Autodiagnoosi  Carcom Oy

940 takakontiin uutta subia

  • 100 Vastauksia
  • 33533 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa matti1983

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 takakontiin uutta subia
« Vastaus #90 : 16.05.2011, 06:32:20 »
Muista sitten kun tarvitsee joskus kotelo nostaa pihalle, enemmän irroitettavaa ;) Mutta tosiaan jotain pehmikettä väliin, niin ilmakin kiertää lankun pohjan ali.

Nuo lankut ei kyllä edes mahtuisi takapenkin selkänojaan kun tuo kotelo vie aika tehokkaasti tilat siitä. Mistäs löytyisi sellaisia vaimennus kumeja mitä pystyy ruuvaamaan suoraan puuhun??

Riittäisiköhän tuohon tärinän vaimennukseen 5mm kumilevystä tehdyt prikat jotka laittais vahvistimen kiinnitys jalkojen ja kotelon väliin??
« Viimeksi muokattu: 21.05.2011, 11:40:29 kirjoittanut matti1983 »
"Ei sillä ammuta! ja jos ammutaan niin ei osuta"

Poissa matti1983

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 takakontiin uutta subia(Video lisätty)
« Vastaus #91 : 15.06.2011, 20:22:08 »
Nyt ois pientä videon tynkää laitteistosta toiminnassa. Pahoittelen huonoa kuvanlaatua. http://s551.photobucket.com/albums/ii480/masa1983/?action=view&current=VIDEO0019.mp4
« Viimeksi muokattu: 15.06.2011, 20:25:14 kirjoittanut matti1983 »
"Ei sillä ammuta! ja jos ammutaan niin ei osuta"

Poissa Mrop

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 882
  • www.vrcf.fi
    • volle.
Vs: 940 takakontiin uutta subia
« Vastaus #92 : 16.06.2011, 10:36:39 »
hahahaha!

HYVIN lepattaa!

mitä tähän laskettiin RMS tehoa?

vähä kutkuttelis bitumointia, en silti tiiä joskus lukua tulee enämpi vaimentamattomana, jos ei kilpailemaan aiota ni tukkupaketti STP:tä ajaa aikahyvin takakontin vaimennuksen.

Poissa matti1983

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 takakontiin uutta subia
« Vastaus #93 : 16.06.2011, 12:07:21 »
hahahaha!

HYVIN lepattaa!

mitä tähän laskettiin RMS tehoa?

vähä kutkuttelis bitumointia, en silti tiiä joskus lukua tulee enämpi vaimentamattomana, jos ei kilpailemaan aiota ni tukkupaketti STP:tä ajaa aikahyvin takakontin vaimennuksen.

En ole laskenut rms tehoja, kuis ne lasketaan? P=UI ?. Videon kuvaamisen jälkeen laskin gainia hieman kun tuuttauksien jälkeen refleksi putkesta tuli kumma tuoksu, ei näkyvää käryä mutta sellanen JÄNNNNÄ tuoksu. Elementit toimivat hyvin edelleen.
"Ei sillä ammuta! ja jos ammutaan niin ei osuta"

Poissa t0mpp4

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
Vs: 940 takakontiin uutta subia
« Vastaus #94 : 16.06.2011, 12:21:03 »
Komiasti jytisöö  ;) lainaan vähän topiccia omille kysymyksille, kuinka tarpeellinen/hyödyllinen laite kondensaattori on näissä?
Joskus aina kuulee juttua, että täytyis olla jotta virta riittää kovaan luukutukseen, mutta monessa paikkaa ei mainita koko laitetta?
Valistakaas aloittelevaa autohifi harrastajaa.
BMW M5
Volvo 740

Poissa matti1983

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 takakontiin uutta subia
« Vastaus #95 : 16.06.2011, 13:38:41 »
Kyllähän se konkka on ihan hyvä siellä olla niin ei akkukaan kärsi niin pahasti kun konkka tasailee virtapiikkejä.
"Ei sillä ammuta! ja jos ammutaan niin ei osuta"

Poissa S.M.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 takakontiin uutta subia
« Vastaus #96 : 16.06.2011, 14:09:43 »
Komiasti jytisöö  ;) lainaan vähän topiccia omille kysymyksille, kuinka tarpeellinen/hyödyllinen laite kondensaattori on näissä?
Joskus aina kuulee juttua, että täytyis olla jotta virta riittää kovaan luukutukseen, mutta monessa paikkaa ei mainita koko laitetta?
Valistakaas aloittelevaa autohifi harrastajaa.

Aika harvoin konkkaa mainitaan, koska se on monesti tarpeeton.
Konkalla ainoastaan voidaan lievittää huonosti rakennetun virtajärjestelmän oireita. Tekemällä kaiken riittävän ylimitoitetusti, ei ongelmia ole luvassa vaikka konkan jättää pois. Ainut mihin kunnon hifistit on konkkia nykyisin laittanut niin cd soittimen perään. Kuulemma oikeasti paljon vaikuttaa saundiin. Voi olla.

