KL-varaosat  Race.fi

Volvo XC60 2011 ja nelivedon outo ongelma

  • 12 Vastauksia
  • 5569 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa AnttiHar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Volvo XC60 2011 ja nelivedon outo ongelma
« : 26.04.2022, 21:37:00 »
Volvo XC60 2011 ajettu 174tkm

Nyt seuraa "haaste" sillä Wetteri ja alunperin autoa huoltanut korjaamo on tällä hetkellä enemmän tai vähemmän ymmällään. Ongelman tekee jännemmäksi se, että ko. huoltamolla on kaksi täysin identtisellä vialla olevaa Volvoa käsissään.

Molempien ongelmat lähtivät siitä, että perään vaihdettiin haldexin ja kulmavaihteen öljyt ja suodatin eli koko hoito. Minun auto huollettiin koko ajan tuolla huoltamolla toinen auto oli tullut korjaamolle ns. vika päällä.

Minun auton homma lähti seuraavasti. Tuo perähuolto tehtiin (koko ajan Volvon omat öljyt) ja huomasin tovin kuluttua, että perämurikka on kostea. Sen jälkeen vaihdettiin kardaanin stefa, mutta kostui edelleen, joten huoltamo teki koko huollon uusiksi. Mitään vikakoodia tai ongelmaa ei ollut ennen näitä.

Tuon huollon jälkeen tauluun tuli heti DSTC herja, josta sitten neliveto herja ja minun tapauksessa city safety herjat.

Vikakoodi on DEM-P096162 Paineensäätösolenoidin A ohjauspiirin alue/toiminta..... Tämän jälkeen solenoidi käytettiin irti, putsattiin ultraäänellä ja testattiin, että toimii.  => ei vaikutusta. Toiseen autoon oli tässä vaiheessa huollettu boksi sercapilla ja hommattu uusi solenoidi => ei vaikutusta.

Se mikä tässä menee jännäksi, että molemmissa autoissa neliveto menee heti päälle jos kääntää rattia pienellä kehällä TAI etuset lyö tyhjää, MUTTA neliveto jää päälle pysyvästi kunnes vikakoodit kuitataan ja rumba alkaa alusta. Pientä ympyrää kääntäessä perä "jykeltää" niinkuin tasauspyörästö ei toimisi.

Tosiaan Wetteri ja huoltamo ovat nyt molemmat ymmällään ja toki Wetteri tarjoaa uutta haldexia, mutta ei ihan huvittas vaan kokeilun vuoksi tommoseen lähteä kun vikaa ei tiedetä. Ison mekaanisen vian sattuminen juuri huollon jälkeen yhdistetynä vähäisiin kilometreihin tuntuu todella paskalta tuurilta. Sen verran vielä laitan, että vaikka minun auton perämurikka oli kostea, ei se öljy vähiin mennyt kuitenkaan eli sitä oli koko ajan.

Kaikki ideat otetaan vastaan.


Poissa kjamppa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC60 2011 ja nelivedon outo ongelma
« Vastaus #1 : 27.04.2022, 09:39:05 »
Mulla oli vaihtoperästä valmiiksi perän ja Haldexin välinen stefa rikki ja puski perän öljyt Haldexiin ja sen huohotuksesta mäelle. Onneksi perä ei päässyt täysin kuivaksi. Sulla tuskin on tuo vika koska ei ole avattu. Tuon aikakauden perässä on muistaakseni täyttöproput perälle ja Haldexille melko lähekkäin. Ettei olis sattunut mitään sekaannusta. Mutta Haldex ei ole ainakaan kovin tarkka vaikka mun autossa sekaan meni peräöljyä. Hyvin toimi.
Se perän "jykeltäminen" ei välttämättä ole perän vika vaan kiinni jäänyt Haldex eli etupyörät ja takapyörät yrittävät pyöriä samaa nopeutta kaarteessa kun takapäänhän pitäisi pyöriä hitaammin.
Jos kahteen autoon on tullut sama vika niin kuulostaa systemaattiselta ongelmalta. Väärä öljy? Ne Volvon öljypurkit (voimansiirtoon) on melko saman näköisiä päällepäin, vain pieni teksti kertoo mitä on sisällä.
Mutta voi kai se olla mekaaninenkin vika. Bemareissa jakolaatikon monilevykytkimet jumittuvat kun kytkinlevyjen sakarat kuluttavat niihin ulomman rummun hahloihin pienet kolot. Tollaseen mekaaniseen vikaan vaan ei pitäisi auttaa vikakoodien nollaus.

Poissa AnttiHar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC60 2011 ja nelivedon outo ongelma
« Vastaus #2 : 02.05.2022, 12:08:47 »
^kiitoksia ajatukisista

Homma ei ole edennyt oikeastaan mihinkään kun itsekkin ollut tässä reissun päällä. Tosiaan tuo öljyhomma pitää varovasti ehdottaa korjaamolle, että eihän ole menneet reiät sekaisin. Öljyt on tosiaan Volvon omaa litkua eli siihen luotan kyllä.

Semmonen tuossa nyt vaan itsellä kutittaa päätä, että minähän ajan autolla nyt kun olen ottanut nelivedon sulakkeen pois ELI pysyvästi se Haldex ei ole jumissa(?) Jos laitan sulakkeen paikalleen niin ongelmat alkaa. Pystyykös tästä nyt päättelemää, että jokuhan sen nyt siis ohjaa pakolla päälle?

Yritän availla tänne aina jossain välissä missä mennään.

Poissa AnttiHar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC60 2011 ja nelivedon outo ongelma
« Vastaus #3 : 03.05.2022, 15:17:29 »
No niin, nyt oli vissiin ruvennut jo Sercappiakin kiinnostamaan eli tänään irrotettiin minun autosta nelarin ohjausboksi ja "sokea" boksi tulpaksi tilalle. Siitä toisesta Volvosta on kerran jo se boksi huollettu siellä, mutta nyt lähtee molempien autojen boksit sinne tutkintaan kertaalleen.

Saaga jatkunee seuraavissa jaksoissa...



Poissa AnttiHar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC60 2011 ja nelivedon outo ongelma
« Vastaus #4 : 20.05.2022, 10:08:03 »
Juu ei. AWD ohjausboksi on ehjä.

Semmonen uusi huomio, että nosturilla takaset pyörii hieman sittenkin ilman sulaketta eli lienee sinne sisälle on nyt pakko kurkata. Edellleen ihmettelen, että miten tämä nyt sen öljyhuollon jälkeen tuli heti molempiin autoihin

Lieneekö miten purkautuvaa mallia tuo haldex? Ainakin Volkkareissa noita on huollettu.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Vs: Volvo XC60 2011 ja nelivedon outo ongelma
« Vastaus #5 : 20.05.2022, 10:19:29 »
Juu ei. AWD ohjausboksi on ehjä.

Semmonen uusi huomio, että nosturilla takaset pyörii hieman sittenkin ilman sulaketta eli lienee sinne sisälle on nyt pakko kurkata. Edellleen ihmettelen, että miten tämä nyt sen öljyhuollon jälkeen tuli heti molempiin autoihin

Lieneekö miten purkautuvaa mallia tuo haldex? Ainakin Volkkareissa noita on huollettu.

Volkkarin Haldexin kuvia nähnyt purettuna, ei ole mikään Ameriikan temppu ottaa auki ja putsata kitkalevyt.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa AnttiHar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC60 2011 ja nelivedon outo ongelma
« Vastaus #6 : 20.05.2022, 12:36:27 »
Volkkarin Haldexin kuvia nähnyt purettuna, ei ole mikään Ameriikan temppu ottaa auki ja putsata kitkalevyt.
Joo en mä itse sitä lähde purkamaan, vaimo ei anna mun koskea sen autoon  ;D

