Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: J T K - 12.07.2023, 14:43:33

Otsikko: S60 2.5T 2005
Kirjoitti: J T K - 12.07.2023, 14:43:33
Paluu Volvojen pariin sitten vuoden 2009 tapahtui Juhannuksen alla. Kevään etsin suht tiukalla budjetilla autoa, jossa olisi mukavat varustelut, kulkua ja tarjoasi mukavan kyydin matka-ajossa. Tyvärtä ja vävyä kun täytyy käydä kattomassa Keski-Suomessa aika ajoin ja merimaissakin tulee täältä Koillismaalta käytyä. Lopulta kaupat tuli tehtyä -05 vuoden S60 2.5T:tä. Mittarissa oli 261tkm, mikäli oli vielä ihan kohtuu lukema. Autoa on huollettu eikä historiasta ole löytynyt mitään kummallisempaa, muuta kuin että olen nyt auton kolmas omistaja. Korin naarmujen määrästä päätellen käyttö on ollut aika suurpiirteistä, mutta eipä tarvitse sitten enää mahdollisia lisäjälkiä niin murehtia. Puskureissa oli kaikenlaista jälkeä myös. Väri on Lunar Gold metallic ja tämän tyyppistä väritystä autoissani ei ole ennen ollutkaan. Sisusta on puolinahkamallia ja vaalea perussävyltään. Kyseessä on automaatti, 210hv vitoskone, momentum business varustelulla. Tai sellaisena se minulle myytiin.

(https://i.ibb.co/4WhRWpD/AIL4fc-TWKWh-RLgb-Dq-V-yxj-Hw6e-HYD51-ZZv9c8v-JN0-Vkt-HD6-D-Z2y-WCynb-Lz3-Rut3-BFTAV87-QUU-yx2xiw-Lg.webp) (https://ibb.co/4WhRWpD)

(https://i.ibb.co/Xs5wPrv/AIL4fc-cbxgpjqjza-PBNp3-Qvalyi18-KB2-CNv-Pl-GAJRU-1-Jr-ANTd-Yn-V13-ZVWpo-D09z-Uy-GQdd9utl-Puat2-WSb.jpg) (https://ibb.co/Xs5wPrv)

(https://i.ibb.co/1QN6pW1/AIL4fc-Fw-GPJ5k-Fx-Qo-NEdpk-Fd1er-I7-CBGVx-BXJOr1cyif-IIZCGi9n3-Piaa-Vq-Bj8e-SZVL0y8er-JBe-Wc-ILzv7.jpg) (https://ibb.co/1QN6pW1)

Kaikki varusteet pelaavat eikä mekaanisesti ole löytynyt toistaiseksi mitään, mihin pitäisi alkaa puuttumaan. Paitsi että jakopään huolto oli syytä tehdä samantien, kun edellisestä oli kulunut viisi vuotta, vaikkakin kilometrejä oli kertynyt vain noin 30tkm. Mutta onpahan nyt iso huolto hoidettu.

Ainoat miinukset ovat yhden renkaan pystyheitto, muutamat ruostekohdat, sekä samentuneet umpion linssit, joita ei ainakaan ulkoisesti kovin kummoisiksi enää tunnu saavan. Joten hankintalistalle menee uudet umpiot. Vinkkejä otetaan vastaan hankitapaikasta! Renkaan pystyheitto oli toisessa eturenkaassa ja painotuksen jälkeen se vaihdettiin taakse. Renkaissa on pintaa vielä 6-7mm joten sen puoleen niillä ajaisi kyllä. Katsotaan pitääkö renkaat ruveta vielä vaihtamaan tälle kesälle. Miinustiliin menivät myös puskureiden osumajäljet ja maalivauriot.

(https://i.ibb.co/ncn915V/AIL4fc9zw-Fov-Ik9-Cce2x6-INu-H6-Vo-DLFEk-Ar-QYzt-CJl-Hz-RPbi-Ba27-Dxr0-FPo2s8v-WRw-Brgw-LT-z-LMci6hu.webp) (https://ibb.co/ncn915V)

(https://i.ibb.co/qdbtWx5/AIL4fc87d-F9-Ug-VG-GNUc-Iou2-LCh21xb03i2-MWC6p18-o-RWXte-Pmcy-XFja0c-W4-PM7dy-KWLUKref-Ax-M8-OFVGBc.jpg) (https://ibb.co/qdbtWx5)

Näistä selvittiin kun hain meikkipullon lisäksi spraypullon ja vetäisin kevyen putsauksen ja hionnan päälle uutta maalia ja lakan päälle. Puskurin reikä jäi vähän lommolle vielä, mutta tuo ei menoa haittaa enää.

(https://i.ibb.co/48KmWnm/AIL4fc-tovlvi81u-Kbqy-Dk-Wr-AS3s-Mpi6-Nvg-MSs-T93y-Nxu-Jhwzgfqe6fo-INc-Qu-o-ADHy94oa2r4-Yl0e-C4q-Qzj.jpg) (https://ibb.co/48KmWnm)

Auto on kyllä todella mukava ajettava, nielee matkaa sujuvasti ja liikahtaakin ihan nokko hyvin vakionakin. Täytyy makustella, että hommaisiko tähän madallussarjan ja ehkä 17-tuuman vanteet aavistuksen matalemmalla profiililla kuin nykyiset 215/16R 16. Mutta toisaalta, meidän tiestö ei ole aina ihan parhaassa iskussa. Katsotaan nyt. Lisävalot täytyy hommata, yli viiskymppinen tarvitsee kaiken mahdollisen valon syyspimeästä talven alkuun ja pitkän kaamoksen aikana.

Historia siitä, kun auto on tullut omistukseeni:

20.6.2023
261 300km auto omistukseen

10.7.2023
263 150km - jakohihnasarja, vesipumppu ja apulaitehihna

25.7.2023
263 450km - uudet kesärenkaat Hankook Ventus Prime 4K 135:t koossa 215/55 16R 93V (1.kaudelle kertyi 4 825km)

9.8.2023
266 533 - vaihteistoöljyn vaihto koneellisesti, sis. pesu

13.9.2023
267 700 - umpioille "kaihileikkaus"

23.9.2023
267 945 - sumuvalojen muovien elvytys, lisävalojen asennus

7.10.2023
268 275 - talvirenkaat alle

23.11.2023
269 750 - termostaatin ja lämmityslaitteen kennon vaihto, polttoaineensuodattimen uusiminen.

18.1.2024
271 300 - ensimmäinen 10 000km ajettu.

22.1.2024
271 415 - katsastus hyväksytysti
Otsikko: Vs: S60 2.5T vm.2005 huollot, fiksit ja reissut
Kirjoitti: TJA - 12.07.2023, 16:30:11
Vpartsilta saa umpioihin uudet muovit. Parin illan homma kun irrottelee ja vaihtelee.
Otsikko: Vs: S60 2.5T vm.2005 huollot, fiksit ja reissut
Kirjoitti: anssi68 - 12.07.2023, 18:45:57
Uudet umpiot on sitten aikas kalliit, joten hionta ja lakkaus vois olla yksi vaihtoehto ellei samentuma ole sisäpuolella.

Vpartsilta saa umpioihin uudet muovit. Parin illan homma kun irrottelee ja vaihtelee.

