Elekma  Autoracing

240 Turbo projekti

  • 72 Vastauksia
  • 19282 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 240 Turbo projekti
« Vastaus #60 : 25.10.2021, 16:09:04 »
Taitaa nuo nokkapyörät olla hyvin pitkälti samaa kiinatavaraa kun muuallakin. Suoriltaan vaan nuken pyörää nii ei ainakaan tarvii murehtia samanlaisesta kulumisesta kun mulla oli.

Jännä jos niiden nokkapyörä ois parempi kuin heidän muut made in china tuotteet.  :D
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa VolvoMees25

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 127
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Turbo projekti
« Vastaus #61 : 04.11.2021, 23:50:23 »
Päivtystä jälleen tännekkin :) Eli ohjaustehostin paikallaan muutamaa putkea lukuunottamatta. Hommat yleisesti myös ihan ok mallilla, kannen näppäsin tänään pois sovituksesta ja huomenna suuntaan kansi kainalossa kohti koneistamoa :) Pitäs vissiin ruostehommia alotella seuraavaksi ja siinä samalla tehä hieman sähkötöitä sekä polttoainelinjaa jne ;D Tuli myös hieman siistittyä tuota ohjaustehostinta ku oli aika rujossa kunnossa päältä päin.


Volvo 240 8v turbo projekti, Volvo 740 16v GLT.

Poissa VolvoMees25

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 127
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Turbo projekti
« Vastaus #62 : 04.12.2021, 18:36:10 »
Kuukausi sitten päivitelty viimeksi joten lienee aika kertoa miten on edistynyt :) Eli kansi on haettu koneistuksesta ja se odottaa kasausta, lisäksi ruostehommista noin puolet paikoista hitsattu, lisäksi vauhtipyörä lähti lensulle painotettavaksi samalla tulee sieltä asetelma ja kytkinlevy :)


Seuraavana vuorossa loput ruostehommat ja siinä sivussa polttoainetankin ehostamista. Tankkilaitteen teen varmaankin uuden suoraan an liittimille mutta siitä myöhemmin lisää :)











Volvo 240 8v turbo projekti, Volvo 740 16v GLT.

Poissa VolvoMees25

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 127
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Turbo projekti
« Vastaus #63 : 29.01.2022, 21:56:18 »
Kaksi kuukautta edellisestä päivityksestä joten lienee hyvä hetki kertoa mitä saatu aikaan.

Kytkimen osat tuli ennen joulua ja ne tuli asennettua paikalleen, laatikoksi tuli tuo m90 vielä tässä kohtaa ja siihen tuli stefat uusittua. Eli laatikko on paikallaan nyt autossa ”lopullisesti” joten sen suhteen ei puutu muuta kuin työsylinteri, vaihdekeppi ja siirtäjätanko.

Tankki on maalattu ja samoin pohja taka-akselista taaksepäin, alla epoksi ja päällä hammeri. Tankkilaitteen teko on myös ihan hyvällä mallilla, puuttuu kumiletkut enää tankin sisälle.

Kansi, jakopää ja melkeen kaikki jakopään muovit paikallaan. Apulaite hihnapyörät on myös kiristetty lukuunottamatta vesipumpun pyörää. Polttoainelinjat on tulossa niin pääsee ne myös vetämään.


Muutamia kuvia vielä

« Viimeksi muokattu: 29.01.2022, 22:04:41 kirjoittanut VolvoMees25 »
Volvo 240 8v turbo projekti, Volvo 740 16v GLT.

Poissa J4nne_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Turbo projekti
« Vastaus #64 : 30.01.2022, 21:36:46 »
Mikä kytkinasetelma tähän tuli? Itellä oli -765 m90 kanssa ja vaati hieman jumppaa että sai irrottamaan kunnolla ja kytkintuntuman kohillee. Tähän shimmauksen/jumpan tarpeesee ja määrään vaikuttaa se että mikä painelaakeri ja kuinka korkea vauhtis+asetelma paketti on.

M90 käypäsiä työsylintereitä on sitten erikokoisilla männillä joka vaikuttaa olellisesti kytkimen raskauteen..
rip -940 classic, B230FT+++
Seat leon 1.8t topsport

Poissa VolvoMees25

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 127
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Turbo projekti
« Vastaus #65 : 31.01.2022, 15:57:44 »
m90 oma painelaakeri tässä ja 765 asetelma. Ei tullut katottua kuinka korkea tämä yhdistelmä on mutta pitänee alkuun kokeilla isoimmalla männällä olevaa työsylinteriä ja vaihella sen mukaan jos ei saa kohalleen.
Volvo 240 8v turbo projekti, Volvo 740 16v GLT.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2381
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: 240 Turbo projekti
« Vastaus #66 : 31.01.2022, 16:55:36 »
Työsylinterin tappia joutuu ehkä jatkamaan taikka laittamaan kuulamutterin alle prikkaa.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa VolvoMees25

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 127
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Turbo projekti
« Vastaus #67 : 01.02.2022, 15:38:32 »
Unohtui mainita että tuli laitettua 7-8mm edestä prikkoja sen mutterin alle. Pitää katsoa miten tilanne kehittyy kun saa sen työsylinterin. Pitäis johtotöitä tehdä eli syöttää nuo Atecun johdot konehuoneeseen, ootteko miten toteuttaneet läpiviennit? Tässä johtosarjassa on kaikki liittimet paikallaan joten tuottaa sinällään ongelmaa kun pitäis olla niin iso reikä että kaikki mahtuu liittimineen tulemaan ???
Volvo 240 8v turbo projekti, Volvo 740 16v GLT.

Poissa J4nne_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Turbo projekti
« Vastaus #68 : 01.02.2022, 16:28:12 »
Ysisatkuun tehnyt siten että poksauttanut orkkis läpiviennin irti tulipellistä, siihen tehnyt passelin kokoisen lisäreijän alkuperäisten johdotusten viereen, sitten alapuolelta päin leikannu viillon tekemääni reikään jotta saa ns pujotettua sen johtosarjan ympärille, sit kun johtosarja niputettu paikolleen nii tuuppassu vaan kumin taakas tulipeltiin. Ainakin omalla kohalla oli helppo ja toimiva ratkaisu, ja esteettisestikkin siisti.

Olettaen ettei sitä kumia operoi moottorisahalla ja taltalla  :D

Vai onko ongelmana nyt se ettei 240 tulipellissä ylipäätäänkää ole riittävän isoja röörejä mistä sais pujotettua läpi?
rip -940 classic, B230FT+++
Seat leon 1.8t topsport

Poissa VolvoMees25

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 127
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Turbo projekti
« Vastaus #69 : 01.02.2022, 20:42:57 »
Saa pujotettua läpi vänkärin puolelta valmiista aukosta mutta en oo keksinyt vielä että millasesta läpiviennistä saa tuotua läpi silleen että ei hirveesti vuoda mutta sain tässä jo kirjoittaessa muutaman idean :D Aluksi oli tarkotus kuskin puolelta tuoda kaikki mitkä pystyy tuomaan mutta ei löydy oikein järkevää paikkaa :'(
Volvo 240 8v turbo projekti, Volvo 740 16v GLT.

Poissa VolvoMees25

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 127
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Turbo projekti
« Vastaus #70 : 06.02.2022, 19:27:14 »
Ei saatu viikonloppuna mitään kovin ihmeellistä aikaan, mutta sentään jotakin. Pakosarja tuli maalattua VHT pakosarjamaalilla ja tuli ulkonäöllisesti hyvä, saa nähä miten käytössä menestyy. Hukkaportin putkeen ja kaikkialle mihin saa laitetaan lämpökääre.

Johtosarja "ongelma" selätettiin ja tuli tehtyä uusi reikä alkuperäisen läpiviennin viereen josta tulee suuttimien, tps, map jne anturien johdot. Lisäksi tuli Tarvikemotilta nuo polyamidilinjat jotka ovat oikeamassa vielä. Ensi viikolla tarkotus nykiä auton alle :) Loppuun kuvia tuttuun tapaan






Volvo 240 8v turbo projekti, Volvo 740 16v GLT.

Poissa VolvoMees25

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 127
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Turbo projekti
« Vastaus #71 : 18.06.2022, 11:50:15 »
Laitetaas pientä päivitystä ”pienen” tauon jälkeen, ei ole autoa unohdettu :)

Kesä saapunut jo mutta ei vielä ajeta. Kori on kokonaan hitsattu nyt eli niiltä osin homma valmis. Alusta on takaa syynissä tällä hetkellä, etupää valmis ja taakse kaikki osat valmiina. Taakse tuli valmiiksi kunnostetut alatukivarret.

Moottorissa kansi, jakopää, apulaitehihnapyörät, pakosarja ja ahdin paikallaan ”lopullisesti”. Lisäksi tuli laitettua öljylauhdutin.

Isoimmat puutteet oikeastaan enää on pakoputkisto, suuttimet, ahtoputket joihin lähes kaikki tarvikkeet jo hankittu, kardaani ja mittareita. Uusi tuulilasi myös paketissa odottamassa.

Sitten viimeisenä ostoksena tuli mustat liituraitaovipahvit ja nahkapenkit S*

Sitten vähän kuvia

Volvo 240 8v turbo projekti, Volvo 740 16v GLT.

Poissa VolvoMees25

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 127
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Turbo projekti
« Vastaus #72 : 18.01.2024, 18:03:27 »
Viime päivityksestä on vierähtänyt melkoisesti mutta ei ole autoa kuitenkaan unohdettu vaikka hiljaista on ollut. Auto kaikenkaikkiaan hyvällä mallilla kun tekniikan osalta on murheet selvitetty toistaiseksi ;D Ensimmäisten 5 metrin ajon jälkeen alkoi ensimmäinen remontti. Kytkin äänsi ilkeästi, vika löytyi kun keskiön niitit osui asetelman pitopintaan, modattu levy tilalle ja homma tuli kuntoon :) Tällähän päästiin ajamaan testiä loppukesästä, mittavien vastoinkäymisten saattelemana... Saatiin säädettyä kadulla alipainealueet mutta kun painetta alettiin tarjoamaan niin alkoi ongelmat :-\

Ensimmäinen veto meni vastoin odotuksia hyvin ja luonnollisesti hymy korvissa, mutta toisella vedolla kaasun kun löysäsi niin alkoi rötääminen ja yksi pytty tipahti pelistä, tämän jälkeen ei montaa sekuntia kerennyt kulua kun sammui. Pelon sekaisin tuntein vilkaisin peiliin ja huomasin koko tienoon olevan vesihöyryn peitossa.... Noh päästiin rullaamaan läheiselle parkkialueelle jossa kokeiltiin käyntiin, startin solenoidi vaan naksahti ja käsipelin pyörittämään, ihan vain todetakseni että kone on jumissa :o Pienehkön paniikin jälkeen pyöriteltiin konetta taakse päin että saatiin pytyt kuivaksi. Noh vehkeet lähti käyntiin ja suuremmilta tuhoilta vältyttiin. Auto hinurilla pajalle ja kannentiivisteen vaihtoon ;D Taisi unohtua jälkikiristää se kansi, mutta samalla huomattiin aluslevyjen antaneen periksi ja painuneen hieman kasaan ja uponneen pultin kantaan.  ???

Tämän jälkeen alkoi ongelmat jossa usko loppui moneen kertaan: kannen tiivisteen vaihdon jälkeen auto kävi miten sattuu, vaihdettiin tulpat ja tarkistettiin ettei ole jakohihnan laitossa joku pieleen, mutta vikaa ei löytynyt. Rupesin sitten antureita tutkimaan ja huomasin mapin olevan vettä täynnä. Uusi map ja auto tuli kuntoon. Pikaisesti suunnittelemaan uusia säätötalkoita, jotta olisi saanut syksylle vielä leiman. Pieni testiajo että kaikki toimii JA JÄLLEEN alkoi mittavat vastoinkäymiset..... Takaisin halliin ajettaessa pääsi polttoainesuodatin irtoamaan (jäänyt kiinnityspanta löysälle tms) ja tämän seurauksena teräspunoslinja tipahti startin + kaapelin päälle... Savun hälvettyä tarkistimme kytkennän ;D ;D Kaikki sulakkeet paloi, laturi kyrvähti sekä ecun johtosarja otti itseensä tässä. Vikaa etsittiin pitkään ja kun ei mitään selvää syytä löydetty alkoi se syömään motivaatiota. Tehtiin suunnilleen uusi johtosarja vanhan rinnalle hyppyjohdoilla, kun välillä hävisi 1 pytty pelistä, välillä 4 jne. Vikaa löytyi tps: johdoista sekä muidenkin antureiden johdoista. Ecu kävi tarkastuksessa ja se todettiin ehjäksi, samoin suuttimet/puola/anturit jne. Vika löytyi johtosarjasta.



Kuva konehuoneesta "valmiina". Huohotin tuli tehtyä original tyyliin kun se todettu toimivaksi :)


Kytkinlevyn vaihto



Kytkinlevy muutaman metrin ajon jälkeen



Screamerpipe tuli vedettyä auton alle, putkisto on 3 tuuman JT tuning kahdella vaimentimella



Lisämittari telineen muokkasin radion soviteraudasta, 0-5bar VDO öljynpainemittari sekä PLX laajakaista. Tarkoitus laittaa kellon tilalle original öljynlämpömittari kun sellainen löytyi.





Kannentiviste 1 sylinterin kohdalta ::) Kannen pultit oli löysemmässä näistä kohtaa :P





Kannentiivisteen vaihto



Koeajon jälkeen räpsästy kuva.



Tulee varmaankin nyt päiviteltyä tätä enemmän ja esiteltyä tarkemmin kun kokonaan valmis ;D Nyt on imusarjan vaihto työn alla sekä uusi johtosarja eculle :) Lisäksi muita korjauksia/muutoksia kuten öljynsuodattimen siirto sen vaikean paikan vuoksi jne. Paljon jäi varmasti kertomatta joten jos kysymyksiä herää niin vastailen sitten ;)
Volvo 240 8v turbo projekti, Volvo 740 16v GLT.

 

Elekma  Autoracing