Samppasport  Futurez

242 T5 | 740 TURBO | 745 T6

  • 89 Vastauksia
  • 39147 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa H.V.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
Vs: 242 -78 ”T5” + 740 turbo harrastekäyttis
« Vastaus #75 : 19.05.2021, 07:11:56 »
Joo, totta. Täytyy tosta kiepauttaa se sinne taakse, toivottavasti johdot riittää.

Just ton tyyppistä kaaviota oon ettiskelly, kiitos.
Volvo 242 -78 projekti
Volvo 740 Turbo -87 *harrastekäyttis*
Volvo 745 -89 (ku halvalla sain)
GarageVLOGS Youtube

Poissa H.V.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
Vs: 242 -78 ”T5” + 740 turbo harrastekäyttis
« Vastaus #76 : 12.08.2021, 07:11:19 »
Kesä meni ja tuli todella tehokkaasti vältettyä talliin menemistä. Viime viikolla kesäloman kunniaks painelin taas pitkästä aikaa 242:n kimppuun.

Ensimmäisenä otin auton alas pukeilta, koska hitsauskone oli jumissa sen takana ja piti kaverin turbo Amazonin imusarjaa koittaa paikkailla.

Keskeneräisiä sähköjä on tullut nyt tässä pari viikkoa pikkuhiljaa tehtyä ja eilen sainkin sähköhommat melko hyvin valmiiksi, paria pientä hommaa lukuunottamatta.

Mittaristoa pilkoin ja sovittelin sinne GPS nopeusmittarin, öljynpainemittarin ja merkkivalot öljynpaineelle ja lataukselle. Nopeusmittarin alle kaveri leikkas mustasta rosterista sovitelevyn jonka liimasin alkuperäisen nopeusmittarin tilalle. Seosmittari löysi paikkansa takalasinlämmittimen katkaisijan vierestä. Lämppärin keskisuuttimien eteen laitoin 10" tabletin joka tulee dash käyttöön. Kiinnikkeeksi sille tilasin RAM kiinnikkeen jonka ruuvailin paikalleen, pieneen kulmaan kuskiin päin.

Öljynsuodattimen siirtosarjalla siirsin suodattimen alkuperäisen akun paikan viereen. Akku siirtyi konttiin, johon hitsasin pohjaksi kaverin tekemän akkukotelon. Samalla hitsasin maadoituspisteeksi M10 pultin sekä konttiin että konehuoneeseen. Päävirtakaapeli menee päävirtakatkasijankin virkaa hoitavan automaattisulakkeen kautta konehuoneeseen.

Päädyin laittamaan tähän myös etanolianturin, koska sellanen sattu löytymään hyllystä. Siihen duunailin teflonletkut töissä ja se tulee paluulinjaan heti paineensäätimen perään. Tämän kytkentä on vielä tekemättä ja itse anturi kiinnittämättä.

Kesän aikana tuli hommattua myös tehostettu hammastanko joka ei ole tosin vielä löytänyt paikalleen. Sen asennus on luvassa vasta myöhemmin.

Nyt kun ensistartti alkaa olemaan lähellä, tuli mieleen olisko jollain MS3X:ään jotain ihan suuntaa-antavaa karttaa jolla sais kokeiltua autoa käymään (ja olisi vielä niin ystävällinen että vois lähettää sen mulle)?


Ja tähän loppuun kuvakokoelma tekemisistä ja hankinnoista:

















Kaikki tän projektin kuvathan löytyy: https://henkka.1g.fi/kuvat/Muuta+ja+sekalaista/Omat+autot+jne./Volvo+242+-78/
 
Volvo 242 -78 projekti
Volvo 740 Turbo -87 *harrastekäyttis*
Volvo 745 -89 (ku halvalla sain)
GarageVLOGS Youtube

Poissa H.V.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
Vs: 242 -78 ”T5” + 740 turbo harrastekäyttis
« Vastaus #77 : 17.08.2021, 15:39:53 »
Outoa kun ei tuu monen kuukauden taukoa kirjotusten väliin....

Ensistarttia varten tarvittavia asioita laittelin autoon paikalleen ja touhusin pienen mutkan pakopesän jatkeeksi jotta kaikki kaasu ei tule suoraan autoon jos vahingossa lähtee käyntiin.

Laittelin koneeseen ja laatikkoon öljyt sisään ja tein öljynjäähdyttimen tilalle letkupatentin koska vielä ei ole tarkoitus laittaa kennoja keulalle. Sen jälkeen pyörittelin öljynpaineet.

Bensalinjojen koeponnistus tuli ONNEKS tehtyä, toi kiskolta säätimelle menevä teräspunosletku työnsi ihan solkenaan tavaraa ulos holkin välistä. Myös toisessa letkussa ilmeni pientä tihkutusta, joten ne meni uusiksi. Korvasin väliaikasesti kumiletkulla nuo vuotavat letkut.

