Samppasport  Futurez

V70 -06 Ardic ei toimi "kovemmilla" pakkasilla

  • 42 Vastauksia
  • 27327 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Nixu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
V70 -06 Ardic ei toimi "kovemmilla" pakkasilla
« : 05.01.2011, 11:21:33 »
Tiedän, että näistä Ardiceista on kirjoiteltu paljonkin, mutta laitan oman ongelmani silti jonon jatkoksi...:

Eli kyseessä uudemman mallin Ardic (V70-06). Onglmana on, että Ardic ei toimi "kovemmilla" pakkasilla (n. -14 ja kylmemmät). Naftapumppu alkaa kyllä nakuttaa ja lämmitin pohista, mutta muutaman minuutin kuluttua (n. 5min) lämmitin sammuu (usein savun saattelemana). Missä siis voisi olla vika? Itse mietin, että voisiko vesipumppu olla sökö tai liekkivahdissa jotain häikkää...?

Ihmeellistä tässä on se, että lämmitin toimii ihan normaalisti aina hieman reilu 10 asteen pakkasiin asti. ???


Edit: Otsikkoa muokattu T: (Miksu)
Edit: Muokkasin otsikkoon auton mallin T: (Miksu)
« Viimeksi muokattu: 25.02.2011, 18:27:23 kirjoittanut (Miksu) »
Ex. Volvot: V40 2.0T -98, V70 D5 -06, S40 2.0T -02 ja V40 2.0T -02
Nykyinen: Volvo S60 T5 - 16 R-design

Poissa Jantunen

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 317
    • Sercap Huoltopalvelut Oy
Vs: Ardicissa vikaa
« Vastaus #1 : 05.01.2011, 12:36:42 »
Itse taistelin samanlaisen vian kanssa aikaisemman auton ardicin kanssa. Toki se oli vanhaa mallia.

Tuolloin vaivaan auttoi liekkivahdin linssin puhdistaminen. Sen jälkeen toimi kovemmillakin pakkasilla.
nyk. V70 vm.2003 D5 man xxxhv / 6xxnm
ex.   V70 vm.2004 D5 man
ex.   V70 vm.1998 D5252T

Poissa Nixu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
Vs: Ardicissa vikaa
« Vastaus #2 : 05.01.2011, 14:00:25 »
Joo luulen kans, että vika ei välttämättä ole kovin iso, koska lämmitin kumminkin "lauhoilla" keleillä (-> -14) toimii hienosti. Tuo voisi olla yksi mahdollinen vika tuo liekkivahdin linssi. Auto on menossa huoltoon ensi viikolla, joten silloin viimeistään selviää mikä se vika oikeasti oli/on, toivottavasti... :)
Ex. Volvot: V40 2.0T -98, V70 D5 -06, S40 2.0T -02 ja V40 2.0T -02
Nykyinen: Volvo S60 T5 - 16 R-design

Poissa tarmo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardicissa vikaa
« Vastaus #3 : 09.01.2011, 00:43:00 »
olis mukava kuulla selitys asialle,miten kova pakkanen vaikuttaa liekkivahdin silmaan?
Volvon päämuotoilijan, Jan Wilsgaardin tiedetään sanoneen tiiliskivistään: ”Ajaton koti ei ole hyvän näköinen ensisilmäyksellä”.

Poissa Nixu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
Vs: Ardicissa vikaa
« Vastaus #4 : 17.01.2011, 21:26:00 »
Vikakoodit luettu ja vika korjattu. Vika oli lopulta viallisessa hehkutulpassa+tukkeutuneessa naftasuodattimessa. Loppu hyvin kaikki hyvin... ;)
Ex. Volvot: V40 2.0T -98, V70 D5 -06, S40 2.0T -02 ja V40 2.0T -02
Nykyinen: Volvo S60 T5 - 16 R-design

Poissa Nixu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
Vs: Ardicissa vikaa
« Vastaus #5 : 11.02.2011, 19:28:43 »
...vaan eipäs tullutkaan kuntoon....

