Elekma  Autoracing

Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)

  • 55 Vastauksia
  • 30425 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Herra-Jermu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
  • www.vrcf.fi
Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
« Vastaus #30 : 09.04.2015, 14:53:42 »
Esim. 763 asetelma sopii "heittämällä" vinokoneen pottavauhtipyörään (1-massa) ja kestää HUOMATTAVASTI enemmän vääntöä (tyyliin 450-500Nm massalevyllä, ja lisää sintterillä) kun turbon vakio 350Nm tai vaparin 250Nm asetelma.

Kun tuon laittaa pottapyörällä M90:n kanssa, niin tuleeko 228mm vai 240mm:lla levyllä?  Kannattaakos sintteriä edes harkita: +400-450nm väännöille? Tarpeeksi epäselvästi selostettu. :D

#Tommi
0kpl Volvo.
3kpl BMW.

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
« Vastaus #31 : 09.04.2015, 16:32:42 »
Kun tuon laittaa pottapyörällä M90:n kanssa, niin tuleeko 228mm vai 240mm:lla levyllä?  Kannattaakos sintteriä edes harkita: +400-450nm väännöille? Tarpeeksi epäselvästi selostettu. :D

#Tommi
228mm. Sintteriä kannattaa harkita siinä mielessä että jos nälkä kasvaa niin ei tarvi lootaa pudottaa alas, muuten kyllä pitää massalevylläkin hyvin jotain 450-500nm luokkaa, kannattaa shimmata edes sinnepäin, niin pitää paremmin, oon kuullu huhuja että pitäis sintterilevyllä oikein shimmattuna +600-700nm, joten kai siellä massalevylläkin vähän varaa olisi. Muistaakseni 8,3mm sintterilevyllä ei ollut tarvetta suuremmin säädellä, kun otti huomioon että levy kuluu hiukan, +330hv tehoilla ei ainakaan merkkiäkään luistamisesta. Sintterilevylläkin oli yllättävän hyvä ajaa ihan jokapäiväisessä ajossa.
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2285
Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
« Vastaus #32 : 09.04.2015, 17:05:09 »
Sintterilevylläkin oli yllättävän hyvä ajaa ihan jokapäiväisessä ajossa.

Tähän sanon sen verran että pätee kunhan levy on jousitettu ja asetelma ei ole mitenkään ylimielisen jäykkä. Kaverilla Suprassa 6-lapainen jousitettu sintteri jäykällä asetelmalla ja taajama-ajo on yhtä helvettiä. 3 litran kutosessa nyt aika mukavasti kuitenkin on alhaalla vääntöä ja silti stumppaa risteyksiin aivan liian helposti. Lähdössä on oikeastaan kaksi vaihtoehtoa, sammuu tai sutii. En ottaisi päivittäiseen käyttikseen mistään hinnasta.
« Viimeksi muokattu: 09.04.2015, 17:10:10 kirjoittanut 8-pätkä »
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Herra-Jermu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
  • www.vrcf.fi
Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
« Vastaus #33 : 09.04.2015, 17:57:05 »
228mm. Sintteriä kannattaa harkita siinä mielessä että jos nälkä kasvaa niin ei tarvi lootaa pudottaa alas, muuten kyllä pitää massalevylläkin hyvin jotain 450-500nm luokkaa, kannattaa shimmata edes sinnepäin, niin pitää paremmin, oon kuullu huhuja että pitäis sintterilevyllä oikein shimmattuna +600-700nm, joten kai siellä massalevylläkin vähän varaa olisi. Muistaakseni 8,3mm sintterilevyllä ei ollut tarvetta suuremmin säädellä, kun otti huomioon että levy kuluu hiukan, +330hv tehoilla ei ainakaan merkkiäkään luistamisesta. Sintterilevylläkin oli yllättävän hyvä ajaa ihan jokapäiväisessä ajossa.

