RallyBaron  Samppasport

Ajoneuvovalaistuksen retrofittaus- ja modausketju by Rola

  • 42 Vastauksia
  • 9859 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1868
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Ajoneuvovalaistuksen retrofittaus- ja modausketju by Rola
« Vastaus #15 : 15.06.2022, 18:59:55 »
Tuo sovitinpalikka jolla sinne xenonumpioon saisi h1 olisi tietysti parempi, en tiennyt että sellaisia ylipäätään on olemassa.

Poissa Rola

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • Valofetisisti
Vs: Ajoneuvovalaistuksen retrofittaus- ja modausketju by Rola
« Vastaus #16 : 15.06.2022, 20:12:43 »
Morimoton projektoreilla varustetut umpiot vaihtoivat omistajaansa, nyt sitten vuorossa hieman haastavampaa settiä.




Vielä täytyy hommata umpiot ja sitten pääseekin värkkäilemään nuita.

EX S60 2.4T (B5244T3) 2002

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Vs: Ajoneuvovalaistuksen retrofittaus- ja modausketju by Rola
« Vastaus #17 : 16.06.2022, 09:12:14 »
Itse en lähtisi halogenprojektoreiden (sekä niihin käyvien muutossarjojen) kanssa kikkailemaan

Enkä minäkään.

Luettelit jo hyvät syyt, mutta yksi tärkein jäi eli xenon-polttimo on eri pituinen kuin halogeeni -> eri polttopiste -> kuvio väärä

Tuskin tarvii arpoa kumpi on kumpi  :D





Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1868
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Ajoneuvovalaistuksen retrofittaus- ja modausketju by Rola
« Vastaus #18 : 16.06.2022, 16:24:47 »
No niissä korvaussarjoissahan se xenonlampun polttopistehän on siinä halogeenin paikalla, eli lamppu ei ole eri pituinen, mutta tosiaan sen laadukkaan halogeenin korvaavan xenonlampun löytäminen on aika tuurissa.

Ylipäätään tuo tarve polttaa siellä halogeeniä on katsastusta varten, koska siitä huolimatta että siellä on xenon linssiumpio, katsastuksessa siitä ei ole apua kun se uloin muovipinta jonka läpi valo tulee on halogeeniumpion.

Joo ei siinä muovissa mitään eroa ole, mutta pykälän mukaan tuo retrofittaaminen on laitonta, ja nihilistin inssin takia siihen pitää varautua

Poissa Rola

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • Valofetisisti
Vs: Ajoneuvovalaistuksen retrofittaus- ja modausketju by Rola
« Vastaus #19 : 16.06.2022, 17:02:42 »
Enkä minäkään.

Luettelit jo hyvät syyt, mutta yksi tärkein jäi eli xenon-polttimo on eri pituinen kuin halogeeni -> eri polttopiste -> kuvio väärä

Tuskin tarvii arpoa kumpi on kumpi  :D


(Kuva poistettu lainauksesta.)

(Kuva poistettu lainauksesta.)

No niissä korvaussarjoissahan se xenonlampun polttopistehän on siinä halogeenin paikalla, eli lamppu ei ole eri pituinen, mutta tosiaan sen laadukkaan halogeenin korvaavan xenonlampun löytäminen on aika tuurissa.

Ylipäätään tuo tarve polttaa siellä halogeeniä on katsastusta varten, koska siitä huolimatta että siellä on xenon linssiumpio, katsastuksessa siitä ei ole apua kun se uloin muovipinta jonka läpi valo tulee on halogeeniumpion.

Joo ei siinä muovissa mitään eroa ole, mutta pykälän mukaan tuo retrofittaaminen on laitonta, ja nihilistin inssin takia siihen pitää varautua

Xenonpolttimoiden kapseli/kaasupallo tuppaa olemaan myös reilusti paksumpi kuin halogenlampun ohkainen filamentti. Valon lähteen koon/sijainnin muutokset vaikuttavat ihan naurettavan pienissä määrin siihen miten optiikka taittaa valoa ilmoille.

EX S60 2.4T (B5244T3) 2002

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1868
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Ajoneuvovalaistuksen retrofittaus- ja modausketju by Rola
« Vastaus #20 : 18.06.2022, 12:43:04 »
Mitä noita xenon korvauslamppuja on noihin halogen linssivaloihin laitettu, on se rajaus ollut kyllä ihan skarppi, mutta sitä ei tietenkään voi sanoa onko valovoima itsessään niin hyvä kuin mahdollinen.

