Autodiagnoosi  Carcom Oy

245 -90 Englantilainen potilas "B6284T", muut 245 puuhastelut ja D5

  • 1446 Vastauksia
  • 602460 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Eilen vein D5:n kesäsäilöön ja otin lähtökuvan Galaxyilla. 205/50 kumi näyttää tuon korkuisessa autossa kovin alikokoiselta ja kännykän kalansilmäkin vääristää kivasti. Mutta kyljen spraymaalilta näyttävät kohdat myös on sitä :D


Valkea Thoreilla ja pulleilla kumeilla:


Englantilaisen vesi-ilmajäähyn vesipumppu tuli hommattua Boschina. Pienihän se on kuin mikä, mutta päivittää jos tarvitsee vielä lisää virtausta.

Vauhtipyörä on koneistettu asetelmalle ja se(kin) odottelisi asennusta.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
D5 on ollut ajossa nelikon moottorin leviämisen jälkeen. Vaihdoin vain toiset Galaxyt alle paremmilla renkailla. Oikeanlainen D5 merkki tuli tilattua uudestaan Volvolta ja tulihan se tällä kertaa. Tiedä sitten miksi edellisellä kerralla oli tilaus peruuntunut, vaikka Classic partsin hyllyssä oli silloinkin. Kiinnitys odottaa korin maalausta. Tai sitten on ostettava toinen merkki jonka liimaa maalauksen jälkeen.


Ohjelmoinnin jälkeen on kiihdyttäessä reilusti kaasua polkaistessa joka kerran tullut pöllähdys putkesta ja kunnon savut hyvin matalilla kierroksilla reilummin vedättäessä. Eikä kiihtyvyys yli puolen kaasun enää parane. Sillä kohdalla ennen ohjelmointia tuli railipaineanturin 1800bar mittausraja vastaan, joten eiköhän tilanne ole ennallaan. Vikatilaa ei vaan ohjelmoinnin jäljiltä enää tule. Sinällänsä ei ole haitannut kun tietää miten savuamiset saa estettyä ja kulutuskin oli esim. viikko sitten maantiereissulla 5,5l-5,6l/100km.

Tankissa on ollut tankin mukana tullut 450l/h pumppu ja tänään vaihdoin sen 255l/h pumppuun sillä mielellä, josko liian suurituottoinen pumppu vaikuttaisi korkeapainepumpun toimintaankin. Polttoainelinjat on kuitenkin vakiot. Sen verran tuli eroa, että käyntiääni on siivompi ja erityisesti joutokäynti tasaisempi. Myöskään kaasu ei ole enää aivan niin herkkä kuin ennen, mutta samalla tavalla pöllyää kuitenkin. Voisi vielä pari juttua kokeilla ennen kuin ohjelmanmuutos on viimeistään aiheellinen. Pumpun johdot tankkiin pääsee vaihtamaan, maajohto oli jostain syystä kuoriutunut tankin sisältä. Liitin on erilainen, niin siinä samalla vaihtuu sekin. Nyt tein vain abikoilla välijohdon.

Valkeaan hommasin uuden samanlaisen Griffinin jäähdyttimen. Sen asennus odottaa sitä hetkeä jolloin otan auton liikenteeseen. Ehkä sillä vielä tänä kesänä tulee ajeltua.

Englantilainen puolestaan on odotellut katoksessa lisämotivaatiota ::)
« Viimeksi muokattu: 23.07.2023, 22:08:27 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Otin valkean illalla liikenteeseen ja vaihdoin jakohihnan, vesipumpun sekä jäähdyttimen. Vuotavat nokkien etustefat meni samalla vaihtoon.


Vanhasta saanee käyttökelpoisen kun sipaisee joko kokonaan noin 5cm matalammaksi(samalla voisi poistaa turhan korkinpaikan) tai poistaa rivoista niin paljon, että päädyt saa hitsattua umpeen.

Onneksi jäähdyttimen ylivuotoletkun nipan vaihto ei vastustanut paljoa. Uudessa on alumiininen letkulähtö ja sehän leikkasi kiinni kierteille ensimmäisen puolen kierroksen aikana. Nitkuttelu ei auttanut mitään vaan katkesi. Porasin enimmät pois, loput kierähtikin terän mukana ja teräksinen 90 kulma kiertyi nätisti paikalleen. Lopuksi seisontaliat pois ja koeajo. Toimiihan tuo taas.

D5:llä on kohta tullut 15tkm katsastuksen jälkeen ja lisää vaan tulee :o
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Tein valkean konehuoneeseen pikku ehostuksen. On se hieman mukavampi katsella ja pikkaisen vähemmän koinvunsiementäkin ;D Josko pari vuotta menisi taas.



