Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Volvo Amazon 4D 122Sport Turbo

  • 740 Vastauksia
  • 251969 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2196
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40
« Vastaus #495 : 13.06.2022, 12:12:11 »
Näyttää kuvissa että on aika paljon kallellaan tuo turbon keskiö (kierretty akselin myötäisesti).
Taisi olla suositus monella ahdinvalmistajalla että ei saisi olla yli 10 astetta kallistettuna että öljy ei kerry keskiöön.
Ja toisena tuo öljyntulopuolen kuristin on kyllä no no liukulaakeroitujen ahtimen kanssa.
Muuten näyttää hyvältä :)

Kuristin on siis ahtimessa tulolaipassa, mahdollistahan tuo on poratakkin isommaksi, juuri tota oon kyllä lueskellu ettei liukulaakeriahtimissa sitä tarvitse olla. Tuosta kallistuksesta ei ole kyllä kukaan aikaisemmin sanonut vaikka kuvia tostakin toteutuksesta on vaikka ja kuinka  ???
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2196
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40
« Vastaus #496 : 18.06.2022, 19:51:55 »
Laakeripesää käännetty ahtimesta siihen maksimiin 10 asteeseen, nyt tulee ongelmaksi öljynpaluu, koska hukkaportille menevä putki on juuri öljynpaluun kohdalla, voi tietysti tuoda mutkalla öljynpaluun sivummalle, mutta aika ison työn vaatii, sekä aika isoon kulmaan joutuu putken laittamaan  ??? Olikohan 30 astetta mitä paluu sai olla maksimissaan, saa korjata jos oon väärässä ja en tiedä riittääkö tuossa 30 asteen mutka sivulle, joka tapauksessa työtä teettää..

Samalla tuli huomattua kun pakopesää käytin irti, että pakosiipi on ottanu kipeetä joskus, en tiedä mitä on väliin päässyt kun siivet vääntyny ja osata puuttuu palasia, turbo ollu mulla siis varmaan 6 vuotta mutta ei ole ollut käytössä ollenkaan, eikä pakopesää ole käytetty irti mun aikana.

Turbon paluuseen kun loppu mielenkiinto niin vähän maalailin, koska sekin on vaan tehtävä, maali vaan loppui, eli lisää haettava epoksia..











Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa _hape

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 339
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40
« Vastaus #497 : 18.06.2022, 22:15:35 »
Harmi että joku on myynyt paskana olevan turbon :knuppel2:

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2196
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40
« Vastaus #498 : 19.06.2022, 09:38:11 »
Harmi että joku on myynyt paskana olevan turbon :knuppel2:

Jep, ois täytyny heti sillon tarkastaa, mutta eipä sille minkään voi, liekkö pakoventtiilin palanen tai joku lähtenyt edellisellä liikkeelle ja rikkonut ton siiven..

Katsotaan kokeilenko onko tolla yhtään eloa, vai tilaanko 40/42 Superin tilalle.. Varmastihan tuo ei ole tasapainossa kun osa siipien päistä puuttuu.
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2196
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40
« Vastaus #499 : 17.08.2022, 13:41:49 »
Mitään en oikein ole valmiiksi asti saanut, mutta on se vähän edennyt, ei kuitenkaan hirveesti.

Öljynpaluuta turbolle en ole jaksanut vielä miettiä.

Pakoputki edelleen samassa tilanteessa kuin aikaisemmissa postauksissa.

Takakonttiin tein kuitenkin kotelon tankille, alkujaan oli tarkoitus että tankki tulee kontin läpi niin kuin alunperinkin, mutta ompahan suojasempi näin.

Polttoainelinjat nyt vedin kuitenkin ohjaamon kautta, yhtään liitosta ei ohjaamoon tule ja tein vielä suojakotelon (2mm alumiinilevystä) ettei potki letkuja huonoksi, kotelo vielä hieman kesken.

Kontissa ensimmäinen kerros epoksia, vaatii ainakin vielä toisen kerroksen koska sen verran kuultaa vielä läpi. Telalla maalasin, riittää itselle oikein hyvin koska en tee näyttelyautoa.

Lattia ja pohja on myös maalia vaille, hitsatut kohdat on siis saatu joku aika sitten tehtyä. vielä odottelen jos tarvitsee jotain lattiaan tehdä ennen kuin maalaan.

