Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Huikkosterin 242 GT -80

  • 140 Vastauksia
  • 28287 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3758
  • 195hv/406Nm
Vs: Huikkosterin 242 GT -80
« Vastaus #75 : 26.06.2021, 21:54:52 »
Oon kans joutunu tekemään viisteet  :o Vähän epäilisin että johtuu jarrulevyjen keskiosan paksuudesta et joissain joutuu ja joissain ei moisia tarvi  ???

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Paikalla Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Huikkosterin 242 GT -80
« Vastaus #76 : 29.06.2021, 16:25:50 »
Pääsee jossain vaiheessa pudottamaan vaihdelaatikon alas. Ylivaihteen saa kytkeytymään vain kun laittaa nelosen päälle sen seitsemän kertaa uudestaan.

Vaihdoin äsken sen tunnistin katkaisijan eikä muuttunut eli varmaan vika on laatikon kannen alla. Mulla onneksi on tuossa toinen m46 osina niin siitä saan varaosia.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa eke

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 621
  • www.vrcf.fi
Vs: Huikkosterin 242 GT -80
« Vastaus #77 : 29.06.2021, 19:17:38 »
Kannattaa tarkastaa piuhat , kepistä sinne anturille,  useampi katkennut / muutaman karvan / eristeen varassa pysynyt on löytynyt  ,

Paikalla Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Huikkosterin 242 GT -80
« Vastaus #78 : 29.06.2021, 21:13:33 »
Sitäkin mietin ja pitää tarkistaa. Ajattelin tuossa että laitan katkaisijan liittimiin toiset johdot jotka vedän hyttiin. Pääsen testaamaan kytkeekö katkaisija ja toimiiko ylivaihde katkaisijan ohittamalla.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2247
Vs: Huikkosterin 242 GT -80
« Vastaus #79 : 29.06.2021, 21:20:56 »
Syttyykö ylivaihteen merkkivalo kuitenkin silloin, kun ei kytkeydy?

Paikalla Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Huikkosterin 242 GT -80
« Vastaus #80 : 29.06.2021, 21:23:06 »
Juu syttyy.

Niin selkeästi vaikuttaa se että kun kytkee nelosen uudestaan ja uudestaan niin alkaa toimimaan. Lämpöisenä toimii lähes aina, kylmänä ei ollenkaan.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Huikkosterin 242 GT -80
« Vastaus #81 : 29.06.2021, 21:27:10 »
Sillon vika on solkussa tai itse loikkarissa (ellei ole solkun johto vaurioitunut). Jos valo syttyy niin nelosen tunnistin toimii kyllä.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Paikalla Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Huikkosterin 242 GT -80
« Vastaus #82 : 29.06.2021, 21:33:31 »
Valo palaa aina kun on napista valittu 5:nen mutta ylivaihde kytkeytyy vain nelosella.

Ja näin sen kuuluu toimiakkin.

« Viimeksi muokattu: 29.06.2021, 21:51:49 kirjoittanut Huikkoster »
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2247
Vs: Huikkosterin 242 GT -80
« Vastaus #83 : 30.06.2021, 08:33:10 »
Joo noin se valon toiminta menee näissä vanhoissa, joissa liukukytkin kepissä. Tuon perusteella voisi ainakin päätellä itse kepin johtoineen olevan ehjiä. Kokeilisin seuraavaksi mitata jännitteen solenoidilta, kun ylivaihde kytkettynä. Emännän saman vuotisessa oli tismalleen sama ongelma ja syynä oli hapettunut liitin solenoidissa, jolloin siinä itse solenoidilla oli enää jotain ~7V luokkaa. Lisävarusteiden päälläolosta ja laturin lämpötilasta riippuen se joko riitti kytkemään tai ei. Putsaamalla korjaantui.

Paikalla Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Huikkosterin 242 GT -80
« Vastaus #84 : 01.07.2021, 18:57:52 »
Laitoin toiset johdot 4 vaihteen katkaisijaan jotka vedin hyttiin.

Yleismittarilla mitattuna ei kontaktia kun laittaa nelosen päälle. Eikä kytke ylivaihdetta vaikka johdot yhdistän.

