Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Aiheen aloitti: Rokuli - 14.11.2016, 13:50:08

Otsikko: 240--> b230ft + m90
Kirjoitti: Rokuli - 14.11.2016, 13:50:08
Eli  ensimmäistä kertaa moottoria vaihtamassa ja olisi nyt tarkoitus tuommonen kokoonpano vaihtaa b200e+m47 tilalle. Kaikki on kohtalaisen selvää, paitsi moottorinohjauksen vaihtaminen kjetronicista---> LH 2.4 jonka tuo moottori käsittääkseni vaatii?
Löytyykö jostain suomenkielisiä ohjeita tähän?

 Foorumilta lukenut myös, että m90 pitäs sopia hyvin vaihtamalla kardaanin jostain tietystä  volvosta, mutten muista mistä. Mitä muuta olisi hyvä tietää?  Ja b230ft mukana tulisi kaikki paitsi moottorinohjaus

240 vuosimallia -86 ja b230ft tulossa luultavasti 940 vm.97

Edit. Tämä vaihto olisi siis paljon helpompi hoitaa mikäli autossa olisi valmiina b200e tilalla b200f moottori, jos olen käsittönyt oikein? Eli ei aivan mitään boltonia ole? ;D
Otsikko: Vs: 240--> b230ft + m90
Kirjoitti: Joni- - 23.11.2016, 14:29:28
Hommaat vaan 240 LH johtosarjan nii sopii suoraa. Huonolla tuurilla voi muutaman johdon joutua lisätä ja/tai muuttaa.
Otsikko: Vs: 240--> b230ft + m90
Kirjoitti: bolinder - 23.11.2016, 16:13:22
Johtosarja kun tossa todettiin ja sen lisäksi tavallaan kaikki mitä ei käy 74x/94x b230ft koneesta niin sen otat vaikka siitä sun b200e koneesta kuten esm moottori kiinnikeet virrankakaja+apuakseli
Otsikko: Vs: 240--> b230ft + m90
Kirjoitti: TVS - 23.11.2016, 22:45:38
Kardaani käy nykyisestä pikku kiinnitysmuokkauksella, olettaen että molemmat laatikot on hardylaipalla.
Otsikko: Vs: 240--> b230ft + m90
Kirjoitti: Rokuli - 25.11.2016, 21:24:18
Anteeksi avuttomuuteni, mutta miksi virranjakaja edes pitää vaihtaa? Tuossa b230ft on siis virranjakaja käsittääkseni kannen "peräpäässä" ja se kohta josta b200e löytyy virranjakaja on taas tuossa b230ft koneessa tulpattu.

Ja kiitokset vastauksista, olin 99% varma että tulee pelkkää "selaa foorumia"  :D
Otsikko: Vs: 240--> b230ft + m90
Kirjoitti: Kaziganth - 25.11.2016, 21:27:43
Anteeksi avuttomuuteni, mutta miksi virranjakaja edes pitää vaihtaa? Tuossa b230ft on siis virranjakaja käsittääkseni kannen "peräpäässä" ja se kohta josta b200e löytyy virranjakaja on taas tuossa b230ft koneessa tulpattu.

Ja kiitokset vastauksista, olin 99% varma että tulee pelkkää "selaa foorumia"  :D
Koska toinen vaihtoehto on leikata tulipeltiin reikä kansijakajan kohdalle
Otsikko: Vs: 240--> b230ft + m90
Kirjoitti: Huikkoster - 25.11.2016, 21:28:46
Päätyjakaja ei mahdu 240:in konehuoneeseen. Laita pystyjakaja ja sitä käyttävä apuakseli b200e:stä. Akselit ovat muuten samanlaisia mutta b230ft:stä puuttuu jakajan hammastus.
Otsikko: Vs: 240--> b230ft + m90
Kirjoitti: Rokuli - 25.11.2016, 22:20:25
Ahaa en tullutkaan ajatelleeksi  ::) mites muuten onko väliä kumpaa puolaa käytän, tuota joka tuli b230ft mukana vai tuota joka nyt paikallaan b200e:ssä josta otan sen pystyjakajan?
Otsikko: Vs: 240--> b230ft + m90
Kirjoitti: bolinder - 28.11.2016, 06:48:12
Muistaakseni siinä 230ft puolassa on erilainen puolanjohto, siis se liitin kun 240 omassa. Itse laittaisin se mikä on paikalla niin sopii 240sen puolanjohto suoraan
Otsikko: Vs: 240--> b230ft + m90
Kirjoitti: Rokuli - 12.12.2016, 18:37:34
 Mitenkäs nuitten suuttimien etuvastuksien kanssa? Mistä löydän oikeat, moottorissa siis b230ft vakiosuuttimet. Saa tarjota jos nurkissa pyörii  ;D

