RallyBaron  Samppasport

M56 & M90 ristiinsopivuus?

  • 4 Vastauksia
  • 1617 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
M56 & M90 ristiinsopivuus?
« : 13.03.2022, 13:59:51 »
Paljon on aihetta sivuttu, mutta absoluuttista vastausta ei tunnu missään olevan. Ovatko M56 ja M90 vaihdelaatikoiden sisuskalut ristiin vaihdeltavissa?
Ongelman ytimenä se, että M56 laatikkoon ei tunnu löytyvän yhtään mistään välityssarjoja tai edes perävälityksiä. Mutta yhdistelemällä M56 ja M90 saisi sellaisen vakio-osistakin tehtyä:
M56H 1 vaihde = 1. vaihde
M90L 2. vaihde = 2. vaihde
M56H 2. vaihde = 3. vaihde
M90L 3. vaihde = 4. vaihde
M90L 4. vaihde = 5. vaihde

Vaan onko tälläinen mahdollinen? Ilmeisesti vuosimallitkin saattaa vaikuttaa?
Perävälitykseksi M56H ja M56 kuoriin. Lukonhan tähän kyllä saa.

Tämä on puhtaasti vielä suunnittelu asteella olevaan projektiin, jossa tehtäisiin B5244 koneinen, vaparitekniikalla oleva etuvetoinen ralliauto. Siitä tarkemmin sitten jos tälläinen projekti aloitetaan...

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: M56 & M90 ristiinsopivuus?
« Vastaus #1 : 13.03.2022, 14:36:31 »
Ei nuo välitykset mene ihan noin suoraviivaisesti. Esimerkiksi M90 0,8 vitosvaihteen tilalle, kun laittaa rattaat M56 0,6 välitteisestä vitosesta, niin välitykseksi tulee noin 0,7. Joku muukin siis laatikon akseleiden rattaista vaikuttaa välitykseen, kun pelkät eri vaihteiden rattaat. Olisi eri juttu, jos kyseessä olisi tavallinen kaksiakselinen laatikko, mutta tällainen kolmiakselinen on oma lukunsa.

(välitysarvot viitteellisiä)

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: M56 & M90 ristiinsopivuus?
« Vastaus #2 : 13.03.2022, 16:31:26 »
Ei nuo välitykset mene ihan noin suoraviivaisesti. Esimerkiksi M90 0,8 vitosvaihteen tilalle, kun laittaa rattaat M56 0,6 välitteisestä vitosesta, niin välitykseksi tulee noin 0,7. Joku muukin siis laatikon akseleiden rattaista vaikuttaa välitykseen, kun pelkät eri vaihteiden rattaat. Olisi eri juttu, jos kyseessä olisi tavallinen kaksiakselinen laatikko, mutta tällainen kolmiakselinen on oma lukunsa.

(välitysarvot viitteellisiä)
Siinä taisikin paljastua sitten syy miksei niitä välityssarjoja ole...  :D
Mutta tuota, ilmeisesti tuo kolmas akseli on mukana vain vitosvaihteella ja pakilla? Ainakin näin alla olevaa rakennekuvaa tulkitsen?


Täten ensimmäiset neljä vaihdetta menee "perinteiseen" tyyliin kun välitystä laskee?

Poissa simojet

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 142
  • www.vrcf.fi
MB E200 cdi-08 ,V70 -04 ,340 -89
Honda  1000  cbf   -07  kesämopo
Polaris   600   edge -05 talvimopo

Poissa RTP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: M56 & M90 ristiinsopivuus?
« Vastaus #4 : 16.03.2022, 20:18:39 »
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwievobDtMP2AhVlpIsKHSrBDLkQFnoECCQQAQ&url=https%3A%2F%2Fwww.is.fi%2Fyritys%2Fsk-koneistus-oy%2Fjyvaskyla%2F2484743-3%2F&usg=AOvVaw3SxzIPF72WwlZJrsnLHSgV
Tuolta voi kysyä on tehnyt erilaisia sarjoja moniin laatikoihin
laskenut välityksetkin kohilleen
Juu onhan noita vaihtoehtoja, mutta toki nuukana kiinnostaisi tuo vakio-osilla tekeminen aluksi. Kun ei moottoriakaan aluksi juurikaan viritettäisi niin vakio-osatkin riittäisi.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron