Autoracing  KL-varaosat

Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2

  • 188 Vastauksia
  • 38187 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Slowman

  • Mr. Kanttari
  • VRCF Ry jäsen 2022
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4168
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #165 : 19.05.2022, 10:08:24 »
Ei oo kebakko ensimmäisenä luovuttamassa reisun päällä tekniikkamurheisiin, hyvää ongelmanratkaisukykyä :D
Forester XT -06 Symmetrical AWD
760 Turbo -90 Ikuisuusprojekti
V70R -98 Paali vai mahdollisuus?

Poissa kebakko

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 269
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #166 : 19.05.2022, 10:17:30 »
Ei oo kebakko ensimmäisenä luovuttamassa reisun päällä tekniikkamurheisiin, hyvää ongelmanratkaisukykyä :D

Kehittää ainakin luovuuttaa ja ongelmanratkaisukykyä tälläisellä vekottimella ajaminen :2funny:
Volvo 142 sport -70           
Volvo 145 Express-71          Volvo 244 L - 77      
Volvo 240 GL Diesel -91      Volvo 850 T5 -94
Volvo 740 Turbo -90

Poissa kebakko

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 269
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #167 : 21.05.2022, 12:58:47 »
Parit burnikset ja n. 700-800km kesti ensimmäinen M40. Toissapäivänä laturisekoilun jälkeen kotiin pihatielle tullessa annoin pienen kytkinpommin ja sehän päätyi tekemään välittömästi M40 ykkösvaihteesta hiukan harvavälitteisemmän ::) eipä ollut mikään yllätys.
Laatikon irroittamisessa ei onneksi kestä kauan.


Eilen hain uuden laatikon tilalle. Ennen kiinni laittamista aiemmasta viisastuneena varuiksi katsoin, että vauhtipyörän pultit ovat kaikki kunnossa ja oikeassa momentissa. Olihan ne, joten pienen putsauksen, kytkinkopan vaihdon ja painelaalekerin ja sen haarukan kiinnittämisen jälkeen ”uusi” laatikko oli valmis sujahtamaan paikoilleen. Siinä prosessissa ei mitään uutta tai ihmeellistä.


Yllättävän hyvin vääntöä kestää tuo M40, mutta kytkinpommia ei kärsi yhtään tai muuten rattaan palat lentelee. Pitkää keppiä en ihan heti ole vaihtamassa mihinkään, joten se nyt rajottaa ettei ole tullut jo laitettua M45/46 laatikkoa. Joutuisi teurastamaan vaihteisto tunnelin ja onhan tuo pitkä vaihdekeppi nyt itsessään jo yksi autoteollisuuden hienoimmista asioista niin ei sitä äkkiä halua poistaa. Onhan niitä pitkäkeppi virityksiä tehty myös noihin laatikoihin, mutta en jaksa uskoa, että siitä saisi mitenkään tarkan tai hyvän tuntuisen, jos nyt muutenkaan ei tuossa pitkässä kepissä ole kauhean lyhyet ja tarkat vaihdevälit. Jos tähän ruvetaan vaihteistotunnelia silppuamaan ja lyhyttä keppiä laittamaan niin sitten mennään kyllä muutenkin ”full race” linjalle ja laatikoksi suorakytkentä. Joka kyllä muuten pitää mekkalaa, mutta olisi nopeat vaihdot. M40 kuoriin ei suorahampaisia kestävämpiä ratassarjoja ole kauheasti tarjolla. Yksi pulju näytti briteissä myyvän ratassarjoja myös M40 laatikkoon, mutta loppuun myytyä näyttää.
Täytyy harkita ja pyöritellä eri vaihtoehtoja, mutta toistaiseksi mennään tällä.

Tänään oli rompetori pirkanmaan v-palvelulla ja halusin ehdottomasti päästä paikalle tällä autolla, joten koko viime yö meni ihan täysin asentaessa.
Laturille en ehtinyt vielä keksimään lopullista ratkaisua, mutta hyllystä löytyneelle vanhalle deekun laturillekin löytyi käyttöä, kun hiukan sitä palastelemalla se sopi hienosti tähän. Alakorva oli liian paksu, joten siitä otin 2.5cm pois ja porasin siihen 10mm reiän M10 pulttia varten. Laturi meinasi ottaa lohkon kylkeen kiinni hiilisillan kohdalta missä on vain onttoa tilaa niin hioin sitä ensin ohuemmaksi jonka jälkeen naputtelin sitä hiukan sisäänpäin, jotta se väistää lohkossa olevan volvo B20 kohotekstin mihin se otti kiinni ;D 
Yläkorvaa muokkasin jälleen rajusti ja muutoksena aiempaan hitsasin siihen 4mm latasta vahvikkeen. Nyt ainakin kesti 200km ongelmitta, mutta paremmalla aikaa täytyy kehittää kunnon kiinnike lohkoon. Prototyyppi ja visio on jo olemassa.


