Futurez  Kulkukoira

242 -78 ”T5” + 740 turbo harrastekäyttis

  • 87 Vastauksia
  • 33798 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa H.V.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
Vs: 242 -78 ”T5” + 740 turbo harrastekäyttis
« Vastaus #75 : 19.05.2021, 07:11:56 »
Joo, totta. Täytyy tosta kiepauttaa se sinne taakse, toivottavasti johdot riittää.

Just ton tyyppistä kaaviota oon ettiskelly, kiitos.
Volvo 242 -78 projekti
Volvo 740 Turbo -87 *harrastekäyttis*
Volvo 745 -89 (ku halvalla sain)
GarageVLOGS Youtube

Poissa H.V.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
Vs: 242 -78 ”T5” + 740 turbo harrastekäyttis
« Vastaus #76 : 12.08.2021, 07:11:19 »
Kesä meni ja tuli todella tehokkaasti vältettyä talliin menemistä. Viime viikolla kesäloman kunniaks painelin taas pitkästä aikaa 242:n kimppuun.

Ensimmäisenä otin auton alas pukeilta, koska hitsauskone oli jumissa sen takana ja piti kaverin turbo Amazonin imusarjaa koittaa paikkailla.

Keskeneräisiä sähköjä on tullut nyt tässä pari viikkoa pikkuhiljaa tehtyä ja eilen sainkin sähköhommat melko hyvin valmiiksi, paria pientä hommaa lukuunottamatta.

Mittaristoa pilkoin ja sovittelin sinne GPS nopeusmittarin, öljynpainemittarin ja merkkivalot öljynpaineelle ja lataukselle. Nopeusmittarin alle kaveri leikkas mustasta rosterista sovitelevyn jonka liimasin alkuperäisen nopeusmittarin tilalle. Seosmittari löysi paikkansa takalasinlämmittimen katkaisijan vierestä. Lämppärin keskisuuttimien eteen laitoin 10" tabletin joka tulee dash käyttöön. Kiinnikkeeksi sille tilasin RAM kiinnikkeen jonka ruuvailin paikalleen, pieneen kulmaan kuskiin päin.

Öljynsuodattimen siirtosarjalla siirsin suodattimen alkuperäisen akun paikan viereen. Akku siirtyi konttiin, johon hitsasin pohjaksi kaverin tekemän akkukotelon. Samalla hitsasin maadoituspisteeksi M10 pultin sekä konttiin että konehuoneeseen. Päävirtakaapeli menee päävirtakatkasijankin virkaa hoitavan automaattisulakkeen kautta konehuoneeseen.

Päädyin laittamaan tähän myös etanolianturin, koska sellanen sattu löytymään hyllystä. Siihen duunailin teflonletkut töissä ja se tulee paluulinjaan heti paineensäätimen perään. Tämän kytkentä on vielä tekemättä ja itse anturi kiinnittämättä.

Kesän aikana tuli hommattua myös tehostettu hammastanko joka ei ole tosin vielä löytänyt paikalleen. Sen asennus on luvassa vasta myöhemmin.

Nyt kun ensistartti alkaa olemaan lähellä, tuli mieleen olisko jollain MS3X:ään jotain ihan suuntaa-antavaa karttaa jolla sais kokeiltua autoa käymään (ja olisi vielä niin ystävällinen että vois lähettää sen mulle)?


Ja tähän loppuun kuvakokoelma tekemisistä ja hankinnoista:

















Kaikki tän projektin kuvathan löytyy: https://henkka.1g.fi/kuvat/Muuta+ja+sekalaista/Omat+autot+jne./Volvo+242+-78/
 
Volvo 242 -78 projekti
Volvo 740 Turbo -87 *harrastekäyttis*
Volvo 745 -89 (ku halvalla sain)
GarageVLOGS Youtube

Poissa H.V.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
Vs: 242 -78 ”T5” + 740 turbo harrastekäyttis
« Vastaus #77 : 17.08.2021, 15:39:53 »
Outoa kun ei tuu monen kuukauden taukoa kirjotusten väliin....