Poissa Jakoavain

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC60 2011 ja nelivedon outo ongelma
« Vastaus #7 : 08.06.2022, 21:03:26 »
Jatkan tähän samaan ketjuun, kun itselläkin hieman samankaltaisia oireita. Kyseessä Volvo S60 T6 AWD 2014 n. 80 tkm. Oireet alkoivat pikkuhiljaa n. 900km aikana haldex ja peräöljyn vaihtojen jälkeen. Oireena takapäästä kuuluva jytinä ja tärinä risteyksessä käännyttäessä rauhallisesti kiihdyttäen. Lopulta myös suoralla kiihdyttäessä tuli värinää. Ulospäin ei mitään ääntä, vain tuntuma penkissä. Käytännössä tuntui, kuin peräkontissa oleva tavara olisi pyörinyt. Ei öljyvuotoja.

Auto korjaamolle ja tutkivat siellä päivän asiaa. Ajoivat rinkiä ja kuuntelivat ääntä. Testerillä ei vikakoodia eikä auton mittaristossakaan mitään vikavaloja. Haldex pumppu otti hieman enemmän virtaa, kuin normaalisti. Analyysi: haldexin pumppu, ohjainyksikkö tai haldex yksikkö rikki. Ihmettelyä ja arvailuja.

Lopulta ehdotin, että olisiko järkeä vaihtaa ihan ensimmäiseksi haldexiin uudestaan öljyt. Näin tehtiin ja jytinä loppui. Eikä ole ainakaan vielä reiluun 100km palannut. Onko muilla kokemuksia tai voisiko syy olla jossain muualla? Korjaamon mukaan väärän öljyn laittaminen ei ole heillä ollut todennäköistä. Ennen toista öljynvaihtoa myös katsottu haldexin öljymäärä ja se korjaamon mukaan ok. Toisessa vaihdossa öljy ja pumpun sihti oli kuulema puhdas. Ensimmäisessä vaihdossa pumpun sihdissä oli ollut 2mm kerros "röppöä". Onko ajatuksia?

Poissa Beagle

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 740
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: Volvo XC60 2011 ja nelivedon outo ongelma
« Vastaus #8 : 24.08.2022, 13:00:53 »
Täällä huomasin samanlaista jurinaa auton peräpäästä käännöksissä ja lopulta suoralla ajaessa. Aikansa päästä ilmoitteli auto satunnaisesti AWD:n toimintakyvyttömyydestä ja vaatien huoltoa sille. VDD Dongle näytti punaisena oil pressure pumpulle vikakoodia.

Päätin käydä elekmalta hakemassa suosiolla uuden pumpun ja haldexi öljyä oli ennestään tallin hyllyllä. Proppu auki ja vanha pumppu irti. Sihti todella likainen vaikka viime öljynvaihdosta ei tainnut olla kuin puoli vuotta. Paljon paineilmaa täyttöpropun reijästä ja jarrujenpuhdistusainetta ja erittäin likaista öljyä tuli pitkän aikaa. Nyt uusi pumppu ja se puoli desiä öljyä kera X1R:n 8) Loppui jurinat ja vaikuttaisi että kaikki toimii kuten pitääkin aika näyttää...

Autona XC70 2014 490tkm ajettu..
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Volvo XC60 2011 ja nelivedon outo ongelma
« Vastaus #9 : 24.08.2022, 15:25:57 »
Juu ei. AWD ohjausboksi on ehjä.

Semmonen uusi huomio, että nosturilla takaset pyörii hieman sittenkin ilman sulaketta eli lienee sinne sisälle on nyt pakko kurkata. Edellleen ihmettelen, että miten tämä nyt sen öljyhuollon jälkeen tuli heti molempiin autoihin

Lieneekö miten purkautuvaa mallia tuo haldex? Ainakin Volkkareissa noita on huollettu.