Yleismittari piippaa kun laitan pakin päälle... että mitä häh?? :idiot2:

Ja kyllä kytkin johdot oikeanpuoleiseen kaksinapaiseen katkaisijaan. Jatkanpa tutkimuksia ;D
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Paikalla Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Huikkosterin 242 GT -80
« Vastaus #85 : 01.07.2021, 20:07:10 »
Nonii, tässä on erilainen M46. Oikealla on pakkivalon katkaisija ja nelosvaihteen tunnistin taaksepäin. Ja sieltä kun johtoja heiluttaa virrat päällä niin solenoidi naksuu. Sinne ei käsi mahdu joten joku päivä laatikkoa alaspäin sen verran että mahtuu.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Paikalla Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Huikkosterin 242 GT -80
« Vastaus #86 : 06.07.2021, 01:33:54 »
Nyt toimii ylivaihde. Otin laatikon kannakkeen irti ja laskin niin alas kuin suostui tulemaan. Sitten piti ottaa vielä keppiteline irti jotta sain edes johdot irti nelosen katkaisijalta. Mutta silti mikään työkalu ei mahtunut jotta olisin saanut sitä katkaisijaa pois >:(. Johdot yhteen ja vastuu käyttäjälle.

Löysin myös löysällä olleet mutterit vaihdelaatikon kumista ja alatukivarren takapuslasta.

Ja selvisi myös se outo tehojen häviäminen mistä epäilin bensapumppua. Silloin kun vika ilmenee tyhjäkäynti putoaa alle tonniin (normaalisti ~1300-1500), kone alkaa  käymään epätasaisesti ja silloin vetää huonosti. Pari kopautusta bensapumpun releeseen ja ongelma poistuu. Pitää sekin uusia jos en löydä huonoja juotoksia.

Sumuvalotkin alkoivat toimimaan kun heilutin valojen johtoja. Johtojen takia ei tuo oikea ajovalo pala kuin välillä.


Voihan 41 vuotiaat sähköt :buck2:
« Viimeksi muokattu: 06.07.2021, 01:39:09 kirjoittanut Huikkoster »
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Paikalla Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Huikkosterin 242 GT -80
« Vastaus #87 : 06.07.2021, 01:58:40 »
Tässä muuten eroja M46:sten välillä.
Oletan että erot on kymppi- ja satasarjalaisten välillä.

Kymppisarjan m46:een keppiteline tulee kiinni sivuilta ja päältä. Ylivaihteen katkaisija keppitelineen alla. Ja pakkivalon katkaisija päällä oikealla.


Satasarjalaisissa keppiteline on pultattu takareunasta. Ylivaihteen katkaisija päällä oikealla ja pakkivalolle päällä vasemmalla.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Paikalla Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Huikkosterin 242 GT -80
« Vastaus #88 : 23.07.2021, 10:12:06 »
Yli 4000km tullu ajeltua ja nyt mittarissa on 383500km.
Joku aika sitten otin toisen autonkin pois liikennekäytöstä kun tähän kasvoi luottoa. Pesullakin käytin, koko ajan en tätä pese jotta pysyy kuivana.


Bensapumpun releestä löytyi paljon murtuneita juotoksia. Kävin nuo kaikki läpi mutta silti siellä vielä on joku huono kontakti. Pitää hakea uusi.




Kulutus muuten on usean tankillisen seurannalla seka-ajossa 11,5.
« Viimeksi muokattu: 23.07.2021, 10:15:35 kirjoittanut Huikkoster »
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Huikkosterin 242 GT -80
« Vastaus #89 : 23.07.2021, 15:50:30 »
Tämä sen kun parantuu  8)

Tuo on ihan tyypillistä noissa bensapumpun releissä, juotokset murtuu ajan myötä. Koputtaminen on konsti jolla saa usein kontakia sen verran että pääsee tien päältä pois. Monta kertaa korjannut noita juottamalla ne isot liitokset joihin se rele on juotettu siellä piirilevyllä. Jos sattuu olemaan pieni kaasujuotion matkassa, niin releen korjaa vaikka tien päällä. Tälläkin hetkellä isän 940:ssa rele jonka korjasin juottamalla viime kesänä, uusi hankittu, mutten ole vaihtanut vielä sitä
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

 

Kulkukoira  Proturbo