Ensistarttia varten tarvittavia asioita laittelin autoon paikalleen ja touhusin pienen mutkan pakopesän jatkeeksi jotta kaikki kaasu ei tule suoraan autoon jos vahingossa lähtee käyntiin.

Laittelin koneeseen ja laatikkoon öljyt sisään ja tein öljynjäähdyttimen tilalle letkupatentin koska vielä ei ole tarkoitus laittaa kennoja keulalle. Sen jälkeen pyörittelin öljynpaineet.

Bensalinjojen koeponnistus tuli ONNEKS tehtyä, toi kiskolta säätimelle menevä teräspunosletku työnsi ihan solkenaan tavaraa ulos holkin välistä. Myös toisessa letkussa ilmeni pientä tihkutusta, joten ne meni uusiksi. Korvasin väliaikasesti kumiletkulla nuo vuotavat letkut.

Tämän jälkeen sulakkeet kiinni ja Megan purkkiin virrat. Asettelin triggeriarvot jne suunnilleen kohdalleen, nämä arvot sain Facebookista eräästä ryhmästä ja vähän lisätietoa vielä Instan kautta viesteillä.

Muitakin parametrejä tuli purkkiin hakattua sisään ja sitten olikin aika kokeilla käyntiin.

Hyvin pyöritti, kuten oli jo tiedossa mutta ei käyninsty. Muuttelin vähän starttauksen ennakkoa, ei apuja. Tämä tosiaan ensimmäinen ikinä mun tekemä moottorinohjauksen asennus, joten mun taidot loppu tässä kohtaa. Tässä siis elettiin sunnuntaita.

Maanantaina sain tallille käväsemään yhden kaverin, joka ymmärtää näistä PALJON enemmän. Tässä kun ei mitään orkkis suojamuoveja koneen edessä ole, katottiin OT kohta tulpanreiästä ja merkittiin se kampuran pyörään ja sen ympäryspeltiin. Sitten oli tarkotus tarkastaa ajotus, jota tehdessä heti huomattiin ettei kipinää tule ollenkaan. Kipinätestillä kuitenkin puolat toimi, joten vähän aikaa vikaa ettiskeltiin. Nokan signaali tuntui oudolta ja nokan anturi vaihdettiin, mutta ei vaikutusta. Mittailtiin nokka-anturille eculta tulevaa liitintä, josta voitiin todeta että siellä on joku kytkentä väärin. Aika loppui tässä vaiheessa ja meinattiin jatkaa joku muu ilta. Itteäni asia jäi vaivaamaan ja menin vielä vähän tutkiskelemaan asiaa. Loppujen lopuksi huomasin, että Megan pääjohtosarjan ja MS3X johtosarjan välillä oleva 2-napanen superseal liitin oli Protopartsilla kytketty ristiin. Vaihdoin liittimen pinnit toisin päin ja startatessa signaalit näytti hyvälle. Laittelin suuttimien liittimet kiinni ja kokeilin käyntiin: heti pieni hörähdys! Pikkusen varovasti säätelin taas starttausennakkoa ja sittenhän se räjähti käyntiin!

Käyttelyt jäi lyhyeksi, koska koneessa ei ole vesiä vielä sisällä. Ahtimen öljynsyöttölinja näytti vähän vuotavan liitoksesta, se täytyy tiivistää.

Sitten olis tarkotus kasailla keula, jotta saa kennot keulalle ja nesteet sisään. Kaveri tulee ehkä loppuviikosta vielä vähän katselemaan karttoja sinne päin, että vois päästä pienelle koeajolle jopa kunhan saa tarvittavat kasaushommat tehtyä.

Tässä taas pari fotoa...







