Carcom Oy  Ateho

V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia -> The End

  • 86 Vastauksia
  • 7068 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa V70-24t

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • www.vrcf.fi
Elikkäs, tuolla ostotopikissa oli tähän juttuun avaus. Ensimmäinen Volvoni, hommattu muutama päivä sitten, joten aiheen slangi ja muut vielä raskaasti hakusessa. Osa ilmiöistä voi selittyä matkamittarilukemalla 420k, huollettu kylläkin ohjelman mukaan ihan näihin päiviin asti.

Lyhyesti:

  • Myyjän mukaan "ahtopaineen säädin pitää vaihtaa". Huhtikuisessa päästömittauslapussa ko. säätimeen liittyvä koodi P0235. Toukokuussa katsastettu (=ei koodeja muistissa), ja eilen luettu koodi P0237. Vikavalo ei kuitenkaan pala. Vaihdetaan.
  • Samaten tiedossa on, että ilmastoinnin kompura pitää ääntä. Pikatestinä ilmastointi off, niin ääni oli ainakin selvästi vaimeampi.
  • Sisälle kuuluu eräänlainen kierroksista riippuva vonkuminen noin 2000 rpm asti, sitten todnäk äänen taajuus ylittää meikäläisen kuuloalueen ja/tai peittyy muun alle. Ei kuulu paikallaan kierrättäessä, vain ajossa, mutta selvästi riippuu kierroksista, ei ajonopeudesta.
  • Automaatti on jotenkin vähän "kulmikas" ja aluksi tuntui ryömivän huonosti. Osin väärä havainto ja osin liittynee laahaaviin jarruihin. Ihan kuin liikkeelle lähtiessä miettisi hetken, eli kelaa niin kuin "löysät pois" ja sitten vasta tarraa kiinni.
  • Jarru(t) siis laahaa, ainakin vasen taka, johon ei 40 km ajon jälkeen kättä arvannut laittaa. Purettu ja kasattu tänään, ainakin käsijarru oli säädetty liian kireälle. Selvästi kuuli ja tunsi, miten kengät liikkui rummun mukana ees taas nitkuttaessa. Levy/rumpu oli työläs saada pois, kun tarrasi kiinni kenkiin. Takapalat, -kengät ja -levyt on kaikki uusittu ihan hiljattain ja mäntäkin liikkui ihan notkeasti. Luultavasti toinenkin puoli höllääntyi saman verran. On vielä tutkimatta.
  • Renkaissa on hyvin pintaa, mutta melutaso ei ole alhaisimmasta päästä, tai sitten joku laakeri tms ääntää myös.
  • Tyhjäkäynti vaeltaa ja on jotenkin karkea. Voi liittyä (ainakin erään löytämäni jenkkifoorumin tarinan mukaan) tuohon ahtopaineanturiin. Kerran jopa sammui käsiin, kun ratti linkussa ryömitin parkkiruutuun.
  • Toisen takavalon ylempi osa oli teipillä kiinni. Valorungosta törröttävät pultit kumpikin katkennut muovista irti. Liimattu kiinni ja on taas paikallaan kuten kuuluu. Toisella puolella näyttäisi olevan alempi pultti samalla tavalla irti.

Kysymyksiä:
  • Mikä muu kuin tuo ahtopainesäädin voi aiheuttaa näitä tyhjäkäyntiongelmia? Okei, melkein mikä vain, mutta mikä on yleisin?
  • Käsijarruvaijereiden keskinäistä balanssia siis ei voi säätää? Kahvan juuressa vain yksi säätö?
  • Kuskin ikkunakatkaisija toimii, kun sitä huvittaa toimia, pystyykö sen purkamaan ja elvyttämään kontakteja? Vai menikö uusiksi koko hoito?
  • Laatikko öljynvaihtoa vailla?
Hoidetaan noi varmat ensin alta pois, eli tsekataan jarrut ja vaihdetaan ahtopaineanturi. Sitten mietitään jatkoja.
« Viimeksi muokattu: 22.03.2024, 14:38:06 kirjoittanut V70-24t »

Poissa Juupeli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 218
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
« Vastaus #1 : 04.07.2022, 07:06:38 »
Kaasuläpän putsaus, alipaine letkut vaihtoon, käsijarrun on saatavana säätörissat kenkien alapäähän laita ne, laatikkoon vaihdetaan öljyt huuhtelu menetelmänä. Laatikko voi ressaantua tuosta jarrujen laahauksesta. Aloita noilla mitä laitoin. Ne säätö rattaat löytyy ihan vaikka motonetistä. Vonkumisee voi olla muutamia kohteita esim. Laturin vapaa kytkin (jos on) myös moniura hihnan kiristin, myöskin voi tulla jakopäästä kiristin?
« Viimeksi muokattu: 04.07.2022, 09:16:49 kirjoittanut Juupeli »