Nyt tarvitaan oikeasti hyviä neuvoja. Eli lämmitin pysyy -14 ja kylmemmillä keleillä n.5 min päällä ja sen jälkeen sammuu. Sen ajan mitä se käy, niin lämmittimen pohina on epätasaista. Aivan kun se välillä hiipuisi ja sammuisi kokonaan. Toinen asia minkä olen huomannut on naftapumpun ääni, joka on hyvin terävää (aivan kun se pyörisi kuivana). Lisäksi pumppaussykli on hyvin tiheä. Käsittääkseni pumpun pitäisi pumpata "pehmeästi" harvakseltaan?! Ja kuinka selvästi tuo pumpun ääni kuuluu kabiiniin ajon aikana? Omassa se kuuluu hyvinkin selkeästi.

Se mikä tästä tapauksesta tekee jännittävän on se, että lauhemmilla keleillä Ardic toimii normaalisti...

Eli kertokaas nyt viisaammat missä voisi olla vika?

Se mitä tulle on yritetty tehdä on: lämmittimen hehkutulppa vaihdettu (vikakoodi), naftasuodatin vaihdettu ja naftapumpun imupuolelle vaihdettu joku liitin, jossa oli huono kontakti.
Ex. Volvot: V40 2.0T -98, V70 D5 -06, S40 2.0T -02 ja V40 2.0T -02
Nykyinen: Volvo S60 T5 - 16 R-design

Poissa Grimmy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • V70II T5 -> D5
Vs: Ardicissa vikaa
« Vastaus #6 : 13.02.2011, 10:15:55 »
Naftapumppu on solenoidi tyyppinen eli naksuttelee menemään. Mulla naksuu about varmaan melkein 2 x sekunti. Kovilla pakkasilla saattaa olla pikkuriikkisen verkkaisempi.

Oisko sulla sitten puhaltimessa vikaa jos ei käy tasaisesti, laakeri tjs joka sitten pakkasilla tökkii enempi. Miltä se kuulostaa kun se lähtee käyntiin?

Poissa Nixu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
Vs: Ardicissa vikaa
« Vastaus #7 : 13.02.2011, 11:34:48 »
En lähtisi vikaa paikallistamaan puhaltimeen. Se kyllä kuullostaa normaalilta. Tai mikä nyt on normaali...?

Mielestäni vika on nyt jossain tankin ja lämmittimen välillä. Mutta missä, sitä en osaa sanoa...
Ex. Volvot: V40 2.0T -98, V70 D5 -06, S40 2.0T -02 ja V40 2.0T -02
Nykyinen: Volvo S60 T5 - 16 R-design

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Ardicissa vikaa
« Vastaus #8 : 13.02.2011, 11:46:23 »
Jotenkin sellainen tulisi mieleen, että lämmittimille tulevassa polttoainelinjassa joku ahdistaa -> kovemmilla pakkasilla nafta ei mene kunnolla läpi.

Vastaavanlainen ilmiö oli omassa ex-transporterissa jälkiasenteisen webaston kanssa. Sitä ei oikein kannattanut yrittääkään käyntiin jos pakkanen ylitti -20.

Tämä mutuilu ei nyt vianhakua välttämättä auta, tuossa transporterissa tyydyin siihen, että tuo on ominaisuus, ei vika. Se pa-letku on aika pirun ohut.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Nixu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
Vs: Ardicissa vikaa
« Vastaus #9 : 13.02.2011, 12:37:06 »
Jotenkin sellainen tulisi mieleen, että lämmittimille tulevassa polttoainelinjassa joku ahdistaa -> kovemmilla pakkasilla nafta ei mene kunnolla läpi.

Vastaavanlainen ilmiö oli omassa ex-transporterissa jälkiasenteisen webaston kanssa. Sitä ei oikein kannattanut yrittääkään käyntiin jos pakkanen ylitti -20.

Tämä mutuilu ei nyt vianhakua välttämättä auta, tuossa transporterissa tyydyin siihen, että tuo on ominaisuus, ei vika. Se pa-letku on aika pirun ohut.

Tuo mullakin on käynyt mielessä, että jos siellä on putki jossain sen verran lintassa, että nafta ei kovilla pakkasilla kulje siitä läpi. Putki on tosiaan aika pientä muoviputkea, joten ei siinä iso vika tarvi olla niin systeemi ei toimi... Toisaalta sekin on käynyt mielessä, että systeemissä on ilmaa, jonka takia pumppu ei saa pumpattua riittävää määrää polttoainetta lämmittimeen.