Poissa Rola

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • Valofetisisti
Vs: Ajoneuvovalaistuksen retrofittaus- ja modausketju by Rola
« Vastaus #21 : 19.06.2022, 14:47:57 »
Tuli hommattua V70:n Valeon orggishalogenumpiot käytettynä, eipä siinä muuta kuin lasilinssi irti ja tehtaan butyylit veks.



Leveyssuunnan säätö ihmetytti kun säätönuppi pyöri paikoillaan eikä mitään tapahtunut.





Syylliseksi paljastui 6mm säätönupin hammaspyörä, josta puuttui kaksi hammasta eikä leveydensäädön hammaspyörä enää pysynyt paikoillaan vaan hyppäsi pois kierrosta joka kerta kun tappi vetäytyi ulospäin. Nappaan tähän uuden leveydensäätöasetelman tällä hetkellä Volvossa paikoillaan olevista huonokuntoisista umpioista, ja laitan tämän niihin tilalle kun niiden umpioiden tarkoitus on olla lähinnä placeholdereina.



Duunasin toiseen umpioon paikoilleen T10-kantaisen parkkivalon vilkun umpioon. Halogenumpioissa parkkivalo sijaitsee suoraan lähivalon polttimon alapuolella, joten oli aiheellista uudelleensijoittaa parkkivalo parempaan paikkaan.









Nopea operaatio, vilkkuun sekä umpioon 14mm kartioporalla reiät samassa suunnassa, T10-kannan sovitus ja sitten vaan johtojen läpivienti ja kytkeminen umpion parkin orggisjohtoihin. Kun operaatio on loppusuoralla laitetaan tohon vielä silikonitiivistys ettei kosteus pääse umpioon. Parkkivalon vaihtaminen toki vaikeutuu mutta luottoni Philipsin ledien kestävyyteen on suuri.

EX S60 2.4T (B5244T3) 2002

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Ajoneuvovalaistuksen retrofittaus- ja modausketju by Rola
« Vastaus #22 : 21.06.2022, 15:57:13 »
Mites tuo säätö toimii nyt kun parkkipolttimo menee molempien ulkokuoren ja peilipinnan läpi ? Vai onko tuo peilipinnassa oleva reikä niin iso että liikkumavaraa on tarpeeksi ?  :o
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa Rola

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • Valofetisisti
Vs: Ajoneuvovalaistuksen retrofittaus- ja modausketju by Rola
« Vastaus #23 : 21.06.2022, 16:14:56 »
Mites tuo säätö toimii nyt kun parkkipolttimo menee molempien ulkokuoren ja peilipinnan läpi ? Vai onko tuo peilipinnassa oleva reikä niin iso että liikkumavaraa on tarpeeksi ?  :o

Toi on ympätty kiinni vilkun heijastimeen joka on erillään umpion lähi- ja kaukovalojen heijastimista. Toi vilkun heijastin on kolmesta kohtaa kiinni umpion muovirungossa.

EX S60 2.4T (B5244T3) 2002

Poissa Rola

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • Valofetisisti
Vs: Ajoneuvovalaistuksen retrofittaus- ja modausketju by Rola
« Vastaus #24 : 30.06.2022, 22:56:58 »
Päivittelyä:

Aliexpressin NHK-kauppias päättikin sulkea kaupat yllättäen ilman mitään syytä :(. Rahat toki palautuivat, mutta ihmetyttää suuresti että mikä hommassa oikein kiikasti. Jouduin etsimään toisen jälleenmyyjän jolle maksoin hieman enemmän kuin tuolle alkuperäiselle "Taiqiled" -nimiselle myyjälle, toivottavasti toi uusi myyjä saisi noi NHK:t matkaan  :-X.

Kävi myös ilmi että Retrofitlabin High Beam -projektoreiden päiväajovalo-ominaisuus onkin enemmän himmeitä parkkivaloja vastaava, täysin siis päinvastoin kuin heidän asiakaspalvelunsa minulle alunperin lupaili, joten päiväajovalojen suhteen jouduin keksimään uuden ratkaisun. Mieleeni juolahti heti ensiksi jenkeissä operoivan VLEDS -nimisen firman V6 Triton Extreme switchback led-polttimot. Switchback-ledit toimivat siis uusien autojen päiväajovalo/vilkku -yhdistelmän mukaisesti - kirkas valkoinen päiväajovalo palaa ajon aikana, vilkku tulee käytettäessä tilalle sekä ajovalot/parkit päälle kytkiessä päiväajovalon kirkkaus tippuu n. 10% täydestä tehostaan.

