Ateho  Elekma

Rodion koeajaa: Volvo vain yhtenä vaihtoehtona

  • 575 Vastauksia
  • 228880 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #30 : 22.09.2011, 09:45:51 »
Eli kulutuksiin kannattaa suhtautua varauksella, etenkin autojen ollessa vähän ajettuja.

Laitoin ajotietokoneiden kulutukset vain tuohon näon vuoksi, kuten kirjoitin. Kulutuksen  mittasin samaan tapaan kuin vaikkapa Ecoruneissa ;)

Sille ei voi mitään, jos on sisäänajo-ohjelma käytössä, johonkin nämä on vertailtava ja se on kulutusten suhteen tuo data. En lähde laittamaan tuonne mitään hihavakioita sisäänajo-ohjelmien vuoksi.

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #31 : 22.09.2011, 09:49:06 »
Laitoin ajotietokoneiden kulutukset vain tuohon näon vuoksi, kuten kirjoitin. Kulutuksen  mittasin samaan tapaan kuin vaikkapa Ecoruneissa ;)

Sille ei voi mitään, jos on sisäänajo-ohjelma käytössä, johonkin nämä on vertailtava ja se on kulutusten suhteen tuo data. En lähde laittamaan tuonne mitään hihavakioita sisäänajo-ohjelmien vuoksi.
Hyvä että kulutukset on oikeasti mitattu.

Ja toki laitat ne mitatut arvot esille, en muuta pyytäisikään. Mutta on hyvä tiedostaa, että sisäänajo-ohjelmia löytyy, luultavasti kaikista. Poistumisraja on sitten jokaisella mitä on, veikkaan kuitenkin olevan alle 3000km raja kaikissa.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #32 : 22.09.2011, 09:51:47 »
Volvon nelivetoja käsittääkseni muuten tehdään myös manuaalina, ei vain tuoda Suomeen. Ruotsin hinnastosta ainakin viime vuonna vielä löysin nelivedon ja kovan laatikon yhdistelmän, joka poistaa yhden Volvon heikoista kohdista eli huonon automaatin.

Mutta enpä yllättyisi, vaikka tässä oltaisiin menossa BMW:n suuntaan?

Ei paha valinta...

Kyllä Volvon saa manuaalilla. Tarjous on jo käsissä... mutta hintoihin päästään myöhemmin ;)

Muutamia huomioita: Tiguanin ajotietokoneen näyttö oli pimeällä ajettaessa liian kirkas, vaikka sen laittoi pienimmälle asetukselle, kajasti koko ajan silmään ikävästi. En myöskään löytänyt miten sen voisi pimentää kokonaan. Sen keskikonsolissa olevan ison näytön pimentäminen oli helpointa ja nopeinta Bemarissa.

Tiguanin outoja huomoita oli vielä nuo jalkatilavalot edessä, jotka paistoivat himmeänä myös ajettaessa. Kun ajoi muuten pimeällä, oli jotenkin outoa kun näki omien jalkojen liikkeet koko ajan "sivusilmällä". Efekti ehkä heikkenee, jos on mustat kengät, itselläni oli ajossa vihreät:




Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #33 : 22.09.2011, 10:23:17 »
Audista yleisesti:

Auto on ulkoa ehkä eniten omaan silmääni sopiva. Seisoo suorassa ja on uskottavan näköinen. Ainoa miinus on järjettömän kokoiset pyöräholvit ja nopsan näköisesti kaartuva kattolinja (en ole mitannut kaartuuko muilla enemmän, heh). Myös isot peilit ovat sellainen asia, josta tykkään.

Edessä tilaa oli hyvin, en lähtisi valittamaan ajoasennostakaan. Ainoa huono oli sporttipenkit, jotka eivät kovin sporttiselta vaikuttaneet muilta osin kuin siltä "venyvältä" reisituelta, jota venytettäessä tuli sitten kauhea rako penkkiin, johon kassit valuivat... no ei vaan. Rako tuli, mutta ei se pahemmin haitannut. Avokki sen sijaan kommentoi, että "penkit on kuin legot, tehty liian monesta palasesta ja tuntuu ikävältä ne saumat".