Ja tuosta vielä ohjeiden muodossa:
https://www.youtube.com/watch?v=fk8GjEf6O1E

Kaveri osti omaansa tuollaiset puolasta niin myöhemmin tilattiin uudestaan tuohon allekirjoituksen farkkuun ja tosiaan muutaman tunteroisen saa kulumaan kun noita vaihtaa.
Otsikko: Vs: S60 2.5T vm.2005 huollot, fiksit ja reissut
Kirjoitti: J T K - 12.07.2023, 19:41:12
Kiitokset vinkistä ja linkistä. Tätä jo mietinkin, kuvista kyllä näkee että tuon kirkkaammaksi ei ulkopuolelta hiomalla lopputulosta saa. Pahin sameus on sisäpuolella, joten kaihileikkaukseen lienee ryhdyttävä. Uusia katselinkin, että dollareita saa niputtaa...mutta katsotaan nyt.


(https://i.ibb.co/RSjBcdj/AIL4fc-lyj-VAZ9fdhl-Z7-Sv3-Sd-Ez-Ccovg-Mq-PAIBMZSq-YN-ZAFEj-HJ9i8e-LOsu-Js-Vhwu-AY6iy-FYqy-Mp-TZDO4u.jpg) (https://ibb.co/RSjBcdj)
Otsikko: Vs: S60 2.5T vm.2005 huollot, fiksit ja reissut
Kirjoitti: J T K - 16.07.2023, 16:41:54
Osaako joku sanoa, mikä on äänimerkki, joka kuuluu n.20s. startista. Paskahalvauksen meinaa saada kun on sen verran äänekäs. Saako eliminoitua jotensakin pois?

Renkaiden täristys 60-90kmh välissä ei harmi kyllä ollut tasapainotuksesta kiinni, vaan yksi rengas on muotopuoli, valuvikainen. Hivenen ahdistaa kun olisi muutoin ajanut vielä tämän kesän lopun. Joskin olisihan ne joutunut sitten joka tapauksessa investoimaan seuraavalle kaudelle, joten sama kait se. Taidan nyt pysytellä vakiorenkaassa ja katsotaan sitten jatkossa tehdäänkö muutoksia. Joten tilaukseen sarja 215/55R 16 koossa rengasta.
Otsikko: Vs: S60 2.5T vm.2005 huollot, fiksit ja reissut
Kirjoitti: tuomaril - 16.07.2023, 16:44:44
Millainen äänimerkki? Ensimmäisenä tulee mieleen jonkun Bluetooth-systeemin pitämä ääni.
Otsikko: Vs: S60 2.5T vm.2005 huollot, fiksit ja reissut
Kirjoitti: J T K - 16.07.2023, 17:10:16
Äänentoistosta kuuluu lyhyt terävä piippaus. Oli sitten vakio soitin päällä eli ei. Eikä ole peruutustutkasta.
Otsikko: Vs: S60 2.5T vm.2005 huollot, fiksit ja reissut
Kirjoitti: tuomaril - 16.07.2023, 17:23:30
Kuulostaa vahvasti joltain Nokian Bluetooth-systeemin ääneltä. Soittimen takaa löytynee piuhat, jotka voi repiä irti.
Otsikko: Vs: S60 2.5T vm.2005 huollot, fiksit ja reissut
Kirjoitti: laatikkovika - 16.07.2023, 17:39:59
Onko vvt pyöriä vaihdettu? Väljää tai vuotoa?
Huohotuksen tarkistus.
Mikä vesipumppu sinne meni ja hihna?
Eipä siinä sit muuta.
Otsikko: Vs: S60 2.5T vm.2005 huollot, fiksit ja reissut
Kirjoitti: Acke - 16.07.2023, 17:52:45
Osaako joku sanoa, mikä on äänimerkki, joka kuuluu n.20s. startista. Paskahalvauksen meinaa saada kun on sen verran äänekäs. Saako eliminoitua jotensakin pois?
Tää kuulostaa tutulta. Soittimen takaa löytyi "Muting 2" palikka jota epäilen syylliseksi. Tosin jäi sinne vielä, kun ei ollut aikaa tutkia johtoja tarkemmin.
Otsikko: Vs: S60 2.5T vm.2005 huollot, fiksit ja reissut
Kirjoitti: J T K - 16.07.2023, 18:47:38
Tuo soitin täytyy käyttää irti ja tutkia, kiitos vihjeistä.

Otsikko: Vs: S60 2.5T vm.2005 huollot, fiksit ja reissut
Kirjoitti: J T K - 16.07.2023, 21:32:32
Onko vvt pyöriä vaihdettu? Väljää tai vuotoa?
Huohotuksen tarkistus.
Mikä vesipumppu sinne meni ja hihna?
Eipä siinä sit muuta.

Gatesin sarja sinne meni. Ohjaustehostimen pumpulta tuleva letku tihkaa, muuta vuotoa ei ole.
Otsikko: Vs: S60 2.5T vm.2005 huollot, fiksit ja reissut
Kirjoitti: laatikkovika - 16.07.2023, 22:18:29
Jos meni gatesin sarjan vesipumppu niin pitäisin silmällä...
Aisin ois alkuperänen ja kestää eikä maksa maltaita esim. K-L varaosista. Siitä on vaan volvo kohoteksti hiottu pois. :D

Onhan tuo sentään geartronic. En tiiä onko noita 2.5T ees olemassa tavallisella automaatilla. ???

Toivottavasti sait hyvän auton, ei kuulosta pahalta.
Ai niin. Mites vaihteistoöljyjen kunto, onko vaihdeltu/ miltä näyttää ja haisee?
Otsikko: Vs: S60 2.5T vm.2005 huollot, fiksit ja reissut
Kirjoitti: J T K - 18.07.2023, 07:11:47
Ei ole tietoa laatikkoöljyjen vaihdosta, merkintöjä ei huoltokirjasta löydy. Liekö sitten koskaan vaihdettu? Toiminta on kyllä hyvä, pehmeämpi kuin oli edellisessä V40:ssä. Auto vaikuttaa kyllä olevan kopillaan, on huollettu ja ajettu kohtuullisesti.
Otsikko: Vs: S60 2.5T vm.2005 huollot, fiksit ja reissut
Kirjoitti: laatikkovika - 18.07.2023, 10:17:50
Tikku ylös ja vilkasu vaihteistoöljyyn. Jos vähänkin vaikuttaa huonolta niin huuhteluvaihto. Sehän on helppo tehdä.
Pidentää vaihteiston kestoa varmasti eikä tarvitse hommata enemmän ajettua vaihtolaatikkoa.
Se kun ei ihan pikkuremppa ole.
 :buck2:


Otsikko: Vs: S60 2.5T vm.2005 huollot, fiksit ja reissut
Kirjoitti: J T K - 19.07.2023, 20:23:49
Ajelin koneen kuumaksi n.30km ja tarkistin tikusta asiaa. Tulkitsen öljyn määrän riittäväksi ja ei se ainakaan mitenkään palaneelle haissut. 


(https://i.ibb.co/KrcN8sS/AIL4fc8jdbf-O5b6-YXLmr-YCA4-w1-LPMI7-E-vxjt5ba-Rb42-Au-Cb-Vc6f-Bf-Ykh8hk-Tp-Prd-WZWMb6-BWhto-ABVa-Ki.jpg) (https://ibb.co/KrcN8sS)

Otsikko: Vs: S60 2.5T vm.2005 huollot, fiksit ja reissut
Kirjoitti: anssi68 - 19.07.2023, 21:03:34
Ajelin koneen kuumaksi n.30km ja tarkistin tikusta asiaa. Tulkitsen öljyn määrän riittäväksi ja ei se ainakaan mitenkään palaneelle haissut. 


