Elekma  Autoracing

volvo 240 tdi

  • 743 Vastauksia
  • 249550 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3464
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: volvo 240 tdi
« Vastaus #600 : 01.04.2017, 00:12:11 »
Laakeri taitaa valitettavasti koputtaa, laske öljyt puhtaaseen astiaan ja katso onko hilettä seassa.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa oh850

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 890
  • TDI POWER
Vs: volvo 240 tdi
« Vastaus #601 : 01.04.2017, 10:53:12 »
Hihnapyörä ehjä.
Öljyn seassa ei ihmeitä, ihan vähän alumiinihilettä. Luulempa että se on kotoisin siitä vent.kopan loiskelevystä joka oli aiemmin palasina.
Ääni kuuluu enemmän moottorin takapäästä ja mieluummin ylhäältä kun alhaalta.
Kansi kai se pitää seuraavaksi nostaa irti. En muuta enää keksi :P

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6374
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: volvo 240 tdi
« Vastaus #602 : 01.04.2017, 11:00:12 »
Venttiilinjousi poikki?

Poissa oh850

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 890
  • TDI POWER
Vs: volvo 240 tdi
« Vastaus #603 : 01.04.2017, 13:12:07 »
Voi olla sekin. Kaikki jouset kyllä tuntu samalta kun venttiilejä painelin nostajien ollessa pöydällä. No kyllä se selviää kun kannen ottaa pöydälle ja purkaa.
Niin ja laskin vielä öljyt kahteen kertaan maalarin sihdistä läpi eikä ihmeempiä siihen jääny niin kaadoin takas koneeseen :D
« Viimeksi muokattu: 01.04.2017, 13:14:29 kirjoittanut oh850 »

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3464
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: volvo 240 tdi
« Vastaus #604 : 01.04.2017, 16:30:17 »
Tuli vaan mieleen ettei vaan olisi runkolaakerin pultti aukeamassa, sehän on näissä yleistä  ELK

Vauhtipyörä oli joskus löysässä vinokoneessa ja se aiheutti samanlaista kolinaa  ::)
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa oh850

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 890
  • TDI POWER
Vs: volvo 240 tdi
« Vastaus #605 : 01.04.2017, 19:59:45 »
Joo se pultin aukeaminen on kyllä itselläkin mielessä käynyt.
Tuntuisi varmaan vedossa ja ääni muuttuis jos olisi vauhtipyörä irti.

Sitten vielä meillä on tuommonen s80 niin jakopäätä tarkistelin päivällä siitä niin prkl vvt pyörässä välystä, kaikkea ne viisaat keksii :D  ja chevyynkin pitäs remonttia tehä. Tulisi ite laittamaan huolto ukot! Mikkää mene kohtuuvella.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: volvo 240 tdi
« Vastaus #606 : 01.04.2017, 20:36:23 »
Onko tarkkaa tietoa, mistä tuo ääni tulee? Stetoskoopilla/meisselillä oletko kuunnellut lohkoa, kantta tms?

Joskus mietin erään auton kohdalla pitkään, mistä vastaavanlainen ääni tuli. Vika löytyi kytkimestä, yksi paineasetelman jousi oli murtunut ja hakkasi pitkin kytkinkoppaa... :buck2:

Jakoa täällä jo kyseltiinkin, myös pumpun ajoitus kohdallaan? Eräs evrytetty TDI kävi evry päällä yhtä rumasti.

Poissa oh850

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 890
  • TDI POWER
Vs: volvo 240 tdi
« Vastaus #607 : 01.04.2017, 20:44:32 »
4 kuuntelijaa on käyny ja kaikki sanoo että venttiilikoneistosta kuuluu, tiedä sitten ennenkun purkaa.
Pumpun ajoitus kohdallaan.

Poissa oh850

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 890
  • TDI POWER
Vs: volvo 240 tdi
« Vastaus #608 : 02.04.2017, 16:29:22 »
Kannen purin irti. Löytyi seuraavaa :o

1. ja 2. sylinterin nostajien paikat näyttää tältä, muut siistejä ja naarmuttomia. Eli luulen ettei oo tullu tarpeeksi öljynpainetta sinne, syy edelleen mysteeri.






myös 1. ja 2. sylinterin pakoventtiilit oli vähän ottanu kosketusta männän kanssa. Muissa männissä ei jälkeä venttiilikosketuksesta. Mäntiä kun heilutteli niin aikalailla samanlainen välys kaikissa ja pyörittäessä silmämääräisesti jokainen käy yhtä korkealla.

