Proturbo  Autodiagnoosi

Viritetty b20 ja 123 jakaja

  • 21 Vastauksia
  • 3690 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa saradog

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Viritetty b20 ja 123 jakaja
« : 28.10.2022, 19:56:02 »
Viritetty  b20 (dynossa moottoriteho 170hv) sai uudet sytkäosat. Puola. 123 tune + jakaja ja tulpat ja tulpanjohdot.

Jakaja asennettu merkki strobolla 0 ykk ja  vihreä ledvalo palaa nii kuin ohje sanoo. Ja tämä versio tosiaan se jossa ennakkokäyrän saan itse tehtyä sovelluksella.  Tein käyrän jossa perus ennakko 18 ja max 37.  Auto ei suostu kännistymään.

  Käänsin sitten jakajaa niin että strobo näyttää n.20 ennakkoa. Ja sovellukseen tehty ennakkokäyrä ennallaan. auto käynnistyi ja käy nätisti. Kuitenkin vedot eivät olleet hyvät. Noh. Käänsin jakajaa vielä lisää nyt strobo näyttää 30 tyhjäkäyntiennakoksi. Ja kone käy hyvin ja vetoja on ja ei nakuta. 

Käyrä tehty nyt tyhjäkäynti 1000 rpm 20 ja 3500rpm 37. Strobolla kun katsoo ennakkoa se  siis liikkuu kaikilla kierroalueilla 30-37.ei mene sinne 18 mikä asetettu. En tajua miksi koneessa ei vetoja kun strobolla kääntää jakajaa alle 30?  Kiitos jo etukäteen ideoista!


Poissa saradog

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: Viritetty b20 ja 123 jakaja
« Vastaus #1 : 28.10.2022, 20:01:03 »
Unohdin mainita että jakajan sovellus näyttää tehdyn käyrän ja  kierrokset ajaessa aivan oikein. Lähtee 1000rpm 20 ja nousee kierrosten mukaan ja max 3500rpm on se 37.   Vaikka uudella toimivalla strobolla jakaja asetettu 30 kohtaan.

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vs: Viritetty b20 ja 123 jakaja
« Vastaus #2 : 03.11.2022, 07:00:49 »
Pari tollasta tune jakajaa laittanut ja on ihan perus että joskus joutuu kääntämään jakajaa hieman että saa käymään. "Vakio" 123jakajalla sytkä kohdallaan ekalla yrityksellä ledin kanssa. Tarvitset säädettävän strobon. Oon laittanu yleensä 10-13 perusennakkoa tyhjäkäynnille, 17-19 1500 ja 28-32 kokonaisennakkoa 2500-3000. Vaikka kuinka hieroo niin on mahdoton saada täydelliseksi, oon käyttänyt lähes alkuperäisiä arvoja.

Poissa Ralli B 20

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: Viritetty b20 ja 123 jakaja
« Vastaus #3 : 05.11.2022, 18:31:13 »
Yhden vastaavan jakajamysteerin kanssa tuli vietettyä aikaa,oli tosin kärjellinen. Syy miksi vaati paljon ennakkoa löytyi pyörähtäneestä hihnapyörästä eli 0 merkki ei ollut ykk:ssa.
Aika erikoista on jos joku hullu laittaa moottoriin nokka ja kampiakselin pyörimään samaan suuntaan!

Poissa Ville K

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 585
  • Oikeissa autoissa on tuumapultit ja kromipuskurit
Vs: Viritetty b20 ja 123 jakaja
« Vastaus #4 : 10.11.2022, 16:13:16 »
Mulle on osunut aika montakin 123-ignitionia, mitkä ei suostu lähteen käymään ennenkuin ennakot on luokkaa 30. Toimii hyvin, eikä nakuta, joten suurempia pohtimatta oon antanut olla.
Volvo PV&Duett

Poissa saradog

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: Viritetty b20 ja 123 jakaja
« Vastaus #5 : 21.02.2023, 13:29:08 »
Kiitos vastauksista. Sain synkattua strobon ja sovelluksen arvot samoiksi. Ei silti ole vetoje alle 30 ennakon. Vaihdoin 38 kurkut kaasareihin.katsotaan onko vaikutusta ku pääsee testaamaan taas. Keväällä vien säädettäväksi jos en saa toimimaan.