Juu. Jousitettuna tuollaine? http://shop.klracing.se/sv/artiklar/volvo-240_740_940-med-m90-lada-fjadrad-228mm-6-puck.html

Ja nuo? http://shop.klracing.se/sv/artiklar/volvo-240-740-228mm-1mm.html

#Tommi
« Viimeksi muokattu: 09.04.2015, 18:53:46 kirjoittanut Herra-Jermu »
0kpl Volvo.
3kpl BMW.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7611
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
« Vastaus #34 : 09.04.2015, 22:40:57 »
Ei liity kaksoismassaan sinänsä, mutta...

jäykällä asetelmalla ja taajama-ajo on yhtä helvettiä. 3 litran kutosessa nyt aika mukavasti kuitenkin on alhaalla vääntöä ja silti stumppaa risteyksiin aivan liian helposti.
Vipusuhteen passauksen tarpeessa? Nelilapainen jousittamaton sintteri 245:ssä ja sen kanssa vekslaa vaikka kuormattu autotraileri perässä vaivatta. Toki vähän tarkempi joutuu olemaan kuin massalevyn kanssa. Eipä sillä ois tullut ~9000km ajettua syksyn jälkeen jos ois huono käyttää.

142:ssa littupyörällä turbo-Saabin 215mm asetelma. Oli hetken jousittamaton nelilapainen sintteri, mutta laatikon räminöiden takia vaihdoin jousitetun. Eipä siinä kummoista eroa ole liikkeellelähdön suhteen. Kytkimen vipusuhdetta vois hieman pienentää, jotta sais polkimelle lisää liikevaraa. Nyt piti laittaa jo toppari polkimen alle kun toimii niin herkästi.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Herra-Jermu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
  • www.vrcf.fi
Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
« Vastaus #35 : 09.04.2015, 22:43:41 »
Mutta niin, onko turhan järeä tuo kuusilapainen? En löytänyt jousitettua nelosta.

Nousi shimmit tarpeeksi, vai liikaa? Tai ainakin KL:n sivulla suositus 1mm shimmeihin.

Vipusuhteen pienennys tapahtuu? Siitäkin oli tuolla KL:ssa.

#Tommi
0kpl Volvo.
3kpl BMW.

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1404
  • www.vrcf.fi
Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
« Vastaus #36 : 11.04.2015, 00:59:36 »
Enempi auttaa jos levyn runkopelti on taivutettu joustamaan, eli että kitkapinnat ei ole suorassa pellissä kiinni. Huomaa kun katsoo vakiolevyä, kitkapintojen väliin niitattu pelti on harvemmin tiiviisti siinä. Voimansiirron värinöihin sitten auttaa nuo keskiön jouset. Kummastakin vaan puhutaan jousitettuna levynä...

Sintteri on kitkamateriaalina jopa veemäisen tarttuva, eli kytkimen vipusuhde olisi kiva olla hitaanpuoleinen että saa riittävän tarkkuuden kytkimeen.

Mitä shimmaukseen tulee, siinä haetaan maksimaalista puristusvoimaa kytkimelle eikä sinänsä vaikuta käytettävyyteen mitenkään.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
« Vastaus #37 : 11.04.2015, 10:37:54 »
Itselläni 3lapainen jousittamaton sintteri pottapyörässä sachs sre asetelman kera, eikä ole mitenkään veemäinen käyttää. En ole varma, mutta mielestäni muuttuu haukkaavammaksi kuumenemisen myötä, voi olla ihan mutu.

Onko tuollainen jousitettu sitten parempi / huonompi? Hyvät ja huonot puolet?
Onko jousitetun huono puoli ainoastaan kesto? Ja mikä on se mystinen raja mitä se kestää?
« Viimeksi muokattu: 11.04.2015, 10:43:32 kirjoittanut miikel »

Poissa visa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 155
Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
« Vastaus #38 : 11.04.2015, 14:05:37 »
Mutta niin, onko turhan järeä tuo kuusilapainen? En löytänyt jousitettua nelosta.

Nousi shimmit tarpeeksi, vai liikaa? Tai ainakin KL:n sivulla suositus 1mm shimmeihin.

Vipusuhteen pienennys tapahtuu? Siitäkin oli tuolla KL:ssa.

#Tommi

6 lapanen ei tarraa niin äkisti kun esim. 4 lapanen.
Kiinni ottava pinta-ala on pienempi 4 lapasessa ja tarraa nopeammin kiinni.
Joten 6 lapanen vois olla jopa mukavampi käyttää :)

Poissa Herra-Jermu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
  • www.vrcf.fi
Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
« Vastaus #39 : 12.04.2015, 14:19:01 »
Eli tuollainen 6-lapainen olisi kohtuullinen, tai jopa hyvä ajettava, kun kytkimen vipusuhteen säätää.  :)
Tilaan nyt nuo shimmitkin, kun tuolla on niille suositus?

