Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

V70 '06 BiFueli Käyttöautoksi

  • 39 Vastauksia
  • 9460 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Razur

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
  • www.vrcf.fi
V70 '06 BiFueli Käyttöautoksi
« : 07.05.2017, 13:53:33 »
Tällainen ruotsin tuliainen saapui jokin aikaa sitten kotimaahan. Kävin sen sopivasti yhden isohkon lumimyräkän aikaan hakeen Turun satamasta. Jossain kohtaa matkaa hieman alkoi mietityttää, koska autosta tulee pulkka. Onneksi tien pohjat eivät jäätyneet, joten oli vain sohjoa, ihan hyvin tuosta matkasta lopulta selvisi.

Satamassa kuitenkin jo alkoi auto hieman oirehtia, aivan kuin kipinä loppuisi yhdestä pytystä. Aina kun vedätti, alkoi auto nypyttää. Kun vetoa ei ollut, meno oli ihan tasaista eikä kone mitenkään röpöttänyt. Ajattelin luonnollisesti, että vika vain tulpassa / kipinässä.

Ensitöinään vaihdoinkin heti uudet tulpat, kun tuli tarkastettua testerillä tuo että antaa misfireä yhdestä sylinteristä (5 cyl). Luulinkin vian jo häipyneen, mutta ongelma tuosta misfirestä tulikin vain kaasupuolta käytettäessä, bensalla ongelmaa ei testerin mukaan esiintynyt. Autoa liikkeelle ja sama vika esiintyi edelleen. Vaihdoin samalla nuo itselle turhan suuret vanteet alta pois, ja huomasin vetarin suojakumin olevan riekaleina. Eli nypytys nyt saattaa tullakin ihan voimansiirrosta, ei enää kuulat pyöri kunnolla.

Käytin autoa myös lähipajalla, jossa kävivät alustaa tarkemminkin läpi (itsellä ei nosturia, ilkee väännellä vain tallin lattialla noita niveliä lävitse). Kyllähän sieltä kaikkea sanottavaa löytyi. Tässä nyt olisi työlistalla kaikkea isompaa ja pienempää, osia lähtee pian kasa tilaukseen, niin saa auton jossain kohtaa ihan ajoon asti.

-Alatukivarret
-Vetonivel repsikan puoli
-kuskin puolen vetarin suojakumin panta
-Etuvakaajan runkohelat
-Oikea iskarin yläpään vaihto
-Kone tihkaa hieman öljyä, ilmeisesti nokka-akselin takapää
-pakosarjan tiiviste hieman supsuttaa (vai koko pakosarja?)
-käsijarru laahaa -> kengät vaihtoon / huolto
-jouset ja iskarit joka nurkkaan
-Kaasupuolen jakajan huolto, putsaus ja tiivisteiden vaihto

Ohjauksessakin tuntuu erikoinen "tyhjä" kohta keskellä, hankala arvioida, mutta noin ~sentti keskeltä suuntaan ja toiseen, tuntuu ettei mitään tapahdu. Katsoo tuota uudelleen, kun on nivelet uusittu. Liekö vika jää sitten ohjausvaihteeseen.

Tuon jälkeen voikin jo kokeilla leimalle. Kovin  hövelisti oli ruotsin pojat leimalla katsoneet, kun tuossa kunnossa liikenteessä.






Iskarin yläpää väljää...
« Viimeksi muokattu: 07.05.2017, 13:58:51 kirjoittanut Razur »

Poissa Razur

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 '06 BiFueli Käyttöautoksi
« Vastaus #1 : 07.05.2017, 18:57:24 »
Mistäs näihin olisi hyvä katsella osanumeroita, niin voisi tilailla oikeat varaosat? Esim liitteen kuvasta nrot: 11, 10 pitäisi uusia. Kenties muutakin, tulossa on jo myös 5 ja 6. Tarviiko muuta uusia, vai onko vaan kumeja / muttereita? Kuvasta ei oikein selviä tarkemmin.




Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5095
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: V70 '06 BiFueli Käyttöautoksi
« Vastaus #2 : 07.05.2017, 20:17:14 »
Mistäs näihin olisi hyvä katsella osanumeroita, niin voisi tilailla oikeat varaosat? Esim liitteen kuvasta nrot: 11, 10 pitäisi uusia. Kenties muutakin, tulossa on jo myös 5 ja 6. Tarviiko muuta uusia, vai onko vaan kumeja / muttereita? Kuvasta ei oikein selviä tarkemmin.