Instagramin/Facebookin puolella löytyy käynnistysvideookin kiinnostuneille garagevlogs nimimerkillä.




Volvo 242 -78 projekti
Volvo 740 Turbo -87 *harrastekäyttis*
Volvo 745 -89 (ku halvalla sain)
GarageVLOGS Youtube

Poissa H.V.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
Vs: 242 -78 ”T5” + 740 turbo harrastekäyttis
« Vastaus #78 : 31.01.2022, 07:31:46 »
Päivitellääs taas.

Kertaalleen jouduin ottamaan laatikon irti, koska olin onnistunu saamaan kampuran takastefan sen verran huonosti paikalleen, että öljyt pakeni sitä kautta ulos.

Muuten kasailua harrasteltu tän osalta pikkuhiljaa, tällä hetkellä periaatteessa pakoputki pitäs enää saada tehtyä niin vois käydä ajelemassa ekaa kertaa. Tässä kun asustelee pientaloalueella niin ei kehtaa ilmankaan ajella.

Kardaani tuli ihan ite lyhennettyä sopivaksi, sen toimivuus nähdään myöhemmin. Ahtoputket touhusin 3" 3mm seinämällä olevasta alumiinista ja valmiista kurveista. Kennot kasailin keulalle ja nesteet laittelin sisään.

Nyt kun on enemmän käytelty, tuli vastaan vielä melkoinen savutusongelma. En vielä tiedä mistä voi johtua, kyselin jo Facebookin puolella Megasquirt ryhmässä ideoita. Moottori ei huohota, suuttimet ei vuoda läpi jne. Täytys päästä ajamaan ihan kunnolla kuumaks että näkee mitä tapahtuu. Öljyt vielä vaihdan ennen koeajoa kuitenkin. Ideoita otetaan edelleen vastaan mitä kannattaa tarkistaa, josta savutus vois johtua.

Rakentelin tossa viikonloppuna ilmastointiputkista sellasen tötterön että pakokaasut menee pihalle tallista mutta naapuri tuli huutamaan ja uhkas soittaa poliisit joten se jäi vähän kesken kun en jaksanu alkaa tappelemaan. Aiemmin seosmittari näytti aika laihaa seosta, mutta pakoputki oli sellanen nysä että se loppui heti lambdan-anturin jälkeen joten en siihen lukemaan luottanut. Nyt tolla putkivirityksellä seosmittarissa oli lukemana 10 (ei taida AEM näyttää pienempää lukemaa), eli aika rikkaalla on ainakin tyhjäkäynnillä. Jotain Fuel tablea olis kiva nähdä, jolla tuollanen toimii (tankissa E85).

Loppuun taas kasa kuvia.















Volvo 242 -78 projekti
Volvo 740 Turbo -87 *harrastekäyttis*
Volvo 745 -89 (ku halvalla sain)
GarageVLOGS Youtube

Poissa H.V.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
Vs: 242 -78 ”T5” + 740 turbo harrastekäyttis
« Vastaus #79 : 08.03.2022, 08:12:39 »
Ensimmäiset ajokilometrit tuli ajeltua tossa muutama viikko sitten. Yllättävän hyvin meni kaikki vaikka autoa ei vielä oltu edes säädetty käytännössä mitenkään. Huohotinsysteemin olin tehny tyhmänä väärin ja se aiheutti vähän ongelmia mutta sen korjasin siinä koeajon lomassa.







Autossa on tosin vakava savutusongelma jonka syitä etsittiin jo ennen koeajoa. Pieni ajatus oli että kun sen saa ajeltua kunnolla lämpimäksi niin savutus loppuisi, en tiedä miksi niin olis tapahtunu mutta näin ajattelin  :D

Eilen illalla alottelin enemmän tutkimaan savutuksen syytä. Ensin repäsin turbon irti ja koitin käytellä ilman sitä, lähinnä sen takia että instagramin ja youtuben puolella tulee aika reilusti kommenttia että savutus johtuu ahtimesta/sen liian pienestä öljynpaluusta.

