Elekma  Autoracing

240 Turbo projekti

  • 72 Vastauksia
  • 19262 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa VolvoMees25

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 127
  • www.vrcf.fi
240 Turbo projekti
« : 01.10.2020, 12:12:51 »
Moro kaikille. Ajattelin tänne nyt tätä kirjotella, pitkään pohdin kehtaako tätä tänne rustailla mutta laitetaan nyt ;D

Eli auto on Volvo 240, alkujaan b200k +m45, myöhemmin b200k + r-sport turbosarja ja nyt tulossa b230ft. Auto tullut perheeseen 2009 tuolla b200k + turbokit, alkoi kolista ja savuta niin jäi seisontaan. Opettelin 2011 ajamaan tuolla autolla ja ajeltua välillä hallin pihassa aina vuoteen 2019 asti. Tuli kevari ajankohtoiseksi hankinnaksi vuonna 2019 syksyllä täyttäessäni 16, mutta tuumin että en halua kevaria vaan autoprojektin, pihalla se odotti. Piti aluksi rempata tuo b200 kone ja lyyä noilla hiluilla kasaan. Hommat karkasi voimakkaasti käsistä ;D

Eli tekniikka:
- B230ft alakerta rempattuna. Tehty vakiopaikkaan g3/4 putkikierre öljynpaluulle.
- H profiilit done
- Vakio ruiskun imusarja done
- Foorumilla käyttäjän 401 tekemä pakosarja done
- Holset hx40super done
- Noin 8kg teräsvauhtis 765 asetelmalle done
- M90 laatikko done
- Atecu V3 + hukkakipinä done
- 530 kansi, r seetit ja 46/38 venat done
- Nokka (v done
- 3 tuuman putki kahdella vaimentimella
- bilteman hukkaportti done
- 1000cc suuttimet Jne.
-  massalevy done

Tuossa nyt pääpiirteittäin listattu. Volvolta lappu vuodelta 2009 jossa lista muutoksista joita pitää tehdä että papereihin saadaan 147kW.

Alusta jne

- Bc racing alusta done
- Volvolta puslat, helat jne. Eteen hankittu
- Alustan osat puhalletaan hiekalla, sitten epoksi ja päälle hammeri.

Tuossa nyt taas jotain nopeesti rustailtu.


Kuva autosta alotushetkellä, keulaa ja sisustaa jo purettu.




Purettu moottori ja vähän muuta




Konehuone tällä hetkellä. Eli hioin konehuoneen kokonaan, päälle epoksi ja siihen vetäsin ruiskulla vielä päälle värikoodilla haetun pintamaalin. Omaan silmään tuli kyllä hyvä vaikka ihan ite maalasin ;D



Tekniikastakin kuva tyrkylle


« Viimeksi muokattu: 30.01.2022, 18:21:48 kirjoittanut VolvoMees25 »
Volvo 240 8v turbo projekti, Volvo 740 16v GLT.

Poissa Tuomas.hintsala

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 98
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Turbo projekti
« Vastaus #1 : 01.10.2020, 14:09:22 »
Siisti tulee. tuo b230ft on aivan liian massa viritys aihio mutta itelle näitä onneksi tehdään

Poissa VolvoMees25

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 127
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Turbo projekti
« Vastaus #2 : 01.10.2020, 14:15:49 »
Siisti tulee. tuo b230ft on aivan liian massa viritys aihio mutta itelle näitä onneksi tehdään

Nojoo. Ei sitä koskaan tiedä mitä tulee tekniikaksi tulevaisuudessa mutta nyt ainakin näin ::)
Volvo 240 8v turbo projekti, Volvo 740 16v GLT.

Poissa Keme

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 365
  • Jee jee
Vs: 240 Turbo projekti
« Vastaus #3 : 01.10.2020, 15:42:42 »
tuo b230ft on aivan liian massa viritys aihio mutta itelle näitä onneksi tehdään
Tuskin mikään yllätys Volvo foorumilla. Opel, BMW ja Mersu foorumeilla noita ei ole kovin monessa laitteessa. Mistäköhän se johtuisi?
Hyvä aihio joka tapauksessa.
!

Poissa Tuomas.hintsala

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 98
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Turbo projekti
« Vastaus #4 : 01.10.2020, 16:29:57 »
Tuskin mikään yllätys Volvo foorumilla. Opel, BMW ja Mersu foorumeilla noita ei ole kovin monessa laitteessa. Mistäköhän se johtuisi?
Hyvä aihio joka tapauksessa.
Lähinnä takapotku volvoja tarkotin. Mutta hyvä näinkin niin säilyy volvo volvona.