(https://i.ibb.co/KrcN8sS/AIL4fc8jdbf-O5b6-YXLmr-YCA4-w1-LPMI7-E-vxjt5ba-Rb42-Au-Cb-Vc6f-Bf-Ykh8hk-Tp-Prd-WZWMb6-BWhto-ABVa-Ki.jpg) (https://ibb.co/KrcN8sS)

Näyttää olevan ylämerkissä joten siltä osin olisi ok..
Mutta lootaöljyjen vaihto ei olisi mitenkään huono asia jos autoa aikoo pitää muutamaa vuotta kauemmin.
Otsikko: Vs: S60 2.5T vm.2005 huollot, fiksit ja reissut
Kirjoitti: laatikkovika - 19.07.2023, 22:19:55
Vähän samaa mieltä. Ei sen tarvi palanutta olla mutta on tuo aika tummaa.
Ei varmaan hirmu hätää mutta kannattanee tehdä lähiaikoina.
Täällä vannotaan tuon mannol nimeen, ite huuhtelin viimeks comman öljyillä ja hyvin on mennyt.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/590329/Comma-MVATF-5-l-automaattivaihteistooljy
Otsikko: Vs: S60 2.5T vm.2005 huollot, fiksit ja reissut
Kirjoitti: tuomaril - 19.07.2023, 23:40:49
Komppaan ylempiä herroja. Aika tummalta näyttää jopa tikussa, joten suosittelen ensitilassa huuhtelemaan kunnolla laatikon.
Otsikko: Vs: S60 2.5T vm.2005 huollot, fiksit ja reissut
Kirjoitti: J T K - 20.07.2023, 07:08:54
Eipä siitä varmasti haittaakaan ole, joten lisätään työlistalle. Kiitoksia vain kommenteista ja mielipiteistä.
Otsikko: Vs: S60 2.5T vm.2005 huollot, fiksit ja reissut
Kirjoitti: J T K - 25.07.2023, 21:02:53
Kuuskymppinen sai tänään allensa uudet kesärenkaat, Hankook Ventus Prime 4K 135:t koossa 215/55 16R 93V. Lomareissulle on mukava lähteä ens viikolla.
Otsikko: Vs: S60 2.5T vm.2005 huollot, fiksit ja reissut
Kirjoitti: J T K - 08.08.2023, 11:22:21
Kesäloman alkuun tuli ajeltua pieni kotimaan kierros, kaikkiaan 2865km. Oivallinen kestotesti uudelle tulokkaalle. Ja hyvin pelasi koko reissun, joka meni näin:

1. etappi Kuusamo - Oulu (jossa pientä lenkkiä) 250km
Tuttuakin tutumpi pätkä, jonka alussa sai testata jarrujen kuntoa muutaman kerran kunnolla, kun poron kantturat tunkivat tielle. Mukavalta tuntui matkustaminen, kun ajomelu oli hyvin vaimennettu ja uudet kesärenkaat rullasivat nätisti. Kavereita oli mukava nähdä merimaissa ja vein samalla pari sähkökitaraa huoltoon Hiukkavaaraan. Yöpyminen lapsuuden ystävän luona asetti mielen ja kropan lomamuottiin.

2. etappi Oulu - Raahe - Kalajoki - Kivijärvi - Alavus - Virrat - Pälkäne - Valkeakoski 670km
Reissun varsinainen osuus alkoi toisen päivän aamuna. Tarkoitus oli ajella itselle tuntemattomien kaksi-nelinumeroisten teiden kautta Pirkanmaalle. Nuuhkin meri-ilmaa aluksi Siikajoen, Raahen ja Pyhäjoen seuduilla kierrellen ja kaarrellen seutuja, joiden ohi on tullut ajettua lukuisia kertoja. Tässä Raahen joltakin uimarannalta otos merelle.

(https://i.ibb.co/V9RjjgN/IMG-20230801-100227-HDR-2.jpg) (https://ibb.co/V9RjjgN)

Pyhäjoella silmänurkkaan tarttui jonkinlainen vanha silta ja sitähän piti mennä katsomaan. Kyseessä oli Etelänkylän Isosilta, joka valmistui 1837 ja on 77,5m pitkä.

(https://i.ibb.co/wCXNWj5/IMG-20230801-103557-HDR.jpg) (https://ibb.co/wCXNWj5)

(https://i.ibb.co/1Kh5vmh/IMG-20230801-103630-HDR.jpg) (https://ibb.co/1Kh5vmh)

(https://i.ibb.co/gJC4Nyv/IMG-20230801-103855-HDR-2.jpg) (https://ibb.co/gJC4Nyv)

Sitten oli aika lähteä suunnistamaan sisämaan puolelle ja kohti Kivijärveä. Tojotaharrastajana ko. paikka on tullut tutuksi foorumilta, siellä toimii aktiivinen merkin automies, joten kiinnosti nähdä seutua. Alavieska, Rautio, Toholampi, Lestijärvi jäivät räpsyiksi näkökentässä, kunnes Kinnulan maisemissa vatsa ilmoitti, että nyt mies evästä ja sassiin. Joten suoraviivaisena ratkaisuna kurvasin Salen pihaan, kävin kassillisen evästä ja suuntasin järven rannan penkille syömään retkievästä. Keli oli tuulinen mutta lämmin ja siinä oli mukava syödä ja katsella kesäistä maisemaa vailla huolen häivää.

Kivijärvellä ensimmäisenä osui silmiin moottorisahaveistokset, jotka oli asetettu pääväylän reunoille. Niitähän piti pysähtyä tutkimaan.
(https://i.ibb.co/7GsxW1Q/IMG-20230801-134350-HDR.jpg) (https://ibb.co/7GsxW1Q)

Eikä aikaakaan, kun Tojotamiehen tukikohta tuli eteen. Pihalla oli mielenkiintoista kalustoa myytävänä, päätin olla menemättä tonteille, ettei tulisi mielitekoja...
(https://i.ibb.co/FsRxjZt/IMG-20230801-135428-HDR-2.jpg) (https://ibb.co/FsRxjZt)

Vaikken olekaan uskonnollinen ihminen, näiden rakennusten ulkoista olemusta on ihan mielenkiintoista tutkia.
(https://i.ibb.co/r0hZPxd/IMG-20230801-134742-HDR-3.jpg) (https://ibb.co/r0hZPxd)

Kivijärveltä suuntasin sitten Alavudelle ja route 66 vei aakkosbaariin pullakahvelle. Sopivasti oli amerikanrautaa tankkaamassa.
(https://i.ibb.co/yyC9w1S/IMG-20230801-155147-HDR-3.jpg) (https://ibb.co/yyC9w1S)

Loppumatka sujui rennosti ajellen kuuskutosta Virtain läpi kohti Pirkanmaan ydinalueita ja lopulta kaverin luo Valkeakoskelle. Vilkaisin jossain vaiheessa keskikulutusta ja ihan maltillisia lukemia näytti siinä kohdassa.
(https://i.ibb.co/vBwqX4n/IMG-20230801-175602-HDR-2.jpg) (https://ibb.co/vBwqX4n)

Jatketaan matkakertomusta seuraavissa posteissa, tähän asti oli mittariin kertynyt n.920km ja minkäänlaisia ongelmia ei ollut. Auto pelasi kuin pitikin ja maisema vaihtui.
Otsikko: Vs: S60 2.5T vm.2005 huollot, fiksit ja reissut
Kirjoitti: J T K - 09.08.2023, 12:40:50
3. etappi Valkeakoski - Urjala - Somero - Mäntsälä - Myrskylä - Kotka ja sieltä takaisin suorinta tietä Lahden ohi Valkeakoskelle, 660km

Roadtripin teemana oli bongata kuuluisuuksien kadunnimiä, tutkia samalla välietappeja ja maisemia sekä vierailla Kotkassa, jossa emme kaverini kanssa olleet koskaan käyneet. Paluumatkaan suunniteltiin alunperin Haminaa, Kouvolaa yms. mutta alkuosuuden pienet d-tourit pakottivat suoristamaan reittiä. Päivä valkeni sateisena, mutta onneksi ei yhtäjaksoisesti. Urjalasta bongattiin Väinö Linnan reitti, Somerolta Unto Monosentie, Rauli Somerjoentie ja Badding. Somero näytti muutenkin ihan mukavalta paikalta, sitä edeltävä Forssa sen sijaan oli sekava kuin mikä. Vetäistiin yksi risteys ohi ja sen jälkeen navigaattori alkoi uudelleen reitittämään lennosta uutta reittiä. Kaiken maailman tietyöt ja muuten vain umpiperät saivat reissaajat pyörimään 20min ympäri kaupunkia ja kiroilemaan lopussa raskaasti. Lopulta oikea reitti löytyi, kun laittoi navigaattorin hetkeksi sivuun ja seurasi kylttejä.

Johtuen sitten ehkä siitä, että Forssan ohitus sai hermot kiristymään ja Someron kulmat taas fiilikset kohoamaan niin sitähän lähdettiin sitten ihan päinvastaiseen suuntaan kuin piti. Alkoi epäilyttämään edessä aukeavat viljavainiot ja mutkittelevat tiet, että nyt taitaa olla suuntana jokin muu kuin piti. Navigaattori takaisin kehiin ja selvisi, että oltiin aika lähellä Koski TL:ää. Mutta maisemat olivat koillismaan miesten silmän myötäisiä.

(https://i.ibb.co/87HstxW/IMG-20230802-111747-HDR-2.jpg) (https://ibb.co/87HstxW)

(https://i.ibb.co/Mcf7G08/IMG-20230802-111800-HDR-2.jpg) (https://ibb.co/Mcf7G08)

(https://i.ibb.co/Y7kSyk2/IMG-20230802-112231-HDR-2.jpg) (https://ibb.co/Y7kSyk2)

Ajettiin sitten isolle tielle, joka tuli Turusta kohti Forssaa ja Jokioisia ennen kurvattiin takaisin Somerolle. Sieltä lähdettiin sitten ajelemaan kohti Hyvinkäätä ja tietä 25. Pusulassa maha kurni siihen malliin, että paikallisen Nesteen spaghetti bolognese upposi kuin onttoon honkaan. Hyvää oli. Hanko-Hyvinkää -tiellä alkoi sitten julmettu vesisade ja siinä liikenteessä ja karseissa veden täyttämissä urissa ajellessa kävi mielessä, että onneksi tuli laitettua uudet kesärenkaat ennen reissua. Ei olisi tullut puolipintaisilla ajamisesta mitään, kun vettä oli todella paljon tiellä. Stressitasot nousivat kyllä ensimmäistä kertaa tappiin koko reissun aikana (no ehkä sitä Forssaa lukuunottamatta).

Sittenpä ajeltiin Myrskylän kautta E18 motarille ja lopulta Kotkaan. Mennessä ihmetytti, kun oli motarilla silta ja sitä ennen kyltissä joen nimi. Sillan kaiteiden päällä oli niin korkeat pleksit, että mitäänhän sieltä ei nähnyt. Liekö sitten talven aurausmoskan takia noin? Kotkaan päästiin ja kohteena oli Juha Vainion katu.

(https://i.ibb.co/MMbb41h/IMG-20230802-154211-HDR.jpg) (https://ibb.co/MMbb41h)

Sehän löydettiin ja olipahan hienon näköistä puistoa ja huvivenesatamaa tarjolla. Hienolta näytti keskustassa! Käytiin sitten tekemässä u-käännös tien päässä ja kuvailtiin merimaita. Kallion reunassa seisoi Ruotsinsalmen taisteluissa 1789–90 hukkuneiden merimiesten muistomerkki.
(https://i.ibb.co/1v6RhKg/IMG-20230802-154736-HDR-2-1.jpg) (https://ibb.co/1v6RhKg)

Harmi kun vettä satoi niin, ettei innostanut ulkoilla siinä kohdassa. Veikkaan, että väkeä olisi aurinkoisella kelillä riittänyt. Palattiin takaisin keskustaan ja päätettiin sateen tauottua jaloitella puistossa. Hienolta näytti!

(https://i.ibb.co/6sddJqP/IMG-20230802-160056-HDR-1.jpg) (https://ibb.co/6sddJqP)

(https://i.ibb.co/HhChMxM/IMG-20230802-155801-HDR.jpg) (https://ibb.co/HhChMxM)

(https://i.ibb.co/Mc8K2zy/IMG-20230802-161439-HDR.jpg) (https://ibb.co/Mc8K2zy)

Kaupungista jäi varsin mukava mielikuva, ainakin ytimestä. Täytyy mennä paremmalla ajalla tutustumaan pidemmän kaavan kautta. Nyt päivän roadtrip vaati matkan jatkamista, haluttiin eli ei. Jollain abc:lla käytiin pullaruokinnassa ja kahvin tuska poistamassa. Näitähän ei muista oikein, että missä oli kun ovat kaikki samanlaista geneeristä mallia. No tarpeen täytti, mutta kyllä tämänkin reissun aikana tuli mieleen, että harmi kun isot ketjut ovat kellistäneet suurimman osan pienistä baareista.

Istuin tyytyväisenä kartturin paikalla ja makustelin suunniteltua reittiä. Jos meinattaisiin vielä ihmisten aikoihin takaisin Valkeakoskelle ja saunomaan, meidän reilun 300km suunnitelma olisi vähän liian kunnianhimoinen. Kun kumminkin sitä ihmettelyä olisi harrastettu niin Haminassa, Kouvolassa ja Lahdessa. Joten tehtiin päätös, että nyt ajetaan melkoisen suorilta kotiin. Joten ajeltiin sitten Kouvolaan ja edelleen Lahtea kohti tielle numero 12. Perille päästiin reilu 12h startista ja alettiin puusaunan lämmitykseen. Auton kanssa ei ollut mitään ongelmaa koko päivänä, päinvastoin, matka sujui hienosti. Kulutus pysyi maltillisena 7,1l/100km, mikä on huomattavasti vähemmän kuin ajattelin kauppoja tehdessäni. Jos ajelee pienempiä teitä niin tankilla saa n.950km toimintasäteen.

Jatketaan roadtripraporttia seuraavassa numerossa..
Otsikko: Vs: S60 2.5T vm.2005 huollot, fiksit ja reissut
Kirjoitti: J T K - 10.08.2023, 12:14:26
4. etappi Valkeakoski - Hämeenlinna - Tuulos - Lammi - Sysmä - Muurame n.245km
Seuraavan aamun ohjelmassa oli ajella Muurameen tytön ja vävyn luokse, sillä iltasella odottaisi Secto Rally Finlandin Harju EK1. Päätin kiertää Päijänteen itäpuolelta pienempiä teitä, mutta alkuun halusin ajamaan Hämeenlinnan moottoritielle vauhdikkaampaa pätkää. Nätti oli ajella 120kmh rajoituksilla ja myönnetään, että jossain kohdassa saattoi vitoskone kierrättää tuon paremmallekin puolelle...aikansa loikotettuani käänsin pois kymppitielle kohti Tuulosta ja siitä edelleen mitä mainoimmalle maalaismaisematielle numero 317. Liekö ollut sokeriruokoa tämä kuvan viljelys heti tien alussa? Vastapuolella oli vehnää.

(https://i.ibb.co/PWBJKDN/IMG-20230803-111907-HDR-2.jpg) (https://ibb.co/PWBJKDN)

(https://i.ibb.co/94bpjMR/IMG-20230803-111922-HDR-2.jpg) (https://ibb.co/94bpjMR)

Lammilla kävin katsomassa keskiaikaista kivikirkkoa ja sen jykevää ulkoista olemusta:
(https://i.ibb.co/TccmjBK/IMG-20230803-112838-2.jpg) (https://ibb.co/TccmjBK)

(https://i.ibb.co/cDnNd0Q/IMG-20230803-112815-2.jpg) (https://ibb.co/cDnNd0Q)

Jatkoin matkaa ja sitten karkasi isoja kirjaimia ilmoille: luulin, että eturengas oli puhjennut, kun yhtäkkiä ohjaus täristi ja veteli selvästi todella oudosti. Pysähdyin bussipysäkille sadatellen ja eturenkaissa eikä takasissakaan ollut mitään vikaa. Ilmeisesti tien pinnassa oli sitten uraa ja ja kiharaa. Tästä sitten helpottuneena ajelin mutkittelevaa maalaistietä kohti Pulkkilanharjua. Ja sehän olikin komea osuus, joskin muutaman viime vuosikymmenen aikana maisemat ovat kasvaneet aika lailla umpeen. Koko viikon reissun heikkokuntoisin tieosuus oli sitten Sysmän eteläpuolelta Luhangan kunnan rajalle. Karseata reikää ja uraa ja sai tosissaan väistellä, ettei olisi pilannut renkaitaan. Onneksi tuota ei ollut kuitenkaan kuin n.10-15km. Luhagan puolella tie oli suorastaan smuuttia.

Illalla odotti sitten reissun eräs kohokohta, eli Harjun EK1. Ralleja olen käynyt etelän vuosinani katsomassa Hyvinkään seudulla, mutta Jyväskylän MM-rallia en koskaan. EK aukesi neljältä ja veikkaan että paraatipaikat menivät jo tuolloin. Me saavuimme paikalle viiden jälkeen ja siinä vaiheessa sai vielä valita ihan mukavia katselupaikkoja. Kun kaikki olimme ensikertalaisia, ei ollut mitään tärppipaikkaa mielessä. Tuumailin sitten mielessäni, että mennään rinteeseen, mistä kuskit tykittävät ylös Harjulle. Ja siellä olikin ihan hyvä aistia tunnelmaa (jota tosiaan riitti!) ja nähdä myös autoja. Hieno kokemus ja tulevina vuosina täytyy päästä katsomaan enemmänkin pätkiä.

(https://i.ibb.co/mTQryCh/IMG-20230803-170924-HDR-2.jpg) (https://ibb.co/mTQryCh)

(https://i.ibb.co/DMGfvrt/IMG-20230803-171041-HDR-2.jpg) (https://ibb.co/DMGfvrt)

(https://i.ibb.co/HCm54Mt/IMG-20230803-194115-HDR-2.jpg) (https://ibb.co/HCm54Mt)

Jatketaan seuraavassa osassa reissun kuvausta.
Otsikko: Vs: S60 2.5T vm.2005 huollot, fiksit ja reissut
Kirjoitti: J T K - 11.08.2023, 09:14:36
5. etappi Muurame - Sysmä - Tuulos - Hämeenlinna - Padasjoki - Jämsä - Muurame n.385km 
Ralleja seuratessa suunniteltiin lauantain reissua. Tytär ja Vävy arpoivat suuntaa ja sitten ehdotin, että mitä jos ajetaan samaa reittiä takaisin Hämeenlinnaan, kuin mitä tulin ja käytäisiin Hämeen linnassa. Se sai kannatusta ja niin ajeltiin taas kohti Pulkkilanharjua ralliradion päivittäessä rallin tilannetta.

(https://i.ibb.co/DMtNd8z/IMG-20230805-102147-HDR.jpg) (https://ibb.co/DMtNd8z)

(https://i.ibb.co/3pC7FbX/IMG-20230805-102019-HDR.jpg) (https://ibb.co/3pC7FbX)

Pulkkilanharju ja Päijänteen itärannat tuli siis koettua nyt toiseen suuntaan ja hienoa maisemaahan siellä oli. Sääkin alkoi vaihtua sateisesta poutaan. Vatsa alkoi kurnia ja päätettiin pysähtyä Tuuloksessa lounaalla. Siitä isosta ostoskeskittymästä löytyikin mainio Sirin lounasravintola, jossa itämaan isäntä piti hommaa jämäkästi hyppysissä ja henkilökunta piti hommaan sujumassa. Suosittelen, ruoka oli hyvää ja kaupan päälle munkkikahvit (tuore heidän paistama munkki). Vielä kun olisi ollut jossain sohva, missä ottaa pienet tupluurit syönnin päälle...

Pihan vanhaa sotilaskalustoa kuvattuani otettiin suunta Hämeenlinnan Hämeen linnaan.

(https://i.ibb.co/ssByMmp/IMG-20230805-120910-HDR.jpg) (https://ibb.co/ssByMmp)

(https://i.ibb.co/P4qbcGP/IMG-20230805-120917-HDR.jpg) (https://ibb.co/P4qbcGP)

Hämeenlinnassa lähellä itse linnaa alkoi päästä mukavaan tunnelmaan, ajellessa mukulakivikatuja ja katsellessa puurakennuksia ja puiston rantoja.

(https://i.ibb.co/VgqgZRF/IMG-20230805-123709-HDR.jpg) (https://ibb.co/VgqgZRF)

(https://i.ibb.co/fQKKCCR/IMG-20230805-123805-HDR.jpg) (https://ibb.co/fQKKCCR)

Itse linna oli sitten mielenkiintoinen kohde ja kaikki paikat koluttiin läpi, mihin oli rahvaalla pääsy. Väkeä oli kiertämässä samoissa puuhissa, mutta ei nyt tungokseen asti. Hienoa oli nähdä itse linnaa ja sen massiivisia rakenteita, historian kerrostumia ja tietysti myös historiallista esineistöä.

