Ateho  Elekma

V70 mk3 (2008-) kompressorin vaihto

  • 0 Vastauksia
  • 730 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mane

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
V70 mk3 (2008-) kompressorin vaihto
« : 29.05.2022, 22:09:32 »
Kun tästä oli ohjeita vain vanhempiin malleihin ja Haynesin kirjakin kertoo puutaheinää, kerron itse kantapään kautta oppimani:
Kaytetty pari kertaa ilmastointihuollossa, mutta eivät löytäneet vuotoa. Kylmäaine kuitenkin hävisi muutamassa viikossa. Vasta erikseen pyytäessä lisäsivät merkkiaineen ja sitten parin kuukauden päästä UV-lampulla näkyi vuoto kompressorin akselin tienoilla. Siis uusi kompura tilalle.
1. Käy tyhjennyttämässä järjestelmä. Kylmäaine on vaarallista ja sen käsittely vaatii luvat. Tyhjennyksen jäljiltä systeemissä on alipaine.
2. Etupää ylös ja oikea pyörä sekä pohjan suojamuovi pois. Avaa sisälokasuojan etupää, jolloin näkyviin tulee moniurahihnan kiristin. Löysää hihnaa kääntämällä kiristintä T60 avaimella ja irrota hihna. Toisin kuin Haynes väittää, ainakin minun D5:ssäni ylimpänä on laturi ja sen alla ohjaustehostimen pumppu. Ohjaustehostimen pumpulta lähtee toinen hihna (flex) kompressorille. Kompressorin hihna lähtee kampeamalla sitä sivuun ja pyörittämällä.

3. Kompressorin solenoidin ja painekytkimen johdot irti liittimistään
4. Kompressorin putket irti (2 kpl  M8 10mm kannalla)
5. Kompressori irti (3 kpl M8 10 mm kannalla
6. Uuden kompressorin asennus päinvastaisessa järjestyksessä.
7. Jota uusi kompressori ei heti hajoaisi, pitää myös kuivain vaihtaa.
(Isot pojat kertovat myös, että järjestelmä pitäisi purkaa ja huuhdella osa osalta. Tätä ei kuitenkaan tehnyt, saa nähdä, oliko virhe.)
8. Kuivain on lauhduttimen kuskin puoleiseen päähän sisään rakennettu. Tue esimerkiksi johdolla tai nippusiteillä puhallin/jäähdytin/lauhdutin/välijäähdytin/öljynjäähdytin -paketti esimerkiksi vesiletkuista ylös, ettei se pääse tippumaan.

9. Irrota alhaalta puskurin ja pohjamuovin välissä oleva muovilevy
10. Sen alta paljastuu tukirauta, jossa syylaripaketti on kumituttien varassa. Irrota rauta 4 kpl M8 13 mm.

11. Nyt kuivaimen muovitulppa on näkyvillä. ja lähtee T55 avaimella.

12. Puhdista huolellisesti kuivaimen muovitulppa ja sen suodatinverkko sekä kuivaimen sisäosa. Itse käytin brake cleaneria.
13. Itse kuivain on kapea pussi, jossa silicakiteitä sisällä. Avaa uuden kuivaimen tyhjöpussi vasta kun olet laittamassa uutta kuivainta heti takaisin.
14. Niin kuivaimen kuin kompressorinkin kanssa kannattaa vaihtaa samalla kaikki tiivisteet. Tiivisteet pitää voidella PAG46 kompressoriöljyllä.



 

Samppasport  Futurez