KL-varaosat  Race.fi

Volvon D4 moottorin jakohihnasta

  • 8 Vastauksia
  • 6658 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa XCVolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • www.vrcf.fi
Volvon D4 moottorin jakohihnasta
« : 09.03.2021, 23:33:51 »
Kuulin tuossa äsken että Pohjois-Norjassa oli sattunut seuraavaa:
VOLVON  5 sylinterisen moottorin jakohihna oli katkennut tai hypännyt pois rattailta, koska hihnan ja rattaiden väliin oli tuiskuttanut lunta joka oli ottanut ja jäätynyt jonka seurauksena hihna oli vaurioitunut ajonaikana.

Joka on noita purkanut niin onko suojakotelossa niin isoja rakoja että tuolllainen pääsee tapahtumaan ?

No tuolla kyllä lumituiskutkin on eriluokkaa kuin Suomessa.

Onko tuo 5syl. moottori peruja Audin/VW moottorista kuten aikoinaan oli vai onko puhtaasti Volvon oma ?
Mulla 7/2017  D4 190hp
« Viimeksi muokattu: 09.03.2021, 23:37:22 kirjoittanut XCVolvo »
Ex Volvo 144S vm. 1969 v.1976-1978
Volvo XC60 D4 190hp AWD vm. 2017

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2281
Vs: Volvon D4 moottorin jakohihnasta
« Vastaus #1 : 10.03.2021, 05:56:30 »
Omaa tuotantoa on nuo Volvon alumiiniset common rail-vitosdieselit olleet 2000-luvun alusta lähtien.

Sulla taitaa kyllä vuosimallista päätellen olla tuo seuraavan sukupolven kaksilitrainen ja nelisylinterinen ns. VEA-moottori.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa XCVolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvon D4 moottorin jakohihnasta
« Vastaus #2 : 10.03.2021, 10:35:16 »
Omaa tuotantoa on nuo Volvon alumiiniset common rail-vitosdieselit olleet 2000-luvun alusta lähtien.

Sulla taitaa kyllä vuosimallista päätellen olla tuo seuraavan sukupolven kaksilitrainen ja nelisylinterinen ns. VEA-moottori.

Ei kun D4 2.4 diesel 5 pyttynen 190hv auto rekisteröity 7/2017 nyt ajettu 51000km
Ex Volvo 144S vm. 1969 v.1976-1978
Volvo XC60 D4 190hp AWD vm. 2017

Poissa Beagle

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 739
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: Volvon D4 moottorin jakohihnasta
« Vastaus #3 : 10.03.2021, 12:39:45 »
Kaikkihan on tietysti mahdollista, mutta vaatii aika ison lumimäärän, jotta pääsee kampiakselin kautta hypäyttämään hihnaa. Sanoisin että pitää olla pohjamuovia rikki tai sisälokari puuttua

Itselläni sama pata XC70 tosin vm 2014
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12485
Vs: Volvon D4 moottorin jakohihnasta
« Vastaus #4 : 10.03.2021, 13:23:15 »
Kaikkihan on tietysti mahdollista, mutta vaatii aika ison lumimäärän, jotta pääsee kampiakselin kautta hypäyttämään hihnaa. Sanoisin että pitää olla pohjamuovia rikki tai sisälokari puuttua

Itselläni sama pata XC70 tosin vm 2014
Ei ole mitenkään harvinaista että on konehuone täynnä lunta kun sopivasti puuterilunta on. Pari talvea sitten taisi olla joku foorumilta tai faceryhmästä kenen lapin reissu katkesi Oulun kohdalla kun oli konehuone täynnä lunta ja oli ilmansuodattimen kotelokin ihan tukossa.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2696
Vs: Volvon D4 moottorin jakohihnasta
« Vastaus #5 : 10.03.2021, 18:16:40 »
En ole aikaisemmin kuullut koneiden porsivan lumen takia.
Sen sijaan apulaitehihna katkeaa tai siitä irtoaa suikale, joka menee jakohihnan väliin ja sen seurauksena kansiremontti. Näitä on sattunut jonkin verran 5-mukisille.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa HiekkaHeikki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvon D4 moottorin jakohihnasta
« Vastaus #6 : 10.03.2021, 18:49:39 »
Muuten en olisi huolissaan moisesta mutta jos kuljettaa auton junalla Lappiin talvella niin ennen käynnistystä kannattaa tarkastaa konehuone lumen varalta.
XC60 D4 AWD -16

Poissa v6omega

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 367
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvon D4 moottorin jakohihnasta
« Vastaus #7 : 11.03.2021, 08:36:54 »
Muuten en olisi huolissaan moisesta mutta jos kuljettaa auton junalla Lappiin talvella niin ennen käynnistystä kannattaa tarkastaa konehuone lumen varalta.

Ymmärtääkseni VR:llä on nykyään umpivaunut ja lämppärin johdon saa kiinni ja virrat päälle 2h ennen saapumista

Poissa HiekkaHeikki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvon D4 moottorin jakohihnasta
« Vastaus #8 : 11.03.2021, 16:51:36 »
Ymmärtääkseni VR:llä on nykyään umpivaunut ja lämppärin johdon saa kiinni ja virrat päälle 2h ennen saapumista

Ok, mulla ei ole tästä viimehetken tietoa.
 VR:n sivulla on vielä maininta että käytetään kahdenlaisia autonkuljetusvaunuja, täysin- tai osittain katettuja. Osittain katetussahan yläkerta on sään armoilla.
Kuljetusohjeissa kyllä kehoitetaan tarkastamaan moottoritila ennen käynnistystä mutta kun noita vaurioita on sattunut niin ehtoihin on tullut lisäys, "VR ei korvaa vahinkoja jotka lumi tai jää aiheuttaa auton moottorille käynnistyksen yhteydessä."

https://www.vr.fi/ehdot?tab=ehdot#autonkuljetus
XC60 D4 AWD -16

 

Elekma  Autoracing