Mutta tuo vipusuhteen säätäminen, tapahtuu miten?

#Tommi
0kpl Volvo.
3kpl BMW.

Poissa Herra-Jermu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
  • www.vrcf.fi
Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
« Vastaus #40 : 17.04.2015, 07:46:08 »
Vielä noista shimmeistä, että tarvitseeko niitä tuolla 8,1mm levyllä? Irrottaako ollenkaan, jos ei shimmaa ja riittääkö shimmatussa pito?

#Tommi
0kpl Volvo.
3kpl BMW.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7974
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
« Vastaus #41 : 17.04.2015, 12:07:37 »
Kytkimen shimmaus tarkoittaa käytännössä, että joko korottamalla asetelmaa tai upottamalla asetelmaa pidetään painelevyn puristusetäisyys samana. Eli kompensoidaan levyjen paksuuden erotus.

Ohaisemmalla levyllä kuin asetelmalle on tarkoitettu asetelmaa pitää upottaa vauhtipyörän kiinnitys pintaan nähden levyjen paksuuden erotuksen verran. Vastaavasti paksummalla levyllä pitää
asetelman kiinnityspinnan ja VP:n väliin laittaa "korokepalat" shimmit.

Poissa Herra-Jermu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
  • www.vrcf.fi
Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
« Vastaus #42 : 18.04.2015, 10:57:49 »
Kytkimen shimmaus tarkoittaa käytännössä, että joko korottamalla asetelmaa tai upottamalla asetelmaa pidetään painelevyn puristusetäisyys samana. Eli kompensoidaan levyjen paksuuden erotus.

Ohaisemmalla levyllä kuin asetelmalle on tarkoitettu asetelmaa pitää upottaa vauhtipyörän kiinnitys pintaan nähden levyjen paksuuden erotuksen verran. Vastaavasti paksummalla levyllä pitää
asetelman kiinnityspinnan ja VP:n väliin laittaa "korokepalat" shimmit.

Yees, tuon minä tiesinkin osittain.  :) Mutta lähinnä se, että tarvitseeko tuolla linkittämälläni setillä: PottaVP + SRE 763 + 8,1mm levy, tehdä shimmauksia? Lähinnä hämää nyt tuo KL:n suositus noista shimmeistä, että ovatko tarpeen vai eivät. Ei huvittaisi tilata montaa kertaa uudestaan, noilla postikuluilla. :D
. Muistaakseni 8,3mm sintterilevyllä ei ollut tarvetta suuremmin säädellä, kun otti huomioon että levy kuluu hiukan, +330hv tehoilla ei ainakaan merkkiäkään luistamisesta. Sintterilevylläkin oli yllättävän hyvä ajaa ihan jokapäiväisessä ajossa.

Tuo 0,2mm ei varmaan ole kovinkaan merkittävä tekijä.

#Tommi

0kpl Volvo.
3kpl BMW.

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
« Vastaus #43 : 18.04.2015, 18:37:07 »

Yees, tuon minä tiesinkin osittain.  :) Mutta lähinnä se, että tarvitseeko tuolla linkittämälläni setillä: PottaVP + SRE 763 + 8,1mm levy, tehdä shimmauksia? Lähinnä hämää nyt tuo KL:n suositus noista shimmeistä, että ovatko tarpeen vai eivät. Ei huvittaisi tilata montaa kertaa uudestaan, noilla postikuluilla. :D
Tuo 0,2mm ei varmaan ole kovinkaan merkittävä tekijä.

#Tommi

Jos mietit, että vakio levy on 7,?mm paksu, ja sintteri 8,1mm.
« Viimeksi muokattu: 18.04.2015, 18:38:54 kirjoittanut Chall »

Poissa Herra-Jermu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
  • www.vrcf.fi
Vs: Kytkinasetelma kaksoismassa pyörään? (n. 500Nm)
« Vastaus #44 : 19.04.2015, 19:57:43 »
Jos mietit, että vakio levy on 7,?mm paksu, ja sintteri 8,1mm.

No tätä lähinnä hain, kun ei ollut tietoa vakiolevyn paksuudesta ja ylempänä oli puhetta 8,3mm, ettei ilmeisesti tarvitsisi säätää paljoa.  Eli tilaukseen myös shimmit. 0,5 vai 1mm? :)

#Tommi
0kpl Volvo.
3kpl BMW.

 

Carcom Oy  Elekma