Nappeja oli keskikonsolissa omaan makuuni jo vähän liikaa, ja mm. penkinlämmittimien säätö on turhan monimutkainen, kun ensin nappi ja sitten ruuvaus. Audissa, ehkä Tiguanin ohella, tuli huomattua automaatti-ilmastointi. Ja se on huono asia. Audissa ilmastointi puhalsi auto-asennossa liian kovaa (3-taso), vaikka ulkona oli +14 astetta eikä edes satanut. Kuivasi hieman silmiä ja aiheutti pientä melua ohjaamoon. Ilmavirran ääni siis kuului etenkin valoissa, mutta myös ajettaessa kaupunkinopeuksia. Harmillinen juttu sinällään.

Edessä hartiatila ja pääntila oli Audissa hyvää luokkaa, sanoisin, että Volvon tasoa ja BMW taas hieman ahtaamman oloinen näistä kolmesta leveyssuunnassa (kuskin+repsikan penkki kokeiltuna). Näkyvyys ulos oli Audissa riittävää, mutta mutta, minun kokoisellani henkilöllä taustapeili oli niin keskellä tuulilasia, että häiritsi todella paljon taajama/kaupunkiajossa.

Katsotaan jos saan kuvaa tähän. Kuvassa näkee miten peilin taakse menee helposti ihminen suojatiellä tai autokin jopa risteävällä tiellä. En ymmärrä miksi sen piti olla niin matalalla, osaako joku selittää?





Kuvassa näkyy, että pitäisi ottaa kuva vielä vähän ylempää, jotta taustapeili olisi "oikein".


Ajossa Audi oli miellyttävän hiljainen ja moottorin ääni oli todella hyvin eristetty pois. Muutenkin kulku oli kohtuullisen pehmeää, osaltaan varmaan korkeat renkaat vaikutti, oli muistaakseni 235/60-18.

Kulkupuolessa ei mitään moitittavaa, riittävän ripeä minun tarpeisiini. Ainoa miinus tulee korkeasta kulutuksesta. Vaikka ajoin kuinka varovasti, Audi kulutti selvästi eniten näistä. Vaikka oli vielä "kova" DSG-loota. Voisiko iso otsapinta-ala, muotoilu ja isot renkaat ehkä selittää tuota jonkun verran.

Se täytyy sanoa, että itse en DSG-faneihin kuulu, moottorijarrutus on yllättävän laimeaa ja aina ei ole oikea vaihde odottamassa, jolloin empimistä on havaittavissa. Samoin hieman pelottaa miten veneen nosto hoituu DSG:llä, mutta jos manuaaliin päädytään, se ei tietenkään ole ongelma.

Ohjaus oli Audissa jotenkin outo, suoraa ajettaessa ja vähän kaarrettaessa tuntui tosi hyvälle, mutta esimerkiksi liikenneympyräajossa tuntui sellainen "tekoraskaus" kun käänsi rattia nopeasti, ihan tuntui siltä kuin vanhassa autossa olisi tehostus mennyt rikki kesken ratinkäännön.

Takatilojen osalta Audi tuntui leveältä ja pääntilaa oli hyvin, penkki ei ollut ihan niin korkealla kuin Volvossa, mutta korkeammalla kuin Bemarissa. Audissakaan ei viihdy minun takana minun kokoinen ihminen, mutta pienemmän kuskin takana voisi kuvitella tekevänsä matkaa myös takapenkillä näillä jaloilla.

Yleinen laatuvaikutelma oli vähemmän luksus kuin odotin (samoin avokki ajatteli), ehkä mallin ikä näkyy tässä? Samoin noin vähän ajetussa autossa oli outoa, että takaa kuului muovinen kolahdus/napsahdus aina välillä, selvästi sisätiloista. Johonkin isompaan monttuun tai töyssyyn ajettaessa siis sisustasta kuului ääntä. Mikä oli harmi, koska muuten alusta ja sisusta oli tosi hiljainen, vaikka ajeli sorallakin.

