Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Lastutus, ohjelmointi ja moottorinohjaus => Aiheen aloitti: 240vole - 07.05.2013, 16:36:07

Otsikko: Vaparin lh 2.4 ohjaamaan b230fk :ta?
Kirjoitti: 240vole - 07.05.2013, 16:36:07
Juu eli tuli ostettua b230fk ja m90 laatikko, Edellinen omistaja oli purkanut kiireessä motin pois rälläkällä ja sivuleikkureilla  :(
Eli oiko mitään järkeä laittaa -90vm 240 (b200f) johtosarjoja tohon fk moottoriin? Mitä muutoksia täytyy tehdä? Toimineeko vielä +300hv?  Jos jollain on tommosen fk johtosarja kokonaisuudessa niin voi tarjota jos ylimääräinen(,ohjainboxi löytyy) :)
Otsikko: Vs: Vaparin lh 2.4 ohjaamaan b230fk :ta?
Kirjoitti: janne81 - 07.05.2013, 16:47:44
Ilman muuta laitat alkuperäisellä sarjalla, täyskaasukärkien eliminointi ja immun johtojen siirto/jatkaminen riittää johto hommissa.
Muista vaihtaa myös syttyboksi.
Otsikko: Vs: Vaparin lh 2.4 ohjaamaan b230fk :ta?
Kirjoitti: Miuzo - 07.05.2013, 17:28:08
Olikos sitten vielä niin että suuttimet tarttee etuvastukset?
Otsikko: Vs: Vaparin lh 2.4 ohjaamaan b230fk :ta?
Kirjoitti: ässäarpa - 07.05.2013, 18:11:42
Kyllä.
Otsikko: Vs: Vaparin lh 2.4 ohjaamaan b230fk :ta?
Kirjoitti: P0UT14IN3N - 27.05.2013, 11:15:19
Joko tämä käy? Mulla nimittäin ei lähe käyntiin samalla kokoonpanolla.
Otsikko: Vs: Vaparin lh 2.4 ohjaamaan b230fk :ta?
Kirjoitti: 240vole - 12.06.2013, 20:46:56
Joko tämä käy? Mulla nimittäin ei lähe käyntiin samalla kokoonpanolla.

Ei käy vielä kunhan kyselen etukäteen että mihin varautua.  :)   Mistäköhän sais vm -95 940 b230fk kytkentäkaaviot ja vm-90 240 b200f kytkentäkaaviot?
Otsikko: Vs: Vaparin lh 2.4 ohjaamaan b230fk :ta?
Kirjoitti: Huikkoster - 12.06.2013, 20:59:05
http://360.haubits.net/index.php?dir=VolvoRacing.se%2F

Tuolta löytyy todella kattavasti sähkökaavioita.

http://360.haubits.net/VolvoRacing.se/volvo_240__1990.pdf
http://360.haubits.net/VolvoRacing.se/volvo_940__1995.pdf
Otsikko: Vs: Vaparin lh 2.4 ohjaamaan b230fk :ta?
Kirjoitti: 240vole - 12.06.2013, 21:39:25
http://360.haubits.net/index.php?dir=VolvoRacing.se%2F

Tuolta löytyy todella kattavasti sähkökaavioita.

http://360.haubits.net/VolvoRacing.se/volvo_240__1990.pdf
http://360.haubits.net/VolvoRacing.se/volvo_940__1995.pdf

Kiitos! Täytyy alkaa ihmettelemään noita. :)
Otsikko: Vs: Vaparin lh 2.4 ohjaamaan b230fk :ta?
Kirjoitti: mikan - 13.06.2013, 12:24:16
Kiitos! Täytyy alkaa ihmettelemään noita. :)

Ja sitten vielä siihen vaparin boxiin pitää vaihtaa lastu, jossa on tubron kartat, jotta se toimii turbossa oikein.