Poissa MakeV70D

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 99
  • www.vrcf.fi
Vs: Viritetty b20 ja 123 jakaja
« Vastaus #6 : 14.06.2023, 23:53:12 »
Cranen kärjetön toimii myös, ainakin 10hp lisää vanhaan jakajaan verrattuna tuli vakio B20A koneeseen.  ::)
Ajossa Amazon, S60, XC60D4, V60T8

Poissa settämänsataa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: Viritetty b20 ja 123 jakaja
« Vastaus #7 : 19.06.2023, 19:53:37 »
Itsekkin tuli huommattua sama jakaja ja en saa syystä tai toisesta käymään kunnolla. Käy epätasaisesti ja kun kaasuttaa niin käy edelleen epätäsasaisesti ja paukkuu kaasarista.
Ja ei auta mihin suuntaan säätää niin käy kokoajan huonosti ja tehoja ei ole ollenkaan. Oonko tehnyt jotain väärin vai onko muualla vika? Puola, tulpat ja johdot uudet.
Volvo Amazon -63
Volvo 940 -91

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
Vs: Viritetty b20 ja 123 jakaja
« Vastaus #8 : 19.06.2023, 20:04:49 »
Itsekkin tuli huommattua sama jakaja ja en saa syystä tai toisesta käymään kunnolla. Käy epätasaisesti ja kun kaasuttaa niin käy edelleen epätäsasaisesti ja paukkuu kaasarista.
Ja ei auta mihin suuntaan säätää niin käy kokoajan huonosti ja tehoja ei ole ollenkaan. Oonko tehnyt jotain väärin vai onko muualla vika? Puola, tulpat ja johdot uudet.

Tulpanjohtojen järjestys varmasti oikea?
1. johdosta vastapäivään : 1.3.4.2

Eikä oo jääny mikään jakajalle menevä alipaine letku irti/ tulppaamatta ja olis imuvuoto sen takia?

Poissa settämänsataa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: Viritetty b20 ja 123 jakaja
« Vastaus #9 : 19.06.2023, 21:04:38 »
Tulpanjohtojen järjestys varmasti oikea?
1. johdosta vastapäivään : 1.3.4.2

Eikä oo jääny mikään jakajalle menevä alipaine letku irti/ tulppaamatta ja olis imuvuoto sen takia?

Joo sinähän sen sanoit, vähän hävettää myöntää mutta tulpanjohtojen järjestys oli väärä  :D
Volvo Amazon -63
Volvo 940 -91

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
Vs: Viritetty b20 ja 123 jakaja
« Vastaus #10 : 20.06.2023, 05:16:28 »
Joo sinähän sen sanoit, vähän hävettää myöntää mutta tulpanjohtojen järjestys oli väärä  :D

Kantapään kautta itellekkin mieleen jäänyt  :2funny:

Poissa Erdemat

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: Viritetty b20 ja 123 jakaja
« Vastaus #11 : 27.01.2024, 09:59:40 »
Moro,

arvasin että muutkin on 123 jakajan kanssa pelanneet, tappikoneen kanssa.
Itsellä on ollut n.30v B18 porattuna=>2.1L:ksi . Nyt kasailen konetta Duetin nokalle.
Koneessa on Järvisen opeilla putsattu kansi ja painetta 12bar pytyissä. D nokka ja tupla Dellortot, kevnennetty vauhtipyörä jne.
No nyt saan koneen käyntiin, muttei meinaa pysyä kumiensa päällä tyhjäkäynnillä !? Kuten yllä on todettu, itsekin olen saanut
parhaan tuloksen 20-30 ennakolla. Kun päästään alas n. 1000 kierroksiin alkaa pauke ja suihke... Auttasko perus vauhtipyöran vaihto takasin ? Sais sitä huimapyörävoimaa  8)
Mitä 123 :n käyrtää olette käyttäneet (se 0-9 dippi)? Itse pistin ensin 8:n ja sitten 1:n (peruskoneen käyrä), sama pauke jatkui.
Hiton vaikea löytää edes ne ennakko merkit... Jos sais 210n edes kilpiin kesällä..tai uus kone nokalle sitten  :)