(https://i.ibb.co/9sm8FyB/IMG-20230805-131239-HDR.jpg) (https://ibb.co/9sm8FyB)

(https://i.ibb.co/Rzpx274/IMG-20230805-132912-HDR.jpg) (https://ibb.co/Rzpx274)

(https://i.ibb.co/ZfDz88L/IMG-20230805-134534-HDR.jpg) (https://ibb.co/ZfDz88L)

(https://i.ibb.co/Snc5WBx/IMG-20230805-135846-HDR.jpg) (https://ibb.co/Snc5WBx)

Mukava yllätys Kuusamon miehelle oli metsän eläimistä koostuneen näyttelyn eräs artikkeli. Nimittäin Kuusamosta löytyi keväällä suomen historian vanhin löydetty esine, hirvenpääveistos. Tästä uutistoitiin toki paikallislehdessä ja jutussa mainittiin, että veistos siirretään tutkimusten jälkeen näytteille jonnekin etelään. Se unohtui, että mihin. No, heti kun astuttiin sisään ko. näyttelytilaan, esillä oli mm. täyttetty hirvi ja erilaisia hirvenpääesineitä. Tuumasin tyttärelle, että tuo isompi hirvenpää on juuri kuin se Kuusamosta löytynyt veistos. Kierrettiin sitten näyttely, mikä ei sinänsä pohjosen asukille ollut kovin uutta, tuttua eläimistöä se toi esille. Kunnes loppuosassa silmiin osui se Kuusamosta löydetty veistos. Olipahan hieno nähdä se livenä. Harmi että sen löytäjän lapio/kanki/kuokka tai mikä nyt olikaan ollut työkaluna oli osunut veistoksen turpaosaan ja napannut siitä palan pois. Paikalla oli opas, joka kertoi juuri yleisölle löydöstä. Ihmiset katselivat sitä kiinnostuneena. Kun hänen tarinansa oli ohi, tokaisin ääneen, että "Kuusamon miehen piti tulla aika kauas nähdäkseen tämän historiallisen Kuusamosta löydetyn esineen". Sehän tuntui innostavan väkeä ja hyvä etteivät minulta kyselleet tarkemmin löydöstä. Tuumasin vain lukeneeni siitä aivan kuten muutkin, eikä sen löytöpaikkaa ole julkisesti paljastettu. Tavan ihmisten mökkirannasta se kuitenkin löytyi.

(https://i.ibb.co/Xyz45QK/IMG-20230805-140517-HDR.jpg) (https://ibb.co/Xyz45QK)

(https://i.ibb.co/6PPZm26/IMG-20230805-140550-HDR.jpg) (https://ibb.co/6PPZm26)

(https://i.ibb.co/k3cgNr2/IMG-20230805-140117-HDR.jpg) (https://ibb.co/k3cgNr2)

Hämeen linna oli hieno vierailukohde ja suosittelen kyllä sitä kaikille.

(https://i.ibb.co/0VyMF1z/IMG-20230805-140731-HDR.jpg) (https://ibb.co/0VyMF1z)

(https://i.ibb.co/QfzwMTV/IMG-20230805-140741-HDR.jpg) (https://ibb.co/QfzwMTV)

(https://i.ibb.co/FYVRX1K/IMG-20230805-140936-HDR.jpg) (https://ibb.co/FYVRX1K)

(https://i.ibb.co/bNdWQw5/IMG-20230805-152151-HDR-2-1.jpg) (https://ibb.co/bNdWQw5)

(https://i.ibb.co/NFt59yW/IMG-20230805-152349-HDR.jpg) (https://ibb.co/NFt59yW)

Linnasta selvittyämme tyttäreni halusi ehdottomasti käydä viereisessä vankilamuseossa, joka sijaitsee linnan vieressä. Lainaus Vankilamuseon sivuilta (https://www.kansallismuseo.fi/fi/vankila/historia) :

"Entinen Hämeenlinnan lääninvankila, vuonna 1871 valmistunut Suomen ensimmäinen sellivankila avautui Suomen kansallismuseon yleisökohteena 2.5.2019. Samalla Kansallismuseo aloitti vankilan näyttelyn ja kävijäkokemuksen uudistamisen, jossa nousevat pintaan ihmisyyden perimmäiset kysymykset ja monenlaiset tunteet. Vankeinhoito lääninvankilassa päättyi vuonna 1993. Lääninvankila muutettiin Hämeenlinnan kaupungin ylläpitämäksi museoksi 1997. Kansallismuseo avasi kohteen nimellä Vankila."

Kyllähän se oli varsin pysäyttävä paikka. Konkretisoitui varsin hyvin se, minkälaisissa puitteissa on tuomioita istuttu. Ja tuskin tilat ovat olleet niinkään siistejä, kuin ne nyt olivat museoituna. Jostain kumman syystä mieleen tulivat omat inttiajat Pohjan Prikaatin varuskunnassa Oulussa. Varuskunnat ja vankilat eivät lopulta olleet niin kaukana toisistaan niin rakennuksina kuin hengeltäänkään. Vankilan sellejä oli jätetty autenttiseen asuun ja etenkin seinäkirjoitukset puhuttelivat. Kolmessa kerroksessa oli kyllä monenlaista nähtävää.

(https://i.ibb.co/YbN0GrB/IMG-20230805-143221-HDR-2.jpg) (https://ibb.co/YbN0GrB)

(https://i.ibb.co/thWjqPJ/IMG-20230805-150525-HDR-2.jpg) (https://ibb.co/thWjqPJ)

(https://i.ibb.co/Df19Wjk/IMG-20230805-150622-HDR.jpg) (https://ibb.co/Df19Wjk)

(https://i.ibb.co/YLDXnZy/IMG-20230805-151007-HDR.jpg) (https://ibb.co/YLDXnZy)

Eikä ulkopihallakaan meinkinki muuttunut. Jossain vaiheessa historiaa vankien ulkoilu oli tapahtunut erillisissä karsinoissa, joissa oli seinät. Näin estettiin vankien kommunikointi ja muu toiminta ulkoillessa. Ja aseistetut vartijat valvoivat yläpuolelta hommaa. Myöhemmin rakenteet purettiin ja pihalla pääsi liikkumaan vapaammin.

(https://i.ibb.co/3RNspHF/IMG-20230805-151427-HDR.jpg) (https://ibb.co/3RNspHF)

(https://i.ibb.co/8mLpyJB/IMG-20230805-151431-HDR.jpg) (https://ibb.co/8mLpyJB)

(https://i.ibb.co/Bj60rC1/IMG-20230805-151534-HDR-2.jpg) (https://ibb.co/Bj60rC1)

Vankila oli kyllä kokemus, joka ei hetkeen unohdu. Ja herätti kaikenlaista keskustelua. Yhdessä linnassa vierailun kanssa oli aika jämäkkä paketti, jonka päälle teki mieli päästä tuulettamaan pääkoppaa ja hörppäämään päiväkahvit. Joten suunnaksi otettiin Aulangon näköalatorni.