Tuolta löytyy kuvien kanssa:
http://www.volvopartswebstore.com/
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa Razur

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 '06 BiFueli Käyttöautoksi
« Vastaus #3 : 09.05.2017, 16:36:46 »
Ensimmäinen satsi osia kilahti postissa. Josko näillä saisi tuon kaasupuolen taas elvytettyä toimintaan. Kokeillut googletella ja etsiä jotain itse tutkiskelu / huolto ohjetta tuohon kaasupuoleen, mutta ei ihan hirveästi ole tarjolla. Tai en vain löydä oikeita hakusanoja, millä etsisi. Mutta karkeasti, kun pitäisi tuo kaasujakaja huoltaa, niin homma menee kai näin:
-Kaasuhanat säiliöistä kiinni (kontista ja penkin alta, ilmeisesti löytyy, pitää tutkia). Tai vaihtoehtoisesti auto käyntiin kaasulla ja kontista etsiä rele RMI17, irroittaa se ja odottaa että auto käyttää järjestelmässä olevat kaasut pois. Tuo rele sulkee solenoidin joka on sulkusolenoidi kaasusäiliöistä jakajan suuntaan.
-Käytellä loput kaasut järjestelmästä pois, eli pitää autoa kaasupuolella käynnissä, jolloin saa paineet syöttöpuolelta nollattua.
-Tavaraa edestä purkaen kaivaa tuo jakaja esiin ja levittää se atomeiksi, putsata ja kasata uusilla tiivisteillä läjään. Kirjoittelen tuosta itselle ohjeet kun toteutan, jää jälkipolville jotain tutkittavaa. 

Huolto-ohje


« Viimeksi muokattu: 09.05.2017, 16:55:50 kirjoittanut Razur »

Poissa Razur

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 '06 BiFueli Käyttöautoksi
« Vastaus #4 : 09.05.2017, 19:07:10 »
Tänään keskityin vaan purkamaan repsikan puolelta kaikkia romuja pois, jotta saa laittaa uutta tilalle. Tuo vetarikin pitäisi vaihtaa, onkos näissä miten tuo öljytilavuus. Kun keula on hieman pystyssä, tarviiko autoa vielä kallistaa toiseen suuntaan, ettei öljyt tulisi vetarin reijästä ulos? Automaatti vaihteisto.




Poissa Razur

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 '06 BiFueli Käyttöautoksi
« Vastaus #5 : 22.05.2017, 19:59:27 »
Hiljokseen ehtii puuhaileen. Nyt olisi molemmat puolet keulasta riisuttu, vielä pitäisi kasata uusilla osilla. Päänvaivaa tuntuu nyt aiheuttavan tuo kallistuksen vakaaja, onkohan tuohon nuo puslat edes tarkoitettu vaihdettavaksi? Tuntuu olevan jämäkästi kiinni. Saisi edes jotenkin taiteltua tuon pois auton alta, niin saisi lattialla ähertää.
Olipas vielä kohtuuttoman ahtaassa paikassa noiden kiinnikkeiden taaemmat pultit.. Tai sitten en vaan keksiny miten noihin järkevästi pääsisi käsiksi.

 




Poissa Razur

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 '06 BiFueli Käyttöautoksi
« Vastaus #6 : 22.05.2017, 23:01:31 »
Näyttäisi siltä, että tässäkin tapauksessa pitäisi vaihtaa koko helevatun vakaajatanko.. Ja sen tehdäkseen, pitäs tiputtaa apurunkoa alas yms yms yms.  :idiot2:
Aivopierua tullut huolella Volvolla kyllä tuon kanssa. Onkohan näihin saatavilla niitä irtopantoja, mitä vanhempiin laitteisiin? Pitänee mennä siniselle huomenna kyseleen, josko jotkut puslat tuonne sopis ja ne irtopannat. Kyllä voi yksi risa pusla teettää turhaa hommaa viittä vaille riittävästi.
Ebay tarjoaisi tuollaisia vaihtoehtoja. Mutta pitäisikö noiden lisäksi vielä jotenkin estää tangon liikkuminen, vai puristaako nuo puslat tankoa sen verran lujaa, ettei se siellä pääse sivuttain heilumaan? Jokuhan oli hepannut prikkaa lisäksi tuohon puslan viereen itse tankoon kiinni.