Poissa laatikkovika

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4954
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
« Vastaus #2 : 04.07.2022, 09:28:46 »
Kaasuläppäviathan näissä on yleisiä.
-02 malli mutta kun kotelo vaihtui juuri silloin niin voi olla marelli tai sitten uudempi ja parempi versio, sekä halvempi.
Imuvuoto jossain tekee myös huonoa joutokäyntiä. Suihki bräkleeniä niin käynti muuttuu kun vuoto löytyy. ÄLÄ polta koko autoa, omalla vastuulla.

Paineanturi tai sen johdotus voi olla kyykänny, en usko että ahtopaineensäädin tekee käyntihäröjä, vain ahtopuutetta toimimattomana.

Laatikkoa voi koittaa hoitaa öljynvaihdolla mutta jos ei ole ennen tehty niin voi olla lycka til.
Motonetin comma käy hyvin ja kahdella 5litran kannulla pääsee vaihteleen (~80€) kolmella kannulla hyvä.
Hyvät ohjeet tuossa faq osassa. https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=40722.135

Ps luin tuolta hankintapuolelta juttus, sivuvalo on takavalo, tietysti! :idiot2:
Varmaan se ylempi jommaltakummalta puolelta.
Tosi johdonmukaista suomenkieltä.
« Viimeksi muokattu: 04.07.2022, 09:55:40 kirjoittanut laatikkovika »
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5995
Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
« Vastaus #3 : 04.07.2022, 13:03:15 »
20-litran Mannol -pönikkä on hyvä kun huuhteluun innostuu. Siinä kompurassa itsellä äänsi laakeri jonka pajalla vaihtoivat.

Tää kun ei ollut kai facelift niin takavaloja saa halvalla purkuautoista
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa V70-24t

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
« Vastaus #4 : 04.07.2022, 16:19:17 »
Lisää tietoa ja tarkennuksia.

"Sivuvalo" selvisi vähän vahingossa kun vasen etuparkki oli pimeä ja samoin vasen taka. Sulake oli mennyt ja takana oli polttimokin rikki, nämä kuntoon, niin herja hävisi. Hieno suomennos...

Jakohihna+rullat, vesipumppu, lisälaitehihna ja kiristimen rulla vaihdettu 12/18, ml. 388k

Vaihteistoöljy vaihdettu varmasti 11/16, ml. 340k. Viimeisin "iso huolto" ollut 3/21 ml. 413k, josta löytyy myös lasku. Tähän laskuun on lisähuomautuksena kirjoitettu: "Vaihteistoöljy olisi vaihtovuorossa". Tämän jälkeen on enää yksi vuosihuoltomerkintä 12/21, jossa lukee vain öljyt+suodatin. Tulkitsen niin, että lootan öljyt on vaihdettu 11/16 ja sen jälkeen ajettu reilu 80k.

Takarenkaat pyörivät nyt hyvin, edessä hiertää. Apumiehen puoleista elvytin, ehkä parani vähän, mutta taitaa mennä satulat vaihtoon, onhan ne aika karun näköisetkin jo. Näköjään saa ihan kohtuurahalla uusia.

Takavaloissa palaa vain alemman osan yläreunassa oleva parkki. Pitäiskö siinä loistaa enemmänkin?

Ja ilmeisesti tässä on lootassa Neutral Control, sen kuvaus sopii käyttäytymiseen. Tarkoittaako käyntiä merkkihuollossa, että siitä pääsisi eroon? Ja voiko sen olemassaolon jotenkin varmistaa, ettei sen takia tule hukkareissua?

Mutta, kiusallinen ilmiö on tuo käsiin sammuminen. Tänäänkin kotiin ajaessa sammui lennossa. Kylätiessä on loivaa myötälettä, jota hissukseen valutetaan jalka jarrulla ja siitä käännytään pihatielle edelleen jalka kevyesti jarrulla kun pieni myötäle jatkuu vielä hetken. Käännöksen jälkeen kohta huomaan, että sammunut on. Ilmastointi huusi isolla, niin en siinä huomannut tarkemmin, missä kohtaa sakkasi. Tähän jotain teorioita...?

