KL-varaosat  Race.fi

V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua

  • 200 Vastauksia
  • 23248 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 74t3

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 165
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #30 : 26.02.2023, 11:51:55 »
En minäkään sentään joka kerta öljyjä tarkista, mutta katson ne kylmänä, puoliväli tai ehkä 3/4, niin se riittää :)
Onhan se öljymäärä iso kun 2 x 4L saa ostaa + suodatin. LiquiMoly siinä mielessä halvempaa kun se on 5L kannuissa. Castrolia on vielä yhteen vaihtoon, kun Tokmannin öljyalesta ostin viimeksi useamman kannun.

Kaikki toimitusajat ovat nyt lakkojen takia myöhässä, kuljetusfirmojen pihat täynnä satoja purkamattomia kärryjä. Nyt ei kannata suuremmin tilailla yhtään mitään, odottaa ensin että lakot loppuu ja sumat purkautuu.

Ehdin tilailla jo ennen lakon alkamista mutta eipä kai tuolla sen kummempaa väliä ole. Mitään mahdottoman tärkeää ei ole tulossa niin tulevat kun tulevat. Vielä puuttuu ne auton mukaan luvatut kesärenkaatkin - laitoin viikolla viestiä että mihin ne on jääneet niin kuulemma pari viikkoa sitten jo Oulusta lähteneet. Oletan että samoissa purkamattomissa kärryissä kuin muutkin kamat.

Edes valomodi ei ole tietään löytänyt Liettuasta perille vaikka on jo parisen viikkoa matkalla ollut.

Pitänee itsekin kyttäillä että milloin öljy on tarjouksessa. Ei ole muutamaan kymmeneen vuoteen tullut öljynvaihtoa suoritettua itse muuta kuin harrasteautoon. Vaan ihan tuota mielikseen naplaa niin saa samalla putsattua anturin.

Poissa 74t3

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 165
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #31 : 27.02.2023, 18:47:02 »
Ratin tarra saapui. Samalla havaitsin että näitähän on kolmea eri kokoa.  ;D

Tästähän ei luonnollisesti ollut paljoa mainintaa siellä mistä tilasin joten suurin kokohan sieltä tuli.

Onneksi nämä nyt ei mahdottomia maksa joten pistin tulemaan oikean kokoisia. Jotain huhuja tosin tuli googlatessa että Volvo on kieltänyt näiden myymisen. Kuvasta ei oikein ottanut selvää että onko tuo aito vai ei mutta 3,50e sinne tänne kun samalla tuli tilattua myös perinteiset hirvitarrat. Jos ei vieläkään osu niin kaipa noita viimeistään siniseltä saa.

Pesurissahan tuon voisi käyttää kunhan nyt saa katokseen. Entisen auton myynnin sain tänään tulille niin josko se tuosta katoksesta lähtisi pikkuhiljaa eteenpäin. Volvoakin siihen on jo soviteltu ja sopii mutta ihan yhtä näppärää ei ilman peruutuskameraa ole tuota siihen taitella. Joten pitänee sillekin asialle keksiä jotain tulevana kesänä.

Poissa 74t3

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 165
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #32 : 02.03.2023, 08:13:12 »
Toimitukset jumittaa edelleen. Eilen olisi ollut jo ihan hyvää keliä laittaa esim. valomodi kiinni kunhan se nyt vaan saapuisi ensin.

Koska paljoa muuta ei pysty edistämään, käytin auton pesussa noin ensi hätään. Kesän tullenhan tuohon pitää kunnolliset vahat laittaa pintaan - maalipinta näyttää kuitenkin tuon ikäiseksi laitteeksi olevan kohtuullisen hyvässä kunnossa. Kunhan nuo lakot saadaan lakkoiltua, niin pitää tilata hiukan uutta tarviketta valmiiksi varastoon - useamman vuoden vanha Collinite 476 saattaa olla jo parhaat päivänsä nähnyttä vaikka sitä runsaasti on ja jopa lämpimässä varastossa.