Tämän jälkeen sulakkeet kiinni ja Megan purkkiin virrat. Asettelin triggeriarvot jne suunnilleen kohdalleen, nämä arvot sain Facebookista eräästä ryhmästä ja vähän lisätietoa vielä Instan kautta viesteillä.

Muitakin parametrejä tuli purkkiin hakattua sisään ja sitten olikin aika kokeilla käyntiin.

Hyvin pyöritti, kuten oli jo tiedossa mutta ei käyninsty. Muuttelin vähän starttauksen ennakkoa, ei apuja. Tämä tosiaan ensimmäinen ikinä mun tekemä moottorinohjauksen asennus, joten mun taidot loppu tässä kohtaa. Tässä siis elettiin sunnuntaita.

Maanantaina sain tallille käväsemään yhden kaverin, joka ymmärtää näistä PALJON enemmän. Tässä kun ei mitään orkkis suojamuoveja koneen edessä ole, katottiin OT kohta tulpanreiästä ja merkittiin se kampuran pyörään ja sen ympäryspeltiin. Sitten oli tarkotus tarkastaa ajotus, jota tehdessä heti huomattiin ettei kipinää tule ollenkaan. Kipinätestillä kuitenkin puolat toimi, joten vähän aikaa vikaa ettiskeltiin. Nokan signaali tuntui oudolta ja nokan anturi vaihdettiin, mutta ei vaikutusta. Mittailtiin nokka-anturille eculta tulevaa liitintä, josta voitiin todeta että siellä on joku kytkentä väärin. Aika loppui tässä vaiheessa ja meinattiin jatkaa joku muu ilta. Itteäni asia jäi vaivaamaan ja menin vielä vähän tutkiskelemaan asiaa. Loppujen lopuksi huomasin, että Megan pääjohtosarjan ja MS3X johtosarjan välillä oleva 2-napanen superseal liitin oli Protopartsilla kytketty ristiin. Vaihdoin liittimen pinnit toisin päin ja startatessa signaalit näytti hyvälle. Laittelin suuttimien liittimet kiinni ja kokeilin käyntiin: heti pieni hörähdys! Pikkusen varovasti säätelin taas starttausennakkoa ja sittenhän se räjähti käyntiin!

Käyttelyt jäi lyhyeksi, koska koneessa ei ole vesiä vielä sisällä. Ahtimen öljynsyöttölinja näytti vähän vuotavan liitoksesta, se täytyy tiivistää.

Sitten olis tarkotus kasailla keula, jotta saa kennot keulalle ja nesteet sisään. Kaveri tulee ehkä loppuviikosta vielä vähän katselemaan karttoja sinne päin, että vois päästä pienelle koeajolle jopa kunhan saa tarvittavat kasaushommat tehtyä.

Tässä taas pari fotoa...







Instagramin/Facebookin puolella löytyy käynnistysvideookin kiinnostuneille garagevlogs nimimerkillä.




Volvo 242 -78 projekti
Volvo 740 Turbo -87 *harrastekäyttis*
Volvo 745 -89 (ku halvalla sain)
GarageVLOGS Youtube

Poissa H.V.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
Vs: 242 -78 ”T5” + 740 turbo harrastekäyttis
« Vastaus #78 : 31.01.2022, 07:31:46 »
Päivitellääs taas.

Kertaalleen jouduin ottamaan laatikon irti, koska olin onnistunu saamaan kampuran takastefan sen verran huonosti paikalleen, että öljyt pakeni sitä kautta ulos.

Muuten kasailua harrasteltu tän osalta pikkuhiljaa, tällä hetkellä periaatteessa pakoputki pitäs enää saada tehtyä niin vois käydä ajelemassa ekaa kertaa. Tässä kun asustelee pientaloalueella niin ei kehtaa ilmankaan ajella.

Kardaani tuli ihan ite lyhennettyä sopivaksi, sen toimivuus nähdään myöhemmin. Ahtoputket touhusin 3" 3mm seinämällä olevasta alumiinista ja valmiista kurveista. Kennot kasailin keulalle ja nesteet laittelin sisään.

Nyt kun on enemmän käytelty, tuli vastaan vielä melkoinen savutusongelma. En vielä tiedä mistä voi johtua, kyselin jo Facebookin puolella Megasquirt ryhmässä ideoita. Moottori ei huohota, suuttimet ei vuoda läpi jne. Täytys päästä ajamaan ihan kunnolla kuumaks että näkee mitä tapahtuu. Öljyt vielä vaihdan ennen koeajoa kuitenkin. Ideoita otetaan edelleen vastaan mitä kannattaa tarkistaa, josta savutus vois johtua.

Rakentelin tossa viikonloppuna ilmastointiputkista sellasen tötterön että pakokaasut menee pihalle tallista mutta naapuri tuli huutamaan ja uhkas soittaa poliisit joten se jäi vähän kesken kun en jaksanu alkaa tappelemaan. Aiemmin seosmittari näytti aika laihaa seosta, mutta pakoputki oli sellanen nysä että se loppui heti lambdan-anturin jälkeen joten en siihen lukemaan luottanut. Nyt tolla putkivirityksellä seosmittarissa oli lukemana 10 (ei taida AEM näyttää pienempää lukemaa), eli aika rikkaalla on ainakin tyhjäkäynnillä. Jotain Fuel tablea olis kiva nähdä, jolla tuollanen toimii (tankissa E85).

Loppuun taas kasa kuvia.















Volvo 242 -78 projekti
Volvo 740 Turbo -87 *harrastekäyttis*
Volvo 745 -89 (ku halvalla sain)
GarageVLOGS Youtube

Poissa H.V.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
Vs: 242 -78 ”T5” + 740 turbo harrastekäyttis
« Vastaus #79 : 08.03.2022, 08:12:39 »
Ensimmäiset ajokilometrit tuli ajeltua tossa muutama viikko sitten. Yllättävän hyvin meni kaikki vaikka autoa ei vielä oltu edes säädetty käytännössä mitenkään. Huohotinsysteemin olin tehny tyhmänä väärin ja se aiheutti vähän ongelmia mutta sen korjasin siinä koeajon lomassa.







Autossa on tosin vakava savutusongelma jonka syitä etsittiin jo ennen koeajoa. Pieni ajatus oli että kun sen saa ajeltua kunnolla lämpimäksi niin savutus loppuisi, en tiedä miksi niin olis tapahtunu mutta näin ajattelin  :D

Eilen illalla alottelin enemmän tutkimaan savutuksen syytä. Ensin repäsin turbon irti ja koitin käytellä ilman sitä, lähinnä sen takia että instagramin ja youtuben puolella tulee aika reilusti kommenttia että savutus johtuu ahtimesta/sen liian pienestä öljynpaluusta.

Ahtimen irrotuksella ei ollut vaikutusta, savutus jatkui samalla tavalla. Myös ahtoputket tsekkasin ja ne oli sisältä täysin kuivat.

Eipä siinä muu auttanu kun repästä nokkakansi (tai mikä onkaan nimeltään, yläkansi?) irti ja ensimmäisenä tarkastelemaan venttiilivarren kumeja. Ykköspytyssä ei silmämääräisesti ollut mitään ongelmia kumien kanssa, olivat ehjät ja paikallaan joten ei edes alettu tutkimaan muiden sylinterien osalta vv-kumeja.

Seuraavaksi imusarja irti ja siellä odotti öljykylvyssä makoilevat venttiililautaset. Joka pytyssä siis oli enemmän tai vähemmän öljyä venttiilien päällä, ainakin imupuolella.








Tähän vaiheeseen jäätiin illalla, nyt pitäis keksiä mitä seuraavaksi. Kai se ainakin täytyy kansi tempasta irti ja tutkia jos ei mitään parempia ideoita tuu vastaan...

Volvo 242 -78 projekti
Volvo 740 Turbo -87 *harrastekäyttis*
Volvo 745 -89 (ku halvalla sain)
GarageVLOGS Youtube

Poissa Jjage

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
242 -78 ”T5” + 740 turbo harrastekäyttis
« Vastaus #80 : 08.03.2022, 23:02:31 »
Jos et oo imusarjan alle huohotuspönttöä laittanu uutta niin siitä kannattaa alottaa ku ei maksa siniseltä montaa kymppiä ja on ollut aikoinaan tyyppivika savutukseen. Jos siis takasin kiertävä huohotus.


Sent from my iPhone using Tapatalk
« Viimeksi muokattu: 08.03.2022, 23:05:56 kirjoittanut Jjage »
-82 244 Turbo    -97 V70R awd
-90 240 GLT
-70 142
-67 Amazon

Poissa H.V.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
Vs: 242 -78 ”T5” + 740 turbo harrastekäyttis
« Vastaus #81 : 09.03.2022, 06:56:49 »
Jos et oo imusarjan alle huohotuspönttöä laittanu uutta niin siitä kannattaa alottaa ku ei maksa siniseltä montaa kymppiä ja on ollut aikoinaan tyyppivika savutukseen. Jos siis takasin kiertävä huohotus.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ei oo uusittu sitä pönttöä, huohotus kiertää kyllä lopuksi ahtimen imuputkeen mutta ei se selitä tota öljyä venttiilien päällä koska ahtoputkien/imusarjan kautta se ei sinne mene.

Voishan tuon pöntön silti varoiksi uusia.

Volvo 242 -78 projekti
Volvo 740 Turbo -87 *harrastekäyttis*
Volvo 745 -89 (ku halvalla sain)
GarageVLOGS Youtube

Poissa H.V.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
Vs: 242 -78 ”T5” + 740 turbo harrastekäyttis
« Vastaus #82 : 02.05.2022, 07:39:19 »
Homma meni siihen malliin että irrottelin kannen, jonka todettiin olevan halki jokaisen sylinterin kohdalla palotilasta. Päätin sitten nostaa myös moottorin pois ja sieltä irrottelin männät. Puristusrenkaiden katkokset oli turhan suurella välyksellä ja öljyrenkaatkin tuntui olevan loppu. Tilasin uuden Wisecon renkaat ja katselin välykset kohdilleen ja niputin moottorin näillä uusilla osilla. Samassa myös tuli "uusi" kansi laitettua haljenneen tilalle. Myös tuo huohotinpönttö uusittiin samalla. Viime launtaina pääsin ensimmäiselle koeajolle ja alustavasti ainakin vaikutti siltä, että savutusongelmat on poissa. Sitä en tiedä miten en ole huomannut kasatessa että kansi on paska. Eipä tuota oltu huomattu kansipajallakaan ilmeisesti, mutta kuvista pystyy päättelemään että kansi oli halki jo sieltä hakiessa, eli ei ole haljennut mun aikana. Koeajo oli niin hurja että jopa takapuskurin pinta lensi ojaan  :D Se käytiin naaraamassa sieltä myöhemmin.

Loppuun kuvaoksennus ja linkki Youtube videoon aiheesta: YOUTUBEEN





















Volvo 242 -78 projekti
Volvo 740 Turbo -87 *harrastekäyttis*
Volvo 745 -89 (ku halvalla sain)
GarageVLOGS Youtube

Poissa H.V.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
Vs: 242 -78 ”T5” + 740 turbo harrastekäyttis
« Vastaus #83 : 08.08.2022, 08:32:31 »
Tän kanssa ollu vähä hiljasempaa nyt kesäaikaan mutta jotain tapahtunu kuitenkin.

Ahtojen karkailun kanssa on ollu ongelmaa tässä enemmän ja vähemmän. Päätin tehdä pakosarjan kollektoriin toisen lähdön hukkaportille, koska epäilin ettei virtaus riitä josta karkailu johtuu. Tilanpuutteen takia toinenkin lähtö tuli ehkä vähän huonoon kulmaan mutta ajattelin josko se kuitenkin riittäisi. Vehkeet nippuun ja koeajolle, ei vaikutusta. Ahdot piikkaa 0,9bar jousellakin heti sinne 1,2-1,5bar välille.









Päätin sitten tehdä hukkiksen lähdön suoraan pakopesään. Vähän sovittelua ja merkkailua ja pakopesä olikin jo pöydällä teurastettuna. Lämmitin pesän kuumaksi ja hitsasin tigillä putken pesään kiinni. Samalla 40mm Compgaten tilalle vaihtui 50mm Turbosmart style portti. Jälleen romut kasaan ja koeajolle. Kovin pitkälle en kotoa päässyt kun alkoi melkonen savu noudemaan pellin alta. Auto seis ja pelti ylös, ahtimen öljynpaluu oli jääny kiristämättä ja sieltä se puski öljyä pakosarjalle ihan reilusti. Kaveri tuli hinaamaan Volvon tallin pihaan ja siinä kiristelin öljynpaluun. Uuden koeajon aika, toimii! Ahdot pysyy just eikä melkeen kurissa. Tässä vaiheessa elettiin tiistai-iltaa ja penkkiaika oli varattu torstaille.














Seuraavaksi tarkastin auton vielä kerran läpi ja sen jälkeen auto ajettiin trailerille penkkireissua varten. Torstai koitti ja yhdistelmän suunnaksi Loppi Autowire. Auto alas ja napadynoon kiinni. Katottiin vielä kerran perusennakko ja ajeltiin paikat lämpimiksi. Muutamat vedot otettiin ilman vastapaineohjausta, eli pelkällä portin jousella (n. 0,7bar). Kaikki tuntu toimivan joten ajateltiin nostella painetta pikkuhiljaa. Parin vedon aikana huomattiin että bensapaine heittelee jotenkin erikoisesti. Otettiin ensin vielä kytkemättä ollut flexfuel anturi pois paluulinjan välistä mutta silti bensanpaine seilasi. Todettiin että säädin on syypää ja purin sen osiksi. Mitään varsinaista vikaa säätimestä ei löytynyt mutta jostain syystä se alkoi toimimaan purkamisen jälkeen. Päästiin siis jatkamaan paineiden nostelua.

Monta vetoa otettiin ja ahtopaine alkoi olemaan 2bar luokkaa. Sitten nostettiin vielä kerran ja ahtopaine nousi n. 2.05bar lukemaan. Tällä vedolla tulos oli 507whp ja 629Nm johon myös vedot päätettiin lopettaa. Moottori toimi ihan hienosti, noin 25 täyttä penkkivetoa eikä suurempia ongelmia ilmaantunut. Myös omatekoisen kardaanin kestävyys vähän jännitti mutta turhaan. Auto jäi yöksi penkkiin ja perjantaina aamupäivästä laitettiin sisään katusäätö ja ajelin myös parit vedot itse penkissä.