Poissa laatikkovika

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4954
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
« Vastaus #5 : 04.07.2022, 18:46:19 »
Ei oo volvossa yhdellä polttimolla takavalo, tai siis voi olla jos on joku vika.
https://youtu.be/1KgNYz-_Wos
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5995
Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
« Vastaus #6 : 04.07.2022, 20:59:25 »
Neutral control siis normaalisti laittaa vaihteen vapaalle kun auto on valoissa, D valittuna ja jalka pitää jarrulla autoa paikallaan. Sit kun nostaa jalan jarrulta lähteäkseen vaihde palaa päälle vähän tökerösti nykäisten. Mulla toi ominaisuus lähti kysymättä Essential-huollon ohjelmistopäivityksissä aikoinaan, mut osa on joutuneet maksamaan siitä softasta jotain.

Sammuminen tyhjäkäynniltä kuulostaa just kaasuläpältä.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa V70-24t

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
« Vastaus #7 : 04.07.2022, 23:33:19 »
Takavalot ovat nyt ookoo, vasen alempi taisi syttyä jo sulakkeen vaihdossa, en vaan päivänvalossa sitä ehkä hoksannut. Oikea puoli vaati hiukan nitkuttelua, joku kosketushäikkä. Oikea ylempi valon runko on ihan ehjä, alempi kiinnitysmutteri löytyi takakyljen pohjalta. Siksi tuntui vähän löysältä. Edelliseltä asentajalta siis tippunut sinne.

Kuskin oven ikkunakatkaisijahässäkkä suolistettu ja putsattu. Nyt pelaa kuskin ikkunakin yhtään takeltelematta.

Tuolla tavallahan vaihdeloota tässä käyttäytyy, joten merkkiliikeeseen se on kait vietävä.

Sellainen lisähavainto vielä, että paikallaan ollessa (P tai N) jos nopeasti polkaisee hiukan kaasua, niin kone yskähtää, valot himmenee ohikiitäväksi hetkeksi eikä ole kaukana sammumisesta, sitten vasta kierrokset alkaa nousta.

Jos ja kun kaasuläppä on pöydällä, niin miten syvälle sen putsauksessa arvaa mennä? Siis, että revitäänkö myös sähköpuolta näkyviin, vai tyydytäänkö näkyvän mekaniikan putsaukseen?

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5995
Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
« Vastaus #8 : 04.07.2022, 23:45:34 »
Toi paikallaan kaasutteluongelma vähän kyllä muistuttaa myös laturin ja sen rullan ongelmilta. Kannattaa sekin tsekata. Mut kaasuläpän putsaus aina kannattaa. Joku muu varmaan neuvoo sen paremmin, mä oon putsannut vain vaijerikaasullista mallia.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa laatikkovika

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4954
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
« Vastaus #9 : 05.07.2022, 08:26:07 »
Jos ja kun kaasuläppä on pöydällä, niin miten syvälle sen putsauksessa arvaa mennä? Siis, että revitäänkö myös sähköpuolta näkyviin, vai tyydytäänkö näkyvän mekaniikan putsaukseen?
No ite putsailisin vaan näkyvät. Kato nyt onko magneti marelli vai semmonen pienempi bosch.
Jos se on tuo ensin mainittu pimeyden ruhtinas niin takuuvarmasti on vialla noilla maileilla.
Itellä joutu vaihtaan n.420 tkm paikkeilla.

Alkuunsa siitä ei ehkä tule valoa tai koodia ja akkukaapelin irroitus hetkeksi voi parantaa tilanteen ja senkin vain hetkeksi.

Jos se on mallia bosch niin niitä saa eri merkkisinä tarvikkeina paljon edullisemmin.
Viimeks kun kysyin volvolta marellin koteloa niin hinta oli pudonnut johkin 450€ kieppeille, ennen oli yli 600.
Nekin on korjattuja, uusia ei saa.

Tarkista huohotus, imeekö vai puhaltaako käydessä öljyntäyttöaukosta?
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa V70-24t

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
« Vastaus #10 : 07.07.2022, 13:37:42 »
Joo, Boschin läppä löytyy. Öljyinen, muttei sellaista mustaa pikeä, kuin joissain videoissa on nähty. Sähköpuolen avasin kuitenkin ja putsasin liukupinnat, eipä siinä muuta ole tehtävissä. Sattumaa vai ei, mutta pariin päivään ei ole sammunut käsiin. Vielä ei kuitenkaan arvaa tehdä pidemmälle meneviä johtopäätöksiä. Lisäsin myös läpän ja imusarjan väliin tiivisteen, ei siinä ollut, en tiedä pitäisikö, mutta tuskin siitä haittaa on. Jossain vastaavassa korjausvideossa oli tiiviste. Ainakaan ei yhtään huonommin auto toimi  :)

Öljyn täyttöaukossa käy selvä imu. Mietin vielä tuota nopean kaasun polkaisun aiheuttamaa notkahdusta. Eikös tuo ahtopaineen anturi toimi myös MAP-anturina? Jos se toimii jotenkin hitaasti, niin siitähän tuollainen notkahdus voisi johtua. No, uusi osa on tulossa, niin sittenhän se selkenee.