Poissa Maukki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 333
  • www.vrcf.fi
    • Galleria
Vs: V70 '06 BiFueli Käyttöautoksi
« Vastaus #7 : 22.05.2017, 23:27:41 »
Koliseeko vakaaja vai miksi vaihdat puslat? Ite vaihdoin taakse joskus irtokumit kun leimalla ei kelvannut vaikka ei mitään ääntä pitänyt.
Työmaa oli siinäkin hommassa kun oli pistehitsattu kannatin kasaan vakaajan ympärille.

Jos ei kuulu mitään ja leimalle käy niin en koskisi.
940 Stw Classic
242 2.3 tic -75

Poissa Razur

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 '06 BiFueli Käyttöautoksi
« Vastaus #8 : 22.05.2017, 23:39:06 »
Toinen puslista "riekaleina", tanko heilu käsinkin jo reilusti. Nyt ku tangon irroitti, sai sen puslan liikkuun siinä käsin ees taas hyvinki helposti. Toinen puoli olisi ollut varmaan vielä ihan ok.
Laitoin nuo uretaaniset tilaukseen, kokeillaan josko niillä pärjäis. Rikkonainen pusla on jo rälläköity pois, toinen puoli vielä veistellä pois, niin saa senkin uusittua samalla.

Poissa Razur

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 '06 BiFueli Käyttöautoksi
« Vastaus #9 : 29.05.2017, 14:42:58 »
Vielä odottelen noita vakaajan koriheloja saapuvaksi. Tuossa yksi päivä putsailin vanhat kumijämät pois tangosta, mielenkiintoista hommaa ahtaassa välissä (kun en raaski purkaa koko tankoa tuolta pois). Mutta kun löyty sopivat työkalut, nopeasti se sitten lopulta meni.

Nyt ihmetyttää tuo, kun takakontissa pitäisi olla sulake/reletaulu, en sieltä löytänyt kuin sulakkeita. Missähän nuo kontin releet mahtaa sijaita? Kuvassa vasen / oikea paneelin takunen, yritin myös pohjaa tutkia, mutten sieltäkään löytänyt.





« Viimeksi muokattu: 01.06.2017, 19:40:16 kirjoittanut Razur »

Poissa Razur

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 '06 BiFueli Käyttöautoksi
« Vastaus #10 : 06.06.2017, 20:14:32 »
Alusta olisi muuten iskussa, mutta se väljyys ohjauksessa tulee luonnollisesti hammastangosta  >:( Noh, laitetaan nyt kerralla iskuun niin ei tartte heti rempata.
Nykyisessä ois tällainen nro: 7853974489, millähän tuohon pääsis jotenkin sisään että mikä käy tilalle? Esim passaakohan Tämä.

Poissa MJS35

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 '06 BiFueli Käyttöautoksi
« Vastaus #11 : 08.06.2017, 22:05:41 »
Missä kohtaa välys on ohjauksessa?Jonkun väljänhän näistä saa kiristämällä pois.Ainakin Ylivieskan merkkiliikkeellä on joku alan spesialisti kuulemma..
Hammastankoja on muistaakseni ainakin kahta eri merkkiä ja olikohan näin että eri malliset liittimet keskenään hammastangon puoleisissa putkiliitoksissa..eli pitää olla merkki tiedossa kun on uutta hankkimassa.
Omassa on välystä kuskinpuolella..säteisvälys tangossa kun sitä repii reilusti ylös-alas suunnassa auton alla..joku hela menee väljäx ja aika tyypillinen kolinan aiheuttaja näissä.

Poissa kilkkine

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • Volvo V70 vm2000. 2.3 T5 tomaatti
Vs: V70 '06 BiFueli Käyttöautoksi
« Vastaus #12 : 10.06.2017, 08:58:21 »
Missä kohtaa välys on ohjauksessa?Jonkun väljänhän näistä saa kiristämällä pois.Ainakin Ylivieskan merkkiliikkeellä on joku alan spesialisti kuulemma..
Hammastankoja on muistaakseni ainakin kahta eri merkkiä ja olikohan näin että eri malliset liittimet keskenään hammastangon puoleisissa putkiliitoksissa..eli pitää olla merkki tiedossa kun on uutta hankkimassa.
Omassa on välystä kuskinpuolella..säteisvälys tangossa kun sitä repii reilusti ylös-alas suunnassa auton alla..joku hela menee väljäx ja aika tyypillinen kolinan aiheuttaja näissä.