(https://i.ibb.co/C21rbxk/IMG-20230805-160834-HDR.jpg) (https://ibb.co/C21rbxk)

(https://i.ibb.co/9470rgT/IMG-20230805-161253-HDR.jpg) (https://ibb.co/9470rgT)

(https://i.ibb.co/8628zLp/IMG-20230805-161921-HDR.jpg) (https://ibb.co/8628zLp)

Sehän kävi hyvästä jumpasta kiivetä 33m korkeaan torniin katsomaan maisemia. Ja pääkoppa tuulettui kyllä edellisten kohteiden kuormasta. Aikamme maisemia katsottuamme lähdettiin paluumatkalle. Nuoriso oli sitä mieltä, että nyt ajetaan suorinta tietä lähtöruutuun, kun on vankilastakin selvitty. Eli Padasjoki-Jämsä-Muurame. Koetin selittää, että ralliliikenne voi tulpata menon aika tehokkaasti Jämsän suunnalla, kun ek:t purkautuvat juuri kun ollaan alueella. Että voisi olla parempi ajaa vajaan tunnin pidemmän nelostien reitin kautta. Äänin 1-2 suunta otettiin Jämsää. Jossa sitten liikenne tulppasi täysin puolitoista km ennen kiertoliittymää kohti Jyväskylää. Siinä jonotettiin puoli tuntia, jonka jälkeen ympyrästä selvittyämme liikenne alkoi sujua. Eli nuoriso oli oikeassa ajallisesti niukin naukin. Minäkin olin oikeassa ralliruuhkan osalta. Loppu hyvin kaikki hyvin, Muurameen selvittiin päivän päätteeksi.


Otsikko: Vs: S60 2.5T vm.2005 huollot, fiksit ja reissut
Kirjoitti: J T K - 11.08.2023, 09:33:17
6. etappi Muurame - Kuusamo n.580km
Sunnuntaina pakkasin sitten jälleen matkalaukkuni ja suuntasin Volvon keulan ensin kohti Kuopiota ja edelleen vitostietä kohti kotia. Tuolla etapilla ei tapahtunut muuta kuin että Iisalmen ABC Marjahaka tarjosin välietapin pullatankkauksen muodossa. Pihalla oli merkin edustusta moneen lähtöön.

(https://i.ibb.co/khhkygG/IMG-20230806-155432-HDR-2.jpg) (https://ibb.co/khhkygG)

(https://i.ibb.co/VmPqDx2/IMG-20230806-161155-HDR-2.jpg) (https://ibb.co/VmPqDx2)

Siinä viimeisten satasien aikana ehdin kyllä miettiä, että kauas on pitkä matka. Olihan ollut mielenkiintoinen viikko ja todellinen kotimaan roadtrip oli tehty. Kymmeniä paikkakuntia, puolenkymmentä maakuntaa, monenlaista nähtävää. Kuten vanhan liiton rattori tukkikärryn kanssa jossain Hyrynsalmen seudulla, muistuttaen että aletaan olla taas kauempana isoista kaupungeista.
(https://i.ibb.co/n8n81H5/IMG-20230806-181355-HDR-2.jpg) (https://ibb.co/n8n81H5)

Ja S60 pelasi moitteetta. Kerrassaan oli mainio ajella ja tuntui, että auto alkoi pelata paremmin, mitä enemmän sillä ajoi. Liekö sitten pyöritelty kaupunkiajoa tms. viimeiset vuodet, mene ja tiedä. Viikon aikana tuli ajettua n.2865km eli kyllä se kestotestistä kävi. Reissun jälkeen vaihdatin automaattilaatikon öljyt paikallisessa Rengas-Kuusamossa. Entiset öljyt olivat kuulemma vielä "ihan ok" eli liekö sitten nekin vaihdettu jossain vaiheessa historiaa, vaikka mitään merkintää ei kyllä siitä huoltokirjasta löydy. Niin tai näin, nyt on uudet öljyt ja meno voi jatkua sen suhteen huoletta. Tähän päätän roadtrippini tällä erää, katsotaan mitä vielä kesäloman jatkuessa keksitään. Toivottavasti tämä ei ollut tylsää, ei se sitä ainakaan itselle ollut, vaikka perinteisen ilmastointiflunssan reissun lopussa sainkin.

(https://i.ibb.co/3WZNtLj/IMG-20230806-185116-HDR-2.jpg) (https://ibb.co/3WZNtLj)

Otsikko: Vs: S60 2.5T vm.2005 huollot, fiksit ja reissut
Kirjoitti: J T K - 16.08.2023, 16:52:45
Vaihdelaatikon öljyt on nyt vaihdettu huuhtelemalla, teetätin paikallisella toimijalla. Eipähän tarvitse arpoa enää niiden kuntoa vaikka ei kuulemma entisetkään vielä kovin huonoilta vaikuttaneet. En tiedä sitten onko vaihdettu jossain vaiheessa matkan varrella, vaikka mitään merkintää ei löydy huoltokirjasta.
Otsikko: Vs: S60 2.5T vm.2005 huollot, fiksit ja reissut
Kirjoitti: laatikkovika - 16.08.2023, 19:35:04
Tiedätkö mitä öljyä meni?
Otsikko: Vs: S60 2.5T vm.2005 huollot, fiksit ja reissut
Kirjoitti: J T K - 18.08.2023, 09:01:01
Teboilin Fluid S:ää laittoivat.

edit: korjattu aivopieru
Otsikko: Vs: S60 2.5T vm.2005 huollot, fiksit ja reissut
Kirjoitti: laatikkovika - 18.08.2023, 15:35:25
Ok. Varmaan fluid s.
Otsikko: Vs: S60 2.5T vm.2005 huollot, fiksit ja reissut
Kirjoitti: J T K - 13.09.2023, 19:34:22
Illat pimenevät ja päätin kokeilla vielä hivasta ja kirkastaa umpoiden pintoja. Hommasin autotarvikeliikkeestä valojen hiontasetin, jossa oli erilaisia aineita homman suorittamiseksi. Vesihiomapaperilla 800-1200-1500-2000 ja sitten putsausta, hiovaa ainetta ja loppuun viimeistely sekä uv-suoja. Kyllähän nuo silmät kirkastuivat, joten kaihileikkaus oli onnistunut (toistaiseksi).

Hiontavaihetta kuskin puolella
(https://i.ibb.co/FXSPPRx/IMG-20230913-173022-HDR.jpg) (https://ibb.co/FXSPPRx)

Lopputuote
(https://i.ibb.co/BG3c16T/IMG-20230913-183117-HDR-2.jpg) (https://ibb.co/BG3c16T)

Molemmat
(https://i.ibb.co/s6vp0gt/IMG-20230913-190407-HDR-2.jpg) (https://ibb.co/s6vp0gt)

Seuraavaksi lisävalojen asennus.
Otsikko: Vs: S60 2.5T vm.2005 huollot, fiksit ja reissut
Kirjoitti: J T K - 23.09.2023, 17:20:21
Sumuvalotkin tuli elvytettyä kirkkaammiksi ja asennettiin kaverin kanssa sumuvalot. Talvea kohti mennään, vaikka leuto on ollut syksy toistaiseksi.