Huomenna paikalliseen korjaamoon, lähinnä äänien paikannusta ja jotain muuta pikkudiagnoosia.

Tuossa pari juutuubivideota aiheesta:

Haku:
https://youtu.be/m3tnS7xgDVY

Läpän putsaus:
https://youtu.be/_VzEPICgZ6c
« Viimeksi muokattu: 07.07.2022, 22:18:10 kirjoittanut V70-24t »

Poissa V70-24t

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
« Vastaus #11 : 08.07.2022, 23:01:00 »
Joopa...

Volvo kävi paikallisessa tunnetussa korjaamossa. Annoin tunnin mandaatin ja listan kohteista, joita tutkia. Käyttivät puolikkaan ja vastauksen sain vain kahteen. Näistäkin toinen oli väärä diagnoosi. Eli, ulinan syyksi sanoivat ohjaustehostimen pumppu. Hain motonetistä uuden (tarvike tosin) ja vaihdoin paikalleen, ei vaikutusta... Tosin, akselissa oli öljyn tihkumista, joten sentään jollain tapaa oli perusteltu temppu, mutta äänen kanssa sillä ei ollut mitään tekemistä.

Epäilen edelleen ilmastoinnin kompuraa, joka on nyt sitten seuraavana listalla. Pumpun kyljestä löytyy Volvon osanro 8708581. Tuota sitten tarjosin Googlelle, löytyyhän niitä vaikka mistä. Mutta, miten kranttu toi on, kun samalla numerolla oli kompuroita, joissa esim. etikettiin kirjoitettu öljymäärä oli erilainen? Tässä on 180 cm3 ja löytyi esim 200 cm3.

Ihan nyt kustannussyistä päädyin siis etsimään käytettyä kompuraa, niin millä tunnisteilla tulee varmasti oikea? Onko jotain vuosimallieroja tms?

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5995
Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
« Vastaus #12 : 09.07.2022, 00:44:23 »
Onko siitä äänestä videota?
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
« Vastaus #13 : 09.07.2022, 09:56:17 »
Epäilen edelleen ilmastoinnin kompuraa, joka on nyt sitten seuraavana listalla. Pumpun kyljestä löytyy Volvon osanro 8708581. Tuota sitten tarjosin Googlelle, löytyyhän niitä vaikka mistä. Mutta, miten kranttu toi on, kun samalla numerolla oli kompuroita, joissa esim. etikettiin kirjoitettu öljymäärä oli erilainen? Tässä on 180 cm3 ja löytyi esim 200 cm3.

Ihan nyt kustannussyistä päädyin siis etsimään käytettyä kompuraa, niin millä tunnisteilla tulee varmasti oikea? Onko jotain vuosimallieroja tms?
Kompuran öljymäärällä ei ole merkitystä. Se voi vaihdella vähän valmistajan mukaan. Ainoastaan sillä, että linjojen lähdöt on oikeassa asennossa, koska S80 kompurassa ne on hieman eri suuntiin.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Juupeli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 218
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
« Vastaus #14 : 09.07.2022, 11:38:00 »
Joopa...

Epäilen edelleen ilmastoinnin kompuraa, joka on nyt sitten seuraavana listalla. Pumpun kyljestä löytyy Volvon osanro 8708581. Tuota sitten tarjosin Googlelle, löytyyhän niitä vaikka mistä. Mutta, miten kranttu toi on, kun samalla numerolla oli kompuroita, joissa esim. etikettiin kirjoitettu öljymäärä oli erilainen? Tässä on 180 cm3 ja löytyi esim 200 cm3.

Ihan nyt kustannussyistä päädyin siis etsimään käytettyä kompuraa, niin millä tunnisteilla tulee varmasti oikea? Onko jotain vuosimallieroja tms?

Ennenkuin alat kompuraa kynsimään niin otappa se moniuraremmi irti ja kokeileppa sitä hihnan kiristäjää ettei se vain vinkus tai "helise" joka kuulostais vinkunalta. Itellä oli siitä laakeri kaput. Sitten jos tuon kompuran laitat sen voi laittaa vaikka ihan uuden ei maksa timantteja ja on aika varmasti toimiva  ;)

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy