Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Voimansiirto (kytkin, vaihteisto ja peräkeskustelut) => Aiheen aloitti: Sumsar - 10.08.2022, 08:37:16
-
Tere,
En löytänyt haulla sopivaa keskustelua niin kokeillaan näin.
Ongelmana liian korkeat kierrokset ennen vaihteen vaihtumista.
AW72L on lähtöisin B234F moottorin perästä. Nyt se on istutettu 1.9TDI moottorin perään.
Sopivalla vedätyksellä kierrokset nousevat punarajalle ennen kuin vaihde vaihtuu 2->3 tai 3->4.
Osaisiko joku kertoa miten laatikkoa saisi säädettyä niin, että vaihtaisi isommalle vaihteelle aikaisemmin? Jotain linjapainetta pitää kai säätää johonkin suuntaan...
Kommentteja/arvauksia saa heitellä. Nauretaan/pohditaan sitten yhdessä. Myös txt tai whatsup toimii numeroon O5O3142942.
Trev.
Tero
Ps. Lisäksi löytyy 70L ja 71L, jos niiden muokkaaminen olisi helpompaa (epäilen...)
-
Kickdown-vaijerin säätö on se joka vaikuttaa tilanteeseen.
-
Eihän tuo kickdown vaijeri tuohon ole tarkoitettu, mutta sillä sitä pystyy hieman huijaamaan niin että vaihtaa aiemmin.
Jos ihan oikealla tavalla haluaisi niitä avihtokohtia säätää, niin jollekkin vaihteistospesialistille se pitäisi viedä.
-
Tosiaan, bensanoneen laatikolla vaihtokohdat voi olla liian korkealla. ZF dieselin perästä olisi ollut siinä mielessä helpompi vaihtoehto.
-
En varmaksi tiedä , mutta eikö tuollaisessa sähköttömässä automaatissa vaihtamisajankohdan määrää governor niminen osa, joka pyörii ulostuloakselin mukana? Jos näin, niin saisiko sellaista jotenkin modifioitua?
-
Mittauksia suoritettu
Linjapaine on valmistajan sallimissa rajoissa (4,6-5,4 bar D:llä)
Governorin paine sensijaan on matalahko:
-40km/h vauhdissa 1,8 bar kun ohjearvo on 1,6-2,2 bar
-80km/h vauhdissa 3,5 bar, kun ohjearvo on 4,1-5,3 bar
Voisko governorin jousi olla väsynyt? AW72L governorissa on tuplajousi, numerot 6814938 ja 6814939. Pitää etsiä, jos noille jousille löytyisi jotain arvoja.
Koska governorin purkaminen on työläämpi juttu kiinnostaisi tuo kickdown vaijerilla säätäminen.
JULE; mihin suuntaan vaijeria pitää säätää, jotta saa vaihtamaan isommalle vaihteelle aikaisemmin?
Terv.
Tero
Ps. Kulkineen tarkempia speksejä voi käydä lukemassa projektikertomuksesta:
https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=165915&highlight=toywagen (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=165915&highlight=toywagen)
-
Mitä löysemmällä vaijeri on sen aiemmin vaihtaa isommalle. Sinkki kireellä vedättää pidemmälle. :D
-
Vaijeria säädetty sinne ja tänne. Mitähän siitä nyt sanoisi. Jos se nyt aikaisemmin vaihtoi, niin vaikutus ei ollut riittävä. Samoiten auto meni tukkoisen tuntoiseksi (kiihtyvyys heikkeni). Toisella palstalla veikkailtiin, että vaijerin löysääminen voi aiheuttaa laatikon luistamista.
Auton tärkein käyttö tapahtuu jakolaatikon hitaalla puolella, joten vaihto saisi olla korostetun aikainen. Eli taidan rääpäistä laatikon lattialle ja katsoa miten governoria saa säädettyä. Jos haluan korkeamman governorin paineen niin tarvitsen jäykemmän jousen?
-
Vastata en osaa, mutta kiinnostaa ihan helv... himputisti, kun itsellä tulossa myös hidaskäyntisen moottorin perään vieras automaatti :)
Se governor toimii ymmärtääkseni keskipakoisperiaatteella, niin silloin luulisi, (huom. luulisi), että löysempi jousi vaihtaisi aikaisemmin ???
edit. Epämääräisen Guuglettelun tuloksena sain selville, että governorin paine nousee nopeuden noustessa. Tätä painetta olisi kai tarkoitus saada nousemaan aikaisemmin?