Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Ongelma. 2012 vm v70 valittaa "jäähdyninneste vähissä pysähdy varoen"

  • 36 Vastauksia
  • 3673 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jokket

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Mulla just pari päivää samaa ongelmaa, esiintyy varsinkin tilanteessa jossa jarruttaa voimakkaasti tai alamäessä... Ilmoitus kyllä häviää viimestään kun pysähtyy tai muuttuu tasaiseksi. Eli jotenkin nesteet liikkuu niin että aiheuttaa tuota... Mielestäni nestetasot kuitenkin kohdallaan.

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1397
  • www.vrcf.fi
Mikähän on ihan tarkalleen se teksti? Omasta nimittäin korjautui samansuuntainen ilmoitus jarrunestettä lisäämällä.

Kun muistelen ettei jäähynesteestä pyydä pysähtymään varoen vaan ilmoittaa että alhainen jäähd. nestetaso.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5046
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Nii jospa se ilmoitus onkin J nestetaso alhainen pysähdy varoen.

Jäähdytysnesteestä ilmoittaa että pysähdy ja sammuta moottori.

Siis näissä vanhoissa P2.
« Viimeksi muokattu: 15.01.2023, 10:21:06 kirjoittanut laatikkovika »
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa idkf

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Kyllä se ilmoitus on "Alhainen jäähdytysnesteen taso, pysähdy varoen" tms. Minulla sama ongelma ollut nyt n. 1,5 vuotta, olen vain lisäillyt nestettä säännöllisesti. Jäähdytysnesteen kulutus on minusta jotain luokkaa 0.5-1.5dl/2500km. Jäähdytysjärjestelmään kertyy aika reilu paine, joka turvottaa letkuja sen verran, että pinta laskee paisuntasäiliössä tuon sensorin alapuolelle mutkissa/jarrutuksissa. Itse olen lisännyt nestettä hieman tuon maksimimerkin yläpuolelle, jolloin pelivaraa tulee tuo karkeasti desin verran. Heti kun pinta on merkistä puolisen senttiä alla, se alkaa vilkuttaa lämpipänä tuota valoa kun letkut turpoavat ja pinta lasee. Jäähdytysjärjestelmään jää paine moottorin jäähdyttyäkin, ja pinta paisarissa nousee "normaaliin", vasta kun korkin avaa.

Paisarin korkkia jotkut ehdottavat vaihtaa, mutta en yhdestäkään tapauksesta ole lukenut suomen tai englanninkielisiltä foorumeilta jossa se olisi auttanut. Webastosta tuskin ainakaan minulla on kyse, koska sama ongelma oli myös kesällä. EGR-jäähdytintä monet epäilevät, ja se voisi periaatteessa selittää asian, mutta kaikissa n. 5 viestiketjussa joissa aloittaja on kertonut lopputuloksen on syynä ollut kansivika. Itselläkin autosta ohjelmoitu EGR-pois tälläkin foorumilla vaikuttavan kaverin toimesta ja nostettu tehot 163 --> n. 200 tuntumaan, joka tuskin ainakaan pienentää sylinteripaineita, koska samalla myös maksimivääntö nousi. Vaikka volvon 5 sylinterinen on kestävän moottorin maineessa, niin kyllä kansiviat näillä suuremmilla kilometreillä on kuitenkin yllättävän yleisiä.

Poissa jak900

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2233
  • www.vrcf.fi
Tuossa sen jo kerroitkin ja mitä itse sanonut monta kertaa, letkut turpoavat paineen alla ja nestepinta laskee säiliössä.
Miksi niitä /sitä turpoavaa letkua ei voi vaihtaa ??
« Viimeksi muokattu: 16.01.2023, 09:55:50 kirjoittanut jak900 »

Poissa Uulapuula

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Mulla kans samanlaista vaivaa D5244t10 moottorilla varustetussa Xc70. Kesäisin tuntuu jäähdytinnestettä häviävän enemmän, kun taas talvella ei juurikaan.

Entisen omistajan kuitteja selaillessa näkyi, että paisarin korkki vähän ennen myyntiä vaihettu. Oliskohan säikähtäny mahdollista kansivikaa ja laittanu kiertoon?  ::) Eipä tästä vielä tunnu olevan haittaa, kunhan vaan muista seurata nesteen tasoa ja lisäilemään tarvittaessa.. Ja onneksi tämä ilmoittaa jos tippuu minimin alle  :)

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5046
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Niin kyllä tuo letkuvialta kuulostaa ja ainahan sitä nestettä vähän kuluu. Mulla tuo bensakone ja päivittäin ajetaan ja ehkä kerran talvessa lisään kun alkaa alaraja lähestymään, joku 1-2 desiä varmaan.

