Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Lastutus, ohjelmointi ja moottorinohjaus => Aiheen aloitti: 8-pätkä - 02.02.2012, 20:24:09
-
Foorumilla tuntuisi olevan aika heikosti tietoa eri lastuvaihtoehdoista turbovinokoneeseen ja sekin vähän siellä sun täällä. Ajattelin että olisiko ideaa koota pientä tietopakettia eri lastuista, mitä saa mihinkin moottoriin ja mistä. Tietysti käyttäjien omakohtaiset kokemukset lastuista varmasti helpottaisivat oikean ja sopivimman lastun valintaa.
Lastut voi varmaan jakaa karkeasti kahteen ryhmään, eli B230FK/FT-moottoreihin lh 2.4:lla ja B200/230ET-moottorit motronic-ohjauksella. Tähän aloitusviestiin voisin vaikka jonkinlaista listaa päivitellä mitä lastuja mihinkin moottoriin saa ja tietysti mistä.
Olisikohan tällaisessa topicissa ideaa? Kuitenkin tuntuu olevan melko usein kysytty asia ja turbovinokoneet eri muodoissaan varmasti tällä foorumilla yleisimmin lastutettuja koneita.
Doc-powerilta ainakin näyttäisi löytyvän BSR:n valmistamia lastuja FK/FT/ET koneisiin ja JPstyling kauppaa Vikingin lastuja samoihin moottoreihin. Näistä kokemuksia?
-
ite hommannu jp stylingiltä aikoinaan b230et koneeseen eikä mitään valittamista.
-
Tuohon "jäärata-autoon" (740 b230et -86) yritettiin lastua tilata, mutta ei "löytynyt" oikeaa, kun se tarra puuttuu siitä "alkuperäisen" lastun päältä, vaikka boksi oli sineteistä päätellen avaamaton :(
Voiko tuota ohjelmaversiota selvittää mitenkään muuten, kuin siitä tarrasta (jota ei ole)? Doc powerilla ja Viking racingilla ovat kyselleet juurikin sen tarran numeroita.. kuulemma 4 eri ohjelmaversiota tässä boksissa (motronic 0261 200 022)
Onko mitään tehtävissä, vai täytyykö hommata vaan uusi vastaava boksi tilalle, josta tuo tarra löytyy, tai löytyykö jostakin sellainen numerosarja joka kertoisi tuon ohjelmaversion? :)
Jos nurkissa pyörii tuollaista motronicin 0261 200 022 boksia, nii voi tarjota YV:llä..
-
Autotalo Debil tekee lastuja
Itellä oli yhessä B230ET koneessa.
Toimi hyvin eikä maksanut juuri mitn
-
Kierrätyskeskuksessa nimim. Toni tekee lastuja. Tuossa bensa ja sytkälastu eikä ritise 945 FK:ssa... Voin suositella pitkällä käyttökokemuksella.
http://www.youtube.com/watch?v=bKy-nUNFlEk
Hommasin Vikingin tilalle...
-
Mielenkiintoista...
Itselläni mahdollisesti edessä tämäntyyppinen projekti, muttaah...
Moottorin ohjaus on ET, mutta koneeksi tulee FT(puristukset pienemmät).
Saako ET:n moottorinohjauksen ymmärtämään FT:tä lastulla?
Ja eikös ET:ssä ole sytkäboksi erikseen.
"bensaboxi" on 0 261 200 026
-
Kierrätyskeskuksessa nimim. Toni tekee lastuja. Tuossa bensa ja sytkälastu eikä ritise 945 FK:ssa... Voin suositella pitkällä käyttökokemuksella.
http://www.youtube.com/watch?v=bKy-nUNFlEk
Hommasin Vikingin tilalle...
Paljonko tuollaiset maksaa? Yhteensä.
Vois verrata muihin valmistajiin..
Itellä olisi tarkoitus päivittää kokoonpanoa kesällä.
-
Mielenkiintoista...
Itselläni mahdollisesti edessä tämäntyyppinen projekti, muttaah...
Moottorin ohjaus on ET, mutta koneeksi tulee FT(puristukset pienemmät).
Saako ET:n moottorinohjauksen ymmärtämään FT:tä lastulla?
Ja eikös ET:ssä ole sytkäboksi erikseen.
"bensaboxi" on 0 261 200 026
ET:n moottorinohjauksessa (motronic) on vain yksi boksi joka ohjaa sekä syttyä että bensaa. FT:ssä (LH 2.4) taas on erikseen sytkän ja bensan boksit.
-
ET:n moottorinohjauksessa (motronic) on vain yksi boksi joka ohjaa sekä syttyä että bensaa. FT:ssä (LH 2.4) taas on erikseen sytkän ja bensan boksit.
Mikä se tämä sitten on?
(http://img220.imageshack.us/img220/2112/img0617ne.jpg)
Myyjä sanoi, että se on sytkäboksi. :o
Siihen menee 25 piuhaa.
Edit: akun vierestä löytyy.
-
Sytkän pääteaste näyttäs olevan.
-
Sytkän pääteaste näyttäs olevan.
Jaa.
Toisinsanoen "äly" tulee tälle lootalle Motikan boksilta?
-
Sytkän pääteaste näyttäs olevan.
Ei kun suutinten pääteaste.
-
Ei kun suutinten pääteaste.
O0 Näin on.
Voiko tuota ohjelmaversiota selvittää mitenkään muuten, kuin siitä tarrasta (jota ei ole)? Doc powerilla ja Viking racingilla ovat kyselleet juurikin sen tarran numeroita.. kuulemma 4 eri ohjelmaversiota tässä boksissa (motronic 0261 200 022)
Ei se noin mene. ET:ssä on neljää eri boksia ja jos sulla on 022 loppuinen, sen tiedon pitää riittää.
Paljonko tuollaiset maksaa? Yhteensä.
Vois verrata muihin valmistajiin..
Itellä olisi tarkoitus päivittää kokoonpanoa kesällä.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=15966.msg294268#msg294268
-
Sytkän pääteaste näyttäs olevan.
Ei kun suutinten pääteaste.
Ota tästä nyt selvää.
Pitää kaivaa kytkis jostain.
-
Ole hyvä. Osa 289 Power stage.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=618.0
-
Moottorin ohjaus on ET, mutta koneeksi tulee FT(puristukset pienemmät).
Saako ET:n moottorinohjauksen ymmärtämään FT:tä lastulla?
Tuo puristusten ero on niin minimaalinen ettei haittaa mitään. Toimii vakiolastulla tai muokatulla. Motronic ohjaus(et) ja länttäät sinne FT tai FK mosan niin hyvin pelaa. Ainoa vaivannäkö on lämpöaikakytkimen kanssa. ET:ssä kun se on(531 ja 530 kannet et:tä varten) ja f-sarjassa ei. Saa toimimaan kun laittaa sen anturin johonkin kannen koloseen ihan ulkopuolelle mistä se saa lämpöä ja töpsä normaalisti siihen kiinni. 530 kannessa(f- sarja) kun ei juurikaan taida olla valmista paikkaa tuolle la-kytkimelle. :)
-
Tuo puristusten ero on niin minimaalinen ettei haittaa mitään. Toimii vakiolastulla tai muokatulla. Motronic ohjaus(et) ja länttäät sinne FT tai FK mosan niin hyvin pelaa. Ainoa vaivannäkö on lämpöaikakytkimen kanssa. ET:ssä kun se on(531 ja 530 kannet et:tä varten) ja f-sarjassa ei. Saa toimimaan kun laittaa sen anturin johonkin kannen koloseen ihan ulkopuolelle mistä se saa lämpöä ja töpsä normaalisti siihen kiinni. 530 kannessa(f- sarja) kun ei juurikaan taida olla valmista paikkaa tuolle la-kytkimelle. :)
Itselläni tällainen kombo, hyvin se toimii, joskus kulutus voisi olla pienempikin.
Tuo lämpöaikakytkin pitää sitten maadoittaa huolellisesti johonkin ::)
-
Itselläni tällainen kombo, hyvin se toimii, joskus kulutus voisi olla pienempikin.
Tuo lämpöaikakytkin pitää sitten maadoittaa huolellisesti johonkin ::)
Joo, vähän janoinenhan tuo et on.
Ite oon tehnyt tuolle la-kytkimen maajohdolle oikeen rengasliittimen ja mutterilla tiukkaan siihen kytkimen runkoon. Kunhan vaan löytää jostain sopivan mutskan... :o
-
nyt taitaa tulla lastun päivitys aiheelliseksi, vikingin "peruslastu" paikallaan mutta alkaa kokoonpano muuttua jo sen verran radikaalisti että ilmeisesti lähtee lastu päivitykseen? vai riittääkö tuo vanha?