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
Vs: Viritetty b20 ja 123 jakaja
« Vastaus #12 : 27.01.2024, 15:39:29 »
Moro,

arvasin että muutkin on 123 jakajan kanssa pelanneet, tappikoneen kanssa.
Itsellä on ollut n.30v B18 porattuna=>2.1L:ksi . Nyt kasailen konetta Duetin nokalle.
Koneessa on Järvisen opeilla putsattu kansi ja painetta 12bar pytyissä. D nokka ja tupla Dellortot, kevnennetty vauhtipyörä jne.
No nyt saan koneen käyntiin, muttei meinaa pysyä kumiensa päällä tyhjäkäynnillä !? Kuten yllä on todettu, itsekin olen saanut
parhaan tuloksen 20-30 ennakolla. Kun päästään alas n. 1000 kierroksiin alkaa pauke ja suihke... Auttasko perus vauhtipyöran vaihto takasin ? Sais sitä huimapyörävoimaa  8)
Mitä 123 :n käyrtää olette käyttäneet (se 0-9 dippi)? Itse pistin ensin 8:n ja sitten 1:n (peruskoneen käyrä), sama pauke jatkui.
Hiton vaikea löytää edes ne ennakko merkit... Jos sais 210n edes kilpiin kesällä..tai uus kone nokalle sitten  :)

Onks kaasareitten synkka kohdillaan ja ei imuvuotoja? Nypi tulpan johtoja yks kerrallaan käydessä irti ja laita takas niin selviää mikä pytty temppuilee.

Ekana tulppaisin jarrutehostimen lähdön imussrjasta testimielessä.

Itellä kans R-nokka,tupla dellortot ja 5.5kg vauhtipyörä ja hyvin hyrskyttää tyhjäkäyntiä.
Itellä tosin muokatuilla ennakoilla oleva B20A jakaja Hot sparkilla ja MSD 6AL.


Pitäs käydä kyllä nätisti tyhjäkäyntiä millä vaan käyrällä jos perusennakko siinä 10-15.

Poissa Erdemat

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: Viritetty b20 ja 123 jakaja
« Vastaus #13 : 27.01.2024, 16:07:16 »
Sori,

heti pitää nöyrästi pahoitella kun sieltä "Lortoista" oli tyhjäkäynti suuttimista O-renkaat toisesta puolesta poissa.
No sehän hori pienillä kieroksilla ilmaa eikä p-putki käärmeenpesästä edes kuumennut niiden kahden kohdalta. :idiot2:

Pääsen siis säätelee sytkää ja kaasareita ns.kuten pitää: synkka kaasareille-sytkä 123:stä (lamppu on, mutta heiluu)- tyhjäkäynti (rikas/köyhä seos).

Sitten Duetti leimaan (?) purun -88 jälkeen.  :)
Kunhan saan tuon välitavotte leiman, pitänee laittaa vähän vuosien varrelta kuvia. Tai ajaa viat ulos ihan tiellä...

t:Ertsi


Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
Vs: Viritetty b20 ja 123 jakaja
« Vastaus #14 : 27.01.2024, 16:46:12 »
Sori,

heti pitää nöyrästi pahoitella kun sieltä "Lortoista" oli tyhjäkäynti suuttimista O-renkaat toisesta puolesta poissa.
No sehän hori pienillä kieroksilla ilmaa eikä p-putki käärmeenpesästä edes kuumennut niiden kahden kohdalta. :idiot2:

Pääsen siis säätelee sytkää ja kaasareita ns.kuten pitää: synkka kaasareille-sytkä 123:stä (lamppu on, mutta heiluu)- tyhjäkäynti (rikas/köyhä seos).

Sitten Duetti leimaan (?) purun -88 jälkeen.  :)
Kunhan saan tuon välitavotte leiman, pitänee laittaa vähän vuosien varrelta kuvia. Tai ajaa viat ulos ihan tiellä...

t:Ertsi


Hyvä että selvis vika.  :)

Suosittelen lämpimästi seosmittarin hommaamista,vaikka se vähän maksaa mutta säästää aikaa ja vaivaa.
Itellä on AEM seosmittari,oliskohan maksanu jonku vajaa 200e ja on kyllä hyvä kapistus.  :)

 

KL-varaosat  Race.fi