Jäähdytinasiakin ratkes kun kokoajan hyllyssä ollut 240:n vanha kunnon metallisyyläri jolla sain soviteltua ja laitoin VP-motorsportilta tilaukseen vsstaavan alumiinisyylärin. Tämän kanssa pitäisi sopia ainakin Spallin ohut puhaltava flekti, toivotaan että jäähdytysteho riittää, jos ei riitä niin varmaan lisättävä joku pieni imevä flekti vielä lisäksi.

Samalla syylärin kanssa tuli tilailtua Cherry -anturi, vielä triggerikehä täytyy metsästää kampiakselin hihnapyörään.



« Viimeksi muokattu: 17.08.2022, 13:43:56 kirjoittanut Zebe »
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2196
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40
« Vastaus #500 : 21.08.2022, 10:35:17 »
Polttoaineletkut tehty konttiin, mutta jäi uupumaan paria An-liitintä kun kierre korkkasi teräspunoksen jäätyä kierteen väliin  :buck2:

Muuten polttoainelinjatkin olisi tehtynä, vielä mietinnässä laitanko etanolianturin paluulinjaan vai en, en haluaisi konehuoneeseen muita polttoaineliitoksia kuin An-liittimiä.

Pakoputkeakin jatkoin kun sai viimein tilailtua vaimentimen, sekä haettua muutama mutka lisää, vaimennin on hieman liian iso, joten laitettava noin vinoon, onneksi jää aika vähän näkyviin siinä vaiheessa kun auto on pyörillään. Jos häiritsee niin tehdään jotain muutosta vielä.



Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6346
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40
« Vastaus #501 : 21.08.2022, 11:13:16 »
Hyvin sujuu O0

Aika paljon keskimääräistä asiallisempi pukki auton alla. Meneekö nuo pystytolpat lattian alle :o

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40
« Vastaus #502 : 21.08.2022, 11:23:17 »
Tulee pelottava Amazon kun liikkuu S*.

Itsekkin haluaisin lisää tarinaa tuosta pukista. Miten oot auton nostanu ylös?
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Paikalla Neverbe4

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 310
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40
« Vastaus #503 : 21.08.2022, 20:25:43 »
Kähee ama tulee kyllä, eihän tuo haistelija ole ongelma. Otat anliittimen sovitteet haistajaan vaan niin homma ok. Muutaman kympin.
Miracle Team 242R-project
With Falken & Koni

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2196
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40
« Vastaus #504 : 23.08.2022, 11:31:04 »
Tuohan on siis jonkin itsekyhäelmä nosturi, sähkömoottorin ja vaijereiden avulla nousee, lattian sisään menee tolpat ja auton alle ei ole asiaa ennen kun tolpat on laskettu tappien varaan, eikä jätetty vaijereiden varaan. Tämän käyttöhän on siis täysin omalla vastuulla. Vaijerit on vähintääkin tarpeeksi jykevät näihin autoihin mitä nostellaan. Poikkipalkki tehty parivuotta sitten jotta sai kevennyksen ja pyörät ilmaan.  :) Ei siitä sen enempää.

Etanolianturiin tiedän että on noita an-liitin sovitteita, nekin vaan anturin päässä pikaliittimillä niin sen vuoksi en haluaisi niitä, toki varmastihan nekin pitää.

Putki olisi nyt tehty koko matkalle, downpipen v-bandit vielä hitsata ympäriinsä, sekä hukkiksen putki vielä tehdä kun löydän sopivaa putkea (romiksella ei ollut sopivaa kokoa).





Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2196
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40
« Vastaus #505 : 25.08.2022, 17:19:49 »
Pakoputkesta hitsailin viimeisetkin saumat kiinni, kyllä se hieman meinaa vedellä hitsatessa, mutta kaikki kun laittaa hollilleen ennen minkään osan kiristämistä niin kyllä sen kohdalleen saa, toivottavasti hakee vielä paremmin paikkaansa sitten kun koko putki lämpiää, tosin pelko on että jokin sauma antaa silloin periksi, mutta korjataan sitten.  :D

Kävin putken läpi vielä rälläkään saatavalla "kiillotuslaikalla" eli karhunkielilaikalla. Tuli vähän siistimmän näköiseksi ja riittää oikein hyvin nyt tuommoisenaan. Vielä ulostulo tehdä kun jaksaa pultata puskurin oikealle paikalleen.

Pohjaan saatu kauttaaltaan pl. Kardaantunneli, ensimmäinen kerros epoksia, vielä ainakin toisen kerroksen melkein vaatii, ainakin niihin kohtiin mihin kivet kovemmin iskee.

Jäähdytin ei ole vielä tullut, mutta tänään lähetetty, lienee siis alkuviikosta perillä, pääsee sitten konehuonettakin jatkamaan.

Onkos kellään tietoa kuinka hyvin noissa Spallin ohut -mallin flekteissä riittää jäähdytysteho? Varsinkin vinokoneen+alusyylärin kanssa.

Tai sitten jos löytyy jokin muun merkin vastaava ohut (n. 50mm).











Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2381
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40
« Vastaus #506 : 25.08.2022, 21:37:10 »
Kaikista parhaimmaksi on todettu noi Volvonkin orkkisflektit.
Tossa vinokoneisessa seiskassa on vakio pikkusyyläri ja Mishimoton 16" imevä flekti tuulitunnelin kanssa. Liekö pakosarjan tms. takia mutta tossa meinaa olla lämpöjen kanssa ongelmia jos matelee kaupungissa.

242:ssa on 3-rivinen alusyyläri ja Spalin imevä flekti ilman tunnelia niin sen kanssa ei ole mitään ongelmia ajellessa tai ruuhkassa seisoskellessa mutta pitkät burniskarkelot vaatii sit pienen jäähdyttelyajon että saa lämmöt laskemaan.

T5 seiskassa on 960 vakiosyyläri + flekti ja sitä saa huudattaa vaikka kuinka ja flekti kun lähtee päälle niin lämmöt putoaa silmissä
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2196
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40
« Vastaus #507 : 26.08.2022, 09:56:31 »
Kaikista parhaimmaksi on todettu noi Volvonkin orkkisflektit.
Tossa vinokoneisessa seiskassa on vakio pikkusyyläri ja Mishimoton 16" imevä flekti tuulitunnelin kanssa. Liekö pakosarjan tms. takia mutta tossa meinaa olla lämpöjen kanssa ongelmia jos matelee kaupungissa.

242:ssa on 3-rivinen alusyyläri ja Spalin imevä flekti ilman tunnelia niin sen kanssa ei ole mitään ongelmia ajellessa tai ruuhkassa seisoskellessa mutta pitkät burniskarkelot vaatii sit pienen jäähdyttelyajon että saa lämmöt laskemaan.

T5 seiskassa on 960 vakiosyyläri + flekti ja sitä saa huudattaa vaikka kuinka ja flekti kun lähtee päälle niin lämmöt putoaa silmissä

Kuinkahan paksuja nuo vakioflektit on? Yleensä kun tuppaavat olemaan jotain +90mm, tilaa ei ole kun ihan max 60-70mm, näkee sitten kun saan tuon syylärin.

Olikos tuo Mishimoton flekti ohut vai normimalli? Normimalli lienee liian paksu. Joudun luultavasti laittamaan etupuolelle flektin etupalkin vuoksi.
« Viimeksi muokattu: 26.08.2022, 09:58:14 kirjoittanut Zebe »
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2196
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40
« Vastaus #508 : 26.08.2022, 10:39:45 »
En muista olenko aikaisemmin missään kysynyt, miettinyt kyllä että onkohan näihin kymppisarjan vinokoneisiin tehty jälkeenpäin nakutusanturille paikkaa? Jos on niin mitenköhän toteutettu. Uudempien konekoneiden nakutusanturin kohdalla ei ole edes valua kymppisarjan koneessa  ???

Alhaalla lohkossa on tietysti useampiakin tyhjäksi jääviä pultinreikiä, mutta onko mitään hyötyä tuolla aivan lohkon alareunassa..?
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Paikalla Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Vs: Volvo Amazon 4D 122Sport B21+HX40
« Vastaus #509 : 26.08.2022, 12:34:21 »
En muista olenko aikaisemmin missään kysynyt, miettinyt kyllä että onkohan näihin kymppisarjan vinokoneisiin tehty jälkeenpäin nakutusanturille paikkaa? Jos on niin mitenköhän toteutettu. Uudempien konekoneiden nakutusanturin kohdalla ei ole edes valua kymppisarjan koneessa  ???

Alhaalla lohkossa on tietysti useampiakin tyhjäksi jääviä pultinreikiä, mutta onko mitään hyötyä tuolla aivan lohkon alareunassa..?

B23ET:n lohkossa on samassa paikassa kierre valmiina kuin missä on nakuanturi B230FT:n lohkossa. ???
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

 

Elekma  Autoracing