Tai muutoin saatat tavata sen ikävän hyönteisen nimeltään mäntäpistiäinen!  :hello:
Otsikko: Vs: Vaparin lh 2.4 ohjaamaan b230fk :ta?
Kirjoitti: 240vole - 13.06.2013, 20:22:08
Ja sitten vielä siihen vaparin boxiin pitää vaihtaa lastu, jossa on tubron kartat, jotta se toimii turbossa oikein.

Tai muutoin saatat tavata sen ikävän hyönteisen nimeltään mäntäpistiäinen!  :hello:

Jep  :) Joo elikä löytyy b200f koko johtosarjat ja kaikki boxit yms. lisäksi on fk ruiskuboksi. Eli immun, sytkäpurkin, suuttimien etuvastukset tarvineis hommata.,? Eli jos jollain ylimääräisenä löytyy semmoset niin saa tarjota.  :)
Otsikko: Vs: Vaparin lh 2.4 ohjaamaan b230fk :ta?
Kirjoitti: Denso - 15.07.2013, 18:55:03
Eli vaparin johtosarja käy sellasenaa turbon kanssa?
Kaikki muu turbon osat on jo paitsi etuvastukset.
Otsikko: Vs: Vaparin lh 2.4 ohjaamaan b230fk :ta?
Kirjoitti: Denso - 18.07.2013, 21:42:52
Ei taia taas vastausta saaha, mut missähä kohtaa ne suuttimien johot yhistyy?
Ei huvittas koko johtosarjaa purkaa ettimisen takii, pitäs ne etuvastukset liittää sinne.
Otsikko: Vs: Vaparin lh 2.4 ohjaamaan b230fk :ta?
Kirjoitti: mikan - 18.07.2013, 21:58:53
Ei taia taas vastausta saaha, mut missähä kohtaa ne suuttimien johot yhistyy?
Ei huvittas koko johtosarjaa purkaa ettimisen takii, pitäs ne etuvastukset liittää sinne.

Suuttimien johdot tulevat erillään etuvastuksilta suuttimille plussan puolelta ja sitten miinukset yhdistyvät siinä koneen johtosarjassa yhdeksi. Eli boxille tulee vain yksi piuha, missä LH maadoittelee suuttimia.
Plussa tulee etuvastuksille yhtenä piuhana ja jakaantuu vasta vastuspaketissa.

Siinä määrin taitaa vaparin johdotuksessa olla ero jurbon kanssa.

http://360.haubits.net/VolvoRacing.se/volvo_940__1995.pdf

Huikkosterin linkaamassa skemassa sivulla 13 on kuvattu kytkentä niistä etuvastuksista.

Kaiken kaikkiaan LH/EZK piuhasarja on niin simppeli, että sen rakentelee vaikka tyhjästä ostamalla metritavaraa.
Ainoat omituisuudet piuhasarjassa on koaksiaalikaapelit, lambdalta, Asentotunnistimelta ja nakutusanturilta. Kaikki muut piuhat on peruskauraa.
Otsikko: Vs: Vaparin lh 2.4 ohjaamaan b230fk :ta?
Kirjoitti: Denso - 18.07.2013, 22:12:04
Tarkotin 240 johtosarjaa, pitäs kaivaa esii paikka missä 1 johto eroo neljäks.
jos joku tietää paikan ni ei trviis ruveta purkamaa enempää ku pakko.
Otsikko: Vs: Vaparin lh 2.4 ohjaamaan b230fk :ta?
Kirjoitti: Denso - 19.07.2013, 21:05:54
Mites tuo täyskaasukärkien eliminointi oikee tapahtuu?
Otsikko: Vs: Vaparin lh 2.4 ohjaamaan b230fk :ta?
Kirjoitti: mikan - 20.07.2013, 02:27:30
Mites tuo täyskaasukärkien eliminointi oikee tapahtuu?

Katkaisemalla piuha niiltä LH:lle, ettei LH saa tietoa täyskaasusta.

