Carcom Oy  Ateho

Jäännöshapen määrä eri polttoaineilla

  • 57 Vastauksia
  • 28679 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Jäännöshapen määrä eri polttoaineilla
« Vastaus #45 : 11.05.2011, 22:10:29 »
Eikö se nyt kuitenkin ole niin, että jos moottorin muodostama imusarjan alipaine muuttuu moottorin kulumisen vuoksi, niin sehän silloin muuttuu ja siihen ei auta edes hallelujaa. Saman setin se kone saa MAF:illa kuin MAP+MAT.

Alipaine kun pienenee niin MapEcu antaa lisää soppaa. Väljä moottori ei jaksa imeä yhtä isoa alipainetta kuin uusi. MapEcu korjaa ruiskutusmäärää väärään suuntaan.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Jäännöshapen määrä eri polttoaineilla
« Vastaus #46 : 11.05.2011, 22:16:31 »
Alipaine kun pienenee niin MapEcu antaa lisää soppaa. Väljä moottori ei jaksa imeä yhtä isoa alipainetta kuin uusi. MapEcu korjaa ruiskutusmäärää väärään suuntaan.
Käytännössä tuo on kyllä aivan marginaalista.

Edit: Ja sitä paitsi sehän silloin muuttuu vain paremmaksi lambda-arvon kannalta, jos lähtökohta on 1,0.
« Viimeksi muokattu: 11.05.2011, 22:28:23 kirjoittanut järviin »

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Jäännöshapen määrä eri polttoaineilla
« Vastaus #47 : 11.05.2011, 22:27:36 »
Käytännössä tuo on kyllä aivan marginaalista.

Joo, siis tämmöisissä harrastepeleissä, mutta aika nopeasti Bosch siirtyi Map-pohjaisista D-Jetronic ruiskuista ilmamäärän ja-massan mittaamiseen. Helpompaa instrumentointia kuin lämpötilan tai paineen mittaaminen on insinöörin vaikea kuvitella. Nykyään mitataan jopa MAFia ja MAPia yhtäaikaa.


1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Jäännöshapen määrä eri polttoaineilla
« Vastaus #48 : 11.05.2011, 22:33:20 »
Joo, siis tämmöisissä harrastepeleissä, mutta aika nopeasti Bosch siirtyi Map-pohjaisista D-Jetronic ruiskuista ilmamäärän ja-massan mittaamiseen. Helpompaa instrumentointia kuin lämpötilan tai paineen mittaaminen on insinöörin vaikea kuvitella. Nykyään mitataan jopa MAFia ja MAPia yhtäaikaa.
D-Jetronicista ei voida kyllä puhua samassa lauseessa nykyaikaisen moottorin ohjauksen kanssa.

Edit: D:ssä taisi olla MAP+TPS
Edit2: Vai oliko myös MAT?
Edit3: Näyttäisi olevan.
« Viimeksi muokattu: 11.05.2011, 22:47:33 kirjoittanut järviin »

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Jäännöshapen määrä eri polttoaineilla
« Vastaus #49 : 11.05.2011, 23:53:32 »
D-Jetronicista ei voida kyllä puhua samassa lauseessa nykyaikaisen moottorin ohjauksen kanssa.

Edit: D:ssä taisi olla MAP+TPS
Edit2: Vai oliko myös MAT?
Edit3: Näyttäisi olevan.

Niin no, paineen ja lämpötilan mittaaminen tapahtuu nykyruiskuissa edelleen ihan perinteisesti analogisilla antureilla. Pointti oli kuitenkin se että, Bosch siirtyi MAP-vehkeistä kummallisen läppäpotikkavirityksen kautta massamittareihin.

1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Vs: Jäännöshapen määrä eri polttoaineilla
« Vastaus #50 : 12.05.2011, 11:40:31 »

Mitenkäs MAP-systeemi toimii, jos yksi imuventtiili on palanut puhki tai EGR on kokoajan levällään? Oikein?
Entäs mitäs MAF tekee tuolloin?
Ihan sama, sen kyllä huomaa jo kuski itsekkin. Ei ehkä vinokoneessa mutta nykyaikaisessa autossa kyllä. Huonoa käyntiä, tutinaa ja vapinaa sekä merkkivalo mittaristossa.

