Samppasport  Futurez

V70 -97 Ilmastoinnin käyttö talvella

  • 17 Vastauksia
  • 11465 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 7 neliskantti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
V70 -97 Ilmastoinnin käyttö talvella
« : 16.02.2011, 22:33:07 »
moro. semmosta oisin kysyny että kannattaako ilmastointi olla päällä myös talvella. auto on volvo v70 vm:97 aut-ilmastointi. ilmastointihan vissiin menee automaattisesti päälle, ainaki valo syttyy että ilmastointi ois päällä kun laittaa ikkunoihin puhaltaan. eli oisko se sama vaikka ois koko ajan päällä.

koittakaa saada selvää tuosta sepustuksesta. ;D


Edit: Muokkasin otsikkoon auton mallin T: (Miksu)
« Viimeksi muokattu: 25.02.2011, 18:28:41 kirjoittanut (Miksu) »
volvo v70 vm:02 d5
volvo s70 2.5 t EX
volvo 740 vm:90 b230f m47 (ex)
volvo 740 vm:90 b230f aut (ex)

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Ilmastoinnin käyttö talvella
« Vastaus #1 : 16.02.2011, 22:52:42 »
Tein tästä kysymyksestäsi oman aiheen, kun ei oikein sovi tuonne lisälämmitin keskusteluun.

Ilmastoinnin voit pitää päällä läpi vuoden, kompressori ei kytkeydy pakkasella päälle, joten siitä ei ole mitään hyötyä, joskaan ei mitään haittaakaan.

Poissa Silverfang

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • EX: S60 2.4i -02
Vs: Ilmastoinnin käyttö talvella
« Vastaus #2 : 17.02.2011, 13:01:00 »
Tein tästä kysymyksestäsi oman aiheen, kun ei oikein sovi tuonne lisälämmitin keskusteluun.

Ilmastoinnin voit pitää päällä läpi vuoden, kompressori ei kytkeydy pakkasella päälle, joten siitä ei ole mitään hyötyä, joskaan ei mitään haittaakaan.

Eikö kuormita kompuraa pakkasella ollenkaan?? Tämä on ihan uutta mulle  :o

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9006
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Ilmastoinnin käyttö talvella
« Vastaus #3 : 17.02.2011, 13:13:50 »
Eikö kuormita kompuraa pakkasella ollenkaan?? Tämä on ihan uutta mulle  :o

Ei se ainakaan manuaalin mukaan käy ollenkaan. Syyhän on se, että kondenssivesi ei valu ulos jos ulkolämpötila on miinuksella.

Antaa vaan ilmastoinnin napin olla päällä, niin se sitten automaattisesti käypi aina silloin kun sattuu ympäristö menemään plussalle.

Poissa Irual

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
Vs: Ilmastoinnin käyttö talvella
« Vastaus #4 : 17.02.2011, 14:00:50 »
Niin on joo. Oisko se ollu jopa jotain +4 astetta minkä jälkeen kompura ei kytkeydy päällä enään. Mulle neuvoivat ilmastointi huollossa että olis talvella hyvä käyttää kerran kuussa jossakin lämpimässä hallissa hetken aikaa, että pääsisi kompura pyörimään. Ettei stefat kovetu. En sit tiä miten totta tuokaan on.

Poissa Silverfang

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • EX: S60 2.4i -02
Vs: Ilmastoinnin käyttö talvella
« Vastaus #5 : 17.02.2011, 17:40:33 »
Just tuon takia sitä mietin, että jonkinlaisen nyrkkisäännön mukaan kerran kuussa vähintään olis hyvä käyttää ilmastointia ettei tiivisteet kovetu ja kylmäaineet karkaa harakoille... Kait sitten pitää mennä parkkihalliin käyttämään kun talvet on ilmaston lämpenemisen myötä tulleet takasin  ;)

Poissa 7 neliskantti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmastoinnin käyttö talvella
« Vastaus #6 : 18.02.2011, 13:51:35 »

Ilmastoinnin voit pitää päällä läpi vuoden, kompressori ei kytkeydy pakkasella päälle, joten siitä ei ole mitään hyötyä, joskaan ei mitään haittaakaan.
[/quote]

ahaa kiitos tiedosta :)

olen minäki kuullu että ilmastointia olisi hyväkäyttää päällä sillon tällön talvellaki. pitänee ajaa johonki lämpimään että sais vähä pyöritettyä kompuraa.
volvo v70 vm:02 d5
volvo s70 2.5 t EX
volvo 740 vm:90 b230f m47 (ex)
volvo 740 vm:90 b230f aut (ex)

Paikalla Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8961
  • Teiden tukko
Vs: Ilmastoinnin käyttö talvella
« Vastaus #7 : 22.02.2011, 20:09:19 »
Niin on joo. Oisko se ollu jopa jotain +4 astetta minkä jälkeen kompura ei kytkeydy päällä enään. Mulle neuvoivat ilmastointi huollossa että olis talvella hyvä käyttää kerran kuussa jossakin lämpimässä hallissa hetken aikaa, että pääsisi kompura pyörimään. Ettei stefat kovetu. En sit tiä miten totta tuokaan on.

+4 - +5 astetta vois olla hyvinkin semmonen raja ettei ilmastointi mene päälle. Itse voisin kuvitella tähän syyksi sen että sisäkenno (ilmastoinnin) on hyvin kylmä, viisaammat vois kertoa että kuinka kylmä, niin se rupeis jäätymään tai viimestään kondensiovesi jäätyis joko kennoon tai poistokanavaan. Nokalla oleva kenno kyllä pärjää vaikka siperiassa kun siitä ajetaan lämpöä harakoille.