Tästä kaikesta löytyy taas video Youtubesta, linkki kanavalle allekirjoituksessa.


Nyt auto on kotona odottelemassa seuraavia vaiheita. Katsastusta ajatellen pitää pari mätähommaa tehdä ja muutenkin sipistellä paikkoja kuntoon. Sen jälkeen olisi muutoskatsastuksen aika, joka jännittää melkosesti koska ikinä en ole yhtäkään autoa muutoskatsastanut.

Täytyy kyllä kehua Loppi Autowiren palvelua tässä vaiheessa, vahva suositus!



Volvo 242 -78 projekti
Volvo 740 Turbo -87 *harrastekäyttis*
Volvo 745 -89 (ku halvalla sain)
GarageVLOGS Youtube

Poissa Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 514
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 -78 ”T5” + 740 turbo harrastekäyttis
« Vastaus #84 : 08.08.2022, 09:51:47 »
alussa oli moottorin osalistaa, kannen osalta en pikaisesti selaamalla löytänyt tietoja? nokat, venttiilit, jouset nostimet jne. kokoonpanon osalta kiinnostaa? puristussuhde noin 9 pintaan?

ajoitteko viinalla vai bensalla penkissä?

Poissa H.V.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
Vs: 242 -78 ”T5” + 740 turbo harrastekäyttis
« Vastaus #85 : 08.08.2022, 10:09:47 »
alussa oli moottorin osalistaa, kannen osalta en pikaisesti selaamalla löytänyt tietoja? nokat, venttiilit, jouset nostimet jne. kokoonpanon osalta kiinnostaa? puristussuhde noin 9 pintaan?

ajoitteko viinalla vai bensalla penkissä?

Tosiaan, kansi vakio N-moottorin kansi eli hydrauliset nostajat, vakioventtiilit ja vakiojouset. Nokat GLT:n 170hv moottorista.
8,5 ruttuset männät on sisällä ja tankissa etanolia.
Volvo 242 -78 projekti
Volvo 740 Turbo -87 *harrastekäyttis*
Volvo 745 -89 (ku halvalla sain)
GarageVLOGS Youtube

Poissa TJA

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1039
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 -78 ”T5” + 740 turbo harrastekäyttis
« Vastaus #86 : 15.08.2022, 21:07:06 »
Tää tulikin tänään vastaan vanhalla kolmostiellä, ajelin tuolla Juizzuboin hopeisella ajo-opetusautolla.

Poissa H.V.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
Vs: 242 -78 ”T5” + 740 turbo harrastekäyttis
« Vastaus #87 : 15.08.2022, 21:34:13 »
Tää tulikin tänään vastaan vanhalla kolmostiellä, ajelin tuolla Juizzuboin hopeisella ajo-opetusautolla.

Joo, olin tulossa riihimäestä ohjauskulmien säädöstä. Nyt senkin puolesta vähän parempi, oli haritusta aika rajusti. Edelleen välillä vetelee erikoisesti, pitää perehtyä mikä siellä mättää.

Melko tylsä ajella ilman lukkoperää. Vähän reippaammin kun kiihdyttää niin ykkösellä, kakkosella ja  kolmosella menee samantien rajottimelle piirtäen yhtä viivaa. Noloa  :D
Volvo 242 -78 projekti
Volvo 740 Turbo -87 *harrastekäyttis*
Volvo 745 -89 (ku halvalla sain)
GarageVLOGS Youtube

Poissa H.V.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
Vs: 242 -78 ”T5” + 740 turbo harrastekäyttis
« Vastaus #88 : 16.03.2023, 21:22:41 »
Kirjotellaas välillä jotain.

Penkkireissun jälkeen ajelin puuhakilvillä muutaman päivän ja koska se yks vetävä pyörä alko ärsyttämään, vaihtelin autoon kemppiperän ihan hyvin vuoksi. Kivaahan sillä oli pyöritellä kun veti kahdella…

VIDEO KEMPPILEIKEISTÄ

Tän jälkeen taas hommat jäi vähän seisomaan, tuli syksy ja oli aika siirtää Volvo kotipihasta toiselle tallille. Tallille ajellessa moniurahihna meni riekaleiks ja melko varmasti kampiakselin silmälaakeri räjähti just ennen tallia (laatikkoa en oo jaksanut vieläkään irrotella koska ei ole nosturia). Onneks apulaitehihna ei menny jakohihnan väliin, nyt oon hommannu suojamuovit jotka on tarkotus laittaa paikalleen.


Auto on syksyn ja talven odotellu motivaatiota. Vihdoin pari viikkoa sitten sain aikaseks alottaa ensimmäisen mätäpaikan korjauksen. Ikävänä yllätyksenä tuli että samaa paikkaa oli joku jo joskus korjannu ja kittiä oli reilusti. Korjauspala ei riittäny niin pitkälle kuin missä paksun kitin raja oli joten paikka tuli tehtyä vähän sinne päin. Onneks tästä ei mikään näyttelyauto oo tulossa. Tarttis varmaan metsästää jostain koko takakyljen alaosa jos priimaa haluaa, itellä ei ainakaan taidot riitä suorasta pellistä tekemiseen.