19T ahtimen, peltipakosarjan, 3"IMM, 1:1,4 Bensapaineensäädin, mahdollisesti isommat suuttimet 465cc??, VX-nokka, 3" DP... :idiot2:
-
mulla on b200et ja siinä 3"putkisto alusta loppuun, b230et:n suuttimet, kgt2 nokka ja vikingin lastu. Tänään kävin penkissä ja tehoiksi tuli 229.8hv ja 325nm et ihan hyvin toimi.
-
mulla on b200et ja siinä 3"putkisto alusta loppuun, b230et:n suuttimet, kgt2 nokka ja vikingin lastu. Tänään kävin penkissä ja tehoiksi tuli 229.8hv ja 325nm et ihan hyvin toimi.
Ootko huomannut että jos sulla on esim. alkuperäinen 200 ET:n bp-säädin niin noiden 230 ET:n suuttimien tuotto on lähes sama kuin 200 ET:n suuttimilla... 200 ET:n bp-säädin on 2.5 bar ja 230 ET:n bp-säädin on 3 bar.
Toisinpäin sanottuna, 200 ET:n suuttimet antaa lähes saman kuin tuon 230 ET:n, jos vaan vaihtaa 3 bar säätimen. ;)
-
Mua kiinnostais tietää että löytyykö volvoon LH-2.4 vapariin lastua? Tai käykö nuo turboihin suunnitellut lastut vapariin/hyödyttääkö mitään?
oon koittanu ettiä tietoa mutta puhutaan aina vaan turbon lastuista..
Tiedostan sen että teho/hyötysuhde on heikko mutta kiinnostais silti saada ne viimisetkin hevoset ulos :)
-
Ootko huomannut että jos sulla on esim. alkuperäinen 200 ET:n bp-säädin niin noiden 230 ET:n suuttimien tuotto on lähes sama kuin 200 ET:n suuttimilla... 200 ET:n bp-säädin on 2.5 bar ja 230 ET:n bp-säädin on 3 bar.
Toisinpäin sanottuna, 200 ET:n suuttimet antaa lähes saman kuin tuon 230 ET:n, jos vaan vaihtaa 3 bar säätimen. ;)
On siinä koko 2.3 suutintukki säätimineen.
-
On siinä koko 2.3 suutintukki säätimineen.
Hyvä homma, lähes samaan pääsee sillä 3 bar säätimelläkin tosin. http://users.erols.com/srweiss/tableifc.htm#BOSCH
-
Mua kiinnostais tietää että löytyykö volvoon LH-2.4 vapariin lastua? Tai käykö nuo turboihin suunnitellut lastut vapariin/hyödyttääkö mitään?
oon koittanu ettiä tietoa mutta puhutaan aina vaan turbon lastuista..
Tiedostan sen että teho/hyötysuhde on heikko mutta kiinnostais silti saada ne viimisetkin hevoset ulos :)
On saatavilla lastuja tai olikohan lastu. Tuolta ruotsin puolelta löysin yhden puljun josta niitä ois saanut ostettua mutta en nyt sitten enään muista nimeä. Siellä myytiin kaikkia muitakin lastuja LH2.4. Hinta oli pitkälti sama kuin turbolastuissa. Sitä en muista paljonko hevosia se sieltä vapauttaa mutta ei se mitään ihan mahottomia ollut.
-
On saatavilla lastuja tai olikohan lastu. Tuolta ruotsin puolelta löysin yhden puljun josta niitä ois saanut ostettua mutta en nyt sitten enään muista nimeä. Siellä myytiin kaikkia muitakin lastuja LH2.4. Hinta oli pitkälti sama kuin turbolastuissa. Sitä en muista paljonko hevosia se sieltä vapauttaa mutta ei se mitään ihan mahottomia ollut.
Juu eihän ne lastut vapariin kauheasti tehoa tuo, mutta vaparissa on kaikki havoset tervatulleita.