Poissa VolvoMees25

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 127
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Turbo projekti
« Vastaus #5 : 01.10.2020, 20:45:03 »
Lähinnä takapotku volvoja tarkotin. Mutta hyvä näinkin niin säilyy volvo volvona.

Jos tähän tekniikka joskus vaihtuu niin toisesta volvosta se otetaan ainakin :)
Volvo 240 8v turbo projekti, Volvo 740 16v GLT.

Poissa jar-ii

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 596
  • Typerää vanhan tekniikan ihannointia
Vs: 240 Turbo projekti
« Vastaus #6 : 02.10.2020, 13:26:51 »
230FT tai FK on hyvä lisä näihin. Saa vielä halutessaan aika alkuperäisen näköiseksi, joka tietenkin tämmöistä paatunutta pussihousua miellyttää.  :) Ja hyvinhän se kestää hintaansa ja vaivaansa nähden
« Viimeksi muokattu: 02.10.2020, 13:32:53 kirjoittanut jar-ii »
Volvo 245GLT B230E + M47 -86 & Volvo 240GL B200K + M47 -89 & Volvo Amazon B18 + M40 -62 & Volvo 244Turbo -82
Showroom
Tallitouhuja instagramissa

Poissa VolvoMees25

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 127
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Turbo projekti
« Vastaus #7 : 01.11.2020, 23:46:57 »
Eli etupää aika lailla kasassa ollut jo jonkun aikaa, että voi liikutella. Vakaaja ja tehostettu ohjaus puuttuu, pitäisi purkuautosta ohjaus irrotella :) Viikonlopun aikana pientä sovittelua oli  :P



Volvo 240 8v turbo projekti, Volvo 740 16v GLT.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Turbo projekti
« Vastaus #8 : 04.11.2020, 17:55:41 »
Hyvä tulee.

AInoa mitä minä aina sanon, on että teetä itellesi koneen specsien mukainen nokka.
v, vx tai vx3 ei oikeastaan ole mitään hi-perf nokkia. Omille specseille teetettynä saa nokan 150 euroon ja saa samalla vähän koneen vetoaluetta kasvatettua, niin kiihdyttäessä pysyy kone aina vetoalueella.

Kirjainnokat on vaununvedättelijöille ja melkein vakiokoneisiin.

Tiedän saavani tästä kommentista huutavan vastalauseen, mutta juuri äsken keskustelin miehen kanssa joka teki mulle kannen ja valitsi sille sopivan nokan profiilin.

Tuolleen saa oikean turbonokan ja kierroksia vähän enemmän.

Esim. tässä on b230 hx40 ahtimella ja k-nokalla, kuten voi huomata niin tehoalue ei ole kovin laaja ja teho alkaa kyykätä jo 5krpm jälkeen. Tämä on 531 kannella, porttaamattomana ja vakiovenoilla, joten se voi rajoittaa huippukierrostehoa, kuten myös 14# pakopesä. Jos tehoalue jatkuisi hyvänä 7000rpm asti, tai edes 6750rpm asti, niin silloin ei vaihdetta vaihtaessa tiputtaisi koskaan pois vetoalueelta.



Sulle kun tulee isommat venttiilit omaava kansi, niin ainakin teoriassa on mahiksia saaha tehoa paljon ylempänäkin. 531 virtaa vakiona jotain 175cfm. En tiedä tuleeko sulle kansi miten portattuna mutta, oon nähny 530sen virtaavan erään ammattilaisen porttaamana jopa 235cfm.   ELK

Poissa VolvoMees25

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 127
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Turbo projekti
« Vastaus #9 : 04.11.2020, 18:23:27 »
Joo no ei oo tuo nokka kiveen hakattu, tuossa vaan muutama vaihtoehto kun en viittiny kaikkia nokkia listata jotka olis hyviä tähän. Liene kuitenkin esim tuo vx3 riittävä tässä vaiheessa tähän tekniikkaan. Mikäli nälkä kasvaa syödessä niin kuitenkin varmaankin kansi ja imusarja päivitettävä heti kärkeen niin siinä vaiheessa sitten voisi teettää nokkaakin. Mutta ei sitä vielä tiedä, katsellaan mikä keppi sinne oikeesti sitten tulee :)
Volvo 240 8v turbo projekti, Volvo 740 16v GLT.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: 240 Turbo projekti
« Vastaus #10 : 04.11.2020, 21:42:47 »
Hyvä tulee.