Palanen tuli hitsattua kiinni mutta kittaaminen jäi vielä tekemättä. Kuvaa hitsatusta paikasta ei näköjään edes ole mutta eipä siinä oo mitään nähtävää.

Uusi tuulilasi on myös odottamassa asennusta.

Tähän vaiheeseen on tää projekti jääny, tarkotus vielä ennen kesää laitella muutamat jutut kuntoon ja muutoskatsastaa auto. To do listalla vielä silmälaakeri, apulaitehihna, jakohihnan suojamuovit, huohotuspönttö, yks tai kaks mätäpaikkaa, tuulilasin vaihto ja kemppiperän vaihtaminen avoimeen.



Volvo 242 -78 projekti
Volvo 740 Turbo -87 *harrastekäyttis*
Volvo 745 -89 (ku halvalla sain)
GarageVLOGS Youtube

Poissa H.V.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
Vs: 242 T5 | 740 TURBO | 745 T6
« Vastaus #89 : 16.03.2023, 23:20:17 »
Jahas, päivitellään tähän samaan postaukseen myös "uudesta" projektista.

Eli, tossa muutama vuosi sitten (2019?) tuli vastaan halpa 745 Volvo samalta kylältä joten olihan se haettava talteen. Suunnitelmat oli heti selvillä, pellin alle tinakutonen B200E:n tilalle ja ahdettuna tietysti. Ei kauhean poikkeuksellinen resepti mutta toimiva silti. Autoa ei oltu katsastettu muutamaan vuoteen ja ainoa selvä vika joka oli tiedossa, oli käsijarru (kuskin puolelta lähteny kengät irti ja poistettu). Ajelin auton kotiin ja totesin kopan olevan yllättävän siistissä kunnossa, sisustasta ei voi sanoa samaa.














Hakuhetkestä auto jäi sitten odottelemaan parempia aikoja. Tulevan tekniikan osia olin jo haalinut hiljalleen ja sama homma jatkui jonkin aikaa vielä (edelleen).

Moottoriaihioksi olin hommannut B6254:en 960 Volvosta. Moottoria purkaessa tuli oikein yllätyksenä kuinka siistikuntonen moottori oli sisältä. Tähän löytyi myös kolmelitrasen kampiakseli ja T5 projektista ylijääneet T5 vakiomännät päätin tähän laittaa. Rakotulkit naputeltiin myös pyttyjen väliin.










Mäntäkasa pesussa.


Lohkoon hitsasin AN16-nipan öljynpaluuta varten.





Mäntiin tuli Lensulta uudet renkaat ja männät kiinniteltiin samasta osoitteesta ostettuihin kiertokankiin. Männänrengasvälykset hieroin kuntoon ja laakerivälykset varmistelin Plastigaugella. Kannen ostin valmiiksi plaanatun koska sattu löytymään edullisesti. Nokiksi tuli kolmelitrasen nokat.





















Laatikoksi hankin perinteisen bemarin pienemmän 6-lovisen ZF:än, jonka Lensu hitsaili tinakoneeseen sopivaksi. Shifteriksi hommasin kiinalaisen itsekeskittävän kepukan. Muu voimansiirto koostuu vakiosta kovasta vauhtipyörästä, SRE765 asetelmasta ja nelilapasesta sintteristä. Vauhtipyörä ja kytkinhilut kävi Lensulla puntituksessa, myös vauhtipyörän jaonmuuton tehty samassa paikassa.








Pakosarja on jonkun tekemä, löytyi sopivasti joten en jaksanut alkaa ite tekemään sarjaa. Ahtimeksi tulee, yllätys yllätys, Holset HX40 Super ja hukkaportiksi 50mm Turbosmart kopio. Pakosarjasta aion tukkia hukkaportin lähdöt ja tehdä kyseisen lähdön suoraan pakopesään. Kokemuksesta tiedän ettei liian jyrkässä kulmassa oleva hukkaportin lähtö oikein toimi...



Turbosta ja hukkiksesta en tähän hätään kuvia löytänyt, mutta kattokaa Googlesta jos ette tiedä miltä em. osat näyttää  :D


Moottoria piti alunperin tulla ohjaamaan Maxxecu Street joka olikin jo hommattuna mutta suunnitelmat muuttui vähän aikaa sitten ja nyt tulee Maxxecu Sport. Ecun kaveriksi hommasin Powertune digital näytön koska Streetissä ei bluetoothia ole, mutta nyt kun se päivittyi Sporttiin, on myös bluetooth joten tuo näyttö on tavallaan turha. Silti varmaan sen laittelen paikalleen. Suuttimiksi tuli Boschin 957cc suuttimet, jotka kävi Finjectorilla testattavana. Bensakiskon hain Lensulta. Bensaa tulee pumppaamaan kaksi 044 kopiopumppua, jotka upotettuna välikeruusäiliöön. Tankin sisään tuleva siirtopumppu vielä vähän auki. Bensapaineensäätimeksi tuli AEM. Bensalinjat teen hyväksi todetusta pneumatiikkaputkesta auton alle ja teflon-teräspunosletkusta moottoritilaan. Kipinää tulee tarjoilemaan Boschin VAG-puolat.