Kunnon virtapuolella tarkoitan 1-2 agm-akkua.
virta- ja maakaapelit 50mm piuhalla, jos potkua yhteensä yli 2kw niin niitä piuhojakin saa olla useampi akulta vahvareille.
Maadotukset pirun tärkeet, akun maadotukset kunnolla, hifilaitteiden maadotukset kunnolla, moottorin maadotus kunnolla, laturilta akulle uus virtapiuha suoraan, lisäksi laturilta maihin uus piuha.
Kaikki kaapeloinnit siis virta ja maapuolel tuolla 50mm piuhalla TAI paksummallakin. Jos kaikki tehty niinkuin pitää, niin mitään häiriöääniä ei mistään kuulu musaa kuunellessa eikä valot vilkut tai muutakaan.

Btw 940 orkkis maapiuhat on semmosta lankaa että oksat pois...
Moottorilla, laturilla ja akulla siis.

Sitten hifilaitteetkin voi tehdä yhden pisteen maadotuksella jos häiriöö muuten uhkaa tulla. Eli soittimen maapiuha konttiin,  samaten mahdollisen signaaliprossun, vahvareiden jne.
Ja maat aina mahdollisimman lyhkäsellä.

Jos tuon jälkeen vielä konkkia tarvii niin lue teksti uudestaan ja tee parannuksien parannus ja kaikki järeempänä.

Lyhyesti> et tarvii konkkaa.

Ja akut kun on hyvät niin ne ei mitään kärsi käytöstä. Päinvastoin, monesti hifipuolella näyttelyautojen akut pragaa, kun mennään paikasta toiseen ja ctek tulille samalla kun autoa demoo.
Max boomissa akut monesti käy soittojen välillä tyhjissä ja ne ladataan nopeasti taas täyteen, sillä puolella todella vähän kuulunut juttua kuolleista akuista.
Vai onko Mrop kuullu, että norttistara tai optiman yellow ois sanonu kaput maxboomeis?

Itselle tuli optiman yellow top 75ah tohon 940 volvon keulille. Niille jotka moista harkitseen niin turbo volvoon, missä akku kuskin puolella niin se tosiaan sinne mahtuu. Jos tuntuu ettei mahdu niin multa voi ohjeita pyytää miten menee. Nimimerkillä 45min sitä sinne sulloin.  :2funny:

Matille onnittelut hyvin jytisevästä vollesta. Ja sillä ainoolla oikeella värillä autos.  8)
Pellit kannattaa ainakin perästä vaimentaa niin loppuu toi pärinä. Itsellä ei koko auton ulkopelleistä ole löytynyt yhtään resonoivaa kohtaa. Eli selkeästi STP auttaa. Ja onhan se siistii kun ei jytke kuulu autosta pihalle ennenkuin oven tai kontin avaa. (itsellä koko auto siis vaimennettu lattiasta kattoon)

Ja juu lyhyt tuli viestistä..
-Kyllä vanhat VolVot kestää-
-Etuveto, veikkauksen uus peli?

Poissa t0mpp4

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
Vs: 940 takakontiin uutta subia
« Vastaus #97 : 16.06.2011, 14:27:23 »
Paljon tekstiä....
Kiitos perusteellisesta vastauksesta, eli konkka suunnitelmat pois ja tilalle kunnollinen akku VAI auton "vakio" akku ja kaveriksi konttiin joku parempi? Eli onko kaksi akkua turhaa jos tarkotus on mennä subilla + erkka ja subin tehot jossain 800wrms tienoilla?
Eli lisää kysymyksiä  :idiot2:
BMW M5
Volvo 740

Poissa Mrop

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 882
  • www.vrcf.fi
    • volle.
Vs: 940 takakontiin uutta subia
« Vastaus #98 : 16.06.2011, 14:38:38 »
hyvää tekstiä S.M.R !

naulan kantaan, eli kondensaattori on apu ongelmaan, mutta se ei poista alkuperäistä ongelmaa joka on mitä suuremmalla todennäköisyydellä akun maadoitus tai vahvarin maadoitus. melko useasti akut on on ok tai hyväkuntoisia että kehtaa sitä 500w vahvaria luukutella mutta etuakun maadoitus on niin narua että subin kaiutinkaapelikin on vahvempaa.

käytännössä, kun konkka on järjestelmässä se varataan täyteen akulta jolloin se pitää varauksensa.
nyt jos soitat lujaa ja basson iskiessä jännite notkahtaa huonon akun takia, konkka laukasee varauksensa ylläpitämään jännitettä ettei vahvistimelle menevästä kaapeleista jännite tipu alle 10V ja vahvistin mene protection -tilaan. konkka kestää joitakin paukkuja, mutta rajansa kaikella, sittenkun huonon akun jännite tippuu kokoajan, koska siitä soitetaan musaa ja konkan kapasiteetti laskee kokoajan. sittenkun konkka on tyhjä se kuormittaa akkua ladatakseen itsensä samalla, kun vahvistin rankoo itseensä lisää ähkyä. tällöin koko järjestelmä on kumossa.