Lisäksi ykkösen ja viitosen suutin oli jälistä päätellen kussu ihan jonnii verran :D

Poissa oh850

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 890
  • TDI POWER
Vs: volvo 240 tdi
« Vastaus #609 : 05.04.2017, 18:06:55 »
Pientä sovittelua





Ahtaalta näyttää, mutta laitetaan mahtumaan :D

Jatkosuunnitelmat alkaa olla selvillä. Turbo hx35w odotellut kohta vuoden hyllyssä, lisäksi löytyy pakosarjan laippa ja kuuleri 300x600x75.
Varaosa-autosta löytyy sisäänajettu 551tkm tekniikka joka tulee siirtymään tähän.
Konehuoneen maalaus myös suunnitteilla, katsotaan nyt miten on aikaa rakennella mutta toivottavasti tulevana kesänä pääsis jo ajamaan :)
Harmi vaan kun ei kerennyt penkittää entisellä kokoonpanolla.

Poissa oh850

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 890
  • TDI POWER
Vs: volvo 240 tdi
« Vastaus #610 : 08.04.2017, 18:36:55 »
Turbon joutui tuomaan eteen ja ylös, eihän se tuonne iskaritolpan ja moottorin väliin mahtunu.
Pakosarja alkaa hahmottua :)





Syyläriä joutuu siirtämään jonku sentin kuskille päin ja imusarjaa jatkamaan alumiiniputkella eteenpäin ja sitte 90 mutka tuohon jakopääkopan eteen.


Kollektorin pirraamista karkealla terällä




Paikalleen sovittamista ja sinnehän se sujahti :)

Saa nähä miten toimii tuo pakosarja, kai siitä osaa musta savu turbolle mennä :D Eka minun rakentama pakosarja...
Tulee siitä aika painava ja kaukana on joten ainakin tuohon turbon alle pitää tolkku tukirauta tehä.

Poissa oh850

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 890
  • TDI POWER
Vs: volvo 240 tdi
« Vastaus #611 : 10.04.2017, 19:22:57 »
Pakosarja laippojen plaanausta ja pinnoitetta vaille valmis. Syyläriä siirsin tarpeeksi ja uusi kuuleri soviteltu keulaan.




Laitoin entiselle paikalleen kun oli niin helppo, kävi entisiin alakiinnikkeisiin. Ylös tein lattaraudasta, siihen sitten joskus vielä kiinnike ilmamassamittarille ja ilmanputsarille. Ei oo niille oikeen muuta järkevää paikkaa.




Laatikon pultteja irti, tilaa on 8)




Ja tuosta läävästä pitäs vielä tehä siisti, mihinkähän sitä on taas joutunu :buck2:

Poissa oh850

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 890
  • TDI POWER
Vs: volvo 240 tdi
« Vastaus #612 : 12.04.2017, 19:12:53 »
Konehuoneesta hitsailin ylimääräset reijät umpeen. Sähköjohtoja parantelin ja siistin ja lopuksi teippailin jätesäkkeihin suojaan kaikki johtosarjat.

Varaosa 850:sta purin tekniikan pois ja siitä erottelin moottorin. Moottorista kaikki ylimääränen on irrotettu ja kannen vein koneistamolle. Oikasee tason ja Koneistaa venttiilit uusiksi koska oli seisoessaan päässyt sen verta kosteutta sisään että oli hieman hapettunu ja ruostetta. Ohjarit oli hyvät ei tartte vaihtaa. Tuleva moottori siis suht. vähän ajettu :) alakertakin todella jetin olonen, ainakin entiseen verrattuna :D
Kävi tuuri, oli -03 vuotinen lohko paikallaan siinä luovuttajassa O0 vaihdettu joskus aikanaan.

Nyt moottori on kiinni uudessa moottoripukissa. Polttoöljyä kaatelin mäntien päälle niin liukenee karstat ja hapettumat pois.

Ja tietysti haalittu ja tilailtu osia vähän sieltä ja täältä ELK

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: volvo 240 tdi
« Vastaus #613 : 12.04.2017, 19:20:28 »
Tuota, mites se volvon moottori sopii audin sähköjen kanssa yksiin? Syöttöpumpun kannen joutuu ainaki vaihtamaan.
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa oh850

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 890
  • TDI POWER
Vs: volvo 240 tdi
« Vastaus #614 : 12.04.2017, 20:13:42 »
Ei ole ongelmaa. Sepä on se syöttöpumppu jo aikaa sitten otettu tuosta samasta kasipätkästä ja oon vaihtanu siihen audin kannen ;) muuta ongelmaa ei pitäis olla. Kampiakselin asennonhan volvo lukee sieltä kampuralta ja audi vauhtipyörältä mutta saman näkönen on anturi ja pistoke.

Lisäksi oli tarkotus että vaihdan volvon apulaitteet eli laturi ja ohjaustehostin van molemmissa oli vaurioita koska kolariauto.
Pitkään ollu etinnässä tuo audin apuhihnankiristin van äsken löysin topautonosat.fi:stä. 155e maksoi.
Muutenpa nuo entiset apulaitteet on ehjät.

 

RallyBaron  Samppasport