Poissa Teuwo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
Vs: Jäännöshapen määrä eri polttoaineilla
« Vastaus #51 : 12.05.2011, 16:29:50 »
Nykyään mitataan jopa MAFia ja MAPia yhtäaikaa.

Esim. Bosch EDC MSA 15.6
Savutuskartta ja EGR ohjaus on käsittääkseni MAF perässä, mutta syöttö on paineohjattu.


Poissa voimavolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • Kakkosella vinoon ja kolmosella lepikkoon.
Vs: Jäännöshapen määrä eri polttoaineilla
« Vastaus #52 : 12.05.2011, 17:43:10 »
Tää kysymys alkaa valahtaa jo todella pahasti offtopicin puolelle. Mutta tässä topicissa on selvästi teoriasta kiinnostunutta porukkaa, joten pakko kysyä omistaako kukaan viimeisintä painosta Boschin "autoteknillinen taskukirja"? Itellä lainassa vuoden -67 (390s) painos joka sekin äärimäisen pätevä yleistietopaketti käsittäen yleistä fysiikkaa/kemiaa, autotekniikkaa/teoriaa, moottoreita, ajodynamiikkaa jne. jne.. Perusperiaatteethan ei juuri ole muuttunut vajaassa 40 vuodessa, mutta melkein pitäs tuhlata 70e ko. kirjaan, kun sivujakin on tullut 600-700 lisää n.40 vuodessa.  :juhau:

Lukemista en harrasta mutta tämmöset topicit ja mainitun tyyliset kirjat kyllä menee.  :juhau:
Itse aiheeseen ei juur ole kommentoitavaa kun omien käsitysten mukaan hommat menee kutakuinkin siten kun porukka on tuumaillut. Tää pitää varmaan kohta muuttaa teoriapohdiskelu-ketjuksi. :D
1,5 kpl baijerin ihmeitä
240 b200f
740 b230ft

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Jäännöshapen määrä eri polttoaineilla
« Vastaus #53 : 12.05.2011, 17:53:51 »
Missähän tuota kirjaa myydään?

Poissa voimavolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • Kakkosella vinoon ja kolmosella lepikkoon.
Vs: Jäännöshapen määrä eri polttoaineilla
« Vastaus #54 : 12.05.2011, 18:16:32 »
Googlella näkyy löytyvän useistakin nettikirjakaupoista. Eri juttu onko saatavilla. Hinta n. 70-100e näköjään. Käytettynä en löytänyt mistään.  :(
1,5 kpl baijerin ihmeitä
240 b200f
740 b230ft

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Jäännöshapen määrä eri polttoaineilla
« Vastaus #55 : 12.05.2011, 20:14:48 »
Tää kysymys alkaa valahtaa jo todella pahasti offtopicin puolelle. Mutta tässä topicissa on selvästi teoriasta kiinnostunutta porukkaa, joten pakko kysyä omistaako kukaan viimeisintä painosta Boschin "autoteknillinen taskukirja"? I

Hep- Hyllystä löytyy 6. versio. En muista onko viimeisin painos, omani hankin 2004 opiskelijoiden kimppatilauksessa. Sininen on sellainen yleishakuteos, sitten on erikseen vielä saksan- ja englanninkielisiä vielä yksityiskohtaisempia käsikirjoja.

http://www.autoalankoulutuskeskus.fi/kirjallisuus.html
« Viimeksi muokattu: 12.05.2011, 20:21:15 kirjoittanut The_OttoB »
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: Jäännöshapen määrä eri polttoaineilla
« Vastaus #56 : 12.05.2011, 21:00:36 »
Hep- Hyllystä löytyy 6. versio. En muista onko viimeisin painos, omani hankin 2004 opiskelijoiden kimppatilauksessa. Sininen on sellainen yleishakuteos, sitten on erikseen vielä saksan- ja englanninkielisiä vielä yksityiskohtaisempia käsikirjoja.

http://www.autoalankoulutuskeskus.fi/kirjallisuus.html
Voi p*ska minkä linkin laitoit, tietää rahan menoa.
Kun ois kouluaikaan tajunnu noita opuksia säästää, mutta kun ei  :-[

Paikalla TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8962
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Jäännöshapen määrä eri polttoaineilla
« Vastaus #57 : 12.05.2011, 21:17:00 »
Voi p*ska minkä linkin laitoit,

Samat fiilikset täällä  :P

 

Ateho  Elekma