ajavat

  • 69 Vastauksia
  • 11207 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa revote

  • "epätietoinen"
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2132
Vs: Pilot assist ja muut "itse" ajavat
« Vastaus #45 : 03.09.2020, 06:31:34 »
Olisikohan mahdotonta rakentaa ominaisuus, jolla kuljettaja pystyisi valitsemaan auton sijainnin kaistalla? Nyt mennään urissa ja omaan makuun myös liian keskellä, vaikka oma yksilö pysyy kyllä jokseenkin keskellä kaistaa.

Mielestäni myyjä sanoi, että järjestelmä on oppiva. En kyllä tiedä että miten sitä opettaa, koko ajan kädellä korjata oikeaan paikkaan kaistalla...
Volvo S60 B5 R-Design '21 & Volvo S40 1.6 Kinetic Business `07
Blacked S60 Instagramissa

Poissa Volvocars97

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 202
  • www.vrcf.fi
Vs: Pilot assist ja muut "itse" ajavat
« Vastaus #46 : 19.03.2022, 22:49:41 »
Tähän keskuteluun liittyäkseni täytyy todeta että tuo pilot assist voi ihan oikeasti olla kohtalokas. Jos tiemerkinnät ovat joissain kohtia sellaisia joita kamera ei tunnista niin pilot assist putoaa pelistä välittömästi ILMAN MINKÄÄNLAISTA VAROITUSTA ASIASTA. Vähän tulee olo ohjekirjaa lukiessa että valmistaja vain pesee kätensä kirjoittamalla ohjekirjaan että se on vain avustin jos joku sattuu viemään oikeuteen auton valmistajan onnettomuuden sattuessa kun pilot assist on ollut käytössä.

Silti, tuo systeemi rentouttaa ajamista aika paljon mutta Volvo kun on turvallisuuden edelläkävijä niin tuo kyllä vaatisi hiomista ainakin omasta mielestä. Nimimerkki Hessu80 tuosta mainitsikin mutta mitään muutosta ei ainakaan my22 ole tullut.
« Viimeksi muokattu: 19.03.2022, 22:53:32 kirjoittanut Volvocars97 »

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Pilot assist ja muut "itse" ajavat
« Vastaus #47 : 21.03.2022, 14:31:30 »
Nyt on jo toinen "pilot assist" -kärry alla.. Molemmat antaa hennon ravistuksen kun värkki potkaisee itsensä pois pelistä. Lähes huomaamaton..

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
Vs: Pilot assist ja muut "itse" ajavat
« Vastaus #48 : 21.03.2022, 14:38:13 »
Nyt on jo toinen "pilot assist" -kärry alla.. Molemmat antaa hennon ravistuksen kun värkki potkaisee itsensä pois pelistä. Lähes huomaamaton..
Saman tekee omakin. Kyllä sen huomaa. Ja eihän tuo Pilot assist ole oikeasti auto pilot. Vaan pitää edelleen katsoa että mihin se auto menee
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Volvocars97

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 202
  • www.vrcf.fi
Vs: Pilot assist ja muut "itse" ajavat
« Vastaus #49 : 21.03.2022, 17:15:56 »
Saman tekee omakin. Kyllä sen huomaa. Ja eihän tuo Pilot assist ole oikeasti auto pilot. Vaan pitää edelleen katsoa että mihin se auto menee
Jonkun tärinän se juu pitää. Mutta sitä ei huomaa jos ei ole kädet ratilla ja ainaki omasta mielestä koko systeemin ilo ja hyöty menee jos pitää koko ajan olla pitämässä ratista kiinni. Tuo 15sec vai paljonko on ihan ok väli antaa välillä painetta ratille että tietää että kuski on olemassa.

Liikenteessä tilanteet tapahtuvat silmänräpäyksessä ja juurikin siksi tuo on vaarallinen tilanteissa jossa voi kaistamerkinnät olla lumen alla tai muuten vaan kuluneet. Siksi moottoriteillä ja kuivalla kesäilmalla tuo onkin hyvä :) uraisilla tiellä sitä nyt ei oikein voi käyttää mutta uusitulla asfaltilla kyllä.

Poissa Vacheron

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: Pilot assist ja muut "itse" ajavat
« Vastaus #50 : 21.03.2022, 18:09:07 »
En käytä tuota ominaisuutta ja kaistavahti on myös kiinni. Haluan itse päättää missä kohtaa kaistaa ajan ja mitä vauhtia. Adaptiivinen cruisekin on paska moottoritiellä 120km/h rajoituksen aikana kun monet ajaa kuitenkin 100km/h ja auto himmaa vauhdin ihan liian aikaisin. 80km/h alueella vauhdit on tasaisemmat ja siellä tuo adaptiivinen on ihan ok.

Poissa Munkka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • www.vrcf.fi
Vs: Pilot assist ja muut "itse" ajavat
« Vastaus #51 : 21.06.2022, 11:59:00 »
Uutta käyttäjää on alkanut Volvo houkuttamaan. Turvavarusteet on itselleni ykkösasia parin tuoreen ajokorttilaisen myötä.  Kertokaapas tietävämmät onko tuo pilot assist vakiokamaa vai lisävaruste esim. Xc40 malleissa tai Xc60 malleissa siitä 2018 korimallista alkaen? Ilmeisesti tämä pilot assist on eri kuin perus kaistavahti joka lienee lane assist Volvomaailmassa? Osaako lane assist kääntää rattia itse vai onko se vain pilot assist varusteen ominaisuus?
Jos pilot assist on lisävaruste  noissa ko. malleissa niin mikä on näppituntuma noiden yleisyydestä tuon ikäisissä Volvoissa? Uuteen ei ihan rahkeet veny mutta tuommoinen alle 40ke olisi käytössä ja toiveissa että sillä saisi tuommoisen pienellä ohjausavulla varustetun auton, liekö mahdollista Volvon tapauksessa.