Poikittais välyksen pystyy kiristämällä saada pois mutta "pysty" välystä ei. Itsellä oli täysin sama homma, kuskin puolella hammastangossa pystyssä väljää jonkin verran ja rengas pääsi siitä syystä elämään. Lopussa rupesi jo vuotamaan nesteitä pihalle niin kuukausi sitten vaihdoin uuden hammastangon tilalle

Poissa Razur

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 '06 BiFueli Käyttöautoksi
« Vastaus #13 : 11.06.2017, 19:37:39 »
Väljyys on ihan ohjauksen keskikohdalla, ilmeisesti se holkki kulahtanu. Wertteri tms näitä holkittaa uusiksi. Mutta jotenkin en tuohon hommaan luota ihan riittävästi, mielummin vaikka tehdaskorjattua tilalle. Kiristämällä saisi varmaan hetkeksi aikaa sen paranneltua (ellei ole jo aijemmin kiristetty).
Paikallisesta korjaamosta tuolla nykyisellä nro:lla löytyi yksi korvaava tuote. 7853974489  <-- nykyinen --> korvaava Bosch KS01000903.
Lähdin asiaa kyselemään myös ulkomailta, ihan tän älyttömän hintatason takia. Sieltä suuntaa tulikin tietoa, että tuo "alkuperäinen" numero, onkin jo ZF:n tekemä vaihtolaite, jonka mukaan alkuperäisen olisi pitänyt olla nro:lla 31280324. Heidän mukaansa korvaava Bosch tuote olisikin numerolla: K S01 000 915 tai K S00 000 945. Nämä vaan tahtoo olla jokapuolelta loppu.. Hienoa kun on Volvo tehnyt näin montaa erilaista vaihtoehtoa, ettei mene liian helpoksi. Tai helppoahan se olisi, marssia siniselle ja ostaa alkuperäinen runkonumerolla. Ei vaan raaski lyödä hammastankoon sitä summaa rahaa, kun pelkkään autoon. Täytyy jatkaa tuota oikean osan metsästystä, eiköhän sellainen jostain löydy.

Poissa Razur

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 '06 BiFueli Käyttöautoksi
« Vastaus #14 : 04.07.2017, 21:35:22 »
Lopulta korjaamon kautta löytyi sitten oikea raidetanko ja sovitinholkki, jotta saatiin ohjaus kohdilleen. Nyt on alusta puoli iskussa. Tätä kaikkea sinne nyt meni:

-Jouset (eibach) / Iskunvaimentimet (sasch) eteen ja taakse
-alatukivarret eteen
-alapallot molemmin puolin
-Raidetangon uloimmat päät
-Vakaajan korihelat (uretaaniset + prikat pitämään tuote paikoillaan)
-Koiranluut
-Raidetanko
-Vetoakseli oikealle puolelle

Nyt otin sitten työnalle tuon kaasupuolen, kun se antaa misfireä cyl5:sta. Puhdistusta ja tiivisteiden vaihtoa ehdotettu korjaukseen, joten tuumasta toimeen. Ehdin tänään ottamaan flektipaketin keulalta pois, niin sai vähän tilaa luurailla. Ahtaan näköistä on silti edelleen, miten lie tuo paketti tuolla kiinni (jakaja siis)? Löytyyköhän tuosta jotain räjäytyskuvaa, niin näkisi mistäpäin pultteja yrittäisi peilailla.

Sen verran huomasin, että tuossa 5 cyl lähtevässä letkussa on melkoinen murtuma, voipi olla että ongelmat johtuu ihan tuosta, ettei kaasua mene perille asti tarpeeksi ja antaa katkoksia syttyyn. Mitähän letkua tuossa on käytetty, voisi käydä hakemassa uutta letkua ja vaihtaa. Sillähän tuo selviäisi.




Lisäksi kuskinpuolen umpio kerää vettä sisäänsä, otin senkin tuossa irti ja yritin tutkia, mistä se sinne olisi kertynyt. Vettä oli näiden sateiden jäljiltä siellä suht reilusti, mutta en saanut vettä valumaan ulos mistään saumoista, pitänee huomenna valoisalla kokeilla uittaa tuota vähän, saisi vedet pysyyn ulkona.
« Viimeksi muokattu: 04.07.2017, 21:36:53 kirjoittanut Razur »

 

Elekma  Autoracing