Pitää etsiä jos ite löytäis täältä ruotsista jonku pajan.. Mut jos menee liian kalliiks ni antaa olla :)
-
mulla on b200et ja siinä 3"putkisto alusta loppuun, b230et:n suuttimet, kgt2 nokka ja vikingin lastu. Tänään kävin penkissä ja tehoiksi tuli 229.8hv ja 325nm et ihan hyvin toimi.
Oisko käppyrää (ahtopainekäyrän kanssa? mitä oli maksimipaine?), niin vois speksata miten tuo nokka pelaa väännön osalta? Mulla on 230FT kone ET:n ruiskuilla ja lastulla, vakio kaikilta muilta osin, huokas 210hp/4700rpm ja 350nm välillä 3000-4000rpm, tehoa oli yli 200hp välillä 4200-rajotin, maksimiahdot joku 0.95. Tosin mulla taitaa tuo 13C olla se mikä ahdistaa, ahtoja ruuvaamalla paineet nousi alakierroksilla mutta 4k yläpuolella laskee samoihin 0.8 sääti maksimipaineeksi 1bar tai 0.8bar...
-
mulla on b200et ja siinä 3"putkisto alusta loppuun, b230et:n suuttimet, kgt2 nokka ja vikingin lastu. Tänään kävin penkissä ja tehoiksi tuli 229.8hv ja 325nm et ihan hyvin toimi.
Toivotaan että on vahvat kangetkin... Tulee muuten kohta noutaja muodossa koneen vaihto. :buck2:
Vakio linnunluut alkaa taipumaan jo liki noilla tehoilla.
-
Oisko käppyrää (ahtopainekäyrän kanssa? mitä oli maksimipaine?), niin vois speksata miten tuo nokka pelaa väännön osalta? Mulla on 230FT kone ET:n ruiskuilla ja lastulla, vakio kaikilta muilta osin, huokas 210hp/4700rpm ja 350nm välillä 3000-4000rpm, tehoa oli yli 200hp välillä 4200-rajotin, maksimiahdot joku 0.95. Tosin mulla taitaa tuo 13C olla se mikä ahdistaa, ahtoja ruuvaamalla paineet nousi alakierroksilla mutta 4k yläpuolella laskee samoihin 0.8 sääti maksimipaineeksi 1bar tai 0.8bar...
Sulla on joku FK:n kello siinä tai jotain muuta häikkää. Liian löysä hukkaportinjousi selittää tuon ilmiön, aukeaa jo pakopaineilla(onko putkistoa avattu eli se viimonen pönttö pois? Pakopaine nousee liian suureksi ja portti ei pysy kiinni jos on vakioputkisto ja yrität yli 0.9 bar)... Nykyseen FK malliin laitoin vain porttiin lisäjousen vetämään jonka kanssa ahdot on n. 0.5-0.6 bar. Siihen lisänä rajapainevena ja hyvin puhkuu sen 1.1-1.2 bar. ( Kiinari + putki avattu+ ilmanotto parannettu)
-
Jos on vakio katti niin se ensimmäisenä mäkeen.
-
Jos on vakio katti niin se ensimmäisenä mäkeen.
Miksei tuollakin muutaman heposen saa mutta ei se kyllä kunnossa ollessaan aiheuta tuota ahtojen pudotusta.
-
Mua kiinnostais tietää että löytyykö volvoon LH-2.4 vapariin lastua? Tai käykö nuo turboihin suunnitellut lastut vapariin/hyödyttääkö mitään?
oon koittanu ettiä tietoa mutta puhutaan aina vaan turbon lastuista..
Tiedostan sen että teho/hyötysuhde on heikko mutta kiinnostais silti saada ne viimisetkin hevoset ulos :)
Vaparin bensapurkin lastutuksessa ei lie mieltä, yhteen autoon tuota testattiin ihan ns kunnollisella lastulla, ja paremman kiihtyvyyden sai aikaan vakiolastu + hiukan vakiota isommat suuttimet kuin vakioilla tai isoilla sumuilla virilastun kanssa. Sytkäboksi oli täältä (http://www.mpre.se/200.html) hankittu, kuten bensapurkkikin, sytkälastu vei aika tarkan sekunnin 60-120 ajasta pois :o.
