0
0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.
Liekkirintaman nopeus ei ole vakio. Hyvä perusopas moottoritekniikkaan on esim. Heywoodin "Internal combustion engines". Boschin Autotekninen käsikirja sisältää kanssa paljon moottoritietoutta.
Liekkirintaman nopeus ei ole vakio koska seos ja täytös ym. muuttuu eri tilanteissa.Mutta tarkoitinkin sitä, että kaikki muut olosuhteet ovat vakiot, ja vain kierrosnopeus muuttuu.
Ei taida olla siltikään vakio.Jos ajattelet vaikka 1000 rpm käyvää konetta jossa on ennakkoa 10 astetta. Jos palaminen etenisi samaa vauhtia kierroksista riippumatta, niin 5000 rpm tarttisit jo 50 astetta ennakkoa jotta kipinän iskusta yläkuolokohtaan olisi yhtä pitkä aika. Alkaisi olla turha haaveilla sen enemmistä kierroksista.
Mahdollisesti, mutta jos ei ajatella noin laajalla kaistalla.Esim. 100 r/min.
No jos mennään rajalle delta_rpm -> 0 (lue: kierrosnopeuden muutos lähestyy nollaa), niin ennakko on oltava suoraan verrannollinen kierroslukuun jotta kipinästä yläkuolokohtaan on yhtä pitkä aika. Siis jos muutat rpm:ää prosentin (vaikka 1000->1010 rpm) niin ennakkoon kans prosentti lisää (10 astetta -> 10,1 astetta).En tiedä sitten mitä iloa tuosta on kun tuollainen tarkastelu ei varmastikaan ole likimainkaan validi kuin niin kapeassa kierrosluvun ympäristössä että ennakkoa ei taida pystyä säätämäänkään niin tarkasti.