Hintaahan eto vilkkupolttimoille riitti ($209.50), mutta noi VLEDSin tuotteet ovat korkeassa arvossa ja tulevat varmasti kestämään "isältä pojalle". Tämä olikin syy minkä takia päätin sijoittaa n. 200 euroa vilkkupolttimoihin, seuraavankin auton ajovalomuutokset ja DRL-mietteet on siis ratkaistu jo etukäteen, sekä onhan ledivilkut aina mageet.   8)

Ohessa video jossa nuiden polttimoiden toiminta ilmenee käytännössä.

https://www.youtube.com/watch?v=qPHdE3_JKzw

Kaipa se on tämäkin keino käyttää rahansa, näistä muutoksista on ainakin tieliikenneturvallisuuden kannalta merkittävää hyötyä - erityisesti pimeinä kausina.
« Viimeksi muokattu: 30.06.2022, 22:59:31 kirjoittanut Rola »

EX S60 2.4T (B5244T3) 2002

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1868
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Ajoneuvovalaistuksen retrofittaus- ja modausketju by Rola
« Vastaus #25 : 01.07.2022, 11:52:54 »
Tuo day time running light tarkoittaa jenkeissä periaatteessa etuparkkeja. Siis esim vanhakoppaisen xc60 etuparkit ovat jenkeissä drl... Alista tilailemalla se dlr saattaa tarkoittaa tuota amerikkalaista ajatusta niistä.

Poissa Rola

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • Valofetisisti
Vs: Ajoneuvovalaistuksen retrofittaus- ja modausketju by Rola
« Vastaus #26 : 01.07.2022, 12:13:26 »
Tuo day time running light tarkoittaa jenkeissä periaatteessa etuparkkeja. Siis esim vanhakoppaisen xc60 etuparkit ovat jenkeissä drl... Alista tilailemalla se dlr saattaa tarkoittaa tuota amerikkalaista ajatusta niistä.

Joo toi ”DRL” -käsitys on hiukan monitulkintainen, toki tilannetta ei helpota se että noi High Beamit tilasin Retrofitlabilta Hollannista.  *kahvia->

EX S60 2.4T (B5244T3) 2002

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Ajoneuvovalaistuksen retrofittaus- ja modausketju by Rola
« Vastaus #27 : 01.07.2022, 19:26:56 »
Tuo day time running light tarkoittaa jenkeissä periaatteessa etuparkkeja. Siis esim vanhakoppaisen xc60 etuparkit ovat jenkeissä drl... Alista tilailemalla se dlr saattaa tarkoittaa tuota amerikkalaista ajatusta niistä.

Kyllä se DRL päiväajovaloja sielläkin tarkoittaa, mutta niiden polttimot saattavat vaihdella. Jenkeissä parkkivalo on yleensä väriltään amber eli oranssi. DRL voi olla käytännössä pitkäajovalo, jota poltetaan alennetulla jännitteellä, esim HB3 halogen polttimo.
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1868
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Ajoneuvovalaistuksen retrofittaus- ja modausketju by Rola
« Vastaus #28 : 01.07.2022, 21:46:14 »
Kyllä se DRL päiväajovaloja sielläkin tarkoittaa, mutta niiden polttimot saattavat vaihdella. Jenkeissä parkkivalo on yleensä väriltään amber eli oranssi. DRL voi olla käytännössä pitkäajovalo, jota poltetaan alennetulla jännitteellä, esim HB3 halogen polttimo.

Sitä kaukovaloa täytyisi polttaa niin alhaisella jännitteellä että lamppu olisi pian musta, eli jos se huomiovalo tehdään siellä kaukovaloumpioon, niin kaksilankainen polttimo on oikeastaan pakko.

Ei sielläkään kai ihan perus etuparkki, tyyliin 5w lamppu ajovaloumpiossa huomiovaloksi käy, mutta se ei kai ole varsinaisesti lakusääteinen juttu siellä, joten toteutuksia on monenlaisia, kuten esim tää xc60 volvon lednauha nokassa, joka suomessa toimii etuvalona, ts. parkki. 

Poissa Rola

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • Valofetisisti
Vs: Ajoneuvovalaistuksen retrofittaus- ja modausketju by Rola
« Vastaus #29 : 03.07.2022, 16:52:58 »



Hyvältä näyttää taas... mikä näissä Aliexpressin myyjissä oikein on vialla kun kukaan ei saa tavaraa liikkeelle? Kovasti lupaillaan että tavara on jo lähtenyt mutta homma sen kun jumaa paikoillaan.

EX S60 2.4T (B5244T3) 2002

 

Kulkukoira  Proturbo