-
Sulla on joku FK:n kello siinä tai jotain muuta häikkää. Liian löysä hukkaportinjousi selittää tuon ilmiön, aukeaa jo pakopaineilla(onko putkistoa avattu eli se viimonen pönttö pois? Pakopaine nousee liian suureksi ja portti ei pysy kiinni jos on vakioputkisto ja yrität yli 0.9 bar)... Nykyseen FK malliin laitoin vain porttiin lisäjousen vetämään jonka kanssa ahdot on n. 0.5-0.6 bar. Siihen lisänä rajapainevena ja hyvin puhkuu sen 1.1-1.2 bar. ( Kiinari + putki avattu+ ilmanotto parannettu)
FT:n kello. Ilman säätöpalikoita tekee noin 0.55bar painetta. Ja ei täyspäinen kuuntele sitä mölinää jos takapöntön nappais poies, siellä se on paikollaan, samoten kun vakiocooleri, ainoastaan putsarikotelo on mallia vapaasti hengittävä. Pakopainehan tuossa ongelma on, eikä sen takia viitikään enempi ruuvata jollei tässä iske motivaatio laitella tuo 16T ja sovitella vaik sen kaveriks isompi DP...
-
FT:n kello. Ilman säätöpalikoita tekee noin 0.55bar painetta. Ja ei täyspäinen kuuntele sitä mölinää jos takapöntön nappais poies, siellä se on paikollaan, samoten kun vakiocooleri, ainoastaan putsarikotelo on mallia vapaasti hengittävä. Pakopainehan tuossa ongelma on, eikä sen takia viitikään enempi ruuvata jollei tässä iske motivaatio laitella tuo 16T ja sovitella vaik sen kaveriks isompi DP...
No enhän mää täyspäinen oo sanonut olevanikaan mutta justhan mä hokasin että sulla on et ja ei ole kattia mutta jos on kaikki pöntöt, koitappa ottaa ees jotain sieltä pois, ei tuo muuten tokene.
Ite ajelin ET:llä ilman takapönttöä(mallia kiertoilmauuni) eikä olleet kovat äänet. Kokeilin jopa pelkällä keskipöntöllä mutta oli liian teini ääni...
Onhan sulla ne kaikki 3 vaimenninta siellä vielä?
Ps. Se 3" DP lähinnä madaltaa ja vaimentaa ääntä, ei siitä varsinaista hyötyä lastuvirissä ole.
-
Väitän että takapönttöä enemmän tulppana toimii siellä putken kuumassa alkupäässä oleva katti. Ei tosin tuohon ahtojen pudotukseen välttämättä vaikuta kuten Hevonen mainitsi. 13C antaa ihan mukavasti 1.2bar ja pienin muutoksin irtoaa 250/385 jos putki ei ahdista. Yleensähän pakoputkiston loppuosa on vaihdettu tarvikkeeseen ja silloin vielä hieman ahdistavampi kuin tehtaalta lähtiessä on ollut (turbomallit).
Putsarin avaaminen sisälokasuojaan lisää myös sisämelua. Mulla oli ainoastaan tuplattu sisääntulokartiot kotelon etupuolella eikä ahdistanut yhtään vielä 360 hv tehoilla.
-
Väitän että takapönttöä enemmän tulppana toimii siellä putken kuumassa alkupäässä oleva katti. Ei tosin tuohon ahtojen pudotukseen välttämättä vaikuta kuten Hevonen mainitsi.
TVS:n tapauksessa ei liene mirriä kun on et.
-
No enhän mää täyspäinen oo sanonut olevanikaan mutta justhan mä hokasin että sulla on et ja ei ole kattia mutta jos on kaikki pöntöt, koitappa ottaa ees jotain sieltä pois, ei tuo muuten tokene.
Ite ajelin ET:llä ilman takapönttöä(mallia kiertoilmauuni) eikä olleet kovat äänet. Kokeilin jopa pelkällä keskipöntöllä mutta oli liian teini ääni...
Onhan sulla ne kaikki 3 vaimenninta siellä vielä?
Ps. Se 3" DP lähinnä madaltaa ja vaimentaa ääntä, ei siitä varsinaista hyötyä lastuvirissä ole.
Joo ei sielä kattia ole ensikskään, 3 pönttöä ja 2 ekaa läpivirtaavia kuten tiedät. Tarttisi joskus piruuttaan tehä sovite että sais mitata DP:stä pakoputkiston painehäviöt ja vertailla takapönttö kiinni vs irti, etuputkihan mulla on mallia 940 eli lambdanpaikalla varustettu.