Ja missä tuo edellisen viestin yhdistymispaikka on piuhasarjassa, saattaa löytyä kaksnelosen netistä löytyvistä vihreistä kirjoista tai sitten ei välttämättä.
Otsikko: Vs: Vaparin lh 2.4 ohjaamaan b230fk :ta?
Kirjoitti: Denso - 20.07.2013, 11:42:29
Katkaisemalla piuha niiltä LH:lle, ettei LH saa tietoa täyskaasusta.

Ja missä tuo edellisen viestin yhdistymispaikka on piuhasarjassa, saattaa löytyä kaksnelosen netistä löytyvistä vihreistä kirjoista tai sitten ei välttämättä.
Löyty iha päättelemällä, ja 1 johto eroskii kuueks.
Mikä johto pitää katkasta? kaasuläpänasentotunnistimestako kyse?
Otsikko: Vs: Vaparin lh 2.4 ohjaamaan b230fk :ta?
Kirjoitti: AtAi - 20.07.2013, 11:59:59
Katkaisemalla piuha niiltä LH:lle, ettei LH saa tietoa täyskaasusta.

Ja missä tuo edellisen viestin yhdistymispaikka on piuhasarjassa, saattaa löytyä kaksnelosen netistä löytyvistä vihreistä kirjoista tai sitten ei välttämättä.
Mikä tässä on muuten ideana, ettei LH saisi tietää täyskaasusta?
Otsikko: Vs: Vaparin lh 2.4 ohjaamaan b230fk :ta?
Kirjoitti: mikan - 20.07.2013, 13:30:29
Löyty iha päättelemällä, ja 1 johto eroskii kuueks.
Mikä johto pitää katkasta? kaasuläpänasentotunnistimestako kyse?

Jep, kaasuläpän asentotunnistimelta lähtevä täyskaasun tunnistuspiuha nips naps....

Älä katkaise sitten sitä maapiuhaa!  ;)

Mikä tässä on muuten ideana, ettei LH saisi tietää täyskaasusta?

Vaparissa tuo täyskaasurikastus on käytössä ja turbossa ei.  Joissakin turbon koodeissa se on päällä, vaikkei johtosarjassa ole piuhaa sille, ellei kaikissa binääreissä. En ole tarkastanut sen päällä oloa kaikista, kun se ei ole ollut mielenkiintoni kohde LH:ssa.

Turbossa LH hoitaa sopat pelkästään IMMun, lambdan ja kierrosluvun funktiona lämpimällä koneella, jollei EZK:lta tms. tule jotain ylimääräistä tietoa/tarvetta tehdä jotakin muuta.

Vaparissa siihen soppien laskentaan sotketaan vielä tieto täyskaasustakin, mikä turbossa vetäisee sopat tolkuttoman paksulle.
Otsikko: Vs: Vaparin lh 2.4 ohjaamaan b230fk :ta?
Kirjoitti: Denso - 22.07.2013, 15:21:16
Muute toimii hyvi, mut ahtimesta ei tunnu oleva muuta iloo ku vihellys  :idiot2:
Otsikko: Vs: Vaparin lh 2.4 ohjaamaan b230fk :ta?
Kirjoitti: mikan - 03.08.2013, 20:14:38
Muute toimii hyvi, mut ahtimesta ei tunnu oleva muuta iloo ku vihellys  :idiot2:

Oletko mitannut ahtoja?  Jos ahdin toimii (nostaa paineet) mitatusti, niin silloin on boxin kartoissa sanomista!
Otsikko: Vs: Vaparin lh 2.4 ohjaamaan b230fk :ta?
Kirjoitti: Denso - 05.08.2013, 16:17:58
Oletko mitannut ahtoja?  Jos ahdin toimii (nostaa paineet) mitatusti, niin silloin on boxin kartoissa sanomista!
Kyl selkeesti ahtaa, on tonilta tulossa lastutetun sytkäboksin kaveriks lastutettu ecu.
jos sit toimis.
Otsikko: Vs: Vaparin lh 2.4 ohjaamaan b230fk :ta?
Kirjoitti: AtAi - 05.08.2013, 20:42:38
Muute toimii hyvi, mut ahtimesta ei tunnu oleva muuta iloo ku vihellys  :idiot2:
Jos ehjä ahti, niin vikana joko tukossa oleva putki tai ilmanputsari jos viheltelee eikä voimaa ole.
Otsikko: Vs: Vaparin lh 2.4 ohjaamaan b230fk :ta?
Kirjoitti: Denso - 05.08.2013, 21:55:27
Jos ehjä ahti, niin vikana joko tukossa oleva putki tai ilmanputsari jos viheltelee eikä voimaa ole.
Kaik on uutta.
Otsikko: Vs: Vaparin lh 2.4 ohjaamaan b230fk :ta?
Kirjoitti: Timo_R - 07.08.2013, 18:46:36
Tutkailen tässä hiukan joskus aikoja sitten talteen ottamaani LH 2.4:en johtosarjaa. Mikä on tuo pinni 30 -> starter  ::) 
Onko se automaattilaatikon shifterissä oleva kytkin jos estää käynnistämisen vaihde päällä?

Ihmettelin hetken kun johdon värit ei tahtonu täsmätä, mutta 89 ja 90 240:n johtosarjoissa onkin eroja jonkinverran.
Otsikko: Vs: Vaparin lh 2.4 ohjaamaan b230fk :ta?
Kirjoitti: Denso - 07.08.2013, 19:01:26
Tutkailen tässä hiukan joskus aikoja sitten talteen ottamaani LH 2.4:en johtosarjaa. Mikä on tuo pinni 30 -> starter  ::) 
Onko se automaattilaatikon shifterissä oleva kytkin jos estää käynnistämisen vaihde päällä?

Ihmettelin hetken kun johdon värit ei tahtonu täsmätä, mutta 89 ja 90 240:n johtosarjoissa onkin eroja jonkinverran.
Taitaa olla, ainakii samat värit johossa. omassa on automaatista otettu johtosarja, siitä puuttu se startin johot yhistävä siltaliitin ni ihmettelin ku ei ekaks avaimesta startannu.
Otsikko: Vs: Vaparin lh 2.4 ohjaamaan b230fk :ta?
Kirjoitti: Timo_R - 07.08.2013, 19:03:30
Taitaa olla, ainakii samat värit johossa. omassa on automaatista otettu johtosarja, siitä puuttu se startin johot yhistävä siltaliitin ni ihmettelin ku ei ekaks avaimesta startannu.


Jep....toi on manuaalin sarja, mutta oon näköjään purkanu sen verran hätäsesti, että vedin ton kojetaulun alle menevän 9 johdon nipun poikki.
Onneksi noista kuvista kyllä selvittelee, että mikä mihinkin menee :)
Otsikko: Vs: Vaparin lh 2.4 ohjaamaan b230fk :ta?
Kirjoitti: Denso - 07.08.2013, 19:07:10

Jep....toi on manuaalin sarja, mutta oon näköjään purkanu sen verran hätäsesti, että vedin ton kojetaulun alle menevän 9 johdon nipun poikki.
Onneksi noista kuvista kyllä selvittelee, että mikä mihinkin menee :)
Ite purin koko autosta johtosarjan ni ei tarvinnu ihmetellä.
Otsikko: Vs: Vaparin lh 2.4 ohjaamaan b230fk :ta?
Kirjoitti: Timo_R - 08.08.2013, 09:30:09
Tutkailen tässä hiukan joskus aikoja sitten talteen ottamaani LH 2.4:en johtosarjaa. Mikä on tuo pinni 30 -> starter  ::) 
Onko se automaattilaatikon shifterissä oleva kytkin jos estää käynnistämisen vaihde päällä?