Tähän vanhaan viestiin sellainen huomio että jos auto on nostettu tassut ilmaan ja sillä "ajaa" kaikki luistonhallintasysteemit pois päältä (jos on päällä ei oikein voi ajaa kun yrittää hallita "luistoa") ja haldexin töpseli irti, takapyörät pyörivät mukana niin kauan kunnes haldexin öljyt on lämmenneet riittävästi. Ilmeisesti se öljyn viskositeetti pitää ne pyörimässä kylmänä. Jos takarenkaita vasten painaa jonkun topparin ne kyllä pysähtyy.

Tuohon citysafetyyn tuli mullakin herja kun oli haldexin töpselit ollut irti, mutta vikakoodeja oli vähän joka paikassa ja tulin siihen tulokseen että tuo on saanut aikaan jotain sekoilua canväylässä joka on korruptoinut dataa. Pelkkä vikakoodien kuittaus (yht. jotain 15kpl tjsp eri moduuleissa) korjasi ongelmat.

Poissa AnttiHar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC60 2011 ja nelivedon outo ongelma
« Vastaus #10 : 18.10.2022, 18:57:28 »
Joo, tarina jatkuu.

Toisesta Volvosta käytettiin lopulta kaikki mahollinen ja mahdoton auki mm. Perä josta ei löytynyt mitään. Lopulta se tuli kuntoon uudella (käytetyllä) Haldex ohjauspurkilla Sercapilta ja softauksella Wetterillä.

Noh, nyt emännän autoon vaihdettiin uusi ohjaipurkki ja tänään Wetteriltä softa sisään. 15km ja DSTC herjat tauluun ja samat viat päällä => renkaat linkussa jykeltää ja ihankuin ois jumissa.

Alkaa vituttaa huolella. Tonni menny jo. Voihan se olla, että nyt on menny perä, mutta miksi se pistää noi herjat päälle mulla ja muilla ei.

Huomenna soittelen taas korjaamolle ja selvitellään lisää.

Poissa Antero

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 44
  • V70 -00
Vs: Volvo XC60 2011 ja nelivedon outo ongelma
« Vastaus #11 : 30.10.2022, 22:29:59 »
Onko mitään selvinnyt?

Poissa AnttiHar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC60 2011 ja nelivedon outo ongelma
« Vastaus #12 : 02.11.2022, 12:39:13 »
No niin, toivotaan, että tämä on loppuraportti. Nyt reilu 200km ilman vikoja ja todella toivon, että tämä oli tässä.

Eli lopulta vika oli solenoidissa. Koko vika piti korjata "vain" oikeassa järjestyksessä. Toinen auto tuli kuntoon siis lopulta Haldex ohjaimen vaihdolla ja sen softauksella, mutta sitä ennen autoon oli tosiaan vaihdettu solenoidi (+käytetty perä auki, jne, jne, jne). Minun autoon solenoidi putsattiin ultralla ja testattiin pöydällä. Joka tapauksessa molemmissa autoissa oli alunperin myös se ohjainlaite rikki ja Sercapin mukaan molemmissa oli rautavika eli he eivät pystyneet sitä huoltamaan.

Jotenkin siis näyttää siltä (huom. näyttää, ei kukaan pysty todistamaan), että kun tuo solenoidi menee rikki ja nuo vikakoodit tulee päälle niin se jossain vaiheessa rikkoo tuon Haldex ohjainlaitteen ellei heti nappaa sulaketta pois Haldexilta. Pelkäsin siis tätä kun uuden ohjainlaitteen asennuksen jälkeen tuli nuo vikakoodit, tosin nappasin 30km ajon jälkeen sulakkeen irti. Huom. Rikkinäinen solenoidi siis toimii pöydällä 12 voltilla, mutta jotain siinä on pielessä.

Oireina siis molemmissa autoissa nuo alussa mainitut vikakoodit ja perän jykeltäminen eli jyrkkään kääntäessä tuntuu että on jumissa ja muutenkin jyrisee. Paine meni siis heti sinne perään auton käynnistyksessä.

Seuraan tilannetta, mutta kuten sanoin, todella toivon, että tämä oli tässä.

 

Ateho  Elekma