Jäähdyttimen kiinnike on sivussa jäähdyttimenvaihtoa varten.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Eilen aloitin D5 oikean takakyljen vanhan kolhun ehostuksen kanssa.

Hioin kitit pois ja sitä riitti vaikka osan karistelinkin syksyllä pois.



Hioin ja kevyesti hiekkapuhalsin ruosteita todetakseni pellin olevan sellaista pottupeltoa sekä verran paljon syöpynyt, että parempi vaan leikata pala pois ja tehdä uusi.



Tänään hitsasin lapun paikalleen ja taputtelin kylkeä suoremmaksi. Koska aiempi korjaus oli tehty "huolella" oli pelti vähän sisällä myös kylkilistan kohdalta ja yläpuolelta. Kuvassa taputtelut vielä vaiheessa ja tankinluukkukin suoristamatta.

245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Eilen ja tänään sain takakyljen kittailtua sekä pohjamaalit päälle. Vasemman pyöränkaaren takareunasta hioin pieniä kuplia ja eteenpäin siirtyessä maalin alta paljastui vain lisää kohtia jotka ei olleet vielä edes kuplineet.





Alkuunsa hiontaväri tuli vähän paksuna, kuten kuvastakin näkyy, mutta sehän on vain hiontaväri :P Ehkä taas hetken muistaa minkä verran ohentaa kun edellisestä maalailusta on jo sen verran aikaa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Päivemmällä hinkkailin D5 pinnat tasaisemmiksi ja vedin värin sekä lakan pintaan. Ihan kohtuullinen siitä tuli vaikka edellisestä pintavärin vedosta on jo jokunen vuosi aikaa :D




Ja kuten olettaa saattaa, ei loppuauton väri näytä enää senkään vertaa siltä kuin joskus uutena. Korjaantuu sitten kun viitseliäisyys, aika, jne. kohtaavat :idiot2:
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
D5:lle ei ole tapahtunut oikein muuta kuin kilsojen kertymistä. Tekniikanvaihdon alusta asti on vaivannut jyminä joka kuuluu ja tuntuu vain vedossa tai moottorijarrulla. Auto kävi parin päivän aikana reilun 300km lenkin muualla ja itse tänään ajaessa jyminä oli muuttunut jo selväksi ravistukseksi. Matkalla tuli kuormaa konttiin ja ravistus helpotti eli kardaanin takaniveleenhän se viittasi heti. Illasta sain vaihdettua nivelen ja vanha oli jo reilusti yli viimeisen käyttöpäivän.



Ihme, ettei ollut yhtään pahempi aiemmin vaikkei liikkunut vapaaehtoisesti kumpaankaan suuntaan. Tekniikan- sekä myöhemmin peränvaihdon yhteydessä tuntui kuitenkin liikkuvan normaalin oloisesti :idiot2:
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Keskiviikkona oli aikomus vaihtaa D5:een sintterilevy, mutta itsesäätyvän asetelman kanssa ei jousitettu levy mahdukaan. Jousitetulla olisi saanut poistettua sintterin purevuutta kun autolla saattaa ajaa välillä joku muukin :P Kasatessahan paikalleen meni kohtuukuntoinen käytetty levy. Ehkäpä sen voisi vaihtaa vaan uuteen normilevyyn.

Torstaina tuli käytyä korjaamassa savutus Lisäätehoa toimesta. Ohjelma on alkujaankin sieltä, isommalla paineella toimiva korkeapainepumppu vaan aiheutti aiemmin testaamattomia muuttujia säätöön jotka oli helpointa todeta paikanpäällä eikä välikäden kautta. Seuraava vaihe on jossain välissä 06-> suuttimet jotta säädöt saa vielä paremmin kohilleen. Sen verran muuttui arvot ilmeisesti, että joutokäyntillä sekä pintakaasulla koneen värinät vaimentuivat hieman.

Jo keskiviikkoiltana kuului pari kertaa konehuoneen puolelta kilahduksia joille ei syytä löytynyt. Nyt se alkoikin kuulumaan koko ajan. Syypääksi paljastui katkennut laturin yläpultti, jonka kanta otti kiinni apulaitehihnaan. Se ei ole omana aikana ollut kuitenkaan auki edes. Irrallaan oleva pätkä pois, tuumasin laturin kestävän paikallaan ja perjantaina töiden jälkeen poistin loppuosan laturista sekä laitoin uuden pultin.