Ihmettelin hetken kun johdon värit ei tahtonu täsmätä, mutta 89 ja 90 240:n johtosarjoissa onkin eroja jonkinverran.

Hiukan kun asiaa pohti, nii eihän tuosta shifteristä boksille mitään tietoa mene, koska starttaamisenhan se estää. Tuo pinni 30 menee starttimoottorin herätteeseen.
Otsikko: Vs: Vaparin lh 2.4 ohjaamaan b230fk :ta?
Kirjoitti: mikan - 08.08.2013, 14:29:17
Hiukan kun asiaa pohti, nii eihän tuosta shifteristä boksille mitään tietoa mene, koska starttaamisenhan se estää. Tuo pinni 30 menee starttimoottorin herätteeseen.

Minulla oli hämärä muistikuva, että siitä automaatin vaihtajasta menisi tieto LH:lle tyyliin vaihde kytketty RD21 tai sitten P/N. 
Yritin nopsasti kaivelle skemasta tuota, mutta en löytänyt, joten saatoin väistää muurin.  :-[

Jos se piuha on, niin se menee 15/16 pinneille, joilla kompensoidaan tyhjäkäyntiä esim. ilmastoinnin kompuran kytkeytyessä. Eli heti kun noihin piuhoihin tulee tietoa, niin LH vetäisee tyhjäkäyntiä selvästi isommalle, ettei kone sammuisi lisäkuormasta mutta yrittää silti pitää kierrokset siellä 750rpm, kuormasta riippumatta.

Mutta juu, sen lootan kytkimen tärkein tehtävä on estää solenoidille virran tulo, jos keppi ei ole asennossa P/N.
Eli starttaus estetään vaihde päällä. Manuaaleissa sen tilalla on johtolenkki.
Otsikko: Vs: Vaparin lh 2.4 ohjaamaan b230fk :ta?
Kirjoitti: AtAi - 19.08.2013, 19:39:33

Jep....toi on manuaalin sarja, mutta oon näköjään purkanu sen verran hätäsesti, että vedin ton kojetaulun alle menevän 9 johdon nipun poikki.
Onneksi noista kuvista kyllä selvittelee, että mikä mihinkin menee :)
Selviskö mihin menee?

Oonko pahasti hakoteillä?:
Näemmä kojelaudan takana ei oo valmiiksi tota 11napasta liitintä, tässäkään mallissa nyt pitää arpoa mihin tunkea johdot.
Liittimessä johdot:
1. Blue - Wirtalukko start/run
2. Gray/red - A/C(?)
3. Yellow/Red ?
4. Green - A/C(?)
5. blue/black - Mittaristo O-liitin, napa 6
6. ---
7. pink/white - Check Engine valo(?)
8. Yellow/red ?
9. Pink - [wirtalukko/start
10. Red -Sulake #6
11. Red -Sulake #6
Ongelma on sekin ettei tiedä minkävuotisesta johtosarja, epäilys että 90 tai uudempi ku osu enemmän sinnepäin nua johtojen värit.
Otsikko: Vs: Vaparin lh 2.4 ohjaamaan b230fk :ta?
Kirjoitti: Timo_R - 19.08.2013, 21:33:51
Selviskö mihin menee?

Oonko pahasti hakoteillä?: Ongelma on sekin ettei tiedä minkävuotisesta johtosarja, epäilys että 90 tai uudempi ku osu enemmän sinnepäin nua johtojen värit.

Tuolta löytyy aika hyvin nuo eri vuosimallien kaaviot : http://360.haubits.net/index.php?dir=VolvoRacing.se%2F

-89 ja -90 ainakin tosiaan on pieniä eroja.

Kyllä ne kaikki selvis....tai ainakin vehkeet saatiin käymään. Se kaavio vaan ei oo mulla tässä nyt koneen vieressä.