(https://i.ibb.co/zGFcxP4/IMG-20230923-161908-HDR-2.jpg) (https://ibb.co/zGFcxP4)

(https://i.ibb.co/xFQg4Dq/IMG-20230923-162317-HDR-2.jpg) (https://ibb.co/xFQg4Dq)
Otsikko: Vs: S60 2.5T vm.2005 huollot, fiksit ja reissut
Kirjoitti: laatikkovika - 23.09.2023, 17:42:12
On siinä taas valoo...
Vieläkö siitä ilma jostain raosta kulkee? :D

Ei koske enää näitä malleja mutta 850 T-5 mallissa jenkkipumaska kielsi laittamasta lisävaloja maskin eteen.
Ihan järkevää kun ajattelee että ylhäällehän kuuma neste koneesta tulee jäähdyttimeen niin hyvä kai sen olis heti alkaa jäähtyä.
Otsikko: Vs: S60 2.5T vm.2005 huollot, fiksit ja reissut
Kirjoitti: J T K - 23.09.2023, 17:47:30
Eiköhän siitä ilma kulje sen verran vielä läpi  :) Ei noilla auton omilla kyllä kovin kummoista valokuviota saa aikaan, joskin hivenen paremmat ne ovat kuin V40:ssä oli.
Otsikko: Vs: S60 2.5T vm.2005 huollot, fiksit ja reissut
Kirjoitti: J T K - 07.10.2023, 18:07:18
Kesärattaat vaihtuivat tänään talvirenkaisiin. Meni sitä ennen tunti putsatessa soraa rengaslamellien välistä, oli vissiin etelässä ajettu sorateitä ahkerasti. Tätä hommaa ei sitten tietysti voinut tehdä ajoissa kuivalla säällä, vaan räntäsateessahan se oli sitten mukava puuhastella. Roikkaakin on saanut jo käyttää aamupakkasissa, sitä ei kylläkään auton matkassa tullut, mutta onneksi on vanhaa varastoa erilaisten systeemien johtoja..tulisi nyt pysyvä talvi tai pakittaisi kuivaan poutasyksyyn (taitaa olla turha haave...).
Otsikko: Vs: S60 2.5T vm.2005 huollot, fiksit ja reissut
Kirjoitti: J T K - 30.10.2023, 09:11:53
Raati osannee neuvoa, lämpöä ei tule kabiiniin ihan odotetusti. Moottorin lämpö nousee normaalisti, nestettä on. Mutta säätimet täysillä ei tule kuin sellaista lämpimähköä (pakkaset olleet n.-5...-10 välillä viimeajat). Että kun oikeat talvikelit saapuvat, niin ei riitä tehot.

Lämmityslaitteen kenno tukossa? Moottori ääntää pienillä kierroksilla, joten sekin alkaa olla vaihtokunnossa. Se konsolin ritelikkö ehkä voisi olla hyvä puhaltaa paineilmalla?

No katsoin kennoja esim. Fixukselta, Mahlen kenno 160€ ja Nissens 74€, mittaeroja on. Osaako joku sanoa kumpi? Vai joku muu?

Lämmityslaitteen moottoreita: Mahle 249€, NIssens 142€. Mahle tarjoaa 2-napaisen lisäksi 6-napaista. Nissensin versiossa ei ole integroitua säädintä. Sama kysymys, kumpi vaiko joku muu?

Otsikko: Vs: S60 2.5T vm.2005 huollot, fiksit ja reissut
Kirjoitti: tuomaril - 30.10.2023, 09:29:59
Kuulostaa siltä, että kenno on tukossa. Sillä ritilän takana olevalla lämpötila-anturilla ei ole tässä tapauksessa osaa tähän, koska lämpötilapyynnin ollessa ääriasennossa, pitäisi tulla niin kuumaa kun vain on suinkin mahdollista. Yleensä tukossa olevan lennon voi varmistaa siten, että lämmöt täysille tyhjäkäynnillä (kuumalla koneella) sitten nostaa kierroksia rauhallisesti ja pitää ne esim hetken 2500rpm, niin pitäs tulla hetkellisesti ehkä vähän lämpimämpää kun neste kiertää kovempaa.

Mahlen kenno ehdottomasti noista kahdesta.
Otsikko: Vs: S60 2.5T vm.2005 huollot, fiksit ja reissut
Kirjoitti: anssi68 - 30.10.2023, 09:42:07
Lämmityslaitteen kenno varmaan tukossa joten kannattaa vaihtaa ehdottomasti Mahle-Behrin kenno, jos haluaa lämmintä kabiiniin..

Tuossa vielä kenno:
https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa/fin/lam_lait_kenno_s60_v70_s80_jne_mahle_behr-p-572922-0

Ja tuossa ne O-renkaat:
https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa/fin/o_rengas_lammityslaitteen_kennolle_volvo-p-93387-0

Tai hakee sinisen tiskiltä O-renkaat ja sokat siihen kennon putkien kiinnitykseen..
Otsikko: Vs: S60 2.5T vm.2005 huollot, fiksit ja reissut
Kirjoitti: J T K - 30.10.2023, 10:23:27
Jep, tätä vähän arvelin itsekin. Täytyy laittaa pennoset riviin ja tilata Mahlen kenno.

Lämpöä ei tosiaan tule yhtään enempää vaikka konetta rasittaa ja säädöt ovat ääriasennossa. Semmoista tasaisen haalean lämmintä.
Otsikko: Vs: S60 2.5T vm.2005 huollot, fiksit ja reissut
Kirjoitti: janne81 - 30.10.2023, 11:05:51
Putsaa se lämpöanturi siitä säätöpaneelista kuitenkin ensin.
Otsikko: Vs: S60 2.5T vm.2005 huollot, fiksit ja reissut
Kirjoitti: kipetys - 30.10.2023, 12:11:58
Itsella jumitti termostaatti, ja vaihdolla alko taas kapiini lämpenemään.
Otsikko: Vs: S60 2.5T vm.2005 huollot, fiksit ja reissut
Kirjoitti: laatikkovika - 30.10.2023, 15:18:07
Jees, ennen kennoremppaa tarkista obd:n kautta lukijalla todelliset lämmöt.
Termareita näistä menee ja auton oma mittari näyttää silti normilämpöä.
On aika harvalla haarukalla se mittarin näyttö.
Otsikko: Vs: S60 2.5T vm.2005 huollot, fiksit ja reissut
Kirjoitti: anssi68 - 30.10.2023, 16:15:42
Jos ensin vaihtaa nesteet, termostaatin ja puhdistaa sen lämpöanturin siitä paneelista eikä lämmöt palaa kabiiniin niin sitten sen kennon vaihtoon..
Otsikko: Vs: S60 2.5T vm.2005 huollot, fiksit ja reissut
Kirjoitti: J T K - 31.10.2023, 07:32:13
Asia selvä, aloitetaan näistä helpommista. Kiitokset jälleen avusta!
Otsikko: Vs: S60 2.5T vm.2005 huollot, fiksit ja reissut
Kirjoitti: J T K - 24.11.2023, 13:32:15
Tähän päivitys -  termostaatin vaihto ei tuonut muutosta, mutta kennon vaihto toi ja hytti lämpiää kuten pitää.
Otsikko: Vs: S60 2.5T v.2005
Kirjoitti: J T K - 22.01.2024, 17:48:11
Ensimmäinen katsastus hyväksytysti läpi, kymppitonni on tullut kesästä ja kovat pakkaset selätetty ongelmitta. Kannatti vaihtaa lämppärin kenno, vaikka keittolinjalla on saanut mennäkin sen jälkeen..
Otsikko: Vs: S60 2.5T v.2005
Kirjoitti: J T K - 25.01.2024, 17:19:15
Oli sen verran hieno kuutamo iltapäivällä, että piti ihan ottaa muuan kuva:

(https://i.ibb.co/MSQ9jMn/IMG-20240125-WA0002.jpg) (https://ibb.co/MSQ9jMn)

(https://i.ibb.co/PFR4fW4/IMG-20240125-151006.jpg) (https://ibb.co/PFR4fW4)