Tällä kertaa jopa pari räpsyä niin ei mene pelkäksi tsättäämiseksi.








Kävin tosiaan eilen lenkin pesurissa ja kaupassa. Nyt kun tällä on jonkin verran ajellut ja siihen oheen uudemmalla Airmaticilla varustetulla saksalaisella, niin alusta tuntuu kyllä melko rennolta. Toki 235tkm ajetussa autossa iskarit voivat jo olla parhaat päivänsä nähneet. Eli kannattaako tuon hiukan "lullamaisen" ajettavuuden korjaamiseksi pohtia iskareiden ja jousien uusimista, jäykempää vakaajatankoa vaiko peräti molempia?
« Viimeksi muokattu: 02.03.2023, 09:26:01 kirjoittanut 74t3 »

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #33 : 02.03.2023, 12:47:51 »
Bilstein B6 iskarit toimii ainakin hienosti näissä. Oma oli tosin etuveto mut ei se paljoa eroa.

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1617
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #34 : 02.03.2023, 15:13:53 »

... kannattaako tuon hiukan "lullamaisen" ajettavuuden korjaamiseksi pohtia iskareiden ja jousien uusimista, jäykempää vakaajatankoa vaiko peräti molempia?


Kannattaa, sillä ...

Bilstein B6 iskarit toimii ainakin hienosti näissä. Oma oli tosin etuveto mut ei se paljoa eroa.

... ja Eibachin -30mm -madallusjouset lisättynä sillä tuumasella vakaajalla muuttaa ajamisen ihan varmasti 6-0 parempaan. Ainakin noilla jousilla häviää tehdasjousten pintakovuus.
Lisäksi omassa etuvetoisessa D5:ssa ilman paksumpaa takavakaajaa 0*08' suuntaus per pyörä, niin kulkee isolla tiellä todella suoraan ja 225 leveät renkaat kuluu tasaisesti.
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #35 : 02.03.2023, 15:23:27 »
Bilstein B6 iskarit toimii ainakin hienosti näissä. Oma oli tosin etuveto mut ei se paljoa eroa.

Bilstein B6 on kyllä hyvä valinta, en edes harkitsisi muita merkekjä. Harraste jenkeissä on kahdessa noita ja ei voi kun kehua. Laittasin myös omaan T6:n jos siinä ei olisi Four-C alusta.
Nuo B6:t IPD:n takavakaajan kanssa, kyllähän se sellanen unelma on kun vakioalusta menee joskus vaihtoon. Eibach:n -30mm jouset vois olla hyvä lisä, mutta pelkään että alustasta tulee jo liian kova omaan makuun.

https://www.bsr-tuning.fi/tuote/shock-absorber-bilstein-b6-performance-22035-144960/volvo-xc70-iii-t6-2008-286hp-awd

https://www.bsr-tuning.fi/tuote/shock-absorber-bilstein-b6-performance-22024-143639/volvo-xc70-iii-t6-2008-286hp-awd

https://www.autonvaraosatpro.fi/bilstein-1044475

https://www.autonvaraosatpro.fi/bilstein-1044044

Itelle plussaa sekin että Bilstein:lle löytyy korjaamo ihan tosta nurkilta, muokkaa niitä myös käyttötarpeiden mukaan.
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa 74t3

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 165
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #36 : 03.03.2023, 07:41:48 »
Kiitokset. Aika yksimielinen valinta joten täytyypä katsella tässä kevään mittaan että mistä alkaisi löytymään sopivaan hintaan. Eibacheja itsekin katselin koska kokemusta on noista saksalaisista jossa alusta on merkistä riippuen aika napakka.

Valomodi saapui kun saapuikin viimein. Jos tuo viikonloppuna päivällä kävisi sen verran plussalla että uskaltaisi verhoilua sen verran avata että saa tuon paikalleen Vähän sillä silmällä seuraillut Volvoja liikenteessä ja kyllähän se aika selkeä parannus on taakse päin.

