RallyBaron  Samppasport

Amazon ja Rover V8

  • 30 Vastauksia
  • 10440 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Amazon ja Rover V8
« : 12.09.2016, 22:17:32 »
Tuolla Amazon treffeillä oli jonkun kaverin kanssa (Laita YV, jos tunnistat itsesi ::) ) puhetta näistä uudista lakilievennyksistä, että saisi laitettua taas noita alukaseja pellin alle.

Lueskelin jotain juttuja asiasta. Esim:

"Uuden ohjeistuksen mukaan lukeman 10kg/kW alittavien autojen virittäminen olisi sallittua, kunhan niiden painon ja tehon suhde ei alittaisi lukemaa 5kg/kW".

"Uutta on myös iskutilavuusrajoista luopuminen. Sen sijaan tilalle tulee määräys suurimmasta sallitusta vääntömomentin kasvusta. Tämä rajoitettaisiin samaan prosentuaaliseen nousuun kuin huipputehokin, vääntömomenttia saisi siis tulevaisuudessa kasvattaa korkeintaan 20 prosenttia".

Onko kellä faktatietoja aiheesta/ kokemuksia ?

Jos lasketaan vaikka oma autoni, arviopaino sen 1050kg, teho nurkilla 165hp eli n.121kW. Tarkoittaako se silloin, että minulla olisi nyt 8,68kg/kW ??? Ja että saisin nostaa tuon rajan tuonne 5kg/kW asti, eli 210kW ..kö :o Eli ~285hp :idiot2:

Valaiskaa tietämätöntä, tahtoo v8 padan pellin alle ::)
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Amazon ja Rover V8
« Vastaus #1 : 12.09.2016, 22:28:15 »
Tuo tilavuus eksti oli se luonnos - ei toteutunut.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Amazon ja Rover V8
« Vastaus #2 : 12.09.2016, 22:43:27 »
Aijahas. Mistä tässä sitten kaikki puhuvat että olisi mahdollista laittaa iso kone ???
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Amazon ja Rover V8
« Vastaus #3 : 12.09.2016, 23:04:21 »
Moottorin perusrajat eivät ole muuttuneet mihinkään.

Esim. tästä aiheesta: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=60859.0

Löytyy tällainen linkki: http://www.trafi.fi/filebank/a/1443432413/c8c4bad0b4c0a0ec623af6b6562cf133/18589-8777-2013_maarays.pdf

Ja sieltä teksti:
c) ajoneuvoon vaihdettavan vertailumoottoreita iskutilavuudeltaan suuremman moottorin
iskutilavuus on korkeintaan 25 % suurempi kuin iskutilavuudeltaan suurimman vertailumoottorin
iskutilavuus;
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Amazon ja Rover V8
« Vastaus #4 : 12.09.2016, 23:52:06 »
Jep jep. Lueskelin kaikki läpi, eli jatketaan haaveilua vissiin vaan :-\
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Amazon ja Rover V8
« Vastaus #5 : 15.01.2017, 20:45:07 »
Laittakaa kuvia tänne jemmasta / omista kulkineista ? Niitä on niin mukava katsella ja niistä oppii uutta hyvin.

Tämmöinen mielenkiintoinen rojekti tuli vastaan, mikäli porukkaa kiinnostaa  ::)
« Viimeksi muokattu: 16.01.2017, 01:56:59 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Amazon ja Rover V8
« Vastaus #6 : 17.01.2017, 09:56:10 »
Mä voin laittaa kuvia oman auton tekniikkamuutoksesta kun kelit vähän lämpenee.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Amazon ja Rover V8
« Vastaus #7 : 17.01.2017, 18:22:14 »
Tuossa tuli tommoinen video vastaan, tullut muutamassa muussakin pätkässä sama aihe. Että ilmeisesti "tyyppivika", että putket lähtee liikkeelle ja jäähdytysneste pääsee väliin jos yhtään kuumenee pata liikaa. (Ei lupaa hyvää minun kohdalla kun lämpöongelmista kärsitty 6 vuotta :idiot2:)

Mutta niin, mitenkäs tuossa tilanteessa tämä technoweld toimisi ???

