Proturbo  Autodiagnoosi

360 kardaanin lyhennys

  • 18 Vastauksia
  • 8728 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa polar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: 360 kardaanin lyhennys
« Vastaus #15 : 17.12.2011, 21:50:45 »
Sen verran mittailin tänään tota kardaaniputkee että laakerin ulkokehä
on 22.5cm putken laipasta ja takimmainen 52.5cm. Päittäislaakeri on sitten
jossain näiden välissä.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: 360 kardaanin lyhennys
« Vastaus #16 : 18.12.2011, 01:37:36 »
Siellä ei kyllä ole mitään päittäislaakereita, vähän vuosimallista riippuen siellä on joko 2 tai 3 laakeria. Muistaakseni B19 koneisissa on 2 laakeria ja B200 koneisissa 3.

Laakerit ovat ihan yleismallisia, sisähalkaisija about 24mm (1,5mm paksuinen muovisoviteholkki välissä), tanko on 21mm. Ulkohalkaisija jotain 50mm nurkilla ja sit siellä on peltinen sovite kumivulkanoinnilla millä laakerit on sovitettu putken sisään. Laakerit ja sovitteet on vaan siis työnnetty putkeen rasvan avulla.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa polar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: 360 kardaanin lyhennys
« Vastaus #17 : 18.12.2011, 07:27:12 »
Ok, eli kardaanin saa sieltä putkesta ulos? Toi Alfamerin kirjan kuva valehtelee sit tosta keskimmäisestä laakerista. Tai ota nyt tosta kuvasta selvää mitä sen olis tarkoitus kuvata.
Oletko ottanut noita erilleen ja jos olet niin hyviä neuvoja kiitos.
Onko tarkempaa tietoa ton kardaanin materiaalista ja hitsattavuudesta/poorien koneistuksesta?

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: 360 kardaanin lyhennys
« Vastaus #18 : 19.12.2011, 12:18:16 »
Ei siellä tosiaan ole muuta pitelemässä sitä akselia kun kumipuslat jotka on laakerien sisällä, tosin nuo puslat saattavat olla kevyesti liimattuja, mutta tanko lähtee ulos työntämällä tai vetämällä kohtuullisella voimalla, arviolta 50-100kg. Eli ottaa kardaaniputken käteen ja omalla kehonpainolla roikkuu sen päällä ni tanko liukuu ulos sillä voimalla. Ruuvipenkki on hyvä apu pitää kardaanitankoa paikallaan kun vetää putken irti, ja silikooni tai rasva asennuksessa helpottaa.

Materiaali on karkaistu teräs ilmeisesti, aika kovaa tavaraa on, hitsata en uskaltaisi ihan heti ellei löydy osaamista, voi olla että kestääkin hitsattuna...

Tosin, orkkis vetoakseleita hitsasin ihan pää päätä vasten, ja kestivät muutaman vedon 2.vaihteella 664Nm tuottavalla moottorilla. Vetareita tuo siis rasittaa kutakin noin 1500Nm edestä noin2,5 vaihdevälityksellä ja 2,56 perävälityksellä

Poikki sahaaminen ja uusien boorien koneistus voisi olla varmin tapa lyhentää.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

 

Kulkukoira  Proturbo