Itse olen kanssa kuullut tämän että kerran kuukauteen olis hyvä käyttää. Satunnaisesti itse tulee tätä tehtyä.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Ilmastoinnin käyttö talvella
« Vastaus #8 : 22.02.2011, 20:32:31 »
Mielestäni ilmastoinnin toimimattomuus talvella perustuu siihen, että tietyn lämpötilan alapuolella kylmä-aineen paine on laskenut niin alas, että paine-anturi ei anna kompressorille lupaa käynnistyä.

Näissä 2000-luvun kulkineissa on lisäksi höyrystimen lämpötila-anturi joka katkaiseen kompressorin käynnin, kun lämpötila siinä höyrystimen vieressä on laskenut 3-4 asteen tuntumaa (kesälläkin).
Mutta pääsyy silloi toimimattomuudelle on mielestäni tuo kylmä-aineen paine joka on liian matala.

Poissa Silverfang

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • EX: S60 2.4i -02
Vs: Ilmastoinnin käyttö talvella
« Vastaus #9 : 22.02.2011, 21:30:55 »
Mielestäni ilmastoinnin toimimattomuus talvella perustuu siihen, että tietyn lämpötilan alapuolella kylmä-aineen paine on laskenut niin alas, että paine-anturi ei anna kompressorille lupaa käynnistyä.

Mielenkiintoista... Missäs kohtaa sellanen paineanturi on? Ei kait siellä kovasti painetta normaalisti ole silloin kun kompura ei kuormita...

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Ilmastoinnin käyttö talvella
« Vastaus #10 : 22.02.2011, 21:50:47 »
Mielenkiintoista... Missäs kohtaa sellanen paineanturi on? Ei kait siellä kovasti painetta normaalisti ole silloin kun kompura ei kuormita...

Se riippu täysin järjestelmästä, että missä anturi on.

n. 5bar luokkaa on muistaakseni r134a:n ominaispaine +25-asteen lämpötilassa (paine ja lämpö mutua ja huonon muistin varaista)
Mitä kylmempi, sen pienempi paine.

Poissa Silverfang

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • EX: S60 2.4i -02
Vs: Ilmastoinnin käyttö talvella
« Vastaus #11 : 22.02.2011, 23:24:30 »
Se riippu täysin järjestelmästä, että missä anturi on.

n. 5bar luokkaa on muistaakseni r134a:n ominaispaine +25-asteen lämpötilassa (paine ja lämpö mutua ja huonon muistin varaista)
Mitä kylmempi, sen pienempi paine.

Ja sitten kun ne aineet on vuotanu osittain pois niin paine on varmaan jonkun verran alhasempi senkin takia (pitäis varmaan täyttää omakin).

Olisko -30C:ssa painetta noin 4,5 bar tuon oletuksen mukaan... Tärkeintä ettei ilmastointia pysty vahingossa väärällä käytöllä rikkomaan.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Ilmastoinnin käyttö talvella
« Vastaus #12 : 23.02.2011, 07:01:15 »
Jos tätä pystyy tulkitsemaan siten, kuin kuvittelen, niin paine olisi 2,5bar tietämissä +5 asteessa  ja -30 asteessa aine supistuisi kasaan niin paljon, että olisi alipainetta :)
http://www.csgnetwork.com/r134apresstempconv.html

Mutta itseppä en tiedä paine ja aine jutuista niin paljoa, että kannattaisi kirjoitukseni tähän topic:iin ottaa kovin vakavasti tai täytenä faktana.

Poissa Silverfang

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • EX: S60 2.4i -02
Vs: Ilmastoinnin käyttö talvella
« Vastaus #13 : 23.02.2011, 10:41:13 »
Jos tätä pystyy tulkitsemaan siten, kuin kuvittelen, niin paine olisi 2,5bar tietämissä +5 asteessa  ja -30 asteessa aine supistuisi kasaan niin paljon, että olisi alipainetta :)
http://www.csgnetwork.com/r134apresstempconv.html

Mutta itseppä en tiedä paine ja aine jutuista niin paljoa, että kannattaisi kirjoitukseni tähän topic:iin ottaa kovin vakavasti tai täytenä faktana.

Vilkasin taulukkoa... päällimmäisenä otti silmää psi:t! Ne vois työntää sinne minne aurinko ei paista  :2funny: No olihan siinä sentäs bar:it myös...
Täytyy joskus kattella jos sattuu sopivat diagrammit käteen :)

Paikalla Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8961
  • Teiden tukko
Vs: Ilmastoinnin käyttö talvella
« Vastaus #14 : 01.03.2011, 00:28:06 »
Mielestäni ilmastoinnin toimimattomuus talvella perustuu siihen, että tietyn lämpötilan alapuolella kylmä-aineen paine on laskenut niin alas, että paine-anturi ei anna kompressorille lupaa käynnistyä.

Näissä 2000-luvun kulkineissa on lisäksi höyrystimen lämpötila-anturi joka katkaiseen kompressorin käynnin, kun lämpötila siinä höyrystimen vieressä on laskenut 3-4 asteen tuntumaa (kesälläkin).
Mutta pääsyy silloi toimimattomuudelle on mielestäni tuo kylmä-aineen paine joka on liian matala.

Sotketaas ilmalämpöpumput mukaan tähän kylmäaineen paine-keskusteluun. Noissa on tosin eri kylmäaine, eli voiko se sitten olla syy miksi ilmalämpöpumppu käy vielä -30oC pakkasella?
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

 

Elekma  Autoracing