Jäähdyttimeksi hommasin Nissensin tekemän 940 Turbon jäähdyttimen. Tämän kaveriksi tulee sopivan kokonen Spallin imevä flekti. Uskoisin tämän kombinaation riittävän jäähdyttämään tätä moottoria.






Siinäpä auton tarina ja tekniikka käytynä läpi. Sitten itse touhuamiseen.


Innostuin ottamaan tän työn alle tuossa vähän ennen joulua. Ensimmäisenä vaihdoin käsijarruvaijerin ja laitoin taakse uudet käsijarrukengät ja levyt. Ajatus oli siis katsastaa auto jotta pääsee talven liukkaille takavedon rattiin. Mainittakoon että tuli tehtyä tähän monta tuntia remonttia autokatoksessa pakkasessa  :idiot2:

Pakosarjan luulin vuotavan joten sormet kohmeessa vaihtelin tiivisteet siihenkin, laihoin tuloksin. Vuoto olikin itse putkessä, vähän ensimmäisen liitoksen jälkeen. Irrottelin putken ja hitsailin kuntoon tallissa, samalla poistin ensimmäisen pöntön koska sekin oli melko huonona.

Tiedossa oli tässä vaiheessa enää yksi mätäpaikka tunkin korvan kohdalla edessä. Tätä oli tarkotus lähteä kaverin tallille hitsailemaan yhtenä iltana, mutta kävipä niin että Volvo hyytyi muutaman sata metriä kotipihasta. Sain auton käyntiin hetken päästä ja sain nilkutettua kotiin juuri ja juuri. Auto sai jäädä odottamaan uutta motivaatiota. Vaihdoin ensin polttoainesuodattimen ja laitoin uutta bensaa tankkiin mutta vika vaan jatkui. Auto siis rövelsi ja hyytyi aina vähän väliä. Vaihdoin myös pihalla pakkasessa bensapumpun kertaalleen mutta ei auttanu sekään. Hinattiin auto sitten toiselle tallille jossa tutkin vikaa enemmän.

Ajattelin että vika on kuitenkin vanhassa bensassa ja tyhjensin tankin jonka jälkeen tankkasin taas uutta bensaa. Ei auttanut. Vaihdoin tulpat, virranjakajan kannen ja pyörijäön. Ei auttanut. Kaverikin jeesaili tässä ja purki kjetin hiluja jos sieltä löytyis vikaa. Ei löytynyt.

Vaihdoin auton alla olevan pääpumpun nyt toiseen kertaan mutta turhaan. Alkoi uskoi loppua. Tehtiin erinäisiä testejä ja koeajoja ja vika vaan jatkui. Päätin sitten nostaa tankkilaitteen pois ja katsoa onko siirtopumpun sihti tukossa tai onko tankissa muuta mahdollista ongelman aiheuttajaa. Tankki ei ollut sisältä kovin likainen, tyhjensin sen kuitenkin taas ja putsasin kaiken irtolian mitä näkyi. Irrotin siirtopumpun telineestä ja ajattelin vaihtaa sen toiseen pumppuun mutta tämä toinen pumppu oli liian paksu joten se ei mahtunut telineeseen. Kokeilin pumppua irrallaan ja se tuntui ihan toimivalta. Laitoin vanhan pumpun takaisin uuden sihdin kanssa. Kasasin kaikki paikalleen ja bensaa tankkiin. Koeajoin autoa jonkin verran ja sehän toimi! Joko vika oli huonossa kontaktissa tankkipumpun johtojen liitoksessa taikka se imusihti oli tukossa, aivan sama mikä oli mutta pääasia että auto toimi. Tähän pikkuhommaan meni liikaa tunteja...

Käytiin ottamassa päästölappu kaverin duunipaikalla ja sehän meni läpi että heilahti. Kävin samana viikonloppuna myös vaihtamassa apukuskin penkin lainapenkkiin, koska omasta penkistä oli turvavyön lukko rikki ja pelkästään sen vaihtaminen on aikamoinen työ. Hitsasin sen yhden mätäpaikan autokatoksessa pakkasessa ja siinä oli kaikki tideossa olevat viat.

Seuraavalla viikolla katsastukseen isoin odotuksin. HYLÄTTY! Vikalista: helmakotelo ruostevaurioitunut, oikea takaiskari loppu, oikea raidetangon pää väljä ja lähivalon suuntaus liian alas.