Sorasta tuli mieleen, että ainoastaan Tiguanista kuului soralla "irtosorien" rätinää alustasta, muut menivät kovinkin kumeasti ja hiljaisesti.

Speksien perusteella odotin Audin takakontista jotain, koska on litrojen mukaan selvästi suurin näistä. Pieni pettymys oli, kun avasin kontin. Ei se näyttänytkään niin suurelta. Lisäksi kassikoukkuja ei ollut!

Kaikenkaikkiaan olin kyllä tyytyväinen Audiin, vaikka se "vanhahtava" malli onkin näistä. Tässä vaiheessa voinen jo paljastaa, että ilman hintaa ja kulutuseroja olisi todella vaikea päättää BMW vai Audi... ja kun hinta ja kulutus tulee mukaan, ei Volvoakaan voi ohittaa, kun on niin pirun edullinen :) Tiguan ikävä kyllä on tosiaan väärässä joukossa tässä, sanottakoot se taas kerran.


Lisätään Audista vielä, että myös siinä tunsi, että nyt on hieman isompi auto kyseessä, etenkin peilien kanssa tuo on tosi leveä auto. Mutta ei kuitenkaan tuntunut liian leveältä tai "pullomaiselta" kuten Volvo, vaikea selittää. Vanhoja hifitermejä käyttäen, Volvo äärilaidat oli jotenkin epämääräiset.
« Viimeksi muokattu: 22.09.2011, 10:25:27 kirjoittanut Rodion »

Poissa sjvirt

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 418
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #34 : 22.09.2011, 13:05:21 »
V10TDI on susipaska moottori. Kiva niin kauan kun kestää. Väli korjaamoreissujen välissä tuntuu olevan aika pieni.

Näin on!

Juurikin siitä syystä V10TDI koneiset Touareqit ja Phaetonit ovat Mobilessa saman hintaisia kuin 6-pyttyisetkin, osin jopa halvempiakin.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #35 : 22.09.2011, 16:32:20 »
Mites muuten kannattaako tällaiseen ottaa lohkolämppäri ja sisähaara?

Webasto syö akun tyhjäksi, kun tulee niin vähän ajoa arkisin. Lämmin talli on vain työpaikalla, ei kotona.

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #36 : 22.09.2011, 17:23:08 »
Lämmitysvehkeet tietenkin kannattaa valita oman käyttötarkoituksen perusteella. Eikös yksi nyrkkisääntö ole, että polttoainelämmitintä käytettäessä virta riittää, kun lämmitysaika ei ylitä ajoaikaa?

Töpselilämmitys on siitä helppo, että nykyisillä autoilla sähkön riittävyydestä ei ole epäilystä.

Se on sitten toinen asia, että mihin noista enää saa uppokuumentimen, vai pitääkö tyytyä säteilylämmittimeen, joka ei lämmitä moottoria yhtä tehokkaasti?

Sisätilanlämmittimen etu on ainakin omalta kannalta siinä, että pienikin lämmitys saa kohtuukeleillä ikkunat sulaksi vaikkei autossa vielä varsinaisesti lämmin olisikaan. Itsellä työmatkaa 12 km ja huomiseksi aika varattuna lohkolämmittimen ja sisäpistorasian asennukseen, vaikka hommaan tärvääntyykin helposti puolet polttoainelämmittimen hinnasta. Mukavuudeltaanhan se tietenkin olisi aivan eri luokkaa, mutta kun ei paremmasta tiedä, niin jo ennen moottorin lämpenemistä alkava sisätilojen lämmitys tuntuu jo kivalta parannukselta entiseen.