Poissa Munkka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • www.vrcf.fi
Vs: Pilot assist ja muut "itse" ajavat
« Vastaus #52 : 22.06.2022, 08:30:44 »
Hiljainen foorumi. No, täytyy käydä naapurikaupungin jälleenmyyjän luona kyselemässä kun täällä sattui juuri toiselta merkiltä siirtynyt myyjä jolle nuo Volvon järjestelmät olivat vielä hakusessa.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
Vs: Pilot assist ja muut "itse" ajavat
« Vastaus #53 : 22.06.2022, 08:53:41 »
Minusta ei ole vakio kamaa välttämättä. Voi vaatia jonkun paketin missä tulee. Mutta näkee keskinäytön valikosta että onko tuota
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Volvocars97

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 202
  • www.vrcf.fi
Vs: Pilot assist ja muut "itse" ajavat
« Vastaus #54 : 23.06.2022, 14:39:55 »
Ei ole ainakaan alkumalleissa ollut vakiovaruste.

Poissa Munkka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • www.vrcf.fi
Vs: Pilot assist ja muut "itse" ajavat
« Vastaus #55 : 23.06.2022, 18:22:44 »
Kävin testaamassa yhtä v90 volvoa missä tuo pilot assist on. Tykkäsin kyllä sen avustuksesta, kaistavahti sitävastoin tuntui hyvin vaatimattomalta verraten Audin vastaavaan eli mielestäni Volvo tarvitsee tuon Pilot assistentin jotta letkeä meno on mahdollista.
En saanut pilot assistia päälle ilman että laittoi vakionopeussäädintäkin päälle. Eli kysymys kuuluu onnistuuko pelkän pilot assistimen päälle kytkentä? Tämäkään Volvo kauppias ei tiennyt tuon toiminnasta tuon vertaa. En niin hirveästi tykkää ajaa vakionopeussäätimellä joten olisi kiva kun tuo pilot assist häärisi vain siinä taustalla kun itse hoitaisi varsinaisen ajamisen.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2692
Vs: Pilot assist ja muut "itse" ajavat
« Vastaus #56 : 23.06.2022, 21:02:57 »
Pilot assist toimii ainoastaan vakionopeussäätimen kanssa. 100 tkm nyt ajellut V90:llä ja minusta adaptiivinen vakkari on hyvä, mutta ohjaan autoa mieluummin itse. Pilot assistantiin ei voi luottaa juuri yhtään. Heti kun kaistamerkinnät ovat vähän heikot, niin metsään mennään että heilahtaa. Lumisilla teillä ei toimi tietenkään senkään vertaa.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Munkka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • www.vrcf.fi
Vs: Pilot assist ja muut "itse" ajavat
« Vastaus #57 : 24.06.2022, 13:06:46 »
Ilmankos en sitten saanut Pilot assistenttia päälle yksistään. Kiitos tuosta tiedosta.
Se selvisi ~50km koeajolla ettei tuommoiseen voi yhtään luottaa mutta mukavasti se siinä lisänä taustalla jotain yritti aina välillä ohjailla tuon melko lähes huomaamattoman kaistavahdin apuna.
Kaistavahdista luulin aluksi että se on kokonaan rikki kun olen tottunut Mb ja Audien vastaaviin.
Niissä kaistavahti on tarvittaessa oikein aggressiivin jopa jarruttamalla väärän puolen eturenkaalla jotta auton suunta kääntyy. Volvoa ei saanut kaistavahdilla jarruttamaan, mieluummin olisi mennyt metsään.

Mikä muuten on tuo varuste/asetus nimeltään jolla navin kartta näkyy mittarien välissä?
Vai saako sen siihen väliin jotenkin kaikissa digimittari-volvoissa jotenkin jos navi muuten on olemassa ja on tuo kahden ison pyöreän mittarin malli? Kyseessä olisi siis 2018 tai uudempi volvon malli.

Volvo kuume nousi aika mukavasti tuolla koeajolla mutta jotenkin tuo Volvon nappuloiden ja näytön käyttöliittymä tuntuu kovin hankalakäyttöiselta ensi istumalla.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2692
Vs: Pilot assist ja muut "itse" ajavat
« Vastaus #58 : 24.06.2022, 16:25:40 »
Kaistavahtiin on eri asetuksia: joko vain varoittaa täristämällä rattia tai sitten myös ohjaa kääntämällä rattia. Sen saa myös kokonaan pois päältä. Ohjaava vaihtoehto holhoaa omasta mielestä liikaa kääntäen rattia milloin mistäkin pitkittäishalkeamasta.

Kartta tulee mittariston keskelle, jos autossa on Volvon navi ja määränpää on asetettu. Internet kartat tai Android Auton kartat näkyy vain keskinäytöstä. Karvalakkimalleissa ei taida saada karttaa mittaristoon lainkaan.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa TKG

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 169
  • www.vrcf.fi
Vs: Pilot assist ja muut "itse" ajavat
« Vastaus #59 : 24.06.2022, 17:43:53 »

Kartta tulee mittariston keskelle, jos autossa on Volvon navi ja määränpää on asetettu...

Jos on asetuksista valittu kartta näkymään mittaristossa niin näkyy kyllä koko ajan.
Ajossa: S60 T5 AWD '20, V60 T4 '20, V40 2,0 '04 (myös Kona EV '23, 944tbo '86)
Ex. V60 D4 '19,  V60 '12, V60 '11, V70 '08, V50 '04, V70 '01, 850 '95, S60 '02, V40 '97, 142 '73 (sekä lukuisa määrä muita...)

 

Futurez  Kulkukoira