Tuurillaan löytyi IPD:n 25mm vakaajat ja tänään vaihdoin eteen paikalleen. Samalla uudet linnunluut. Vakaajat on vanhempaa mallia jotka on sähkösinkitty. Kuvassa myös poistunut 960fl 23mm vakaaja joka jäi jouten.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Maantielenkin aikana D5:stä alkoi kuulumaan kierrosten mukaan voimistuvaa lorinaa. Alkuunsa ei näkynyt mitään, mutta löytyihän sieltä vuotava letku. Poistuneen lämmönvaihtimen ohituslenkin letku oli ratkennut. Siispä korkkia löysälle ja mukana olleen jäähdytysnestekannun tyhjennyttyä vettä tilalle. Toki vuoto lisääntyi vielä loppua kohden ja kokonaisuudessaan nestettä kului 240km matkalla noin 9 litraa joka on ihan hyvä suoritus :P Kotiinpääsyn jälkeen letkunvaihto ja siinä samalla moottoriöljyt sekä suodatin. Öljyillä taisi tulla noin 11tkm edellisestä vaihdosta.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Eilen suoritin D5:lle katsastustarkastuksen ja pääsi tekemään pientä ehostusta.
Hetken aikaa ohjaus oli tuntunut suorallakin tiellä vaeltelevalta. Syypää oli väljä vasen ulompi raidetangonpää. Siihen uusi tilalle ja aurauksen säätö sekä samalla molempien etupyöränlaakerien voitelu ja säätö. Pyöränmuttereita ruuvaillessa tuli mieleen vaihtaa viimeinkin hyvät mutterit kulahtaneiden tilalle ja sai senkin hoidettua heti. Polttoaineen paluuputki oli ruostunut riittävästi takajarrupaineenrajoittimien vierestä ja sotki jo ympäristöään. Pätkä pois ja letkua väliin. Ehkä olisi syytä vaihtaa koko paluuputki tai vähintään takaosa "joskus tulevaisuudessa" :P

Alla pyöriessä huomasin perässä pinjonin stefan vuotaneen suht reilusti. Huohotuksessa oli pieni tukos, joten olisiko maanantaisen kovemman pakkasen yhdistelmä aiheuttanut vuodon. Tosin eipä se asettunut mihinkään ja tänään näkyi jo vana. Ehkä laipan pinta on vaan sen verran huono jo. Oikea pakkivalo kaipasi uuden polttimon ja käsijarrun merkkivalo liitoksen korjaamisen napin vierestä. Laittolistalle perän stefan lisäksi jäi toinen kilvenvalo. Toinen puoli oli niin hapettunut, että polttimon pää oli syöpynyt puhki ja rapsutellessa hävisi iso osa kontaktiliuskasta.

Tänään kävin konttorilla ja nyt on taas ajoaikaa ensi vuoden loppuun. Kohtuu tarkkaan tuli sekin ajoitettua, mietin tuleekohan 25tkm mittariin katsastusvälillä ja se jäi 41km vajaaksi. Vuosi tulee täyteen reilun kahden viikon kuluttua.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Missä tuolla volvon perässä on huohotus?
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
240:ssä vasemman akseliputken päältä lähtee letku joka menee yläpuolella olevaan koteloon.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Ostin Ovokon kautta harmaakoppaisen D5 suuttimet ja vaihdoin ne eilen paikalleen. Löytyi sarja samalta myyjältä ja hinnaksi jäi kuluineen ~160e. Ilmoitettu alle 185tkm ajetuiksi, mutta miten paikkansapitävä on. Ekstrapuuhaa teetti suuttimien kiinnikkeiden siirto vanhoista, koska en muistanut että harmaakoppaisen suuttimisahan on vähän erilainen. Käy normaalisti ja kulkee, vielä vaan päivitys suuttimien mukaiseksi.
« Viimeksi muokattu: 23.12.2023, 11:31:04 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Lisäätehoa suoritti D5:lle toistaiseksi viimeisen ohjelmapäivityksen. Nyt käyttäytyy viimeinkin niin kuin kuuluukin kun polttoaineensyöttöpuolella on osat jotka on lähtöjäänkin tarkoitettu yhteen. Harmaakoppaisen suuttimet mustakoppaisen korkeapainepumpun kanssa on peruskauraa, mutta toisin päin ei ollut helppo säädön kannalta ja pakotti myöhäistämään paineennousua savutuksen vähentämiseksi.

Sen mitä näillä keleillä pystyi testaamaan on loputkin savutuksesta kiihdytyksessä poissa, lähtee vetämään vaivattomasti alhaalta asti ja käyntiääni sekä värinät siistiytyi entisestään.

Joulukuun puolella latasin valkeasta akun ja kävin koestamassa sen käyntiin pitkästä aikaa sekä käyttelemässä lämpimäksi. Uusi tuulilasi odottelisi asennustaan.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Proturbo  Autodiagnoosi