Omassa priorisoinnissani käyttövarmuus ja huoltovapaus menevät äärimmäisen mukavuuden edelle.
« Viimeksi muokattu: 22.09.2011, 17:25:35 kirjoittanut 740 GLE »
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #37 : 22.09.2011, 17:26:41 »
Itse laittaisin webaston ja lohkolämmittimen ilman sisäpistoketta. Laittaisin vain semmoisen lohkiksen johon saa laturin. Varsinkin "kovemmilla" pakkasilla voisi sen pari tuntia pitää autoa lohkiksessa ja latauksessa, sitten vain vähän ennen lähtöä nappais kaukolla webaston pöhisemään.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #38 : 22.09.2011, 17:29:46 »
Täällä pidetään hullua jännityksessä...missä se BMW koeajoselostus viipyy...odottaa kieli pitkällä...  :P
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #39 : 22.09.2011, 17:56:57 »
Hyvin valojen sattuessa, kuten tänään, työmatkani kesti 12 minuuttia. Eli eipä tuossa kannata webastoa käyttää paria minuuttia.

Hieman samat ajatukset Webasto vs. lohkis+sisätilalämppäri kuin 740GLE:llä.

BMW:n kokemukset tulee kyllä tänään vielä, laitoin juuri videot jatkamaan latautumista. Tosin osan BMW:n jutuistahan olen kertonut edellisten yhteydessä.

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #40 : 22.09.2011, 17:59:05 »
Mites muuten kannattaako tällaiseen ottaa lohkolämppäri ja sisähaara?

Webasto syö akun tyhjäksi, kun tulee niin vähän ajoa arkisin. Lämmin talli on vain työpaikalla, ei kotona.
No jos ei lakse Webaston tuomaa mukavuutta kun autoa ei saa narun päähän, niin ota lohkari/säteilijä ja sisäpistoke.
Ribben mainitsema Webasto+laturi olisi kyllä kovin vaihtoehto, näin voi huoletta kotona käytellä Webastoa ja saisi Webaston ilot myös muualla.
Säteilijä ei kyllä lämmitä konetta lohkarin tyyliin, mutta toisaalta tekee sen tärkeimmän eli öljyt ovat notkeana heti startista. Jos taas hytin tahtoo lämpimäksi, niin sitte se sisätohotin myös.
Jos ostat Audin, niin ota tehtaan "webasto" suoraan, älä jälkiasennettua. Elämä sen kanssa on huomattavsti mukavampaa ja mahdolliset viat on huomattavasti selkeämpi tutkia.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #41 : 22.09.2011, 18:12:26 »
Hyvin valojen sattuessa, kuten tänään, työmatkani kesti 12 minuuttia. Eli eipä tuossa kannata webastoa käyttää paria minuuttia.

Lohkolämppäri ei paljoa maksa, varsinkin kotipihassa se on kivempi kuin polttoaineenkäry. Ota ihmeessä myös polttoainetoiminen lämmitin -vaikket "kypsäksi" lämmittäisikään, lämpeneminen on nopeampaa.

Itsellä ei ole lohkoa, kun täällä noi tolpat on melko harvassa.

Lyhyttä matkaa, 10-15min ja huimat 4-5km ajaessa en ole törmännyt virtaongelmiin. Tosin harvemmin Ardikki/Webasto on esilämmittänyt 10 minuuttia pidempään. Autot V70 D5 ja XC70 D5.

Poissa Säppo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #42 : 22.09.2011, 19:20:46 »
Mites muuten kannattaako tällaiseen ottaa lohkolämppäri ja sisähaara?

Webasto syö akun tyhjäksi, kun tulee niin vähän ajoa arkisin. Lämmin talli on vain työpaikalla, ei kotona.

Laita akku laturiin työpaikalla aina muutamana päivänä viikossa työpäivän ajaksi.
Työpaikan lämpöisässä tallissa silloin tällöin latailu riittää ainakin mulla pitämään akun elinvoimaisena polttoainelämppärin säännöllisessä käytössä.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #43 : 22.09.2011, 20:06:39 »
On varmaan epätodennäköistä että lämpimästä hallista löytyisi pistorasia laturille -eikä sitä lisälatausta välttämättä tarvitse.

Poissa Säppo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #44 : 22.09.2011, 20:11:13 »
On varmaan epätodennäköistä että lämpimästä hallista löytyisi pistorasia laturille -eikä sitä lisälatausta välttämättä tarvitse.
Kyl meil vaan o.
Mutta riippuu tietysti hallista. Onhan niitä monenlaisia.

 

Kulkukoira  Proturbo