Sitten kun auto oli taas ajokunnossa oli ulkokuori hoidettava kuntoon, että kehtaa esitellä muille. En tiedä mitä happosadetta täällä on ollut tai jotain muuta aivan käsittämätöntä on tapahtunut. Viime syksynä myllytin koko auton ja nyt keväällä kun otin auton pois säilöstä ja pesin pölyt pois niin maalipinnassa oli tuollaista erikoista harmaata hapettumaa. Ajattelin aluksi, että se on vain likaa, mutta kolmen pesun ja eri aineilla putsaamisen jälkeen totesin, että kyllä se on vain maalipinnassa vikaa. Onneksi se kuitenkin lähti suurimmilta osin yhdellä myllytyskerralla. Kävin koko auton läpi ja vahasin ensin fusson kovavahalla ja lopuksi päälle vielä quick detailer.

Vasemmalla ennen myllytystä.


Lopputulos palkitsee:


Ennen lähtöa tarkistin vielä venttiilinvälykset, jotka olivat ok. Samalla laitoin uuden venttiilikopan tiivisteen. Nukkumaan ei juuri ehtinyt, mutta kaikki oli valmista ja toimivaa aamuun mennessä. Lähdin hyvissä ajoin liikkeelle ja olinkin ensimmäisten joukossa paikalla. Auto herätti kiinnostusta ja hyttiin tiirailtiin kovasti ja ihmeteltiin kaikkia lisämittareita ja näyttöjä, joten lopulta avasin konepellinkin hetkeksi ja juttukaveria riitti. Hieno tapahtuma ja paljon hyviä osia myynnissä ja hienoja autoja paikalla. Olikohan muita foorumilaisia paikalla?


Auto toimi kotiin asti hienosti eikä laturin tai minkään muunkaan kanssa ollut ongelmia.
Volvo 142 sport -70           
Volvo 145 Express-71          Volvo 244 L - 77      
Volvo 240 GL Diesel -91      Volvo 850 T5 -94
Volvo 740 Turbo -90

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2022
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5672
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #168 : 21.05.2022, 13:11:43 »
Hieno auto ja tosi siistiä, että pääset vihdoin nautiskelemaan aherruksesi hedelmistä :)

Olisiko M400 laatikko vaihtoehto?

Poissa kebakko

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 269
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #169 : 21.05.2022, 13:25:32 »
Hieno auto ja tosi siistiä, että pääset vihdoin nautiskelemaan aherruksesi hedelmistä :)

Olisiko M400 laatikko vaihtoehto?

Totta, M400 voisi olla jos löytäisi järkirahaan jostain. Kiitos vinkistä. Olen jotenkin sulkenut koko vaihtoehdon pois enkä ole ajatellut asiaa, kun tuntuu olevan markkinoilla kohtuullisen vähän ja pyynnit tietysti myös korkealla. Tietysti mukaan täytyy laskea myös kytkinkoppamuutoksen hinta. Halvemmaksi se varmasti kyllä tulisi kuin jokin rallilaatikko ja saisi säästettyä pitkän kepin ja edes hivenen matkustusmukavuutta :D
Täytyy laittaa haku päälle tuon M400 suhteen jos tulisi vastaan.
Volvo 142 sport -70           
Volvo 145 Express-71          Volvo 244 L - 77      
Volvo 240 GL Diesel -91      Volvo 850 T5 -94
Volvo 740 Turbo -90

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2022
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5672
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #170 : 21.05.2022, 14:28:42 »
M400 löytyy myös suoraan B20 kytkinkopalla, mutta ovat toki suht harvinaisia.

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3348
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #171 : 21.05.2022, 17:00:15 »
Mun pomolla on 240 jossa m45 (?) suorakytkentälaatikko. Toki meteliä mutta tatsi jotain aivan muuta, kyllä tykkäsin kun oli pari päivää joskus lainassa. Sulla on upea laite  S*
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa kebakko

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 269
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #172 : 21.05.2022, 22:27:20 »
Kiitos kehuista. Mahtava päästä viimeinkin käymään autotapahtumissa, ettei tämäkään auto ole pelkkä haamu mistä kirjoitetaan foorumille, mutta kukaan ei ole koskaan nähnyt.

Laatikkoasiaan päivitystä. Näköjään ovat yksilöitä nämä M40 laatikot, mutta vähemmän yllättäen niin ei ne oikeasti kestä. Nyt joutaa tämä hetkeksi seisontaan kun täytyy kerätä varoja laatikkopäivitykseen. Onneksi ei juuri ole nyt tapahtumia lähiviikkoina tiedossa mihin olisin menossa ja muutenkin koulu vie aikaa vielä ihan kunnolla ennenkuin pääsee kesäloman viettoon.
Viime yönä kiinni ruuvattu ei ollut kauhean pitkäikäinen. Tällä kertaa sain aikaan laatikolle täystuhon. :o

Volvo 142 sport -70           
Volvo 145 Express-71          Volvo 244 L - 77      
Volvo 240 GL Diesel -91      Volvo 850 T5 -94
Volvo 740 Turbo -90

Poissa An55i

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 415
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #173 : 23.05.2022, 23:18:57 »
Ei ole vieläkään liian helppoa tuon kanssa :D

Mikäli päädyt vielä väliaikaisesti laittaan m40, niin täältä pitäisi löytyä muutama kappale ;)
242 DL -80 B19A - 244 DL -79 B19A
740 GL -89 | 965 -95 "BiFuel" | 242 DL - 80
244 Turbo - 81 | 245 Turbo - 84 | 244 Turbo - 84
245 Turbo - 84 | 245 Turbo - 83 | 240 DL - 88

Poissa TJA

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 867
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #174 : 24.05.2022, 00:13:52 »
Olikohan muita foorumilaisia paikalla?


Kyllä oli.

Kotiinviemisinä vähän pisteosia ja turhakkeena priima "GT" ratti.

Ps, hieno peli sulla.

Paikalla Kariaho

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #175 : 24.05.2022, 16:15:56 »
Meikäläiseltä löytyis 164 m400 vaihdelaatikko joka seissyt parikyt vuotta, jos sattuu kiinnostamaan  ;)
Volvo 850 T5-R

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 617
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #176 : 24.05.2022, 20:08:58 »
Vahva suositus M400:lle.

Mulla on omassa 144ssa M410 B20 kopalla. Flexflex  ;)
144-70

Poissa kebakko

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 269
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #177 : 24.05.2022, 22:06:18 »
Ei ole vieläkään liian helppoa tuon kanssa :D

Mikäli päädyt vielä väliaikaisesti laittaan m40, niin täältä pitäisi löytyä muutama kappale ;)

Muutenhan ehtisi tulla tylsää jos kaikki toimisi ;D

Katsotaan nyt jos kuitenkin saisi hankittua tähän seuraavaksi tuon M400 laatikon, kun M40 kestää alle vuorokauden :buck2:

Ps, hieno peli sulla.

Kiitos -H-

Kiitos myös M400 laatikon tarjoajille, katsotaan josko joku näistä tärppäisi -H-

Vahva suositus M400:lle.

Mulla on omassa 144ssa M410 B20 kopalla. Flexflex  ;)

… ja jotkut pitää tonninkoppaa harvinaisena :D
Volvo 142 sport -70           
Volvo 145 Express-71          Volvo 244 L - 77      
Volvo 240 GL Diesel -91      Volvo 850 T5 -94
Volvo 740 Turbo -90

Poissa _hape

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #178 : 23.06.2022, 22:12:21 »
Joko tää on saanu uuden lootan? :)

Poissa kebakko

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 269
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« Vastaus #179 : 24.06.2022, 18:58:32 »
Joko tää on saanu uuden lootan? :)

Uus laatikko on jo hankittu, M400.
Kytkinkoppamuutosta se on jäänyt odottamaan. Alkuun mietin tekisikö itse, mutta sorvin puuttuessa taitaa kyllä jäädä tekemättä. Ei viitsi tehdä koko hommaa vasemmalla kädellä ilman että suoristaa hitsattavia pintoja. Täytyy kysyä Lensulta jos tekisi myös tälläiseen rasiaan kytkinkopan muutoksen, tulisi ainakin kerralla hyvä. Sitten kun saa talouden siihen malliin.
Suurmiittiin mennessä toivottavasti on alusta ja voimansiirto päivitetty.
Volvo 142 sport -70           
Volvo 145 Express-71          Volvo 244 L - 77      
Volvo 240 GL Diesel -91      Volvo 850 T5 -94
Volvo 740 Turbo -90

 

Ateho  Elekma