Ahtimen irrotuksella ei ollut vaikutusta, savutus jatkui samalla tavalla. Myös ahtoputket tsekkasin ja ne oli sisältä täysin kuivat.

Eipä siinä muu auttanu kun repästä nokkakansi (tai mikä onkaan nimeltään, yläkansi?) irti ja ensimmäisenä tarkastelemaan venttiilivarren kumeja. Ykköspytyssä ei silmämääräisesti ollut mitään ongelmia kumien kanssa, olivat ehjät ja paikallaan joten ei edes alettu tutkimaan muiden sylinterien osalta vv-kumeja.

Seuraavaksi imusarja irti ja siellä odotti öljykylvyssä makoilevat venttiililautaset. Joka pytyssä siis oli enemmän tai vähemmän öljyä venttiilien päällä, ainakin imupuolella.








Tähän vaiheeseen jäätiin illalla, nyt pitäis keksiä mitä seuraavaksi. Kai se ainakin täytyy kansi tempasta irti ja tutkia jos ei mitään parempia ideoita tuu vastaan...

Volvo 242 -78 projekti
Volvo 740 Turbo -87 *harrastekäyttis*
Volvo 745 -89 (ku halvalla sain)
GarageVLOGS Youtube

Poissa Jjage

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
242 -78 ”T5” + 740 turbo harrastekäyttis
« Vastaus #80 : 08.03.2022, 23:02:31 »
Jos et oo imusarjan alle huohotuspönttöä laittanu uutta niin siitä kannattaa alottaa ku ei maksa siniseltä montaa kymppiä ja on ollut aikoinaan tyyppivika savutukseen. Jos siis takasin kiertävä huohotus.


Sent from my iPhone using Tapatalk
« Viimeksi muokattu: 08.03.2022, 23:05:56 kirjoittanut Jjage »
-82 244 Turbo    -97 V70R awd
-90 240 GLT
-70 142
-67 Amazon

Poissa H.V.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
Vs: 242 -78 ”T5” + 740 turbo harrastekäyttis
« Vastaus #81 : 09.03.2022, 06:56:49 »
Jos et oo imusarjan alle huohotuspönttöä laittanu uutta niin siitä kannattaa alottaa ku ei maksa siniseltä montaa kymppiä ja on ollut aikoinaan tyyppivika savutukseen. Jos siis takasin kiertävä huohotus.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ei oo uusittu sitä pönttöä, huohotus kiertää kyllä lopuksi ahtimen imuputkeen mutta ei se selitä tota öljyä venttiilien päällä koska ahtoputkien/imusarjan kautta se ei sinne mene.

Voishan tuon pöntön silti varoiksi uusia.

Volvo 242 -78 projekti
Volvo 740 Turbo -87 *harrastekäyttis*
Volvo 745 -89 (ku halvalla sain)
GarageVLOGS Youtube

Poissa H.V.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
Vs: 242 -78 ”T5” + 740 turbo harrastekäyttis
« Vastaus #82 : 02.05.2022, 07:39:19 »
Homma meni siihen malliin että irrottelin kannen, jonka todettiin olevan halki jokaisen sylinterin kohdalla palotilasta. Päätin sitten nostaa myös moottorin pois ja sieltä irrottelin männät. Puristusrenkaiden katkokset oli turhan suurella välyksellä ja öljyrenkaatkin tuntui olevan loppu. Tilasin uuden Wisecon renkaat ja katselin välykset kohdilleen ja niputin moottorin näillä uusilla osilla. Samassa myös tuli "uusi" kansi laitettua haljenneen tilalle. Myös tuo huohotinpönttö uusittiin samalla. Viime launtaina pääsin ensimmäiselle koeajolle ja alustavasti ainakin vaikutti siltä, että savutusongelmat on poissa. Sitä en tiedä miten en ole huomannut kasatessa että kansi on paska. Eipä tuota oltu huomattu kansipajallakaan ilmeisesti, mutta kuvista pystyy päättelemään että kansi oli halki jo sieltä hakiessa, eli ei ole haljennut mun aikana. Koeajo oli niin hurja että jopa takapuskurin pinta lensi ojaan  :D Se käytiin naaraamassa sieltä myöhemmin.