Ledejä voisi myös allkaa katsomaan jos tilaisi kamppeet valmiiksi ja odottelisi lämpimämpiä kelejä. Sitten täytyy koettaa ledistää koko auto kerralla niin ulkoa kuin sisältä.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #37 : 03.03.2023, 21:35:13 »
Hommaa sitten kunnon ledejä, kiinalaiset on ihan hirveitä paskoja nykyään. Tai no vielä huonompia kun ennen  :2funny:
Omista autoista otin kummastakin kaikki ledit pois ja laitoin hehkut tilalle kun alkoi tympimään vilkuttelu vaikka oli alle vuoden vanhoja ledejä.

Poissa 74t3

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 165
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #38 : 04.03.2023, 09:58:25 »
Hommaa sitten kunnon ledejä, kiinalaiset on ihan hirveitä paskoja nykyään. Tai no vielä huonompia kun ennen  :2funny:
Omista autoista otin kummastakin kaikki ledit pois ja laitoin hehkut tilalle kun alkoi tympimään vilkuttelu vaikka oli alle vuoden vanhoja ledejä.

Juuri totesin että muistuu erinomaisesti mieleen noiden Festoon-polttimoiden kanssa säätö kun niitä on eri pituisia. Saahan ne yleensä kiinni mutta melkoista säätöä.

Viimeksi tilasin Volvon setin eBaysta ja ihan hyvin se sen vähän aikaa pelasi, mitä ehti itsellä olla käytössä. Mutta juu, ei näissä toinna säästää mutta ulkoistin homman kun noita ledikauppoja on vaikka ja kuinka. Olikohan se nyt MitiMax josta laitoin täyden setin tilaukseen viidellä kympillä niin ei tarvitse arpoa. Toisaalta nuo C5W-ledit maksaa yksittäin ostettuinakin sen verran että äkkiä tulee tuon sarjan hinta.

E91-bemarissa oli aikanaan ledikitti useampia vuosia. Ei toki aivan halvin mahdollinen edes ollut mutta myöskin toimi suhteellisen pitkään.

Itse en voi oikein sietää noita hehkulamppuja - ehkä jossain harrasteautossa mutta ei enää käyttiksessä. Aina korpeaa kun näkee ihan uusiakin autoja jossa on menty halvimman mukaan ja lyöty hehkupolttimot valoihin. Pikku kipoissa tuon nyt vielä ymmärtää mutta ei oikein joissain +70k autoissa joissa ilmeisesti pitäisi vielä ostaa lisäksi joku "ambient lightning package" edulliseen useamman satasen hintaan.  :2funny:

Mutta juu, ihan aiheellinen huomautus. Katsotaan kuinka tuon sarjan kanssa käy.

Poissa 74t3

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 165
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #39 : 04.03.2023, 16:13:39 »
Valomodi asennettu kun lämpötila on nollassa. Käväisin aamupäivällä Motonetissä muuta asiaa ja mukaan tarttui ledisarjan tilauksesta huolimatta Osramin LED-polttimo tavaratilaan. Arvelin koestaa kun valon joutui kuitenkin ottamaan irti.

Osat lähtivät melkoisen kivuttomasti irti. Piuhat paikalleen ja koska en luota itseeni, testaus samantien ja kappas - sehän toimi! Nipparit kiinni ja liitin takaisin paikalleen ja verhoilu myös kiinni. Samalla LED-valo konttiin niin jospa näkisi sielläkin hitusen paremmin jos tarvitsee vielä pimeällä ajalla kaivella sieltä jotain.

Nyt on ainakin hitusen paremmat takavalot käytössä ja saipahan näprätä jotain vaikka vähän kiirettä pitikin.

Poissa 74t3

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 165
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #40 : 04.03.2023, 21:26:10 »
Lauantai-iltaisin on jostain syystä hirveän mukava selata kaikenlaisia sivustoja. Led-vilkut nykyaikaisella sekventiaalitoiminnolla alkoivat kiinnostelemaan sen verran että Vpartsilta lähti paketti tilaukseen kun totesin että näissä ei ehkä toinna eBayn tarjontaan lähteä.