Esim. tässä on b230 hx40 ahtimella ja k-nokalla, kuten voi huomata niin tehoalue ei ole kovin laaja ja teho alkaa kyykätä jo 5krpm jälkeen. Tämä on 531 kannella, porttaamattomana ja vakiovenoilla, joten se voi rajoittaa huippukierrostehoa, kuten myös 14# pakopesä. Jos tehoalue jatkuisi hyvänä 7000rpm asti, tai edes 6750rpm asti, niin silloin ei vaihdetta vaihtaessa tiputtaisi koskaan pois vetoalueelta.




Ai sulla on ollut kans jo reilu 10v sitten 2.3 Holsetilla. Mullakin oli vastaavalla kokoonpanolla. Oli se aika äijä laite siihen aikaan varsinkin, kun mulla oli moottorinohjauksena LH ja tonniset dekat.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: 240 Turbo projekti
« Vastaus #11 : 04.11.2020, 22:03:11 »
Niin ja aloittajalle, että sulla on erittäin hyvä pakettitulossa. Aika tasapainoinen kokonaisuus. Muistat sitten, että M90 kestää tuolla, kunhan et tee vaihdemissejä.

Niin ja ei tuo K nokkakaan huono ollut ajossa. Kaikki ei ole käytännössä kadulla samanlaista, kuin penkissä tai penkkipaperin käppyrässä.
« Viimeksi muokattu: 04.11.2020, 22:04:42 kirjoittanut JuHaU »

Poissa VolvoMees25

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 127
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Turbo projekti
« Vastaus #12 : 04.11.2020, 23:05:20 »
Niin ja aloittajalle, että sulla on erittäin hyvä pakettitulossa. Aika tasapainoinen kokonaisuus. Muistat sitten, että M90 kestää tuolla, kunhan et tee vaihdemissejä.

Niin ja ei tuo K nokkakaan huono ollut ajossa. Kaikki ei ole käytännössä kadulla samanlaista, kuin penkissä tai penkkipaperin käppyrässä.

Tarkoitus laittaa tuo m90 TXR tai MKM motorsportin short shifterillä, jospa niillä vaihdemissit vähenisi hieman kun lukemani perusteella hyvin ja selkeästi saa työnettyä vaihteen pesään. Oon suunnitellut vähän kytkintä jne sitä silmällä pitäen että joutuu bemarin askiin vaihtamaan jossai vaiheessa. Sain tuon m90 toimivana sellasella hinnalla, että sama tuolla laittaa kokeiluun.
Volvo 240 8v turbo projekti, Volvo 740 16v GLT.

Poissa J4nne_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Turbo projekti
« Vastaus #13 : 04.11.2020, 23:07:47 »
Kaikki ei ole käytännössä kadulla samanlaista, kuin penkissä tai penkkipaperin käppyrässä.
Tämä on hyvä muistaa kun nuo turbovehkeet ei oikein inertiapenkissä vastaa likikään todellisuutta. Allekirjoittaneella ahtimen herääminen penkissa siirtyi 500rpm ylemmäs kun kuorma kovin paljon pienempi.

Nuita joojoo miehen nokka/kansi fantasioita kannattaa lievällä suodatuksella kuunnella kun suurinosa tietotaidosta taitaa olla peräsin suomi24.

Vaiha ne tulpanjohot ku näky olevan kypsät ku kävin yks päivä kattomassa  :D

T:Janne
rip -940 classic, B230FT+++
Seat leon 1.8t topsport

Paikalla Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2381
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: 240 Turbo projekti
« Vastaus #14 : 04.11.2020, 23:25:02 »
Tarkoitus laittaa tuo m90 TXR tai MKM motorsportin short shifterillä, jospa niillä vaihdemissit vähenisi hieman kun lukemani perusteella hyvin ja selkeästi saa työnettyä vaihteen pesään. Oon suunnitellut vähän kytkintä jne sitä silmällä pitäen että joutuu bemarin askiin vaihtamaan jossai vaiheessa. Sain tuon m90 toimivana sellasella hinnalla, että sama tuolla laittaa kokeiluun.

Juhan kanssa ihan samoilla linjoilla sen suhteen että varma ja toimivaksi havaittu paketti tuloillaan sulla. Itselläkin on aika samanlainen paketti nyt 242:een. Oma näkemys tosta M90 shifteristä on että noilla aftermarket kepeillä tulee herkemmin runnottua liian rajusti M90 syncroja. Mutta tämä on vain oma näkemys/kokemus. Orkkis shifteri uusilla puslilla on ollu oma valinta M90 kanssa. Mutta jos M90 keppi jää ylimääräiseksi niin mua vois kiinnostaa  :)
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

 

Autoracing  KL-varaosat