Ois vaan pirun kiva kun tuo toimisi kunnolla. Varsinkin kun nyt on tällaisia kovia pakkasia (Vaasassakin....). Ja varsinkin, kun tuo on auton ainut lisälämmitin. ::)
Ex. Volvot: V40 2.0T -98, V70 D5 -06, S40 2.0T -02 ja V40 2.0T -02
Nykyinen: Volvo S60 T5 - 16 R-design

Poissa Nixu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
Vs: Ardicissa vikaa
« Vastaus #10 : 14.02.2011, 09:34:12 »
Huomenna huoltoon siniselle.

Kertokaas onko järkeä kytkeä se Ardicin automaattikäynnistys pois? Jos sen kytkee pois, niin saahan sen aina viiksestä päälle...? Tuli vaan mieleen, että senkin vois nyt tuossa samalla hoitaa. Pääasiallinen ajo on lyhyttä kaupunkiajoa.
Ex. Volvot: V40 2.0T -98, V70 D5 -06, S40 2.0T -02 ja V40 2.0T -02
Nykyinen: Volvo S60 T5 - 16 R-design

Poissa JiiV70

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 850
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardicissa vikaa
« Vastaus #11 : 14.02.2011, 12:24:53 »
Kertokaas onko järkeä kytkeä se Ardicin automaattikäynnistys pois? Jos sen kytkee pois, niin saahan sen aina viiksestä päälle...? Tuli vaan mieleen, että senkin vois nyt tuossa samalla hoitaa. Pääasiallinen ajo on lyhyttä kaupunkiajoa.

Onhan noita pois kytketty. Ilmeisesti automaattikäynnistysellä ardikki lämmittää konetta niin kauan kun on lämmöt kohdallaan.

Jos itsellä ardikki olisi, niin kytkisin kyllä pois. Lämpeehän se motti kun käyntiin täräyttää.
Volvoton

Poissa Nixu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
Vs: Ardicissa vikaa
« Vastaus #12 : 14.02.2011, 12:43:46 »
Ardicin se kytkee siinä vaiheessa päälle (siis kun auto on käynnissä), kun moottori ei yksistään pysty pitämään riittävää lämpötasoa yllä. Toisin sanoen yleensä ardic on kaupunkipyöritykssä lähes aina päällä. Varsinkin kun auto on seisahduksissa.

En oikeen tiedä tuota poiskytkentää... Miksi tuollainen systeemi olisi kehitelty jos se olisi turha...?! Mutta taas toisaalta, saahan sen kytkettyä ajon aikana päälle jos tarvii. Eli siinä mielessä automaattikäynnistyksen voisi kytkeä pois.
Ex. Volvot: V40 2.0T -98, V70 D5 -06, S40 2.0T -02 ja V40 2.0T -02
Nykyinen: Volvo S60 T5 - 16 R-design

Poissa hirvivolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardicissa vikaa
« Vastaus #13 : 14.02.2011, 13:24:12 »
Itse poistin tuon automaattikäynnistyksen, koska tulee jonkin verran lyhyttä ajoa. Monesti ajan auton suoraan talliin, jolloin se sammuttaa sen vasta siellä sisällä, joten tuossa oli ainakin minulle kaksi hyvää syytä poistaa se käytöstä. Ajastimen ja suorakäynnistyksellä sitten käytän tarpeen mukaan.
V70 D5 AWD Classic -07

Poissa Grimmy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • V70II T5 -> D5
Vs: Ardicissa vikaa
« Vastaus #14 : 14.02.2011, 22:53:07 »
Otin kanssa pois.

ihan turhaa käynnistelee kun ajaa kauppaan jne pikku pyöritystä.

Toimii hyvin "manuaalisesti", kyllähän sitä ite näkee onko kone kylmä vai ei. Yleensä täräytän talvella aina päällä kun lähden ajeleen (jos ei siis oo jo valmiiksi tullu lämmitettyä) ja sammutan sitten kun lämmöt on normaalit.

 

RallyBaron  Samppasport