Samaan pakettiin tuo erittäin hieno kankainen Ruotsin lippu. Sen verran pitää olla pilkettä kun on tämänkaltaisesta käyttöharrasteesta kyse. Asennellaan kun saapuvat.

Poissa 74t3

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 165
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #41 : 04.03.2023, 21:48:05 »
Nyt kun tässä kerran suunnittelemaan päästiin niin katselin että vain Stage 1 löytyy.

Googlessa yms. on kuitenkin vilahdellut että T6 löytyy useampanakin tehoversiona aina 342hv asti. Volvon moottorit on ainakin perinteisesti ollut lähinnä softalla ja pienillä muutoksilla erotettuja niin miten mahtaa tämän kohdalla olla?

Kysäisen asiaa arjen tullen virityspajalta. Lähinnä haen että voiko tässä optimoida pienen tehonlisäyksen lisäksi myös ahtopaine- ja vääntökäyriä jota harrastettiin ammoisen dieselin kohdalla. Sieltä tasoiteltiin noita käyriä siten että auto kestäisi paremmin käytössä. Näin kävikin. Softalla vedettiin sellaiset 100tkm ilman suurempia ongelmia.

Poissa 74t3

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 165
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #42 : 05.03.2023, 00:21:34 »
Meinasin jo kysyä mutta sitten ajattelin että tässä varmaan kysyä tarvitse.

Suomessa nuo kiillotuskitit ajovaloille kustantaa pääsääntöisesti lähtien 50e.

Siispä suunta Saksan Amazoniin ja tilaukseen sieltä porakoneen laikkaan sopiva välikappale ja hiomalaikat. Samaan pakettiin suositellut kiillotusvaha ja suoja-aine. Lopullinen hinta näytti olevan 58,80e postituskuluineen kun Primen kupongit näköjään sulivat muuhun.

Kelien tullen ohjelmassa siis on umpioiden kiillotus ja suojaus. Nuo vissiin lähtee aika helposti irti jos nyt oikein olen tutkinut niin homman voisi hoitaa sisällä lämpimässä.

Samalla vaihtuu parkkeihin LEDit niin on sekin homma kunnossa. Xenoneita ei ole paljoa päässyt kokeilemaan mutta eipä nuo polttimot toisaalta paljoa kustanna enää nykyään niin voisi miettiä että josko niitä laittaisi kuitenkin uusiksi samalla vaivalla. Kaiketi D1S riittää per puoli?
« Viimeksi muokattu: 05.03.2023, 11:05:43 kirjoittanut 74t3 »

Poissa 74t3

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 165
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #43 : 05.03.2023, 11:09:20 »
Näin aamutuimaan tutkittuna näyttää umpioiden irroitus olevan kokolailla helppo homma. Jahka kitti saapuu niin pitää hommata tuohon LED-parkit ja hoitaa homma samaan tapaan kuin aikanaan Skodan kanssa - umpiot sisälle lämpimään ja polttimot vaihtoon tarpeen mukaan. Kiillotus hoituu samalla ilman teippausta.  :)

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #44 : 05.03.2023, 12:09:50 »
Umpioiden irrotus on varmaan nopein mihin olen törmännyt missään autossa, "telttakiilat" ylös ja umpio ulos, menisikö 2 - 3 minuuttia riippuen kuinka tiukassa se sähköliitin on.
GM C/K truck 90 >> on lähes yhtä nopea ja helppo ja niissäkin joutuu kiertämään 2 ruuvia, kun tässä ei ole edes niitä  ::)

Umpion takakantta irrottaessa varo niitä kahta muoviklipsua, ne saattavat katketa vanhemmiten.
Umpio on sitten sisältä aikamoinen risukasa, on säätömoottoreita ja johtoa jos jonkinlaista. Aluksi tulee mieleen ettei mitään lamppua saa vaihdettua, mutta aika helppo ne on vaihtaa. Riippuu varmaan siitäkin siitä onko kääntyilevät ajovalot vai ei ?
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

 

RallyBaron  Samppasport