Futurez  Kulkukoira

VRCF:n Traktorit

  • 373 Vastauksia
  • 84783 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Juzi

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1796
  • Vᵒˡᵛᵒ
Vs: VRCF:n Traktorit
« Vastaus #330 : 14.02.2022, 19:48:58 »
Oliskohan jollain vinkkiä mikä hydrauliöjyn suodatin menee valtra vl 2002 kuormaajaan.. 1-12 jenka taitaa olla ja oletettavasti ei tarvi olla mikään paperisuodatin.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: VRCF:n Traktorit
« Vastaus #331 : 16.02.2022, 19:59:00 »
Eikö tuota suodatinta löydy vaikka jostain IKH tai muualta, jos käy kysymässä tai Valtralta. Muuten tuossa Casessa on mekaanisesti kytkettävä neliveto ja sille kytkentävipu ohjaamossa.

Poissa Juzi

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1796
  • Vᵒˡᵛᵒ
Vs: VRCF:n Traktorit
« Vastaus #332 : 16.02.2022, 22:45:21 »
Eikö tuota suodatinta löydy vaikka jostain IKH tai muualta, jos käy kysymässä tai Valtralta. Muuten tuossa Casessa on mekaanisesti kytkettävä neliveto ja sille kytkentävipu ohjaamossa.
Joo voitelukeskukselta pirkkalasta löyty.
IKH on ihan perseestä, kun ne ei nää sieltä tietokoneilta edes suodattimen jenkoja sen paremmin, kun kukaan niitten nettisivuiltakaan.
Oikea suodatin oli loppuviimein VHFL 1003-20 1"-12UNF jengalla. vissiin aika monessa vanhemmissa kuormaajissa käytetty.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6022
Vs: VRCF:n Traktorit
« Vastaus #333 : 27.05.2023, 22:53:02 »
Valmet 802 turbo, katson saanko kuntoon. Kytkin ei irroita. Muuten 3600h ajettu ja toimii. Miten tätä vapaaliikettä säädetään, pitääkö ottaa sokka tosta oikeimmasta mutterista irti ja irroittaa siitä kohtaa vai miten, onko vartta tarkoitus siis lyhentää:





Sain tän siis syksyllä parin kolmen vuoden seisonnan jälkeen käyntiin ja oli jo tämä kytkinongelma. Sit jäi talveksi seisomaan ja nyt samassa kunnossa kun sain liikkeelle. Tuo tanko liikkuu vasemmalle kun painaa kytkinpoljinta, kaksoiskytkin, vaihteet menee rutinalla päälle ja voimanotto pyörii koko ajan vaikka kytkin pohjassa.

 Valmet 903:n ohje (joka ehkä ei sovi tähän) sanoo "Avaa karan lukkomutteri. Kierrä karaa kunnes vapaaliike on annetuissa rajoissa." Mutta onko tuo kierretanko se kara ja mikä on lukkomutteri? Ylhäältä tulevan vivun se sanoo irroitusvivuksi ja sen oikealla puolella olevan mutterin jossa sokka "vastamutteriksi"

Onko oikea tapa unohtaa sokka ja sen mutteri, ja polkea poljinta samalla kun pitää kiini kierretangon vasemmasta päästä ja kiertää oikealle heti sen oikealla olevaa sen ja irroitusvivun välissä olevaa mutteria? Kierretanko menee kytkimen työsylinterille.




EDIT:
Tein nyt sitten niin että tulkitsin lukkomutteriksi sen toisen vasemmalta ja säädin kunnes oli ohjekirjan mukainen 4mm vapaaliike vivussa. Tämä ei ainakaan auttanut irtoamiseen, mietin oliko tuo siksi säädetty niin tonne toiseen laitaan. Kuolleilta ei voi kysyä. Lana perässä kiihdyttelin kytkin pohjassa samalla nurmea hävittäen mutta ei auttanut, sai sentään öljyt vaihtolämpimäksi. Jotkut on jatkaneet tota karaa että ovat saaneet liikerataa lisää polkimeen..
« Viimeksi muokattu: 28.05.2023, 12:18:30 kirjoittanut Mustalaatikko »
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa B-Man

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 317
  • 940 230FT -98
Vs: VRCF:n Traktorit
« Vastaus #334 : 28.05.2023, 16:51:10 »
... Jotkut on jatkaneet tota karaa että ovat saaneet liikerataa lisää polkimeen..

Onko näissä polkimen päässä erikseen mitään säätöä?
Joko sieltä on vivusto väljistynyt niin, ettei polkimen liike enää riitä, tai kytkinlevy ruostunut kiinni vauhtipyörän pintaan.
Vois kokeilla vielä irrotusta maksimikuormalla pidemmän aikaa, vaikka isoa kärryä vetämällä ylämäkeen kytkin pohjassa.

Meillä seiso Fordson Major jonkun 3-4 vuotta ja siinä ruostu levy kiinni, eikä irronu vaikka vedettiin toisella koneella renkaat suhonaan perässä :-\

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: VRCF:n Traktorit
« Vastaus #335 : 28.05.2023, 18:33:25 »
Kytkinakselille pitäis saada suihkittua irrotusöljyä, mutta en nyt muista oliko tuossa mitään aukkoa sitä varten. Startin irrottamalla ehkä ainakin onnistuisi.

Yleensä kytkin alkaa luistamaan vanhemmiten. Ei se minusta voi niin kulua, etteikö se irrottaisi. Ruostunut se vain on.

Onko traktoriin kyntöauroja? Laita sellaiset perään ja auraa kytkin pohjassa jotakin vanhaa kesantoa. Jos ei niin irtoa, niin sitten on pakko katkaista traktori.

V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Mäkimies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 445
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF:n Traktorit
« Vastaus #336 : 28.05.2023, 19:45:01 »
Toisissa on luukku, ei kaikissa. Kaikkia ei tarvitse katkaista kytkimen vaihtoa varten, taitaa luukku löytyä siitä akun alta.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6022
Vs: VRCF:n Traktorit
« Vastaus #337 : 28.05.2023, 20:44:44 »
Kiitos vinkeistä, pitää tutkia mahdollisuuksia, pienillä vaihteilla ylämäkeen lanaaminen ei ainakaan vielä riittänyt. Peruuttaminen on tosiaan hasardia ilman kytkintä kun jarrutkin on heikot, lääniä rajallisesti ja vehje pysähtyy vain sammuttimesta, niin koneiden vaihto peräänkin on työlästä. Seuraavaksi varmaan laitan vaijerilla puuhun tms. kiinni kun palaan mestoille. Lähinnä mietin voiko tuo polkimen liike olla niin huonosti säädetty että ei irroittaisi sen takia vaikka muuten ruoste pettäisi?
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: VRCF:n Traktorit
« Vastaus #338 : 28.05.2023, 20:57:28 »
Jos poljin tuntuu yhtään raskaalta, niin kyllä se silloin painaa asetelmaa riittävästi. Yleensä tosiaan kytkin luistaa, jos on huonosti säädetty.

Startilla sitä voi ajella työkoneen eteen yms. Sammutin vaan päälle, niin ei karkaa käsistä.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6022
Vs: VRCF:n Traktorit
« Vastaus #339 : 28.05.2023, 21:04:26 »
Jos poljin tuntuu yhtään raskaalta, niin kyllä se silloin painaa asetelmaa riittävästi. Yleensä tosiaan kytkin luistaa, jos on huonosti säädetty.

Startilla sitä voi ajella työkoneen eteen yms. Sammutin vaan päälle, niin ei karkaa käsistä.

Tossahan on semmoinen kaksoiskytkin ja tossa ekan kuvan säädöissä se raskaus tuntui polkimen puolivälin jälkeen, kun sääti tolleen että vapaaliike tuli ohjekirjan mukaiseksi se raskaus taisi kadota loputkin.

Kiitos starttivinkistä! Sehän voisi toimia, tekee vaan jonkun piuhan sinne startille jolla voi aktivoida vaihde päällä starttauksen.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: VRCF:n Traktorit
« Vastaus #340 : 28.05.2023, 21:22:00 »
Kiitos starttivinkistä! Sehän voisi toimia, tekee vaan jonkun piuhan sinne startille jolla voi aktivoida vaihde päällä starttauksen.
Sanoisin, että siinä ei ole mitään älyä vaihdelaatikossa. Sen kun starttaa vaan. Vasta seuraavassa mallisarjassa (705 yms.) on anturi kytkinpolkimessa, että kytkin täytyy olla painettuna startatessa. Vaihde saa olla niissäkin päällä.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: VRCF:n Traktorit
« Vastaus #341 : 01.06.2023, 22:31:11 »
Btw, se pienellä vaihteella lanaaminen tms ei ole mikään optimi tapa kuormittaa kytkintä, vaan jokin toiminta jossa moottorista otetaan paljon vääntöä... Siis ihan vaikka suurimmalla vaihteella rällääminen.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6022
Vs: VRCF:n Traktorit
« Vastaus #342 : 02.06.2023, 08:01:55 »
Jep, ei vaan vielä onnistunut isomman vaihteen kytkeminen. Mut jatkan projektia päivä päivältä viisaampana
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa RILLUV70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 405
  • Old
Vs: VRCF:n Traktorit
« Vastaus #343 : 02.06.2023, 08:28:16 »
Kytkimestä, vaikka ei traktoriksi uskoiskaan :2funny:, vanha lokarivilkku 190D mese, niin siinä oli kytkinlevy ruostunu kiinni lootan akseliin.
RTS

Poissa Puusilmä

  • Kankea kahvimestari sr.
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3079
Vs: VRCF:n Traktorit
« Vastaus #344 : 02.06.2023, 10:07:50 »
Tommonen tuli sitten hommattua terapiakoneeksi. Neljä ja puolituntia tuli köröteltyä kotia tuota kun noi vanhat ei kovin kovaa kulje (taukoineen viisi ja puolituntia hakureissu). Kriteerit oli että lämmin koppi ja ohjaustehostin on oltava . Oli vielä melkein uutta vastaavat piikkiketjut mukaan. Eli Ford 4600:




 

Kulkukoira  Proturbo