Se systeemihän "hengittää". Kuumetessa korkki tiivistää ja päästää vain liiat paineet tarvittaessa ja kun moottori jäähtyy niin korkki päästää ilman kulkemaan ettei letkut mee kasaan. Tässä vaiheessa vesi pääsee haihtumaan paisarista, glykoli ei haihdu.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa idkf

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Tuossa sen jo kerroitkin ja mitä itse sanonut monta kertaa, letkut turpoavat paineen alla ja nestepinta laskee säiliössä.
Miksi niitä /sitä turpoavaa letkua ei voi vaihtaa ??
Niissä letkuissa ei ole mitään vikaa, vaan järjestelmässä tuntuu olevan ylisuuri paine, vaikka sen ei edes periaatteessa pitäisi olla mahdollista tuon 1.5 barin paisarin korkin takia. En tiedä onko kyse siitä, ettei korkki ehdi päästää paineita riittävän nopeasti ulos, vai että normaalisti paine ei ole 90 asteen lämpöisellä nesteelläkään tuolla 1.5barissa. Jostain syystä vaan se letkujen turpoaminen on yleensä loppunut vasta kansiremontilla.

Esimerkkinä vastaava keissi tältä foorumilta https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=63348.15

Poissa jak900

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2233
  • www.vrcf.fi
Niin tässähän juuri väitettiin että kansivikaa ei ole, omassa oli ja käyttäytyi juuri samoin. Se veltostunut / vaurioitunut letku paisuu tosi helposti, väittää kuka mitäkin, on tullut vastaan useamman kerran, painetta ei tarvitse paljoa olla ja johan viallinen letku pullistuu. Onnea ja menestystä vian etsimiseen, oma panos tähän annettu.
« Viimeksi muokattu: 16.01.2023, 19:53:34 kirjoittanut jak900 »

Poissa idkf

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Niin tässähän juuri väitettiin että kansivikaa ei ole, omassa oli ja käyttäytyi juuri samoin. Se veltostunut / vaurioitunut letku paisuu tosi helposti, väittää kuka mitäkin, on tullut vastaan useamman kerran, painetta ei tarvitse paljoa olla ja johan viallinen letku pullistuu. Onnea ja menestystä vian etsimiseen, oma panos tähän annettu.
Et varmaan kuitenkaan saanut korjattua omaa kansivikaasi vaihtamalla jäähdytinnesteletkua? Pääpointti tässä oli, että hyvin todennäköisesti syy sille letkun pullistumiselle on kuitenkin normaalista poikkeava paine, eikä se, että letku on yksinkertaisesti niin löysä, että se pullistuu jo normaalilla paineella.

Poissa jak900

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2233
  • www.vrcf.fi
Kannen vaihdolla korjaantui oma. Mutta on näitä ollut samoilla oireilla myös jotka korjattu p..skan letkun vaihdolla, monessa muussakin merkissä. No enempää jaksa asiasta vängätä.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5046
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
No tekee testin jäähdytysnesteelle niin näkee kansivian jos on. Ei tarvii vääntää.
Kyllä se korkki päästää liian paineen niin että pamahtaa kun tarvittava voima on saavutettu.
Eipäs ku... :D
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa lemale01

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Joo tosiaan on testit tehty ja mistää se ei vuoda. Nousee ku korkin avaa. Mikähän letku sielä sitte mahtais olla vaihtoa vaille jos siitä on kiinni? Volvo on v70 2012 D5 215hv 332tkm ajettu. ja se neste ei häviä vaan palautuu kyllä samaan missä on ollukki, kun korkin aukasee.


Ei viittisi laittaa 2000euroa kansiremonttiin, kun huollot sanoo että vika ei ole kannessa. Näkyisi väriainetestissä tai painetestissä jos näin olis  ::)

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Joo tosiaan on testit tehty ja mistää se ei vuoda. Nousee ku korkin avaa. Mikähän letku sielä sitte mahtais olla vaihtoa vaille jos siitä on kiinni? Volvo on v70 2012 D5 215hv 332tkm ajettu. ja se neste ei häviä vaan palautuu kyllä samaan missä on ollukki, kun korkin aukasee.


Ei viittisi laittaa 2000euroa kansiremonttiin, kun huollot sanoo että vika ei ole kannessa. Näkyisi väriainetestissä tai painetestissä jos näin olis  ::)
Itse kokeilisin aluksi laittaa nestettä sentin pari yli maksimin, josko se olisi sillä jo tyytyväinen. Joku iso letku siellä paisuu, ylä- tai alavesiketku tai molemmat.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Jns

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Joo tosiaan on testit tehty ja mistää se ei vuoda. Nousee ku korkin avaa. Mikähän letku sielä sitte mahtais olla vaihtoa vaille jos siitä on kiinni? Volvo on v70 2012 D5 215hv 332tkm ajettu. ja se neste ei häviä vaan palautuu kyllä samaan missä on ollukki, kun korkin aukasee.


Ei viittisi laittaa 2000euroa kansiremonttiin, kun huollot sanoo että vika ei ole kannessa. Näkyisi väriainetestissä tai painetestissä jos näin olis  ::)
Mulla oli pari vuotta sitten saman tyyppinen homma. Webasto oli lämmittäny aamulla auton valmiiksi ja siitä sitten nokka kohti työmaata. Työmaan parkkikselle kun pääsi ja ajoin ruutuun niin heitti varoitukset mittariin, tsekkasin heti mikä homma niin nesteet paisarissa reilusti alle minimin. Avasin korkkia varovasti ja nesteet nousi normaalille tasolle, vaikutti että oli kovasti painetta. Korkkia putsailin ja ihmettelin muuten siitä varsinaista vikaa löytänyt, uudestaan ei tätä ole tehnyt.

 

Elekma  Autoracing