-
Oisko käppyrää (ahtopainekäyrän kanssa? mitä oli maksimipaine?), niin vois speksata miten tuo nokka pelaa väännön osalta? Mulla on 230FT kone ET:n ruiskuilla ja lastulla, vakio kaikilta muilta osin, huokas 210hp/4700rpm ja 350nm välillä 3000-4000rpm, tehoa oli yli 200hp välillä 4200-rajotin, maksimiahdot joku 0.95. Tosin mulla taitaa tuo 13C olla se mikä ahdistaa, ahtoja ruuvaamalla paineet nousi alakierroksilla mutta 4k yläpuolella laskee samoihin 0.8 sääti maksimipaineeksi 1bar tai 0.8bar...
Ei ole ahtopaineen kanssa, kun paikassa missä kävin ei saanu. Maksimipaine oli 1.3. voin ton käppyrän joku päivä laittaa näytille. mulla on toi vakio
garretti ja paineet pysy hyvin ylhäällä.
-
Toivotaan että on vahvat kangetkin... Tulee muuten kohta noutaja muodossa koneen vaihto. :buck2:
Vakio linnunluut alkaa taipumaan jo liki noilla tehoilla.
Ei ole tietoa onko linnunluut, epäilen että ei. Koska on ollu tämmösellä kokoonpanolla jo 2v ja saapasta saanu niin maan perkeleesti.
Jos tuuletus reikiä alkaa lohkoon tulemaan, niin mitää laittaa 2.3 tilalle :)
-
FT:n kello. Ilman säätöpalikoita tekee noin 0.55bar painetta. Ja ei täyspäinen kuuntele sitä mölinää jos takapöntön nappais poies, siellä se on paikollaan, samoten kun vakiocooleri, ainoastaan putsarikotelo on mallia vapaasti hengittävä. Pakopainehan tuossa ongelma on, eikä sen takia viitikään enempi ruuvata jollei tässä iske motivaatio laitella tuo 16T ja sovitella vaik sen kaveriks isompi DP...
Mulla tekee samaa että pienemmillä vaihteilla putoaa noin 0,8bariin ja ft:n kello kanssa. Muutoksia 2,5tuumanen ränni alusta loppuun yhellä läpivirtaavalla, vapari putsari ja mökä ei oo siinäkään kovin paha. :S Suunnitelmissa on kyllä jossain kohtaa vaihtaa tuo 13c tuolta pois.
-
Eihän se pakoputkisto ole mikä sen ahtojen laskun kierroksilla aiheuttaa vaan tosiaan se kellon löysyys. Liika paine pakoputkistossahan päinvastoin painaa hukkaportin läppää kiinni päin jos äärimmäisyyksiin mennään.
Oman FK:n kello pudotti bleedatut 0.8bar paineet kierroksilla ~0.5-0.4bar, pakoputken totaalinen poistaminen ei vaikuttanut mitenkään. Nyt lisäjousen + bleedattu n. 0.8bar tippuu enää 0.7bar kierroksilla, vieläkin lisäjousta tarvitsisi..
-
Eihän se pakoputkisto ole mikä sen ahtojen laskun kierroksilla aiheuttaa vaan tosiaan se kellon löysyys. Liika paine pakoputkistossahan päinvastoin painaa hukkaportin läppää kiinni päin jos äärimmäisyyksiin mennään.
Jos pakoputki ahdistaa, pakopaine nousee josta taas seuraa se että lämmöt alkaa nousta ja ahtimella tulee ilmiö jota vois kuvailla"niinkuin pulloon puhaltais". Ahdin joutuu toimimaan vastapaineeseen.
Vai mitäs sanotte tilanteesta jossa pakopaine ylittää ahtopaineen... :D
-
Kysyisin sellasta että kun mulla on kaikki turbotukseen tarvittavat osat paitsi LH-2.4 boxit on vaparin boxeja, onnistuuko se niin että jos niihin laittaa turbokäyttöön tarkoitetun lastun niin ajaako se saman asian kuin turbon boxi?
Alla on kuvat -951 vaparin boxista (otettu volvo 740 b230f -89), josta pystyy irrottamaan tuon "kamman" ja jos sen tilalle laittaa turbon lastun niin toimiiko tuo sitten turbo käytössä?
Ruuvimeisseli osoittaa "kamman" paikan.