Loppuun kuvaoksennus ja linkki Youtube videoon aiheesta: YOUTUBEEN





















Volvo 242 -78 projekti
Volvo 740 Turbo -87 *harrastekäyttis*
Volvo 745 -89 (ku halvalla sain)
GarageVLOGS Youtube

Poissa H.V.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
Vs: 242 -78 ”T5” + 740 turbo harrastekäyttis
« Vastaus #83 : 08.08.2022, 08:32:31 »
Tän kanssa ollu vähä hiljasempaa nyt kesäaikaan mutta jotain tapahtunu kuitenkin.

Ahtojen karkailun kanssa on ollu ongelmaa tässä enemmän ja vähemmän. Päätin tehdä pakosarjan kollektoriin toisen lähdön hukkaportille, koska epäilin ettei virtaus riitä josta karkailu johtuu. Tilanpuutteen takia toinenkin lähtö tuli ehkä vähän huonoon kulmaan mutta ajattelin josko se kuitenkin riittäisi. Vehkeet nippuun ja koeajolle, ei vaikutusta. Ahdot piikkaa 0,9bar jousellakin heti sinne 1,2-1,5bar välille.









Päätin sitten tehdä hukkiksen lähdön suoraan pakopesään. Vähän sovittelua ja merkkailua ja pakopesä olikin jo pöydällä teurastettuna. Lämmitin pesän kuumaksi ja hitsasin tigillä putken pesään kiinni. Samalla 40mm Compgaten tilalle vaihtui 50mm Turbosmart style portti. Jälleen romut kasaan ja koeajolle. Kovin pitkälle en kotoa päässyt kun alkoi melkonen savu noudemaan pellin alta. Auto seis ja pelti ylös, ahtimen öljynpaluu oli jääny kiristämättä ja sieltä se puski öljyä pakosarjalle ihan reilusti. Kaveri tuli hinaamaan Volvon tallin pihaan ja siinä kiristelin öljynpaluun. Uuden koeajon aika, toimii! Ahdot pysyy just eikä melkeen kurissa. Tässä vaiheessa elettiin tiistai-iltaa ja penkkiaika oli varattu torstaille.














Seuraavaksi tarkastin auton vielä kerran läpi ja sen jälkeen auto ajettiin trailerille penkkireissua varten. Torstai koitti ja yhdistelmän suunnaksi Loppi Autowire. Auto alas ja napadynoon kiinni. Katottiin vielä kerran perusennakko ja ajeltiin paikat lämpimiksi. Muutamat vedot otettiin ilman vastapaineohjausta, eli pelkällä portin jousella (n. 0,7bar). Kaikki tuntu toimivan joten ajateltiin nostella painetta pikkuhiljaa. Parin vedon aikana huomattiin että bensapaine heittelee jotenkin erikoisesti. Otettiin ensin vielä kytkemättä ollut flexfuel anturi pois paluulinjan välistä mutta silti bensanpaine seilasi. Todettiin että säädin on syypää ja purin sen osiksi. Mitään varsinaista vikaa säätimestä ei löytynyt mutta jostain syystä se alkoi toimimaan purkamisen jälkeen. Päästiin siis jatkamaan paineiden nostelua.