- Kaks oli tosiaan ilmastointiin liittyvää - saa vissiin nostettua tyhjäkäyntiä sitä kautta.
- Paksumpi puna-keltanen muistaakseni oli syöttö bensapumpuille.
- Ohuemmat puna-keltaiset oli lambdan lämmitys (ja vissiin joku muu) nämä siis meni   
  sulakkeen 4 kautta. Jos haluaa sitä käyttää.
- Pinkki oli vikavalo
- sini-keltaiseen tuli startin herätevirta
- sininen tais olla nopeustieto laatikolta (ei tullut käyttöön)
Otsikko: Vs: Vaparin lh 2.4 ohjaamaan b230fk :ta?
Kirjoitti: AtAi - 19.08.2013, 21:58:49
Sulla oli siis 89 autosta sarja  -H- Näkyvimpänä erona että 90 ja uudemmissa se pinkki tosiaan menee virtalukolla ja pinkki/valkonen vikavalolle

Näin ainakin tavailin noita, ja apuna oli autonpuoleinen johtosarja(pinkki ja sininen näki siitä) jeesimässä tossa vuosimallin oikein arvaamisessa.
Mut juu eli punakeltaset tarvii vetää neloselle ja kattoo mistä nousee savu sen jälkeen, toki ennen sitä tarvii se kone niputtaa paikoilleen.
Otsikko: Vs: Vaparin lh 2.4 ohjaamaan b230fk :ta?
Kirjoitti: Timo_R - 19.08.2013, 22:01:39
Sulla oli siis 89 autosta sarja  -H- Näkyvimpänä erona että 90 ja uudemmissa se pinkki tosiaan menee virtalukolla ja pinkki/valkonen vikavalolle

Näin ainakin tavailin noita, ja apuna oli autonpuoleinen johtosarja(pinkki ja sininen näki siitä) jeesimässä tossa vuosimallin oikein arvaamisessa.
Mut juu eli punakeltaset tarvii vetää neloselle ja kattoo mistä nousee savu sen jälkeen, toki ennen sitä tarvii se kone niputtaa paikoilleen.


Juu niin oli.....siitä yhden talven talviautosta sen omin kätösin purin.
Helpoin se ehkä on niin, että sen paksun puna-keltasen vie pumpuille. Itse kyllä varmuudeksi kytkin sen niin, että se ohjaa erillistä relettä, koska rele oli jo valmiiksi kytkettynä.
Sitten niihin kahteen muuhun puna-keltaiseen nappaa jostain +12v, sillon kun virrat päällä. Ei sen kummempia. Noissa sulakejärjestyksissäkin näköjään kun on eroja.
Otsikko: Vs: Vaparin lh 2.4 ohjaamaan b230fk :ta?
Kirjoitti: wh - 17.12.2013, 00:14:54
Moi, elikkäs alkais olee mulla johdot kondiksessa, mihinkä tuo startin heräte ny vedellään ? siis tuosta repsikan jalkotilaan tulevasta 9 pinnisestä, olen liittimen purkanut ja muille tarpeellisille johdoille löytänyt paikan.

eli siis:
1:sinikeltainen johto startin heräte, mihin se vedetään ?
2: Tarvitseeko LH nopeustiedon ? (sinimusta johto )


kiitos jo etukäteen vastauksista.
Otsikko: Vs: Vaparin lh 2.4 ohjaamaan b230fk :ta?
Kirjoitti: Miuzo - 17.12.2013, 09:03:12
Ainakin 240:ssä heräte kulkee sen harmaan vähän kuutionmallisen liittimen läpi joka sijaitsee aika keskellä tulipellin yläreunassa. Eli jos sulla on valmis johtosarja startin pitäs pyöriä vaikkei siihen 9 napaseen ois mitään kytkenyt  :) Omissa sähköviritelmissä ainakin niin eikä ees sähkökäry noussut  :D