(http://i1194.photobucket.com/albums/aa379/miksu01/Ruisku%20osia/myytvt005.jpg)
Kampa irroitettuna
(http://i1194.photobucket.com/albums/aa379/miksu01/Ruisku%20osia/myytvt007.jpg)
Ensi kertaa turbottamassa volvoa niin siksi haluan kysyä etten turhaan hanki turbon boxeja.
Sellanen kysymys vielä että mistä tunnistaa virilastun? lukeeko siinä esim. viking? Ku mulla on yksi ylimääräinen motronic b230ET -023 boxi joka on joskus avattu, niin haluaisin tietää onko siihen asennettu lastu ennen kun myyn sen eteenpäin?
Tuossa kuva siitä
(http://i1194.photobucket.com/albums/aa379/miksu01/Ruisku%20osia/myytvt011.jpg)
-
Muistaakseni vikingin lastuissa on joku viikingin kuva?? muistanko väärin..
-
Muistaakseni vikingin lastuissa on joku viikingin kuva?? muistanko väärin..
Tuossa on vaan numero sarja eli varmaankin on vakio lastu. Piti vaan varmistella että jos ois ollu lastu ni oisin saanu paremman hinnan ku myyn :D
-
Itsellä B200ET ja tarkoitus olisi hommata tuo Deran lastu. Mitä mieltä porukka ollut siitä?
-
Voinko laittaa vakiolastulla esim 580cc suuttimet ?
Laitoin tänään vapaavirtaus suodattimen volvoon ja fuelcut iskee nyt ikävästi noin 4500-5500 alueella ahtojen noustessa n 1bar... Ei huvittais ostaa lastua kun talven aikana tulee mitsun 19t ahdin ja ne suuttimet jokatapauksessa ja samalla sitten tonin lastut eli lastu menis sitten taas uusiksi...
Autohan on siis 760 b230ft, turbo+ systeemillä ja 3" putkistolla ilman kattia jne...
-
LH-2.4 boxit on vaparin boxeja, onnistuuko se niin että jos niihin laittaa turbokäyttöön tarkoitetun lastun niin ajaako se saman asian kuin turbon boxi?
Tähän kaipaisin vastausta.
-
Tähän kaipaisin vastausta.
Katoppa tuolta vaikka tuo taulukko. http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=17206.0
-
mulla on 84 vuoden 760 eli kone on b23et motronicilla. Ja siihen saa tuon viking lastun mutta onko sitä järkeä pistää kun on tarkoitus vaihtaa hx35? riittääkö tälläine lastu vai tarvitseeko ostaa esim megasquirt?
-
Täältä löytyy kaikkia lastuja F/FT/FK LH2.4 ruiskuihin, myös sytkälastuja.
Vapariin (F) saa potkua FB lastulla missä on parempi bensakartta. Ja vielä lisää potkua jos vaihtaa nokan.
Vaparin boxein käy turbon lastu riipuen boxin mallista. -500 ja -900 sarjan boxit eivät käy lastuilla ristiin.
Turbossa VX-nokka menee pakopuolelta tukkoon, parempi vaihtoehto esim A-nokka jolla itse otin 403hv vinokoneesta. Vakio IMM riittää n. 270hv
Pistäkää vaikka privaa jos lastuja tarvis, niitä menee muutamia joka viikko eteenpäin. Myös maltilliset virit, esim pelkkkä fuelcut poisto.
Deran lastuihin voi suhtautua varauksella, osassa ainakin lukee "-984 Viking" binääritiedostoa kaivelemalla. Sen verran pitäis olla kompetenssia jos myy kopiolastuja, niin ainakin muokkaa valmistajan signeerauksen pois..
Omilla kotisivuilla paljon asiaa takavetojen virityksistä.
(http://www.lintsi.info/wx/volvo/tapahtumia/alastaro2009/15_elokuu/IMG_6398.jpg)
-
Nostatetaas vähän vanhaa.. Eli alkuviikosta oli nyt tarkoitus tilata tuo Vikingin Ecomax lastu ET koneeseen Jp Stylingiltä mutta nettiä selaillessani törmäsin myös BSR:n tekeleeseen. Onko noilla mitään konkreettista eroa?