Tilasin heti uudet osat, eli helmaan korjauspellin, takaiskarit ja raidetangon päät + suojakumin. Kun tuli vihdoin aikaa alkaa korjaamaan vikalistan vikoja, oli saman viikon perjantai. Alotin helman hitsauksella. Helmssa tosiaan oli REIKÄ! En tajua miten en huomannut helman olevan aivan mätä mutta väliäkö sillä. Hitsailin helmaan korjauspalaa varmaan lähes metrin matkalle parhaan taitoni mukaan. Ilta vaihtui yöksi mutta olin päättänyt, että vien auton uusintanäyttöön lauantaiaamuna. Koska oli yö, en viittinyt kiusata naapureita sillä että olisin hionut hitsaussaumat vielä hitsauksen jälkeen  ;D Kun helma oli hitsattu, vaihtelin takaiskarin (pelkästään toisen tässä vaiheessa) ja raidetangon päät ja suojakumin. Tässä vaiheessa olin jo aivan jäässä ja väsytti mutta auto oli valmis leimalle. Lauantaiaamuna lähes heti herättyäni ajelin auton konttorille ja sieltähän se leima tuli! Fiilis oli hyvä.










Päätin palkita auton tuoreen leiman johdosta uusilla etupenkeillä. Laitoin apparin puolelle orkkiskiskoihin modattuna Sparco EVO2:en. Kuskin puolelle tuli samanmoinen penkki mutta ilman kiskoja. 4-tai 6-pistevyöt on tarkoitus laittaa myös kunhan joudan. Myös hyllystä löytynyt Luisin mokkaratti ruuvattiin paikalleen.

Etupenkeistä innostuneena aloin myös muuta sisustaa hankkimaan ja fiksaamaan. Edestä oli joku joskus lattiamatot heivannut mäkeen joten sellaset piti hakea. Koska sopivat ja lähellä olevat oli väärän väriset, päätin koittaa värjätä matot mustiksi. Tähän käytin ihan perus mustaa spraymaalia ja harjaa jolla harjailtiin maalikerrosten välillä. Muutamat muovit myös puuttui sisustasta ja ne löyty samasta paikasta kuin lattiamatto. Niitäkin olen jo alotellut värjäämään mustaksi vinyylisprayllä. Lattiamattoja tai muoveja en ole vielä paikalleen laittanut ja myös toinen takaovipahvi on irrallaan ja maalattuna mustaksi vinyylimaalilla. Sisustan kimppuun ei ole kiirettä vielä.

















Autolla en ollut montaa kymmentä kilometriä leiman jälkeen ajanut, lähinnä se seisoi autokatoksessa. Viime viikonloppuna päätin että nyt on aika nostaa moottori pois uuden tekniikan tieltä. Kaveri tarjosi halliaan tähän hommaan lainaksi ja tuli vielä auttamaankin. Ajelin viime sunnuntaina Volvon kaverin hallille parin kilometrin päähän ja 45min myöhemmin tekniikka oli nostettu pois. Pakosarja oli vielä lämpönen kun kone makasi lattialla. Sen jälkeen auto hinattiin takasin kotiin.







Tällä viikolla aikaa on ollu aika vähänlaisesti. Tulevaan moottoriin touhusin ahtimen öljynpaluuputken. Tähän käytin aihiona jälleen tinakoneen kanteen tulevaa pientä vesiputkea, siinä on pari hyvää kurvia ja suoraan Holsetin öljynpaluuseen sopiva laippa. Kaatoa on koko matkalla vaikka näyttää ettei ole. Putken sisämitta on aikalailla 20mm tai enemmän koko matkalla. Putki vaatii vielä viimeistelyn ja mahdollisesti lämpösuojan päällensä.
Siinä aikalailla kaikki mitä tähän mennessä on ehditty tekemään tällä viikolla.










Autosta löytyy myös Youtuben puolelta videoita, linkki tämän auton videoihin alla.

https://youtu.be/fxGOJ1d3A4Q

https://youtu.be/5FseNcUpCX4

https://youtu.be/ruXE8ggr59Y

https://youtu.be/sUmo7n05ZFM

https://youtu.be/nBciR9mjx4E

https://youtu.be/2MTR40mBoqg


Siinä kaikki videot alkaen vanhimmasta.




Laitetaan loppuun vielä speksit tiivistettynä:

-B6254 lohko
-rakotulkit
-T5 vakiomännät
-Lensun veivit
-B6304 kampiakseli
-B6254 kansi
-B6304 nokat
-Maxxecu Sport
-Bosch EV14 957cc
-2kpl kopio 044
-Holset HX40 Super
-50mm Turbosmart kopio
Volvo 242 -78 projekti
Volvo 740 Turbo -87 *harrastekäyttis*
Volvo 745 -89 (ku halvalla sain)
GarageVLOGS Youtube

 

KL-varaosat  Race.fi