munmielestä kondensaattori on vain kallis jännitenäyttö.

sittenkun aletaan ottamaan niitä watteja ulos niin S.M.R :n listaa läpi uudestaan ja uudestaan.
oon yhteen autoon tehnyt koko järjestelmän jossa koitin ottaa kaikki huomioon, ilman lisäakkua 800w rms järjestelmässä subi ja vahvarit maksoi 400-500€ ja 250€ tarvikkeet, eli systeemiä suunnitellessa täytyy huomioida myös kunnon sulakepesät, kunnon virtakaapelit, kunnon maadotuskaapelit sekä etuakulle, vahvistimelle, moottorille ja laturilta etuakulle. säästyy monilta oikuilta kun raaskii sitä hitsikaapelia viritellä, vaikka kuinka vanhemmat tulee kellistelemään että "ei jumajömpe mitä kaapelia sä sinne laitat, eikö pienempi ois riittänyt." tai kuten vaarini: onkos sulla muuntajan maadotukset siinä olalla (12x 50mm2 x1m). "öööh, eikun poppivehkeiden"

MB soitossa harvemmin akut kuolee koskaan, sillä soitto on se 33s täydet ja sitten takaisin laturille.
semmosta oon kuullut, että YT ois paras akku sekä autokäyttöön että hifikäyttöön, koska kestää paremmin syväpurkausta (alle 9V), kuin redtoppi tai AGM varavirtajärjestelmien akut. kuten sitten taas tommonen varavirtajärjestelmän akku saattaa kuolla laakista jos jännitteet tippuu liian alas, niitä pitää ladatakkin 14.50V jotta säilyvät hyvänä.

akkuja voi jumpata antamalla 15.5V ja ajamalla alle 11V ja takaisin 15.5V. välillä noin herää kuollutkin akku, välillä ei.

Kiitos perusteellisesta vastauksesta, eli konkka suunnitelmat pois ja tilalle kunnollinen akku VAI auton "vakio" akku ja kaveriksi konttiin joku parempi? Eli onko kaksi akkua turhaa jos tarkotus on mennä subilla + erkka ja subin tehot jossain 800wrms tienoilla?
Eli lisää kysymyksiä  :idiot2:

vakiovesiakku vaatii ilmatiiviin tilan josta ilmanpoisto auton ulkopuolelle, vesiakkuja ei suositella pidettävän auton sisätiloissa mahdollisten myrkkykaasujen höyrystymisen takia.

uus AGM akku konttiin, etuakulta plus ja miinuspiuhat, sulake pluspiuhaan sekä motonetistä 70A tehorele.
rele siksi, että AGM ja vesiakun lepojännitteet on erilaiset ja AGM kuolee pikkuhiljaa joka yö ladatessa sitä vesiakkua jos ovar rinnan ilman erotusrelettä.
mulla on just tämmöinen järjestelmä autossa, edessä VARTA:n 62Ah vesiakku ja kontissa CSB88Ah AGM hifiakku. (kuvat asennuksesta, linkistä alhaalla)

erkkasarja edessä, subi kontissa. nyt menee 50w per etupään kanavat ja 300w subille.
ja akustoa on se 150Ah

liika akusto ei oo koskaan huono asia, kiität vielä ensitalvena kun pakkaset puskee -35 ja rukoilet ennen starttaamista.

Poissa t0mpp4

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
Vs: 940 takakontiin uutta subia
« Vastaus #99 : 16.06.2011, 15:10:32 »
Lisää kiitoksia Mropille ja S.M.R:lle  asioiden valaisemisesta  O0
Jotenkin tuollainen käsitys meikäläisellä oli asioista, että maat sun muut kunnon piuhalla ja kondensaattorilla voi heittää vesilintua, mutta kun tiedot on niin mutua jotta pakko varmistella paremmin asiat tietäviltä.
BMW M5
Volvo 740

Poissa matti1983

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 takakontiin uutta subia
« Vastaus #100 : 16.06.2011, 17:07:06 »
Kiitoksia S.M.R lle kehuista, vaimentamaan en välttämättä ala tai eihän sitä koskaan tiedä..... Itsellä tuo virta puoli on seuraavanlainen: akulta jakoplokille kontiin menee 50mm2 kaapeli, jakoplokilta subin vahvarille menee 50mm2 kaapeli, jakoplokilta erkkasarjan vahvarille menee 25mm2 kaplu ja konkalle menee vielä yksi 25mm2 kaplu. Miinus plokilta menee sitten 50mm2 piuha varapyöräkoteloon jossa se on kiinittetty tukevasti ruuvin alle ja maali on luonnollisesti hieottu kaapelikengän alta pois.

Akulta auton runkoon menee 50mm2 kaapeli, muita maadoituksia en ole vielä jaksanut uusia kun tuntuis toimivan ihan hyvin noinkin.
"Ei sillä ammuta! ja jos ammutaan niin ei osuta"

 

Futurez  Kulkukoira