Monta vetoa otettiin ja ahtopaine alkoi olemaan 2bar luokkaa. Sitten nostettiin vielä kerran ja ahtopaine nousi n. 2.05bar lukemaan. Tällä vedolla tulos oli 507whp ja 629Nm johon myös vedot päätettiin lopettaa. Moottori toimi ihan hienosti, noin 25 täyttä penkkivetoa eikä suurempia ongelmia ilmaantunut. Myös omatekoisen kardaanin kestävyys vähän jännitti mutta turhaan. Auto jäi yöksi penkkiin ja perjantaina aamupäivästä laitettiin sisään katusäätö ja ajelin myös parit vedot itse penkissä.










Tästä kaikesta löytyy taas video Youtubesta, linkki kanavalle allekirjoituksessa.


Nyt auto on kotona odottelemassa seuraavia vaiheita. Katsastusta ajatellen pitää pari mätähommaa tehdä ja muutenkin sipistellä paikkoja kuntoon. Sen jälkeen olisi muutoskatsastuksen aika, joka jännittää melkosesti koska ikinä en ole yhtäkään autoa muutoskatsastanut.

Täytyy kyllä kehua Loppi Autowiren palvelua tässä vaiheessa, vahva suositus!



Volvo 242 -78 projekti
Volvo 740 Turbo -87 *harrastekäyttis*
Volvo 745 -89 (ku halvalla sain)
GarageVLOGS Youtube

Poissa Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 486
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 -78 ”T5” + 740 turbo harrastekäyttis
« Vastaus #84 : 08.08.2022, 09:51:47 »
alussa oli moottorin osalistaa, kannen osalta en pikaisesti selaamalla löytänyt tietoja? nokat, venttiilit, jouset nostimet jne. kokoonpanon osalta kiinnostaa? puristussuhde noin 9 pintaan?

ajoitteko viinalla vai bensalla penkissä?

Poissa H.V.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
Vs: 242 -78 ”T5” + 740 turbo harrastekäyttis
« Vastaus #85 : 08.08.2022, 10:09:47 »
alussa oli moottorin osalistaa, kannen osalta en pikaisesti selaamalla löytänyt tietoja? nokat, venttiilit, jouset nostimet jne. kokoonpanon osalta kiinnostaa? puristussuhde noin 9 pintaan?

ajoitteko viinalla vai bensalla penkissä?

Tosiaan, kansi vakio N-moottorin kansi eli hydrauliset nostajat, vakioventtiilit ja vakiojouset. Nokat GLT:n 170hv moottorista.
8,5 ruttuset männät on sisällä ja tankissa etanolia.
Volvo 242 -78 projekti
Volvo 740 Turbo -87 *harrastekäyttis*
Volvo 745 -89 (ku halvalla sain)
GarageVLOGS Youtube

Poissa TJA

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 928
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 -78 ”T5” + 740 turbo harrastekäyttis
« Vastaus #86 : 15.08.2022, 21:07:06 »
Tää tulikin tänään vastaan vanhalla kolmostiellä, ajelin tuolla Juizzuboin hopeisella ajo-opetusautolla.

Poissa H.V.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
Vs: 242 -78 ”T5” + 740 turbo harrastekäyttis
« Vastaus #87 : 15.08.2022, 21:34:13 »
Tää tulikin tänään vastaan vanhalla kolmostiellä, ajelin tuolla Juizzuboin hopeisella ajo-opetusautolla.

Joo, olin tulossa riihimäestä ohjauskulmien säädöstä. Nyt senkin puolesta vähän parempi, oli haritusta aika rajusti. Edelleen välillä vetelee erikoisesti, pitää perehtyä mikä siellä mättää.

Melko tylsä ajella ilman lukkoperää. Vähän reippaammin kun kiihdyttää niin ykkösellä, kakkosella ja  kolmosella menee samantien rajottimelle piirtäen yhtä viivaa. Noloa  :D
Volvo 242 -78 projekti
Volvo 740 Turbo -87 *harrastekäyttis*
Volvo 745 -89 (ku halvalla sain)
GarageVLOGS Youtube

 

Futurez  Kulkukoira