Futurez  Kulkukoira

Lisää tehoa 1998 V70 R automaattiin...

  • 33 Vastauksia
  • 17656 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Nate

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
Vs: Lisää tehoa 1998 V70 R automaattiin...
« Vastaus #30 : 24.09.2011, 20:14:48 »
Mulla penkitettiin autosta kesällä 300hv 1barin ahdoilla 18T:llä.
Elämälle altistuminen voi pitkässä juoksussa johtaa kuolemaan.

Poissa sjos

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5879
Vs: Lisää tehoa 1998 V70 R automaattiin...
« Vastaus #31 : 24.09.2011, 21:46:44 »
Minen näist turbo hommista mitään tiedä. :idiot2:

Itselle lupailtiin, n. 310hv/420nm.

Ainoot muutokset, 19T ja 3" hormi akselille asti.

Suuttimet kuulemma tulee ekax vastaan ja tietysti kankien kesto.

Ja suositeltiin pitämään orkkis cooleri, ainakin noilla lukemilla.
Chrysler PT Cruiser :smoke:

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: Lisää tehoa 1998 V70 R automaattiin...
« Vastaus #32 : 27.09.2011, 10:48:02 »
Nyt menee saivarteluksi. Eihän se pelkkä ahtopaine pelkästään sitä teho/vääntöarvoja määrää, tarvitaan siihen muutakin  :) Jos verrataan isoa ahdinta ja pienempää ahdinta, jotka molemmat tuottaa 1,5bar painetta, niin tehoa saadaan varmasti enemmän isommalla kompressorilla varustetulla ahtimella koska se pystyy suurempaan ilmamassaan. Onhan sekin jo tiedossa että onko väliä tehon suhteen puhaltaako kompura samalla paineella moottoriin 40 asteista ilmaa vaiko 5 asteista. Mutta asiasta toiseen, tuo 18T ahtimen suora turbiinipesä oman käsitykseni mukaan koituu kovaa ja korkealla vedettäessä pullonkaulaksi. Kertomusten mukaan jotkut on vienyt mutkan pajalle jossa siipiä ns. leikattu, ja tällä operaatiolla on saatu hieman hönkää kulkemaan joutuummin. Ahtimen herääminen tosin vaatii sen jälkeen hieman enemmän kierroksia, mutta palkitsee sitten kierrosalueen ylärekisterissä. 

Kuten tuossa esitit kysymyksen onko sama 1,5bar 3500rpm kuin 1,5bar 5500rpm, niin onko yleensäkään teho/vääntö sama molemmilla kierrosalueilla oli turbo tai ei? Jos ahtopaineella ei olis mitään merkitystä paikkojen kestävyyteen, niin miksi automaattiaskilla olevat volvot on sitten ahtojen puolesta rajattu 1 ja 2 vaihteella? Otetaanko hukkaportin kellosta letku irti ja kokeillaanko kestääkö edes veivit? Tietysti hieman kookkaampi turbo säästäis siinä mielessä paikkoja että kovin matalilla kierroksilla ei pääsis mahdottomia vääntöpiikkejä esiintymään.

Volvolandian aikaan seurasin sun turbon kans värkkäilyitä siinä samalla kun murehdin omaa autoani, ja jossain välissä kävit harisen pajalla penkittään sen ärräs, ja silloin sulla oli muistaakseni vielä suora turbiinipesä paikoillaan. Tehoa ei irronnut enemää kuin mullakaan mutta vääntöä oli muistaakseni noin 40Nm enämpi. Eli oletko vaihtanut sen vinolähtöisen turbiinipesän jälkeenpäin? Entä millä paineilla/kokoonpanolla tuo 300 kaakkia on irronnut tuolla 18Teellä? Tais olla myös niinkin että olit vaihtanut tuon orkkiscoolerin johonkin parempaan.
Et selvästikään ihan hiffannut, että mitä hain takaa...
Mutta ei se mitään, ei viitti kinata päivänselvästä asiasta.
Eli peace...

Ja tuosta omasta autosta, se tehon irtoaminen ei ollut pakopesästä kiinni vaan monen muun asian summa.
Sillä suorallakin pesällä olisi varmasti se 300hp saatu, kuten monen muunkin autosta...
Ja kyllä, vaihdoin jälkeenpäin tuon vinon pesän, että saadaan ne loputkin kaakit pihalle tuosta mandariiniahtimesta.
Coolerin vaihtaminen ei paljoa vaikuta, eteenkin kun penkityshallissa oli 30-astetta lämmintä.

Eli alkuperäiseen väittämääsi, ettei 18T:llä saa läheskään 300hp tehoja, on vaan pakko todeta, että höpönpöpö... :D
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Kraken

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
Vs: Lisää tehoa 1998 V70 R automaattiin...
« Vastaus #33 : 29.09.2011, 19:48:42 »
...
« Viimeksi muokattu: 28.01.2020, 14:32:00 kirjoittanut Kraken »

 

RallyBaron  Samppasport