Ja joku videossaan ainakin mainosti semmoisia putkia missä olisi yläpäässä jätetty semmoiset paksummat olakkeet, ja lohkoon koneistettu myös yläpäähän sylintereitä semmoiset lisäkynnykset, jossa putki pysyy sitten kannen avulla aina paikallaan tms..

edit. Tässä se video onkin missä tuota käsiteltiin.
« Viimeksi muokattu: 17.01.2017, 20:02:35 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Volvowner

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
P1800 ES -72, Amazon cab V8 -68 + sedan -67

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi

Poissa TwistOla

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
  • www.vrcf.fi
Vs: Amazon ja Rover V8
« Vastaus #10 : 21.01.2017, 09:40:54 »
Oldtimer Run viime kesänä.


Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Amazon ja V8
« Vastaus #11 : 17.09.2021, 15:27:45 »
Herätetään tämä henkiin. Nyt nämä uudet lakilievennykset. Olen koittanut tulkita kuumeisesti noita faktoja, mutta ei vaan pää riitä tajuamaan.
Amazonin "ready to drive" paino 1080kg, maksimi 1600kg, sallittava akselimassa edessä 750kg, takana 900kg. Ja verrokkiteho (SAE) 118hp. Tehopainosuhde siis 0.109hp/kg ? (lähde volvoamazonpictures.se)

Olenko ymmärtänyt oikein että tuohon menee jo aika monikin v8 rajoihin (huom akselimassat). Joku 2180kg painava Chevy caprice (1976), tehty 305 V8 (LG3) koneella, jossa epämääräisten wikipediatietojen mukaan 145hp/332Nm. Tehopainosuhde hurjat 0.066. Esimerkkinä vaikka tuommoinenhan menisi ihan heittämällä läpi ? Pikkulohkojen painot vissiin pyörii 200-250kg haarukassa. Noita sbc variantteja on miljoona, en pysy yhtään kärryllä noista enkä ole koskaan perehtynytkään enempää, paitsi nyt.  Mutta voiko joku vahvistaa/katkaista siivet heti, että onko mahdollista saada chevyn v8 nyt amazoniin ihan laillisin menetelmin  ::)

Noita kun sikiää joka kolossa, vrt vaikka roverin kasit. Ja myös hinnat vähän eri tasolla. Sekä varaosien saatavuus.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Keme

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 360
  • Jee jee
Vs: Amazon ja Rover V8
« Vastaus #12 : 17.09.2021, 15:59:10 »
Kannattaa pitää mielessä, et noi laskut tehdään kilowateilla eikä hevosvoimilla. Myöskin sieltä Trafin ohjeesta löytyy kerroin SAE -> DIN hevovoimamuutokselle.
Eri autojen välisillä teho/paino-suhteilla ei taasen ole mitään merkitystä.
!

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Amazon ja Rover V8
« Vastaus #13 : 17.09.2021, 16:51:03 »
Eri autojen välisillä teho/paino-suhteilla ei taasen ole mitään merkitystä.

"Tehon kasvattamisen enimmäismäärä riippuu siitä, mikä on vertailuajoneuvon teho-paino suhde." (trafi)

Tämä on juuri se mitä en näköjään millään tajua. Eikö vertailuajoneuvolla tarkoiteta autoa, josta konetta oltaisiin ottamassa ?
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6329
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Amazon ja Rover V8
« Vastaus #14 : 17.09.2021, 16:54:07 »
Eikö vertailuajoneuvolla tarkoiteta autoa, josta konetta oltaisiin ottamassa ?

Ei vaan tehokkainta mallia sellaisesta autosta, johon moottoria ollaan laittamassa.

Jos vakio Ama painaa noin 1100kg ja tehokkain moottori on noin 78kw, niin silloin tehopainosuhde on 14. Tällöin Traficomin taulukon mukaan tehopainosuhde saa muuttua 7kg/kw mikä tarkottaisi 1100kg panoisessa autossa noin 157kw.

Voiko tuo laskelma pitää oikeasti paikkaansa? En ole sitä ennen näin tarkkaan ajatellut, mutta tuohan kuulostaa todella hyvältä!?!?
« Viimeksi muokattu: 17.09.2021, 17:04:51 kirjoittanut Kulmamies »

 

Samppasport  Futurez