-
Nostatetaas vähän vanhaa.. Eli alkuviikosta oli nyt tarkoitus tilata tuo Vikingin Ecomax lastu ET koneeseen Jp Stylingiltä mutta nettiä selaillessani törmäsin myös BSR:n tekeleeseen. Onko noilla mitään konkreettista eroa?
Itsellä oli BSR:n lastu ET-moottorissa ja tyytyväinen olin, vikingistä ei kokemusta ole. Kyllä mulle vähän sellainen kuva on jäänyt että BSR olisi noista kahdesta parempi vaihtoehto, mutta mitään faktaa en osaa valitettavasti kertoa.
-
Noh,tulipa nyt kuitenkin Viikinki tilattua kun rupesin epäilemään että onko nuo BSR lastut vain 2.3siin,ainakin mitä tehoja lueskelin. Tänään askartelin ahtopainemittarinkin jo tulevaa paineennostoa silmällä pitäen mutta yllätti että ne eivät nouse kuin 0.3 baariin?? Voi toki olla että dumppi on liijan löysällä,mutta mitkä on b200et:ssä vakiopaineet? Itse olen elänyt tiedossa että 0.5? ELK
E: Alhaiset paineet saatoivat johtua vuotavasta ahtoletkusta
-
Noh,tulipa nyt kuitenkin Viikinki tilattua kun rupesin epäilemään että onko nuo BSR lastut vain 2.3siin,ainakin mitä tehoja lueskelin. Tänään askartelin ahtopainemittarinkin jo tulevaa paineennostoa silmällä pitäen mutta yllätti että ne eivät nouse kuin 0.3 baariin?? Voi toki olla että dumppi on liijan löysällä,mutta mitkä on b200et:ssä vakiopaineet? Itse olen elänyt tiedossa että 0.5? ELK
Viking-lastut oli ainakin aikoinaan nimenomaan 2.3 koeneelle tarkoitettu ja joillain oli ongelmia saada auto joutokäyntipäästöistä läpi. Ratkaisuna oli aiheuttaa sopiva imuvuoto immun ja turbon välille päästömittauksen ajaks.
-
Silloin on lastussa vikaa jos seokset rikastuu jo tyhjäkäynnillä, normaalit bensakartan vilaukset ei vaikuta mitenkään pääsöihin. Vikingin lastut on muutenkin aika huonoja; saahan niillä tietty kovalla kuormalla jotain iloa 4500rpm jälkeen, muuten eivät vaikuta kulkuun mitenkään.
-
Noh,eipä tuo auto edes lupaa käyntiin Vikingillä. Onko ideoita? Lastun pitäisi olla oikea ainakin numeroiden perusteella. Onko BSR:llä b200et moottoriin lastua sitten? Tai muuta hyvää vaihtoehtoa?
-
Noh,eipä tuo auto edes lupaa käyntiin Vikingillä. Onko ideoita? Lastun pitäisi olla oikea ainakin numeroiden perusteella. Onko BSR:llä b200et moottoriin lastua sitten? Tai muuta hyvää vaihtoehtoa?
E:Lastu menneepi takuuseen. Toivotaan että uusi toimii. Joo ja näin olen ymmärtänyt että Viking ei ole se paras vaihtoehto,mutta kun se sattuu olemaan helpoiten saatavilla ja halvin? :D
-
No halvin se ei ainankaan ole. ::)
-
No halvin se ei ainankaan ole. ::)
No vaihtoehtoja saa esittää ja mielellään linkin kanssa mistä saa tilattua ;) Itseä nimenomaan hieman närkästyttää tuo teho vakiona tuolla alapäässä,tai siis sen olemattomuus ja jos Vikingillä ei sinne ole parannusta niin voisi ajan edetessä kokeilla muun valmistamaa tuotosta.
Näistä vaan löytyy niin pirun huonosti mittään informaatiota :P
-
Olihan piiri oikeinpäin?
Alavetoon auttaa iskutilavuus ja puristuksen nosto. B230ET on maamoottori verrattuna 200:seen.
-
Oli piiri oikein päin :) Tuli kolme kertaa kokeiltua uudestaan asennusta mutta ei niin mitään. Bensa haisi mutta ilmeisesti kipinä uupui. Jep,230et oisi ehdottomasti parempi,mutta tämä 2 litrainen manuaalilla ja vielä sedanina tuli niin hyvään hintaan vastaan että ei voinut olla hakematta :D