Race.fi  Puotilan autokorjaamo

940 B230FK / 945 Polar B230FD / XC70 2,5T

  • 17 Vastauksia
  • 16372 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: 940 B230FK / 945 Polar B230FD / XC70 2,5T
« Vastaus #15 : 02.05.2022, 00:00:57 »
2022

940:
1.5.22 Moottoriöljyt vaihdettu varmuuden vuoksi. Edellisillä ei kyllä ollut ajettu kuin kone lämpimäksi.
Vappuajot suoritettu, n. 5m  :D Kytkin ei edelleen irroita kunnolla, vaan auto liikkuu hitaasti eteenpäin kytkin pohjassa ellei jarruta. Täytyy ilmata uudelleen jos auttaisi.

Kesällä tehty-> ei auttanut, nyt asetelmaa shimmattu ulospäin. Esijännitystä oli n.4 mm ja nyt n. 2,5mm. Samalla vaihdettu kytkimen pääsylinteri pitkän etsinnän jälkeen. Vanhasta oli jousi poikki, mutta uusi päästi nesteet läpi ohjaamon puolelle hetken ilmaamisen jälkeen. Uuteen korjaussarja ja rupesi toimimaan. Silti ei irroittanut.
Loppujen lopuksi sain toimimaan "jo" lokakuussa. Ratkaisu oli vaparin työsylinteri ja säädettävä tanko siihen. Paineasetelma joutuu olemaan päin asetelmaa pienellä paineella, joten ei mikään optimiratkaisu. Auto oli kuitenkin pakko saada liikkuvaksi.
30.10.22 Auto pesty. Kontissa on pihkaa joka ei lähtenyt ja konepellin takareunassa vähän maalisumua konehuoneen maalauksen jäljiltä.

945:
22.2.22 etuvakaajan runkokumit ja koiranluut.
5.3.22 pakoputki katista viimeiseen vaimentimeen ja takaiskarit (iskarit 940 käytetyt ehjät).
Helman takaosa/pääty kuskin puolella pitäisi vielä hitsata ennen leimaa.
Kesällä hitsattu kuntoon ja leimalla käyty. Ekalla käynnillä kuskin etujarru laahasi ja ohjaustehostin päästi mehut hallin lattialle.
Purkuautosta hammastanko, molemmat satulat ja levyt eteen. Samalla uudet ot-öljyt, jarrupalat eteen, jarruletku kuskin puolelle ja uudet ulommat raidetangonpäät kummallekin puolelle.
18.9.22 368073km Vesipumppu (Hepu)
21.10.22 368tkm V-nokka, samalla vaihtui vuotava stefa ja kopan tiiviste. Kuskin puolen etutukivarren kiinnityspiste hitsattu kuntoon.

XC70:
1.5.22 241170km Raitisilmasuodatin, aktiivihiili.
8.5.22 241406km Moottorin ylätuki (Meyle), "poikkituen" PU insertit.
27.5.22 241495km Moottorin/vaihteiston alatuki (Lemförder), öljyt ja öljysuodatin (Mann).
13.6.22 242tkm Tulpat Bosch SuperPlus FR7DPP+

Romut rivissä syksyllä:
« Viimeksi muokattu: 20.11.2022, 19:46:50 kirjoittanut Acke »

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: 940 B230FK / 945 Polar B230FD / XC70 2,5T
« Vastaus #16 : 11.07.2023, 22:56:22 »
2023

940
Kytkin toimii siedettävästi, työsylkän tankoa lyhensin pikkasen. Leimallakin käyty, jäi saamatta koska tuulilasipesunesteen pumppu oli kuollut sillä aikaa kun koppa on seissyt tallissa. Paluumatkalla rupes kuulumana outoja ääniä, laturin hihna oli löystynyt ja luisti kierroksilla. Noin 100km tuli ajettua ja kone tuntui toimivan hyvin.

24.7.23 352500km Auto katsastettu. Kytkin ilmattu vielä kertalleen ja tankoa säädetty milli-pari pidemmäksi taas. Nyt vaikutti toimivan ihan hyvin.
27.8.23 Jäi seisontaan puutteellisen lämmityksen takia. Elokuun loppupuolella tuli myös käynnistysongelmia kylmällä koneella. Lähtee heikosti käyntiin ja flekti huutaa heti, lämpöanturi on pääepäilty. Isommat vanteet kävi alla kokeilumielessä.
29.10 352800km. Läpöanturi käty läpi ja vaihdettu haljennut letku imusarjan ja hiilikanisterin välillä. Auto tuntuu toimivan taas ja on siirretty lämpimään talliin.



945
Toimi talviautona ongelmitta. V-nokalla on aika kuollut alle 2000rpm, mutta vetää kivasti 5000rpm+ asti.
27.8.23 371300km Toinen tankin panta vaihdettu uuteen, oli ruostunut poikki kesän seisonnan aikana.
29.8.23 371tkm vikalista haettu, pari reikää hitsattava, ruosteinen takajarruvevy ja liian heikko käsijarru.
3.9.23 Helman ja pohjan poikkipalkin reijät hitsattu.
10.9.23 Käsijarru korjattu, kuskin puolella kengän pidike poikki ja kenkä vinossa rummussa. To-do: uudet takalevyt ja takajouset, toinen oli poikki alapäästä.
17.9.23 Takajarrylevyt, palat ja käsijarrukengät vaihdettu uusiin, samalla käytetyt ehjät kuormajouset. Apparin käsijarrukengät oli pelkkää metallia ja toinen pidike oli poikki.
22.9.23 371tkm Katsatettu huomauksitta. Moottoriöljy, öljysuodatin ja ilmasuodatin vaihdettu.
8.12.2023 372tkm termostaatti vaihdettu (biltema 87°c)

XC70
19.5.23 250tkm Moottoriöljyt ja suodatin, bensasuodatin ja sisäilmasuodatin (aktiivi).
16.6.23 251tkm Jarrulevyt ja palat joka nurkkaan, liukutapit eteen, jarrunesteet.
24.7.23 254tkm Katsastettu huomauksitta.

« Viimeksi muokattu: 08.12.2023, 19:05:25 kirjoittanut Acke »

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: 940 B230FK / 945 Polar B230FD / XC70 2,5T
« Vastaus #17 : 03.02.2024, 19:06:04 »
2024

940
Aloitin lämppärihanan "taustalevyn" vaihdon, rikkinäisen prkkiksen tilalle tuli Skandixin HD osa. Vaikuttaa olevan 3D tulostettu, saa nähdä miten materiaali kestää.

945
3.2.24 373tkm Jäi seisomaan vähän ennen joulua bensan paluuputken vuodon takia. Leikkasin ruosteisen osuuden pois ja korvasin sen letkunpätkällä. Kardaanin tukilaakeri ja kumi meni vaihtoon joulukuussa, mutta uusi kumi ravisti pahemmin kuin vanha revennyt. Reilulla puukottamisella kumi muuttui siedettäväksi.

XC70
3.2.24 260tkm Öljyt ja suodatin vaihdettu.

 

Elekma  Autoracing