Edit. Ja tosiaa 240 oman LH johtosarjan kanssa tulee tämä
Otsikko: Vs: 240--> b230ft + m90
Kirjoitti: JVEEM - 12.12.2016, 19:04:41
200 Sarjalaiseen korkeaohmiset, joten ei etuvastuksia.
Otsikko: Vs: 240--> b230ft + m90
Kirjoitti: Rokuli - 15.12.2016, 15:22:55
Eli tarkoitatko siis, että helpompi vaihtaa korkeaohmiset suuttimet, kuin laittaa ne etuvastukset?
Otsikko: Vs: 240--> b230ft + m90
Kirjoitti: JVEEM - 15.12.2016, 15:51:28
Kyllä jos 200 sarjalaisen johtosarja kyseessä, koska ei tarvitse etuvastuksia. Senkun hommaa korkeaohmiset suuttimet ja pistää kiinni.

Alle 7 ohm suuttimet (matalaohm) tarvitsevat aina etuvastukset kun taas yli 7 ohm suuttimet (korkeaohm) menee ihan ilmankin. Etuvastusten tehtävä on matala ohmisissa rajoittaa virtaa jotta ruiskuboksin suuttimia ohjaavat fetit eivät kärähdä.

Ja 200 sarjalaisissa alunperinkin korkeaohmiset, mutta 900 sarjalaisissa matalaohmiset, jonka takia on etuvastukset.
Otsikko: Vs: 240--> b230ft + m90
Kirjoitti: Rokuli - 15.12.2016, 16:52:51
Kiitoksia selvennyksestä! Alkais olee romua hankittu nyt sen verran, että enää uupuu nuo korkeaohmiset suuttimet, sekä sytkäpoksi ja sitte voi alkaa purkamaan vanhaa tekniikkaa pois tieltä ;D

Mietin vähän, että pitäiskö jatkaa tässä ketjussa, vaiko raapustaa tuonne projektipäiväkirjat osioon jotain höpinöitä. Tulen kyseleen aika paljon neuvoa kuvien kera, että ois seuraavillekki käettömille vähän helpompi toteuttaa tämmöstä swappia.
Otsikko: Vs: 240--> b230ft + m90
Kirjoitti: bolinder - 15.12.2016, 17:48:00
Päiväkirja/showroom  vaan pystyyn ei niitä ikinä liika ole
Otsikko: Vs: 240--> b230ft + m90
Kirjoitti: RikuPit - 29.01.2021, 17:01:24
Moro! Mulla on tulossa 240 koriin b230 kone turbotettuna, lh2.4 ohjattuna. Olis tiedossa 240 lh2.4 peräisin oleva koneen johtosarja, tämä onkin vissiin ihanteellisin vaihtoehto? Mutta tarviiko mun nyt löytää nimeomaa 240 peräisin olevat sytkä ja bensa purkitkin vai sopiiko 240 johtonippuun 740/940 ECUt? Lastunhan tietenkin tarvii vapari boxit oli ne sitten mistä tahansa.
Otsikko: Vs: 240--> b230ft + m90
Kirjoitti: Jambo - 29.01.2021, 19:51:05
Sopii 240 LH johtosarjaan myös 7/940 ecut. Uudemmissa yseissä on sit ajonestollisia bokseja mutta sen ohittaminen ei ole sun tapauksessa ongelma
Otsikko: Vs: 240--> b230ft + m90
Kirjoitti: RikuPit - 29.01.2021, 20:35:33
Osaatko heittää ecu ja ezk parhaiten mun tapauksessa kolme viimeistä ohjainlaitteiden numeroa? Kävisikö esim. -967 ja -148?